ARE THE WESTERN MEDIA
REALLY THAT INTERESTED
IN CHINA?

Abstract

This article considers the evidence about the

strategic orientation of major western media companies
on the Chinese market. It begins by proposing a
typology of influence drawn from the analysis of post
communist media change in Central and Eastern
Europe. The evidence from there does not support the
view that major media companies directly took over the
media systems. It then reviews the evidence of the
intentions of major media corporations towards the
Chinese market and finds that, contrary to popular
supposition, very few of them have any major commit-
ments, at least as yet. Only News Corporation can be
said to have a major involvement in the Chinese market.
The article then reviews the possible reasons for this,
including the nature and size of the current Chinese
market. In particular, it shows that although the Chinese
market is very large, and wealth is growing fast, it
remains poor and the advertising revenues available are
not yet substantial. On the basis of these findings and
analysis, it is suggested that, contrary to popular views,
it is unlikely that, in the near future, there will be any
major foreign attempt to enter the mass market in
Chinese television.

COLIN SPARKS

Colin Sparks is Professor
of Media Studies

and Director of the
Communication and
Media Research Institute,
University of Westminster,
email:
sparksc@wmin.ac.uk.

Vol.10 (2003),4, 93-108

93



94

Introduction

The fact that western media companies are interested in China is hardly a se-
cret. Everyone knows about Rupert Murdoch'’s long-standing ambitions in China.
Everyone knows that his satellite channels are slowly expanding their potential
audiences in China. Everyone knows that Sumner Redstone visited Beijing and
met with Jiang Zemin, and with the managers of the China Media Group, in July
2002 (People’s Daily, 20 July 2002). His assessment was that the opportunities for
Viacom’s business were greater in the developing Chinese media market than in
the USA. Taking China seriously is a priority for the leaders of the US media indus-
try. For example, one of the US lobbying groups pushing for a WTO deal with
China was the China Trade Relations Committee of the MPAA, whose members
included leading representatives of seven major Hollywood film producing cor-
porations. Headed by Jack Valenti himself, among the star line up were Michael
Eisener (Disney) Alex Yemenidjian (MGM), Joseph Bronfman (Universal), Gerald
Levine (Warner), John Calley (Sony), and of course Sumner Redstone (Viacom)
and Rupert Murdoch (Fox) (Jack Valenti, 9 February 2000). It is a part of common
sense among those who study the media that the Chinese market is huge and
valuable, and that the world is full of predatory western media companies just
slavering to enter the Chinese media market as quickly and as thoroughly as pos-
sible.

This article is concerned with keeping a sense of proportion about these mat-
ters. It is certainly true that the Chinese market is enormous: in terms of sheer
numbers of people, it is the largest in the world. It is also very fast-growing: adver-
tising expenditure has been growing at more than 30 per cent per annum in recent
years (People’s Daily, 29 November 2001). It is certainly true that western media
companies want to get in to the China market. It is certainly true that they will
behave in a predatory fashion. I want to take all of these things more or less for
granted, but I want to go on to ask: Which media companies are involved in at-
tempting to enter the Chinese media market? How important is that market to
them? What exactly does “entering the Chinese market” mean?

My interest in answering these questions arises from the experience of the en-
try of western media companies into the economies of central and eastern Europe
after the transition to market economies.! While this process has certainly taken
place, its trajectory has been very far from a simple one of large western media
corporations entering newly opened markets, buying up local assets and remak-
ing the various national media systems in their own image. In particular, the idea
thatitis the largest global media companies that have made the running in eastern
and central Europe is not really born out by the evidence. It is also the case that it
is very difficult to describe the process in terms of a simple takeover of the national
media markets by foreign companies. Obviously, the experience of central and
Eastern Europe is different in important respects from that of China, but there are
nevertheless certain possible parallels that bear investigating.

This paper therefore begins with a brief overview that summarises the findings
of research undertaken by myself, and others, into the media in central and East-
ern Europe over the last decade or so. I then ask what is known about the strate-
gies of western media companies with respect to attempts to enter the Chinese
media market. Thirdly, I consider what explanations we can offer for this evidence



about company strategies. Finally, I try to draw some conclusions both about the
Chinese media market and about the overall question of the behaviour of global
media corporations in the current period.

Media in Central and Eastern Europe

Although in both cases the starting points display a similarity, in that they were
both in systems that described themselves as “socialist” or “communist,” one obvi-
ous contrast between the current situation in China and that developing in central
and eastern Europe in the twenty years or so since the mid-1980s is that while in
the former the Communist Party maintains a monopoly of political control, in the
European case the events of 1989 decisively swept away that form of government
and led to a wholesale transformation of the political systems. During this whole
period, the continuation of communist rule in China has been accompanied by the
development of an increasingly vigorous market economy, of which the entry into
the WTO is only the most visible aspect. In the case of the European countries,
however, the Communist Parties retained effective political and economic control
up until their collapse, and market economics were introduced, very often via the
mechanisms of “shock therapy,” in the immediate aftermath of political change.
There is thus an interesting general contrast to explore: political change was the
condition for economic change in Central and Eastern Europe, but this has not
been the case in China.

