„Obrtnik** izhaja 1. dan vsacega meseca in stoji za 4 mesece 60 kr., do konca lota 1883 1 gld. 20 kr. OBRTKIK „Dor GowerbsmannM erscheint nm 1. jeden Monates und kostot flir 4 Monate 60 kr., bis Knde des Jahres 1883 1 fl. 20 kr. Ured niStvo: Gospodske ulice St. 3. (DER GEWERBSMANN.) Kodak t ion: llerrengasse Nr. 3. Strol^oTT-nja-šls: list za. oTortnilse. In.serati so sprejemajo in stane đvestopna potit vrsta za enkrat 5 kr., večkrat ceneje. — Innerate worden angenommon und kostet die z w e ispaltige Petitzeile 5 kr. — Mokrmalige Einscbaltungen billiger. Obrtniki pozor! Ni se vvedlo Se pičiče od določeb obrtne novele, katera je kot postava s cesarjevim podpisom v veljavo stopila dne 29. septembra; — a že slišimo zopet stari krik naših nasprotnikov, da so v nevarnosti vse naprednjaške pridobitve 19. stoletja. In zakaj ? Zato, kor zahtevamo, da se v ministerski naredbi, po kateri se ima to vvesti, določi učilna doba za vajence na 3 ali 4 leta, isto tako tudi za delavca. Vsa osobna prostost bode zdaj pri kraji, ker bode človeku, kateri se ničesar ni učil, pot zaprta do obrtije. Preudarili smo že celo novo obrtno postavo od konca do kraja, a našli tako malo prememb od prejšnega običaja, da, če primerjamo nezaželjone novosti — posebno nam naložene plačevanja, se nam nikakor ne sili vriskati od silnega veselja. Edini smoter, kojega postava ima, da mali obrtiji — katero naši učeni in neučeni narodni gospodarstveniki niti več v poštev ne jemljejo, vsaj pravico obstanka pripozua, je preveč ljudem, koji v imenu prostosti in naprednjaštva pot pripravljajo socialni katastrofi. Obrtnikom se predbaciva nazadnjaštvo, podtika vse slabe namene oškodovati v lasten prid vajence, delavce, občinstvo in sam 13og ve kaj 1 Obžaluje se vajence, za koje tirjamo samo nam znani čas potreben za izučenje rokodelstva, ter pripoveduje, da se učilna doba če ne rabimo vajencev za druge opravke, celo še skrajšati da. Obžaluje se možakarje, katerim računjeno po minimalni določbi ministerstva dve leti za izučenje, dve leti pa kot delavec, torej če dotičnik z 12. letom v učenje stopi, ne bode mogoče v 16. letu že mojstrom postati, ker mi tirjamo tri leta več. Odvzeti hočemo možu v svojih „najboljših moških letali11 priliko osvojiti si lastno ognjišče. Nočemo nadaljevati teh z raznovrstnemi učenemi frazami špikanih razprav, koje sedaj zopet čitamo po raznovrstnih časnikih, a sili nas povedati, da take in enake nazore nimajo le znani časniki v rokah zidov, temveč celo organ naših avstri-janskih kupčijskih in obrtnih zbornic. „Die Kammer“, centralni list za kupčijo in obrtijo, izdavan sč sodelovanjem tajnikov obrtnih in kupčijskih zbornic, v št. 17. od 15. septembra t. 1. ima v članku pod naslovom „Die Genossenschaften und der Befahigungsnachweisli enake misli, ter nas za Božjo voljo prosi in podučuje, nikakor tirjati, da bi se določbe obrtne novele stroge izpeljale, ter da nam zadostuje vse, kar se od drugih za nas določi, posebno pa določba zarad vajencev in delavcev. Pripoveduje se nam, da že druge postavne določbe omejijo čas pričetka samostojnosti osobam, koje še z lastnim premoženjem ne smejo kupčevati i. t. d. A po čemu ropot zoper obrtnike, koji ravno tisto po drugim potu zahtevajo. Obrtniki nismo še nikoli predpisavali let, kojih treba našim advokatom, duhovnikom, uradnikom i. dr., da dobijo deržavne oziroma tudi privatne službo. Nikoli še zahtevali dokaza zmožnosti za