K. K. STAAT8ANWALTS, Priobčil PROF. FR. KOVAČIČ. Z dovoljenjem preč. Lavantinskega knezoškofijstva dne 23. aprila 1915, št. 2212. Maribor, 1915. Izdala in založila družba „Harijaniš^e“ v Veržeju. — Tiskarna s r - - • , •• '' ' Jmrs z-2^ Marijanišče v Veržeju na Murskem polju. . Priobčil PROF. FR. KOVAČIČ. Z dovoljenjem preč. Lavantinskega knezoškofijstva dne 23. aprila 1915, št. 2212. Maribor, 1915. Izdala in založila družba „Marijanišče K v Veržeju. — Tiskarna sv, Cirilal Štev. 2212. Mnogočastitemu gospodu Francu Kovačič, doktorju modroslovja, kn. šk. duhovnemu svetovalcu in profesorju na kn. šk. bogoslovnemu učilišču v MARIBORU. Z ozirom na Vašo prošnjo z dne 19. aprila 1915 in na „Nil obstat", ki ga je izrekel *enzor kn. šk. odbora za oceno tiskovin dne 21. aprila t. 1., z veseljem dovolim v zmislu apostolske konstitu¬ cije Officiorum ac munerum od dne 25. januarja 1897 ter okrožnice papeža Pija X. Pascendi Donimo* gregis z dne 8. septembra 1907, da se natisne rokopis Marijanišče v Veržeju na Murskem j oiji;, V. zvezek. Knjižica obsega bogato in zanimivo letno poročilo o zavodu in je primemo dogodkom seda njega časa posvečena častnemu spominu mnogih prijateljev in dobrotnikov ,,Marijanišča“, ki ali stojijo zdaj v bojnih vrstah proti sovražniku Avstrije, naše mile domovine, ali ranjeni vzdihujejo po bolnišnicah ali ječijo v vojni sužnosti ali že počivajo mrtvi na tuji zemlji. Blagoslov božji spremljaj knjižico in njene bralce! Mati dobrega sveta pa naj brani in varuje prelepi zavod, ki skrbno izobražuje ljubo mladino in vestno vzgojuje upapoln naraščaj Salezijansk družbe! V Mariboru, na praznik sv. Jurija mučenika, dne 23. aprila 1915. f MIHAEL« knezoškof, Predgovor. Četrti zvezek „Marijanišča“ smo izdali kot slavnostno številko o priliki posvetitve nove kapele v zavodu 1. 1913. Nismo ta¬ krat slutili, v kakšnih razmerah bo izšel naslednji, peti zvezek. Mnogoteri vzroki so delali ovire, da ta zvezek ni mogel prej na dan. V zimskem času 1913—1914 se je po avstrijskih tiskarnah sploh za več mesecev ustavilo delo. Spomladi 1914 so prišla mnogotera druga opravila in ni bilo mogoče oskrbeti izdaje tega zvezka. Ko bi bil čas za to, so pa zagromeli topovi, za¬ čela se je krvava vojna, ki je vse moči in vso pozornost obrnila na sebe. Pravijo pa, da se vojaki na bojnem polju sčasoma celo privadijo gromenju topov in žvižganju kro¬ gel. Tako se moramo tudi mi, ki smo doma, prilagoditi vojnemu času, zbrati svoje misli in se poprijeti svojega dela. V teh resnih časih tedaj podajemo do¬ brotnikom in prijateljem v roke ta-le zvezek „Marijanišča“. Mnogo naših prijateljev in dobrotnikov, ki so z denarjem, de lom in vožnjo pripomagali k stavbi salezijanskega zavoda, je moralo zapustiti svoje domove in stoje sedaj v bojnih vrstah proti sovraž¬ niku, nekateri morda ranjeni vzdihujejo po bolnišnicah, nekateri ječijo v vojni sužnosti, nekaj pa jih gotovo krije grob v tuji zem¬ lji. Vsem tem bodi ta zvezek posvečen v časten spomin. Mrtvim naj Pomočnica kristjanov v boljšem življenju položi ne- venljiv lavorjev venec na glavo, živim pa izprosi srečno in zdravo vrnitev v domo¬ vino, skorajšnji blagodejni mir, dokler pa tega ni, tiho potrpežljivost in voljno pre¬ našanje vojnih nadlog. Ponižna zahvala bodi izrečena pre- vzvišenemu Posvetitelju kapele, ki so bla¬ gohotno dovolili, da se objavi v tem zvezku Njih prekrasni govor o priliki posvetitve. Citatelji ga bodo brezdvomno brali z ve¬ seljem in duhovno koristjo. — 4 — I. Pridiga Njih Prevzvišenosti, knezoškofa Mihaela, govorjena po dovršenem posvečenju hišne kapele Matere dobrega sveta z-velikim altarjem vred in s stranskim altarjem presvetega srca Jezusovega v salezijanskem zavodu „Marijanišču“ v Veržeju na praznik Marijinega rojstva, ponedeljek 8. septembra 1913, Maria, de qua natus est Jesus, qui vocatur Christus. Marija, od ka¬ tere je rojen Jezus, ki se imenuje Kristus. (Mat. 1, 16). V Jezusovem in Marijinem imenu pobožno zbrani kristjani! Čudežen, čudežen je današnji sveti evangelj. Ali ne? Danes praznujemo god rojstva preblažene device Marije. In na rojstni dan Marijin bi nam moral sv. Ma¬ tevž, govorim po človeški, poročati, kedaj, kje in od koga je bila Marija rojena. Toda o času in kraju, o starših in sorodnikih preblažene Device nam sv. evangelist ne pove ničesar, čeprav bi to danes pričako¬ vali. Naznani nam pa, česar bi ravno da¬ nes ne slutili, zakaj je bila Marija rojena. Sveti evangelj končuje namreč slovesno, rekoč: Jakob paje rodil Jo¬ žefa, moža Marije, od katere je rojen Jezus, ki se imenuje Kristus. In to naznanilo je pa ravno poglavitno. To je namreč najpoglavitnejši namen in po¬ men rojstva prečiste Device, da bi naj po¬ stala Mati božja, da bi naj rodila Vzve- ličarja sveta, Jezusa Kristusa. V tem ko¬ renini vsa Marijina visokost in vrednost, leži vsa njena čast in slava. Pero, ki nam je v evangelju zapisalo to preveličastno na¬ znanilo, na katerem sloni tudi moja da¬ našnja pridiga, je bilo vzeto iz perut Sve¬ tega Duha in je bilo od njega pri pisanju nezmotno vodjeno in spremljano. To je Marijina naj večja in naj višja vrednost, paje temelj in sleme vseh njenih vrlin in čednosti, da je Mati božja. Iz tega njenega poklica izvira vsa njena mo¬ gočnost, vzornost in častitost, izhaja vsa njena lepota in krasota. Zdaj umejemo, zakaj danes sveta Cerkev moli ali pa poje tako veselo in radostno: Nativitas tu a, Dei genitrix Virgo, gaudium an- nuntiavit universo mundo. Tvoje rojstvo, o božja Porodnica in De¬ vica, je veselje naznanilo vsemu svetu. (Antiph. ad Magnif. in II. Vesp. Nativitatis B. M. Virginis). Premili moji poslušalci! Ker je bila Marija rojena za to, da bi rodila že zdavnaj obljubljenega in težko pričakovanega Odrešenika sveta, zategadelj je njeno rojstvo vsemu svetu v nedopovedno veselje, mu je v rajsko radost. Pred vsem je bilo to rojstvo v veselje otroku samemu. Ali ne? Dotlej je bilo vsako novorojeno dete nekako nesrečno, žalosti podvrženo, ker je o njem veljal bridki vzdih in vzklik kralja Davida: Glej, v hudobiji sem spočet, in v grehih me je spočela moja mati! (Ps. 50, 7). Z ozirom na to, kaj čuda, da je sicer po¬ trpežljivi Job nekako preklel uro svojega rojstva, da si je poželel ne biti, ali pa da bi bil iz materinega telesa koj zanesen v grob. (Job 10, 18, 19.) In o svojem izda¬ jalcu Judežu Iškarijotu je rekel Jezus: Bolje bi mu bilo,- da bi se ne bil ro¬ dil tisti človek. (Mat. 26, 24). Sleherni človek je po naravi otrok jeze, uči du¬ hoviti apostol Pavel. (Efež. 2, 3). Vendar o Mariji ne velja ne Jobova tožba, še mnogo manj Jezusova sodba in ne Pavlova trditev. Dete, čigar rojstni god danes slavimo, je bilo brez madeža izvirnega greha spočeto in rojeno. To dete je popol¬ noma čisto, neoskrunjeno, je otrok božje ljubezni, je svetejše ko najsvetejši angelji vseh devet korov. Zato je rojstni dan Ma¬ riji sami v nebeško veselje. Dr. Mihael Napotnik, knezoškof Lavantinski. 5 In sladko veselje je njeno rojstvo očetu Joahimu in materi Ani. O pre¬ srečna roditelja! Ne Abraham in Sara, ne Izak in Rebeka, ne Jakob in Rahel — nobena zakonca sem od 4000 let nista bila osrečena s takim otrokom, kakor vidva dva! — V izredno veselje je Marijino roj¬ stvo tebi, cvetlični Nazaret na prijetnem griču! Biser, ki je danes zalesketal v tvoji sredi, presega naj lepše bisere in naj dražje dragulje na krasu in sijaju. Ne le iz Ma- dijane in Efe, iz Arabije in Sabe, od vseh koncev in krajev ter od vseh mej sveta bodo prihajali tvoji občudovalci, da obiščejo in počastijo mesto, kjer je bila rojena Mati božjega Sina. — Raduj se ti Kanaan! Zdaj žari nad teboj avrora ali jutrnja zora, ki napoveduje veličastni vzhod Solnca pravice. Zares! Vsemu svetu je Marijino roj¬ stvo naznanilo nepopisno veselje. Zdaj ima svet, česar še nikdar ni imel. Ima popol¬ noma sveto škrinjo zaveze, sedež mo¬ drosti, hišo zlato. Danes se niso posta¬ vila svetu zrušljiva slavna vrata, ampak vrata nebeška, ki se ne bodo nikdar in nikoli zrušila. O, da bi svet vedel in na¬ tanko spoznal, kaj da posede! Radoval bi se v Bogu neprestano. Ljudstva bi ploskala z rokami. Omnes gentes plaudite manibus! (Ps. 46, 2). Marija je začetek pravega veselja. Ž njo se začenja nova doba, doba srečnega družinskega veselja, odpre se nepotekljivi vir božjega blago¬ slova. Praznik Marijinega rojstva oznanja ve¬ selje temu le njenemu domu in za¬ vodu. Ni še minulo leto dni, in jaz se na¬ hajam že drugikrat v tej prevažni ker ljubi mladini namenjeni hiši. Nedeljo 27. vinotoka evharističnega leta 1912 sem slovesno blago¬ slovil samo le del Marijanišča. In od tedaj do danes, o kakšen velikanski napredek! Dne 22. avgusta tekočega svetega jubilej¬ nega leta 1913 so me poprosili mnogoča- stiti gospod Avrelij Guadagnini, rav¬ natelj tukajšnje Salezijanske naselbe, da naj ravno danes na Marijin god izvršim sveto delo, ker Salezijanci tako goreče častijo Marijo pod raznimi naslovi ali imeni, kakor so Marij a pomočnica, Marija brezmadežna, Marija usmiljena in drugi mnogoteri. In tako sem danes na preveseli rojstni blagdan Marijin svečano posvetil hišno ka¬ pelo Matere dobrega sveta z glavnim altarjem vred, v čigar sredino sem shranil iz staročastite cerkve sv. Sabine v Rima poslane mi svete ostanke treh mučencev Aleksandra I. papeža, Evencija in T e o d u 1 a ter dveh mučenk Sabine in Serafije, pasem podelil danes vsem pri¬ čujočim odpustek enega leta. Ob vsaki obletnici pa bodo obiskovalci tega svetišča prejeli petdeset dni odpustka Obenem sem konsekriral stranski altar presvetega srca Jezusovega — z vsekano letnico 313 do 1913 in s Konštantinovim monogramom , ker je obenem spomenik na letošnji 'tv K onštantinov jubilej — in sem v njegov gro- bec položil svetinje treh mučencev Bo- noza, Inocenci j a in Maksima ter sem vernikom podelil tudi odpustek enega leta, kakor si bodo zamogli ob vsaki ob¬ letnici pridobiti nepopolni odpustek BO dni- torej zavsem odpustek sto dni, ako bodo namreč s tem namenom opravili navadne molitve za odpustke pri velikem in pri ma¬ lem altarju. — Poleg posvetitve samostanske kapele z dvema žrtvenikoma sem še bla¬ goslovil krasne slike na dragocenih