There are some small modifications to be made to this overall picture. In the
case of the mass media there were, as I have argued extensively elsewhere, some
elements of pre-adaptation by the media of central and Eastern Europe. Western
programming was allowed on to television channels: indeed in some countries the
western broadcasters themselves were readily available. There were some very
modest attempts at advertising, and some even more modest attempts at foreign
private ownership. Murdoch, for example, was established on the very margins of
Hungarian television in the period before 1989. On the other hand, the change
when it came was in many cases rather rapid.> In most cases, it took place at differ-
ent speeds in the printed press and television. For the press, the transition was
often co-incident with the collapse of the communist parties. Not to put too fine a
point on it, the journalists very often simply seized the papers, sometimes with
the more or less explicit permission of the Central Committee. Sometimes they
sold them off and sometimes they tried to run them for themselves. Even in the
Polish case, in which there was a legally sanctioned disposal of newspapers, the
process took place within a couple of years of the change in system. And in all
cases, the end of communism meant an extraordinary flourishing of new titles in
all areas of printed communication, including literally hundreds of newspapers
and magazines. A press market was everywhere established very quickly.’

In the case of television, the establishment of a broadcasting regime with com-
peting channels, some of which are in private hands, and in which advertising
revenue plays a central role, took rather longer, but even so the transition was
compressed into far less than a decade. There were some outbreaks of piracy, but
more or less everywhere the transition was subordinated to a legislative process
and the new media landscape is subjected to at least some degree of regulation.
This process of changing television is notoriously incomplete in several countries,

95



96

where the “public” broadcaster still remains one of the spoils of office for a success-
ful political party and, as we shall see, private television is subject to considerable
political influence as well. Nevertheless, it is still reasonable to say that the days of
the old monopoly state broadcasters are everywhere past, and that there is now a
competitive television system in all of the former communist countries of Central
and Eastern Europe.

All of this contrasts rather sharply with the much more leisurely pace of transi-
tion to market economics, which has been a well-known feature of the Chinese
media since about 1979. In central and eastern Europe, the media were one day
subordinated to political control and effectively independent of market pressures
and were, more or less the next day, effectively politically independent and com-
pletely subject to market pressures. In China, the development of the media mar-
ket has been protracted, and it is difficult to see the evolution of the political situa-
tion as a uniform progression in the direction of media independence. Most con-
temporary accounts stress the interplay between political and market pressures as
being a central feature of Chinese media.

Nevertheless, there are a number of aspects of the European situation that are
worth commenting upon, since they may illuminate parallels with the current and
future situation in China. The first major point that is striking about the entry of
the western media into Europe is that while much of the programming, and of the
formats, came from the larger western media companies, joint ventures and out-
right ownership were very often the initiatives of much smaller companies. A new
entry to broadcasting, funded out of the private fortune of one Ronald Lauder
(one of the heirs to Estée Lauder’s cosmetics empire), and called Central European
Media Enterprises (CME) provides the exemplary case in broadcasting, and it has
been followed by another new entrant, the US funded and controlled Scandinavian
Broadcasting System (SBS). Neither of these are major media companies and nei-
ther of them have any broadcasting foothold in the USA — although they were
both funded from there and both recruited many of their senior executives in the
USA. In the press, a number of major western media corporations entered Europe
in the immediate post-1989 period, notably in Axel Springer in the Hungarian lo-
cal press market, but many of them later withdrew. In many countries, the main
western companies have been second and third tier press companies from Ger-
many and Switzerland. It is these latter, rather than the big players, that have been
responsible for some of the major innovations like the development of tabloids
newspapers (Gulyas 1999; Gulyas 2000).

The second major point of comparison is that the process of acquiring any stake
in the production and broadcasting of television in Europe required that the for-
eign entrant built up a close relationship with local political forces. Again, CME is
exemplary. Starting in the Czech Republic, it developed a strategy that depended
upon developing close relationships with local partners. In the cases where they
were successful, they were able to form close alliances with influential political
figures, who could ensure that they obtained the necessary licenses. In some cases,
notably Poland and Hungary, they were unable to find sufficiently powerful local
allies and lost out in the bidding for licences. Overall, this strategy was enormously
successful in terms of winning licences to broadcast in a number of small markets,
but it proved very much less successful as a business model: by 31 December 2002



CME had accumulated losses of more than US$ 450 million (CME 2003, 10). The
danger with this strategy is that it provided little protection when circumstance
arose in which there was a division of interest between CME and their local part-
ner. In the Czech case, the local partner simply seized the broadcasting station and
started to use it for his own programming, completely cutting out CME, and his
local political contexts enabled him to win the subsequent legal battles.*

What Do We Mean by a “Western Media Takeover”

The starting point for any serious study of the relationship between a national
media system and transnational corporations must be the complexity of what is at
stake in discussions of “western media takeovers.” The experience of central and
eastern Europe suggests that we can distinguish between five different ways in
which we might say that “western media” have entered a non-western system:

1. The showing of programmes made in the west, notably in the USA. The
international trade in television programmes is a long established and much stud-
ied phenomenon. In the case of central and eastern Europe, despite ideologically-
motivated attempts to privilege “socialist” programming, in reality the widespread
broadcasting of western programmes long predated 1989. In China, too, western
programming has long been available, although in recent years it has been on the
retreat as the maturing Chinese broadcasting industry has generated more, and
more popular, programming of its own. In the press, it is rather difficult to find an
exact equivalent of this process, partly because there is far less agreement about
what “western news” actually is. One measure might be the use of material more
or less directly from the major western news agencies, newspapers and magazines.
There was, so far as I am aware, none of this in central and Eastern Europe before
1989, but it exploded, particularly in the magazine market, immediately after the
political revolutions.

