Zgodnja z1 Katollšk cerkven list. Danica iehaja vsak petek na celi poli, in velji po poiti sa eelo leto 4 gld. 60 kr., ca pol leta 2 gld. 40 kr, ta četert leta 1 r!d 30 kr V tiskaruici sprejemana %* leto 4 gold., »a pol leta 2 gld^ n Četert leU 1 gl; ako cadene na ta dan prasnik* iiide Danica dan poprej. ' Tečaj XXXI. V Ijnbljani 30. vel. serpana 1878. List 35. Mzgtedi bogoijubnih otrok iz rzih casor Rerčanstra. 7. Janez Vianney. (Konec tega oddelka.) Ob enem je dehl tudi duhovno miloščinjo. Otroke svoje starosti je učil cčenaš, češenomarijo, tri božje čednosti in naj potrebniše resnice sv. vere. Opominjal jih je, naj bodo prav pridni, naj Boga priserčno ljubijo, naj se nikar ne pritožujejo, če drugi boljše živijo, marveč naj udano in poterpežljivo prenašajo svojo revščino. Ce je po tem pri slovesu cela versta beračev ga hvalila in se zahvaljevala, je hitro proč bežal; kar je storil, storil je zavoljo Boga, ne za pohvalo in za hvalo ljudi! Se dve drugi lepi čednosti je imel dobri deček: pokorščino <ntelabro. Na svojem potovanji pa ni bil srečen (lahko je misliti, zakaj ne?), v Umbriji je bil zapert; na Francoskem posilno dalje odpravljen. Oziroma na vero so bili nauki njegovi radečkarski, s kterimi je čisto pokazal, kdo da je. Rekel je, da duhovni in dve tretjini Človeškega naroda se morajo pobiti v Čednih vojskah Lazzarettovih kardel, Čel, da s9 brez tega ne more doveršiti odrešenje človeškega rodu,. (Kaj da je to „odrešenje", se bo precej vidilo.) Take reči so n&povedovaoe v nekem natisnjenem lističu s napisom : „Zamaknjenja, videnja in preroške razodevanja Davida Lazzaretta, novega mesija.....sodnika, samo- viadarja. naj višega vodja sa dopolnjeno odrešenje." (Bogoskrunsko si t« pošast prederzne prilastovati ime Batnega Jezusa Kristusa!) V omenjenem lista ta milo-vanjvredni butež napoveduje, da v 12 letih bo zaterl vse cesarstva, kraljestva in republike po sveta in bo napravil eno samo cesarstvo, kteremu bo podverienih 13 samoderštev, s papeževim vred, ktero aamo bo dajalo postave za vse človeške rodove, ki bodo spravljeni v eno samo tesno edinost v veri, obredih in politiki. V drugem lističu je še dalje čenčal, kako bo vse obnovil ; tudi v tesno verske reči se je spušal in rekel n. pr, da ima človek dve neumerjoči duši, da razun pekla in vic je tudi neko kraljestvo upanja itd. V svojih tako imenovanih pridigah je podžigal k razdjanju, klanju, ropu, in take reči je tudi res poče- c j al po peterih ve.iitih okrajinah s 40.000 prebivalci, v kterih pa je komaj kak ducat karabinjerov. Vidi se tudi tukaj, kakošen red je v hvaliiani Italiji, da je eo vertoglavee kos tolike sleparstva in brozboštva počenjati! V predpražnik velikega Šmarna je imel biti vehki pred omenjeni dan za djanje „davidovcev". Velika procesija, spremljana cel6 z deželno godbo je imela priti z gore Mootelabro, prehoditi okrajine po „Monte Arniati" in pričeti posestva deliti. Že je bilo 14. avgusta na vse sgodaj zbranih več stotin „davidovcev" na mestu, kjer je bil lažnjivi prerok pripravil kruha iu vina za vse. Vendar pa so krožili le okrog hriba in niso sli v dolino. Med tem pa je bilo prišlo že več karabinjerov in tudi njih vodnik. Še le 18. avg. so se čisto pokazali „davidovci", kaj da hočejo. Ta dan se je Lazzaretti na čelu obilnega števila svojih priverženeev napotil proti mestu Arčidossu. Vsi po biii oboroženi in so vpili: „Viva la Rep ub lica! „Živela republika!" Ko so se bližali okra-jini, kjer se je imel pričeti poboj in deljenje posestev, se jim postati nasproti načelnik očitne vamobti z ne-kterimi karabiujeri in srenjskimi stražoiki. Na tretji klic, da naj se razidejo, je derhal odgovorila s streljanjem ia bil je ranjen vodnik in še nekdo drugi. Tudi karabinjeri začno streljati, boj je terpel nekaj časa in bilo je nekaj ranjenih, eden ubit. Lassaretti, ki je derhal navduševal k uporu, je bil smertno zadet cd avinčenke. Njegovi priverženci, videči, da umira, so ga useli in nesli na hrib Santa Fiora. Prihitelo je še več varnostnih stražnikov in druzih, tudi kraljevi prokurator, sodnik, in pričeli so preiskovanje, mnogi rogoviieži pa so zbežali v g zde, kamor je šla straža za njimi jib lovit. Kakošnega semena pa je bil Lazzaretti, kažejo laški liberalni listi tudi po njegovi nesrečni smerti. „Secolo" pika vlado, da ga je preganjala; pravi tudi, da je bil dvakrat tožen zarad sleparstva, pa vselej ne-kriv spoznan. To je pač lahko verjeti pri novolaških okolišinah; če bi bii tudi koga iz kože djal, bi ga bili komaj krivega spoznali, kajti vrana