89 Zgodovina v šoli 1, 2023 kako se je podoba mesta skozi obdobja spreminjala. Niso si predstavljali, da je na mestu, kjer danes s so- šolci v okrepčevalnici Index pomalicajo, stal most. Razstava je navdušila tudi celjsko turistično agencijo Komptur, ki je po odmevnem odprtju razstave pripra- vila tudi dvourni program ogleda celjskih mostov »in situ«. Celjani vsakodnevno individualno ali v skupi- nah prihajajo na ogled razstave, katalog je že skoraj razprodan. Izčrpen in bogato opremljen katalog z na- slovom Je bilo v Celju dovolj mostov? bo ostal most med prejšnjimi, sedanjimi in prihodnjimi generacijami. Razstava je dostopna tudi v virtualni obliki na pove- zavi https://virtualni.zac.si/. Bojana Aristovnik ODPOR, DRŽAVLJANSKI POGUM IN JAZ. DELAVNICE PRI PERŠMANU ZA 8.–12. ŠOLSKO STOPNJO Društvo/Verein Peršman, 2012, 25 strani, fotografije, slikovno gradivo, zgodovinski strip Publikacija Odpor, državljanski pogum in jaz vključu- je primere pedagoških delavnic v muzeju Peršman na avstrijskem Koroškem za učence od 8. do 12. šolske stopnje, ki so primerljive z našimi 8. in 9 razredom osnovne šole ter prvima dvema letnikoma srednjih šol. Pedagoške delavnice so zasnovali člani Društva Peršman, ki ohranja zgodovinski spomin na koroško- slovenski odpor proti nacizmu in podpira delovanje muzeja in spominskega obeležja Peršman v Železni Kapli. Muzej se nahaja na domačiji Peršman, na kateri je živela družina Sadovnik, ki je podpirala partizansko odporniško gibanje. Zato so nacisti 25. aprila 1945 vdrli na domačijo in pobili večino članov družine Sa- dovnik, preživeli so le trije otroci. Pokol družine Sadovnik na domačiji Peršman predsta- vlja v kolektivnem spominu koroških Slovencev simbol trpljenja pod nacistično oblastjo. Zato so že leta 1965 v spomin na ta kruti dogodek na hišo pritrdili spomin- sko obeležje, v osemdesetih letih 20. stoletja pa na do- mačiji uredili skromen muzej, ki je leta 2012 prerastel v sodoben muzej s sodobnimi muzejskimi zbirkami in pedagoškimi programi za učence. Muzejske zbirke ob- segajo širšo zgodovino koroških Slovencev, poudarjeno je obdobje druge svetovne vojne z nacističnim terorjem in preganjanjem Slovencev, partizanskim odporom in njegovim pomenom za krepitev državljanskega pogu- ma, vključene so sodobne migracije, opozarja se na so- dobne pojave fašizma. Pedagoške delavnice obsegajo več modulov. Prvi mo- dul se imenuje Nacizem, partizanski odpor in pokol na Peršmanovi domačiji. Obsega zgodovinski pregled s pogledom v 19. stoletje, čas prve svetovne vojne in boja za severno mejo, ki mu na Koroškem rečejo »obrambni boj«, obdobje med obema vojnama in čas druge svetovne vojne z nacizmom in odporom, pokol na Peršmanovi domačiji in predstavitev mu- zeja na Peršmanovi domačiji. Modul 2 z naslovom Odkrivanje Peršmanove domačije in z njo povezane zgodovine vključuje spoznavanje pesmi, knjig, filmov, stripov, slik in skladb, ki predstavljajo pomemben vir za razumevanje spominskega kraja, ki ga predstavlja Peršmanova domačija. V okviru drugega modula se prva postaja nanaša na grafično novelo ali zgodovin- ski strip o Peršmanovi domačiji in partizanih. Naloge učence vodijo skozi analizo zgodovinskega stripa o Peršmanovi domačiji, ki ga na koncu dopolnijo sami glede na svoje novousvojeno znanje. Druga postaja