2. The production of local content that is modelled on that produced in the
west. Examples would be the production of localised versions of game shows, the
increase in news content devoted to the personal lives of local celebrities, and the
launch of titles that are closely modelled on western archetypes. In the European
case, again, this is largely a post-1989 phenomenon, while I think that in China it is
already underway. There are magazine titles sold in China that are adaptations of
successful western titles, and there are continual reports of plans to establish more
western-style news in both broadcasting and publications. “Who Wants to be a
Millionaire?” has, of course, been extensively copied in China.

3. The running of a media outlet along the lines of those in the west. That is to
say, as a primarily economic activity in which decisions about staffing, content and
the overall shape of the product are subjected to the calculus of profitability. In the
case of both broadcasting and the press in Europe, this step took place in the after-
math of 1989. In broadcasting, it is probably the case that TV Nova in the Czech
Republicis the first, and most successful, example of this phenomenon. In the press,
the launches of tabloid newspapers in a number of countries are obvious instances
of a similar process. In both of these examples, the adoption of western methods
was accompanied by western ownership, but this is not a necessary linkage. In the
case of China, there has been little foreign ownership it seems that considerable
progress in this direction has already been made in the matter of business man-

97



98

agement, but reports suggest that there remain many non-market, political and
cultural, influences over the media.

4. Joint ventures between western and local media companies. In Europe, the
development of these deals was very marked in broadcasting after 1989. The series
of arrangements made by the Lauder-owned broadcasting services company Cen-
tral European Media Enterprises is the prime European case of this strategy. In a
range of countries, CME contracted with local figures and local companies in a
complex series of arrangements in which a bid for a broadcasting licence was con-
structed and a new station was set up in which ownership and responsibilities
were distributed between the partners. Phoenix is a well-known case of similar
arrangements in China.

5. Wholly-owned ventures by western media companies. These are the cases
that lie at the core of concerns about “western media takeovers.” In central and
eastern Europe, these are most developed in the press market, and some of them
date from the immediate transition period. In China, to date, such ventures have
been very carefully controlled experiments, with Star TV only recently being le-
gally available outside of very restricted locations like hotels.

Table 1: Western Influence on Media Systems

Central and Eastern Europe China

Pre-1989 Post-1989 2003
Import of content Yes Yes Yes
Localisation of forms No Yes Yes
Organisation of media No Yes Yes
Joint Ventures No Yes Yes
Foreign Ownership No Yes No

We can construct a table of these different types of western penetration (See
Table One). What this shows is that the experience of Europe is quite different
from that in China. With the sole exception of programme sales, all of the major chan-
ges that have already at least started in China today were confined to the period
after 1989 in Europe. On the face of it, Chinese media today are much closer to the
way that central and Eastern Europe is 10 years after the collapse of communism.

Who Is Doing What in China?

In order to get some sort of overall picture of what is happening from a western
perspective, I examined the main international media companies. I looked at the
activities of the top twenty US media companies, as measured by their Total Net
US Media Revenue for 2001(Ad Age 2002). I also looked at a selection of other major
media companies from Europe and a couple from Latin America. I wanted to get
some sense of what major media companies are trying to do in the Chinese mar-
ket.

The US companies are easiest to research. Where possible, I examined SEC fil-
ings of Annual Reports (Form 10-K), since under US law companies listed on a
stock exchange are obliged to provide a full account of their main results and a



discussion of the major factors influencing their businesses. In the case of some
foreign companies that trade on the US exchanges, like News Corporation, which
is a company incorporated in Australia, there is an obligation to produce similar
details (Form 20-F), although not a formal Annual Report. In the case of privately
held companies like Hearst, there is no obligation to report, and the amount of
information available depends upon the whims of the owners.

The European and Latin American companies are more difficult to research.
Even the publicly quoted companies are under less stringent obligations to report
than their US counterparts, and of course the regulatory regimes differ from coun-
try to country, so there is no uniformity in the kinds of information that a company
must make available. One or two of the European companies, Vivendi Universal
for example, are listed on US markets and thus produce data comparable with
their American counterparts. Generally, however, even when these companies are
public, it was necessary to rely on their annual reports, which varied widely in
form and substance between different companies as much as different countries.
In the case of private companies, the available information, as in the USA, is some-
times extremely limited indeed.’

