30 Viri in literatura Borota, B. (2013). Glasbene dejavnosti in vsebine. Koper: Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središ- če, Univerzitetna založba Annales. Denac, O. (2011). Z igro v čarobni svet glasbe: didaktični priročnik za glasbo v vrtcu in prvem razredu osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga. Gordon, E. (1997). Edwin Gordon Responds. Philosophy of Music education Review, letnik 5, št. 1, str. 57–58. Jožef Beg, J., Mihelač, L. (2019). Na začetku je bila pesem. Novo mesto: Šolski center Novo mesto. Kurikulum za vrtce. (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Urad Republike Slovenije za šolstvo. Slosar, M. (1993). Nackove pesmi: pesmi za predšolske in šolske otroke. Novo mesto: Pedagoška obzorja. Trehub, S. E. (2001). Musical predispositions in infancy. V: Zatorre, R. J. in Peretz, I. (ur.), The biological founda- tions of music. New York: New York, Academy of Sciences. Voglar, M. (1987). Otrok in glasba: metodika predšolske glasbene vzgoje. Ljubljana: Državna založba Slovenije. Voglar, M. (2004). Kdor ne igra, ni Plut. V: Delo, letnik 46, št. 31 (7. 2. 2004), str. 7. Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Tanja Rauch Krušič, Vzgojiteljica, zapoj mi, vzgojiteljica, poslušaj me ... PRAKSA 31 PRAKSA Zapojmo, zaigrajmo in zaplešimo ob ljudski pesmi: učna priprava na usmerjeno glasbeno dejavnost Let’s Sing, Play and Dance to Folk Songs: Learning Preparation for Focused Music Activity Izvleček V oddelku od 5 do 6 let starih otrok smo izvedli glasbeni dopoldan z namenom, da bi se otroci bolje seznanili z glasbili. Glasbene dejavnosti so zajemale petje, ustvarjanje ob glasbi in igranje na Orffova ter lastna glasbila. Povezovalna tema je bila ljudska glasbena dediščina s ciljem vzbujanja veselja do glasbe, spodbujanja doživljanja glasbe ter razvijanja glasbenih sposobnosti in spretnosti. Ključne besede: predšolska vzgoja, glasbene dejavnosti, slovenska ljudska pesem Abstract We organized a musical kindergarten morning with a group of children aged 6-5 with the purpose of introducing musical instruments to them. Music activities included singing, creating with music and playing Orff and other instruments. The common theme was folk music tradition chosen with the aim to inspire the joy of music, encourage music experiences, and develop musical abilities and skills. Keywords: preschool education, music activities, Slovenian folk music Maja Ogris Kranjski vrtci, Ulica Nikole Tesle 2, 4000 Kranj maja.dagarin@gmail.com 31 Uvod Kurikulum za vrtce (2004) navaja globalne cilje in cilje na področju glasbe, ki jih uresničujemo z različ- nimi dejavnostmi: izvajanje glasbe, ustvarjanje, poslu- šanje. Uresničujemo jih lahko enkrat tedensko v okviru glasbenega dneva ali v okviru dnevne spontane glasbene dejavnosti, ki se dopolnjuje z drugimi področji Kuri- kula za vrtce. Olga Denac (2012) navaja, da otroci pri starosti od 5 do 6 let izražajo zanimanje za ponavljanje glasbenih dejavnosti, da gibe bolje usklajujejo s petjem kot s poslušanjem glasbe, da napredujejo pri intonaci- ji petja (je manj ritmičnih kot melodičnih napak), da napredujejo pri prepoznavanju znanih pesmi v izvedbi brez besedila, da razlikujejo glasnejše – tišje, hitrej- še – počasnejše, daljše – krajše, višje – nižje izvajanje, da razlikujejo enake in različne (enostavne) ritmične in melodične vzorce, da ustvarjajo zvočne izmišljije, da na- predujejo v zbranosti pri poslušanju zvočnih primerov, da pri petju upoštevajo jakost in hitrost, da pozorno po- 32 slušajo, primerjajo in razvrščajo zvoke po zvočni barvi, jakosti, trajanju in višini. V drugem starostnem obdobju smo pri predšolskih otrocih izvedli glasbeni dan na temo ljudske glasbene dediščine, ki je primeren tudi za otroke prvega vzgoj- no-izobraževalnega obdobja osnovne šole. Cilji, ki smo jih želeli doseči, so: • razvijanje glasbenega mišljenja in spomina, • ustvarjanje spremljave z lastnimi inštrumenti, • doživljajsko in analitično poslušanje ljudske pe- smi Mat´ potico pečejo, • branje slikovnega zapisa pesmi Mat´ potico pečejo, • doživeto petje pesmi Mat´ potico pečejo, • spremljanje pesmi z lastnimi glasbili in Orffovimi inštrumenti, • usklajevanje gibov ob skupinskem petju in igranju, • analitično-doživljajsko vrednotenje videoposnet- ka ljudskega plesa in • plesanje ljudskega plesa. GLASBENE DEJAVNOSTI VZGOJITELJICA OTROCI Posnemanje gibalnega izvajanja ob glasbi Naredimo krog in se primemo za roke. Skupaj zaplešemo ples Abraham 'ma se- dem sinov. Vprašam jih, kaj so ugotovili, kaj vse še lahko izvajamo z rokami, z nogami, s svoj- im telesom. Naredijo krog in se primejo za roke. Opazujejo drug drugega, se posnemajo in sodelujejo pri plesu. Otroci ponazorijo gibe, ki bi jih ob glasbi še lahko izvajali. Skupaj jih ponovimo vsi (na primer povlečejo se za uhelj, si skuštrajo lase, se dotikajo nosu). Vaje za upevanje Otrokom povem zgodbo, s pomočjo katere naredimo še vaje za upevanje (gl. prilogo 1). Otroci poslušajo zgodbo in sodelujejo pri upevanju. Petje pesmi Povem, da bomo danes spoznali ljudsko pesem Mat‘ potico pečejo. Doživeto zapo- jem pesem in zraven igram na lastna glas- bila (metoda vokalne demonstracije). Poslušajo petje nove ljudske pesmi. Uporabili smo naslednje: a) metode: vokalna in inštumentalna demonstracija, vokalna in inštumentalna imitacija, metoda pri- pevanja, petje s posnemanjem, demonstracija in posnemanje gibalnega izvajanja ob glasbi, doživ- ljajsko poslušanje in analiza videoposnetka, b) sredstva: mala ritmična glasbila (ropotulje, palčke), glasbeni predvajalnik, c) vsebine: slovenska ljudska pesem Mat‘ potico peče- jo (Sicherl - Kafol, 2011), videoposnetek folklor- ne skupine. Potek glasbenih dejavnosti je predstavljen v obliki priprave: Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Maja Ogris, Zapojmo, zaigrajmo in zaplešimo ob ljudski pesmi 32 slušajo, primerjajo in razvrščajo zvoke po zvočni barvi, jakosti, trajanju in višini. V drugem starostnem obdobju smo pri predšolskih otrocih izvedli glasbeni dan na temo ljudske glasbene dediščine, ki je primeren tudi za otroke prvega vzgoj- no-izobraževalnega obdobja osnovne šole. Cilji, ki smo jih želeli doseči, so: • razvijanje glasbenega mišljenja in spomina, • ustvarjanje spremljave z lastnimi inštrumenti, • doživljajsko in analitično poslušanje ljudske pe- smi Mat´ potico pečejo, • branje slikovnega zapisa pesmi Mat´ potico pečejo, • doživeto petje pesmi Mat´ potico pečejo, • spremljanje pesmi z lastnimi glasbili in Orffovimi inštrumenti, • usklajevanje