ton d Kmetijske in rokodělske novice. Na svitlobo dane od c. k. kmetijske družbe. Tečaj III. V srédo 9. Malitravna. 1845. List 15. Božje varstvo. (Resnična prigodba. *) mert povsod za nami hodi, Ni je moč nikjer odgnat' Le ko varh nas rajski vodi, Mora smert od nas bežat'. Na pečíni tam gornáti Mlada sinčika stojtà, In očetu kamnje brati Za nov hram pomagata. ) 3. dan Svecana 1843 se je ta zgodba pod Donačko goró na Štajerskim perpetila. Voz za vozam se naloži, Oče sam domú peljá, Starši sinek kamnje proži, Mlajši pak se tam igra. Oče zadnji kamen nese In ga k drugim perloží; — V tim se celi hrib potrese, Skala pokne, zabobní. Oče ogleda se, ter vidi, De pečine pokajo, Šibre, skale kakor zidi, V globočino treskajo. Komaj na višini poči, Veči sin na stran zletí, In iz jáme v gorco skočí, Srečen skalam odbeží. V serce pa očeta speče , Smerten strah ga obletí, Mlaji sin do njega teče In za njem se peč vali. Zdej, zdej smert ga bo požerla — Misli oče tam stermeč — Že ga z puham je poderla, Zdej — — na stran se vdêre peč! Oče, vidit sina živa, V naročje vzame ju, V radosti solzé preliva, Hvalo da klečé Bogú! Strašna vidi razvalina Pod Donačko goro se, Tam očeta in dva sina Angel smert' obvarval je. Jože Hašnik. Perstavik k veselim oznanilu okrajšane vojašké službe. De bodo tudi tisti vojaki (soldatje), ki že osem let služijo, dobróte milostljivo okrajšane vojaške službe deležni, so presvitli Cesar FERDINAND 16. dan pretečeniga mesca ukazali, de imajo že letas vsi tisti slovó dobiti, ki so v letu 1832 in 1833 v vojaški stan stopili; vsi drugi pa, ki tudi ze čez osem let služijo, bodo v prihodnih dveh letih 1846 in 1847 poslóvljeni. Porok mojih beſedi ſo laſtne ſkuſhnje. Sadnji zhaſ je, de sazhnemo na pomnoshenje gojsdov ali borſhtov miſliti, sakaj vſak kmetovavez vé, v kakó shaloſtnim ſtanu ſe snajdejo naſhi gojsdi ſedajni zhaſ, ktere bres premiſlika istrebujemo, eno drevó sa drugim ſekamo in potem takim savoljo prevelike ſeke, poſhilanja in prodaje leſá v vuna- nje deshele, ozhitno in neuſmiljeno gojsde ropamo. To ropanje borſhtov je poſebno v tiſtih deshelah shaloſtno, kjer ſe vino pridelujo in vinſka terta raſte; tam uboge meje in borſhti she zlo h konzu gredó, kér ſe ſilno veliko leſá sa terte potrebuje. De bi ſe tedaj gojsdi in borſhti v imenovanih krajih sopet v bolji ſtan pripravili, nam samore reja navadne akazije *) k tem nar hitreji pripomôzhi, is ktere ſe da v malo letih, zhe bi ſe je kmetovavzi prav poprijeli, zhuda veliko leſá, gojsdov in borſhtov sarediti; satorej hozhem tukaj *) Od akazije ſo 4 plemena snane; sa kmetijsko rabo je nar- bolji sgorej perporozhena navadna akazija (unächter Aka- zienbaum, amerikanischer Schottendorn, robinia pseudo- acacia). To koriſtno drevo je v Ameriki domá, od kodar ga je Janes Robin, franzoski botanikar, pred dvé ſto leti v Evropo prineſel. Na Nemſhkim je ſhe le kakih 50 let sna- no, kjer ga prav pogaſtama ſadíjo. V tem zhaſu je tudi na Slovenſko priſhlo. V Ameriki sraſte do 80 zhevljev viſoko. Meſza Roshnizveta zvetè s lepo diſhezhim, belim zve- tam, kteri ſe potem v rujavkaſte ſiroke ſpremeni, v kterih ſeme tezhi. Grosno hitro raſte, takó de v enim letu 8 do 10 zhevljev dolge mladike poshêne. Pravijo, de da akazija tudi sa kurjavo poſebno dober leſ. Vredniſhtvo. Pomnoshenje gojsdov ali borſhtov. 