The information that I was able to glean as of April 2003 is presented in Table
Two. I have classified it into four categories derived from the classification described
above: sale of programming; sale of formats; participation in joint ventures; estab-
lishment of wholly owned ventures.® Before discussing what these data tell us, it is
wise to consider exactly what it means in this raw form. First of all, because it is
gathered from a variety of sources, not all of which are as explicit as one might
wish, it should be treated with caution. I have tried, if anything, to lean towards a
classification of the data that maximises the presence of media companies in China,
but it is almost certain that there are errors in both directions.” More importantly,
what this data tells us is the strategic estimate of the respective businesses as to the
current and near term importance of the Chinese market to their overall opera-
tions. Itis a record of what information the companies revealed, and in the US case
were obliged to reveal, about the nature of their operations and the environment
in which they are operating. What the data most definitely do not give us is a
detailed account of the operations themselves: in order to establish that would
require substantial additional research. It may be that the picture presented here is
inaccurate with regard to the actual current positions of particular companies, since
they may not have reported all of their activities.® This does not invalidate the
data: on the contrary, it makes it that much more valuable. What I am seeking to
discover is how important the senior managers of major media companies think
that the Chinese market is today. In the case of the US publicly quoted companies,
for sure, they are under a legal obligation to report factors they consider important
for the future development of their businesses in their general reporting to the
SEC. Public companies outside of the USA are under varying and much less strin-
gent obligations, but nevertheless have a general duty to keep their shareholders
informed. In the case of private companies, whether in the US or elsewhere, there
is no such obligation, of course, but most do give quite detailed pictures of what
they see as the most important aspects of their businesses. My assumption is that,
leaving fraud aside, the senior management report their activities in China to the
extent that they believe them to be significant for the development of their busi-

99



100

Table 2: China Strategies of Large Media Corporations

. . Type One Type Two Type Four Type Five

(Company Primary Business (Proar??nme sales) (Foryr:at sales) (Joir:/tpventures) (Ow:/wpventures)
(AOL-TW Internet/TV Yes Yes Yes Yes)

jacom v Yes Yes No No
IATT Broadband! |internet No No No No

alt Disney Film/TV Yes Yes No (HK)
Cox Cable TV No No No No
NBC mv Yes Yes No (HK)
News Corp v Yes Yes Yes Yes
Clear Channel Radio/TV No No Yes? No
Gannett Newspapers (HK) No No (HK)
Direct TV v No® No No No
Comcast v No No No No
Tribune Newspapers No No No No
Advance® Newspapers No No No No
Hearst* Newspapers No No Yes Yes®
Charter Cable TV/Internet No No No No
Echostar Satellite TV No No No No
Cablevision CableTV No No No No
Adelphia® Cable TV No No No No
New York Times |Newspapers Yes’ No No No
Knight Ridder Newspapers No No No No

ivendi® TV Yes No No No
Bertlesmann Publishing Yes No Yes Yes®
Pearson Publishing No No No No
Reed Elsevier Publishing No'? No No No
Prisa Newspapers/TV No No No No
Fininvest'! v X X X X
Bonnier Publishing No No No No
Sanomat Publishing No No No No
Springer Publishing Yes No No (HK)
Ouest-France'? _ [Publishing No No No No
Granada mv Yes Yes No No
Carlton v Yes'® Yes No No
Kirch v Yes No No No
Globopar v No No No No

Notes:

1. In the course of 2002, Comcast took over ATT Broadband.

2. Clear Channel Outdoor - billboard advertising — has a joint venture.

3. Direct TV, which is under offer from News Corp and SBS, distributes Phoenix and the Jadeworld
bundle (including CCTV4) in the USA.

4. Advance and Hearst are private companies, so information is not necessarily available. Hearst in
fact provide substantial information, but Advance are positively terse.

5. Hearst sells Chinese-language editions of its magazines, like Cosmopolitan, in China. | have classified
these as wholly-owned operations, but they could be considered “programme sales.” Hearst produces
a number of business magazines as part of joint ventures with Chinese companies.

6. Adelphia Communications is currently receiving Section 11 protection.

7. NYT sells news and feature pages to a range of titles around the world.

8. Vivendi Water does provide services in China, but apparently not Vivendi's various media businesses.
9. Bertelsmann has book clubs in China, some magazine presence, and a couple of bookshops.

10. Reed Elsevier outsource printing to companies in China.

11. I have not managed to find original documents on Fininvest.

12. The "Society for Humanist Democracy” which owns this group is rather secretive, and the
information may be unreliable.

13. Carlton has just sold to Chinese companies the rights to the “Carry On” series of movies. Boy, have
you got a treat in store



nesses. We therefore have a genuine picture of the overall strategic assessment of
the organisations in question as to the importance of the Chinese market.

The picture that emerges from this data is, despite whatever reservations we
may have about the details, both fairly clear and, to me at least, rather surprising. I
think it is possible to draw five conclusions more or less directly and non-conten-
tiously:

1. The majority of large media companies do not have any significant pres-
ence, direct or indirect in the Chinese market. Very far from their being a host of
would-be profiteers hammering on the door, most companies have not yet devel-
oped any noticeable strategy for entry. Whatever activities they do have in the
country are of a kind that renders them unimportant from the point of view of
shareholder information.

