Izzivi poučevanja tujega jezika na daljavo v prvi triadi Tina Jančar, univ. dipl. prof. razrednega pouka z modulom angleščine, Osnovna šola Frana Metelka Škocjan Zgodnje otroštvo je najlažji način, da se otrok nauči tujega jezika. Obstaja več načinov, kako se ga lahko nauči na zabaven in poučen način. Trenutne razmere so nas prisilile, da smo učilnico prenesli v digitalni svet. Učitelji in učenci smo se morali prilagoditi novim načinom poučevanja in učenja. Otroci berejo, pišejo in se digitalno sporazumevajo drugače, prav tako se moramo drugače odzivati tudi učitelji. Koronavirusne izkušnje so nas naučile, da je spre- jetje digitalnih medijev pomembnejše kot kadarkoli. Uvod Microsof Teams, Zoom …) in nam iz oči v oči omo- Čeprav virtualne učilnice niso več novost, se je gočajo interakcijo s svojimi učenci. Večina plat- marsikateri učitelj znašel v situaciji, ko se je moral form omogoča deljenje zaslona z učenci, kar hitro prilagoditi in naučiti, da je poučeval učence, pomeni, da imamo veliko orodij že pripravljenih. ki niso imeli izkušenj z digitalnimi mediji. Učenci Za predpripravo je eno najenostavnejših orodij različnih starostnih skupin so imeli različne izku- PowerPoint, ki ne potrebuje spletne povezave. Z šnje. Navajam nekaj idej, kako se pripravimo na njim si lahko pripravimo slike in posnetke, ki bi jih pouk na daljavo ter kako lahko motiviramo tudi želeli uporabiti v razredu. najmlajše pri usvajanju in utrjevanju snovi tujega jezika v virtualni učilnici. Platforma ZOOM, s pomočjo katere sem izvajala dejavnosti, nam omogoča tudi deljenje table, po Priprava kateri lahko ustvarjamo med uro. Med poučevanjem v virtualni učilnici bodimo po- zorni na osvetljavo. Sedenje pred oknom ni pri- Spletni bonton poročljivo, saj smo na zaslonu težje vidni. Če je Učenci niso bili navajeni na izvajanje učnih ur pre- možno, uporabimo zavese in umetno svetlobo ko digitalnega medija in so občasno izkoristili prilo- (luč), ki sveti proti zidu ali stropu in se odbija v naš žnost, da so se sprostili (včasih tudi preveč). Zato je obraz. To ustvari prijetnejšo podobo na zaslonu. bilo bistvenega pomena, da smo se že na začetku pogovorili, kaj od njih pričakujem in kaj lahko oni Na razpolago imamo veliko digitalnih platform pričakujejo od mene pri takšnem pouku. Seveda oziroma učnih sistemov, ki so brezplačni (Skype, smo po potrebi pravila obnašanja večkrat ponovili. 11 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Pogovorili smo se o vrstah dejavnosti, ki jih lahko ni učenci so že sami našli reakcije, ki jih ponuja pričakujejo, in kako bom preverjala njihovo zna- platforma, medtem ko so ostali mahali v zaslon, nje. Učenci so spoznali, da so tudi prednosti uče- ko so želeli odgovarjati ali le nekaj dodati. nja na daljavo. Pri učenju tujega jezika je veliko ponavljanja, zato sem učencem pogosto pripravi- Platforma ZOOM la lastne posnetke, da so si jih lahko večkrat pred- Zelo zanimiv pristop za učence je bil, da sem jih vajali in tako utrjevali tekočo snov. Sproščeno so povprašala, kaj bi želeli delati. Na primer: »If you me lahko poprašali o vseh dvomih, ki bi jih lahko want to listen to a song, put your hands on your imeli, še posebej, ko je šlo za tehnologijo. head./Če želiš poslušati pesem, položi roki na gla- vo.