5S kaj vezh od tega takó koriſtniga dreveſa govoriti ki po vſi pravizi saſlushi, ga de vſim kmetovavzam priporozhimo. Laſtnoſti akazije. Med vſim drevjem, kar koli ga v naſhih kra- jih posnamo, ne najdemo nobeniga takó naglo raftljiviga dreveſa, kakor je akazija: njena raſt je takó ſpeſhna in hitra, de v petih letih do 30 zhevljev viſokoſti sraſte. Marſiktero drugo doma- zhe drevo tudi urno raſte, vender le komaj po- lovizo akazijeve velikoſti v enakim zhaſu doſezhi samore. Nje deblo je proti toploti, mokroti in gnjilobi takó ſtanovitno, de kôli, kteri ſo bili pred 50 ali 60 letmi v semljo sabiti, ſe dan danaſhnji bres vſiga madesha ravno taki, kakorſhni ſo bili va-njo sa- biti, is semlje jemljejo. Mnogoverſtne ſkuſhnje uzhé, de akazija veliko dalje terpi kot nar terji hraſto- vi leſ. V Ameriki ſejejo akazijo in jo ſadijo s poſeb- no ſkerbjo, vezh jo obrajtajo kakor vſako drugo gojsdno drevo. Amerikanſkim barkam in ladjam to drevo, ako ravno polovizo tanji od hraſtovih, prav dobro ſlushi, sato is njega pri barkah vſe tiſte dele narejajo, kteri nar vezh mozhi in stanovitnoſti pred gnjilobo potrebujejo. Amerikanje napravljajo is aka- zijeviga zvetja tudi neki ſirup, kteriga sa rasne rezhí veliko obrajtajo. Zhbele dobijo na akazijevim zvetju neisrezheno veliko in dobre paſhe; ja ſhe zlo perje ali liftje ſe v Ameriki sa mnogoverſtne farbe porabi. Veje ali verhi tega naglo raſtljiviga dreveſa nam dajo nar lepſhi in nar terdniſhi kôle ali ſhtange sa hmelj, v vinſkih deshelah pa nar bolji rahle sa terte, in kôle in rante sa latnike. Akazijevi leſ pa ni ſamó nar boljſhi leſ sa ime- novane rezhí, ampak je tudi tam, kjer ſe ga po- goſtama saraſte, zeli desheli h neisrezheno veliki koriſtnoſti. Mi ſmo ſe she vezhkrat po laſtnih ſkuſh- njah preprizhali, de nimamo nikakor boljiga leſá sa naſhe kmetiſhko orodje, sa misarje, ko- larje, strugarje i. t. d. kakor je akazijev. * Akazijevo perje je tudi prijetna klaja sa krave in ovzé, ktero merzheſi nikoli ne oſkrunijo. Reja akazije. Miſlimo, de bo marſikteriga naſhih bravzov mi- kalo svediti, kakó ſe akazijevo drevje pomnoshí? in v kakſhni semlji ſe nar bolje obnaſha in nar- hitreji raſte? Akazija je terdo in poterpeshljivo drevó, ktero tudi v puſtim in peſknatim ſvetu prav zhverſto ra- ſte. Moje v ti rezhi ſtorjene ſkuſhnje ſo me po- polnama preprizhale, de akazija proti ſolnzhnimu pri- hodu in sahodu pràv dobro, proti polnozhi pa ſhe boljſhi raſte, proti poldnevu pa raji boléha. To mi bo pazh vſak sveden kmetovavez po- terdil, zhe rezhem, de nam takih golih in prasnih in ſhe drusih pripravnih proſtorov nikjer ne manjka, kamor bi akazijevo drevje lahko saſadili ali saſejali; naſadimo jih tedaj zele verſté, kakor grajo, in ogradimo te verſte sopet s akazijo in kmalo ſe bomo preprizhali, koliko nam bo gola graja vergla, zhe jo vſako tretje