Pogled s strani Toma` Banovec - predsednik nadzornega sveta Slovenskih `eleznic Nova smer SP-11 Za u~inkovito in racionalno poslovanje Intervju: Bla` Miklav~i~ - generalni direktor Sistem bo deloval tehnolo{ko in poslovno enotno Iz tujine Dve stoletji razvoja podjetja Stinnes Novaproga februar 2004 Zadnji dnevi lanskega leta so nam prinesli kar nekaj sprememb, ki bodo v prihodnje bolj ali manj vplivale na delo na{ega podjetja. Vlada je konec decembra sprejela strate{ko vizijo Nova smer. S tem je potrdila na{o dolgoro~no strate{ko usmeritev, vklju~no s strate{kimi projekti, ki so gonilo nenehnih izbolj{av in `e ka`ejo pozitivne u~inke. V skladu s strate{kim na~rtom Nova smer smo poslovali `e vse lansko leto. Njegovo pravilnost pa so `e prej potrdili poslovni rezultati za leto 2003. Ti so na skoraj vseh podro~jih sklad- ni z na~rti, delno pa smo na{e visoko zastavljene cilje tudi presegli. Po pregledu prvih ocen leto{njega poslovanja pa lahko z zado- voljstvom ugotovim, da {e naprej poslujemo v skladu z na~rti. Poleg skrbi za ~im uspe{nej{e poslovanje podjetja, ki mora biti vedno na prvem mestu, smo lani naredili tudi ve~ pomembnih korakov k preobrazbi Slovenskih `eleznic v sodobnej{e podjetje, sposobno uspe{nega konkuriranja na mednarodnem trgu `elezni{kih prevozov. Ta proces se bo nadaljeval letos z oblikovan- jem poslovno in tehnolo{ko unificiranega holdinga z mo~no povezanimi jedrnimi dru`bami za potni{ki promet, tovorni promet in infrastrukturo. Tudi na tem podro~ju je vlada kot predstavnica na{ega lastnika sprejela dva pomembna sklepa. Sprejela je program kadrovskega prestrukturiranja in v parlamentarno obravnavo poslala predlog zakona o poslovni sanaciji, ki je bistvenega pomena za nadaljnji potek reorganizacije in oblikovanje dobrega {tartnega polo`aja Holdinga Slovenske `eleznice v pogojih zaostrene mednarodne konkurence. Od zakona pri~akujemo predvsem zagotovitev kapi- talske ustreznosti, likvidnosti in solventnosti Slovenskih `eleznic. Poslovodstvo si prizadeva, da bi dr`avni zbor zakon o poslovni sanaciji obravnaval ~im prej in nam omogo~il hiter in finan~no ure- jen prehod na novo organizacijsko strukturo ter nekatere nujne investicije, predvsem posodobitev voznega parka. Program kadrovskega prestrukturiranja je del na{ih strate{kih pro- jektov, ki `e potekajo intenzivno in v skladu s predvidenimi roki. Na{ cilj ostaja oblikovanje jasnih, preglednih in vitkih procesov dela v vseh jedrnih dru`bah z dolo~itvijo dejansko potrebnega {tevila izvajalcev. V sklopu tega programa bo potekalo veliko razli~nih dejavnosti, kot so prerazporejanje zaposlenih, njihova prekvali- fikacija in dokvalifikacija, pa tudi dolo~itev {tevila prese`nih delavcev. Ti ukrepi bodo nujni, saj bomo le z njihovim uresni~evan- jem na{emu podjetju zagotovili zanesljivo prihodnost. Kadrovska reorganizacija, ki se je za~ela s programom sporazumnega opre- deljevanja prese`kov `e leta 2002, bo tudi vnaprej potekala postopno in z velikim posluhom za re{evanje socialne problematike vsakega posameznega zaposlenega. Prilagajanje spremembam nikoli ni lahko, toda prepri~an sem, da nam bo skupaj uspelo Slovenske `eleznice zapeljati na pravi tir, ki nas bo odpeljal k novim poslovnim uspehom v zdru`eni Evropi. Ta naloga ne bo lahka in njeno uresni~evanje bo odvisno od vsakogar izmed nas. Zato se Vam iskreno zahvaljujem za poseben trud, ki ga vsak na svojem delovnem vlagate v svoje vsakdanje delo. Le z izjemnimi prizadevanji vseh nas bomo lahko ~ez nekaj mesecev z zadovoljstvom gledali na minulo poslovno leto in se pripravljali na nove izzive. Spo{tovane sodelavke, spo{tovani sodelavci! Pogled s strani Toma` Banovec predsednik nadzornega sveta Slovenskih `eleznic Nova smer Vlada je 24. decembra lani potrdila Novo smer in sprejela program kadrovskega prestrukturi- ranja ter predlog zakona o poslovni sanaciji Slovenskih `eleznic. Oba dokumenta prina{ata veliko sprememb. Nova smer Sodelovanje s Trenitalio - italijanskim `elezni{- kim prevoznikom - zadnja leta dobro poteka. Za osebni pogled nanj smo zaprosili generalnega direktorja Trenitalie, Roberta Renona. Nova smer Generalni direktor Bla` Miklav~i~ je spregovoril o spremembah, ki nas ~akajo do konca leta, in teh res ni malo. Iz tujine Logisti~ni velikan Stinnes ima za sabo `e skoraj dve stoletji vzponov in padcev, danes pa je eno vodilnih transportno-logisti~nih podjetij sploh in poleg potni{kega prometa drugi mo~ni steber koncerna Nem{kih `eleznic. S@ so ljudje Predsednik Turisti~ne zveze Slovenije, dr. Marjan Ro`i~, je prepri~an, da lahko njegova organizacija skupaj s Slovenskimi `eleznicami naredi {e veliko pozitivnega, seveda tudi ob posluhu dr`ave. 2 3 7 8 18 20 Novo progo izdajajo Slovenske `eleznice, Slu`ba za organizacijsko komuniciranje • Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 141 94, telefaks: 29 148 09, e-po{ta: marko.tancar@slo-zeleznice.si • odgovorni urednik: Marko Tancar • lektoriranje: Darinka Lempl • tajni{tvo uredni{tva: Mateja Urbanc • avtorji fotografij: Antonio @ivkovi~, Marko Tancar, Mi{ko Kranjec, Ale{ Fev`er, Mirjam Kasteli~ • tisk: Present d.o.o. • Nova proga izide desetkrat na leto v 10.000 izvodih • naslovniki jo prejemajo brezpla~no • fotografij in rokopisov ne vra~amo. Bralci in dopisniki, ne pozabite! Prihodnja {tevilka Nove proge izide 7. aprila. Prispevke zanjo lahko na naslov uredni{tva po{ljete najpozneje do 22. marca. 1 Uvodnik Bla` Miklav~i~ generalni direktor Slovenskih `eleznic Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga 2 Pogled s strani Toma` Banovec predsednik nadzornega sveta Slovenskih `eleznic Z zmernim optimizmom naprej Nekaj mesecev je, odkar sem predsednik nadzornega sveta Holdinga Slovenske `eleznice, d. o. o. Ta ima {est ~lanov - dva sta notranja, {tirje smo zunanji. Zunanje ~lane je imenoval edini lastnik - Republika Slovenija, ki jo zastopa vlada Republike Slo- venije. Pravila dolo~ajo, da se zaradi parnega {tevila ~lanov v primeru, ko je glasovanje “neod- lo~eno”, upo{teva glas predsed- nika, ki tako dokon~no odlo~i. Kot je znano in razvidno iz zapis- nikov, v tak polo`aj {e nismo pri{li. Verjamem, da ve~ina bral- cev pozna ureditev, ki dolo~a razmerja med nadzornim svetom in poslovodstvom ter drugimi organi Holdinga Slovenske `e- leznice. Splo{na dolo~ila o tem prina{a zakon o gospodarskih dru`bah, bolj podrobno pa so stvari urejene s posebno “`ele- zni{ko” in prometno ter drugo zakonodajo in usmeritvami, ki sta jih sprejela dr`avni zbor in tudi vlada Republike Slovenije. Pomemben del tega se je prene- sel na organizacijske dokumente Holdinga Slovenske `eleznice. Vlada, ministrstvo za promet kot mati~no ministrstvo in {e mini- strstvo za finance ter ministrstvo za delo dru`ino in socialne zadeve pokrivajo svoj del prob- lematike v delovanju holdinga tudi s predstavniki v nadzornem svetu. Spletne strani udele`encev v procesih odlo~anja dokaj na- tan~no opisujejo zakonodajne podlage, stanje in procese ter napovedi in tudi pri~akovanja. Kje smo torej v za~etku leta 2004? Kak{na so na{a dana{nja medsebojna razmerja in tudi izku{nje zadnjih mesecev? Kak{ni so na~rti in cilji in kako v prihodnje? Veliko je napisanega in dovolj konkretno dolo~enega s to~nimi roki, “redosledi” ali sce- nariji in {tevilkami. Bistveno za Slovenske `eleznice je, da so vse {tevilke vedno velike ali celo zelo velike, to pa velja tudi za odgov- ornosti. Torej veliko dela za poslovodstvo, za kolektiv in tudi nadzornike. Ali je delitev dela pri tem vedno smotrna? Tako kot drugje, je mogo~e vse izbolj{ati! Moti me, ~e se nadzorni svet utruja z zanj samo navidezno pomembnimi podrobnosti ter tako v~asih poslovodstvu dokaj nespretno pomaga tudi so- upravljati. To je lahko slabo, ~eprav se kdaj pa kdaj mora tudi zgoditi. Tudi javnost se raje uk- varja s takimi - zanje razumljivimi in “otipljivimi” zadevami, kot so nesre~e ali prodaja starega `e- leza, regionalna selitev sodobnih potni{kih vlakov in podobno. Ostanimo torej raje ali predvsem pri razvoju! Nova smer velja, potrdila jo je vlada. Dolo~eni so tudi novi ekonomski in finan~ni okviri, sicer vrednostno nekoliko druga~e, kot smo pri~akovali. ^aka jih {e razprava v dr`avnem zboru. Verjamem, da bo sprejeto vse, kot je bilo predlagano, in bomo z upo{tevanjem te pred- postavke skupaj delali naprej. Vse na{e teko~e in napovedane sanacije, pri~akovane in napo- vedane preobrazbe temeljijo na teh aktih. In z uresni~evanjem tega naj bi se predvsem ukvarjali tudi v nadzornem svetu. Vendar kako? Sposobnosti za polno anga`iranje zunanjih ~lanov nad- zornega sveta so omejene in za svoje delo na `eleznic nimajo polnih 180 delovnih ur na mesec. Dolo~itev prednostnih nalog nadzornega sveta v njegovem anga`iranju za delo v Holdingu Slovenske `eleznice je torej prva nujnost. @e temeljna skupna gospodarska zakonodaja daje dovolj dela obi~ajnim nadzornim svetom. Rezervirajmo si torej ve~ ~asa za naloge, dolo~ene s posebnimi akti za transport in `eleznice, dolo~ene poslovodstvu, kolek- tivu in tudi lastniku ter spet nje- govemu zastopniku - nadzorne- mu svetu. Pred nami je 1. maj 2004, ki letos ne bo le pomem- ben praznik, temve~ bo pomenil tudi ~asovno mejo sprememb na Slovenskih `eleznicah. Pri~ako- vani vstop v Evropsko unijo je bil pomemben generator doma~ih sprememb in zahtevane zakono- dajne evropske prilagoditve. Ali po 1. maju ne bo ve~jih spre- memb in novih zahtev? Verjetno ne veliko; na tem tudi temeljijo dolo~ila o sanacijah in programi, predlo`eni dr`avnemu zboru. In razumevanje na{ega bli`njega okolja - od italijanskega, avstri- jskega in hrva{kega stanja na podro~ju `eleznic in na{ega omre`ja, ki je na sosednja om- re`ja priklju~eno ne samo fizi~no, marve~ tudi ekonomsko promet- no in {e druga~e? Vpra{anja petega koridorja in luke? Ali se ne bo ~ez nekaj let februarska italijanska obmejna problematika ponovila na kaki drugi meji in kaj bo z `elezni~arji in {pediterji takrat? Nadzorni svet naj ne bi samo nadziral vsega, kar je bilo napovedano in na~rtovano, ter dolo~al okvire in meril uspeh ali neuspeh, marve~ naj bi tudi pomagal poslovodstvu. Lastnika naj bi tudi opozarjal na odprta vpra{anja in sam predlagal smeri re{evanja. Za zdaj delamo tako in verjamem, da se pri medseboj- nem delu vseeno ne ukvarjamo s preve~ stvarmi, s katerimi se nam sicer ne bi bilo treba. Sodim, da nadzorniki dobro sodelujemo s poslovodstvom. [e vedno se u~i- mo, a si tudi pomagamo med sabo. Po kon~anih reorganizaci- jah pa bo verjetno treba nekaj stvari postaviti nanovo. Sedaj pa je pred nami analiza poslovnega leta 2003 in ponovno vpra{anje kapacitet nadzornikov. Sem {e zmeren optimist! Za u~inkovito in racionalno poslovanje 3Nova