se nanaša na pesmi odpora, naloge pa učence vodi- jo skozi analizo ene od teh pesmi z naslovom Trije rdeči žvižgi. Tretja postaja obsega naloge za učence o spomeniku na Peršmanovi domačiji, četrta postaja Zgodovina v šoli 1, 2023 89 90 IZ ZGODOVINOPISJA Naslov prispevka pa videoposnetek o pričevalki Katji Sturm-Schnabl, koroški izgnanki. Modul 3 z naslovom Skupinska se- stavljanka: Učimo se za sedanjost vključuje naloge za učence, ki se navezujejo na pomen zgodovinskega do- gajanja, povezanega s Peršmanovo domačijo, za seda- nje dogajanje. V ospredju razmišljanja učencev so po- men demokracije nekoč in danes, beg nekoč in danes, manjšinske pravice in spodbujanje državljanskega po- guma (aktivnega državljanstva) namesto molčanja in neukrepanja v primeru kršitev človekovih in narodnih pravic ter svoboščin. Publikacija, izdana tudi v slovenskem jeziku, vključuje še dodatne naloge za preverjanje in poglobitev znanja po obisku muzeja na Peršmanovi domačiji, tako da lahko naloge ob obisku muzeja rešujejo tudi učenci iz Slovenije. Muzej na domačiji Peršman in Društvo Peršman k obisku vabita tudi šolske skupine iz Slove- nije. Z vidika vsebinskih, procesnih in odnosnih ciljev pa se pedagoški programi v muzeju na Peršmanovi domačiji prekrivajo tudi s cilji naših učnih načrtov za zgodovino v 9. razredu osnovne šole oz. katalogov znanja za zgodovino v programih srednjega strokov- nega in poklicno-tehniškega izobraževanja. Podrob- nejše informacije za načrtovanje šolskega obiska so dostopne na povezavi https://www.persman.at/. Dr. Vilma Brodnik VZGOJA ZA LJUBEZEN DO DOMOVINE IN DRŽAVE: ŽIVETI S KULTURNO DEDIŠČINO DANES ZA JUTRI V prispevku predstavljamo nekaj poudarkov s 4. mednarodne konference Vzgoja za ljubezen do do- movine in države: Živeti s kulturno dediščino danes za jutri. Poleg poudarkov iz nagovorov v plenarnem delu, izpostavitve teoretičnih prispevkov v skupi- nah in predstavljenih uspešnih primerov pouka v slovenskih šolah osrednji prostor namenjamo pri- spevkom oz. pričevanjem, ki so jih pripravili naši rojaki, potomci aktivnih kulturnikov in sodelavcev slovenskih skupnosti v Argentini. V nadaljevanju spregovorimo še o prispevkih učiteljev in staršev iz Nemčije. Predstavljamo tudi povzetek odmevov udeležencev na vsebino programa ter refleksijo ce- lotnega dogodka. V Društvu katoliških pedagogov Slovenije (DKPS) smo 19. 11. 2022 pripravili že 4. mednarodno kon- ferenco Vzgoja za ljubezen do domovine in države. Tokrat smo jo naslovili Živeti s kulturno dediščino danes za jutri. Konferenco je gostila Osnovna šola he- roja Janeza Hribarja Stari trg pri Ložu. Okrog 50 ude- ležencev je bilo prisotnih na šoli, 35 pa prek spleta. Naša konferenca je bila tokrat hibridna, saj smo tako lahko omogočili udeležbo tudi bolj oddaljenim. Začetek ob opogumljajočih nagovorih Po uvodnem pozdravu predsednice DKPS Marije Žabjek ter ravnateljice gostiteljske šole Sonje Jozelj je predsednik Združenja za vrednote slovenske osa- mosvojitve Lojze Peterle v nagovoru med drugim poudaril, da korenine niso preteklost; so žive, saj rastemo iz bioloških, socialnih in kulturnih korenin. V sa preteklost ni dediščina, le tisti del je dediščina, ki Odpor , drža vljanski pogum in jaz. Dela vnice pri Peršmanu za 8.–12. šolsko stopnjo PREDSTAVLJAMO KONFERENCE 90