ljudi, koji se po težko prištedenih davkarskih krajcarjih kmeta in obrtnika mnogokrat čez mero plačujejo, — a vendar najdemo toliko nasprotstva v reči, katera ne briga in kojo ne zapopade nihče zunaj obrtnika. Oni višji krogi, kojim jo obrtnik novejše dobe le „paria“, nimajo itak nikakoršne zgube pri tem, če se naši vajenci učijo jedno leto več ali manj. Obrtni stan se ne rekrutira iz onih stanov, temveč le iz obrtniškega in kmetiškega. Po čemu torej se vtikati v tuje razmere. Toliko razuma imamo tudi obrtniki, da rečemo: da se pri vseh zgorej navedenih stanovih, če se izpušča nepotrebno učenje, zamore tudi prištediti par let. Oemu se tolikanj sili ljudstvo z šolami od onih gospodov, koji se za vsako leto, katero bi imel vajenec dlje se učiti, bojijo. Je li izučenja rokodelstva, katero živi človeka čas njegovega življenja manj važno, nego šola, katera nobenemu, če ne trga hlač vsaj 15 let na šolskih klopeh, niti košček kruha ne podaja? Če revni starši, koje Bog obdari več z otroci nego s kruhom, prosijo obrtnika, naj vzame dečka, da postane pošten ud deržave, v izučenje, ker so radi pri volji proti temu, da ga obrtnik preskrbi z življenjem, stanovanjem in obleko, ter prevzame vse dolžnosti starišev nase, dovoliti, da se bode deček učil jedno ali dve leti več, ter s tem povrnil gospodarju trud in stroške, je li to napačno? Se hoče to morda vstaviti s tem, da se za maximum določi štiri leta? Ali tudi ni znana dotičnikom nobena obrtija, koja treba več kot štiri leta za izučenje? Mala obrtija ima v težavni konkurenci z veliko industrijo in tovarnami edino prednost v tem, da je njeno ročno delo fineji in solidneji; in ima raznovrstne vsacemu obrtu posebej pripadajoče umetnosti, katere tovarna in stroj nikdar ne more posnemati, inlevtomu slučaju zagotovljen ji je naraven o b s t a u e k. Zamore pa kratka učilna doba omogočiti morebiti napredek v strokovnjaški vednosti? Pred kacemi dvajseti leti bila je učilna doba za vajence skorej brez izjeme za polovico daljša, na Dunaju naj manj 5 let; da celo 6—7 let. Hočemo pa našim vsebolje vednežem ovaditi, da v obrtnih strokih tacih delavcev, pravih umetnikov z izginom prejšnih, izmaujkuje? Toda dovelj. Primanjkuje nam časa in prostora dlje pečati se z duševnimi proizvodi naravnih, kakor tudi onih nasprotnikov male obrtije, koji so se napili globoke učenosti poznate „Manchester šole“, po koji močneja zverina slabejo požre, a to rečemo, da bode treba obrtnikom več truda nogo si mislijo; če bodo hotli edino to doseči, da se izpelje vsaj tisto neznatno število določeb nove obrtne postave, koje imajo namen pripoznati obrtiji naravno neovrgljivo pravico. Naše razmere. Eadi smo se dozdaj izognili spregovoriti o naših lokalnih razmerah, tor smo, odkar izhaja list, pečali se večinoma z občnomi in principialnemi obrtnemi vprašanji. Prepustili smo vravnanje jako nepriličnoga nasprotstva mej tukajšnemi obrtniki dobrodejnemu uplivu Časa, kateri najložje pripravi vsacega do tega, da pomisli, je li bilo nasprotstvo stvarno in opravičeno ali pa le posledica nepremišljene osobne strasti. Slišalo se je dosedaj večkrat, da so mej obrtniki dve stranke, katere se razločujete po tem, da se jedna udeleži kranjskega obrtnega društva, a druga, katera društvu nasprotuje, ga smeši ter obrtnike od društva odgovarja. Obrtno gibanje stopi sedaj z novo obrtno postavo v čisto novo in odločilno fazo, udeležili se ga bodo hote ali nehote vsi