vrani ne izkljuje očesa. Ta list tudi pripoveduje, da pretekli mesec je bil poslau na Monte Amiato karabinjersk stotnik, naj bi preukal, če je pričujočnost Lazzarettova nevarna očitnemu redu; toda koncc tega je bil čisto \goden Lazzarettu! Tedaj nedolžen, ki je ljudi tako gerdo deri, naznanjal komunizem, poklanje duhovnov in dveh tretjin človeškega rodu! Lepa nedolžnost! Ubogi voznjač Lazzaretti je bii orodje prekucu-bov. „Unita ' pravi, da imel je nalogo: po drugem kalupu zverševati delo družbe za oprostovanje ^Societk emancipatrice) in druzih enacih družb, in pa d«ti Italijanom ziagano imenovane „starokatolike" pod imenom ,,davidovcev". Toda bratci so ubili bratca! Pri vsem tem pa vendar ni viditi čisto jasno, če se je voznjač Lazzaretti čisto zavedil ali ne, kakošaim farizejem je služil? Laški framasoni delajo od nekdaj po prekanjeno spleteni osnovi; kakor so v začetku hinavsko klicali: „Evviva Pio IX!" tako so zdaj v Laz-zarettovo republiko mešali papeža in čenčali nekaj o ,,keršanski republiki", da bi ubogo ljudstvo slepili. Sklep vsega tega za katoliško ljudstvo je: „Varite se lažnjivih prerokov Ogled po Slovenskem In dopisi. Il Ljubljane. (Zahvala sv. Očeta Leona XIII za vaiila o njih povzdiguj en j i na prestol sv. Petra.) Sporočeno je bilo o svojem času, da so mnoge društva ia vredništva tudi v Ljubljani po svojih predsednikih sreč» vcšile novemu papežu o njih nastopu. Te dni je prišel po apostoljskem nunciju iz Rima odgovor na one vošila is Ljubljane, namreč do predsednikov prečast. gospodov prošta dr. Ant. J ar ca in kanonika Fr. Kramarja. Apostoljski nuncij omenjajo, da jim je papeže? deržavni tajnik kardinal Franchi (ki je med tem umeri, kakor je anano) is Rima nasnanil, kako silno veliko število vošil je došlo Njih Svetosti o povzdignjenji n t papežev prestol in da jim je nemogoče vsakemu svojih otr6k in vošilcev posebej odgovoriti, kakor bi radi; naložil pa je deržavni tajnik apostoljskemu nunciju v papeževem imenu, naj on za avatrijansko cesarstvo prevzame to nalogo in razglasi, kako močno so bili ginjeni namestnik Kristusov od tolikih in tako prelepih dokazov spoštovanja in podložnosti svojih otrok. Apostoljski nuncij in nadškof Solunski Ljudovik Jakobiui so torej omenjenima predsednikoma, vsakemu posebej, poslali prepis vsega precej obširnega kardina-lovega pisma, ktero nasleduje tudi za naše rojake. Pismo kardinalovo do apost. nuncija pravi: Visokoblagorodnif Precastitljivi Gospod! Ravno da je bilo preteklo nekaj dni, odkar so biii Naš vzvišeni gospod papež Leon XIII povzdignjeni na prestol av. Petra, že je prihajala neštevilna množina poročil, vdanostnih pisanj in prespoštljivih pisem, ne le iz Italije, ampak tudi is vsih škofi) iu krajev svetA do Njih SvetoBti. Cerkveni predstojniki, metr politanski in stolni kapitelni, vsaktere verske naprave, dobrotne družbe, slovstvene in vednostne zveze, znamenite osebnosti iz duhovstva in svetnega stanu, vsi so se med seboj skušali novemu papežu darovati svoje naj odkritoserčniši vošila, zedinjene z naj gialjivsimi sinovskimi dokazi spoštovanja, bodi si po daljnopisu ali po navadni poti. V teh vdani stnih pismih in poklanjanjih, ki so zadostno naznanovale duha edinosti in zložoosti, kteri gospoduje v Cerkvi, je bii občutek britkosti zavolj hudib okolišin, v kterih se nahajajo občinski Oče vernikov, zedinjen z vošili in upi, večkrat podpirani s pobožnimi in blagoserčnimi darovi, ki so imeli namen olajšati nadlogo ic pomanjkanje, ktero že več let tare sv. Prestol. Pač si morete miiliti, Prečastiti. Visokoblagorodni gospod, koliko ginljive za serce sv. Očeta so bile take ijubeznjive naznanila. Ker že pervi trenutek svojega povzd gojenja ca papt ski Prestol so bili potoUženi z ravno t«ko radovoljnim kakor velikanskim skazovanjem, ki jim je bilo v delež od preljubljenega Njihovega rimskega ljudstva, in zdaj so vidili, da se ta vesoljni občutek češenja in ljubezni tako nenavadno in prečudno obnovljuje in kakor čaravno dan na dan razcveta — ravno to, kar je ranjcega papeža Pija IX slavnega spomina spremljalo do njegovega groba. To je čutilo, ki je občudovalo občudovanje in stermenje ne le pri ker-šanskem ljudstvu, ampak tudi celč pri sovražnikih Cerkve in rimskega papeštva. Dalje naslednje bolj obširno, kar smo povedali v začetku, in k sklepu kardinal deržavni tajnik naznanuje, da sv. Oče iz naj globokejši globočine svoje duše vsakemu posebej in vsem škofijam, h kterim se voiilci štejejo, podelijo sv. apostoljski blagoslov; prosijo pa Boga, naj bi ta blagoslov