gibov ob skupinskem petju in igranju, • analitično-doživljajsko vrednotenje videoposnet- ka ljudskega plesa in • plesanje ljudskega plesa. GLASBENE DEJAVNOSTI VZGOJITELJICA OTROCI Posnemanje gibalnega izvajanja ob glasbi Naredimo krog in se primemo za roke. Skupaj zaplešemo ples Abraham 'ma se- dem sinov. Vprašam jih, kaj so ugotovili, kaj vse še lahko izvajamo z rokami, z nogami, s svoj- im telesom. Naredijo krog in se primejo za roke. Opazujejo drug drugega, se posnemajo in sodelujejo pri plesu. Otroci ponazorijo gibe, ki bi jih ob glasbi še lahko izvajali. Skupaj jih ponovimo vsi (na primer povlečejo se za uhelj, si skuštrajo lase, se dotikajo nosu). Vaje za upevanje Otrokom povem zgodbo, s pomočjo katere naredimo še vaje za upevanje (gl. prilogo 1). Otroci poslušajo zgodbo in sodelujejo pri upevanju. Petje pesmi Povem, da bomo danes spoznali ljudsko pesem Mat‘ potico pečejo. Doživeto zapo- jem pesem in zraven igram na lastna glas- bila (metoda vokalne demonstracije). Poslušajo petje nove ljudske pesmi. Uporabili smo naslednje: a) metode: vokalna in inštumentalna demonstracija, vokalna in inštumentalna imitacija, metoda pri- pevanja, petje s posnemanjem, demonstracija in posnemanje gibalnega izvajanja ob glasbi, doživ- ljajsko poslušanje in analiza videoposnetka, b) sredstva: mala ritmična glasbila (ropotulje, palčke), glasbeni predvajalnik, c) vsebine: slovenska ljudska pesem Mat‘ potico peče- jo (Sicherl - Kafol, 2011), videoposnetek folklor- ne skupine. Potek glasbenih dejavnosti je predstavljen v obliki priprave: Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Maja Ogris, Zapojmo, zaigrajmo in zaplešimo ob ljudski pesmi PRAKSA 33 GLASBENE DEJAVNOSTI VZGOJITELJICA OTROCI Petje pesmi in igranje na lastna glasbila Doživeto zapojem prvo kitico pesmi in zraven udarjam po nogi na vsako dobo. Otrokom povem, da mati v pesmi ni spekla samo potice, ampak tudi piškote. Doživeto zapojem drugo kitico in ploskam s prsti v ritmu besedila. Tretjo kitico zapojem in zra- ven ploskam na vsako prvo dobo v taktu. Zapojejo pesem po odmevu. Otroci pesem pripevajo in zraven igrajo na lastna glasbila. Doživljajsko poslušanje zvočnega posnetka Predvajam zvočni posnetek pesmi in izve- dem analitično metodo poslušanja z na- slednjima nalogama pri poslušanju: 1) Katere inštrumente slišite? 2) Kaj slišite med posameznimi kiticami? Otroci poslušajo posnetek in so pozorni na vsa glasbila, ki jih slišijo poleg petja. Naštejejo glasbila, ki so jih slišali (Orffo- va in lastna). Igranje na lastna glasbila ob zvočnem posnetku V krogu se razporedimo v pare in se naučimo spremljavo na lastna glasbila. Demonstriram z enim od otrok (gl. spodnji zapis navodil za ples pri dejavnosti gibalno izvajanje ob glasbi v krogu). Predvajam posnetek pesmi. Opazujejo izvajanje in ponovijo v paru. Izvedejo spremljavo ob glasbenem pos- netku (gl. prilogo 2). Igranje na ropotulje, palčke in boben Razdelim glasbila: 3 vrste glasbil za 3 skupine otrok po 7. Razložim, da ropotulje pečejo samo potico (1. kitica), palčke pe- čejo piškote (2. kitica), boben peče torto (3. kitica). Igranje na posamezen inštument demonstriram (gl. prilogo 5). Tisti otroci v skupini, ki nimajo glasbila, igrajo spremlja- vo na lastna glasbila. Otroci poslušajo