smer Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga Evropska unija nam tako reko~ `e trka na vrata, z njo pa tudi vse ve~ja konkurenca cestnega pro- meta in tujih `elezni{kih oper- aterjev. Ocene prometa na enot- nem evropskem trgu napovedu- jejo njegovo ob~utno pove~anje, saj se mobilnost ljudi in tovora z odpravo meja pove~uje. Evrop- ske `eleznice so `e pred leti stopile na pot kadrovske in orga- nizacijske prevetritve in se tako pripravljale na vzpostavitev po- gojev za enakovreden nastop dr`avnih in zasebnih `elezni{kih prevoznikov. Tudi v Sloveniji se dr`avne Slovenske `eleznice `e nekaj ~asa preoblikujemo in pripravljamo na tr`no tekmo brez statusa monopolnega pod- jetja. Na{o novo poslovno filo- zofijo dolo~a strate{ki program Nova smer, ki je natan~neje opre- deljen v strate{kih projektih. Ti pokrivajo vsa podro~ja delovanja Slovenskih `eleznic. Eden od najpomembnej{ih projektov nosi oznako SP-11. Gre za projekt z imenom Poenostavitev organi- zacijske strukture S@ in prenova delovnih procesov, vklju~no organizacijskih pravilnikov, stan- dardov in sistema kakovosti. Projekt je namenjen prilagajanju in poenostavitvi organizacijske strukture, prenovi procesov dela ter dokumentacije in sistema kakovosti zahtevam u~inkovitega in racionalnega poslovanja dru`be. Cilji projekta: - zdru`evanje in optimizacija organizacijskih enot z jasno opredeljeno odgovornostjo in najve~ {tirimi ravnmi vodenja skladno z obstoje~im strate{kim in poslovnim na~rtom S@, - prenova in optimizacija vseh procesov dela - optimiranje ve- rige vrednosti ob upo{tevanju zunanjih in notranjih trgov, - uporaba potencialov modernih tehnologij (tudi informacijske tehnologije) na podro~ju pre- voza potnikov in blaga, infra- strukture, nepremi~nin in pod- pornih funkcij, - uvajanje procesnega in projekt- nega vodenja ter matri~ne SP-11 4 Nova smer organiziranosti: linija/ proces/ projekt, - uvajanje meril za spremljanje in vrednotenje rezultatov in iz- bolj{av, - prenova Pravilnika o notranji organizaciji, zasnovanega na poenostavljeni in racionalni organizacijski strukturi in pre- novljenih procesih dela, - prenova sistema kakovosti v smislu sodobnej{ega razume- vanja kakovosti v skladu z dru- `ino standardov vodenja kako- vosti ISO 9000:2000, - dogajanja v organizaciji prika- zati strukturirano kot medsebo- jne procese, od katerih ima vsak posebne aktivnosti, svoje- ga “lastnika”, - zagotoviti obvladovanje doku- mentov, tako notranjih kot zu- nanjih, ki naj zagotavlja u~in- kovito delovanje procesov. Cilji projekta, izra`eni v konkret- nih rezultatih, bodo prinesli kar nekaj sprememb. Vzpostavljena bo poenostavljena, racionalnej- {a, standardizirana in sodobnej{a organizacijska struktura, ki bo {tevilo ravni v podjetju s {estih zmanj{ala na {tiri. Prvi nivo bo sestavljalo poslovodstvo, drugi nivo jedrne dru`be in slu`be holdinga, tretji nivo slu`be hol- dinga na ni`ji ravni, slu`be jed- rnih dru`b ter regionalni, pro- duktni in drugi centri, ~etrti nivo pa bodo oddelki, OE in nadzor- ni{tva. Kot pomembni novosti SP-11 uvaja tudi procesni pristop in projektno vodenje. S projektom SP-11 se bo ob- ~utno zmanj{alo {tevilo organi- zacijskih enot - s pribli`no 480, kolikor jih je bilo na S@ leta 2000, na 260 v novi organiziranosti. Procesi dela bodo poenostav- ljeni, pregledni in racionalizirani, pri ~emer bo poudarek v prvi fazi dan procesom vodenja in pod- pornim procesom, v drugi fazi pa jedrnih procesom. Za vsako od jedrnih dru`b in drugih organi- zacijskih enot se je oblikovala natan~na matrika procesov dela s to~no dolo~enimi odgovornost- mi za posamezen proces znotraj organizacijske enote in med posameznimi dru`bami oziroma slu`bami na vseh ravneh. Posledica prevetritve delovnih procesov pa bo tudi zmanj{anje {tevila zaposlenih. Predvideno je zni`anje {tevila zaposlenih v pod- jetju na 8000. Kot primerjavo lahko zapi{emo, da nas je bilo konec avgusta 2002 v podjetju zaposlenih 8.925 delavcev, do konca lanskega leta pa se je nji- hovo {tevilo `e zmanj{alo na 8.402 delavca. [tevilo zaposlenih se bo zmanj{evalo postopno, ve~inoma z naravnim odlivom in s sporazumnimi dogovori z de- lavci, v prvi fazi pa bo potekalo samo v re`iji in ne med izvr{ilnim osebjem. Rezultat projekta bosta tudi pre- dlog u~inkovitej{ega obvlado- vanja predpisov in dokumentaci- je ter standardov s poudarkom na elektronskem obvladovanju ter prenova sistema vodenja kakovosti. @e pri~ujo~i kratki pregled stra- te{kega projekta SP-11 poka`e, da s seboj prina{a res veliko spre- memb, predvideva pa tudi kon- kretne rezultate za bolj{e poslo- vanje. Poenostavljena organizaci- jska struktura, racionalni procesi dela, u~inkovitej{e poslovanje dru`be in realno zni`anje stro{- kov dela za 5 odstotkov na leto (do leta 2005), pove~anje kako- vosti dela in storitev ter zni`anje drugih stro{kov poslovanja, ure- jen in racionalen sistem doku- mentacije in elektronsko poslo- vanje z dokumentacijo so tisti cilji, ki jih bo projekt moral dose~i. Pri tem pa seveda ostaja cilj, ki ga pravzaprav ni treba omenjati posebej - tehnolo{ka in poslovna enotnost celega sis- tema Slovenskih `eleznic za za- gotavljanje urejenega in varnega prometa ob upo{tevanju racio- nalnega in tr`no usmerjenega poslovanja. Tovorni promet Potni{ki promet Infrastruktura Povezane dru`be Strate{ko tr`enje in razvoj Poslovodstvo Ekonomika Nabava in investicije Kadri in izobra`evanje Organizacija, splo{ne zadeve, informatika, sistem kakovosti Kontroling, interna revizija in notranji nadzor Nepremi~nine S@ Centralne delavnice S@ @elezni{ko invalidsko podjetje Prometni in{titut S@ Gradbeno podjetje S@ Tiskarna 5Nova smer Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga Slu`ba za strate{ko tr`enje in mednarodne odnose Slu`ba za razvoj Slu`ba za organizacijsko komuniciranje @elezni{ki muzej Strate{ko tr`enje in razvoj Slu`ba za nabavo Slu`ba za investicije Slu`ba za interno logistiko Nabava in investicije Slu`ba za kadre Center za izobra`evanje Slu`ba za VPD in PV Kadri in izobra`evanje Slu`ba za finance Slu`ba za ra~unovodstvo Ekonomika Slu`ba za organizacijo, sistem kakovosti in okolja Slu`ba za splo{ne zadeve, varnost in obrambo Slu`ba za pravne zadeve Informatika Organizacija, splo{ne zadeve, informatika, kakovost Slu`ba za kontroling Slu`ba za interno revizijo in notranji nadzor Kontroling, interna revizija in notranji nadzor Slu`ba za upravljanje nepremi~nin Slu`ba za razvoj nepremi~nin / projekte Nepremi~nine 6 Nova smer PC Posebni produkti Ljubljana PC RPJ Koper PC KNG Ljubljana PC LPKO Maribor PC Kombi Ljubljana PC Express Ljubljana RC Vleka Ljubljana RC Vleka Maribor RC Vleka Diva~a C TVD Ljubljana Splo{no gospodarska slu`ba Razvojna slu`ba Tehni~na slu`ba Prometno planska slu`ba Tovorni promet RC Vzdr`evanja Ljubljana Infrastruktura RC Vzdr`evanja Celje RC Vzdr`evanja Postojna RC Vodenje prometa Ljubljana RC Vodenje prometa Maribor RC Vodenje prometa Postojna Splo{no gospodarska slu`ba Razvojna slu`ba Tehni~na slu`ba Prometno planska slu`ba Splo{no gospodarska slu`ba Razvojna slu`ba Tehni~na slu`ba Prometno planska slu`ba PC Notranji promet Ljubljana Potni{ki promet PC Mednarodni promet Ljubljana PC Posebni produkti Ljubljana RC Vleka Ljubljana RC Vleka Maribor RC Vleka Diva~a C TVD Ljubljana Legenda: C Center PC Produktni center RC Regijski center RPJ Rude, premog, jeklo KNG Kemija, nafta, gradbeni materiali LPKO Les, papir, kmetijstvo in ostalo Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga Vzajemna prizadevanja za skupne dose`ke 7 Nova smer Roberto Renon generalni direktor FS-Trenitalia V Novi progi smo `e ve~krat pisali o na{em sodelovanju z Trenitalio - italijanskim `elezni{kim prevoznikom, ki deluje znotraj skupine FS. [est interoperabilnih lokomo- tiv, po tri z vsake strani meje, od lanskega junija hitreje povezuje Slovenijo in Italijo. Sredi lanskega decembra se je na prvo redno vo`njo v Benetke podal nagibni vlak Pendolino kot EC Casanova, ki s svojo celostno podobo prina{a nov pogled na med- narodne povezave v potni{- kem prometu. Zadnji rezultat sodelovanja obeh `eleznic je vlak East-West Rail Shuttle med Zalogom in Bologno. Ker pa lastna hvala ne velja najve~, smo za osebni pogled na sodelovanje Slovenskih `eleznic in Trenitalie zaprosili direktorja italijanskega pre- voznika, Roberta Renona. Podjetji Trenitalia in Slovenske `eleznice sodelujeta `e tri leta. Vzajemna prizadevanja obeh podjetij in njuna pripravljenost za iskanje in razvoj novih produktov in storitev, za tehnolo{ke in tehni~ne izbolj{ave, za izbolj{e- vanje kakovosti in za pove~eva- nje obsega potni{kega in tovor- nega prometa na petem koridor- ju, so `e obrodila dobre skupne dose`ke. Dose`eni rezultati po- menijo spodbudo za razvoj {e bolj tesnega partnerskega odno- sa. Skupna strategija na podro~ju potni{kega in tovornega pro- meta obsega skupne tr`ne pro- dukte, ki jih bosta obe podjetji razvijali skupaj in `e dajejo prve rezultate. Zadnji dose`ek odli~nega sodelo- vanja na tem podro~ju je tovorni vlak EWRS (East West Rail Shut- tle), ki petkrat na teden povezuje postaji Bologna S. Donato in Zalog. V enem letu naj bi z njim prepeljali okrog 250.000 ton tovora, ki ga bo `eleznica pre- vzela cestnim prevoznikom. Za podjetje Trenitalia je ta produkt strate{kega pomena prav zato, ker je to prvi vlak te vrste, ki povezuje pomembne italijanske regije Emilio Romagno, Toskano, Umbrijo in Marche ~ez Slovenijo s Hrva{ko, Srbijo in Bosno. EWRS omogo~a uporabnikom zaneslji- vo storitev na enem od najbolj obetavnih vseevropskih promet- nih koridorjev. Peti koridor se v Zalogu povezuje tudi z desetim, po katerem poteka `ivljenjsko pomembna `elezni{ka povezava proti Balkanu in Srednjemu vzho- du. Posebej pa je treba poudariti, da ta storitev ne bo edina te vrste, saj se pripravljamo tudi na uvedbo novega kompletnega vlaka med Milanom in Ljubljano Zalogom, ki naj bi za~el voziti `e v prvi polovici tega leta. Slovenija in Ljubljana sta za Italijo in {e posebej za njen severo- vzhodni del pomembni tako v gospodarskem kot tudi turisti~- nem pomenu. Nova in zelo kon- kuren~na `elezni{ka povezava za prevoz tovorov po `eleznici sku- paj s pred kratkim uvedenim potni{kim vlakom Casanova, ki pot od Ljubljane do Benetk pre- pelje v nekaj manj kot {tirih urah, bosta prav gotovo pove~ala ko- li~ine tovora in {tevilo potnikov, prepeljanih na tej relaciji. Pri~a- kujemo pa tudi, da bomo tako zbudili nasploh ve~je zanimanje za prevoz po `eleznici: kon~ni cilj obeh podjetij je, da bi z ve~jim {tevilom vlakov tudi dosegli, da bi se {e ve~ potnikov in ve~ tovo- ra, ki se zdaj vozijo po cesti, preusmerilo na `eleznico. Slovenija bo v kratkem postala ~lanica EU in takrat se bodo carinske formalnosti