KULTURNO UDEJSTVOVANJE Glasbena nadarjenost v otroškem pevskem zboru Tanja Bezgovšek, profesorica razrednega pouka, Osnovna šola Primoža Trubarja Laško Kot profesorica razrednega pouka se v svoji dvajsetletni praksi v osnovnem šolstvu srečujem z otroki prvega in drugega triletja, ki so nadarjeni na mnogih področjih. V zadnjih desetih letih svojega pedagoškega dela poučujem šolski predmet glasbena umetnost v tretjem, četrtem, petem in šestem razredu. Z veseljem uspešno vodim dvoglasni otroški pevski zbor. Glasbeno nadarjeni otroci so tisti, s katerimi se srečujem vsakodnevno tako pri pouku glas- bene umetnosti kot pri interesni dejavnosti otroški pevski zbor, ki je v naših učnih načrtih zastopana dvakrat tedensko. V prispevku bom predstavila nekaj ključnih izhodišč o glas- beno nadarjenih učencih, strukturi glasbene nadarjenosti, vplivih na glasbeno nadarjenost in njenih lastnostih. Velikega pomena sta pravočasno prepoznavanje glasbeno nadarjenih otrok in učiteljeva kompetentnost pri poučevanju. Natančneje se bom osredotočila na prim- ere iz prakse z glasbeno nadarjenimi pevci in pevkami v dvoglasnem otroškem pevskem zboru. Za uspehe v pevskem zboru je treba zagotoviti spodbudno učno okolje, ki je naklon- jeno razvijanju in spoštovanju individualnosti ter hkrati enosti. Ključni pojmi: glasbena nadarjenost, prepoznava- dročje. Preplet navedenih sposobnosti pojasnjuje nje glasbene nadarjenosti pri otrocih, poučevanje razlike med posameznimi glasbeno nadarjenimi glasbeno nadarjenih otrok, glasbeno nadarjeni otroki. pevci in pevke v otroškem pevskem zboru. Vplivi na glasbeno nadarjenost Glasbena nadarjenost, talentiranost Gagné (2003) v Diferenciranem modelu nadarje- Glasbeno nadarjeni otroci so nadarjeni na ume- nosti in talentiranosti v glasbi zajema tudi dejavni- tniškem področju. Včasih so izraze »muzikalnost«, ke, ki pomembno vplivajo na razvoj glasbene na- »glasbene sposobnosti«, »glasbeni talent« obrav- darjenosti. To so možnost/priložnost za glasbeno navali kot sinonime in jih uvrščali v glasbeno na- udejstvovanje, pozitivni/negativni vplivi okolja in darjenost (Črčinovič Rozman 1994), danes pa poj- osebnostni dejavniki. ma »nadarjenost« in »talentiranost« ločimo (Ga- gné 2009, v Črčinovič Rozman in Kovačič 2010, 56): V glasbenem razvoju so pomembni dejavniki mar- - nadarjenost je splet prirojenih sposobnosti na ljivost, motivacija, vztrajnost in delovne navade. najmanj enem področju znotraj najboljših 10 % Brez lastne glasbene aktivnosti še tako nadarjen vrstnikov enake starosti; otrok ne more uspeti (Anžur Kajzer 2011; McPher- - talent je »obvladovanje sistematično razvitih son in Williamon 2009). sposobnosti in znanja na najmanj enem podro- čju človekove aktivnosti znotraj najboljših 10 % Lastnosti glasbeno nadarjenih učencev vrstnikov enake starosti, ki so na nekem podro- George (1997) je naštel lastnosti, ki jih lahko imajo čju (ali več področjih) aktivni«. potencialno nadarjeni otroci na področju glasbe- ne umetnosti: otrok uživa v glasbi, jo rad ustvarja Gagné nadarjenost poimenuje kot pridobljene na- in posluša, že od zgodnjih let izraža močno željo po ravne potenciale, ki se ne razvijajo le z zorenjem, igranju glasbila, ima morda absolutni posluh, izmi- ampak tudi z vajo in učenjem. Rezultat sistematič- šlja si izvirne melodije, zlahka si zapomni in izvaja ne vaje na specifičnem področju je vrhunska zmo- melodične ali ritmične vzorce, se zanima