oknih, namreč v apsidi podobe Matere dobrega sveta, sv. Mihaela nadangelja in sv. Jožefa, v ladji pa sv. Antona puščavnika, sv. Aloj¬ zija in sv. Frančiška Salezija. Tako je tedaj Marijino rojstvo prineslo zalemu tukajšnjemu zavodu izredno veselje. —■ Kakor vsemu svetu je Marijin rojstni god oznanil lepemu Veržej skemu svetu sladko veselje. Zlasti pa je Marijino rojstvo tebi, ljuba mladina, napovedalo nedo- merno veselje. Pridite', pa me poslušajte o tem, otroci moji! Kaj je bil vendar otrok v paganski ali neverni dobi ? Špartanci so novorojeno dete presodili, je li zdravo in krepko. Ce ni bilo, je bilo zaneseno tja med pečovje puste gore Taigetus, da ga ukončajo miši, kragulji, lisice, volkovi ali druge divje zveri. O kako pretresljivo je pač odmevalo to skalovje odjeka in vpitja zavrženih sirot! Egiptovski faraon je zapo¬ vedal, da se naj vsi dečki, ki se rodijo v Izraelu, pomečejo v reko Nil. Kdo bi do¬ povedal, koliko takih ubogih črvičev je umrlo gladu, je bilo poteptanih, je bilo raztrganih, je bilo potopljenih? — 6 Pa še več hujšega! V Šparti so bili dečki javno bičani na altarju boginje Diane in nekateri tudi žrtvovani. Kdo prešteje otroke, ki jih je malik Moloh požrl v svo¬ jem žarečem goltancu? Celo potomec kralja Davida, da ne govorim o Herodu, ki je dal vse dečke do dveh let stare okoli Be¬ tlehema pomoriti, brezbožni kralj Ah a z je še 70 let pred Kristusom daroval last¬ nega svojega sina paganskim malikom in sicer v smrt na ognju. Achaz filium suum consecravit, transferens per ignem secundum idola gentium. (IV. Regg. 16, 1—3). O groza, o groza nad grozo! In kako se zdaj po Marijinem rojstvu, denimo danes, godi otrokom? Dandanes se najplemenitejši ljudje potegujejo za uboge otroke vseh vrst: za sirote in osamele, za slepe pa gluhe in neme, za hrome in kru¬ ljave, za bebce in slaboumne. Najboljši možje posvečujejo vse svoje telesne in du¬ ševne moči poduku in vzgoji moške in ženske dece. S prstom pokažem le na zveste častilce sv. Frančiška Šaleškega in blage sinove blaženega don Boška (rojenega dne 15. avgusta 1815), na Salezijance, te požrtvo¬ valne mladinoljube, na te preizvrstne učitelje in vrle vzgojitelje deške mladine. Pa pokaj bi dalje govoril o teh modrih možih, ki va¬ rujejo mladež kakor zenice svojih očes — saj jih imate v svoji sredi, saj vidite njihovo blagodejno in blagoslovljeno delovanje. Le spoštujte in poslušajte in ljubite jih! In vi, ljubi gojenci, molite prav pridno Salve, Regina! V tej molitvi je zapo- padeno vse, kar vam je Marija. Ona vam je mati milosti, vam je življenje, sladkost in upanje. Ona je vaša zagovornica, ki obrača svoje milostljive oči na vas ter vam kaže blaženi sad svojega telesa, vam podaje Jezusa v presveti evharistiji. Častite in povišujte, poslušajte in posnemajte to usmiljeno, dobrotljivo in sladko devico Ma¬ rijo! Ona vam bo vodilja v vrtincih in va¬ lovih tega življenja, vam bo svetilnica, kažoča vam pravo smer v težkih vprašanjih stanovskega poklica. V Gospodu ljubljeni častilci Marijini! Marija, od katere je rojen Je¬ zus, ki se imenuje Kristus. V teh svetopisemskih besedah je izražena Marijina najvišja odličnost, namreč čast Matere b o ž j e. Iz tega naslova izvirajo vsi drugi častni naslovi, kakor jih poznate iz Lavre- tanskih litanij in s katerimi kličete Marijo na pomoč. V najnovejšem času je bil med naslovom Mati prečudežna in klicem Mati našega Stvarnika uvrščen neki globoko pomenljiv vzklik. Tam v starem italijanskem mestecu Ge- nestanu danes Genazzano(Ženacano), stoječem v divotnih vrtih, hranijo v čedni cerkvi ču¬ dodelno podobo, znano pod imenom Mati dobrega sveta. Na god sv. evangelista Marka, dne 25. aprila leta 1467, je pri¬ plavala na belih oblakih iz albanskega mesta Skadra preko morja in seje naselila v cerkvi, ki je bila pozidana na ozemlju, katero je cesar Konstantin Veliki da¬ roval papežu Silvestru. Na tem zemljišču je dal papež Marko sezidati majhno cer¬ kev v čast Mariji dobrega sveta. Pozneje je bila cerkvica povečana od ča¬ stitih redovnikov Avguštincev s pomočjo da¬ režljive gospe Petrucije. Staročastito ime Mati dobrega sveta, kateri je bila cerkev od nekdaj posvečena, je zdaj prešlo na došlo znamenito podobo, katero je verno ljudstvo od tedaj do danes neprenehoma častilo in poveličevalo. Tudi v Skadru še do danes niso pozabili lepe Marijine podobe. Dvakrat v letu obhajajo katoliški Albanci praznik Matere dobrega sveta in sicer dne 26. aprila za vso deželico in ponedeljek po tretji nedelji v mesecu ok¬ tobru posebej za mesto Skadar. Albansko ljudstvo neprenehoma hrani v srcu ljubezen do svoje velike Zoje ali Gospe. Brez števila je posnetkov čudodelne podobe, ki se nahajajo po cerkvah, kapelah, po hišah in bornih kočah. Nad glavnim al- tarjem mogočne Skadarske katedrale s pro¬ storom za 5000 vernikov se vzdiga vabljiva podoba Marijina, posneta po čudodelni po¬ dobi Genazzanski. Mična slika na presno v lepo zaokroženi altarni apsidi pa pred¬ stavlja pobeg dragocene podobe iz Skadra. Visoko v zraku plava Marija, nesena od angeljev. V ozadju se dviga pečina s ska- darskim gradom Rosafo ob znožju cerkve in več hiš. Dva Albanca sledita v globoki pobožnosti za čudodelno podobo na Djenem pobegu. Moža se imenujeta Georgius in de S c 1 a v i s, ki sta po pobožnemu izročilu 7 potovala prek Adrije kakor po suhem in sta se naselila v Genazzanu, kjer še danes živijo potomci Georgija. Pogled na to presno sliko spravlja obiskovalce velikanske Skadarske katedrale vselej v nepopisno milo ganjenje. Čudovito podobo so častili papeži, ka¬ kor sv. Pij V., Inocencij XI., ki je velel leta 1682 podobo venčati, potem Benedikt XIV., kije odredil posebno mašo in posebne dnevnice, Pij IX., imenovan Marijin papež, in splošno občudovani Leon XIII. Leta 1789 je sveta Cerkev odločila 26. dan meseca aprila za lasten praznik in lastne duhov¬ niške molitve v ta spomin. Leon XIII. so odobrili nove duhovniške molitve za ta praznik Marijin, in dne 22. aprila 1903, kratko pred svojo smrtjo, ki jih je dohi¬ tela dne 20. julija 1903, so ukazali, da se spominjajmo tudi v Lavretanskih litanijah Matere dobrega sveta in da jo pro¬ simo pomoči in zavetja. Kajpada! Ta naziv ali naslov gre Mariji, je za nas bogat blagoslov in je pri¬ merno zadoščenje Mariji za nezaupanje, ki ga ji na svojo lastno škodo kaže toliko kristjanov. Gotovo, Devici najmodrejši gre povsem častni priimek: Mati dobrega sveta! Marija, naša ljuba gospa, je namreč nevesta Svetega Duha. In Sveti Duh, kako je pač napolnil to sveto nevesto z vsemi svojimi darovi, katerih štejemo po katekizmu se- , dem, in kako jo je pač obogatil z vsemi' svojimi sadovi ali darinami, katerih našteva sv. apostol Pavel dvanajst! (Gal. 5, 22. 23). Tretji dar Svetega Duha je dar sveta, ki nam pomaga v dvomih in težavnih rečeh, se odločevati za to, kar je Bogu prijetno in za nas vzveličavno. In ta dar je Ma¬ rija pokazala zlasti tedaj, ko ji je božji poslanec nadangelj Gabriel oznanil, da bo postala Mati božja. Vedela si je koj svetovati, da je ponižno vprašala, kako se bo to zgodilo, ker je obljubila vedno de- vištvo? In ko je izvedela, da bo mati bož¬ jega Sina postala pa obenem ostala čista devica, tedaj je nemudno privolila v učlo¬ večenje druge božje osebe, našega Gospoda Jezusa Kristusa. In zopet je Marija pokazala svoj bo¬ gati dar dobrega sveta na ženitovanju v Kani Galilejski, ko je svatom svetovala, češ, da naj vse štorij o, karjim bo rekel Jezus. O modri in najmodrejši nasvet. Mi vsi- vemo, kako je bilo izpol- njenje Marijinega sveta srečno za vse svate in goste. Marija je torej na zemlji posre¬ dovala med Jezusom in ljudmi, in sedaj naj bi tega ne počenjala v nebesih ? Kot kraljica nebes in zemlje naj bi ne oprav¬ ljala zvesto službe Matere dobrega sveta? če je pa temu tako, ker drugače biti ne more, potem pa se vestno ravnajmo po Marijinem nasvetu in delajmo, kar nam pravi Jezus! In kaj nam veli Jezus? Izpolnjujte božje in cerkvene zapovedi, izpolnjujte sta¬ novske dolžnosti! Posvečujte nedelje in praznike, prejemajte svete zakramente, pri¬ našajte dober sad pokore, izkazujte usmi¬ ljenje ! Pa še vsakemu posebej naroča: Salezijanci, vodite svoje gojence z vso vnemo k meni, ki sem pot, resnica in življenje! In vi, oratorijanci, nasle- dujte svoje modre vodnike, ki vam kažejo pot do krščanske popolnosti! Ljubi moji! Na Marijino priprošnjo dobivamo milosti. In milost, ali ni nad¬ naravna luč, ki razsvetljuje naš um in na¬ giblje našo voljo k dobremu? Čudovito! Na maloazijskem otoku Patmosu je sv. apostol in evangelist Janez gledal v za¬ maknjenju Marijo kot gospo, odeto s soln- cem in kot veličastno prikazen in znamenje na nebu. To pomenja, da Marija opravlja v božjem kraljestvu službo, ki jo v prirodi opravlja zlato solnce. Prva dobrota pa, ki nam jo deli ljubo solnce, je čista luč, ki nam sveti na potu življenja. Enako nam Marija pridobiva luč za naše potovanje v večnost, nam prosi za dar dobrega sveta. Kako primerno je pač današnje mašno be¬ rilo, posneto iz knjige Modrosti ali Prego¬ vorov in obrnjeno na Marijo, devico naj- modrejšo! Berite in razmišljajte samo le konec znamenitega berila! Sedaj torej otroci, poslušajte me: Blagor njim, ki se drže mojih potov! Poslušajte nauk in bodite modri in nikar ga ne zametujte! Blagor človeku, ki me posluša in čuva pri mojih vra¬ tih slednji dan in na me pazi pri podbojih mojih duri! Kdor mene najde, najde življenje in prejme vzveličanje od Gospoda. (Preg. 8, 32-35). — 8 — Ud Marije matere dobrega sveta prihaja za nas obilni blagoslov. Zlato in srebro, pravi Sveti Duh. ohrani človeka na močnem stališču; vendar nad oboje je dobri svet. Zares, brez sveta biti, prinaša temo v duhu, pripravlja nemir v srcu. Nesre¬ čen je človek, ki pogreša dobrega sveta v temi in smrtni senci. Dobri svet je kakor zvezda vodilja, ki sveti v noči, ki razsvetljuje pot, ki ga hodi potovalec. Modri svet varuje nesreče in pripravlja veselje in dela notranji mir. — Sin, brez sveta nič ne delaj, in po stor¬ jenem delu se ne boš kesal. (Eccli.32,24). V človeškem življenju je obilo tmine. Toda Marija podaje in užiga luč za to temo. Tema, da, smrtna senca