2. Among those companies that do have a significant presence in the Chinese
market, the predominant form at the moment is the sale of programmes and for-
mats. These are the “traditional” forms of international media operations that have
been a prominent feature of the industry for a very long time: nearly a century in
the case of motion pictures. They are also the forms of media operation that were
present in many of the countries of central and eastern Europe before 1989. We
might also say that they are the weakest and least exceptionable forms of western
presence.

3. The companies that have notable operations in the Chinese market are pre-
dominantly concerned with broadcasting, and primarily TV broadcasting at that,
although there are some that are concentrated in print publishing. Amongst the
latter, it is books and magazines, rather than newspapers, which appear to be most
firmly established.

4. The companies that have notable Chinese operations are preponderantly
US-based. (News Corp is an Australian company, but as we shall see below its
main base of operations is in the USA.) Although some European companies do
have programme and format sales in China, only Bertelsmann appears to have
invested in developing a Chinese operation, notably around its “home business”
of book clubs.’

5. At April 2003, only four companies, AOL-TW, News Corporation, Hearst,
and Bertelsmann, can be said to be substantially committed to the Chinese market,
and of these the first two were the most involved. News Corporation is well known
to be oriented towards China, but AOL-TW sold its controlling stake in the satellite
channel (Chinese Entertainment Television Broadcasting — CETC) to the Hong Kong
based Tom.com in July 2003. The third, Hearst, is actually the one that appears to
be enjoying the most widespread current success: the Chinese edition of Cosmo-
politan and one or two of the Hearst Business titles seem to circulate very widely in
China.

Overall, it is difficult to avoid two general conclusions: apart from a very few
companies, large western media groups have very little presence in China; there is
little sign in most cases that they have any serious plans to enter the market.

On closer examination, then, the differences between the contemporary Chi-
nese experience and that of central and eastern Europe seem less dramatic than
was suggested in Table One. Although the differences recorded there are real, their
substance turns out to be very much less significant than it appears. Whatever the

101



102

international agreements might say, there is little evidence that the main body of
large media corporations is seriously preparing to enter China, and that market
remains to a large extent insulated from foreign predators. It is the familiar busi-
ness of selling programmes that is the staple of current media activity in China.

Why This Uncharacteristic Reticence?

This conclusion is so far from the commonsense opinion that I found it most
surprising when I examined the data. It prompts another, immediate question:
since we know that these media corporations are in general aggressive and ac-
quisitive, why is there not much more evidence of plans to enter the Chinese mar-
ket? There are a number of different factors one might offer in order to explain
this:

1. Stupidity. We know that the owners of media companies are notoriously
bad at making the right strategic decisions. We are, after all, living in the immedi-
ate aftermath of the dotcom boom, in which large media corporations were promi-
nent amongst those pouring vast amounts of dollars down the drain in the vain
belief that everything was now different and you did not need to worry about
revenue streams in the wonderful world of Internet. Blindness to the possibilities
of China is perhaps best interpreted as the natural caution of people who, having
nearly lost their shirts on the last big thing, worry about putting too much money
into the next big thing. In this account, Rupert Murdoch appears as a visionary
figure, who is almost alone in seeing the gains that can be made here, just as he
was isolated in his caution about investing in the dotcom boom.

2. Prudence. The fact that very few companies as yet have an investment in
China that is sufficiently serious to warrant reporting to shareholders does not
mean that they are not interested in the Chinese market. On the contrary, they
may well have made a very thorough survey of the current situation and con-
cluded that it is premature for them to make a major investment. That does not
preclude the possibility that, in the years to come, an altered situation might lead
them to reach a different decision. AOL-TW still says that, despite its tactical re-
treat, it retains a long-term commitment to the Chinese market (Mackay 2003).

3. Importance. The general assumption is that the Chinese market is of the
firstimportance to media companies. This is not true. Although the potential audi-
ence for media in China is extremely large, advertising expenditure per capita is
very low. One industry estimate for the proportion of world advertising spend in
different continents in 2002 gives North America at 44 per cent, Europe at 30 per
cent, Asia at 17 per cent, and the rest of the world together nine per cent
(Mediaedge:cia 2003, 1). The whole of Asia, which includes the large and rich Japa-
nese economy, accounts for less than one fifth of world spending, compared with
more than two fifth in North America alone. Table Three shows that, despite the
rapid rates of growth noted above, in absolute terms the Chinese market is still
very small: on US$ comparisons, the total was less than twice that of tiny Hong
Kong. According to another, slightly higher, estimate, in 2000 it was worth around
US$ 8.5 billion (People’s Daily, 29 November 2001). The very fast rate of growth of
the Chinese advertising market of course means that these relative figures will
change over time, but for the time being the sheer scale of the market in the ad-
vanced world dwarfs China.