tudi za gljivost oz. znanje, ki ga Gagné poimenuje talent spremljevalne zvoke, akorde in posamezne inštru- (Gagné 2003). mente, glasbo čuti in se nanjo odziva s telesnimi gibi ali spremembo razpoloženja. Struktura glasbene nadarjenosti Gagné (2003) v Diferenciranem modelu nadar- Sutherland (2015) našteva naslednje značilnosti jenosti in talentiranosti v glasbi opredeljuje štiri otrok, ki kažejo sposobnosti na področju glasbene osnovna področja sposobnosti, ki so genetsko po- inteligentnosti: imajo absolutni posluh, zapomnijo gojena in se prepletajo. To so intelektualno, krea- si melodijo, lepo pojejo, držijo metrum, znajo po- tivno, socio-emocionalno in senzomotorično po- snemati glas drugih, igrajo glasbilo. 64 Didakta Glasbeni razvoj oblike in načine dela z otroki v pevskem zboru. Kot Za uspešno in ustrezno razvijanje otrokove nadar- vodja pevskega zbora se zavedam, da je otroka tre- jenosti mora učitelj poznati potek glasbenega ra- ba slišati, upoštevati in razumeti. zvoja. V praksi se to kaže na različne načine. Glasbeni razvoj zajema razvoj elementarnih glas- Pri oblikovanju urnika pevskih vaj pevske vaje pri- benih sposobnosti (melodični in ritmični posluh) lagajamo glede na urnike otrok. Potekajo tako v in sposobnosti višjega reda (harmonični posluh, dopoldanskem kot popoldanskem času. Pred tek- analitično poslušanje, sposobnosti estetskega movanji imamo intenzivne pevske vaje, ki trajajo oblikovanja in vrednotenja) (Denac 2012; Sicherl dva dni. Kafol 2001). Številni avtorji so oblikovali faze glas- benega razvoja, ki so glede na starostna obdobja le Vaje imamo individualno, v manjših skupinah ali okvirne. Vsak otrok ima lasten tempo razvoja. kot celoten zbor. Sledimo načelu kontinuitete, saj tako vzdržujemo pevsko kondicijo. V učnem načr- V osnovnošolsko izobraževanje vstopajo otroci pri tu je letno predvidenih 70 ur OPZ. Ure so sistema- šestih letih. Šestletni nadarjeni otroci že lahko izka- tizirane. zujejo sposobnosti višjega reda, katerih intenziven razvoj nastopi po enajstem letu. Potek pevske vaje v OPZ Trubadurčki Otroci prihajajo na vaje po pouku in s seboj prine- Do devetega leta kaže otrok napredek v analitič- sejo marsikatero doživetje. Včasih ga želijo deliti z nem zaznavanju, ločevanju tonskih višin, trajanj, ja- vsemi. Temu namenimo veliko časa, saj tako kre- kosti, hitrosti, otroci postopno zaznavajo večglasje. pimo sposobnosti za komuniciranje, navezujemo Razvijata se tudi miselna klasifikacija, ki vključuje stike in razvijamo empatijo. razvrščanje po podobnostih, in seriacija, ki vključu- je razvrščanje na osnovi razlik (Sicherl Kafol 2001). Pred učenjem pesmi skupaj s pevci poskrbimo za ogrevanje telesa, našega pevskega aparata. Izvaja- Prepoznavanje in poučevanje glasbeno nadarje- mo vaje raztezanja in sproščanja celotnega telesa nih učencev (vratu, obraza, čeljusti ramenskega obroča, hrbte- Učiteljeve glavne naloge pri prepoznavanju in delu nice). z nadarjenimi so, da opazuje učenčevo delovanje v razredu in njegov emocionalni ter socialni razvoj, Z vajami za oblikovanje pevskega izraza dose- spremlja učenčev napredek, sodeluje in izmenju- žemo sproščenost obraza, ki je pogoj za odprto je mnenja z učitelji, ki izvajajo druge dejavnosti s petje. tem učencem, dobro pozna koncept odkrivanja in dela z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni Vaje za pravilen in nadzorovan pevski dih in vaje za šoli in spremlja novosti