bistveno skraj{ale. Potovalni ~asi tovornih in potni{kih vlakov bodo postali kraj{i, `elezni{ki prevoz pa bolj konkuren~en in zanimiv ne samo za slovenske in italijanske, am- pak tudi za mednarodne uporab- nike. Za `elezni{ka podjetja je dol- ga leta veljalo, da `ivijo la- godno `ivljenje dr`avnih mo- nopolistov, ki se izdatno hra- nijo na neiz~rpnih jaslih dr- `avnega prora~una. Zadnje desetletje pa je dodobra pre- vetrilo zatohlost `elezni{kega sektorja in dr`avna `elez- ni{ka podjetja so se za~ela pripravljati na poslovanje na trgu, na katerem vlada vse huj{a mednarodna konku- renca. Tudi v na{em podjetju zato v zadnjih mesecih priha- ja do {tevilnih sprememb, ki imajo en sam cilj - oblikovati sodobnej{e in u~inkovitej{e Slovenske `eleznice. Za ko- mentar dosedanjih dose`kov in pogled na dogajanje do konca leta smo zaprosili prvega mo`a na{ega podjetja - generalnega direktorja Bla`a Miklav~i~a. Vlada je kot predstavnik na- {ega lastnika konec decembra sprejela Novo smer. Kaj to po- meni za njeno uresni~evanje? Predvsem je to potrditev na{e dolgoro~no strategije poslovanja, ki smo jo pripravili konec leta 2002. Sama potrditev na ures- ni~evanje Nove smeri nima vpli- va, saj smo v skladu s strate{kim na~rtom `e delali vse lansko leto in je `e prinesel rezultate. Stra- te{ki na~rt je predvsem podlaga za operativno na~rtovanje in ima zato za nas bistveno ve~jo vred- nost kakor za dejavnike zunaj podjetja. Vsekakor pa nam bo v prihodnje la`je, saj je tudi na{ lastnik potrdil pravilnost na{e dolgoro~ne strate{ke usmeritve in dejavnosti, ki `e potekajo na podlagi Nove smeri. Podatki o na{em lanskem poslovanju postopno dobiva- jo kon~no, uradno obliko. Ste zadovoljni z lanskim poslov- nim letom? Rezultati za poslovno leto 2003 so na prakti~no vseh podro~jih skladni z na~rti, delno pa so ti tudi prese`eni. Pomembno je predvsem, da smo ob raciona- lizaciji poslovanja dosegli rast in ta dva dejavnika sta prinesla poz- itivne poslovne u~inke. Minulo poslovno leto je dobra podlaga za nadaljevanje pozitivnih gibanj v leto{njem letu in vnaprej, v skladu s predvidevanji Nove smeri. Zelo pomembno je, da je sistem Slovenskih `eleznic, sku- paj s povezanimi podjetji, lansko leto kon~al z okrog 1,5 milijarde tolarjev dobi~ka iz teko~ega poslovanja, kar ka`e, da smo na dobri poti. K temu pa je treba pri{teti za okrog 4,5 milijarde obresti za kredite iz preteklosti, tako da je bil poslovni rezultat na koncu negativen za nekaj manj kot tri milijarde. Kljub temu da je bil poslovni rezultat pod ~rto negativen, pa je bil bolj{i od na~rtovanega, predvsem pa bistveno bolj{i od preteklih let. Z letom 2003 smo lahko zadovoljni predvsem, ker smo vpeljali {te- vilne nove produkte in storitve na vseh podro~jih. V tovornem prometu smo med drugim uvedli nove povezavi Ljubljana-Mün- chen in Ljubljana-Curtici, pote- kale pa so intenzivne priprave na povezavo Ljubljane z Bologno, Beogradom in Carigradom. V potni{kem prometu je med Ljubljano in Benetkami za~el voziti EC Casanova, ki ga bomo v sodelovanju z avstrijskimi `elez- nicami povezali tudi z Gradcem in tako ponudili res kakovostno povezavo Italije, Slovenije in Avstrije. Skratka, uspe{no smo za~eli udejanjati kar nekaj pro- jektov, na podlagi katerih bomo lahko letos {e raz{irili na{o ponudbo. Sodim, da je bilo lan- sko leto za~etek nujnih poslovnih sprememb. Te se bodo nadalje- vale do konca leta 2004 in bodo ob racionalizaciji in predvideni rasti ter investicijah podlaga za dobre poslovne dose`ke tudi v naslednjih letih. Vlada je v parlamentarno obravnavo `e poslala predlog zakona o poslovni sanaciji Slovenskih `eleznic, na kate- rega smo ~akali kar nekaj ~asa. Nam bo zakon pomagal pri vzpostavitvi solidnega fi- nan~nega temelja v na{em podjetju? Predlog zakona je pred parla- mentarno proceduro. Prizadeva- mo si, da bi ga dr`avni zbor spre- jel ~im prej, to pomeni `e marca ali aprila. V tem primeru bi bila na{a finan~na reorganizacija dejansko `e aprila natan~no dolo~ena. To bo tudi podlaga za uresni~evanje predloga leto{- njega poslovnega na~rta. Pred- log zakona predvideva dve mili- jardi tolarjev dr`avne pomo~i pri sofinanciranju programa kadrov- skega prestrukturiranja, pretvor- bo petih milijard tolarjev terjatev zaradi nabave potni{kih vlakov v lastni{ki kapital in namensko dokapitalizacijo v vi{ini petih mili- jard za popla~ilo kreditnih obvez- nosti. Pri teh obveznostih gre za financiranje javnih gospodarskih slu`b potni{ki promet in vzd- r`evanje infrastrukture. Hkrati se bodo obstoje~a dr`avna poro{tva za prestrukturiranje kreditov v vi{ini 28 milijard tolarjev nado- mestila s poro{tvi v vi{ini 35 mili- jard tolarjev. To bo omogo~ilo zamenjavo obstoje~ih kreditov za nove z ni`jo obrestno mero. Namesto 4,5 milijarde na leto bomo tako pla~evali samo {e za okrog 3 milijarde tolarjev obresti. Podalj{anje ro~nosti kreditov bomo izrabili za prepotrebno posodobitev voznega parka, zakon pa nas tudi razbremenjuje pri pokrivanju stro{kov kadro- vskega prestrukturiranja. Na{teta dolo~ila so rezultat dolgotrajnih usklajevanj z vlado. Seveda bi si Sistem bo deloval tehnolo{ko in poslovno enotnodirec 8 Nova smerBla` Miklav~i~ generalni direktor Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga `eleli ve~ sredstev, vendar lahko ocenim, da nam zakon prina{a sprejemljivo re{itev. Program kadrovskega pre- strukturiranja je {e eden od dokumentov, ki jih je sprejela vlada. Kako se bo s papirja prelil v prakso? Ukrepe v skladu s tem pro- gramom `e pripravljamo v sklopu strate{kih projektov. Nova orga- niziranost bo pomenila tudi novo organiziranost procesov dela. Ti morajo postati pregledni in u~inkoviti. S preoblikovanjem procesov dela pa je povezana tudi kadrovska reorganizacija, ki `e poteka po korakih. V prvi fazi gre predvsem za zmanj{evanje {tevila zaposlenih v re`iji. To so delovna mesta, ki so {e dedi{~ina stare organiziranosti sistema. Program sporazumnega opredel- jevanja prese`kov se je za~el `e leta 2002. Njegovi prvi u~inki so se pokazali lani, nadaljuje pa se tudi letos. Z njim smo zlasti sta- rej{im delavcem ponudili mo`- nost sporazumnega re{evanja z izvedbo ukrepov, ki vsakemu po- sameznemu delavcu zagotovijo ustrezno socialno varnost. Po koncu prve faze - z ustanovitvijo jedrnih dru`b - bo {tevilo potreb- nih izvajalcev v celotnem sistemu okrog 10.000, od tega v Hol- dingu in treh jedrnih dru`bah za infrastrukturo, tovorni in potni{ki promet okrog 8.000. Druga faza se bo za~ela po prenovi delovnih procesov in z vzpostavitvijo nove strukture holdinga v skladu z zakonskimi dolo~ili. Nadaljevala se bo {e vse leto 2004 in tudi leta 2005. Program bo vklju~eval tudi prerazporeditve, izobra`evanje, dokvalifikacije, prekvalifikacije, skratka vse ukrepe za ~im bolj u~inkovit potek kadrovskega pre- strukturiranja. Kako pa bo do konca poteka- lo prilagajanje organizacijske strukture? Poslovodstvo je `e pripravilo pre- dlog delitvenega na~rta in aktov o ustanovitvi novih dru`b, ki so del delitvenega na~rta. Vlada je delitveni na~rt v za~etku februar- ja `e sprejela. Ustanovitev jedrnih dru`b bo potekala so~asno s sprejemanjem zakona o poslovni sanaciji. ^e bo zakon pravo~asno sprejet, bodo jedrne dru`be regi- strirane `e aprila. Prenos dejav- nosti in kadrov s holdinga na po- samezne jedrne dru`be pa je predviden za 1. julija. S tem datumom bodo torej dru`be za tovorni promet, potni{ki promet in infrastrukturo za~ele polno delovati. Na{e podjetje bo tedaj organizirano v skladu z dolo~ili zakona o preoblikovanju in priva- tizaciji in s strate{kimi projekti, namesto tehnolo{ke logike pa bo uvedena tr`no usmerjena pro- cesna organiziranost. Na podo- ben na~in, z uvajanjem procesne organiziranosti, bomo preobliko- vali tudi na{e povezane dru`be, in sicer je ta proces predviden za leto 2005. Ker bodo organizacij- ske strukture med sabo pri- merljive, bo to pomenilo ve~jo integracijo in bolj{e sodelovanje podjetij znotraj skupine Sloven- skih `eleznic, posledi~no pa tudi mo`nost bolj{ih poslovnih rezul- tatov. Celoten sistem bo organi- ziran tako, da bo deloval po na~elih tehnolo{ke in poslovne enotnosti. 9Nova smer 10 Infrastruktura mag. Andrej Godec namestnik generalnega direktorja zalce obrnili navzgor, kar je lep dose`ek. Visoki stro{ki, zlasti stro{ki dela, so zna~ilni za poslovno podro~je infrastruktura. Kako se spopadate z njimi? Zni`evanja stro{kov smo se lotili zelo resno, in to se vidi tudi v izbolj{anju na{ih poslovnih rezul- tatov. V skupni strukturi velik dele` pomenijo prav stro{ki dela. Te lahko zni`amo le na en na~in - z ob~utnim pove~anjem produk- tivnosti. Za doseganje tega cilja se bo treba lotiti tudi avtomatizacije dela, tako pri vodenju prometa kot pri vzdr`evanju infrastrukture. Pri tem se moramo zavedati, da je avtomatizacija vodenja prometa absolutno odvisna od dr`ave, avtomatizacija ro~nega dela pri vzdr`evanju infrastrukture pa je na{a odgovornost. Priznati mora- mo, da je bilo v preteklosti na tem podro~ju narejeno zelo malo. Zato `e potekajo intenzivni po- govori o opremljanju prihodnjih regijskih centrov z razli~nimi de- lovnimi stroji. V avtomatizaciji vi- dim prihodnost, saj nam bo omogo~ila ve~jo produktivnost z manj zaposlenimi in ni`je stro{ke. @e danes pa moramo zni`ati stro- {ke nabave in investicij. Najprej bo treba zdru`iti nabavo za celotno dru`bo. Obenem bomo oblikovali skupni nastop s povezanimi dru`- bami. S sklepanjem enotnih po- godb za ves sistem bomo lahko dosegli ni`je dobavne cene in bolj{e sodelovanje z dobavitelji, zmanj{ali bomo stro{ke skla- di{~enja in tudi stro{ke dela na tem podro~ju. Kako pa poteka sodelovanje z `elezni{ko agencijo? V Sloveniji je bila sprejeta edin- stvena re{itev, znotraj katere je Javna agencija za `elezni{ki pro- met upravljavec javne `elezni{ke infrastrukture, Slovenske `elezni- ce pa smo le poobla{~eni uprav- ljavec. Tak{en na~in dela s sabo prina{a {tevilne te`ave. Pri svo- jem delu se zato nenehno sre- ~ujemo z neprofesionalizmom in Podro~je infrastrukture ima v sistemu Slovenskih `eleznic nekoliko poseben polo`aj, saj je kupec skorajda vseh storitev en sam - dr`ava kot lastnik javne `elezni{ke infra- strukture. Pri svojem delu pa morajo na{i sodelavci in sodelavke s podro~ja infra- strukture tesno sodelovati z Javno agencijo za `elezni{ki promet. Ta je dejanski uprav- ljavec infrastrukture, Slovenske `eleznice pa smo le poobla{~eni upravljavec. Nekaj ve~ o na~inu dela na infrastrukturnem podro~ju in spremembah, ki ga ~akajo do konca leta, nam je povedal namestnik general- nega direktorja, mag. Andrej Godec. Kot ~lan poslovodstva Slo- venskih `eleznic se verjetno pogosto znajdete med kladi- vom in nakovalom. Katere interese morate