Table 3: GDP and Advertising Expenditure in 2000

Country $USG giiion Per$%asplta $ﬁcsjs&?|r|}gn %GDP Per$%asplta 1965;§-V2v(t)|2)0
USA 9,963 36,357 132,295 133 483 2.6%
Japan 4,628 36,642 37,638 0.81 297 76

UK 1,421 23,835 18,688 132 313 123
HK 163 23,915 3,542 2.18 521 56.2
China 1,086 848 5,027 0.47 1 63.9
India 479 478 2,065 0.43 2 29.6

Source: Mediaedge:cia 2003, 292-309.

4. Balance. As a direct result of those different levels of advertising expendi-
ture, and partly also because of the higher value of per capita media consumption
in richer countries, the sources of revenue for major media companies lies in the
developed world. Tables Four and Five give the most recent breakdowns for the
geographical sources of revenue for News Corporation and for Bertelsmann, both
of whom report innovative strategies in China. As can be seen, both companies
have a portmanteau category that includes China, and in both cases it has a total
size that is substantially smaller than any of the other categories. What is more, for
News Corporation’s operation, the very crude measure of performance represented
by the ratio of sales to assets demonstrates that the Australasian operation contain-
ing the results of Star is not a particularly successful venture. Star TV, one of the
main vehicles for entry into the Chinese market, has not as yet proved immensely
profitable. After costing News Corporation around US$ 2bn since acquisition in
1993, the entire venture first showed an operating profit of US$ 2.4 million in the
three months to June 2002. Even then, the financial improvement was due to the
success of its Indian, rather than its Chinese, operation (Jacobs 2002). Even for the
company that is most publicly associated with a Chinese strategy, the present con-
tribution to the balance sheet is hardly impressive.

5. Politics. News Corporation is not only well known for its strategic orienta-
tion on China, but also for its assiduous cultivation of the political sensitivities of
the Chinese elite. Liu Changle, the main shareholder Chairman and CEO of Phoe-
nix TV, expanded the notorious tactical concessions into a strategic principle as the
first point in his advice for media companies wishing to succeed in the Chinese
markets: “Foreign media companies need to develop a dialogue with the bureau-
cratic agencies that regulate the media and entertainment market. The purpose of
this dialogue is on the one hand to enable the foreign company to understand the
Chinese environment more clearly, and at the same time convince the Chinese
side that foreign media organizations are not seeking to destabilise China, sow the
seeds of social or political trouble, or weaken China’s sense of cultural identity”
(Liu 2002, 4). The need to cultivate good political contacts in order to win favour-
able business deals has also been a well-established element of the post-commu-
nist societies of central and eastern Europe, and has also been found in many other
societies undergoing processes of change. It is, however, a characteristic of this
approach that establishing good relations with one group of political leaders can
have a positive result while they are in power but can lead to a negative result if

103



104

Table 4: Breakdown of Assets and Sales Revenue for News Corporation

2002 A$ millions
USA uK? Australasia? Total
Sales Revenue 22,194 4,418 2,402 29,014
Assets 48,491 7,918 6,895 56,4293
SR/Assets 0.46 0.56 0.35 0.51

Source: Form F20 for 2002.

Notes:
1. UK includes operations conducted in Europe
2. Australasia comprises Australia, Asia, Fiji, Papua New Guinea and New Zealand
3. Includes A$ 8,137 millions of “unallocated” assets

Table 5: Geographical Breakdown of Revenues for Bertelsmann Operations

Euro millions, 2002

Companies Europe
Germany | without USA Other

Germany
Gruner + Jahr (Magazines) 1,034 931 806 15
RTL(TV) 2,125 2,026 118 86
BMG (Music) 237 757 1,185 510
Arvato (Printing and media services) 1,367 1,112 420 132
Direct (Book Clubs) 390 1,180 1,00 125
Random House (Books) 140 298 1,370 179
Bertelsmann Springer (Specialist Publishing) 363 190 132 46
Whole Group 5,691 6,498 5,029 1,094
Percentage shares of total revenues 31.1% 35.6% 27.5% 5.9%

Source: Annual Report 2002

they lose control. “Political capitalism” of this kind is thus an inherently risky un-
dertaking that can certainly deliver great rewards, but can also produce sudden
disaster.

Taking all of these factors together, it is perhaps not so surprising that the ma-
jority of major western media companies prefer the relatively safe business of sell-
ing existing product into the Chinese market rather than investing substantially in
what is still, for them, a small market of uncertain stability and profitability.

Conclusions

With two or three very notable exceptions, the largest western media compa-
nies do not have developed strategies for entering the Chinese market. Even
amongst those exceptional companies that have made a substantial commitment
to China, the scale of their current operations, at least as measured by revenue and
profitability, is still very small relative to the other main areas of their operations.
The largest of global media companies, AOL-Time Warner, has been forced by con-



tinued losses and operating difficulties to withdraw, at least for the time being,
from its pioneering attempt to develop a satellite delivered television service in
China. We can draw two kinds of conclusions from these facts: conclusions con-
cerning the future of the Chinese media market and conclusions concerning glo-
bal media.