iz strokovne literature, na- aktivacijo trebušne prepone so izjemnega pome- črtuje pouk glede na individualizirane značilnosti na, saj omogočajo vzdrževanje stabilnega zračne- in potrebe nadarjenega učenca, pouk diferencira ga stebra. Vaje izvajamo v pravilni pevski drži. in individualizira, oblikuje predlog za evidentiranje nadarjenega učenca in prepoznava nadarjenost z Raznolikost in sistematično načrtovanje govornih ocenjevalnimi lestvicami (Ferk, 2012). vaj omogočata pravilno artikulacijo frontalno in horizontalno orientiranih vokalov. Vaje so govorne, OPZ Trubadurčki v veliki meri tudi pete. Predstavitev OPZ Trubadurčki V otroškem pevskem zboru Trubadurčki poje 35 Sledi opevanje pevcev. To so vaje mrmranja, vaje pevcev. V skupini so otroci četrtega in petega ra- za razvijanje resonance, vaje širjenja pevskega ob- zreda z različno razvitimi sposobnostmi na inte- sega pevcev, vaje za izenačevanje registrov, vaje lektualnem, kreativnem, socio-emocionalnem in za utrjevanje intervalov, dinamičnih in agogičnih senzomotoričnem področju. Prav tako se razliku- oznak, vaje za razvijanje različnih tonskih trajanj jejo glede na možnosti in priložnosti, ki jih imajo in tišine v glasbi. Vaje opevanja so načrtovane pre- za glasbeno udejstvovanje. Nanje v predšolskem mišljeno, saj jih kot zborovodja načrtujem v učni in šolskem obdobju vplivajo različni pozitivni oz. pripravi na podlagi glasbenega dela, v našem pri- negativni dejavniki iz okolja. Ključnega pomena meru pesmi, ki jo nameravam s pevskim zborom so tudi osebnostni dejavniki posameznega otroka: poustvariti. marljivost, motivacija, vztrajnost in delovne nava- de. Nekateri otroci so evidentirani kot nadarjeni. Delo z besedilom pesmi je izjemnega pomena. Jasna artikulacija besed z ustreznimi poudarki na Metode, oblike, načini dela v OPZ Trubadurčki zlogih omogoča razumevanje besedila in ustvarja Vsa navedena dejstva narekujejo različne metode, ritem v pesmi. Razumevanje besedila narekuje in- 65 Didakta KULTURNO UDEJSTVOVANJE terpretacijo besedila. Mnogo otroških pesmi omo- Pogled naprej v šolsko leto 2024/25 je zajemal na- goča tudi telesno izrazno gibanje, kar je otrokom slednje nedokončane trditve: zelo všeč. - Sprašujem se … - Da bi razvijal kakovost petja, moram … Vse navedene vaje strnem v glasbeno-didaktič- - Če bi ponovil nastop, bi spremenil … no igro, zgodbo. Ta jih vedno dodatno motivira in - V prihodnosti bi mi pomagalo … sprosti. S pomočjo pripovedovanja zgodbe pevci - Za še boljše sodelovanje pevcev bi … izvajajo zgoraj navedene vaje. - Ugotavljam, da bom … Pred učenjem pesmi otrokom razdelim partiture ZAKLJUČEK – notne zapise. Tako se začne postopno in siste- Upam, da vsakemu otroku posebej in vsem sku- matično uvajanje otrok v orientacijo v glasbenih paj kot celoti kot človek prinašam spodbudno zapisih. Pesem izvedem ob spremljavi glasbila učno okolje, možnosti za glasbeno ustvarjanje in ali jo predstavim v obliki kakovostnega slušne- lepoto, ki jo premore univerzalni glasbeni jezik. ga posnetka. Učenje pesmi sledi po frazah. V tej fazi učenja pesmi ob učenju fraz upoštevamo Somerset Maugham (v Pahlen 1997, 183) lepoto skladateljeve izvajalske oznake na partituri in z opiše z besedami: »Kako naj mislimo, da leži lepo- otroki razpravljamo o povezavi med besedilom in ta, najdragocenejše na tem svetu, kakor kamen določeno izvajalsko oznako. V ospredju sta otro- na obali, da jo brezbrižno