je nevera. Pa Marija vodi in spremlja do večne luči svete vere. Glasoviti jud Ratisbonne je v Rimu v neki cerkvi prišel slučajno do al- tarja Marijinega — in v tem trenutku se mu je zazdelo, da prihaja od Marijine po¬ dobe žarek luči na njega. Jokaje je padel na tla in je poprosil Marijo pomoči. Ko je mož vstal, je bil veren kristjan. Dal se je kmalu krstiti ter j e postal duhovnik in slo¬ več misijonar, ki je neprestano molil in vzdihoval za izpreobrnjenje svojih rojakov, nesrečnih judov. Parce Domine, parce Domine, tako je molil neprenehljivo in molijo zdaj vsak dan pobožne redovnice, od njega upeljane. Tema je krivovera. Temeljiti pro¬ testante vski učenjak, Dr. Herbst, je slul ko izvrsten pisatelj. Marija gaje pripeljala v katoliško Cerkev, da je bil v duhovnika posvečen in je blagonosno deloval v Mo- nakovem za čast božjo in blaginjo neumr- jočih duš. — Huda tema in črna noč je greh. Že mnogoteri grešnik je obupal. Vendar tudi to nočno tmino razsvetljuje luč, ki prihaja od Matere dobrega sveta in vodi k solncu posvečujoče milosti božje. Nevarna tema so dvorni duše. V takšnih dvomih in negotovostih se je na¬ hajal, pa je bil od njih silno preganjan in trpinčen mladi Frančišek Salezij, patron Salezijancev, in sicer tako močno, da je bil blizu pogubne obupnosti. Tedaj je po¬ kleknil tja pred podobo Matere božje in je vdano prosil Marijo za dober svet. In namah je postalo svetlo v njegovi duši, je postalo mirno v njegovem srcu. Solnce modrosti je zasijalo v njegovo preplašeno srce in mu je sijalo do zadnjega utripa. Bridko iskušani mladenič je postal po Ma¬ riji duhovnik, škof, spoznavalec, cerkveni učenik. — Tema in noč je v duši, kadar se gre za poklic, kadar se gre za izvo¬ litev potrebnega stanu. Pa pri Mariji naj¬ deš, dragi moj, odločbo, najdeš tolažbo, najdeš pomoč. Poklekni pred Mater do¬ brega sveta ter jo prosi za svet, in iz¬ volil si boš poklic in stan, v katerega te vabi in kliče božja previdnost. Marija dobiva po češčenju njene pred¬ nosti kot srednice daru dobrega sveta za¬ služeno zadostitev. Če častimo Mater dobrega sveta, ji izkazujemo zaupanje, ki služi v zadoščenje za nemarno nezaupanje, ki ga ima toliko ljudi do Marije. O, da bi mogli v eni podobi videti vse zaupanje, ki prihaja od češčenja Matere dobrega sveta! Tam v tihi noči vzdihuje oče, kaj naj stori, da bodo otroci pridni, da se bodo pošteno preživeli. Skrbni oče moli in prosi Marija, mati dobrega sveta, razsveti me! Tam v samoti premišljuje in modruje blaga mati, kako bi rešila izgubljenega otroka. Zanj prosi in prosi: Marija, mati dobrega sveta, pomagaj mi! Tam hrepeni in koprni učenec po sve¬ tem duhovniškem stanu. Toda z učenjem ne gre in ne gre. Poln trdnega zaupanja pa kliče k Mariji: Mati dobrega sveta, prosi za me! In mladenič je dovršil svoje latin¬ ske šole. Kakor cvetoča spomlad se raz¬ grinja pred njim življenje. In zdaj mu po¬ kaže Marija daljne kraje, kjer čakajo ne- umrjoče duše rešitve, čakajo večnega vzve- ličanja. In vrli mladenič postane goreč misijonar. Tam kleči dušni pastir ob postelji umirajočega, ki noče nič slišati in znati o spravi z Bogom in s svetom. Kdo naj gane to trdovratno kamenito srce? Pa poln zau¬ panja moli skrbeči izpovednik: Mati do¬ brega sveta, podeli nesrečnežu luč spo¬ znanja, kesa, pokore, izpreobrnjenja! Kaj ne, mili moji poslušalci, to so do¬ kazi živega zaupanja do Marije pomočnice! Leon XIII., blagega spomina, so uvrstili prošnjo do Matere dobrega sveta v Lavre- tanske litanije — in to je bil žarek luči, prihajajoč od Matere dobrega sveta. To je bil odlok Svetega Duha v poveličanj e njegove svete neveste. Hotel je vernikom reči: ča¬ stite Marijo pod tem naslovom in pridobi- — 9 vali bote sebi blaženost, Mariji pa zadostitev za nehvaležnost, ki jo ji pripravljajo ne¬ zvesti otroci. V Jezusovem in Marijinem imenu pobožno zbrani kristjani! Obrnite zdaj svoje oči na zalo podobo Matere dobrega sveta, katero sem danes blagoslovil, kakor sem posvetil na ime in v čast Matere dobrega sveta prostorno kapelo, ki je prva tega patrocinija v celi škofiji, kakor je obenem prva Marijina cer- •* kvica v Ljutomerski dekaniji. Poglejte torej v novoposvečeni kapeli altarno podobo in si zapomnite nauke in opomine, ki vam jih daje! Angelj sliko kvišku drži, kakor so nesli angelji imenitno sliko Matere dobrega sveta iz Skadra prek morja v Genazzano, ali kakor so nesli nekdaj sveto hišico iz Nazareta najprvo na Trsat in ne dolgo po tem v vsemu svetu znano mesto Loreto. Mislim, da je nositelj naše podobe Marijin angelj varih, sv. Ga¬ briel, ki nam nekako izroča in priporoča Mater dobrega sveta. Jaz vam pa v imenu sr. nadangelja Mihaela, kneza in vodja nebeških čet, čigar čarna slika blesti na desnem slikanem oknu — v imenu sv. Mihaela, pravim, vam velim, kar je Ga¬ briel rekel sv. Jožefu, čigar ljubka podoba se lesketa na levem oknu: Surge et ac- cipe puerum et matrem eius! Vstani, pa vzemi otroka in mater njegovo! (Mat. 2, 13). Vstanite in vzemite Dete in njegovo Mater, vi, ljubi moji učenci in gojenci! V božjem dečku, ki je učlovečeni Sin božji in ki se nam razodevlje v presveti evha¬ ristiji, bote našli moč in krepost, da bote varno hodili po tesni stezi v nebesa. Ko pa molite k Detetu, ne zabite njegove Ma¬ tere ! Kjer je sin, tam mora biti tudi mati. Prosite Mater za dobri svet, in vi se bote krasili s čednostmi in pri tem bote tudi kras in rdeč cvet zalega zavoda. Roža lepša sebe in s tem krasi tudi vrt. Bodi torej podoba Matere dobrega sveta vedno vaš labar ali prapor v življenju in smrti! Vstanite in vzemite Dete in njegovo Mater vi, mnogočastiti gospod Avrelij, rav¬ natelj, in vsi vaši častivredni sodelavci v vrtu Gospodovem! Od Sina in od Matere bote vedno dobivali potrebnih svetov za opravljanje svoje težavne in odgovorne apostolske službe. Vodili bote srečno in uspešno ljubo mladež k njenemu božjemu Prijatelju in k njeni božji Materi. Pogre¬ šali ne bote nikdar dobrega, modrega, vzve- ličavnega sveta, ki ga bote potrebovali zlasti pri novincih pobožne družbe Salezi¬ janske! Prosili ste me, da dovolim tukaj novicijat, in jaz sem to podjetje prav rad dovolil z uradnim dopisom od dne 1. sep¬ tembra 1913 štev. 4182. Vstanite in vzemite Dete in Mater nje¬ govo vi, mnogočastiti gospod načelnik vse hvale in podpore vredne družbe Marija- nišča! Dete je vaša ljubezen, je vaše vzveličanje. Mati njegova pa je vaša sve¬ tovalka in vodilja na to pot. Vzemite Dete in njegovo Mater vi. blagosrčni dobrotniki, ustanovniki in redni udje prevažne družbe Marijanišče, ter še nadalje skrbite za dom Matere do¬ brega sveta z dobrimi deli usmiljenja, z milimi prispevki in darovi! Bog je oblju¬ bil bogato plačilo tistim, ki delijo milošnjo, ki podpirajo dobrodelne naprave. Vsem dobrotnikom in dobrotnicam danes od mene posvečene kapele in občekoristnega zavoda bodi povedan o miloščini, o telesnih in duhovnih dobrih delih krščanskega usmi¬ ljenja naslednji tolažljivi nauk. Miloščina reši, kakor beremo v knjigi Tobijevi, pekla. Miloščina reši vsega greha in smrti, ter ne pusti duši priti v temo. (Tob. 4, 11). In nadangelj Rafael zatrjuje: Milošnja reši smrti, in ta j e, ki izbrišuj e grehe in po¬ maga najti usmiljenje in večno življenje. (Tob. 7, 9). Veliki prerok Daniel je svetoval kralju Nabuhodono- zorju, rekoč: Odkupi se svojih gre- lidv z milošnjo, in svoje krivice popravi z usmiljenjem do ubogih! (Dan. 4, 24). Miloščina zasluži večno življenje, če se deli iz ljubezni do Jezusa. Saj bo večni sodnik na poslednji sodbi rekel tistim, ki bodo stali na desnici: Pridite izvoljeni mo¬ jega Očeta in posedite kraljestvo, ki vam je pripravljeno od začetka! Zakaj jaz sem bil lačen, in vi ste me nasi¬ tili.... Kar ste namreč storili enemu teh mojih najmanjših, to ste storili meni. — 10 — Miloščino imenujejo cerkveni očetje nekaki krst, ki izbriše dolg in kazen. Že sveto Pismo pravi: Kakor voda pogasi ogenj, enako ugasi usmiljenje greh. (EcclL 3, 33.) Slavni škof in mučenec, sv. Ciprijan, pripazuje: r Kakor krstna voda izbriše peklenski ogenj, enako se po mi¬ loščini in po delih usmiljenja zaduši greli“. In sv. papež Leon Veliki govori: „Milo- ščina zatre greh in zabrani kazen večnega ognja 11 . Se ve, miloščina ali vbogajme se mora deliti s skesanim srcem in pa z lju¬ beznijo do Jezusa, da doseže svoj učinek. Človek pride tako do izpreobrnjenja in do dobrega izpovedanja. Miloščina pomnoži zaupanje do Boga in pridobiva začasno tolažbo. V Tobijevi knjigi stoji pisano: Vsi, ki dajejo mi¬ loščino, dobijo veliko zaupanje pred naj višjim Bogom. (Tob. 4, 12). In že zgoraj omenjeni slavni sv. Ciprijan imenuje miloščino nedomerno veliko to¬ lažbo za vernike. Miloščina je najboljša priprava za dobro izpoved in stanovitno izpreobrnitev. Danes sem bral pri sveti maši, ki sem jo služil ob novoposvečenem velikem altarju, evangelj o Cahejn, tem tako izrednem človeku. Cahej je rekel Gospodu: Polovico svo¬ jega premoženja dam ubogim. In Jezus mu je odgovoril: Danes je došlo tej hiši vzveličanje. Rimski stotnik Kornelij se je izpreobrnil. Bil je po sv. Petru krščen. Pa sveto Pismo pravi o njem, da so njegovi milodari šli pred obličje božje. In najduhovitejši cerkveni učenik sv. Avguštin pristavlja: „Ti milodari so paganu in njegovi družini pridobili milost izpreobrnjenja h krščansko-katoliški veri 11 . Miloščina pomnožuje časno blago. Kdor zapusti zavoljo Jezusa svoje posestvo, temu se stotero povrne že na tem svetu. In v bukvah Modrosti beremo: Kdor se usmili ubogega, ta obrestuje. Kdor ubogim deli, ne bo trpel nikdar sile. Po miloščini še ni prišel nihče na beraško palico. Evan¬ geljski mladenič je : dal pet ječmenovih kruhov in dve ribi, da nasiti Jezus lačno ljudstvo. Ko so bili pa vsi nasičeni, so na Jezusov ukaz pobrali in so napolnili dvanajst košev s košek ki so ostali od peterih ječ¬ menovih kruhov tistim, ki so jedli. (Jan. 6, 9. 12. 