leto ſékamo; gotovo vezh, kakor popred zele meje ali borſhti drusiga leſá. Naſadi ſi, dragi kmetovavez, akazije sraven poto- kov in prepadov, takó goſtó, kakor moreſh: zhe imaſh malo ſadesha, ſadi ga redko, kér ima akazija to laſtnoſt, de, zhe jo v tretjim letu pri tleh poſe- kaſh, ſe ſama od ſebe grosno pomnoshí in prav veliko koreninzhinih svershkov ali baſtardov is ko- renik poshene. Ravno na to visho ſim ſe dolgo zhaſa trudil, imenovane svershke preſajati, in kér ſo mi jele meje smiraj bolj peſhati, ſim mogel ve- liko rahel in kolov sa terte kupiti. Potem pa, kér ſim sazhel ſvoje puſhave in potoke s akazijo na gori rezheno visho saſajati, ſim v kratkim zhaſu akazijo- vih rahel sa vſe ſvoje vinograde dovelj pridobil, in vſako drugo ſorto dreveſ v nemar puſtivſhi, miſlim de bom kmalo ſhe akazijovih rahel na prodaj imel. Vezhletne ſkuſhnje ſo me isuzhile, kakó ſe ima s akazijo v zaker hoditi, de bo pràv. Svedil ſim tudi, kakó ſe mlade dreveſiza is akazijeviga ſemena dobijo. Marſikdo mi ne bo verjel, ako mu rezhem, de ne bo akazijevo ſeme nikoli ſ-hajalo, zhe ſe bo takó ſejalo, kakor ſemena drusih ple- men: sakaj akazijevo ſeme je grosno ter- dó. V pretezhenim letu ſim ſhe le to prav svedil, kakó ſe mora ſejati, de bo vſako serno kalilo, ſ-hajalo in zhverſto raſtlo, kér ſim is eniga bokala ſemena zhes 5000 akazijevih dreveſiz sredil, med kterimi jih je vezhidel po ſeshnji viſokih sraſtlo. (Konez ſledi.) Zheſki kolovrati v Shiréh. She sdavnej ſmo sheleli zheſke kolovrate, od njih prida preprizhani, v naſhim kraju, kjer ſe ljudje veliko s prejo pezhajo, pa dan danaſhin per ſtarim delu le reven saſlushik imajo, vpeljane viditi. Satorej ſmo po zhloveku ſem ter tje popraſhevali, ki bil na-nje preſti uzhil, kér ſmo miſlili, de bi sazhetek bres poduka tudi per nar boljſhih kolovra- tih naſhimu naménu ſhe le naſproti biti vtegnil. — Kakó po hvali nam je torej Ignazi Kiseveter, ki je od goſpoda Pihlerja is Ljubljane s kolov- rati in vſo perpravo sa to delo poſlan, oſmi dan pretezheniga meſza, h nam priſhel. Prav s vese- ljem ſmo prijasno narozhilo sgorej imenovaniga go- ſpoda ljudem perporozhevali, in jih poſébne dobrote opominovali, de ſe ne le vſak, kdor hozhe, saſtonj isuzhiti samore, ampak tudi upanje dobriga pri- hodnjiga saſlushka ima. She drugi dan, to je v nedeljo, je ſilno veliko ljudí ſkup perderlo, zhudne kolovrate glédat in pre- ſodit jih. — Hvale malo, veliko pa sabavljanja, kakor per vſih novih rezhéh, je ſliſhati bilo. „To je otrozharija" — ſo rekli nekteri: drugi „de ſo le sa goſpôdo, ne pa sa kméta;“ tretji „de ne umejo, de bi to kaj prida biti môglo, pa ſe vender na naſhe perporozhevanje saneſó." Terd prepir ſmo imeli s marſikterim ſvo- joglavzam, ki le ſtaro terdi, vſe novo mu pa nizh ne veljá.