pospešil konec vsih stisk sv. Cerkve, ter poterdil, poživil molitev in obljube, ki jih darujejo ljubeči otroci sa prostost io mir svojega Očeta in pastirja. V Rimu, 15. mal. serp. 1878. Al. kardinal Franchi. Iz Tersta živo popisujejo, koliko veselje so 17. avgusta, cesarjev predgod, v večer nasnanovali Slovenci ondi po okolici. Vsi homci na okrog so žareli od pre- mnozih svitlih kresov, ki so naznanjali veselje nad cesarjevim godom in ob enem zvestobo do presvetlega cesarja in cesarske hiše. Po Škednji se je razlegala godba s cesarsko pesmijo in pokali so možnarji. — Meščani teržaški pa so ravno ta večer obhajali cesarjev rojstni god na Opčini z neštevilnimi lučmi, svetljavami, raketami, bengalskim in raznimi umetnimi ognji. — Med tem je bilo opanljivo lepo viditi z morja, ko ao se Loj-dovi parniki in vojni parnik „Garganou lesketali raz-svitlovani v različnih barvah. Kakor v teržaški okolici, tako je bilo po Istri, daleč tje doli po isterskih gorah so goreli veseli kresovi. — Barkovljani so napravili kres in strel na bregu ob morji; vsaka vas je kazala očitno svojo vernost do cesarja in domovine avstrijanske. Sploh je to leto vse slovensko Primorje toliko očitniše razodevalo o cesarjevem godu svojo zvestobo, kolikor bolj nehvaležne iu izdajske so se skazovali večkrat mnogi izmed Italijanov. Ni čudo, da je marsiktere Italijane jela vest peči in po-begajo v Italijo. Bog nakloni zvestim Slovencem pa tudi boljši osodo. Št. Anderž V labodski dolini. Bralci „Zg. Danice' gotovo že poprašujejo, je-li P. Pam iz Kitajskega že kaj odgovoril in ali je prejel milodare, ktere smo mu po P. Sajovicu poslali. Naj povem danes tim blagim dobrotnikom, da imam odgovor od P. Pam a že dalj časa v rokah, pa sem le vedno odlašal, ga sporočiti. Na] ga tedaj danes svojim rojakom priobčim. Na vso moč so se razveselili misijonarji in Kitajci, ko so velikanski z raznimi rečmi napolnjeni zaboj odperli in vidili, kaj vse da so dobili od svojih bratov in sester Čeških in slovenskih. P. Pam mi na nektere vprašanja odgovarjajo in med drugim povedč, da Slovencem že znana devica Si-kia tsen (tako namreč se piše) ima kerstno ime Mo-li a, to je: Marija. P. Pam so zdaj v Kiang-u in na desnem bregu dereče reke Yan-tse kiang a, kamor so se preselili, da bi tudi ondotnim Kitajcem sv. evangelij oznanovali. Povabili so devico Si kia-tsen, da bi prišla v to novo postajo, in bi tudi tam kupovala neverske otroke, pa ne vedč, bo li prišla, ali ne. Na novem misijonu, pravijo Pam, imam več takih, gorečih devic, kakor je Si kia-tsen. Eni izmed njih, ktera ai je s svojem pohlevnim in krotkim obnašanjem serca vsih novokeršenib pridobila, sem rekel, da naj dobrotnikom Slovenskim kaj piše in naj se zahvali za prejete milodare, kar je tudi rada storila in ga tedaj tu priobčim : *) Spcštovanja polno pismo. Visokočastiti gospod Pater! blagi mož, na kolena padajoča Vas pozdravljam. — Blagovolite pismo odpreti, ki se ga prederznem Vam, visokočastiti gospod, in slovenskim kristjanom v roke podati, da se Vam za poslane darove v imenu naših birot zahvalim. Moja serčna želja je, osebno pred Vas stopiti in se vam zahvaliti. Pa kako je to mogoče? Kraljestva in morja nas ločijo; svoje želje ne morem spolniti. Zato storim to pismeno. Visoko Vas cenimo tu na Kitajskem zavolj Vaše goreče ljubezni, ktero imate do nas in naših sirot; o kako goreče pač spolnujete zapoved Gospodovo 1 Bog naj Vas blagoslovi že na zemlji in naj Vam enkrat v nebesih bogato poverne! Ni je sreče, ktera bi se nebesom primerjati dala. Še enkrat ae Vam zahvalim in Vas pozdravljam Kiong-scL-tsia, devica. Sveto kerstoo ime: Mo-li-a, to je: Marija. *) Čast. gosp. dopisnik nam je poslal tudi izvirno pismo s kitajskimi čerkami in t kitajskem jezika, pisano v stopih — od zgorej navzdol. Če kdo zn& to citati, naj pride in bere. Vred. Pisala sem to 20. decembra. Volim Vam dušni mir. Spodobno Vam padem na kolena. P. Pam se dalje v svojem pismu posebno zahva-iu j e j o visokočastitemu gosp. fajmoštru A. L. iz P. na Štajerskem za znameniti milodar. Na sv. Andreja (po kitajsko Oo-tč-lc) dan sem, pravijo, sa blagega gosp. fajm. in za vse slovenske dobrotnike maševal, in bom pozneje ae večkrat za nje av. mašo opravil. Imena, ktere ste mi poslali, da naj na nje najdene ali kupljene otročiče kerstim, bom dal novokeršenim, ali malo težko bo za fantičke, in bo dalje terpelo, da vse imena oddam, ker fantičke lo proč mečejo, ako ao zelo slabotni ali za smert bolni. Deklice nasproti pa kaj radi izpoatar-ljajo Kitajci, in jih ali