13). Jaz sem se večkrat rado¬ veden vprašal, kdo je le dobil tistih dva¬ najst košev koscev. Zdaj sem pa našel in bral pripombo, da je pripadlo vse to bla¬ gemu mladeniču, ki je daroval ves svoj živež Jezusu za ubožno ljudstvo. In stari Tobija je prejel precejšnjo vsoto denarja, deset talentov srebra, ko je podpiral siro¬ make, pokopaval mrliče, krepčal znance in sosede. Vdova v Sarepti ni pogrešala moke in olja, ker je rada postregla gladnemu preroku Eliju. O, delitev milošnje še nikdar ni koga osiromašila, pač pa obogatila! Kaj čuda potem, da so v srednjem veku tako rado- voljno postregli in pomogli revežem, be¬ račem, onemoglim vsake vrste, če je došel ubožec v grad in je bil ravno obed, tedaj je odstopil grajščak beraču mesto pri mizi, ker je cenil in častil v njem Kristusa. To je bila zdrava rešitev socialnega ali dru¬ žabnega vprašanja, čast in hvala večnemu Bogu, tu pri vas domuje ta krščanska usmiljenost, tu prebiva ta blažena radodar¬ nost ! O veni Pater pauperum! Veni dator munerum! Pridi Oče ubogih! Pridi delivec darov za dušo in telo! Gospod vam pošlji usmiljenih Samaritanov, izpreobrnjenih Ca¬ hej ev, darežljivih Magdalen, radodarnih Nikodemov in Jožefov iz Arimateje! Brani vas pa naj lakomnih Judežev! Potemtakem pa skrbite za cerkvene dobre naprave in ustanove, za obrambo mladine, za ohranitev svete vere! Pri sveti maši, ki sem jo danes pri novoposvečenem altarju služil za vse žive in mrtve dobrotnike in dobrotnice Mari¬ ja n i š č a, sem imel vedno v mislih vročo prošnjo: O Marija, mati dobrega sveta, prosi za nas! Svetuj nam vse, kar služi k večji in največji časti božji, kar pripomore k višjemu in najvišjemu vzveličanju neumr¬ ljivih, po dragoceni krvi Kristusovi odre¬ šenih duš ! Da se bode pa ta moja goreča želja uresničila, molimo prav pridno in pri¬ srčno molitev, katero so Leon XIII. bla¬ gega spomina dne 23. novembra 1880 v proslavo Matere dobrega sveta obla- godarili z odpustkom sto dni in s katero sklenem jaz današnjo svojo pridigo: O najslavnejša Devica, po večnem sklepu Najvišjega izvoljena za Mater večne učlovečene Besede, zakladnica božjih mi- Notranjščina kapele Matere dobrega sveta. 11 — losti in priprošnjica grešnikov: jaz, tvoj nevredni služabnik, pribežim k tebi, da si milostno moja vodnica in svetovalka v tej dolini solz! Izprosi mi zavoljo najdražje krvi svojega Sina odpuščenje mojih gre¬ hov, rešitev moje duše in vse, kar mi je. za njo potrebno in koristno! Prosi tudi za zmago svete Cerkve nad njenimi sovražniki in za razširjenje kraljestva Jezusa Kristusa po vsej zemlji! Amen. II. Letno poročilo o zavodu. 1. Posvečevanje kapele dne 8. sep¬ tembra 1913. V nedeljo dne 7. septembra so se prevzvišeni knezoškof pripeljali z vlakom v Bučečovce, kjer jih je na kolodvoru pri¬ čakal in pozdravil v imenu dekanije lju¬ tomerski dekan gospod Martin Jur¬ kovič, g. župnik Weixl v imenu križevske župnije, ravnatelj A. Guadagnini in prof. dr. Kovačič pa v imenu zavoda in družbe „Marijanišče“. Ob cesti iz Bučečovee do Veržeja je stalo več slavolokov z mlaji in primernimi napisi, ob križih in kapelicah je verno ljudstvo pričakovalo svojega nad- pastirja in prosilo sv. blagoslova. Med po¬ kanjem topičev in slovesnim pritrkavanjem zvonov so se Prevzvišeni na krasno okin- čanem vozu pripeljali v trg, kije bil ves v za¬ stavah, in ob cesti so bili razpostavljeni mlaji. Sredi trga pred Marijinim kipom je pod slavolokom 1 bil pripravljen prostor za spre¬ jem. Tu so Prevzvišenega pozdravili: domači g. župnik, župan in poveljnik trške garde M. Ostre, salezijanski provincijal P. Tirone in nadučitelj Šprager s šolsko mladežjo. Gospodu župniku so mil. Nadpastir pri¬ 1 tla slavolokih in v zavodu so bili prav primerni napisi: 1. Za Nadpastirja Mihaela goreče prosi čreda cela. 2. Prevzvišeni, verno ljudstvo prosi Vašega blagoslova. 3. Dobrodošli, prevzvišeni, premilostui Pastir! 4. Na sprejemnem slavoloku: oj Ekscelenca, knez katoliške Cerkve, škof Lavantinski, dobrodošli! b) Benedictus, qui venit in nomine Domini! (Blagoslovljen, ki pride v imenu Gospodovem!) 5. Pozdravljen knez, dobrotnik, ki mladino ljubi! 6. Nad kapelo: Danes je došlo zveličanje tej hiši. 7. Salve, Pastor optime! (Pozdravljeni, Pastir predobri l) jazno odzdravili, češ, da so lanjsko evha¬ ristično leto blagoslovili del Marijanišča, zdaj pa bodo posvetili hišno kapelo in dva altarja: Tam le stoji kip Matere božje, ki je vedno varovala Veržejski trg in pripra¬ vila pač tudi jutrišnjo svečanost. Tukaj¬ šnji prebivalci so zvesti Marijini otroci in častilci. Gospodu županu so mil. knez pohvalno čestitali k poveljništvu zgodovinski častit¬ ljive, mnogokrat odlikovane in daleč na okoli znane trške garde. Gospodu provincijalu, ki jih je po¬ zdravil, so odgovorili, da je iz njegovega govora razvidno, kako dobro že pozna tu¬ kajšnje razmere. Gospodu nadučitelju so izrekli priznanje, da je on sam mnogo pripomogel k lanjski in letošnji slovesnosti: on je vidni varih mladine, pravi angelj varih, in bo tudi prejel plačilo angelja variha, k čemur mn iz srca že zdaj čestitajo. Ljubeznivo so Nadpastir izrekli po¬ hvalo učencu, ki jih je pozdravil s pesmijo (v IV. zvezku na prvem mestu), in učenki, ki jim je izročila šopek duhtečih cvetlic. Učenci in učenke naj se krasijo s čednostmi, in tako bodo kras šole in kras fare. Cve¬ tica sama sebe lepša v vrtu in s tem lepo- tiči tudi vrt. V slovesni procesiji so se potem sveti ostanki prenesli iz župnišča v župnijsko cerkev, kjer so bile večernice. Potem je šla procesija s sv. ostanki v zavod, kjer so se položili v začasno kapelico in opra¬ vile so se predpisane molitve, jutrnjice in hvalnice v čast sv. mučencev. Pri vhodu je Prevzvišenega pozdravil ravnatelj zavoda z novinci in oratorijanci. Gospod ravnatelj je govoril pozdrav v nemškem jeziku in dobil od Prevzvišenega enak odgovor, češ, da jih veseli, da morejo — 12 — v tako kratkem času že priti h glavni slo¬ vesnosti, k posvetitvi hiše božje. Gojenec je deklamiral pesem (na koncu IV. zvezka) v kateri se je premilostnemu knezu posebej zahvalil za darovano okno sv. Mihaela, in Prevzvišeni so mu odzdra¬ vili enako srčno, kakor jih je on pogumno pozdravil. Ce bo imela Cerkev, katere an- gelj varih je sv. Mihael, in bodo imeli papež in škofje tako pogumne branitelje, tedaj se jim ni ničesar bati. Jutri bo po¬ svečen vidni tempelj — naj bodo duše go¬ jencev tempelji Svetega Duha! Drugi dan. na praznik rojstva Mariji¬ nega — bil je krasen septemberski dan — so se začeli sv. obredi ob osmi uri. 1 Ljud¬ stva se je od vseh krajev zbralo kakor listja in trave. S krepkim glasom in zelo ginljivo so Prevzvišeni opravili dolgotrajne pa globokopomembne obrede. Poldne je že odzvonilo, ko je bilo posvečevanje kon¬ čano. Med posvečevanjem sta bili na dvo¬ rišču pod milim nebom dve sveti maši. Slovesno sv. mašo pa so opravili na novo- posvečenem altarju prevzvišeni knezoškof sami. Bila je blizu ena ura popoldne, ko so Prevzvišeni stopili na oder na prostem in govorili nešteti množici v srce segajoč govor, ki smo ga spredaj objavili. — Marsikomu se je porosilo oko, zlasti mno¬ goštevilni prekmurski Slovenci so blagro¬ vali naše ljudi, češ: Blagor vam, ki imate tako vnetega škofa in jih lahko slišite v domači besedi. Po pridigi je bilo darovanje v kapeli, in z zahvalno pesmijo se je okoli tretje ure končala veličastna slovesnost, ki ostane vsem udeležencem v neizbrisnem spominu. Poleg domače duhovščine so bili navzočni: okrajni glavar, veleblagorodni gospod Franc Bouvard, dekan Martin Jurkovič, salezijan¬ ski provineijal Peter Tirone, župnik Ivan Kunce od Sv. Jurija ob Ščavnici, kn. šk. dvorni kapelan in duh. svetovalec g. dr. Ivan Tomažič, župnik Weixl, župnik Do- beršek iz Sevnice, prof. Kovačič, Fr. Povše, zastopnik salezijanskega zavoda v Rakov¬ niku pri Ljubljani, kapelan Al. Kramaršič od Sv. Jurija na Ščavnici. Gospod provineijal je mil. knezu napil ter z ozirom na njihov govor pri katoliškem 1 Obred posvečevanja jo kratko opisan v 4. zvezku „Marijanišča“ str. 18—19. shodu v Ljubljani meseca avgusta tistega leta 1913 1 obljubil, da bo on in zavod tista tretja četa, o kateri nam poroča rim¬ ska zgodovina, ki je klicala: Mi bomo branili domovino. Prevzvišeni so od¬ govorili, da je to veselo in tolažljivo. Na to so napili v nemškem jeziku z ozirom na vršečo se cerkveno in patriotiško slovesnost svetemu očetu in deželnemu očetu, čigar zastopnik, gospod okrajni glavar Ljuto¬ merski, je bil v občno veselje pričujoč. Gospod profesor Kovačič seje posebej zahvalil za cerkveni govor, češ, da mu je z ozirom na dobrotnike „Marijanišča“ zlasti ugajala razlaga, da je mladenič, ki je dal Kristusu pet ječmenovih kruhov, nazaj dobil 12 polnih košaric. 1’remilostni so mu želeli, da bi mu bil njegov trud za Marijanišče povrnjen z bogatimi darovi za ta prevažni zavod. Domači gospod župnik je pojasnil zgo¬ dovino kipa Matere božje na trgu, ki je bil prenovljen leta 1820 ali 1823, stal pa je bojda že leta 1760. Prevzvišeni knez so se mu zahvalili za te zgodovinske podatke o tako staročastitem Marijinem kipu sredi Veržejskega trga. Obecem so poudarjali njegove zasluge, katere izpričuje tudi častna medalja, pripeta na njegove prsi kot pri¬ znanje 40 letnega zvestega, sadupolnega du- šnopastirskega delovanja. Gospod župan in stotnik Veržejskega strelskega društva seje zahvalil premilostlj. Nadpastirju za prihod, jim je obljubil hva¬ ležni spomin v imenu trga in strelskega društva ter pokazal društveno zastavo iz dobe Ferdinanda II. že raztrgano in raz¬ cefrano. Prevzvišeni so si jo z zanimanjem ogledali ter v svojem odzdravu naglašali, da je ta zastava prav vsled svoje starosti tem častitljivega in dražja. Naj se vrli strelci pod njo tudi vprihodnje hrabro bo¬ jujejo za vero, dom cesarja. Gospod duh. svetovalec in župnik Jan. Kunce je poudarjal, dajedošel k slavnosti, da pokaže nadpastirju svojo vdanost in lju¬ bezen. Premilostnega kneza so te besede vidno razveselile. Zahvalili so se govorniku za to nežnost ter njemu, njegovima tova¬ rišema in vsem farnikom želeli obilo bo¬ žjega Blagoslova, zlasti pri pripravah za 1 Slovensko-hrvatski katoliški shod v Ljub¬ ljani 1913. V Ljubljani, 1913. Str. 294-301. — 13 zidanje nove župnijske cerkve Sv. Jurija. Končno je gospod okrajni glavar iz¬ razil željo, da bi bili Ekscelenca vedno tako čili in krepki kakor ta dan. Na to so Prevzvišeni odgovorili: Dcus