Politika in učiteljstvo Razveseljivo je dejstvo, da sta, bila v dravski banovini izvoljena Ikot poslanca v narodno skupščino tudi dva učitelja, in je to za slovensko učitel.jstvo važen dogodek. 2e bežen pogled v preteklost nam pokaže, da so bili redki učitelji poslanci, in še oni, ki so bili. so bili opredeljeni strogo strankarsko politično, tako. da o Ikakih stanovskih interesih in stanovskih tendencah pri n.jih ni bilo niti govora. Edino v svoječasnem kranjskem deželnem zboru smo imeli učitelja poslamca Engelberta Gangla, ki je v tej funkciji, poleg občih interesov odločno zastopal tudi stanovske interese, ter ga i-e prav zaradi tega smatralo učiteljstvo kot svojega stanovskega zastopnika. Bili so pa itedaj tudi vse drugačni časi, V splošnem se je smatralo. da učiteljstvo ni nitj sposobno niti dovolj zrelo. da bi se upoštevalo tudi v politiiki. V kolikor se je, je bilo to zgolj iz strankarskih razlogov. Tako mišljenje je vladalo vse do danes, kajti tudi v Jugoslaviji niso bile nič boljše razmere in ni vladalo prav nič druga;čno naziranje pri političnih odločujoeih fakltorjvh in veljakih. Pri sedanjih volitvah je učiteljstvo prebilo led, ker se je pojavilo v dravski banovin; kar pet kandidatov iz učitel.j.skih vrst. Merodajni falktorji so sami priznali, da je to posledica intenzivnejšega učiteljskega izvenšolskega dela in javnega udejstvovanja v p<_»slednjih letih, ko je bilo to delo s strani učiteljstva sistematičneje in realneje usmerjeno. V dobi štirih let zadnje narodne skupščine se je zelo poznala ta pomanjkljivost glede zastopstva ueiteljstva v vrstah narodnih poslanoev za dravsko banovino, in so izvirale mnoge neugodnositi in ncprilike za učiteljstvo. povzročene po narodnih poslancih prav iz tega dejstva. Posebno se ie to poznalo v personalno prosvetni politiki. pri čemer so bila nasprotstva med poslanci in učiteljstvam po nekod prav ostra. Prišlo je do nepotrebnih trenj in preganjanj, ki bi S€> dala z medsebojnimi dobrimi odnošaji in zvezo domala povsod na lep način likvidirati. Poleg tega je maniikal tudi potreben kontakt v pogledu splošne šolske in prosvene politike. ki bi io morali zasledovati tudi gg, narodni poslanci. Pri tem bi jim bilo učitel.jstvo in njihova strokovna organizacija lahko močna opora, ako bi umeli ustvariti z njo potrebne zveze. Upamo, da bodo z izvolitvijo dveh narodnih poslancev iz vrst učiteljstva v bodoče odstranjene te napake, in bosta prav ita dva poslanca lahko potrebna vez med učiteljstvom in njegovo stanovsko organizaciio iter gg. narodnimi poslanci v pogiedu splošne prosvetne, šolslke in učiteljsko - stanovske polititke. V prvem momentu so nekateri tovariši gledaJi na kandidature učitel.jev v narodno sikupščino malo skeptično. JNJekateri so to opazovali skozi politično strankarska očala, drugim zopet nekatere druge ožje zadeve niso bile všeč, vendar je Ikončno tudi med učiteljstvom prevladalo pravilno gledanje na ta pokret in llahko trdimo. da je stalo enodtišnio za tovariši, ki so kandidirali. Zgodovina bo pravilno ocenila tudi ta pokrelt med učHeljstvom. Danes pa že lahko poudarimo, da moramo dati priznanje vsem petim tovarišem, ki so se tudi v tem pogledu žrtvovali za stanovsko idejo, ki jim je bila pobuda tudi pori njiihovi kandidaturi. Ponovno podčrtavamo, da je vse na_e prizadevanje in delo v tem pofiledu izhajalo zgolj z enega vidika in ta je, da se postaviio temelji tudi političnemu probujan.iu in udejstvovaniu učiteljstva. Naš ideal ie bil in ostame, da bo učiteljstvo tudi na političnem terenu samo varovalo svoje stainovske interese in se potom zasfopnikov iz lastnih vrst zavzemalo za stanovska, šolska in prosvetna prava. To je bistvo naših prizadevanj v zadnjem času in le s tega vidika je presojati