zadavijo, ali pa v str. veržejo. Ako o kaki zaverženi deklici le o pravem času zvemo, pošljemo precej po njo in jo rešimo, če je le kolikaj mogoče. — K sklepu pisma se še priporočajo v molitev. Naj še pristavim, da zdaj nimam namena se mi-lodarov nabirati za Kitajce, ker je za en pot dosti, ia ker, odkar sem tu na Koroškem, ni lahko darovanih reči v Pariz, in potem na Kitajsko pošiljati. To nekte-rim v odgovor, ker so me pismeno vprašali, kdaj da spet kaj pošljem na Kitajsko. Z Bogom! P. Fr. Sajovie. Slava Pija KX. Prevzv. škof v Veroni je v pismu do vredništva „Unita Cat." naznanil novo milost, doseženo po pri-prošuji Pija IX, kar se je dogodilo v Bovolonu, nekem tergu njegove škofije. Piše to-le: Bissali Viktor, sin Filipa in Marije, rojen 18. susca 1872, je bil podveržen že dvč leti božjasti. V sačetku ga je ta bolezen napadala bolj po redkem, potem je pa prihajala čedalje hujii ter ga je ukljub vsem mnogim zdravilom vsak dan po lOOkrat na tla vergla. Žalostni stariši so poskusili in rabili vse sredstva, da bi odpravili bolezen od ljubega sinčka, ki se je bližal že svojemu koncu. V tej obup-nosti se obernejo 11. preteklega rožnicveta do svojega dušnega pastirja, mu tožijo nadlogo, proseči ga, naj bi jim nasvetoval kako pomoč. Duhoven se čuti navdušenega in brez vsega pomislika jim nasvetuje, naj se obernejo v devetdnevnici k sv. Očetu Piju IX in naj v tem času pristopijo k mizi Gospodovi, ter naj poSožč otroka na persi košček obleke, ktero je nosil Pij Včliki. Veseli in polni zaupanja rbljubijo stariši vse spolniti, so vernejo domu in postavijo otroku na persi nasvetovani košček obleke. In glejte čudo! Ilipoma ozdravi fantek v nepopistjivo veselje svojcev in vsih. Mesec dni so opazovali fantiča: pa tudi le aenca ali znamnje prestane bolezni se ni prikazala več, temuč vsak dao so bolje počuti in okrepčuje. O milost Gospodova! o mogočnost njegovega velikega služabnika Pija IX, kterega so tisti pobožni stariši že visoko spoštovali o času njegovega življenja! — O tem čudovitem dogodku zamore pričevati več kot 4000 prebivalcev, ki jih šteje fan'ičev rojstni terg, kar zamorejo tudi njegovi stariši a prisego poterditi. — Kakor ao drugi avetniki pogosto pomo6-niki v tistih nadlogah, od kterih so bili o času svojega življenja sami nadlegovani, n. pr. sv. Rok, sv. Boštjan v kužnih boleznih itd., ravno tako smemo zaupati v Pija IX, da bode poaeben pomočnik v božjasti, ktera ga je hudo vila v njegovi mladosti. Razgled po svetu. Rimsko. (Se nekoliko o godu Leona XIII. Rim zdaj in prej. Deržavni tajnik Nina. Spreobernjenje brezver- tksga Časnikarja.) Neštevilna množica ljudi je tiiala v da o »v. Joahima v Vatikan. Kardinali in prelaii, knesi in meščani in kar koli »e ne peči aa Kvirinal (stanovanje naslednika Viktor-Emanvelovega), vse je hitelo pred sv. Očeta svoje serčno volilo rasodevat. To je ravno čas, ko veliko Rimljanov aarad velike vročine mesto sapasti in tudi tuji tje toliko ne hodijo; torej sv. Oče niso čisto nič mislili, da bo pritegnila tolika množica vošilcev. Toliko bolj so bili ravno sato ginjeni. Manj veseli pa so bili nasprotniki, akoravno ti nehva ležniki le od papeštva živč. Bres papeža bi bil Rim mertvaško mesto, le s Vatikana in po Vatikanu prihaja življenje in živost temu mestu. Kdor bi se hotel prepričati, kaj je Rim bres papeža, mu ni treba ravno misliti se v čas nazaj, ko je bil Pij IX v pregnanstvu. Zadosti je, ako se mu zljubi iti proti Kvirinalu in „Monte Cavalla". Kolika dolgočasna, duhomorivna tihota biva v teh krajih, kako britek in neprijeten spomin budi pogled! Kolik razloček med zdaj in pred 8 leti! Kako je bilo takrat vse prijazno in veselo! Zdravje sv. Očeta je izveratno. Z novim deržav-nim tajnikom delajo po 2—3 ure na dan, in kolikor bolj ga pozoajo, bolj ga cenijo. Kardinal Nina je po-sebno učen in olikan mož, kolikor ljubeznjiv, toliko spreten pri svojih opravilih. Služba pri sv. Očetu je res naj boljši šola za diplomacijo, za deržavniške opravila. Nina ie bil veliko let podtajnik sv. koncilskega sbora, dalje prisednik sv. Officium a, bil je veiikrat poklican k sodelu kongregacije za nenavadne duhovake zadeve v prašanjih o rasmerah med Cerkvijo in deržavo. V tacih okolišinah se je mož isuril za diplomata v pravem pomenu. Znano je is zanesljivega vira, da dvoje dosedanje sprejetje diplomatiskega odbora je kardinalu der-žavnemu tajniku sagotovilo doveršeno spoštovanje v obličji namestnikov tujih vlid pri sv. Očetu. Lorenc Nina, rojen 12. vel. trav. 1812 v Rekanati, je sdaj v 67. leta. Lastoa