exaudiat — Bog usliši! Medtem je došel brzojav velikega pri¬ jatelja Salezijancev, gospoda prof. Jan. Smrekarja v Ljubljani. Gospod provincijal jo brzojav takoj prebral zbranim gostom. Glasi se takole: Permissionem humillime peto, absens corpore, praesens špiritu exopto, ut domus Salesiana Versensis sub auspiciis Excellentiae Vestrae vivat, crescat, floreat ad maiorera gloriam Dei et salutem ani- marum in gaudium Celsissimi ac decus Dioecesis Lavantinae. Excellentiae Vestrae Humillimus servus Joannes Smrekar. Poslovenjeno: Ponižno prosim za do¬ voljenje, da telesno odsoten, v duhu pa navzočen izrazim željo, naj salezijanska hiša Veržejska pod okriljem Vaše Prevzvi- šenosti živi, raste, procvita v večjo čast l>ožjo, v zveličanje duš in v veselje Pre- uzvišenega ter v čast Lavantinske škofije. —- Vaše Prevzvišenosti najponižnejši slu¬ žabnik J. S. Prevzvišeni knez so blagemu duhov¬ niku - mladinoljubu odgovorili iz Maribora z naslednjim brzojavom: Singulari laetitia de magnifiea consecrationis Oratorii Sale- siani cum duobus altaribus, in Wernsee festo Nativitatis B M. V. peractae, sol- lemnitate affectus grates intimas Tibi exhi- bitas volo pro piis votis, quae Deus prae- potens benigne ad effectum deducat, retri- bnendo Tibi caritatem. j Michael, Praesul. Lavantin. Slovenski: Navdan s posebnim veseljem nad veličastno slovesnostjo posvetitve sale¬ zijansko kapele z dvema altarjema v Ver¬ žeju, opravljene na praznik rojstva bi. D. M. Vam izrekam iskreno zahvalo za dobro¬ hotne želje, katere naj vsemogočni Bog milostno uresniči, Vam pa povrne ljubezen, f Mihael, knezoškof Lavantinski. Po skromnem kosilu so se prevzvišeni knezoškof ob peti uri odpeljali zopet na kolodvor v Bučečovce. Novoposvečena kapelica Matere božje dobrega sveta pa je odslej svet kraj, kjer predstojniki in gojenci zavoda, veržejski tržani in drugi verniki iščejo tolažbe, sveta, miru vesti, pomoči v dušnih in telesnih potrebah. Leta 1914 sta zakonska Alojz in Alojzija Ostre v Bunčanih kupila slikano okno sv. Terezije. Na željo in s pomočjo nekega dobrotnika, vnetega častilca Mari¬ jinega, se v kapeli v kratkem postavi še oltar Žalostne Matere božje. 2. Znotranje redovne šole. Zavod Marije Pomočnice za mladeniče, kise žele posvetiti d u- hovskemu stanu. Sv. Vincencij Pavijan je rekel: „Nič boljšega ne moremo storiti, kakor da pri¬ pomoremo k vzgoji duhovnika". Dandanes čutimo močno pomanjkanje duhovskih po¬ klicev. Skoraj iz vseh misijonskih dežel prihajajo mile prošnje za misijonarje: „Po- š'jite nam ozoanjevalcev vere v pomoč! Žetev je zrela, manjka le ženjcev." Pa tudi doma se čuti pomanjkanje duhovnikov. Vneti služabnik božji, častiti Janez Boško, ustanovitelj salezijanske družbe, je skušal vse, kar bi moglo pozdigniti slavo božjo in pospešiti zveličanje neumrjočih duš. Da bi pomnožil število duhovnikov, jo ustanovil mnogoštevilne učne zavode, iz katerih je izšlo na tisoče dobrih, gorečih duhovnikov. V poznejši dobi svojega delavnega življe¬ nja se je odločil za napravo, ki jo je moglo roditi — to so besede kardinala Alimonde — edino le apostolsko srce častitlj. Jan. Boška. Poln poguma in gorečnosti za zveličanje duš, je po zgledu sv. Ignacija Lo- jolanskega, sv. Kamila Leliškega, sv. Kle¬ menta Hofhauerja in drugih, ki so šele v poznejših letih dosegli duhovsko čast, ter oprt na svojo lastno izkušnjo, ki jo je imel s takozvanimi ^zapoznelimi poklici", ustanovil posebne zavode za mladeniče, ki čutijo duhovski in redovni poklic, pa radi svoje starosti ne morejo biti več sprejeti v. javne šole in na¬ vadne zavode. Svojo ustanovo je izročil v presojo sv. očetu Piju IX. Sv. oče ni le potrdil naprave ampak jo je tudi blagoslovil in je obdaril z odpustki vse one, ki jo raz¬ širjajo in podpirajo. Don Boško je izročil celo podjetje v posebno varstvo Marije Pomočnice, ter ime¬ noval take gojence Marijine sinove. Uspehi, ki so sc pokazali do sedaj, so polni tolažbe. Vsled tega opogumljeni, nadaljujejo 14 — salezijanci z vedno večjo gorečnostjo to ko¬ ristno napravo in jo priporočajo častiti du¬ hovščini in vsem dobrim katoličanom, ki jim je na srcu ohranitev in razširjenje sv. vere. Don Rua, naslednik častitlj. Janeza Boška, je v nadi, da je tudi med avstrij¬ skimi in nemškimi katoličani najti mlade¬ ničev, ki čutijo v sebi duhovski in redovni poklic, ustanovil poseben zavod v Penango (Zgornja Italija). Iz njega je izšlo nad 100 duhovnikov, katerih okoli 60 deluje v sa¬ lezijanskih misijonih, v Aziji in Ameriki, drugi delujejo v raznih zavodih ali pa kot svetni duhovniki. Med njimi so izučeni ro¬ kodelci, obrtniki, uradniki ki so čutili po¬ klic za duhovski stan, pa jim zunanje raz¬ mere v mladih letih niso dopuščale, da bi se šolali. Ta zavod za pozno poklice se je 1. 1912 začasno preselil v Veržej, kjer so štirje nižji gimnazijski razredi. Tako upamo, da bo preprosti Veržej poslal svoj čas v daljni svet goreče oznanjevalce Kristuso¬ vega evangelja med ljudstva, ki še sede v temi malikovalstva in nevednosti. Za¬ časni zavod v Veržeju služi tedaj vzviše¬ nemu in plemenitemu namenu. Kristusovo naročilo: „Pojdite in učite vse narode", si je vzel globoko k srcu častitljivi Janez Boško. Hodil je po Evropi, zidal cerkve, odpiral zavode za vzgojo mladine. Veliko¬ krat je bil v Rimu, dvakrat v Parizu, v Marsilji, v Lijonu in drugih francoskih mestih; bil je na Španskem in v Švici, vslcd vednih voženj, potov in skrbi je bil celo izmučen, a njegovo oko je gledalo iz krščanske, prosvitljene Evrope še daleč tja črez morje k ubogim divjakom. Bog mu je odprl pot v Ameriko. L. 1875 so odšli prvi mi-ijonarji njegove družbe oznanjevat evangelja v Ameriko. Štiri leta pozneje so se salezijanski misijonarji naselili v Pata¬ goniji, L 1886 jih je pozdravila Ognjena zemlja, nekaj let pozneje so začeli misijo¬ narki med divjaki v Braziliji. Trudili so se, in delo je uspevalo. Da¬ nes sta Patagonija in Ognjena zemlja ve¬ činoma že pridobljeni za sv. Cerkev in omiko. V velikih naselbinah kažejo neu¬ trudni misijonarji ubogim prebivalcem tistih pokrajin pot do blagostanja, uče jih raznih oko delstev in obdelovati polje, 0 uspehih teh in drugih misijonskih krajev poročajo vsak mesec „Salezijanska poročila". V zad¬ njem času se je salezijancem odprl mi¬ sijon tudi v Vzhodni Afriki, v Mosambiku. Od tod, upamo, da prineso salezijanski mi¬ sijonarji luč sv. evangelja divjim rodovom, raztresenim po raznih otokih Vzhodne Afrike. 3. Prazniški oratorij. Za zunanje dečke vzdržuje zavod t. zv. oratorij, katerega pomen smo razlo¬ žili že v štrtem zvezku „Marijanišča“. Tu¬ kaj podamo na kratko nadaljni razvoj in delovanje veržejskega oratorija. Poprečno je obiskovalo oratorij do 130 dečkov, ob večjih praznikih in lepem vremenu več, ob navadnih nedeljah in sla¬ bem vremenu manj. Zlasti je treba pohva¬ liti vrle ogrske Slovence, ki prihajajo v oratorij redno vsako nedeljo in vsak praz¬ nik, tudi v največjem mrazu in tešči, da lahko pristopijo k svetemu obhajilu. Po¬ prečno je vsakokrat okoli 70 dečkov pri sv. obhajilu, včasi tudi več. To so sadoyi krščanskega nauka, pri katerem se dečki uče, da je dovoljeno vernikom sv. obhajilo tudi brez sv. spovedi, če jim vest izpričuje, da niso v smrtnem grehu. Ogrski Slovenci imajo krščanski nauk ob enajstih v štirih oddelkih. Učijo jih štirje kleriki, novinci salezijanske družbe, ki so rodoma sami ogrski Slovenci, torej vešči ogrskemu narečju. Po večernicah ima pa krščanski nauk štajerska stran v dveh oddelkih. Krepko se razvija „ Družba sv. Aloj¬ zija", ki šteje okoli 70 članov, od katerih jih 50 izpolnjuje redno svoje društvene dolžnosti glede shodov in službe^ božje. Na dvorišču smo dobili vrtiljak s šti¬ rimi trapeči in pa veliko gugalnico, ki sta središče zabave. Kdor je žalosten, naj pride ob ne¬ deljah ob eni k nam na dvorišče; srce se mu bo smehljalo veselja, ko bo videl ži¬ vahno tekanje, različne igre in slišal ne¬ prisiljeno vpitje in klicanje rediteljev igre. Dobra srca naših zvestih sotrudnic so nam oskrbela več pesmaric, da še bolj navdu¬ šimo našo mladino za lepo in pošteno petje. Vsak mesec je kaka gledališka predstava. — 15 — Bodi tu izrečena naša najprisrčnejša za¬ hvala velikodušnim darovalkam in vrlim dobrotnicam, ki so šivale opravo za pred¬ stave Dne 12. oktobra 1913 je imel praz¬ nični oratorij v Marijanišču svoj jesenski izlet v gorice nad Ljutomerom, kjer nam je za ta dan dal na razpolago svojo vilo g. Matija Zemljič. Dečkov je bilo okoli 150. Večinoma so sprejeli sv. obhajilo v zavodovi cerkvi. Potem je bila v farni cerkvi pridiga o Marijinem materinstvu. Marija je res ljubeznjiva mati našemu ora¬ toriju. Kako težko je na deželi spraviti ob nedeljah toliko mladine skupno v cerkev! Če se to da doseči, je mogoče edinole z Marijino pomočjo: ves naš oratorij je Ma¬ rijin dar. — Oratorij ima tudi svoje stroške. Kdo jih plačuje? Marija, naša mati, po svojih sotrudnicah. Dečki molijo po sv. obhajilu za svoje dobrotnike, in Marija jih vselej usliši. Kdor ne verjame, naj poskusi! Mladi izletniki so jo veselo mahnili proti Ljutomeru. In čemu ne veselo? Saj so vsi opravili svoje verske dolžnosti, saj imajo mirno vest. Kako veselo so kramljali po potu v gorice, koliko nedolžnih opazk, koliko smeha! Dečki so se izvrstno za¬ bavljali. Gospodu Zemljiču bodi prisrčna hvala za tako primeren prostor in za vse, kar je doposlal oratorijancem. Po večer¬ nicah v ljutomerski dekanijski cerkvi smo veselo odkorakali proti Veržeju. Bili smo vsi dobre volje do konca. Pozno večer so bila domača veržejska deca še v zavodu. Tisti pa, ki so bili bolj od daleč, so odšli že prej, prisrčno se zahvaljujoč predstoj¬ nikom za užitek, ki so ga imeli na izletu. Dne 8. decembra 1913 so imeli ora- torijanci ljubko akademijo na čast Mariji Brezmadežni. G. ravnatelj je dovolil, da je ono noč pred praznikom spalo v obed- nici 70 ogrskih dečkov, da so mogli do konca prisostvovati. Dne 6. januarija 1914 so pa imeli božičnico. Dečkov se je zbralo do 180 in so dobili majhna darila. Domača godba nas je razveseljevala s krepkimi ko¬ račnicami, za navržek smo poslušali igro „Dva glušca“, ki je povzročila mnogo smeha. V predpustnem