zdru`evati pri svojem delu? Kot za vsako podjetje, tudi za Holding Slovenske `eleznice ve- lja, da mora pri svojem poslovan- ju upo{tevati tri zainteresirane strani - lastnike, zaposlene ter kupce. V na{em primeru je last- nik en sam, dr`ava. Poslovanje na{ega podjetja lastnik nadzira z nadzornim svetom. V primerjavi z drugimi podjetji je za Slovenske `eleznice zna~ilno, da se nad- zorni svet ne ukvarja izklju~no z donosnostjo kapitala, temve~ se natan~no posve~a organiziranos- ti podjetja. Zato je poslovodstvo sprejelo {tevilne ukrepe v duhu zakona o preoblikovanju in priva- tizaciji in s strate{kimi projekti pre- hajamo v drugo fazo na{ega pre- oblikovanja. Seveda pa smo ves ~as preoblikovanja organizacijske strukture kot eno svojih najpo- membnej{ih nalog {teli izbolj{anje poslovnih rezultatov, saj so Slovenske `eleznice zaradi svoje narave dela in vse huj{e med- narodne konkurence ves ~as pod pritiskom kupcev na{ih storitev. Ste zadovoljni z dose`enimi rezultati? S {tevilnimi ukrepi smo dosegli bistveno bolj{e rezultate kot v preteklosti in gibanja obrnili nav- zgor. Res je, da je primerjalno gledano znotraj podjetja infra- struktura v najslab{em polo`aju, a nikakor ne po lastni krivdi. Na podro~ju infrastrukture smo z razli~nimi ukrepi in trdnim delom uresni~evali vizijo razvoja, ki jo bolj poznamo pod imenom Nova smer. Zanjo je zna~ilno, da je zelo jasno in na kratko napisana. To je zlasti zunaj podjetja povzro~ilo kar nekaj presene~enja, saj do zdaj nismo bili navajeni, da bi `eleznica imela strategijo z na- tan~no opredeljenimi cilji. Nam pa je Nova smer pomenila pred- vsem izziv in spodbudo. Z vesel- jem lahko povem, da smo kljub manj{emu {tevilu zaposlenih ka- Pred nami je veliko izzivov Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga 11 Infrastruktura zgre{enim mnenjem novega up- ravljavca, da Slovenske `eleznice kljub dolgoletni tradiciji nismo kos vzdr`evanju infrastrukture oziroma vredne zaupanja. Hkrati pa moramo nenehno zma- nj{evati na{e stro{ke. Pri tem pa letos pogodba o vzdr`evanju javne `elezni{ke infrastrukture sploh {e ni bila podpisana. Zato agencija nima pravne podlage za nakazilo potrebnih sredstev za dela, kar za nas preprosto pove- dano pomeni velike te`ave. Pri- ~akujem sicer, da bo pogodba v kratkem podpisana, a le za prvo leto{nje ~etrtletje. Ker naj bi se pogodbe v prihodnje podpiso- vale s prihodnjimi dru`bami zno- traj holdinga, lahko letos pri- ~akujemo {e do tri tak{ne za- ~asne pogodbe. Tak{en kratko- ro~en na~in na~rtovanja in iz- vedbe nikakor ni smiseln. Zato si `elimo podpisati dolgoro~no po- godbo, vsaj za pet let. Tovrstna pogodba bi nam omogo~ila skle- panje dolgoro~nih pogodb z do- bavitelji, manj{e zaloge in s tem tudi manj{e stro{ke. Tak{ne dol- goro~ne pogodbe, ve~inoma precej dalj{e od le petih let, imajo tudi vse tuje `eleznice. Pogodba bi morala biti pripravljena na podlagi izhodi{~, ki smo jih agen- ciji posredovali `e za pripravo leto{nje pogodbe. Gre za na- tan~en opis del in predvidenih stro{kov zanje. Skratka - toliko del, kolikor bo naro~nik pla~al, bo v roku in kakovostno oprav- ljenih, in ne da govorimo o splo{ni kategoriji vzdr`evanja infrastrukture, ki je precej neo- predeljiva. @e danes vlagamo veliko naporov v zagotavljanje varnega odvijanja prometa, ki nikakor ne sme biti ogro`eno. Primanjkuje pa sredstev za inves- ticijsko vzdr`evanje, tako da se, splo{no gledano, stanje infra- strukture poslab{uje. Ena od problemati~nih tem v tem o~itno zapletenem odnosu je verjetno tudi Zakon o varnos- ti o `elezni{kem prometu? Novi zakon o `elezni{kem pro- metu uvaja nepregledne postop- ke med upravljavcem, poobla- {~enim upravljavcem, prometnim ministrstvom in republi{kim in- {pektoratom. Izdajanje razli~nih soglasij in dovoljenj ter tehni~ni pregledi so zbirokratizirani, ne- ekonomi~ni in nepregledni. Po- leg tega naj bi vso odgovornost kot poobla{~eni upravljavec nosil Holding Slovenske `eleznice, ki pa nima zakonske mo`nosti vpli- va na postopke. Skratka - gre za odvzem pristojnosti in dodajanje novih obveznosti. Tudi evropske direktive ne podpirajo tak{nih re{itev in prepri~an sem, da bo na tem podro~ju {e veliko dela in usklajevanja. Lahko vsaj okvirno `e napo- veste, kak{ne organizacijske in kadrovske spremembe bo prinesla preobrazba PP Infra- struktura v novo jedrno dru`- bo Infrastruktura? Infrastruktura kot eno od jedrnih podjetij bo organizirana v {estih regijskih centrih. Centri za vode- nje prometa bodo v Mariboru, Ljubljani in Postojni, centri za vzdr`evanje infrastrukture pa v Celju, Ljubljani in v Postojni. Tak{na organiziranost bo pome- nila zmanj{anje {tevila sekcij in ni`jih organizacijskih enot, pri- nesla pa bo kakovostnej{e na~- rtovanje ter vodenje del. Novo razdelitev organizacijskih enot bo spremljala tudi kadrovska reorganizacija. Kljub temu, da smo se v infrastrukturi `e v preteklosti pri zaposlovanju ob- na{ali racionalno, bo treba pre- gledati {e kar nekaj delovnih pro- cesov ter jih narediti vitke in pre- gledne. To bo pomenilo tudi raz- porejanje zaposlenih znotraj dru`be in med njimi, prekvali- fikacije, dokvalifikacije, pa tudi zmanj{evanje {tevila zaposlenih, ki `e poteka s ponudbo zapo- slenim, ki so blizu upokojitve. Vsekakor bomo sku{ali poiskati vse mo`ne na~ine re{evanja kadrovske problematike in pre- oblikovanje izpeljati s ~im manj pretresi. 12 Nova smer mag. Andrej Pagon pomo~nik generalnega direktorja Nujni spremljevalec organi- zacijske prenove vsakega podjetja je tudi kadrovska sanacija, saj sicer organizaci- jske spremembe lahko osta- nejo le mrtve ~rke na papirju. Prenova delovnih procesov in z njo povezana kadrovska reorganizacija sta v na{em podjetju opisana v dveh strate{kih projektih. Nekaj ve~ o njuni vsebini, dosedan- jem in prihodnjem poteku nam je povedal pomo~nik generalnega direktorja, mag. Andrej Pagon, ki je tudi skrb- nik obeh projektov. Bi lahko najprej na kratko opi- sali cilje poenostavitve organi- zacijske strukture Slovenskih `eleznic in kadrovske reorga- nizacije ter racionalizacije? Vsebina projekta Poenostavitev organizacijske strukture S@ in prenova delovnih procesov, vklju- ~no organizacijskih pravilnikov, standardov in sistema kakovosti, je namenjena racionalnej{emu poslovanju dru`be s poenos- tavitvijo organizacijske strukture in prenovi procesov dela. Ciljev projekta je ve~, med glavnimi pa sta zdru`evanje in optimizacija organizacijskih enot na {tirih ravneh vodenja in oblikovanje racionalnih procesov dela. Pred- videno je zmanj{anje {tevila orga- nizacijskih enot iz pribli`no 480 na pribli`no 260 v novi organizira- nosti. To bo pomenilo u~inkovi- tej{e poslovanje dru`be in realno zni`anje stro{kov dela. Projekt Kadrovska reorganizacija in raci- onalizacija pa je namenjen preno- vi sistemizacije delovnih mest, ker obstoje~i akt, ki velja od leta 1994, pomeni mikro~lenitev de- lovnih nalog. Posledica tak{nega koncepta je, da imamo v dru`bi kar 725 razli~nih delovnih mest. Klju~ne naloge tega projekta so oblikovanje novih, {ir{e opredel- jenih delovnih mest, dolo~itev strukture, to je {tevila delovnih mest za posamezne procese, in formalna izdelava novega akta o sistemizaciji. Dolo~ilo se bo novo {tevilo potrebnih izvajalcev na delovnih mestih po novi organi- zacijski strukturi, nova sistemi- zacija pa se bo uveljavila z odpo- vedjo sedanjih pogodb o zapo- slitvi in hkrati ponudbo novih. V kateri fazi sta trenutno oba strate{ka projekta? Projekt kadrovske reorganizacije in racionalizacije SP-12 je v tehni~nem, delovnem pomenu skoraj dokon~an, tako da se bo poslovodstvo do njega opredelilo okvirno v mesecu dni. Projekt SP- 11 Poenostavitev organizacijske strukture S@ pa je potekal doslej v dveh fazah. V prvi fazi smo racionalizirali procese dela, v drugi fazi pa smo trije ~lani poslovodstva oblikovali organi- grame in procese dela prihodnjih novoustanovljenih jedrnih dru`b. Dolo~ili smo glavne procese dela in organizacijsko strukturo ter na~in vodenja v slu`bah Holdinga in v novoustanovljenih jedrnih dru`bah: tovorni promet, po- tni{ki promet in infrastruktura. Ti akti se bodo vsebinsko odra`ali v novih pravilnikih o notranji orga- nizaciji in aktih o sistemizaciji. Na kak{en na~in bo torej ra- cionalizirano {tevilo delovnih mest? Dosedanji potek procesov je natan~neje dolo~en v gradivih, ki so pripravljena za projektni svet. Izvr{ni direktorji so ocenili, s kak{nim {tevilom izvajalcev je mo~ izvajati delovne procese, ki poteka- jo na Slovenskih `eleznicah. Pri dosedanjem delu nismo racio- nalizirali delovnih mest izvr{ilnih delavcev. V {e nedokon~anem delovnem osnutku SP-12 se ocen- juje, da bi bilo mo~ dosedanja delovna mesta zdru`iti na pribli`no 290 delovnih mest. Seveda je treba za ta nova delovna mesta izdelati nov opisni list ter nanovo izdelati {ifrante, ki podrobneje strukturira- jo posamezen element opisa zahtev delovnega procesa. Pri- pravljen je dokument Poslovni na~rt za leto 2004, ki dolo~a, da bo okvirno {tevilo delovnih mest 8000. To pomeni, da smo se trije poslovodje odlo~ili, da ne bomo predlagali drasti~nega zmanj{anja potrebnih delavcev. Velik del za~r- tanih ciljev na tem podro~ju bomo lahko zato dosegli z naravnim odlivom, drug velik del pa s spo- razumnimi dogovori z delavci, kar poslovodstvo `e izvaja ob podpori socialnih partnerjev. Za tak na~in podpore smo se dogovorili s social- nimi partnerji na ekonomsko- socialnem svetu, to je organ, ki ga je dolo~il Zakon o preoblikovanju in prestrukturiranju. Zaradi takega na~ina tudi ocenjujem, da bomo z aktivno politiko razre{evanja mo- rebitnih prese`nih delavcev mini- malizirali morebitne {kodljive pos- ledice. Kako pa se bosta projekta odvijala v prihodnje? Pri Kadrovski reorganizaciji in racionalizaciji bo projekt potekal so~asno s kon~evanjem dela na projektu SP-11 in nastajanjem novih aktov o organizaciji dru`b. Kriti~na to~ka SP-11 pa je veliko {tevilo in kompleksnost procesov ter njihovo razmejevanje in pove- zovanje v novi organiziranosti tako glavnih procesov kot delo- vanje podpornih procesov. Poslo- vodstvo je sprejelo terminski na- ~rt ustanovitve novih dru`b, s katerim je seznanilo tudi nad- zorni svet Slovenskih `eleznic. V tem dokumentu si kot cilj za vpis delitve premo`enja in vpis novih jedrnih dru`b v sodni register zastavljamo 15. april 2004. Spomladi leta 2004 morata biti kon~ana tudi oba projekta. Sestava sodelavcev projektov je zelo {iroka in sicer tako, da so vklju~eni v delo vsi izvr{ni direk- torji, njihovi pomo~niki in teh- ni~ni sodelavci. Pri projektu SP- 11 sodeluje pribli`no 50 sode- lavcev, pri ~emer poslovodstvo `e pri pripravi dokumentov obve{~a vse vodilne delavce in socialne partnerje. Oba projekta sta bila