« ali »If you want to read a story, put your hands Do zmerjanja in neprimernega obnašanja prihaja in the air. /Če želiš poslušati zgodbo, dvigni roke v tudi v virtualni učilnici. Učencem sem že na začetku zrak«. Po glasnem preštevanju je zmagala skupi- izobraževanja na daljavo predstavila, kaj je primerno na z največjim številom. in kaj ni. Skupaj smo oblikovali plakat s pomočjo apli- kacij, ki jih najdemo na spletu. Plakat je bil barvit in Tudi aktivnosti s TPR (Total Physical Response) slikovit. Prikazoval je, kaj lahko in česa ne smemo po- so delovale izjemo dobro. Učenci so se hkrati učili četi na spletu (pravila na spletu). Dogovorili smo se, in bili fizično aktivni, kar je bilo v času šolanja na da prihajamo na spletne ure primerno oblečeni, da daljavo izredno zaželeno, saj je ena izmed neprije- ne bomo prinašali hrane ter da bodo dvigovali roke, tnih strani pouka na daljavo sedenje pred zasloni. če bodo želeli kaj povedati. Kamera bo ves čas pouka vklopljena, mikrofone pa bomo izklapljali le, če so v Kako strukturirati virtualno učno uro? ozadju moteči dejavniki. Nekaj podobnega, seveda Načrt, kako pripraviti učno uro na spletu, ni bistve- z drugačnimi pravili, po navadi naredimo tudi na za- no drugačen od tistega, ki si ga pripravimo v klasič- četku šolskega leta (šolska in razredna pravila). nih učilnicah. Pomembno je, da vključimo različne spretnosti in dejavnosti in, seveda, da vzpostavimo Če so učenci žrtve spletnega nasilja, je to velikokrat rutino, še posebej z mlajšimi učenci. Stvar, ki jo je prikrito. Neprimerno vedenje ima grozne učinke potrebno upoštevati in ji posvetiti več časa, pa je na učence, saj vpliva na njihovo samozavest. Po- priprava materiala, ki ga uporabiš pri poučevanju zorni moramo biti na spremembe v vedenju in po tujega jezika, in deljenje tega materiala z učenci. potrebni je nujno, da se z učenci pogovorimo in po Treba je upoštevati dejstvo, da se za zbiranje gra- možnosti tudi z njihovimi starši. diva za poučevanje tujega jezika porabi več časa, pomembno pa je tudi, kako ga deliti z učenci. Kakšna je primerna dolžina spletne učne ure? Nekatere šole pričakujejo, da so ure enako dolge Pripravimo dodatne aktivnosti za spodbujanje kot normalne ure v razredu. Vendar pa naj bi se ura pozornosti prilagodila starosti učencev. Za najmlajše učence je Povprečna koncentracija otrok se stopnjuje z leti. primerno, da jih poučujemo krajši čas, na primer 20 Za vsako leto življenja dodamo 2–3 minute. Pri po- minut in jim potem omogočimo odmor. Pomemb- učevanju mlajših učencev se učitelj hitreje nauči no je, da učencem omogočimo odmor, med kate- »gibanja« med dejavnostmi, čeprav imajo učenci rim si lahko spočijejo oči. Oči si učinkovito spočijemo še vedno radi ponovitve. Zelo je koristno in zaže- že, če pol minute gledamo skozi okno ali pa naredi- leno ponavljanje iste dejavnosti naslednji dan ali mo deset poskokov. Tudi z odmori med urami lah- naslednji teden. ko najmlajši učenci postanejo utrujeni, zato je zanje ena ura pouka na dan v virtualni učilnici dovolj. Igre, ki so pritegnile moje učence, so bile: Učenje reakcij (»Reactions«) Simon Says: Gre za eno najpogostejših in zna- Mlajši učenci želijo med poukom odgovarjati in se nih iger v šolah ter je primerna tako za predšolske pogovarjati, zato je zelo koristno, da jih že na za- otroke kot učence na razredni stopnji. Učencem četku naučimo reakcij. Bolj digitalno usposoblje- je zelo privlačna, učitelj pa lahko spremlja učenčev učni napredek, sposobnost poslušanja in motorič- ne sposobnosti. Določi se oseba, ki pokaže ali pove ukaz takoj za frazo »Simon says«. Vsi sodelujoči mo- rajo upoštevati ukaz. Na primer: »Simon says, touch your nose.