času so oratorijanei igrali „Tri cezarejske mučenike® v lepih novih rimskih oblekah. Med dejanji sta krepko svirala v veliko zadovoljnost ob¬ činstva godba in orkester gojencev. V neizbrisnem spominu ostane mladini veržejske okolice praznik Marijinega ozna¬ njenja (25. marca 1914.) Že na vse zgodaj omenjenega dne se je razvilo na dvorišču „Marijanišča“ živahno življenje: dečki so tekali veselo igraje sem in tja, čuli so se radostni vzkliki mladih src ; njih srečni po¬ gledi, nezasenčeni od oblakov grešne izpri¬ jenosti, so naznanjali, da se bo vršilo ne¬ kaj izrednega. Zbrali so se dečki iz široke okolice, prav številno iz sosednje Ogrske, čakajoči slovesnega sprejema v družbo sv. Alojzija. Kapelica je bila prenapolnjena in spovednice oblegane; nad 2C0 dečkov nam¬ reč je prejelo ta dan sv. obhajilo. Tudi veliko odraslih mož in mladeničev je še celo ob dveh popoldne pristopilo k mizi Gospodovi! Dečki Alojzgeve družbe so imeli ob ednajstih posebno sv. mašo. Kdo naj opiše zbrano pobožnost nedolžnih src, gorečo mo¬ litev, kipečo iz duše pobožnega ljudstva, zvonke odmeve mladih grl, oznanjujoče sveto ljubezen do Marije in sv. Alojzija! V srce segajoče se je dvigala pred prestol Matere dobrega sVeta ona znana : „Marija, nebeška Kraljica in zemlje vesoljne gospa, o bodi nam vsem pomočnica, zaupanje, nada srca“. Po sveti maši se je vršil slovesni spre¬ jem v družbo Alojzijevo Nad 70 dečkov se je pred podobo sv. Alojzija postavilo v njegovo varstvo. Lahnih korakov so se vrstili pred altar, kjer se jim je nadela mala svetinjica, znak prijateljskega zavetja angeljskega svetnika. To je bil prizor, ka¬ kršnega naša Marija še ni videla v svoji bližini, trenutek, ko so se zdela nedolžna očesa zamaknjena v vrste angelov, prepe¬ vajočih pred nebeškim Jagnjetom pesem, umljivo le nedolžnim srcem. Odrasli, ki so prisostvovali tej slovesnosti, so bili ganjeni do solz. Na praznik Matere dobrega sveta dne 26. aprila so imeli zopet ogrski orato- rijanci akademijo v svojem narečju. Ude¬ ležilo se je te ogrsko-slovenske akademije tudi več odličnih gospa in gospodičen iz Belotinec na Prekmurskem. 16 — Sploh se oratorij prav lepo razvija. Dečki imajo vsako nedeljo posebej sv. mašo, sv. obhajilo, kratek g..vor, petje, igre i. t. d. Z deco vedno molimo za dobrotnike in po namenih, katere nam oni priporočajo. Prihajajo nam potrdila, da Marija Pomoč¬ nica zelo rada uslišava prošnje naše mla¬ dine. Zato pa trdno zaupamo v Njeno var¬ stvo, pod katerim hočemo navdušeno in pogumno nadaljevati z našim prazničnim oratorijem. Oratorijanci imajo tudi svojo knjižnico. Knjižničar ima ob nedeljah mnogo opra¬ vila, ker se dečki res prav pridno poslu¬ žujejo knjig. Vprašanja, ki nam jih stavijo, ko prečitajo kako knjigo, pričajo da biva tu zelo razumno ljudstvo in nadarjena mla¬ dina. Knjig bi za enkrat že bilo, manjka samo denarja za vezavo. Zelo smo hvaležni šentpeterski Marijini družbi v Ljubljani, ki je na priporočilo svojih voditeljev, č. g. župnika Petriča in č. g. kaplana Podbevška velikodušno darovala precej lepih knjig naši knjižnici. Precej knjig smo dobili tudi po rajnem g. Mat. Kelemina, bivšem žup¬ niku v Št. liju v Slov. gor. Vendar še prosimo blage sotrudnike, da nam blago¬ volijo poslati knjig, če mogoče vezanih, ali pa denarnih prispevkov za vezavo. Za¬ hvalo dolgujemo tudi ljubljanskim sotrud- nicam, od katerih smo dobili mnogo kras¬ nih podobic. Spomladi 1914 se je v oratoriju vpe¬ ljala mala hranilnica „Čebelica“, v katero dečki pridno vlagajo svoje majhne pri¬ hranke ter se tako navajajo k varčevanju. Za to prekoristno napravo smo dolžni hvalo gosp. nadrevizorju Vladimiru Pušenjaku in Zadružni zvezi, ki nam je blagodušno po¬ darila hranilne knjižice. V poročilu o delovanju našega orato¬ rija ne smemo pozabiti treznostnega gibanja, ki je za mladino neizmerne važnosti. Meseca februarija 1914 je po¬ častil naš zavod slavni apostol abstinence p. Elpidij. Tudi predsednik slovenske „Svete vojske“, prof. Kovačič iz Maribora, je imel že dvakrat predavanje za odrasle in za mladino o pogubnosti pijan če vanj a, in dečkom se ob nedeljskih naukih večkrat razlaga škodljivost in gnusoba pijančevanja, zlasti žganjepitja. Tako si oratorij prizadeva, položiti v mladih srcih trdno podlago časne in večne sreče. Voditeljem oratorija prizadene to precej truda, a delo za mladino se z ve¬ seljem opravlja. Tudi v gmotnem oziru zavod za oratorij veliko žrtvuje, samo leta 1914 seje izdalo za oratorij okoli 1600K; treba raznih priprav za igr'e in mladi že¬ lodci so radi lačni in jim diši košček kruha ali čašica kave, za ogrske dečke treba še povrh plačevati brodovino čez Muro, ker so večinoma revnih starišev. 4. Razne cerkvene svečanosti. Ne samo za mladino, tudi za odrasle skrbi zavod, prirejajoč razne predstave in poučne shode, zlasti pa v verskih po¬ trebah. V kapeli „Marijanišča“ je 1. 1914 sprejelo 65 tisoč oseb sv. obhajilo, od teh jih odpade na zunanje ljudi okoli 22000. Vsako, tudi celo navadno nedeljo prejme veliko ljudi sv. zakramente, zlasti za ogrske Slovence je Marijina kapela v Veržeju po¬ stala nekako božja pot. Ker se od pol 5. ure zjutraj v kapeli vrste sv. maše, so lahko ljudje tudi ob delavnikih pri sv. n aši. Ko¬ likor je mogoče, duhovniki salezijanske družbe tudi drugod v dekaniji radi po¬ magajo. Zlasti pa zavod s svojimi duhovniki, kleriki in gojenci veliko pripomore, da se res veličastno vrše razne svečanosti bodisi v kapeli ali pri farni cerkvi. God patrona salezijanske družbe sv. Frančiška Šaleškega (29. januarja) se v zavodu slovesno praznuje Lanjsko leto je imel slovesno sv. mašo v kapeli domači g. župnik L. Janžekovič, slavnostno pridigo pa križevski g. župnik J. Weixl. Na Svečnico 2. febr. 1914 je bil po¬ poldne v zavodovi kapeli velik shod so- trudništva. Kapelica je bila tako polna, da so morali iti možje na kor. Na Murskem polju je že okoli' 300 pravilno vpisanih sotrudnikov in sotrudnic. Koncem je sledil blagoslov Marije Pomočnice. Med udele¬ ženci so bili tudi trije zastopniki ogrskih Slovencev iz daljnega Sv. Sebastijana. Po shodu je bila igra »Spoštuj očeta„ v špan¬ skih oblekah. Še prej so pa vrle sotrud- nice počastile Marijo Pomočnico s krasnimi popevkami. — 17 — Procesije pri vstajenju na Veliko so¬ boto pri farni cerkvi seje udeležil ves za¬ vod s svojo glasbo. Posebno slovesno se je obhajal god Matere dobrega sveta, zaščit- nice zavoda in njegove kapele. Zjutraj se je kazalo vreme neprijazno, a pozneje je bil najlepši dan, in zbralo seje nenavadno veliko ljudstva. Zlasti prekmurskih Sloven¬ cev je bilo zelo veliko in je zato bilo pri¬ merno, da je slavnostni govor imel v prek¬ murskem narečju g. Štefan Kiihar, pro- vizor v Belotincih, slovesno sv. mašo pa je imel g. Ignacij Stuchly, prefekt v Ba¬ kovniku. 5. Visoki obisk. V prekmurskih župnijah somboteljske škofije, ki mejijo s Štajersko, je bila leta 1914 birma. Pri tej priliki je somboteljski škof, grof Ivan Mikeš počastil tudi zavod v Veržeju. Pripeljal se je v Veržej 2. ju¬ nija popoldne v spremstvu okrajnega pred¬ stojnika v Murski Soboti in svojega dvor¬ nega kapelana. K sprejemu je prišel lju- tomerški okrajni glavar Franc pl. Bou- vard, dekan Jurkovič in več gospodov duhovnikov ljutomerske dekanije. Ravnatelj zavoda, g. Avrelij Guadagnini je v lepem nagovoru pozdravil odličnega gosta, v la¬ tinskem jeziku ga je pozdravil tudi rav¬ natelj novega salezijanskega zavoda v Szent- Keresztu na Ogrskem. V zasebni avdijenci je sprejel tudi poklon klerikov, rojenih ogrskih Slovencev, ter jim polagal na srce, naj se navzamejo duha častitljivega don Boška, ter izrazil živo željo, dobiti tudi v svojo škofijo salezijance, ki tako neutrudno skrbijo za blagor duš, posebno mladine, ki se pogubi v brezverstvu, če se ne vzgaja krščansko. V čast visokemu gostu so zno- tranji gojenci priredili malo predstavo. 0- gledal si je natančno ves zavod do zadnje sobice, pohvalil stavbo in ureditev in pri¬ stavil sodbo: »Nepotrebnega pač nimate ničesar", zakaj v zavodu je vse preprosto in skromno. Pri odhodu je rekel: »Veržej- skega zavoda več ne pustim grajati m obrekovati, ker je tukaj vse v redu“. Iz Veržeja je visoki gost poslal brzojavni po¬ zdrav tudi prevzvišenemu knezoškofu La¬ vantinskemu v Maribor, ki se je glasil: Exzellenz Dr. Michael Napotnik, Fiirst- bischof Marburg. Institutum Salesianum Wernsee dioecesi meae vicinum inspicieus Excellentiam Ves- tram ex corde saluto. Mikes, Episcopus Sabriensis. (»Obiskal sem zavod salezijanski v Ver¬ žeju, v bližini moje škofije, ter iz srca po¬ zdravljam Vašo Prevzvišenost. — Mikeš, škof somboteljski L) Na ta pozdrav so knezoškof Lavan¬ tinski takoj odgovorili s sledečim brzo- javom: Seiner Bischoflichen Gnaden Herrn Johann Graf Mikes Bischof von Steinamanger Wernsee. Kreuzdorf. Deus Amplitudini reverendissimae re- tribuat benevolam Instituti visitationem ac benignam Tenuitatis meae salutationem. Pro futuro quoque recommendo domum Salesi- anam propriamque personam bonitati optimi Vicini, quem Numen divinum sospitet per plurimos annos! f Michael, Praesul Lavantinorum. „Nj. škofovski milosti gospodu Janezu grofu Mikeš, škofu Somboteljskemu v Ver¬ žeju: Bog povrni Vaši Prečastnosti blago¬ hoten obisk zavoda in prijazen pozdrav moje osebe. Tudi v bodoče priporočam sa¬ lezijansko hišo in sebe dobroti preblagega soseda, katerega naj Bog ohrani mnogo let! j- Mihael, knezoškof Lavantinski". 