In the case of the Chinese media market, on the basis of the evidence presented
here, it seems likely that integration in to the world media market will take the
primary form of the trade in television programmes. At the same time, there is
strong evidence that the Chinese media themselves are attempting to adopt the
kinds of market-oriented strategies that are characteristic of western media com-
panies: this is what we termed “Type Three” integration into the world market.
Given that current media policy in the PRC is to establish large and diversified
media companies differentiated by their primary geographical area of operation,
the successful adoption of western media techniques by these companies is likely
to result in them developing strong competitive positions. There is no reason to
suppose that the audience preferences in the Chinese market will be markedly
different from that of audiences everywhere: if they are given a genuine choice,
they will prefer local material to imported material. With large, market-oriented
Chinese media companies, there is every probability that there will be a supply of
relatively high-quality locally produced material.

That does not mean that there will be no market for western media products. It
is likely that the central, mass markets will be dominated by Chinese material:
prime-time TV on major channels, for example, will be full of shows that are pro-
duced in China. On the other hand, specific markets will be open to foreign media
companies. For example, importing foreign material and dubbing it appropriately
might cheaply and efficiently undertake the filling-out of TV schedules. Those com-
panies that provide niche markets with either specialised material like financial
information or specialised formats like business publishing or various kinds of con-
sumer magazines may play a more central role.

To occupy a central position in the mass market, particularly in television, will
be more or less impossible for any company that does not have a large supply of
locally produced material. In this, the distinctive pattern of the Chinese adapta-
tion to the market places it in sharp contrast to that experienced in central and
eastern Europe. The suddenness of the transition there meant that there were no
established media organisation with even the rudiments of a market orientation
and the basic skills needed to carry it through. It was therefore very easy for for-
eign companies, bringing either programming or expertise, to enter the market
and to establish very strong positions. The relatively controlled and protracted
nature of the transition in China means that this “vacuum” is unlikely to exist ex-
cept in niche markets, and that therefore it will be much more difficult for foreign
firms to stake a strong claim to the core markets.

To the extent that they attempt to challenge for core markets, media corpora-
tions will need very substantial resources. It seems unlikely that relatively small
companies like Neue Passauer Presse or Ringier'’, or newcomers like CME and
SBS, will be able to enjoy the same degree of success in China as was the case in
central and eastern Europe. In the latter cases, the companies brought a number of
simple techniques (tabloid newspapers, contemporary scheduling strategies) and

105



106

a certain degree of capital. They were able to use these to establish themselves in
what was essentially a “naive” market, at a relatively low cost. It will be very much
more difficult to do so in China. This will partly be because of the much greater
scale of the market place in China, but mostly because of the presence of sophisti-
cated local competitors. If Lauder lost US$ 450 million in central and Eastern Eu-
rope, Murdoch has already lost US$ 2 billion on Star in Asia.

It is hard to avoid the conclusion that, while the Chinese media are likely to
thoroughly marketised over the next few years, it is unlikely to be in forms that
will cause any serious worries either culturally or politically. To the extent that
there are perceived to be problems in either of these areas, they are much more
likely to arise as a result of the Chinese entrepreneurs following the developing
logic of the Chinese market than because foreign devils are subverting the peace.

If we look at the situation from the point of view of the western media compa-
nies, we can, at one level, accept Herman and McChesney’s claim that there is a
group distinctive very large media corporations that are genuinely global in na-
ture and which differ in their mode of operation from those that are merely large.
Three of the four companies that were identified as most committed to the Chi-
nese market are amongst those that Herman and McChesney would identify as
properly global. We might also add that the implication of our analysis is that only
companies of this global scale can mobilise the resources necessary to make the
sustained effort needed to enter the Chinese market in any force. But the resources
needed are so great that even the largest has been forced to retreat.

On the other hand, we should not ignore the very important differences be-
tween the strategies of the companies in question. Only News Corporation is at-
tempting to mount a challenge for the mass market in China, and this is part of a
longer-term pattern of activities by this company. Cross subsidy of loss making
operations and a long-term perspective have characterised some previous News
Corporation operations. Notably in the UK satellite TV market, now one of the
most profitable parts of the enterprise, News Corporation was prepared to sustain
several years of heavy losses in order to establish a dominant market position that
was eventually realised in terms of revenues. The precise nature of this strategy in
the UK, and an estimate of how far it might be transferred to Chinese conditions, is
beyond the scope of this paper. Here we can only note that it depended very heav-
ily on good relations with the dominant political forces —so that the main channels
of Sky were exempted from the appropriate European legislation that would have
made them invest very heavily in programme origination, for example — and that
the success of the model depends not upon advertising but on subscription and
the revenues that accrue from carriage charges arising from its position as the ef-
fective monopolist of a subscriber management system. It would be worth explor-
ing in some detail how far the lessons of the UK market will be applied to the
Chinese case.

Finally, we may note that while this paper provides evidence of the global cir-
culation of media products — notably TV but also magazines — it provides rather
less evidence of global operations. The main sites of investment are in the advanced
countries, and in their turn these are the sources of the overwhelming bulk of their
revenues. In crude financial terms, the rest of the world remains very much a sec-
ondary arena. It is also true that size alone does not appear to be the main factor in
determining the degree to which a media company operates with a global per-



spective. There are a number of quite large US corporations whose operations are
overwhelmingly concentrated inside the USA, and for many of the European com-
panies (Bonnier, for example) the scope of international operations remains pri-
marily European. Perhaps it is the case that what is primarily meant by the globali-
zation of the media is the circulation of TV programmes (and some sorts of maga-
zines) rather than any real transformation of the way in which these industries
operate.