obravnavana na projektnem sve- tu. Obravnavana bosta tudi na ekonomsko-socialnem svetu in z njima bo seznanjen tudi nad- zorni svet Holdinga. Kako se na oba projekta na- vezuje program kadrovskega prestrukturiranja, ki ga je 24. decembra sprejela vlada? Vlada Republike Slovenije je potrdila Program kadrovskega prestrukturiranja Slovenskih `ele- znic kot eno izmed prilog za Cilj je vpis novih jedrnih dru`b do 15. aprila Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga dolo~itev besedila predloga za- kona o poslovni sanaciji Holdin- ga Slovenske `eleznice. Pri tem je poslovodstvu in nadzornemu svetu nalo`ila, da kolikor je mo- go~e upo{tevata na~ine aktiv- nega razre{evanja za iz progra- ma vidne potencialne prese`ne delavce. Pogoj za pogodbo o dr`avni pomo~i za kadrovsko prestrukturiranje pa je upo{te- vanje naro~ila po sklepu vlade o aktivnem razre{evanju proble- matike prese`nih delavcev. Posle- dica dela na projektu SP-11 bo dolo~itev potrebnega {tevila izvajalcev. Razlika med potreb- nim {tevilom izvajalcev in seda- njim {tevilom zaposlenih bodo potencialni prese`ni delavci. V tem trenutku so v programu do- lo~ene mo`nosti oziroma ukrepi, ki jih bo zagotavljalo poslovodst- vo. Seveda pa je za zagotavljanje teh ukrepov najprej treba dolo~iti potrebno {tevilo izvajalcev, pot- rebno {tevilo “rezerve” delavcev, ki sedaj {e ni dolo~ena, kon~ati fazo odhoda delavcev z odprav- ninami - sporazumna prenehanja - in dore~i ~imbolj natan~no organizacijo ter dolo~iti zah- tevnost za opravljanje posame- znih del. [ele na podlagi vseh teh dokon~anih procesov lahko ka- drovska slu`ba pripravi natan~no analizo potrebnih manjkajo~ih profilov delovnih mest in izob- likuje posamezne programe dok- valifikacij, prekvalifikacij, funkci- onalnega izobra`evanja in tako dalje. Realizacija teh programov pred opisanimi postopki bi po- menila na~rtovanje teh aktivnos- ti na pamet, kar nekateri, `al tudi v nadzornem svetu, te`ko ra- zumejo. Dolo~anje {tevila prese`nih delavcev bo prav gotovo te- ma, na kateri se bodo najbolj lomila kopja. Kako bo potekal ta proces? Ta trenutek te`ko govorim o {te- vilu prese`nih delavcev. Okvirna ocena prese`nih delavcev po prvi fazi dela bi bila 480. Ta {tevilka pa se na eni strani pove~uje z natan~nej{im pregledom potreb- nih procesov dela, na drugi strani pa zmanj{uje zaradi postopkov, ki jih vodimo z dokupom let in drugih oblik dokupa delavcem ob upokojitvi. Zgolj ocenjeno {tevilo potrebnih delovnih mest, brez h~erinskih podjetij, je 8.000. Podlaga za razre{evanje pre- se`nih delavcev je Pravilnik o ugotavljanju prese`nih delavcev, h kateremu morajo dati soglasje sindikati. Ta pravilnik bo poslo- vodstvo sprejelo februarja. Vsi postopki bodo v dru`bi potekali tako, kot nam naro~a sklep vlade Republike Slovenije, in tako, kot je to dolo~eno v zakonskih aktih in v skladu z dolo~bami KPD@P. To pomeni, da bomo oblikovali nova {iroko opredeljena delovna mesta, opredelili optimalno {te- vilo izvajalcev, sprejeli akte o sis- temizaciji po predpisanem pos- topku - mnenje sindikatov, skup- no posvetovanje s svetom de- lavcev - in njihovo uveljavitev ter ugotavljali obstoj prese`nega {tevila delavcev z vidika potreb- nega in dejanskega {tevila za- poslenih. Sprejeti je treba kriteri- je za dolo~anje poimenskega seznama prese`nih delavcev s skupnim posvetovanjem s sin- dikati. Izdelati pa bo treba pred- log programa re{evanja pre- se`nih delavcev, se uskladiti s sin- dikati ter svetom delavcev, spre- jeti program ter pisno obvestiti Zavod o zaposlovanju in sin- dikate. Iz teh opravil je jasno raz- vidno, da se bodo ti postopki vodili s sodelovanjem socialnih partnerjev. Zakon, kot sem `e omenil, prina{a tudi nov organ, to je ekonomsko-socialni svet. Zaradi resnosti in pomembnosti problematike smo ga v poslovod- stvu sestavili tako, da smo nje- govi ~lani trije poslovodje, pa tudi trije izvr{ni direktorji, in sicer za organizacijske in pravne za- deve ter za podro~je tovornega in potni{kega prometa. To po- meni, da hierarhi~no v tem organu sodelujejo najvi{ji in naj- odgovornej{i predstavniki vods- tva Holdinga. Poslovodstvo red- no obve{~a ta organ, ki se sesta- ja prakti~no vsak teden, o svojih pomembnih odlo~itvah. Ocenju- jemo, da bomo, ~e bo in ko bo Zakon o poslovni sanaciji sprejet, sredstva za izvedbo programa kadrovskega prestrukturiranja namenjali tudi za kadrovsko prenovo v povezanih podjetjih. Sredstva, namenjena za kad- rovsko prestrukturiranje, se bodo namenjala tako za izvedbo not- ranjih dokvalifikacij in prekvali- fikacij, kjer bo ugotovljen pri- manjkljaj, za usposabljanje v zu- nanjih institucijah, za pomo~ delavcem, ki bi se odlo~ili za samostojno dejavnost, za zago- tovitev zaposlitve v odvisnih dru`bah Holdinga in pri drugih delodajalcih zunaj sistema Slo- venskih `eleznic. Za komentar preoblikovanja na{ega podjetja smo zaprosili tudi delavskega direk- torja Alberta Pavli~a. Objavljamo nelektorirane odgovore. Kako ocenjujete dosedanji potek kadrovske prenove ter poenostavitev organizacijske strukture S@? Zaklju~kov {e ni na mizi, niti nimam informacij “izpod mize” kot ostali trije ~lani poslovodstva, zato vpra{anje te`ko komentiram. Pri~akoval bi pa na tej pomemb- ni temi ve~ informacij, stali{~, ne pa da se vse dogaja v neki konspiraciji. Glede kadrovske prenove pa lahko re~em, da je socialni partnerji (sindikati in svet delavcev) ne potrebujemo niti ne bomo razo~arani, ~e je ne bo. Na{ interes je, da bi bilo ~immanj zaposlenih `elezni~arjev prese`nih delavcev, ~e pa `e bodo ugo- tovljeni s strani poslovodstva, pa je potrebno v najve~ji mo`ni meri upo{tevati na~ine aktivnega razre{evanja statusa potencialno prese`nih delavcev. Nujno potrebno in prioritetno pa je odpraviti strukturna neskladja s tem, da se popolni- jo delovna mesta tam, kjer obstaja pomanjkanje ter isto~asno delovati v smeri odpiranja novih produktivnih delovnih mest. Glede rapidne rasti tovornega in potni{kega prometa pa je potrebno poudariti, da ju je nujno potrebno servisirati z ustrezno kadrovsko politiko ({e posebno na deficitarnih delovnih mestih v izvr{ilnih slu`bah). Socialni partnerji pa vsekakor podpiramo sporazumno re{evanje prese`nih delavcev v okviru ponudbe poslovodstva, ki se v tem ~asu zadovoljivo izvaja. Kak{en pa je va{ komentar programa kadrovskega prestrukturiranja? To ni program. Je zgolj splo{na ocena morebitnih prese`nih delavcev in potrebnih sredstev. Ne daje pa jasnih odgovorov na vpra{anja, kako se bo v najve~ji mo`ni meri upo{tevalo na~ine aktivnega razre{evanja statusa potencialno prese`nih delavcev in s tem omililo {kodljive posledice. Na vse to je bilo poslovodstvo opo- zorjeno tako z moje strani, kot s strani ~lanov Nadzornega sveta Holdinga S@, d.o.o. ter na{ih (delojemalskih) ~lanov v ESS (Ekonomsko socialni svet). Kako poteka in {e bo potekalo sodelovanje med poslovodstvom in pred- stavniki delojemalcev pri kadrovskem prestrukturiranju? Do sedaj nezadovoljivo in pomanjkljivo, saj projekt {e do danes ni bil predstavljen. Razen, da se operira s pav{alnimi {tevilkami ter z ocenami ocen, kar pa vsekakor ni in ne more biti pravi pristop k kadrovskemu prestrukturiranju niti ne morejo biti {tevilke cilj projekta. Upam, da bo v bodo~e to sodelovanje primernej{e, da bo ve~ sodelovanja in upo{tevanja medsebojnih interesov, stali{~ in predlogov. Zakon o preoblikovanju je predvidel ESS kot dvopartitni organ z edinim ciljem dogovarjan- ja o socialni problematiki zaposlenih v obdobju do izvedbe preoblikovanja. Imam ob~utek, da ta organ ve~ina v poslovodstvu ne jemlje dovolj resno in se ga udele`ujejo po sili razmer in ga tretirajo kot nujno zlo. Na ̀ alost dobivam ob~utek, da jim ni cilj dogovarjanje o problematiki zaposlenih temve~ ESS jemljejo kot pros- tor kjer povedo svoja stali{~a (oz. odlo~itve) in v nadaljevanju niso pripravljeni na osnovi na{ih argumentov korigirati svojih za nas nesprejemljivih odlo~itev. Torej s tak{nim na~inom sodelovanja se ne moremo (in se tudi v bodo~e ne bomo) zado- voljiti kot obliko, ki ne izhaja iz izku{enj bogatega evropskega socialnega dialoga. Nikoli pa ne bomo pristali na formo brez vsebine. Bi lahko na koncu {e na kratko ocenili lanske poslovne rezultate? Ocena z moje strani je pozitivna. Potrebno pa je pri tem poudariti, da so pozitivni trendi dose`eni na osnovi ve~je produktivnosti, ki pa se ka`ejo v ve~ji fizi~ni real- izaciji v rezultatih (tonah) v tovornem prometu in ve~jem {tevilu prepeljanih pot- nikov v potni{kem prometu. Ugodnej{i finan~ni rezultati poslovanja pa so tudi delna posledica dejstva, da se masa pla~ za zaposlene na S@ ni pove~evala, saj se pla~e razen upo{tevanja eskalacije (ki pa ne sledi inflaciji) niso pove~evale. Poudariti in obenem glasno opozoriti pa je potrebno tudi na dejstvo, da nas je v zadnjem obdobju zapustilo kar precej sodelavcev (zlasti v izvr{ilni slu`bi), kateri pa se ne nadome{~ajo (ni aktivne kadrovske politike), kar posledi~no na terenu pomeni neizvajanje dolo~il ZDR in KPD@P, kar se v praksi poka`e kot nezakonito izvajanje nadurnega dela, nezmo`nost kori{~enja letnega dopusta po dolo~ilih KPD@P in zmanj{evanju skupin ne glede na predpisane tehnolo{ke procese dela in postajne poslovne rede. Te nepravilnosti in pomanjkljivosti bo potrebno odpraviti, saj nas zakoni zavezujejo tako, da jih je potrebno izvajati ter, da KPD@P upo{teva- mo in spo{tujemo z obeh strani, kajti iz dol`nosti izhajajo tudi pravice. In to naj bo moto poslovodstva 2004. Nova smer 13 14 Potni{ki promet Bo{tjan Koren pomo~nik izvr{nega direktorja za potni{ki promet Za veliko ve~ino evropskih `eleznic je zna~ilno, da najbolj{e koli~inske in finan~ne rezultate dosegajo v potni{kem prometu, medtem ko je tovorni promet po pomenu {ele na drugem mestu. Za Slovenijo pa je zna~ilna prav obratna slika. Tovorni promet prina{a dobi~ek, potni{ki promet pa kar nekako tradicionalno samo izgubo. Toda tradicija je tu zato, da jo spremeni- mo. In spreminjanja tradicije so se lotili tudi v potni{kem prometu, ki iz leta v leto dosega bolj{e rezultate in uvaja nove privla~ne ponudbe. Pomo~nik izvr{nega direktorja za potni{ki promet Bo{tjan Koren je v pogovoru opisal nekatere od teh na~rtov. Lansko poslovno leto je bilo za potni{ki promet zelo us- pe{no. Kak{ni so na~rti za le- tos? Za letos na~rtujemo, da bomo skupaj prepeljali 15,36 milijona potnikov. Hrbtenico prevozov bo tudi letos sestavljal notranji promet. Po na~rtih bomo namre~ kar 92 odstotkov oziroma 14,18 milijona potnikov prepeljali v notranjem prometu. V mednaro- dnem prometu bomo predvido- ma prepeljali dober milijon pot- nikov. Ostali dele` do skupnega {tevila prepeljanih potnikov bodo pomenili potniki v okviru poseb- nih produktov. Tu