6. Vprašanje kmetijske šole. Če beremo evangelij apostola Janeza in njegove liste, opazimo, da ta apostol posebno poudarja ljubpzen. Tudi ustno iz¬ ročilo pravi o njem, da v svoji visoki sta¬ rosti vernikom ni drugo govoril kakor: »Otročiči, ljubite se med seboj!" Ko so ga opozorili, zakaj vedno isto ponavlja, je od¬ govoril : „To je božja zapoved, in kdor to izpolnjuje, stori dovolj." Nekatere reči in resnice so tako važne, da jih treba res vedno in vedno ponavljati in poudarjati. Tudi mi smo v vseh dosedanjih zvezkih »Marija- nišča“ in pri drugih priložnostih govorili o kmetijski šoli, ki se ima ustanoviti v Ver¬ žej skem zavodu pred vsem za Mursko polje. Tudi tokrat je potrebno, izpregovoriti o tem in povedati, zakaj še je ni in kaj je potrebno, dajo dobimo. — 18 — Ko so se vršila pogajanja s predstoj¬ niki salezijanske dražbe radi naselitve v Veržeju, so ti naravnost izjavili, da v pr¬ vem času ne morejo o tvori ti kmetijske šole, ker družba nima dovolj slovenskih moči za to, in je prevzela zavod v Veržeju le pod pogojem, da začasno prestavi semkaj svoj zavod v Penango-Monferrato na Italijan¬ skem. Razmere so zahtevale, da se dalje ni smelo odlagati, drugače bi šlo vse v izgubo. Strašni dogodki sedanjega časa nam le potrjujejo, da smo imeli prav. Družba pa je pritrdila želji, da se v veržejskem zavodu osnuje vsaj nižja kmetijska šola. Pri tem ostane tudi sedaj. Že minulo leto 1914 se je resno delalo na to, da pride do te šole. Blizu Dunajskega Novega mesta v Untervvaltersdorfu se je 1. 1914 postavil nov zavod, kamor bi se polagoma preselili sedanji razredi iz Veržeja in bi se tako dobil prostor. Preden je bilo delo končano, je izbruhnila vojska, ki je prekrižala marsikak načrt. Da v sedanjih razmerah ni mogoče misliti na otvoritev take šole, mora izpre- videti vsak pameten človek, saj so še javne šole deloma zaprte. Ko nastopijo mirni časi in redne raz¬ mere, stopi zopet v ospredje otvoritev kme¬ tijske šole, toda že sedaj treba izpolniti razne pogoje, da se pripravijo tla. 1. Zavod še tiči v dolgovih, plačevati treba velike obresti in odplačevati glavnice. ■Celo podjetje je nastalo le iz prostovoljnih darov, edino ljutomerska posojilnica je dala 10.000 K brezobrestnega posojila izrecno v ta namen, da se osnuje kmetijska šola. Na dobra srca se tudi zanaprej obračamo. Če bi zavod dobil le desetino od tega, kar se vsako leto zapije in po nepotrebnem za- pravda, bi se dalo kaj velikega in obče- koristnega storiti. Pomagajte nam, da čim prej premagamo sedanje težave in še po¬ stavimo gospodarsko poslopje, ki je za kmetijsko šolo neobhodno potrebno. 2. Kmetijska šola bi bila v korist ce¬ lemu Murskemu polju, zatorej je opravičeno, da jo okraj tudi podpira. Zagotovilo take podpore se je prosilo le pod pogojem, če šola zadosti postavnim zahtevam, to¬ rej uvede primerni učni red in si pridobi pravico javnosti. Vkljub temu takega za¬ gotovila doslej nismo mogli doseči, v zrak pa ne moremo staviti kmetijske šole. Znano je, da italijanska vlada ni ravno naklo¬ njena redovnikom, pa vendar italijanska država podpira salezijansko kmetijsko šolo v Ivreji. Tudi avstrijska vlada je 1. 1914 hotela izročiti v Galiciji salezijancem velik zavod, v katerem bi bila tudi kmetijska šola. Seveda, strašna vojska je to prepre¬ čila. Tako dalekovidni ljudje znajo ceniti salezijanske kmetijske šole. 3. Eden glavnih pogojev za ustano¬ vitev kmetijske šole je spoznanje in prepričanje, da je taka šola ko¬ ristna in potrebna. Lepo in rodovitno je Mursko polje, toda petkrat več bi se lahko dobilo iz poljedelstva, sadjereje in živinoreje, če bi se splošno uvedlo umno gospodarstvo in povzdignilo na ono stopinjo, kakor je po drugih naprednih deželah n. pr. na Češkem, Francoskem, v Švici i. t. d. Dokler ljudje mislijo, da je tako najboljše in boljše ne more biti, kakor so delali nji¬ hovi očetje in dedje, tako dolgo se ne čuti potreba in ne spoznava korist kme¬ tijske šole. 4. Odstraniti je treba malenkostne kra¬ jevne ozire. Okrajne ceste ne more imeti vsak do svojega zeljnika in železnice ne pred prag svoje kače. Že več desetletij se vleče vprašanje kmetijske šole v ljutomer¬ skem okraju. Kje naj bo? V Ljutomeru ne, na Cvenu ne, pri Sv. Križu ne, v Ver¬ žeju ne! Kuriti treba tam, kjer so drva in peč. V Veržeju stoji že poslopje, na raz¬ polago je posestvo, sčasoma se dobe učne moči, katerim ne bo treba skrbeti za po¬ kojnino in vzdrževanje obitelji. Na najce¬ nejši in najhitrejši način pride okraj lahko tukaj do kmetijske šole, treba je le nekaj spoznanja, dobre volje in požrtvovalnosti. Ti pogoji ne zahtevajo nič nemogo¬ čega, njih izpolnitev nam prinese kmetijsko šolo. To šolo smo pa za sedaj skušali vsaj za silo nadomestiti z gospodarskimi tečaji. Kakor 1. 1913 se je vršil tudi 1. 1914 od 16. do 19. februarja gospodfarski tečaj. Predavali so: župnik Rožnik o svinjereji in krmilih, nadrevizor Pušenjak o zadruž¬ ništvu in gospodarski politiki, dr. Hohnjec o temeljnih načelih družboslovja, dr. Ko¬ vačič o skrbi za človeško zdravje. Ude¬ ležba je bila prav povoljna. Letos je radi vojnih razmer moral te¬ čaj izostati. — 19 7. Vojni odmevi v zavodu. Koncem julija 1914 so se ravno v zavodu vršile duhovne vaje in je imelo več novincev dobiti duhovsko obleko, ko je za¬ donela bojna troblja in mesto duhovske obleke so morali odrasli gojenci obleči vo¬ jaško suknjo. Sveto tihoto duhovnih vaj je v zavodu naenkrat prekinilo glasno petje domoljubnih pesmi. Polni navdušenja so šli mladeniči na kolodvor, njih predstojniki in mlajši gojenci so jih spremljali. V vsem je od začetka vojne do konca marca t. 1. odšlo na bojišče, deloma na rusko, de¬ loma na francosko 71 klerikov in go¬ jencev, eden duhovnik je bil poklican za vojnega kurata v Karpate, namreč g. Alojz Dejak, doma iz Ribnice na Kranjskem, pet klerikov veržejskega zavoda deluje v bol¬ nišnicah, več jih je bilo povišanih, štirje pa odlikovani s hrabrostno železno svetinjo. Eden od teh je dobil bavarski vojaški za¬ služni križec II. razreda s krono in meči ter bil povišan v častnika. Zelo ginljiva so pisma, ki jih pišejo gojenci iz bojišča svojim predstojnikom. Iz njih odseva veliko zaupanje v Marijo, po¬ močnico kristjanov, pa tudi njeno res ma¬ terinsko varstvo. Le nekaj od teh pisem priobčimo tu čitatgljem v vspodbudo. Neki gojenec piše 11. avgusta 1914 g. ravnatelju: „ . . . Jutri odrinemo na bojišče. Kam, še ne vem. Bele ko zapustimo kolodvor, bomo vedeli, na katero stran gremo. Pa čemu se bati? Ona, dobra mati je z menoj in pri meni. Vem, da me spremlja njeno varstvo in Vaše molitve." Dne 10. septembra piše isti gojenec: „Izgubil sem svoj rožni venec. Prosim, po¬ šljite mi drugega. Pa prosim kmalu, ker bi ne bil rad dolgo brez njega." Potem piše isti 15. oktobra: „Dan 5. oktobra mi ne mine iz spomina; ta dan sem dobil prvo pošto od Vas, velečastiti gospod. Molitev Vas vseh, katere me zago¬ tavljate na dopisnici, mi je res pomagala. Komaj 10 minut potem, ko sem prebral dopisnico, in komaj minuto potem, ko sem poljubil rožni venec, ki ste mi ga poslali, me je zadel v hrbet šrapnel. Krogla je šla od levega boka skozi hrbtišče, potem skozi desna pljuča med rebra in je pod kožo obtičala. Mrtev nisem bil, pač pa težko ranjen". Natančneje je to opisal v pismu 25. oktobra: „Dobil sem povelje, naj vzdržujem zvezo z našim bataljonom. Peljal sem se nagloma na kolesu in prislonil kolo pri nekem dvorcu, v tem hipu sfrči krogla skozi moj hrbet od leve na desno. Če bi strel priletel od desne na levo, bi krogla obtičala ravno — v srcu, bil bi pri priči mrtev. Svojo opravo sem odložil, kakor sem mogel, in se zavlekel v hišo. Komaj sem bil notri, je kar deževalo šrapnelov skozi okna. Zavlekel sem se v kot, da bi se varoval pred streli. A kmalu so začele brizgati granate in pred granatami ne va¬ ruje noben zid. O Bog, pomagaj mi! Ma¬ rija pomočnica kristjanov, pridi mi na pomoč! sem vzdihoval. Kakor kača sem se vlekel proti izhodu, da bi zlezel iz hiše v cestni jarek, misleč, da bom tam var¬ nejši. Zunaj samo dim in prah, nobenega drevesa ne vidim ob cesti. Zlezel sem na¬ zaj in se hotel potegniti v klet; hoditi več nisem mogel. V tem mi švignejo v glavo hude misli. Kaj pa če so Francozi v kleti skriti? In če nikogar ni notri, kdo te bo tam iskal in našel, če bi klical za pomoč? in če hiša zgori, se ne moreš rešiti! Čez nekaj časa so granate začele redkeje pa¬ dati, zlezel sem zopet pred hišo in se na¬ posled splazil v cestni jarek mimo mnogih mrličev in ranjencev. V jarku sem vsled izgubljene krvi izgubil zavest . . . Sedaj je pa že zopet dobro. Sem že zopet na nogah in hodim na sprehod, lahko jem in dobro spim. Češčena bodi Marija, pomočnica kristjanov!" Drug gojenec piše: „V Veržeju se pač mora veliko moliti za nas, zakaj mi očividno čutimo pomoč od zgoraj. Eden dan so padli štirje možje poleg mene, krogle so padale doli v zemljo, mene pa ni nobena zadela. Drugokrat sva bila s tovarišem v strahovitem ognju gra¬ nat; krog naju jih je bilo veliko ranjenih. Potegnila sva iz žepa rožne vence in se zatekla k Materi božji, ki naju je obvaro¬ vala v tej strašni nevarnosti, v kateri sva bila od 10. ure predpoldnem do noči. Tudi v pondeljek 7. septembra sem bil čudovito obvarovan pri neki gozdni bitki. Izsledovali — 20 — smo gozd in zadeli na sovražno linijo. Sko¬ čim hitro za drevo in začnem od leve stre¬ ljati. K meni priskoči tovariš, a komaj odda en strel, pade v moje naročje.“ Eden gojenec je bil poklican k cesar¬ skim tirolskim lovcem in piše: „Živ sem še, in še precej zdrav, a ne vem, kako dolgo. Dvakrat sem že bil v hudem ognju skozi tri dni. Prišel sem srečno iz ognja. Bodi hvala Bogu in Mariji, pomočnici krist¬ janov, katero mnogokrat kličem. Ona me je zakrila pod svoj plašč pa bo tudi v pri¬ hodnje to storila. Upam, da me zopet pri¬ pelje v naš zavod v Veržej. Danes me je tukaj pripeljala v naš zavod (v salezijanski zavod v Galiciji), kjer sem opravil spoved in prejel sv. obhajilo. Povem vam, ko sem odprl vrata kapele in zagledal podobo po¬ močnice kristjanov, sem jokal kakor otrok. V svojem težkem položaju sem našel zo¬ pet tolažbo. Dal Bog, da naša ljuba domovina Av¬ strija srečno prestoji te hude čase. Če me več ne bo nazaj, naj bo češčeno ime Gospodovo!