navodila in zapojejo ter zaigrajo na Orffova in lastna glasbila (gl. prilogi 3, 4). Gibalno izvajanje ob glasbi v krogu Povem, da so v starih časih na to ljudsko pesem tudi plesali in da to počnejo še danes. Otroke razporedim po parih v krogu. Po dva in dva otroka stojita vštric, oba z levim bokom obrnjena v središče kroga. Držita se za notranji roki. Ob prvih dveh verzih učenci hodijo. Pri verzu »čakajte, čakajte« se otroka obrneta drug proti drugemu in si požugata, najprej z eno roko, nato še z drugo. Pri verzu »mi vam že pokažemo« vsak zase ploskneta enkrat spredaj, enkrat zadaj, nato pa v višini obraza trikrat drug drugemu ob dlani. Otroci se postavijo v krog, se v parih primejo za roke in zaplešejo ples. Ogled videoposnetka Otrokom pokažem videoposnetek, ki prika- zuje, kako folklorne skupine danes plešejo ljudske plese. Ob tem postavim vprašanji: 1. Kako so plesalci oblečeni? 2. Kako so plesalci postavljeni? Ogledajo si videoposnetek belokranjskih ljudskih plesov in analizirajo posnetek (videz oblačil, postavitev plesalcev). 34 Viri in literatura Bahovec D. E. et al. (2004). Kurikulum za vrtce: predšolska vzgoja v vrtcih. Ljubljana: MŠŠ, ZRSŠ. Denac, O. (2010). Teoretična izhodišča načrtovanja glasbene vzgoje v vrtcu. Ljubljana: Debora. Denac, O. (2012). Glasba v vrtcu: primeri didaktičnih enot. Dostopno na https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?lan- g=slv&id=35301 (16. 2. 2020). Sicherl - Kafol B. (2001). Celostna glasbena vzgoja. Ljubljana: Debora. Sicherl - Kafol, B. (2011). Ringaraja, pesem nas razvaja. Ljubljana: Mladinska knjiga. Priloga 1: Zgodba za upevanje Vzgojiteljica pripoveduje zgodbo. Otroci ob njenem pripovedovanju izvajajo gibe, proizvajajo zvoke in pojejo. Predstavljajmo si kuhinjo. V njej mama kuha. Vse okrog diši. Globoko vdihnemo te čudovite vonjave in izdihnemo skozi zobe, da se sliši »SSSSSSSSSSSS« (otroci vdihnejo in izgovorijo sss). Mami pade lonec na tla »BAM, BAM, BAM, BAM« (otroci izgovorijo bam). Mama reče: »JOJ, JOJ, JOJ, JOOOOOJ!« (Otroci po- novijo joj.) Diši zelo lepo: »UAAAAAAUUUUUUU!« (Otroci ponovijo uvau.) Vse okrog diši (zakrilimo z rokami). Odpremo okno, da se prezrači: »VUŠ, VUŠ, VUŠ!« (Otroci izgovorijo vuš, vuš.) Zapiha veter: »ŠŠŠŠŠŠŠ.« (Otroci izgovarjajoč črko š kot veter zavi- jajo z glasom gor in dol ter se zibajo s celim telesom.) Še ptički so zavohali te čudovite vonjave: »ČIV, ČIV, ČIV!« (Otroci izgovorijo čiv.) Ptički zraven zapojejo: »CICIDO, CICIDO, CICICICIDO.« (Otroci pojejo.) Ohladilo se je: »BRRRRRR, BRRRRRRR, BRRRRR- RR!« (Otroci izgovorijo brrr.) Zaprimo okno in poglej- mo, kaj je mama pripravila (otroci se usedejo na tla). Priloga 2: Spremljava ob glasbenem posnetku PLOSK PLOSK V PARU KORAK œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Maja Ogris, Zapojmo, zaigrajmo in zaplešimo ob ljudski pesmi Sklep Glasbeni dan je eden najbolj zabavnih dni v našem vrtcu. Vsak otrok je dejaven, saj glasba naravno vabi otroka k poslušanju, petju in gibanju. Pomembno je, da vzgojiteljica načrtuje pester preplet glasbenih vsebin – ne samo petja, temveč tudi igro na lastna glasbila, po- slušanje glasbe, ogled videoposnetka, gibanje ob glasbi ali učenje plesa. Veselje je gledati nasmejane otroke, ki uživajo ob glasbi. 