*) *) Beſede zhaſt. fajmoſhtra, goſpoda Vertovza na 42. ſirani „Vinoreje" ſo vſiga premiſlika vredne: „Kjé ſe bodo naſhi naſledniki s potrebnim leſam sa terte in ognjiſha previdili? Mi bomo odmerli, zhloveſhtvo bo pa ſhe shivelo; ali ni she velika potreba, de bi ſe sazhelo, sa domazho dreveſno rejo kaj bolj poſkerbovati ? — **) Gorko priporozhvanje je akazija tudi pri lanſkim velkim sboru Dunajſke kmetijſke drushbe naſhla, kjer jo je ſlavni goſp. Rupreht prav vshivo kmetovavzam priporozhval. Vredniſhtvo. *) Prav ljubo nam je, de ſo nam zhaſt. goſpod A. G. ta dopiſ poſlali, in shelimo, de bi po isgledu goſp. J. D. in goſp. A. G. posneji is vſih tiſtih far dopiſe dobili, kjer bo zheſki mojſter hodil in koriſtne poduke zheſkiga predenja ſejál. **) Krajnſka kmetijſka drushba je od konza, ko je krompir v naſho deshelo priſhel, premije tiſtim kmetovavzam 59 V pondeljik sjutrej ima she vſak kolovrat ſvojo predizo; gledavzov pa je sopet polna isba. Tode vſak sazhetek je teshak, tudi naſhim predizam gre ſlabo od rok. Eni vreteno ne vlezhe, drugi prevezh ſuzhe, in terga ſe jim nit. — Nizh nebo, nizh nebo, ſe ſliſhi po hiſhi, le ſtaro bo bolji. Mojſter pa, veſ poterpeshljiv *) in prijasen, ſe po- ſmehuje, kashe ti in uni délo bolj prav poprijéti, in vbogljive predize kmalo umejo, ter savernejo ſméh. Popoldne je she vſe drugazhi. Kolovrati ſe verté, de je lé veſelje, in vſak je mo- gel ſposnati, de to prasno nebo. V torek ſe je shé toliko prediz sa uk oglaſilo, de ſmo jih sa zeli téden sapiſali. Isuzhene ſo rade vſaki dan ſhe nasaj pertekle, predivo perpravljati ali drusiga kaj uzhiti ſe. Dobro in smirej boljſhi je ſhlo. V oſmih dneh je veliko isuzhenih, oſemnajſt pa po- polnama poterjenih sa delo od gosp. Pih- lerja obljubljeno, sa ktéro ſo vſe proſile. Vezh drugih je ſhe uzhiti ſe proſilo, pa ſo mogle savoljo pomanjkanja zhaſa na drugikrat odloshene biti. Kar naſ pa sraven tega tudi prav slo veſeli, je, de ſo kmalo brihtni domazhi rokodéli kolovrate gledat perſhli, in obljubili, ravno takih in ſhe lizhniſhih**) isdelati; in shé jih je nekaj v délu, ktére bomo, zhe ſe bodo dobro ſponeſli, in zhe bodo od saſtopnih poterjeni, v Novizah rasglaſili. Shiri oſmiga Şuſhza 1845. A. G. Pertožba kmetovavcov zoper hudo letaš- njo zimo. Iz Štajerskiga 13. Sušca. Prerok v 51. listu lanjskih Novic jo je prav dobro zadel: od druge polovice Svečana sèm je takó snežilo, de je kaj; sneg je sploh po 2 do 3 čevlje visok, kér so pa meteži (kopice) po hribih, ga je per poldrugi seženj visoko. Zatorej se slišijo tele tožbe kmetovavcov: Pervič: povsod pripovedujejo od človekov, ki so jih mertve v snegu najdli. Drugič: živinska klaja je pošla; zatorej je taka stiska, de se nevémo kam djati z živino. Tretjič: v gojzd ni mogoče iti po drevá, moramo sadne drevesa sekati; oh! de bi sneg sko- raj proč bil. Četertič: ovce v štalah cerkajo, kér nema- jo klaje, zunaj pa tudi nič ne dobijo; oj, de bi sneg skorej skopnel, de bi se zunaj pasle! Petič: delati skoraj nemamo kaj v hiši, de darila, ki ſo ga nar vezh ſadili in jih je na to visho k reji krompirja ſpodbodovala. Glejte, taka ſe je v sazhetku zlo s krompirjem godila, bres kteriga bi dan danaſhin ne môgli shiveti! Ravno taka je tudi s zheſkimi kolovrati; naſhi vnuki ſe bodo ſmejali, ki bodo brali, de ſo ſe njih dedje od konza zheſkim kolovratam soperſtavljali. *) To je pravi uzhenik, ki s