gre za prodajo posebnih ponudb, kot so izleti z vlaki, organizacija posebnih vla- kov in prodaja dodatnih aran- `majev, na primer turisti~nih ponudb, drugih prevozov in po- dobno. Tudi letos si `elimo po- ve~ati {tevilo prepeljanih pot- nikov. Na{ cilj je, da se njihovo {tevilo glede na leto 2003 pove~a za dva odstotka. Pri tem je treba poudariti, da pri~akuje- mo najve~jo rast {tevila potnikov v mednarodnem prometu. Ta pa dohodkovno, zaradi vi{je cene vozovnic, pomeni pomemben dele` prihodkov. K bolj{emu poslovnemu rezultatu pa si `elimo v prihodnje kolikor bo to mogo~e prispevati tudi s poseb- nimi produkti. Zato bomo v nji- hovo oblikovanje vlo`ili ves trud in za letos v tem segmentu na~rtujemo skoraj za tretjino ve~jo rast dela. Pri tem je po- memben tudi posredni promoci- jski vpliv tega dela ponudbe na pove~anje obsega dela v rednem notranjem in mednarodnem pro- metu. Za doseganje na{ih pri- hodkovnih ciljev pa v notranjem prometu na~rtujemo povi{anje cen za 6 odstotkov 1. aprila. [tevilne dejavnosti za dose- ganje omenjenih ciljev so op- redeljene v dveh strate{kih projektih, ki potekata v pot- ni{kem prometu. Kak{ne no- vosti oziroma izbolj{ave pred- videvata? Za doseganje bolj{ih rezultatov je zelo pomembno uvajanje novih storitev, ki potnikom ponudijo nekaj ve~. Obenem pa moramo biti samokriti~ni in si priznati, da moramo najprej izbolj{ati sto- ritve, ki jih `e ponujamo. Zato smo oblikovali strate{ki projekt SP-4, ki se ukvarja z izbolj{anjem obstoje~ih storitev. Trenutno v okviru projekta intenzivno pote- ka posodobitev odprave pot- nikov. Gre pravzaprav za nadalje- vanje ciklusa, v katerem smo v sistem prodaje vpeljali elektron- sko prodajo vozovnic na ve~jih postajah in rezervacijski sistem Supra. Sedaj `elimo sistem nad- graditi z nabavo terminalov za prodajo vozovnic na vlakih in manj{ih postajah, z njimi pa bomo opremili tudi pogodbene prodajalce. S tem bomo dosegli poleg bistveno kakovostnej{e prodaje tudi {tevil~ne prodajne u~inke, omeniti pa ka`e tudi zmanj{anje stro{kov poprodajnih dejavnosti ter mo`nost a`urnih informacij o obsegu dela. Zlasti slednje je bistvenega pomena za pravilne in pravo~asne poslovne odlo~itve v smeri doseganja na~rtovanih poslovnih ciljev. Poleg tega je treba omeniti tudi organiziranje informacijskega centra, katerega glavni namen je bistveno pove~ati kakovost pro- dajnih informacij za na{e upo- rabnike. Pri tem je za pove~anje obsega dela zlasti pomembna obve{~enost potencialnih pot- nikov. O tem smo prepri~ani tudi zaradi dosedanjih izku{enj pri delu dana{njega klicnega centra. Poleg o izbolj{anju obstoje~ih storitev smo `e ve~krat pisali o uvajanju novih produktov. Nekateri med njimi so lani `e naredili uspe{en korak s papir- ja na tire. Kak{ne spremembe lahko {e pri~akujemo? Uvajanje novih produktov smo zdru`ili v strate{kem projektu z oznako SP-5. Veliko na~rtov imamo predvsem v mednarod- nem prometu. Z novim voznim redom smo sredi decembra vpel- Na~rtov nam nikakor ne manjka jali povezavo Ljubljane z Be- netkami z EuroCity vlakom Casa- nova. Zanj je zna~ilno, da ima edinstveno celostno podobo. Rezultati zasedenosti so po prvih dveh mesecih nad pri~akovanji. Za letos na~rtujemo vpeljavo podobne povezave na relaciji med Ljubljano in Beogradom. Izkoristili pa bomo tudi olimpijske igre, saj bo med njimi vlak Olympus namesto do Soluna vozil vse do Aten. V okviru na~r- tovanja mednarodnih voznih redov smo si kot cilj zastavili tudi neposredno povezavo s Sara- jevom in v naslednjih letih tudi uvedbo hitrega vlaka v sodelo- vanju z nem{kimi `eleznicami. V notranjem prometu bomo na{o ponudbo sproti prilagajali razme- ram na trgu in pri~akovanjem potnikov. Prepri~an sem, da moramo prese~i tradicionalno lo~nico med `eleznico in avtobus- 15 Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga nimi prevozniki, s katerimi zato ~edalje bolj intenzivno sodeluje- mo. Prednostna naloga je medse- bojno usklajevanje voznih redov, poleg tega pa bomo sodelovali pri oblikovanju prodajnih poti. Na{ trden cilj je, da letos nadalju- jemo preobrazbo iz `elezni{kega podjetja v {ir{e zasnovano pod- jetje, ki na trgu ponuja celovito prevozno storitev. Dandanes si ne moremo ve~ predstavljati dela brez pod- pore osebne prodaje s sodob- no informacijsko tehnologijo. Tega se zavedamo in na tem podro~ju na~rtujemo kar nekaj sprememb. Sem sodi na primer prenova spletne strani, na kateri `e zdaj objavljamo vse aktualne ponudbe. Na{a spletna stran bo tako vsebinsko kot oblikovno prenovljena. Poleg ~im bolj a`ur- nega informativnega dela bo ve~ji poudarek dala predvsem aktivnej{im vsebinam, ki bodo pritegnile uporabnike. Na med- narodnem podro~ju pa se v okviru UIC-ja pripravljamo na uporabo informacijskih sistemov Prifis in Hafas. To sta zelo pomembna projekta za dosegan- je prihodnjih poslovnih rezulta- tov, saj bosta omogo~ila tudi ve~ji dele` agencijske prodaje oziroma prodaje delnih relacij za razli~ne `elezni{ke prevoznike v Evropi. Ne nazadnje pa `elimo v prihodnje tr`iti tudi avtobusne in letalske prevoze doma in v tujini, pa tudi ponuditi prodajo vstopnic za razli~ne prireditve v Sloveniji in tujini, na primer za obisk sejma ali koncerta. Na{ cilj je preskok s prodaje “le” `elezni{kih vozovnic na agencijsko prodajo. Zato hkrati tudi pripravljamo prodajna mesta, ki bodo omogo~ila celovi- to prodajo prevoznih in turis- ti~nih storitev. Kak{ne pa bodo leto{nje pro- dajne in promocijske dejav- nosti? Izdelali smo `e operativni na~rt prodajnih in promocijskih dejav- nosti, kjer so podrobno in ter- minsko opredeljene naloge za doseganje teko~ih ciljev prodaje. Dejavnosti so razdeljene na ve~ sklopov: promocija ponudb not- ranjega prometa, promocija ponudb mednarodnega prome- ta, priprava in promocija poseb- nih produktov in priprava pro- mocijskih publikacij. Tukaj je treba omeniti, da je v sklepni fazi izdaja Kataloga storitev. Tega do sedaj {e nismo imeli, `elimo pa izdati katalog, kot ga uporabniki lahko dobijo na primer v turi- sti~ni agenciji. Tako bomo sedan- jim in predvsem potencialnim uporabnikom ponudili na enem mestu pregled vseh na{ih po- nudb in vse druge potrebne informacije. Prav tako bomo letos pripravili tudi celovito ponudbo kartic ugodnosti. Za zdaj imamo tak{no kartico le za mlade potnike. Letos se ji bodo pridru`ile nove kartice za sta- rej{e, za dru`ine in poslovna kar- tica. Na~rtov nam nikakor ne manjka, za njihovo uresni~itev pa bo potrebno kar precej dela. Na{tete cilje bomo gotovo la`je dosegli v okviru na~rtovane nove organiziranosti, od katere veliko pri~akujemo. Omogo~ila bo veliko preglednej{e poslovanje in ve~jo pro`nost na{ega dela. To pa je z upo{tevanjem pogojev delovanja `elezni{kih prevoz- nikov na prihodnjem velikem evropskem trgu najpomemb- nej{e. Potni{ki promet 16 Tovorni promet Sre~ko @erjav izvr{ni direktor podro~ja tovorni promet Tovorni promet slej ko prej ostaja hrbtenica na{ega pod- jetja, ki prina{a najve~ji del prihodka. Tega pa si v tovornem prometu `elijo {e pove~ati s tr`no ofenzivo na obeh koridorjih, ki potekata ~ez Slovenijo. Nova organi- zacijska struktura, orga- nizirana v skladu s tr`nimi na~eli delovanja, pa naj bi tovornemu prometu Slovenskih `eleznic dala {e nov zagon. O podrobnostih je spregovoril izvr{ni direktor podro~ja tovorni promet Sre~ko @erjav. Strate{ki projekt Tr`na ofenzi- va na V. in X. vseevropskem koridorju je eden od klju~nih projektov v na{em podjetju. Lahko na kratko opi{ete nje- gove podprojekte in njihovo uresni~evanje? Projekt je za nas res bistven in od njegovega uresni~evanja je odvi- sen razvoj tovornega prometa v naslednjih treh ali {tirih letih. Razdeljen je na devet podprojek- tov. Prvi se posve~a zaznavanju in evidentiranju tr`nih prilo`nosti ter oblikovanju pravih odgovorov nanje. Glavno vlogo v njem imajo predstavniki v tujini, {efi da- na{njih slu`b in prodajni pred- stavniki. Drugi podprojekt z ime- nom Mednarodna mre`a tovor- nega prometa je namenjen evi- dentiranju izvorov in ponorov blaga in okrepitvi na{e navzo- ~nosti na teh trgih. Zato smo `e odprli predstavni{tvo v Beo- gradu, kadrovsko bomo okrepili predstavni{tva na Dunaju, v Bu- dimpe{ti in Milanu, nujno pa bo treba odpreti predstavni{tvo v Carigradu. Tretji podprojekt je namenjen iskanju enega ali ve~ strate{kih partnerjev, s katerimi bi lahko raz{irili na{e relativno majhno podro~je delovanja. Re- in`eniring vagonskih po{iljk kot ~etrti podprojekt se ukvarja z racionalizacijo operacij, saj {tevil- na ran`iranja posameznih vago- nov povzro~ajo visoke stro{ke. To bomo lahko dosegli v dogovoru z na{imi strankami in prakti~no brez izgube tovora. Kot peti pod- projekt smo opredelili uvajanje elektronskega poslovanja, ki v omejenem obsegu `e poteka. Na{ kon~ni cilj sta uvedba elek- tronskega tovornega lista, in le enkratno zajemanje vseh potreb- nih podatkov. Zelo vitalna funkci- ja v tovornem prometu je rein`eniring kontrole in obra~una kot {esti podprojekt. Med glavni- mi cilji sta zajemanje podatkov na enem samem mestu in sprot- no re{evanje reklamacij. Dostava od vrat do vrat je naslednji pod- projekt, katerega cilj je pregled dela strank z lastnimi industrijski- mi tiri in premikom. @elimo si prevzeti delo pri ve~ini tovrstnih strank. Ponuditi jim `elimo kon- kuren~no in kakovostno storitev ter tako zaposliti na{e delavce. Malim po{iljkam, ki so `e dolgo ~asa odprta rana Slovenskih `eleznic, je namenjen osmi pod- projekt, in verjamem, da bomo letos in prihodnje leto znali oblikovati konkuren~no storitev in jo uveljaviti na trgu. Januarja pa smo dodali {e deveti podpro- jekt, v okviru katerega sodeluje- mo z avstrijskimi `eleznicami na podro~ju mejnih prehodov, skup- nega upravljanja vagonskega poola in prenosa komercialnih in proizvodnih podatkov v elektron- ski obliki. Vsi podprojekti poteka- jo v okviru za~rtanih terminskih na~rtov, z na{e strani pa si `elimo le pogostej{ih projektnih svetov na ravni holdinga, saj so za nekatere spremembe nujne sprotne odlo~itve in tudi dolo- ~ena finan~na vlaganja. Kako bi ocenili lanske do- se`ke v tovornem prometu in leto{nje na~rte? Po za zdaj dosegljivih podatkih smo med januarjem in novem- brom poslovali z nekaj ve~ kot milijardo dobi~ka. Na~rt pa smo izpolnili tudi decembra, tako da pri~akujem {e nekoliko bolj{i rezultat. Skupaj smo prepeljali 17,2 milijona ton tovora in opravili 3,274 milijarde netoton- skih kilometrov. V primerjavi z letom 2002 smo z manj{im {tevilom vlakov prepeljali skoraj za milijon ton tovora ve~. Za letos na~rtujemo 18 milijonov ton blaga. Na na{e rezultate poslovanja vplivajo gospodarske razmere v na{i {ir{i okolici, zato je ta hip te`ko napovedati rezul- tat. Ker pa smo do danes `e skle- nili