« Če oseba, ki daje navodila, ne uporabi fraze »Simon Says«, sodelujoči ne smejo upošteva- ti navodila. Igra se lahko izvaja tako v učilnicah kot na spletnih platformah, ko se šolamo na daljavo. Ko učenci usvojijo pravila igre, se lahko igramo na izpa- danje. Malo tekmovalnosti ni nikoli škodljivo. 12 Didakta I spy with my little eye …: Igra, ki se jo lahko igra- »Breakout rooms«, ki jih omogoča platforma mo zunaj ali v zaprtem prostoru. Učenci tistega, ZOOM, zelo hitro popestrijo učno uro. Učenci kar so opazili, ne smejo poimenovati, ampak lah- imajo radi skupinsko delo, zato se ga lahko po- ko ponazorijo s pantomimo ali pa uporabijo pri- služujemo tudi v času šolanja na daljavo. Učence devnike, s katerimi stvari opišejo. Stvari so običaj- razdelimo v skupine ali pare za krajše igre in pro- no povezane z aktualno učno temo, zato je učen- jektno delo. Smotrno je, da načrtujemo aktivno- cem ugibanje lažje. sti, s katerimi dobimo povratno informacijo, da so bili učenci učinkoviti tudi na učnem in ne samo Pesmi in izštevanke za hitro ogrevanje ali kot od- socialnem področju. mor med aktivnostmi. Prilagojene so bile temam, ki smo jih obravnavali. Za najmlajše so bile zani- Vzpostavimo rutino mive pesmi Heads, Shoulders, Knees and Toes, Aktivnosti, ki smo jih izvajali v klasičnih učilnicah, The Dance Freeze Song, The Incy Wincy spider, smo v čim večji meri poskušali prenesti v virtualno The Alphabet song, I can run, In on under … Ne učilnico. Še vedno smo uporabljali določene rutine, smemo pa pozabiti, da so lahko učenci fizično ak- kot so Hello pesem, Goodbye pesem ali preproste tivni tudi med poplesavanjem ob petju pesmi in igre za ponovitev besedišča, ki smo jih uporabljali izštevank. že v preteklih učnih urah. Če učenci že poznajo pra- vila iger, jim dodajamo le nova usvojena besedišča, Igre ugibanja: Učenci pomen novih besed spozna- ni potrebno, da še enkrat razlagamo pravila. Vsako vajo z neverbalno komunikacijo – s kretnjami, mi- učno uro so slišali in uporabljali osnovna navodila miko, gibi … S ponavljanjem dejanj ozavestijo po- (close the door, stand up, sit down, move in circle …). mene besed. Eden izmed učencev se obrne stran od zaslona. Medtem učitelj drugim učencem na Nekaj idej z igrami s kartončki, ki jih lahko izvaja- zaslonu pokaže kartonček. Na primer: lahko je ži- mo z učenci: val, barva ali dejavnost (skakanje, smučanje, plava- nje …). Učenci s pantomimo ponazarjajo, kar je na Počasno razkrivanje: Kartonček prekrijemo s ko- kartici predstavljeno. Prvi učenec se obrne nazaj k som kartice ali knjigo, nato počasi prikazujemo zaslonu in poskuša ugotoviti, kaj mu sošolci kažejo, določene dele kartončka. Kdor prvi ugotovi, kaj pri čemer uporablja angleško besedišče. prikazuje kartonček, zmaga. Plane, earthquake, flood: Igra, ki jo poznamo tudi Obračanje: Učitelj drži kartonček, da je obrnjen v slovenski različici Letala, potres, poplava. Učen- proti njemu, in potem ga zelo hitro obrne, da ga ce pred izvajanjem dejavnosti opozorimo, da si učenci opazijo le za trenutek. Kdor prvi prepozna, zagotovijo varen prostor. kaj je kartonček prikazoval, zmaga. 