“ Neki gojenec piše: „Sila uči marsika¬ terega moliti, ki že leta in leta ni hotel nič slišati o cerkvi. Ko vidijo nas iti k spovedi in sv. obhajilu, gredo tudi oni skri¬ voma. Neko jutro mi reče tovariš: Danes se pa čutim tako srečnega in lahkega, ka¬ kor da bi bil na novo rojen. Vprašam ga, zakaj, pa mi odgovori, da je bil prejšnji dan pri nekem tujem duhovniku pri spo¬ vedi, ko prej že tri leta ni bil pri sv. za¬ kramentih. Ravno ti neverneži gredo prav pogostoma k sv. obhajilu in k drugim po¬ božnostim. Drugi piše: Prišli smo do nekega po¬ slopja na samem, ki je bilo popolnoma pogorelo. Stopim notri in zagledam na steni nepoškodovano Marijino podobo. Hitro zmo¬ lim Zdravo Marijo. V tem hipu, ko stopim iz hiše, se zarije kakih dvajset korakov pred menoj granata v zemljo. Če bi se ne bil pomudil z molitvijo v tisti hiši, bi bil prišel ravno na tisti prostor, kamor je gra¬ nata priletela. Iz Vogezov piše gojenec V. M. 21. ja¬ nuarja 1915 med drugim: Pravi čudež je, da smo še vsi (namreč gojenci) dobro ohra¬ njeni vkljub hudim naporom, pomanjkanju in vedni smrtni nevarnosti, postali smo celo' vzor drugim bojevnikom. Odkrito priznam, da bi ne mogel nikdar vsega tega prenesti, kar je že prinesla ta strašna vojna, če bi ne dobival pomoči in varstva od nebeške matere. Kdo drugi je dal meni in tovarišu T. moč, da sva prostovoljno krila celi vod, ki se je raztepen moral umakniti pred so¬ vražnikovo premočjo. Prišla sva potem sama v strahoviti dež sovražnih krogel, kar ob¬ sipali so naju s kroglami, pa vkljub temu sva ostala nepoškodovana. To je bilo pri La Planquette 31. avgusta m. 1. in ta strašni dan sva s tovarišem popolnoma po¬ svetila svoje življenje presveti Devici, pred njene noge sva položila vse svoje trpljenje in težave, ter se zaobljubila, da bova v duhu Don Boskovem vedno in povsod po- spi ševala Marijino čast, njena služabnika hočeva biti do zadnjega vzdihljaja. Od 18. avgusta do 26. septembra sem bil neprestano v silno krvavih in srditih bojih. Izprva sem bil na levem krilu ve¬ like vojne pred Metzom, potem se je pa naš oddelek ločil in smo preganjali sovraž¬ nika 25klm. daleč, dokler nismo trčili ob francosko dobro zavarovano artilerijo in ob izborno četo francoskih alpinskih lovcev. Bili smo preslabi, da bi mogli še dalje za¬ sledovati sovražnika Naše izgube so bile velike, francoske pa še enkrat večje. Dne 26. oktobra sem imel prvič pri¬ ložnost, sprejeti sv. zakramente. Kaj je moje srce ta dan občutilo, ne morem po¬ pisati. Drugič sem imel priložnost sprejeti sv. zakramente v majhnem obmejnem me¬ stecu M. Ginljivo in vspodbudno je gledati, kako na stotine vojnih tovarišev kleči pred tabernakljem in pristopa k mizi Gospodovi. Marsikateri je prej pozabil že Očenaš mo¬ liti sedaj pa prav pridno prebira jagode na rožnem vencu. Dne 7. marca 1915 piše zopet iz Vo¬ gezov gojenec V. K., s kakim veseljem so v njegovi kompaniji sprejeli poslane mu podobice. Bilo jih je premalo, zakaj „naši vojaki so večinoma postali otroci Marijini, ter visoko čislajo podobice Marijine". V duhu se hoče vdeležiti duhovnih vaj, ki so se imele začeti doma v zavodu 9. marca. „Ko stojim na straži, lahko prav lepo pre¬ mišljam in snov za premišljevanje mi po¬ daje vedna smrtna nevarnost. Da, smrtna nevarnost me je že mnogo naučila s svojim — 21 — trdim železnim jezikom. Sklenil sem za- naprej res sveto živeti, biti pravi Gospodov učenee po vzgledu Don Boška. Dal Bog, da mi nikoli ne izginejo iz Spomina vtisi, ki so se mi vtisnili v srce, ko je pri Sp. strel za strelom težke francoske artilerije letel na nas, ko sem bled in kakor brez življenja gledal v krvi drage tovariše, ki so še malo prej bili polni življenja, ko so v strašnem dežja soviažnih krogel ječali okoli mene ranjenci. Pa kolikor večja je nevarnost, toliko bolj mi stopa pred oči ljubezen božja, koliko več trpim duševno in telesno, toliko bolj umevam bolečine bo¬ žjega Zveličarja. Od mladosti me je mati navajala k pobožnosti do Marije, in Marija me nikoli ni zapustila, ona me je pripe¬ ljala v mladinsko kongregacijo v M., ona me je pripeljala v svoje svetišče v Veržej in sedaj v krvavi boj za domovino. Ona me je zmiraj tolažila, ona me je naučila, da zadovoljno nosim križ Gospodov. Ob Marijinem prazniku (25. marca) bom letos daleč proč od Veržeja, a vdan sem v svojo usodo, moja zvezda vodnica naj bodo be¬ sede: Vse z Marijo, vse v Mariji, vse po Mariji! Pismo sem moral prekiniti, ker se v naši kompaniji skupno moli sv. rožni venec. L. H. piše iz bojišča pri V. 8. marca 1915, kako mu je teško, ko misli, kako se v ljubem mu „Marijanišču“ pridno štu¬ dira, on pa na bojišču pozablja, kar se je bil naučil. Pa če ga Marija zopet pripelje nazaj, bo s podvojeno marljivostjo zamujeno ponovil. „Našo kompanijo je 2. marca zadel hud udarec. Bili smo pripravljeni v neki kleti, ko začnejo okoli 5. ure popoldne sovražniki obstreljevati našo klet. Težka granata je udarila v sredo med nas, mnogi so bili na mestu ubiti, drugi ranjeni. Tisti del kleti, kjer sem bil' jaz, ni bil naravnost zadet, a zračni pritisk nas je vrgel na tla, ranjen pa ni bil nobeden. Iz sosednjega oddelka se je slišalo glasno stokanje in kričanje, nekateri so prihiteli ven čisto črni v obrazu in kakor brez pameti. Ra¬ njence so hitro spravili v drugo, bolj varno klet, a ravno ko je sanitetno osobje ob- vezavalo ranjence, vdari med nje druga granata in skoraj nobeden ni ostal živ. Po¬ gled je bil strašen, nekaterim je odtrgalo glavo, drugim roke, tretjim noge, nekatere popolnoma razmesarilo. Nekateri mojih to¬ varišev so zbežali v tisto klet, da bi se tam zavarovali, in to je bila njihova smrt. Tudi jaz sem hotel notri, a pri vratih me je zadržal neki znotranji glas in ostal sem zunaj. V tem pride neki ranjenec in me prosi, da ga obvežem. Med tem opravilom pa se je že zgodila nesreča, meni pa se nič ni zgodilo. Tisočerna hvala naši dobri materi Mariji! Njej pripisujem svojo reši¬ tev in pa gorečim molitvam v Veržeju. Med mrtvimi sem jih poznal več, ki so bili zelo pobožni. Spočetka se mi je to hudo zdelo, a sedaj vidim v tem dokaz božje dobrote. Gotovo so umrli srečne smrti. Do¬ slej mi je vse boljše izteklo, kakor sem midil in upam, da se zdrav vrnem v za¬ vod v Veržej.“ V zavodu se prav pridno moli za vse naše vojake, posebno še za prijatelje in do¬ brotnike. Vsak petek se opravlja za nje sv. križev pot, večkrat se daruje zanje sv. ob¬ hajilo. Upamo, da bodo molitve iz Marijinega svetišča v Veržeju izprosile veliko blago¬ slova za naše vojake na daljnih bojiščih. 22 — 8. Uslanovttiki „Marijanišča“ do konca leta 1914. Ustanovniki so tisti -udje, ki plačajo 100 K ali več ali podarijo kaj drugo v toliki vrednosti, tudi sotrudniki ali sotrudnice, ki naberejo 100 ali več K. Nj. Prevzvišenost knezoškof dr. Mihael Napotnik, Maribor. Baša Andrej, Cmurek. Bohanec Ivan, dekan, Šmarje. B. p. v K. Bračko Ivana, Sv. Jurij v Sl. Gor. Budja Franc, Banovci. Budja Marija, Banovci, t Budja Matjaš, Banovci. Čižek Josip, dekan, Jarenina. čagran Jožefa, Banovci. Ekert Neža, Cirkovce. Farkaš Franc, Ilijaševci. Farkaš Jožefa, Ilijaševci. Golob Eva, Žižki na Ogr. Gombosa Peter, Šalamenci, Ogr. Hohnjec dr. Jos , prof. bogosl., Maribor. Horvat Jožef, Veržej. Horvat Lovro, Veržej. Horvat Marija, Veržej. Hržič Cecilija in Ivana. Ptuj. I. L. v L. Janžekovič Lovro, župnik, Veržej. Jurinec Matija, Banovci. Jurinec Marija, Banovci. Jurkovič Martin, dek., Ljutomer. Koroša Marija, Veržej. Korošak Marija, Ilijaševci. Korošak Mihael, Ilijaševci. Korošec Fr., nadžupnik, Sv. Križ pri Rog. Slatini, t Kosi Ana, Veržej. Kosi Ana ml, Veržej. Kosi Franc, Veržej. Kosi Marija, Gradec. Košar Franc, Veržej. Košar Marija, Veržej. Kovačič dr. Fr., Maribor, f Kovačič Franc, Veržej. Kozar Liza, Veržej. Kralj Franca, Ilijaševci. Kralj Marija, Ilijaševci. Kralj Terezija, Ilijaševci. t Kresonja Matija, Veržej. Kupljen Jakob, Žihlava. Kurnik Marija in f Franc, Sv. Jurij v Sl. gor. Meško Martin, župnik, Kapela. Mežnarič Liza, Babinci. Neimenovana, Vogričevci. N. Fr. v R. Novak Marija, Ljutomer. Ostre Alojz, Bunčani. Ostre Alojzija, Bunčani. Ostre Martin, Veržej, t Pavalec Antonija, Sv. Jurij v Slov. gor. Posojilnica v. Križevcih. Posojilnica Gornja Radgona, f Puščenjak Anton, Veržej. Puščenjak Franca, Veržej. Puščenjak Liza, Veržej. Puščenjak Neža. Veržej. Rajšp Marija, Planina. Rantaša Tomaž. Selišči. Rožman Jožefa, Ilijaševci. Rožman Neža, Ilijaševci. Rožman Treza, Ilijaševci. t Rožman Franc, Veržej. Saboti Filip, Veržej. Saboti Marija, Veržej. Skuhala Andrej, Banovci. Slavič Gera, Grabe. Sršen Alojz, Veržej. Sršen Fr. ml., Veržej. Sršen Julijana, Veržej. Sršen Kristina, Veržej. Stermon, zakonska v Ljutomeru. Strahovnik Marija, Velenje. Strnišča Alojz, Veržej, t Sinko Matija, župn. v p., Središče. Šket Neža, Dramlje. Štrakl Matej, župnik, Sv. Pete* pri Mariboru. Štuhec Gera, Gradec, f Šuta Rupert, dekan, Zavrče. Tiplič dr Franc, zdravnik, Sv. Le¬ nart Slov. gor. Topolnik Ivan, Banovci. Tržanstvo v Veržeju. Vaupotič Franca, Lokavci. Vozlič Leopold, župnik v Spie; feldu. Voros Štefan, Ižekovci, Ogr. Vrzel Jernej, Ljutomer. Vurkelc Jernej, župnik, Dobje. Wolf Marija, Ivalobje. Zvare Franca, Veržej. Žvarc Matija, Veržej. Skupaj 92. j KAZALO. Stran' Potrdilo.. . 2 Predgovor.3 I. Pridiga Njih Prevzvišenosti, knezoškofa Mihaela . . . 4 II. Letno poročilo o zavodu: 1. Posvečevanje kapele dne 8. septembra' 1913. ..... 11 2. Znotranje redovne šole ......... 13 3. Prazniški oratorij .......... 14 4. Razne cerkvene svečanosti ......... 16 5. Visoki obisk ........... 17 6. Vprašanje kmetijske šole ......... 17 7. Vojni odmevi v zavodu ......... 19 8. Ustanovniki „Marijanišča“ do konca leta 1914. ..... 22 Slike: Knezoškof dr. Mihael Napotnik. Notranjščina kapele Matere dobrega sveta. v predkrbi ali v t.«r odu samem, ali pa v zato pripravnem k^ajn. ; Govoucii ne smejo imeti pri sebi denarja. Pri vs-opu (ra dajo prefektu, ki ga hrani. Hrart^ je priprosto in tečna,. Vstop. Soltd:-.> lato se prične mesteca septembra. Izjema re dovoli lc takim .prosilcem, ki so te potrebne .pripravljalne nauke' z4 gimnazijo do- končali zgxo 'ahko vstopijo takoj' -v kak gi¬ mnazija tasrart ,: gA' . Oprava. ?;• vstopu naj vsak gojence ,pi'uvi*> .s seboj; j letni obleci (eno za ddavnjk^ drago za pv. r? iu s, zimski Ostotoko), 1 /zimsko stjkn;. .ar9 čevikr. ft srajc, 12 njfooev., 6 ©brisač, 0 ervijet,. ,3.;y.',ye jkg&ih spodnjih klač. 3 pare zimskih spod- H hlač, 3.• zimske- jopiče, 10 parov nogavic, krta«, za zob tj-JM »Meko in za čevlje, glavnik in. ktoafo zn , lam, X leseni kevceg in. celo posteljno 0939*0 .(toda glej železaid: Marijani:';!'« v Veržeja, postaja BuOeS.iV.-i ;Štajersko). 1 ■J >4 f'-t . sffr*, - ?■' ji s ■. r3 IH ' , - ii; A ^ 1^1 I *WSk