okrog 90 odstotkov predvi- denih pogodb, pri~akujem, da bomo na~rt dosegli. [tevilni vpe- ljani in {e na~rtovani produkti bodo gotovo dali rezultate, tru- dili pa se bomo tovor prepeljati ~im bolj racionalno in s ~im manj stro{ki. Kako ste zadovoljni z obsto- je~imi produkti? Vsekakor smo lahko zadovoljni z AS Expressom, ki je lani med Slovenijo in Bosno in Hercego- vino ter v obratni smeri prepeljal okrog 230.000 ton tovora. Kljub te`avam pri dogovarjanju z dru- gimi `eleznicami na trasi lahko za letos pri~akujemo {e bolj{e rezul- tate. Septembra smo uvedli novo povezavo Ljubljane in Münchna. Vse o zanimanju za ta vlak pove dejstvo, da smo `e uvedli doda- ten vlak, marca pa bo uveden {e en par vlakov, tako da bo na tej relaciji vozilo po sedem vlakov na dan. Kateri pa bodo novi produkti, ki jih lahko pri~akujemo v kratkem? Sedemnajstega februarja se je na prvo vo`njo podal tako imeno- vani East-West Rail Shuttle, po- vezava Ljubljane in Bologne. Zelo vesel sem tega produkta, saj je prva resna ponudba med Slo- venijo in Italijo, ki sega dalj od ^ervinjana. Pri~akujem, da bo novi produkt prevzel vlogo gene- Rde~a nit ostaja nenehno pove~evanje obsega prometa ratorja tovora tako za peti kot deseti koridor, prvi rezultati pa so spodbudni. Kot zanimivost naj omenim, da bomo v vlak vklju- ~evali ne le klasi~ne vagonske po{iljke, temve~ tudi po{iljke kombiniranega prometa. Predvi- doma `e aprila se bodo na{e povezave z Italijo {e izbolj{ale z vlakom, ki bo vozil med Ljubljano in pomembnim italijanskim sre- di{~em Milanom. V tej povezavi vidim velike mo`nosti, saj bomo nanjo navezali tudi blago z Mad`arske, iz Slova{ke, Poljske in iz drugih dr`av. V Ljubljani pa se bodo na V. koridor navezovali tudi produkti z X. vseevropskega koridorja. So morda `e znane pogla- vitne lastnosti East Expressa, ki bo povezal Ljubljano in Ca- rigrad? Potencial tovora med Carigra- dom in Ljubljano je ogromen. Na leto iz Tur~ije odpelje kar 635.000 tovornjakov, ki so glavni konkurenti `elezni{kemu trans- portu. Danes na tej relaciji ni redne storitve v `elezni{kem prometu. Posamezne povezave seveda obstajajo, a ne zagotav- ljajo konkuren~nega tranzitnega ~asa in rednih povezav. Ti dve prednosti bi radi ponudili mi, seveda v sodelovanju z drugimi `eleznicami na trasi med obema dr`avama. Na~rtujemo, da bi vlak med obema mestoma vozil 40 ur, vlak pa bi v prvi fazi vozil dva- do trikrat na teden. V Ljubljani na~rtujemo vzpostavitev povezav naprej proti Nem~iji in Severni Evropi, proti Italiji in Franciji. Potenciali na tej smeri so res ogromni in zato se bomo tur{kega trga lotili tudi z ustanovitvijo predstavni{tva v Carigradu. Ve~krat sli{imo, da so Sloven- ske `eleznice majhne in ne morejo pre`iveti same. Kako poteka mednarodno sodelo- vanje v tovornem prometu? Sodelujemo z vsemi sosednjimi `eleznicami in z nem{kimi `elez- nicami ter oblikujemo {tevilne skupne produkte. Naj omenim le vo`nje prvih interoperabilnih lo- komotiv med Slovenijo in Italijo, bistveno skraj{anje zadr`evanja vlakov na italijanski in avstrijski meji in uvajanje predaje vlakov na zaupanje. Z nem{kimi `elezni- cami se dogovarjamo o skupni strategiji prevozov do Ljubljane in naprej. S kolegi z mad`arskih in avstrijskih `eleznic se dogovar- jamo o prenosu mejnih formal- nosti z mejnih prehodov na bolj smiselno izbrane to~ke. Hrva{kim kolegom pa smo ponudili sode- lovanje na komercialnem in proizvodnem podro~ju. Eden od ciljev je tudi uvedba interope- rabilnosti s Hrva{kimi `eleznicami na vsaj nekaterih podro~jih. Z vsemi sosednjimi `elezni{kimi podjetji pa sodelujemo na pod- ro~ju informacijske tehnologije in elektronske izmenjave podatkov. Kateri pa so cilji preobliko- vanja PE Tovorni promet v eno od jedrnih dru`b? Reorganizacija je pravzaprav najve~ji projekt v tovornem pro- metu. @elimo si spremeniti na~in dela tako v tr`enju kot v pro- izvodnji. Zato smo se odlo~ili za preoblikovanje sekcij v tri glavne produktne centre s sede`em v Kopru, Ljubljani in Mariboru. Prednost tak{ne organizacije je, da bodo v produktnih centrih zdru`eni strokovnjaki za natan- ~no dolo~eno vrsto blaga, ki bodo spremljali dogajanje na svojem podro~ju in kupcu lahko ponudili res dobro storitev. Ob dana{nji organizaciji po vrstah transporta se lahko zgodi, da mora kupec zaradi transporta ene vrste blaga govoriti kar s tremi razli~nimi ljudmi. Sedaj bo imel le enega strokovno podko- vanega in odgovornega sogo- vornika. Na ta na~in bomo nad- gradili sedanje sekcije, jim dali ve~ pristojnosti ter odgovornosti na vseh podro~jih - tr`enju, pro- daji in proizvodnji. Trem omen- jenim glavnim produktnim cen- trom se bodo pridru`ili {e pro- duktni centri za posebne produk- te, kombinirani promet in male po{iljke. Za vseh {est centrov bo veljalo, da bomo ~im bolj na- tan~no spremljali njihove lo~ene rezultate in tako ~im bolj u~inkovito prilagajali na{e odzive zahtevam kupcev. Vsekakor na{a rde~a nit tudi v novi organizira- nosti ostaja nenehno pove~evan- je obsega prometa. ^e bomo uspe{ni pri pove~evanju dela in hkratnem zni`evanju stro{kov, se nam ni treba bati, da bi bila delovna mesta ogro`ena - prav nasprotno. Prepri~an sem, da bomo delovna mesta ne le ohranili, temve~ med nas pova- bili nove sodelavce iz drugih podro~ij znotraj podjetja. 17 Tovorni promet Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga 18 Iz tujine Dve stoletji razvoja podjetja Stinnes Stinnes je globalno transportno in logisti~no podjetje, ki pod eno streho zdru`uje znanje logis- ti~nega velikana Schenkerja, zna- nje Railiona z enotami v Nem~iji, na Danskem in na Nizozemskem ter logisti~ne storitve DB Carga - tovornega prometa nem{kih `e- leznic. Z letnim prihodkom okrog 11 milijard evrov in okrog 65.000 zaposlenimi po vsem svetu je Stinnes eno vodilnih transport- no-logisti~nih podjetij sploh in poleg potni{kega prometa drugi mo~ni steber koncerna nem{kih `eleznic. Le malokdo pa ve, da ima sedan- ji Stinnes za sabo `e skoraj dve stoletji vzponov in padcev, v katerih je pre`ivel dve svetovni vojni in {tevilne re`imske spre- membe. Temeljni kamen za da- na{nje podjetje je `e daljnega leta 1808 polo`il Mathias Stin- nes, ki je ustanovil podjetje za ladijske prevoze in trgovanje s premogom. Dve leti pozneje je podjetni Mathias za~el trans- porte premoga po Ruru navzgor in drugega blaga v obratni smeri. @e leta 1820 je flota Stinnesa obsegala 66 ladij na Renu in Ruru. Ob svoji smrti leta 1845 je Mathias Stinnes posedoval {tiri rudnike premoga in delnice v {e 36 rudnikih. Skrb za podjetje je ostala v dru`ini, ki je nenehno razvijala dru`insko podjetje. Do preloma je pri{lo leta 1926, ko je Hugo Stinnes mlaj{i zaradi likvid- nostnih te`av velik del podjetja prenesel v New York. Ta odlo~itev je postala usodna {ele leta poz- neje, saj je bil leta 1941, z vstopom ZDA v drugo svetovno vojno, dru`inski dele` v ameri{ki Hugo Stinnes Corporation zase- `en kot lastnina sovra`nika. Uda- rec je bil tako hud, da je Stinnes {ele leta 1951 spet posloval poz- itivno. Pet let pozneje se je s pomo~jo tedanjega nem{kega kanclerja Konrada Adenauerja in ban~nega konzorcija podjetje Hugo Stinnes Corporation vrnilo v nem{ke roke. Leta 1965 je 95 odstotkov delnic Stinnesa odku- pilo podjetje Veba (dana{nji E.ON). Z odkupom preostalih pe- tih odstotkov se je Stinnes leta 1992 umaknil z borze. Nanjo se je vrnil leta 1999, ko je edini delni~ar Veba za~el prodajati del- nice in javno objavil, da se bo v nekaj korakih umaknil iz podjet- ja. Stinnes je skupaj s svojim h~erinskim podjetjem Schenker ~edalje bolj opu{~al trgovanje z razli~nimi materiali in se osredo- to~al na mednarodno logistiko. Rezultat nove poslovne strategije je bil ve~ kot zgleden - cena Stinnesovih delnic se je po treh poslovno rekordnih letih kar podvojila! Zadnji mejnik v Stinnesovi zgo- dovini je bil 9. maj 2003. Na ta dan je bil opravljen {e zadnji prenos Stinnesovih delnic na Nem{ke dr`avne `eleznice, ki so tako postale stoodstotni lastnik podjetja, ki se je ponovno umak- nilo z borze. S Stinnesom so se nem{ke `eleznice uveljavile kot mednarodni ponudnik mobilnos- ti in logisti~nih storitev. Prvega septembra 2003 je bila uveljavl- jena nova organizacijska struktu- ra. Dejavnost je razdeljena na {tiri poslovna podro~ja - Freight Logistics (tovorna logistika), Schenker, Intermodal in Railion. Podro~ja so razdeljena glede na vrsto storitev, ki jih ponujajo, in delujejo strogo neodvisno. Predsednik uprave Stinnes AG, dr. Bernd Malmström, o sodelovanju s Slovenskimi `eleznicami Kako presojate va{e dosedanje sodelovanje s Slovenskimi `eleznicami? Na podro~ju Slovenskih `eleznic smo `e ve~ let dejavni z na{im h~erinskim podjetjem Railog in sistemom blok vlakov proti Balkanu. Od leta 2001 je Ljubljana ena od dveh za~etnih oziro- ma kon~nih to~k za zdru`evanje oziroma razdru`evanje tovora. Sistem, v katerem vsako leto prepeljemo `e ve~ kakor 750 vlakov, prepri~uje z nenehno rastjo in dinami~nim razvojem. Tudi promet med Nem~ijo in Slovenijo zaradi ~edalje bolj{ih skupnih produk- tov nara{~a. Tako bomo lani uvedene vlake med Münchnom in Ljubljano zaradi velikega povpra{evanja `e v kratkem {e okrepili. Slovenija je majhna dr`ava z dobro geografsko lego. Kako Stinnes kot vodilno evropsko logisti~no podjetje vidi mo`nosti za razvoj sodelovanja s Slovenskimi `eleznicami? Evropski jugovzhod je s stali{~a Stinnesa zanimiv trg z rastjo v trans- portu in logistiki. Slovenija je za nas {e posebno zanimiva, ne le zaradi priklju~itvije k Evropski uniji, ki je pred vrati. Dejstvo, da se v Sloveniji kri`ata V. in X. koridor, odlo~ilno vpliva na mo`nosti Slovenije. Tudi `elezni{kemu tovornemu prometu bo lahko ugodna geografske lege koristila. Poleg transportov med Zahodno Evropo in balkanskimi dr`avami je veliko mo`nosti tudi za razvoj prometa v smeri proti Tur~iji in Gr~iji. Vsa poslovna podro~ja Stinnesa AG potr- jujejo dobre razvojne mo`nosti za Jugovzhodno Evropo. V Stinnesu smo prepri~ani, da bomo z zanesljivim partnerjem, kot so Slovenske `eleznice, lahko na tire pritegnili {e ve~ prometa. 