mu je bila že v otročjih letih nenavadna bistrost duha in pa jeklena sterpnost v delo ter je bil izgleden učenec v vsih razredih. Doveršivši doma perve nauke je priččl bogoslovje v Rimu, bivajoč pri svojem stricu župniku. Povišan k doktorstvu bogo-slovstva in pravice ter posvečen duhoven leta 1838, bil je kaplan pri svojem stricu g. Lor. Damsso in se je med drugim prav posebno skazoval s usmiljenjem do bolnikov. Kmali pa je postal tajnik pri kardinalu ka-merlengu Kamilu di Pietro, in aopet auditor kardinala prefekta sborske kongregacije. O tistem času se je pričela obravnava z avstrijsko vlado gledč na rasmčre katoliške Cerkve v našem cesarstvu. S konkordatom je bilo vravnavanje srečno doverieno in Nina je dobil od avstrijskega cesarja red železne krone in ob enem v apomin zlato tabačnico s čerkama „F. J.". Pij IX ga je posebno ljubil. Poviševan stopnjo sa stopnjo je 12. grudna 1877 postal kardinal, ter je ismed naj mlajših udov sv. kolegija. Z r. kardinalom Fraechi-om je bil včren prijatelj in očitno je, da bode tudi sdaj delal v njegovem duha in podajal vladam roko k spravi. Torej oadaljuje obravnave a vlado rusko, kakor tudi s prusko, da bi katoliška Cerkev dospela k pokoju na Ruskem in na Nemškem. Kardinal de Luka je postal predsednik zboru za nauke, kardinal Simeoni pa pervi predsednik v Propagandi. Le-ti je priredil, da se ima vstanoviti nov apostoljski vikarijat v Šoah u sa srednjo Afriko. Veliko isgledovanje je zbudilo v Rimu spreobernjenje glavnega vrednika lista „11 Dovere", Jožeta Giordsn a, k sv. Cerkvi. Časnik „Dovere" je po Itsliji zeld razširjen in je Cerkvi silo sovražen, ksjti v njem frojmavrarji svoj um na ogled stavijo. Ksko pa se je sgodilo spreobernjenje tolikega nasprotnika sv. vere? Milost Božjs iše človeka, ds bi se ne pogubil. Giordano zboli, to zvč njegov brat, kar- Selit, pobožen župnik pri Mariji Devici v Trsnspontinu. udne dogodbe 1 Dva sinova enega očeta in ene matere, eden postane ubožen mnib, goreče uči keršansko ljudstvo pravo pot, spreobrača grešnike; drugi pa, če tudi je imel enako odrejo, postane ošaben načelnik frajmav-rarjev, zapeljuje keršansko ljudstvo k odpadu, brezbo-štvu in uči ostudno samopsšnost! Brat je noč in dan molil za nesrečnega brata tako priserčno, da je poslednjič molitev oblake prederls. Na smertni postelji je „sgabljeni sin" jčl objokovsti svoje grehe, pokliče svojega lastnega brata, čegar opomine je poprej osorno odbijal ; brat se usede k njemu, spovč se brat bratu grehov vsega svojega življenja, in iz njegovih rok prejme z novim veseljem Telo Gospodovo. Preklical je svoje pomote, nebo se je veselilo — frajmavrsrji so se jezili nad njegovim spreobernjenjem. Liberalni časniki in svoboda. Človekoljubni časniki se nadjajo, da po večstoletni strašni turški sužnjosti se bodete Bosna in Ercegovina malo osopli in opočili. „Kat. List" št. 34 pa omenja , glasov njeke nčmačke stampe", kteri bi naravno prav dobro došlo, da bi se pa tudi tam pričeli katoličani zatirati!... Z lepimi možmi se ima časništvo ponašati! Namesto perčs naj bi takim novim turškim trinogom dali raji rabeljski meč v roke, in postavili jih za rabeljne, za ktere so vse bolj zmožni, kakor pa za učenike olike. Naučili so jih njih očetje po eni strsni s Kristusom tudi kristjane križati, po drugi strani pa z Neroni, Dioklecijani in z drugimi divjaki te šege jih s kaveljni mesariti in trinožiti na vse načine pod milim nebom, in od tega ti „kulturtregerji" nikakor ne morejo odjenjati; naj jib že mučijo tako ali tako, to je gotovo, da katoličanom kar sape ne privošijo! Ali so to ljudje? Pravijo, da so nasledniki žib in opic; ne: misliti bi bilo prej, da so sinovi volkov, tigrov, debeloglavnib medvedov. Zato jih pa tudi svet sposnava, kakor spoznava dobrotnost sv. Cerkve. Tlačivci, ki so pred malo časom menili, da bodo katoliško Cerkev in katoličane pred koleni si poterte vidili, sedaj pisano in poterto gledaior kako velike mesta po Nemškem očitno pričevanje dajejo katoličanstvu, volijo odločne katoličane v deržavni zbor. Veliko bavarsko mesto Monako v je izvolilo 2 katoliška župnika; po njem se ravnajo velike mesta ob Renu: Kolin, Cshen, Dtisseldorf, Trier, Koblenec, Mo-guncija, Monastir, Posnansko, Avgusta, Vircburg, Pa-savo, Bamberg in druge. Šk ofje in katoliško ljudstvo so enega serca in ene duše liberalna goropadnost torej očnca ter mora prej ali slej propasti. — Kam pripelje človeka nesramno bresverstvo in sovraštvo do vere, kaže žalostna smert cesaromorivca Hoedel-na, kteri še nasadnje ni obžaloval