AI.BIN SPREITZ: Šeneka; uusli o zgodoviiiskem pouku v osnovni šoli. Zadnje čase se je že mnogo pisalo v »Tovarišu« in tudi v »Popotniku« o poučevanju tega velevažnega šolskega predmeta. Razpredelila se je že tudi snov in sestavil okvir za zKodovinski pouk v osnovni šoli. — Lahko se popolno-ma, ali tudi ne strinjamo s snovjo. Mislim, da je to manj važno, pač pa je bistveno, forliialma stran tega pouka. Če je res zgodovina vzgojiteljica in učiteljica narodov, potem je posvečati veliko pozornost ternu predmetu v osnovni šoli. Predvsem, da ugotovimo pravila, po katerih se naj poučuje zgodovina. Pryo in glavno načelo je: podati učno snov tako, da bo zgodovinska ura »ura-doživetja« za učence in učitelja! Nikjer se toliko ne greši, kakor ravno Pri zsjodovinsketn pouku. Ne-le, da se prednaša zgodovina lahko v najbol.j subjektivnem smislu, nanizajo in razprcdejo se še povrh dejstva in podrobnosti, ki so le balast in utež za duli. Kakor je končni snvoter prirodoslovnep-a in prirodopisnega pouka uvajanje v kavzalno mišljenje, do zavesti, da irna vsak pojav svoje vzroke in so ti vzroki tudi že pojavi prejšnjih vzrokov itcl, torej kavzalni Iuksus, lako analogen mora biti tudi smoter zgodovinskega pouka. Na višji stopnji osnovne šole se morajo izkristalizovati po induktivni metoJi obči zakoni, po katerih se vrši zgodovina eloveštva. V nastopnem hočem opremiti te mi_li z nekaterimi primeri, ki sem jih deloma vzel iz svetovnoslavne Le bonove i.njige »Psihologični zakoni razvoja nai ouov « ") (.Slovenski prevod A. Ugrisa). — Narodi so kakor organizmi: rasejo, ciosežejo višek, propadajo. — Zgodovma vsakega naroda lzvira vedno iz njegove duševne konštitucije. — veliki napredki vsake civilizacije so bili izvršeni vedno od male elite višjevrstnii uuiiov. — Uni osredotočujejo vse težnje enega plemena. — Jranatiki m iiaiuciniranci uelajo zgodovino. — Narod potrebuje vedno jako mnogo časa, da se povspne na visoko stopnjo civilizaciie, m včasih zei kratek čas, ua pade. Večina zgodovinskih dogodkov kakor političnili in socijalnih naprav, izvira iz verskili idej. — L novo versko idfejo se porodi veuno nova civilizacija. — l