terdimi glavami poterplje- nje ima, in ſe ne rasſerdi, zhe tudi v sazhetku kak bedaſti odgovor ſliſhi. **) Ljubi kolovratarji v Shireh! Prav slo naſ veſeli, de ſte ſe isdelovanja zheſkih kolovratov poprijeli in nam po tem takim upanje dali, de jih bomo po niski zeni dobivali. Tode opomniti vaſ moram, de je zheſki kolovrat grosno umetna rezh, in de mora v vſih ſvojih delih — od konza do kraja — s nar vezhi pasljivoſtjo isde- lan biti. Vſaka ſhe takó majhna rezh mora na- tanjko napravljena biti. Kdor miſli, de bo zheſki kolovrat naredil, zhe ga je le enkrat vidil, ſe slo moti: dela takih smot vam lahko v naſhi piſarnizi pokashemo. Vſim, ki zheſke kolovrate delate, naj bodo Unglertovi kolovrati v isgled, ki ſo prav dobri, pa tudi lizhne in velike poſtave. Vredniſhtvo. bi pač snega skorej zmanjkalo! Ko bi bili mi poprej tó vedili, drugači bi bilo; zdej so se začele nam oči odpirati, tode prepozno je. Odgovor na te pertožbe. Zima ni tri leta enako vlažna, pa tudi ne preojstra z velikim snegam; zató, dragi moji kme- tovavci, nikar ne bodite nejevoljni, če nas je letas sneg takó neprevidno zalezel. Sneg ni sam kriv teh naših nadlog, smo jih samí več: Pervič: veliko mertvih, ki so jih v snegu našli, so bili le pijanci. Še poleti je pijancu cesta prevozka, ne pa zdej v takim snegu. Drugič: za klajo je bila vlani resnično sred- nja letina: naj bi se bili kmetje po tem ravnali in živino na zimo zmanjšali, ne pa ravno nasproti de- lali, in obilne živine redili, kakor de bi klaje do- velj bilo. Umen kmetovavec se z številam svoje živine vedno po zalogi živinske klaje ravná in jo ob pravim času prodá, namesti de bi mogla stradati, zboléti in pocerkati. Tretjič: de drev nemaš, premisli, moj ljubi kmetovavec, koliko dni je bilo v jeseni, ko si v gostivnici pri bokalu sedel, namesti de bi bil tačas drevá sekal in vozil; to storivši bi ti zdej ne bilo treba v roke pihati. Četertič: ovcé so živali, ki so z marsikako kermo zadovoljne, če jo le hočeš ob pravim času domú spravljati. Petič: de v hiši nimaš kaj delati, si tudi sam tega kriv: saj so te „Novice" opominovale, kmetij- sko orodje popravljati de bodeš takrat imel kaj v roke vzeti, kader poljsko delo nastopi: celo leto hodiš v gojzd, ko bi si zaznamoval les, kteri bi bil za eno ali drugo rabo in ga domú perpravil, dovelj bi imel tudi po zimi opraviti. Če so se pa vam oči vender enkrat odperle, je pràv, de boste prihodno jesen bolj prividni in skerbni. Jožef Zepič, kmetovavec. Izpis iz lista častniga gosp. Ignacija Knobloharja domorodniga učenca učiliša za razširjanje vere (pro- pagande) v Rimu, na svojiga prijatla A. S. v L—u. Iz Rima 12. dan Svečana 1845. Spet gré eden zmed naših rojakov za misijo- narja, luč svete vére razširjat, ta je namreč gosp. Ignaci Knoblohar, škocijanski farman na Dolenskim v Ljubljanski škofii, kateri, izučivši se v Ljubljani bogoslovje druziga leta, se je v letu 1841 v Rim podal, se ondi v propagandi bogo- slovstvo izučit. Ker pa ni mogel koj vanjo vzet biti, se je svoje nauke dalje učil v učilnici, ime- novani: rimsko zborniše (collegium