svojega hudodelstva, in celč protestanška „Kreuszeitung" je v dan po njegovem obglavljenji sklicala: „Kdo bi hotel biti na mestu onih, ki so ali s be-bedo ali s spisi (poslušajte psevdoliberalci!) pripomogli, da so siromsško dušo nesrečnega človeka pripravili na take krive pota!" Naj bi to preudarili tudi naii pissvci časnikov, bukev in šolskih programov! Hemiko. {RudeČkarska strahota.) Nič ni čuda, da se Bizmark bliža Ksnosi, in je že nekoliko tudi v Ka-nosi bil, ako človek premisli, kako je velik del pruskega ljudstva obdivjsl; in tudi temu se ni čuditi, ker se vera tako tlači, satira in preganja. Ravno tako se pa tudi oblsst več ne spoštuje. Žaljenja veličanstva so zares grozne, kakor se tudi vobanje po njih ne godi vselej v rokovicah na Pruskem. Zato se pa tudi veršijo pravde zs pravdami zarad žaljenega veličanstva. In tadi to ne zastonj, ker govorjenje zoper naj viti oaeb-stva je tako pogosto in tako prederzno, da si ae upamo besed samih popisovati. Ali namerjajo se zopet tema akljub od vlaainih organov take reči, ki so prav zmožne dražiti prebivalstvo. Med mnogimi vozovi ob vogla „Wilhelms8tr*8se" je ondi memo derdrala nedavno tadi kočija praske princesinje in njene hčere. Neka mlada fospa, gredoč po ravno tisti poti, ne zapazi, da vse rog nje je osebi v vozu spoštljivo pozdravljalo in gre dalje. Berž ko kočija odderdrd, stopi k uni gospej neki stražnik in se zadere prav po šegi berlinskih mčž te šege nad njo: „Zakaj pa niste Nje kraljeve visikosti pozdravila?" Gospa, vsa v zadregi, je nekaj jecljala, da princesinje še vidila ni. Nato je odgovoril „schuts-mann ' prav klasisko: „Sie haben aber zu seben. Sie haben, wenn die Herrschaften voriiberkommen, Front za maohen und zu griissen." To je: „Vi pa imate viditi. Vi morate, kadar gospostva memo pridejo, proti njim se oberniti in pozdraviti." V zadregi je gospd pozabila pogledati številko stražnikovo, ki je svoje svarilo sklenil a besedami: „Na, diesmal soli es Ihnen so hinjehen!" No, za to pot naj se vam prizanese." Velikaši in bogatini išejo zdaj rudečkarje strašiti, koliko pa bodo s tim opravili, je prašanje. Dve in petdeset obertniških hiš južne Nemčije je torej do svojih delavcev naredilo ostro pridigo, in zažugali so jim, da nobeden, kdor koli se bo rudečkarstva vdeležil, ne bo dela več dobil. Gospodje najprej omenjajo napadov na cesarja in pravijo dalje: S tem nam je dan pogled v i'amo zaverženosti in vsaktere gnjusobe, v ktero nekaj brezvestnih in brezbožnih ljudi v nič deva in bi radi zaterli vse podstavne stebre človeškega družbinstva, vse, kar nam je sveto in drago. Za orožje svojih hudodelstev so si ti ljudje v pervi versti izvolili delavski stan. V svoji malopridnosti in zanikarnosti išejo podkopati vso edinost med dajavci in jemavci dela. Po njih mislih ne bodi delavcem nobena reč več sveta, ne premoženje, ne vera, celč naprava zakona in družine se napada. Nič ne prihraniti; vse zadegati se jim priporoča, da bi v primernem trenutku, znižani v Čedo grabljivih volkov, bili pripravni za zverševanje njih ukazov za morijo in požiganje. Tako pišejo še dslje; pa Čudno, da se ti ,,prijatli vsega svetega in drazega niso poprej oglasili, ki je go-ropadno prusaštvo jelo rogoviliti zoper vse kar je poštenemu katoličanu sveto in drago! Holaniko. Janzentški razkolniki, ki imajo v Utrehtu svojega arcipiskopa, je čedalje manj in upati je, da bo tudi ta nesrečna svojbina zginila. Bilo jih je v začetku (i. 1724) 300.000, zdaj jih je le še kacih 6000. Drobne novice. Marokanski cesar je bolan vsled poskusa zavdati mu z arzemkom. — V Berlinu vedč, da sultan je privolil, naj ee Batum izroči Rusu; odbija pa pretresanje zastran Grecije. — S katoliško Cerkvijo zedinjeno duhovstvo v Galiciji je sklenilo Piju IX postaviti spominek v stolnici sv. Jurja v Levovu. Cesar Frančišk Jožef je poslal prav znamenit znesek deoara za zidanje nove greško-zedinjene eerkve v Dziezki. — Monsig. Kidei, apostoljski namestnik na Korejskem otoku, je bil pred nekaj časom od ondotnih poganskih domačinov zapert in bila je velika skerb zarad njega med katoličani. Zdaj pa naznanuje veliki protipomornik v kinsko-japonskih vodah, da omenjeni misijonar je na posredovanje francoskega poelarca v Pekinu izpušen iz ječe. — Več italijanskih škofov pride 10. kimovca v velikih procesijah na božjo pot v Loreto. Sv. Oče Leon XIII so poterdili to romanje, ki bo gotovo obrodilo veliko korist za sv. Cerkev. — Na spodnjem Laškem je nek iolsk učitelj umeri za lakoto, ker ie 3 mesce ni dobil nič plače. Lepa nova