19 Iz tujine Rüdiger vorm Walde generalni direktor ÖBB Prometa med Avstrijo in Slovenijo ~edalje ve~ Revija Slovenskih `eleznic februar 2004Novaproga Avstrijske `eleznice so eno najpomembnej{ih avstrijskih transportnih podjetij, kar dokazujejo za slovenske razmere spo{tovanja vredne {tevilke. V potni{kem prometu imajo polo`aj enega najpomembnej{ih ponudnikov transportnih storitev. Leta 2002 se je z avstrijskimi vlaki, avtobusi in ladjami peljalo kar okrog 280 milijonov potnikov. V tovornem prometu je Rail Cargo Austria eden najpomembnej{ih avstrijskih prevoznikov, predlani so tovorni vlaki v Avstriji prepel- jali 87,2 milijona ton blaga. Avstrijske `eleznice so se na pot preoblikovanja organizacijske stru- kture podale `e leta 1992 z ra- ~unovodsko lo~itvijo transporta in infrastrukture, danes pa so orga- nizirane kot holding s petimi pod- jetji. Avstrijske dr`avne `eleznice in Slovenske `eleznice povezuje dobro medsebojno sodelovanje, ki se ka`e tudi v {tevilnih skupnih projektih, ki so na nekaterih podro~jih `e dali rezultate. Da se medsebojno sodelovanje odvija v pravi smeri, potrjujejo tudi podatki o prepeljanem blagu in potnikih med obema dr`avama. Kar 15 odstotkov tovora v med- narodnem `elezni{kem prometu v Slovenijo uvozimo iz Avstrije, v obratni smeri pa je dele` na{e se- verne sosede celo 19-odstoten. Dele` dvostranskega prometa med Slovenijo in Avstrijo pa se {e pove~uje. Lani se je dele` prometa iz Avstrije, v primerjavi z letom 2002, pove~al za 5,5 odstotka, v obratni smeri pa za 3,9 odstotka. V potni{kem prometu je v prvih enajstih lanskih mesecih dele` pre- peljanih potnikov v Avstrijo in iz nje dosegel 9 odstotkov vseh pot- nikov. Med letoma 1999 in 2002 se je {tevilo potnikov v smeri Slovenija-Avstrija pove~alo za sko- raj 16 odstotkov, med lanskim jan- uarjem in novembrom pa je bilo `e prese`eno celoletno {tevilo pot- nikov leta 2002. Priznati pa je treba, da {tevilo potnikov v obrat- ni smeri precej niha. Po ob~utnem pove~anju leta 2000 je sledil padec, leta 2002 pa se je {tevilo potnikov spet rahlo pove~alo. Vsekakor prilo`nosti za izbolj{anje rezultatov ne manjka. Ob zadnjem sestanku vodstva obeh podjetij smo izkoristili prilo`nost in gener- alnem direktorju ÖBB-ja, Rüdi- gerju vorm Waldeju, postavili ne- kaj vpra{anj o tem, kako vidi sode- lovanje z na{im podjetjem. Kako bi na kratko ocenili so- delovanje s Slovenskimi `elez- nicami? Avstrijske in slovenske ̀ eleznice ̀ e tradicionalno povezuje dobro pos- lovno sodelovanje. Obe podjetji imata podobne cilje. Slovenske `eleznice so se podale na pot reor- ganizacije. Po njej bodo morale stopati zelo previdno. Opazil sem, da se niste odlo~ili za nenaden prelom s preteklostjo, temve~ ste se odlo~ili tradicijo povezati s pri- hodnostjo. Po na{ih izku{njah je ta pot prava, saj lahko le tako ob- dr`imo znanje, ki `e obstaja zno- traj podjetja. Na{i organizacijski strukturi si bosta precej podobni, kar nam bo {e olaj{alo delo. Te`i{~e sodelovanja je trenut- no v tovornem prometu. Kako gledate na njegov razvoj? Na{ skupni cilj je optimizirati ~ez- mejni promet med obema dr`a- vama. Meja med dr`avama ni le politi~na, temve~ zaradi razli~nih sistemov elektrifikacije tudi teh- ni~na. Zato se zelo dejavno dogo- varjamo, da bi odprava tovornih vlakov potekala pred mejo ali takoj za njo, ne na meji sami. Vlake bi sprejemali na zaupanje, ker bi jih `e pregledala druga `eleznica. Zato pa je treba upo- {tevati nekatera pravila in se za- nesti eden na drugega in na tem projektu `e delamo. Pogled na statistike poka`e, da so Slovenske `eleznice v tovornem prometu zelo uspe{ne. Va{ sistem v to- vornem prometu je prijazen do industrije in ni osredoto~en le na glavne, temve~ tudi na stranske proge. Ta filozofija velja tudi za Avstrijo, saj sta obe `eleznici, kar zadeva prepeljane tone, zelo uspe{ni. Vedeti moramo, da je `elezni{ki transport tovora smotrn {ele na dalj{e razdalje. Zato se postavi vpra{anje, ali naj na primer vlak med Koprom in Rotterda- mom prepeljemo v enem kosu, ali pa pot razdelimo tako, da vsakdo lahko vozi na svojem delu poteka. Drugi na~in nam je bolj v{e~, saj daje kos poga~e vsaki `eleznici in je tudi bolj prijazen do strojevodij, ki ne bi bili po ves teden zdoma. Strojevodja lahko pripelje vlak ~ez mejo do neke smiselne to~ke, kjer vlak prevzame strojevodja sosed- nje dr`ave. ^e je mogo~e, bi to potekalo z eno lokomotivo, za kar so potrebne investicije v vozni park. Slovenske `eleznice greste po podobni poti kot mi, ker izbi- rate ve~sistemske lokomotive. Na ÖBB smo pred kratkim naro~ili ve~sistemske lokomotive. Prve bo- do pri{le konec leta 2005 ali v za~etku leta 2006, vozile pa bodo lahko tudi po slovenskih progah. Zato bomo lahko zelo dobro sode- lovali, tudi ob upo{tevanju va{e strategije povezav proti Italiji in drugim sosednjim dr`avam. Smi- selno se mi zdi, da ~im prej vzpo- stavimo dobro medsebojno pove- zavo, ne zato, ker bi bilo to tehni~no “lepo”, temve~ ker za to obstajajo potrebe na trgu, sami pa bi radi bolj racionalno izkoristili svoje lokomotive in vagone. Kaj pa lahko pri~akujemo v potni{kem prometu? Potni{kega prometa nikakor ne bomo zanemarili, na tem pod- ro~ju `e uvajamo nekatere spre- membe. Uveljavili smo `e skupno tarifo Regio AS za maloobmejna potovanja in izbolj{ali medsebojne povezave z leto{njim voznim re- dom. Dogovarjamo pa se za do- datno usklajevanje voznih redov in nove povezave, na primer na relacijah Celovec-Jesenice-Ljublja- na in Maribor-Prevalje-Celovec, s posebnim poudarkom na prevozu koles. Potekajo tudi pogovori o podalj{anju vo`nje vlakov EC Ca- sanova do Maribora. Od tam bi lahko uvedli eno - do dveurni tak- tni promet do Gradca. S tem bi o`ivili tradicionalno povezavo Be- netk in Dunaja. Na Avstrijskih `eleznicah pa smo pripravljeni tudi na druge oblike sodelovanja. Sam opa`am in tudi iz mnogih pogovorov je jasno razbrati, da ljudje ~utijo velik napredek na `e- leznici, tako z vidika posodab- ljanja kot urejenosti in vzdr`e- vanosti v celoti. Velika, `e kar kri- ti~na preobremenjenost na{ih cest in hkrati skrb za ~isto okolje sta naposled le za~ela spreminjati miselnost ljudi v pravo smer in jim “vcepljati” posluh za tisto racionalnej{e, za tisto optimalno. Treba pa je povedati, da ima v~asih premalo posluha tudi dr`ava. Novi vlaki Slovenskih `eleznic Desiro in InterCity Slovenija po- menijo velikanski korak k {e hitrej{emu zmanj{evanju razlik med nami in razvitej{o Evropo. Obenem pa ne pomenijo po- membnega napredka samo za `eleznico oziroma Slovenke in Slovence, temve~ so izredno zanimivi tudi z vidika mednaro- dne komunikacije; povezujejo nas z evropskimi, ~e ho~ete tudi s turisti~nimi tokovi. Pravilno je, da se `eleznica s svojim ener- gi~nim razvojnim programom in z u~inkovito ponudbo vseskozi pribli`uje `eljam in potrebam uporabnikov. V skupnih programih in projektih Turisti~ne zveze Slovenije in Holdinga Slovenske `eleznice vidim velike, skoraj neiz~rpne mo`nosti. Kadar predstavljamo neko ponudbo, moramo v to vsekakor vklju~iti in upo{tevati tudi `elezni{ke storitve. Turist, ki je o vsem podrobno in pravo- ~asno seznanjen, bo tako veliko la`e na~rtoval svoj izlet ali celo dopust. Ponudbe pa morajo seveda biti vabljive, prijazne in predvsem kakovostne. Ko ~lovek vstopi v vlak, naj vstopi v prijetno ozra~je, kjer se bo dobro po~util. Na Slovenskih `eleznicah je na tem podro~ju `e ogromno stor- jenega, vendar moramo vedeti, da tega ni nikoli dovolj. Morda bi se morala `eleznica v prihodnje pojavljati tudi na mednarodnih turisti~nih sejmih, kjer se lahko tudi tuji potencialni turist - Nemec, Danec, Francoz - sre~a s prospektom ali plakatom, ki mu na neposreden na~in predstavi privla~nosti Slovenije in s tem kajpak ponudbo `eleznice kot ene od pomembnih komponent slovenskega turizma. Moramo se zavedati, da Slovenija je in bo neke vrste tranzitna de`ela, ven- dar pa, ~e `elimo potnika - tur- ista “zapeljati” s hitrega promet- nega kri`a prav v notranjost de`ele, kjer se bo lahko spoz- naval z na{o naravno in kulturno dedi{~ino, s kulinariko..., mora- mo vsi skupaj {e marsikaj posto- riti. Pri tem vsekakor vidim `e- leznico kot enega od najbolj anga`iranih in dejavnih partner- jev. Sli{al sem o~itek, da poklicne tu- risti~ne organizacije, agencije in dru{tva na svoje predstavitve, novinarske konference in podob- ne oblike promocijskih dejavnos- ti dostikrat pozabijo povabiti predstavnike Slovenskih `eleznic. To vsekakor ni prav. Turizma brez `elezni{kih storitev preprosto ne more biti, saj je `eleznica seg- ment, ki je neposredno povezan z na{imi skupnimi te`njami po uspehu. V~asih pa se nekateri turisti~ni delavci preve~ podjet- ni{ko zapirajo, kar vsekakor pomeni omejevanje razvoja in napredka turizma. Morali bi se namre~ zavedati, da lahko `eleni optimum dose`emo samo s skupnimi projekti in da brez tega pa~ ne gre. Sam se izrazito zavzemam za pripravo skupnih promocij, in na Turisti~ni zvezi Slovenije bomo to brez dvoma tudi upo{tevali. @eleznica je bila in bo o`ilje nekega organizma, jemljem jo kot logi~ni sestavni del resnega in poslovnega pri- stopa k turisti~ni dejavnosti. S turisti~nega in splo{nega go- spodarskega vidika so izjemno dobrodo{le dodatne ponudbe Slovenskih `eleznic, ki prispevajo k pribli`evanju interesom upo- rabnikov: kopalni, zdravili{ki in smu~arski vlaki ter avtovlak, {e posebej pa bi poudaril prenovl- jene garniture muzejskega vlaka, ki pomenijo privla~no popestritev turisti~ne ponudbe in hkrati pomembno ohranjanje slovenske kulturno-tehni~ne dedi{~ine - tak{ni projekti morajo vsekakor postati del na{ega skupnega interesa. Ena od najpomembnej{ih skup- nih nalog Turisti~ne zveze Slo- venije in Holdinga Slovenske `eleznice je prav gotovo skrb za zdravo, ~isto in neokrnjeno nara- vo. Slovenske `eleznice, kot predstavnik zvrsti prometa, ki ima najmanj {kodljivega vpliva na okolje, z na{ih tirov uspe{no odstranjujejo dotrajane in neu- porabne vagone, ki so kazili okolje, lep prispevek pa je tudi njihova tradicionalna akcija tek- movanja za Naj postajo, ki `e vsa leta poteka v okviru odmevne akcije Turisti~ne zveze Slovenije z geslom Moja de`ela - lepa in gostoljubna. Urejenost in vzdr`e- vanost postajnih poslopij in nji- hove okolice veliko pripomoreta h kompleksni celostni podobi Republike Slovenije. Turizem je v vseh pogledih neposredno pove- zan z okoljem: vsak korak k ure- janju okolja pomeni obenem tudi velik korak k razvoju in napredku turizma. Turisti~na zveza Slovenije prihod- nje leto praznuje ~astitljivo oblet- nico - sto let delovanja, kar hkrati pomeni tudi sto let organizirane- ga turizma na Slovenskem. Za nas je to izjemen izziv in pri- lo`nost, da na podlagi izpri~ane tradicije svetu poka`emo in tudi doka`emo, da Slovenci na pod- ro~ju turizma nismo za~etniki. Tako bodo vse leto potekale {tevilne dejavnosti in zanimivi projekti, in iskreno upam, da bodo, ob {e bolj{em medsebo- jnem sodelovanju, pri mnogih navzo~e tudi Slovenske `ele- znice. Prepri~an sem, da so vrata tako na eni kot na drugi strani {iroko odprta! Vrata sodelovanja so na {iroko odprta 20 S@ so ljudje dr. Marjan Ro`i~ predsednik Turisti~ne zveze Slovenije Pisarni{ka petrolejka Ju`ne `eleznice s steklenim rezervoarjem za petrolej in lito`eleznim stojalom z za~etnicami S.B., kar pomeni Südbahn, Ju`na `eleznica. Iz zbirke @elezni{kega muzeja v Ljubljani