mimoidoči pobere mi- ška kreativnost in domišljija pri ustvarjanju ter iz- mogrede? Lepota je nekaj čudovitega in tujega, vajanju glasbenih vsebin, saj z lastnimi predlogi kar oblikuje umetnik iz svoje duše in iz kaosa sve- dopolnjujejo in nadgrajujejo končno zvočno po- ta. In ko jo je ustvaril, ni vsakomur dano, da bi jo dobo pesmi. spoznal. Da bi jo spoznal, je treba ponoviti ume- S petjem tako obogatimo mnoge nastope. tnikovo pustolovščino. To je melodija, ki ti jo poje; da pa bi jo slišal v lastnem srcu, potrebuješ zna- Dosežki OPZ Trubadurčki nja, občutljivosti in fantazije.« V šolskem letu 2022/23 smo z OPZ Trubadurčki nastopili na regijskem tekmovanju pevskih zbo- rov Od Celja do Koroške v Kulturnem domu v Črni na Koroškem. Osvojili smo zlato priznanje in se s tem uvrstili na 27. državno tekmovanje otro- ških pevskih zborov Zagorje ob Savi 2024. Na dr- žavnem tekmovanju smo 14. 5. 2024 prejeli zlato priznanje. Na ta dosežek smo izjemno ponosni, saj vemo, koliko truda, volje in motivacije je po- trebnih za dosego tega dolgoročno zastavljenega cilja. Samoevalvacija v OPZ Trubadurčki VIRI IN LITERATURA Tako smo s pevci ob koncu lanskega šolskega Anžur Kajzer, M. (2011): Glasbeno nadarjeni otroci. Glasna: revija leta naredili evalvacijo dela in si zastavili nadalj- Zveze Glasbene mladine Slovenije, str. 4, 12. Črčinovič Rozman, J. (1994): Ugotavljanje glasbene nadarjenosti. nje smernice. Na individualni ravni je vsak pevec Pedagoška obzorja, 9(3): str. 49–55. opravil tudi samoevalvacijo o sodelovanju v zboru. Črčinovič Rozman, J., Kovačič, B. (2010): Glasbeni talent. Pedago- ška obzorja, 25(3-4): str. 47-59. Na učnem listu je vsak otrok nadaljeval nedokon- Denac, O. (2012): Načrtovanje glasbenih dejavnosti v zgodnjem čane stavke tako, da so njegove misli povzemale obdobju otroštva: visokošolski učbenik. Maribor: Pedagoška fa- kulteta. njegovo doživljanje sodelovanja v pevskem zboru. Ferk, D. (2012): Vloga razrednika pri odkrivanju in vzgojno-izobra- Kaj je bilo otroku všeč, kaj je bilo dobro, kaj bi lah- ževalnem delu z nadarjenimi učenci v 1. triletju osnovne šole. V. T. Bezić (ur.), Vzgojno-izobraževalno delo z nadarjenimi učenci ko izboljšal, kako bo ravnal v prihodnosti. osnovne šole, str. 134–140. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Gagné, F. (2003): Transforming gifts into talents: The DMGT as a developmental theory. Pridobljeno na: http://www.tandfonline. Pogled nazaj v šolsko leto 2022/23 je zajemal na- com/doi/pdf/10.1080/1359813042000314682. slednje nedokončane trditve: George, D. (1997): Nadarjeni otrok kot izziv. Ljubljana: Profima. Pahlen, K. (1997): Poslušam in razumem glasbo. Ljubljana: Dopi- - Užival sem pri petju, ker … sna delavska univerza Univerzum. - Dobra stran rednih vaj je bila … Sicherl Kafol, B. ( 2001): Celostna glasbena vzgoja: srce, um, telo. Ljubljana: Debora. - Dokazal sem, da … Sutherland, M. (2015): Nadarjeni v zgodnjem otroštvu. Dejavnosti - Presenetilo me je … za otroke, stare od 3 do 6 let. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. Žvar, D. (2002): Kako naj pojejo otroci: priročnik za zborovodje. - Med nastopi sem ugotovil, da … Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. - Nisem pričakoval … Zavod RS za šolstvo (2018). Orodja za formativno spremljanje prečnih veščin. Pridobljeno na: https://www.zrss.si/pdf/Orodjaza- - Rad sem v skupini, ker … SpremljanjePrecnihVescin.pdf. 66 Didakta