Italija 1 „Bersagliere" piše, da se je to »godilo v občini okraj i ne „Terra di Lsvoro". Tri dni niso več slišali o srenjskem učitelja. Načelnik karabinjerov, v skerbeb, se poda v njegovo stanovanje, in s silo odprč zaklenjene vrata. Leial je učitelj na postelji: tri dni ie ni uiil nič jedi! ia tri mesce mu ni bila od srenje odrajtana prav mala plača! — Nesrečna Francija je res vredna nesgode, ktera jo zadeva. Brezglavnost hoče zdaj brezbožnost venčati z redom „častne legije". Bil je povabljen Mak Mahon, da naj podpiše volitev bogoskruneža Renan-a za omenjeni red. Predsednik pa je vender toliko mošk in pošten, da je neki rekel: „Izvolili si ga bodete, kadar mene več tukaj v Eliseju ne bo." Is tega menijo, da Mak-Mahon hoče od predsedništva odstopiti. Cvet in sati zveste inotiive. Zahvale. Št. 1. Z Dolenjskega. Živinče, ki je bilo čisto pri koncu — potem ko je ie nekaj mescev hiralo, se je na prošnje in po neki obljubi k N. lj. G. v kratkem čisto ozdravilo. Torej čast Bogu, češena bodi N. lj. G. presv. Serca! Št. 2. Jaz Marija G.....z Dolenjskega oprav- Ijala sem devetdnevnico za necega bolnega. Ko sem opravljala, sem bila kmalo uslišana. Pokleknila sem vsaki dan pred Msrijno podobo in sem prosila, da bi sv. Oče papež Pija IX v nebesih za njega Boga prosili. — V zahvalo Naši ljubi Gospej. Imela sem veliko žaloBti; ko sem pa le enkrat pred njen oltar stopila, sem precej potolaibo zadobila. Prošnje. Neka oaeba, ki ji že leto in dan na očeh kazi in čedalje manj vidi, se lepo priporoča v bratovsko molitev, da bi po priprošnjah N. lj. G. presv. Serca vida ne zgubila. — Priporočen je šolak mlsdeneč, da bi svojo poskusnjo srečno opravil. — Serčno priporočajo starši vsem udom bratovšine N. lj. G. v molitev svojo hčerko, na oččh bolno; zahvala za ozdravljenje, ako ga Bog di na Marijno prošnjo, se nasnani. M. O. — Mlad, študiran, pa ie mnogim pregreham vdan človek, čisto raz poti, je goreče priporočen v bratovske molitve, da bi se spreobernil in še večne sreče ne zamudil, ker je Časno zadegal. — Neki vojak z Brezovice, ki je v Bosni, se serčno priporočuje sam in po materi, da bi bil obvarovan kaj hudega, ter bi mogel srečen zopet domu priti. — Močno uialjena in poterta žena in mati iivo priporočuje v bratovsko molitev moža in sina ob enem, ki sta obA na smert bolna io previdena, da bi jo Bog po svoji neskončni dobroti potolaiil, ter jima dodelil še zdravje na priprošnje N. lj. G. presv. Jesusovega Serca, če je Njegova sveta volja. - Neka ieca priporočuje svojega ie 19 lčt za protinom hudo terpečega moia, da bi se posdravil, če je Božja volja, ali saj sa voljno po-terpi jenje. Bratovske zadeve. Nameni in priporotevanja pri »v. maii in sploh v molitvi za mesec kimovec. I. Glavni namen: Da bi resnica in pravica zopet jeli zmagovati. II. Posebni nameni: 6. kimovca. Sv. Cabarija. Priporoč.: Razširjanj« av. vere v deželah pod Torkom. Več bolnikov. Vsi v dušnih stiskah. Nekteri šolski mladenči. 7. Sv. Hegina. Priporoč.: Mladina v hndih skušnjavah. Zadeve v Bosni in Ercegovini. Zatrenje nečistosti, piianštva in pobojev na Slovenskem. 8. Mali Šmaren. Priporoč.: Vsi to leto rojeni. Ne-dclžni. Cerkev na Ruskem. Sad božjih potov. 9. Ss. Hermogen in Fortunat. Priporoč.: Prega-njavci resnice in pravice sa spreobernjenje. Neka strašno terpeča oseba. Spreobernjenje poljskih, gojzdnih in dru-sih tatov. 10. Sv. Nikolaj Tolentin. Priporoč.: Spreobernjenje obrekovalcev, posebno v naši deželi. Sad duhovskih vaj. Poklic mladenčev ▼ duhovski stan. Danes (▼ petek) se prične devetdnevnica k rojsvu Marije Device. Mesec Kimovec je posvečen Žalostni Materi Božji; naj bi tedaj sosebno udje bratovšine Maše ljube Gospč v tem mescu Žalostno Mater Božjo častili, ter jo vsaki dan prihodnjega mesca posebej počastili, n. pr. s žalostnim rožnim vencem, ali a 7 oče-naši in 7 češena B!., in so darovali n. pr. sa razširjanje katoličanstva na Turškem, v Bosni i. t. d., ali v drugi namen. Listek za raznoterosti. It Ljubljane. (Spremembe v serajinskem redu ČČ oo. Frančiškanov.) Gvardijan v Ljubljani je postal č. o. Kalist Medič, v Klanjcu č. o. Leonard Ziherl, v Jaški & o. Bonifacij Pavliček. — Vikarij v Ljubljani je postal č. o. Placid Fabijani, v Kamniku č. o. Kornelij Arko, v Karlovcn č. o. Gilbert Gravelj. — Č. o. Romu vald Jereb pride iz Ljubljane v Kamnik, č. o. Kri-sogon Majer v Nazaret, čast. o. Otokar Aleš v Novo mesto. Y knežje-ikofijsko semenišče so sprejeti gg.: Lampe France; Majerčn Daniel; Mašek Jožef; Nagode Janez; Lavrenčič Matej; Lavrenčič Janez. Y