naše delovanje, vse drugo so podtikanja. ki so se anonimno in tajno raznašala. Glede tega vprašanja se nahaja učiteljstvo v sredini naše države prilično v enakem položaiu, dočim je med učiteljstvom na jugu naše dVžave povsem drugačen položaj. V kolikor je bilo mogoče ugoltoviti je poleg petih učiteljev v dravski banovini kandidiralo v narodno skupščino v zctski banovini pet učiteiljev, v dunavski edetn, v savslki dva, v vardarslki dva, v mora.vskii osem, v drinski banovini dva. Motnentano še ne moremo u?otoviti, kateri od njih so bili izvoljeni za narodne poslance v bodoči narodni skupščini. Učiteljstvo v južni Srbiji je v tem pogledu že od! nekdaj igralo vodilno vlogo in tam niso kandidature učiteljev niti novost, niti redkost. V tem pogledu ima učiteljstvo južnih krajev močnejšo zaslombo med narodom in je zato tamošnje učiteljstvo priha.jailo že od nekdai v polni meri v poštev, tako glede ikandidatur, kakor glede vodstva naroda samega. Vendar moramo na žalost ugoitoviti. da so vse te kandidature in zastopstva učite'ljstva na političnem terenu v večji meri izvirala iz partizanskih razlogov, nego iz stanovske zavesti ali kakih stanovskih vidikov. Po večini se s tega sttališča še danes rešuje to vprašaoje med učiteljstvom južnih krajev. Zaflcljučene izvo litve nam bodo pokazale, v koliko se bo položaj v bodoči grupaciji poslancev — učiteljev v tem pogledu izboljšal v stanovsko korist učiteljstva. v strokovno korist šole in narodne prosvete. V pogledu stanovskih zadev in zahitev do naših kolegov, poslancev v bodoči narodni skupščini, lahko izrečemo že danes načelno željo, ki jo imamo do njih: Nočemo, da nam obljubljajo materialne dobrine, ki nam jih spričo občega položaja ne morejo dati, pač pa labiko že sedaj apeliramo na nje, da se vrnejo učiteljstvu moralne dobrine, ki jih je imelo v preteklosti in ikatere učiteljstvo v mnogih pogledih danes bol.j teže od materialnega zla, ki ga mora vsled splošnih razmcr prenašati. UČTtdlji- narodni poslanci \imaja v bodoči narodni skupščini tudi svojo specialno nalogo glede strokovnih in stanovskih vprašanj, lci jih bo neobhodno potreba rešiti in katero brigo bodo morali vzeti na se. Prepričani smo namreč, da narodno predstavništvo ne bo moglo iti mimo strok in stanov, temveč se bo moralo tem tesnejše naslanjati na nje, ako bo hoitelo na zdravi podlagi rešiti aktualne probleme, ki se danes pojavljajo kot žiVljenjska vprašanja našega naroda in države. V tem pogledu bodo morali tvoriti učitelji-narodni poslanci potrebno vez med narodno skupščino in učiteljstvom teir njegovim predstavništvom Jugoslovenskim učiteljskim udruženjem. Kadar govorimo o politiki in učiteljstvu, ne smemo misliti samo na dnevne politične pojave, temveč tudi na sistem političnega dela, ki nam ga je izvesti med učiteljsltvom. Zrel učitel.j mora zasledovati vsa glavna stremljenja svetovne politike; mora biti vsestransko objektivno poučen o najvažnejših političnih oblikah in o narodnem poliitičnem položaju ter o bistvenih stremljenjih narodne politike in glavnih političnib Drogramih. Politika mu moTa biti študij naroda in narodovih razmer ter ukrepov, ki naj regulirajo te razmere in jih spravijo na zdravo osnovo. Ta proučevanja bi moralo vršiti učiteljstvo brez strankarskih predsodikov in bi politična izobrazba morala temeliti na vsestranski kulturni izobrazbi. Reči hočemo: Pred poilitično prakso in udeistvovanjem mora biti politična veda cilj naših prizadevanj. Nikakor nam ne smejo biti dnevni listi zadosten vir orientacije v politiki, kex iti nam jo servirajo iz svojih stranlkarskih vidikov ter niso zmožni služiti potrebni globlji politični izo-6razbi, ki bi jo potreboval učrtelj. Zato nam je treba posebe proučevati politične probleme i