romanum) takó dolgo, de je v leti 1843, po navadni prisegi propagandi perdružen bil, kjer je kakor učene in misijonar tega učiliša, v posti leta 1845 v maš- niški stan posvečen bil. — Poslušajmo, kakó sam piše: Na velikonočno nedeljo, če je božja volja, bom vpervič daritev svete maše na oltarji nar Svetejši- mu daroval. Velki teden mislim, de pojdem od tu- kej proč, vender še zdej ne vem, kam bom poslan; in ravno med tem, ko Vam te verstice pišem, se v zboru svete propagande vpričo njih vzvišenosti (emi- nencije) kardinal-vodja propagande zavolj mesta mojiga poslanja ravna in bo tudi dokončano. Sto- pivši namreč v propagando sim se popolnama volji in zapovedim njenih vikših podvergel, in tedaj v božjo voljo vdan od njih perčakujem napoved svo- 60 jiga poslanja (misijona). Močno, kakor nikol po- pred, se mi v serci ljubezin do domovine oživljuje, ktera bi mi pot svojiga poklica greniti utegnila, ko bi v mojim spominu živó zapisano ne bilo, de svoje očestvo zavoljo Kristusa zapustim. — Vi tudi že- lite kaj od družtva za razširjanje katolške vére, ki se propaganda imenuje, od mene zve- diti. Zavolj pičlosti časa za danes s tem za dobro vzemite: Znano Vam je, de je pravi začetnik tega ve- ličanskiga družtva bil papež Verban osmi v leti 1627, zató se Verbanovo imenuje, ki je to učiliše kardinalam v vodništvo izročil. Imenuje se tudi papeževo, pastirsko, ali vesolno se- miniše. Apostolski namestniki (vikarji) in pred- stojniki tù sem iz vsih, tudi nar daljniših krajev svetá mladenče pošiljajo. Tukej dobivajo pod oče- tovskim obskerbništvam verlih predpostavljenih du- hovno izobraženje, se po dokončanih naukih v duhovne posvečujejo, in potem se od svetiga zbi- raljša ali v njih lastno domačijo, ali pa po potrebi in okolšinah v kake druge kraje pošiljajo za apo- stolske misijonarje. Vender jih persega, ki jo ob svojim časi položiti morajo, za vselej z propagando v zavezi obderží, po kteri dobijo za cel čas svo- jiga življenja primek odrejencov ali učencov propagande, in dolžnost na se vzamejo, vsako leto sv. zbiraljšu zvesto naznanje dati od svojiga stanu, od dela svojiga poklica in drugih misijon- skih okolšin. (Konec sledi.) Poslavljenje. Presvitli Cesar so po vikšim sklepu od 22. Sušca tega leta našiga častitiga domorodca, visoko učeniga dohtarja in c. k. svetovavca pri Teržaškim deželnim vladarstvu, gospoda Andreja Golma- jerja, svetovavca c. k. dvorské komisije na Dunaju in vodja estrajskih latinskih šol (k. k. Hofcommissions-Rath und Director der Gym- nasialschulen) izvolili. Domazha poveſt. V Semizhu in okoli Semizha je bil Velko Saboto to je 22. dan Suſhza velik potreſ okoli pol ene popoldan, kteri je pa k ſrezhi komej dva trenutja terpel; vſe hiſhe, zerkev in vinſke kleti ſo ſe bile takó mozhno ſtreſle, de ſmo bili vſi pre- ſtraſheni. Jakob Şmrekar, kmetovavez. ſvezhi ſte med ſvetim opravilam ſame od ſebe vgaſ- nile. She le potem, ko ſim ukasal okno odpreti, niſte imenovani ſvezhi, kteri ſte bile sopet per- shgani, vezh vgaſnili. Savsel ſim ſe, ko ſo mi po ſ. opravilu naſlednji vsrok leté bolesni povedali: Pred ta dan svezher je namrezh goſpodinja hraſtovi ſhtor v pezh djala, de bi po nozhi hiſha oſtala gorka. Ali kaj ſe sgodi? Kér je bila pezh nekoliko ispokana, ſta po nozhi dim in ſoparza v hi- ſho puhtela in srak takó pokasila, de ſta vſih pet prebivavzov omámila. — She le okoli treh popoldan ſe je sazhela goſpodinja nekoliko savéfti; hozhe is hiſhe iti, pa pade in le s velikim persadevanjem pride do ſoſedove hiſhe, ljudí na pomozh klizat; ko pa v hiſho ſtopi, pade sopet na tla od ſlaboſti. Hitro tedej gredó na pomozh. Mlajſhi dva ſinova, ko ſo jima mleka piti dali, ſta ſe kmalo savedila, posneji ſhe le goſpodar, nar hujſhi med vſimi je pa bilo nar ſtarejimu ſinu, ki ſe je po nozhi v te- shavah is klopi na tla svalil; bolj je bil mertvimu, ko shivimu podoben, vſi udje ſo mu odpovedali, in zhe ravno v drugo hiſho preneſhen, ſe vender dolgo zhaſa ni savedel in le nekoliko pred mojim prihodam ſe je isbrihtal. Velika ſrezha je tedej bila v ti neſrezhi, de niſo bili vſi od ſhkodljive voglene ſoparze saduſheni. Posebno je Bog sa nje ſkerbel; sakaj sdej ſo so- pet vſi sdravi. Is leté pergodbe lahkó ſposnamo, de pervizh voglena ſoparza nar bolj na tla pade, kér je ſinu na tla svalenimu nar hujſhi bilo, in de drugizh ſe ne ſamó tiſti v ſmertni nevarnoſti snaj- dejo, ki ſtanize s sherjavzo grejejo, kakor ſmo sadnjizh shaloſtno pergodba is Tuhinja v Novizah brali, ampak de je sa ohranjenje shivljenja tudi potrebno terdne pezhí imeti, ali ſaj ispokane do- bro samasati, de dim in ſhkodljiva voglena ſo- parza shivivniga sraka ne pokasi. Jos. F. Oznanilo nove knjige slavjanskiga pismenstva, ki jo je ravno sedej slavni gosp. dohtar Miklosič na svitlo dal, in se na Dunaju v bukvarnici (Brau- müller et Seidel), pa tudi drugot pod nadpisam dobiva: Radices linguæ slovenicæ veteris dialecti. Scripsit Franciscus Miklosich Philos. et Juris Doctor. Lipsia 1845. — Cena te važne knjige je pol- drugi goldinar srebra. Srezha v neſrezhi. Is Vodiſhke fare. 22. dan Şvezhana ob pol petih svezher ſim bil poklizan, de imam obhajat iti v vaſ pol ure od ſarne zerkve odlozheno, kjer ſo v eni hiſhi vſi, namrezh goſpodar, goſpodinja in trije ſino- vi na enkrat sboléli. Povedano mi je bilo, de je poſebno hudo goſpodar, ſhe hujſhi pa njegovi nar ſtareji ſin sbolel, takó de ſe nizh ne savé. Ko pri- dem v vaſ, previdim nar poprej s ſvetimi sakra- menti umerjozhih nar ſtarſhiga ſina, ki je bil pred mojim prihodam v ſoſedovo hiſho preneſhen. Potem grem goſpodarja v njegovo hiſho obhajat, sakaj gospodinji in mlajſhima dvema finama je bilo she od- leglo. V hiſhi je bil srak takó pokashen, de bi ne bil mogel dolgo zhaſa notri obſtati; dve gorezhi Danaſhnjimu liſtu je vinoréje perloshen. Shitni kup. mernik Pſhenize domazhe . 1 » » banaſhke.. Turſhize.. Şorſhize . Rèshi ..... . . . . Jezhmena .... . . Proſa . . . . . . . Ajde . Ovſa » » V Ljubljani 5. Malitrav- na. gold. kr. 21 58 45 48 V Krajnju 31. Şuſhza. gold. kr. 1 1 26 4 51 3 48 36 ſhtiri in dvajſeti dél . . . . . . . . 36 Vrednik Dr. Janez Bleiweis. — Natiskar in založnik Jožef Blaznik v Ljubljani.