Alojtnico na novo sprejeti: V 4. gimn. razred: France Lokar, is Mirnepeči; Matija Slak, iz Dobernič. V 3. razred: Ferjančič Jože, iz Goč; Janežič Konrad, vs Kadolice; Mahorčič Ignacij, iz Kozjega; Pogačar Janez, iz Komende; Vončina Melhijor, iz Zagorja. V 2. gimn. razred: Erker Ferd., od Stare cerkve; Jankovič Janez, iz Kostanjevice; Kavčič Matej, is Žirov; Man-tuani Jož., iz Ljubljane; Žnidsršič Ant., iz Dobrepolj; Štrancar Jož., iz Ustja. Zd pitma dO vojakov ? Bosno ni treba poštnih mark. Tudi denar se more pošiljati, pa le v zapečatenih pismih, ne po nakaznicah. Prei. %. Anton Ilakar, župnik v Mirni peči, je imenovan kanonik ▼ Novem mestu. Z* zidanje dnkovske kiie ? it Petni na Krasu je presvitli cesar daroval 200 gl. is svoje lastne blagajnice. Iz Bosne piše eden ljubljanskih vojakov, ki je pri poljskem bolniškem oddelku in ki so ga že sa razse-kanega naznanovali, da nič ni res, kar se je čenčalo no Ljubljani, da so vstajniki napadli bolnišnico v Banja-luki, poklali bolnike in zadevno osebstvo. Kar je keršenih, jib povsod s spoštovanjem sprejemajo, turki — se ve — jih od strani gledajo. To ▼ tolažilo marši kterim materam. Hoedel, napadnik na nemškega cesarja, je bil na dan svojega obglavljenja isrekel pomenljive besede: „Ako bi bil jaz bolje odgojen, bi bil ves drogi postal." — Glejte, kako daleč pripravi napačno odgojenje! — Te besede Hoedelnove naj bi se s debelimi čerkami napisale po vsih dvoranah, v kterih se liberalci z brez-vestnostjo posvetujejo o šolskih vprašanjih, ter hočejo verouk v Šolah skerčiti in odpraviti, mladini zabraniti slišanje sv. maše, vdeležitev pri procesijah in prejemanji svetih zakramentov. Poslednje novice. Poslednje naznanila poročajo z Dunaja, da v dvčh mescih hoče ministerstvo zveršiti posestvo Bosne in Ercegovine, da se odverne zimsko vojskovanje. Novega posojila k temn ni treba. — Iz Berlina vedč „Daily News", da general Stoletov pripravlja kardelo 75.000 bolgarskih prostovoljcev, in car oskerbnje orožje častnikom. — Telegram iz Aleksandrije naznanja, da dedni princ Tussum in hči namernega kralia sta se odpovedala vsemu svojemu posestvu, ki naj se oberne v izplačevanje egiptovskega dolga. — V Carigrada je amerl razkoloi greški patrijarh. Naj bi bil poslednji razkolni patrijarh, in naslednik že podložen sin sv. rimsko-katoliške Cerkve 1 — Iz Berlina se naznanja, da v dan, ko je bil cesaromorec Hoedel obglavljen, je bilo veliko ljudi zapertih. Kleli so namreč Viljema, ker je dopustil pravico doveršiti nad hudodelni-kom. — V kitajskih vodah je sedaj veliko evropejskib vojnih bark, posebno ruskih in angleških, in misli se, da utegne to kak poseben pomen imeti. — Močno se terdi, da prav v kratkem pojde rakom žvižgat pruski minister Fatk, tesar duhovnožirskih postav. Eoi pravijo, da samo še manjka podpisa k temu. — V Serajevem je med vjetimi tudi precejšno število redne turške vojske; izmed tacih so že odpravili v Brod 55 časnikov in 830 prostakov. Tudi v Ercegovini so vjeli več vstaj-nikov; pri Mostaru je 14. avg. isročilo orožje 154 albanskih vojakov s 4 častniki. Med drugimi je 21. avg. vstajniški vodja Stevo Marinkovič oddal orožje. Cesarski v Bosni imajo z laj zlasti s tem opraviti, da se zavaruje in vredi to, kar je pridobljenega. Na več krajih premagani in razgnani nasprotniki so se umaknili v tropah v gozde in na višave in pred njimi se mora zavarovati vsaka pot, vsaka steza, koder se vojaki, roba in živež odpravljajo za cesarskimi. — V Serajevem je srenjski odbor v&tanovijen in ima 18 odbornikov: 5 mobamedanov, G razkolnih grekov, 3 katoličane in 4 jude. Fazli paša izmed njih je župsn. Oodi so vjeli vstajniškega vodnika in rogovileža hadži- Jatnarkoviča, ki so ga v?led nagle sodbe obesili. Pri oklica sodbe je zgrabil enemu vojakov puško in je ustrelil med množico, pa zadel ni nikogar. Potem so ga zvezanega peljali k vislim. — Iz Ercegovine se naznanja, da bitva 21. t. m. pri Krimnici je bila za vstajnike določni udarec; večina glavarjev je storila konec v terdnjavioab, ki so se upalile med strelom, drugi so razkropljeni. Dobrotni darovi. Za pogorelce na Verhniki: P. n. kan. P. Urh 6gL — G. Tom. P. 4 gl. — Preč. g. stolni dekan J. Volo 5 gl. — G. J. D. 1 gl. — G. A. K. 1 gl. Za sv. Očeta: Neimen. 50 kr. Za afrikanski misijon: Iz Trebelnega po g. J.Sa-leharji 5 gl. Za škofa Daniela Kombonia in misij one v srednji • Afriki: Neimen. 3 gl. Za sv. Detinstvo: Neimen. 3 gl. Odgovorni vrednik: Lika Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef Blaznlkovi nasledniki t Ljubljani.