34 Viri in literatura Bahovec D. E. et al. (2004). Kurikulum za vrtce: predšolska vzgoja v vrtcih. Ljubljana: MŠŠ, ZRSŠ. Denac, O. (2010). Teoretična izhodišča načrtovanja glasbene vzgoje v vrtcu. Ljubljana: Debora. Denac, O. (2012). Glasba v vrtcu: primeri didaktičnih enot. Dostopno na https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?lan- g=slv&id=35301 (16. 2. 2020). Sicherl - Kafol B. (2001). Celostna glasbena vzgoja. Ljubljana: Debora. Sicherl - Kafol, B. (2011). Ringaraja, pesem nas razvaja. Ljubljana: Mladinska knjiga. Priloga 1: Zgodba za upevanje Vzgojiteljica pripoveduje zgodbo. Otroci ob njenem pripovedovanju izvajajo gibe, proizvajajo zvoke in pojejo. Predstavljajmo si kuhinjo. V njej mama kuha. Vse okrog diši. Globoko vdihnemo te čudovite vonjave in izdihnemo skozi zobe, da se sliši »SSSSSSSSSSSS« (otroci vdihnejo in izgovorijo sss). Mami pade lonec na tla »BAM, BAM, BAM, BAM« (otroci izgovorijo bam). Mama reče: »JOJ, JOJ, JOJ, JOOOOOJ!« (Otroci po- novijo joj.) Diši zelo lepo: »UAAAAAAUUUUUUU!« (Otroci ponovijo uvau.) Vse okrog diši (zakrilimo z rokami). Odpremo okno, da se prezrači: »VUŠ, VUŠ, VUŠ!« (Otroci izgovorijo vuš, vuš.) Zapiha veter: »ŠŠŠŠŠŠŠ.« (Otroci izgovarjajoč črko š kot veter zavi- jajo z glasom gor in dol ter se zibajo s celim telesom.) Še ptički so zavohali te čudovite vonjave: »ČIV, ČIV, ČIV!« (Otroci izgovorijo čiv.) Ptički zraven zapojejo: »CICIDO, CICIDO, CICICICIDO.« (Otroci pojejo.) Ohladilo se je: »BRRRRRR, BRRRRRRR, BRRRRR- RR!« (Otroci izgovorijo brrr.) Zaprimo okno in poglej- mo, kaj je mama pripravila (otroci se usedejo na tla). Priloga 2: Spremljava ob glasbenem posnetku PLOSK PLOSK V PARU KORAK œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Maja Ogris, Zapojmo, zaigrajmo in zaplešimo ob ljudski pesmi Sklep Glasbeni dan je eden najbolj zabavnih dni v našem vrtcu. Vsak otrok je dejaven, saj glasba naravno vabi otroka k poslušanju, petju in gibanju. Pomembno je, da vzgojiteljica načrtuje pester preplet glasbenih vsebin – ne samo petja, temveč tudi igro na lastna glasbila, po- slušanje glasbe, ogled videoposnetka, gibanje ob glasbi ali učenje plesa. Veselje je gledati nasmejane otroke, ki uživajo ob glasbi. PRAKSA 35 Priloga 3: Slovenska ljudska Mat' potico pečejo (Sicherl - Kafol, 2011) &4 2 j œ j œ j œ j œ Mat’ Mat’ Mat’ 1. 3. 2. po pa pi ti tor ško co te te j œ j œ œ pe pe pe če če če jo, jo, jo, j œ j œ j œ j œ men’ pa n’č ne j œ j œ œ re če jo, - - -- -- - -- - - -- & 5 J œ J œ œ ča kaj te, j œ j œ œ ča kaj te, j œ j œ j œ j œ mi vam že po j œ j œ œ ka že mo. -- -- - -- Priloga 4: Spremljava z Orffovimi glasbili . . . . . . œ œ œ œ œ œ œ Œ    œ œ œ œ œ œ œ Œ 36 MAT' POTICO PEČEJO MAT' PA- TOR- -TE PE- -ČE- JO, MEN' PA N'Č NE RE- -ČE- JO. ČA- -KAJ- -TE, ČA- -KAJ- -TE, MI VAM ŽE PO- KA- -ŽE- -MO. Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Maja Ogris, Zapojmo, zaigrajmo in zaplešimo ob ljudski pesmi Priloga 5: Slikovni zapis pesmi (avtorica ilustracij: Mojca Lampe Kajtna) MAT' POTICO PEČEJO MAT' POTICO PEČEJO MAT' PO- -TI- -CO PE- -ČE- -JO, MEN' PA N'Č NE RE- -JO, -ČE- ČA- KAJ- -TE ČA- KAJ- -TE MI VAM ŽE PO- KA- -ŽE- -MO. MAT' PI- -ŠKO- -TE PE- -ČE- -JO, MEN' PA N'Č NE RE- -ČE- JO, ČA- -KAJ- -TE, ČA- -KAJ- -TE, MI VAM ŽE PO- KA- -ŽE- -MO.