Notes:

1. The bulk of the information and analysis of the media in post-communist countries comes
from my own published work from the 1990s (Sparks 1998; Sparks 1999). | have also referenced
a couple of other sources for particular points.

2. | should make it clear that | am here not discussing the case of the former Soviet Union,
where the changes have often been very much slower and more problematic. My generalisations
apply to the other countries of the Warsaw Pact, the former Yugoslavia, and Romania.

3. With the consequence, of course, that many of the new titles did not survive the competitive
environment for very long.

4. The international legal system has proved more sympathetic to the US Company. At the
moment, it seems likely that CME will receive around $ 250 million from the Czech government
(not from the Czech operator, who gets away scot free) as a result of arbitration proceedings of
immense complexity. Even with this windfall, however, Ronald Lauder will still have squandered
about $ 200 million of the family fortune on playing at being a media mogul.

5. There is also a linguistic issue: | am not entirely sure how good my ability to research business
material in Spanish/Portuguese/French/ Italian/German actually is. | suspect grossly inadequate,
but fortunately there is often some information available in excellent English. | did not attempt
Japanese companies for linguistic reasons.

6. The third category above, management of local enterprises along western lines, is not
appropriate in this context, since we are dealing with the activities of foreign media companies,
not Chinese ones.

7. So, for example, where an annual report speaks of programme sales into a large number of
countries, | have assumed that China is one of that number.

8. Springer, for example, gets a mention as being engaged in Type Five activities because it
reports the work of its small (14 employee) Hong Kong based marketing organisation, but other
companies may be absent simply because they regarded such efforts as being too insignificant
to report.

9. Griiner and Jahr, the magazine arm of Bertelsmann, do also have a presence in China and are
launching new titles, but | have no information about their content or profiles.

10. Although, as a matter of fact, Ringier does have an operation in Beijing, spun out of its long
established joint venture in Hong Kong. This seems to provide services, and is involved in a
number of niche magazine ventures, whose exact ownership pattern is unclear (Ringier 2003).
What they have not done is to establish a series of market-leading tabloid newspapers in distinct
markets.

References:

Ad Age. 19 August 2002. 100 Leading Media Companies Ranked by Total Net U.S. Media
Revenue in 2001. Available at http:/www.adage.com/page.cms?pageld=940. Accessed on
24 October 2002.

Bertelsmann. 2002. Annual Report January 1 through December 31, 2002. Available at http://
investor.bertelsmann.de/wms/pdf/Geschftsbericht_engl..pdf. Accessed on 6 April 2003.

Gulyas, Agnes. 1999. Structural Changes and Organisations in the Print Media Markets of Post-

107



108

Communist East Central Europe. Javnost—The Public 6, 2, 61-74.

Gulyas, Agnes. 2000. The Development of the Tabloid Press in Hungary. In C. Sparks and J.
Tulloch (eds.), Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards, 111-128. Lanham, Md:
Rowman and Littlefield.

BMF Gallup Media. 2000. Advertising Expenditure Per Capita USD. Available at http://
www.bmf.ee/adex1999/en/img026.jpg. Accessed on 5 April 2003.

CME. 2003. Central European Media Enterprises Annual Report (Form 10-K) 2002. Available at
http://www.sec.gov. Accessed on 7 April 2003.

Liu, Changle. 2002. The Call of the Chinese Market: Keynote Speech to the CAASBA Convention,
4 December 2002. Available at http://www.casbaa.com/doc/Speech Liu%20Changle.pdf .
Accessed on 6 April 2003.

MacKay, Angela. 2003. Tom.com Buys Stake in AOL China TV Unit. Financial Times Online, July 3,
2003. Accessed on 7 August 2003.

Mediaedge.cia. 2003. 2002. Global Media Cost Comparison. Henley on Thames: World Advertising
Research Centre.

People’s Daily. 29 November 2001. People’s Daily English Edition. Available at http://
fpeng.peopledaily.com.cn/200111/28/eng20011128 85555.shtml. Accessed on 18 March
2002.

People’s Daily. 20 July 2002. People’s Daily English Edition. Available at http://
english.peopledaily.com.cn/200207/30/eng20020730_100581.shtml. Accessed on 18 March
2003.

Ringier. 2003. Ringier Pacific Limited. Available at http://www.ringier.com.vn/english/
about_us.htm. Accessed on 5 April 2003.

Sparks, Colin. 1998. Communism, Capitalism and the Mass Media. With Anna Reading. London:
Sage Publications.

Sparks, Colin. 1999. CME in the Former Communist Countries. Javnost—The Public 6, 2, 25-44.

Valenti, Jack. 9 February 2000. Press Releases: Valenti Announces Formation of Committee in
Support of China Trade. Available at http://www.mpaa.org/jack/2000/00 02 09.htm.
Accessed on 18 March 2003.