obrtniki, ker bodo primorani pristopiti zadrugam, ter se vsled tega ravnati po načelah, katere se bodo slednjim dale. Držeči se gesla: „Clara pacta, boni amici“, hočemo brez vseh ovinkov posvetiti v naš lastni tabor. Komur je mar za celoto, ter za skupnost svojega stanu in kedor ne išče svoje koristi in časti le potom sebičnosti, temveč se podvrže občnemi misli in se zadovoli z uspehi, katere doseči zamore poštenim potom v skupini svojih zadrugov, ta se bode z nami gotovo ujemal. Kedor pa čuti v sebi poklic preustrojiti ne le obrtne zadeve, temveč celo upravo sedanjega veka, po svoji lastni glavi, ne glede na to, če tudi svet njegovih osrečovalnih idej ne za-popade in ne mara — temu pa potom še tako mirne razprave ni moč pomagati, kajti proti taki bolezni je po nekem nemškem izreku „zaman napor bogov“. Čeravno tukajšno obrtno gibanje do sedaj ni prikipelo do vrhunca — trditi smemo, da je položaj jako povoljen. Obrtnikov je le jedna stranka. Tek časa pokazal jo jasno dovelj, da druge stranke ni. Ves napor posameznikov pripraviti obrtnike v lastni, obrtnemu društvu in njega načelom sovražni tabor je spodletel in edini uspeh bil je ta, da se je odgovorilo in nahujskalo neznatno število obrtnikov brez da bi se jih zase pridobilo, čuda to ni! Javna tajnost je namreč, da naši nasprotniki nimajo principialnega programa, da so mej sabo nejedini „kolikor glav, toliko misli“, ter tolike nestrpnosti, da ne zapopademo množine strasti in sovraštva proti nami — katera druži te po stan u, socialnem, političnem — da celo verskem stališču tako različne in torej naravno protivne osobe. Jedina obrtniška stranka torej, če smemo skupino enakomišljenikov tako imenovati, ima sedaj veliko ugodneji položaj kakor pred par leti. Razbistrilo se je v glavi marsikoga, da ne veruje več na pamet onim, ki so ga za se lovili, temveč sam preudari razliko in korist, katerega bi imeli, ko bi odločevale in vladale nad nami take, da hujega ne rečemo, strastne iu trmoglavo osobe. Čistilni proces, kateremu se ne more izogniti nobena stranka, prebili so obrtniki takoj pri pričetku in to je velika vrednosti, kajti razpor mej obrtniki sedaj pro-uzročil bi veliko škode. Nam pa, ki smo se lotili rosnega dela, da posvetimo svoje moči v prid in čast svojega stanu, preostaje sedaj dolžnost, da mirnem potom vabimo in družimo zaostale obrtnike. Ne glede na preteklost, odprte naj bodo duri vsacemu, kedor hoče delovati z nami. Jedini in vstrajni bodimo pa tudi proti vsacemu, kedor bi skušal krhati našo slogo, kajti slednji ni in ue more biti prijatelj obrtnega stanu. Če poskušamo mirnim a odločnim potom priboriti našemu stanu izgubljeno veljavo ter polagoma brez oškodovanja pravnih interesov druzih stanov zahtevamo le kar nam gre, smemo vsaj tirjati, da nas v tacemu početju ne ovirajo ljudje, koji se prištevajo prijateljem ljudstva in obrtnikov, sicer pokažejo daje ono prijateljstvo le krinka, za katero se skriva egoizem in puhla domišlija. Ako oni, s kojih častjo se ujema trositi laži in neslane dovtipe o delovanju obrtnega društva, čutijo v lastnih možganih boljo tvarino nego jo slutijo pri nas, naj se polotijo plodonosnoga dola ter napravijo kaj boljšega nego mi. Z neprestanim zabavljanjem nasitili so sicer že marsikoga, — a „lačnega ljudstva1' še ne! Slavnostni banket priredilo je kranjsko obrtno društvo na čast svojemu predsedniku g. A. Klein-u povodom njegovega odlikovanja v saboto e-Or