13 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Kje je kartonček?: Učenci naredijo svoje kartonč- Lastni posnetki zaslona s pomočjo PowerPoin- ke. Učenec, ki ga določimo, razporedi kartončke ta in ZOOM-a po prostoru za njim, tako da učenci ne vidijo, kaj Ena od večjih prednosti učenja na daljavo je mo- prikazujejo. Potem določimo učenca, ki si izbere žnost individualnega učenja. Učenci se lahko določen kartonček, tako da opiše, kje se karton- osredotočijo na stvari, ki se jih še morajo naučiti, ček nahaja: »Can I have the flashcard on the cha- tako da si sami izberejo kraj in čas učenja. ir?«. Učenec, ki je razporedil kartončke po sobi, opiše stvar, ki je na njem narisana, tako da ostali PowerPoint nam omogoča snemanje računalni- ugibajo, kateri kartonček je. S kartončki se učenci škega zaslona in tako ga lahko v video obliki do- lahko igrajo tudi igro Memory (spomin). damo na prosojnico. Sama sem se zaradi primer- nejšega zvoka snemala s pomočjo ZOOM platfor- Ko so učenci spoznali pravila iger, so se jih lahko me, predstavitev pa sem pripravila v PowerPo- igrali tudi v skupinah (Breakout Rooms). intu, kjer sem imela že prej shranjene posnetke računalniškega zaslona (npr. YouTube) in avdio- Uporabi, kar je na voljo posnetke. Veliko je virov, ki jih lahko uporabimo v virtualnih učilnicah. Navodila na posnetku naj bodo jedrnata in kratka. Prevoda v slovenskem jeziku sem se posluževala Branje zgodb: Otroci si vse, kar je povezano s le občasno. S pomočjo animacij, posnetkov in slik pravljico, zapomnijo veliko hitreje in za dlje časa. sem prikazala, kaj pravzaprav želim povedati. Nji- Zgodbice so zasnovane tako, da se stopnjuje- hovo razumevanje posnetkov pa sem preverjala jo in pritegnejo otroke v pričakovanje konca. Ob s povratnimi informacijami, ki sem jih prejela v branju na glas se otrok sprosti. Branje tudi krepi obliki nalog in srečanja na ZOOM-u. otrokovo pozornost, saj se mora pri poslušanju osredotočiti na daljši neprekinjeni časovni inter- Zaključek val. Branje spodbuja tako slušne sposobnosti kot Učitelji in učenci po svetu smo se morali prilago- domišljijo. Ker je učenje s pravljicami eden od naj- diti novim načinom poučevanja in učenja. Učenci boljših načinov, da se naučimo tujega jezika, sem različnih starosti so se soočali z izzivi, ki jih prinaša pogosto vključevala branje zgodb, ki so mu sle- virtualno učenje. dile aktivnosti, ko so učenci dopolnjevali povedi z manjkajočimi besedami ali pa so jih dokončali. Učitelji naj bi bili sprotno seznanjeni z novimi sple- Najmlajši so razvrščali sličice v ustrezne vrstne tnimi trendi in naj bi se zavedali težav, s katerimi rede, kot si je sledila zgodba, ali pa so povezovali se lahko soočajo naši učenci. Tako lahko pomaga- slike in besede. Branje ali pripovedovanje je po- mo njim in njihovim staršem. K sreči je veliko kori- tekalo ob prikazovanju slik in ključnih besed. Pri stnih spletnih virov, ki nam pri tem pomagajo. Na poslušanju učenci mogoče niso vsega razumeli, izbiro imamo tudi veliko izobraževanj, s katerimi vendar so lahko slišano povezali s slikami in kre- lahko sledimo izobraževalnim novostim. tnjami. Tisti, ki pravljico poznajo v slovenščini, pa so se je spomnili in jo povezali s poslušanjem v Da smo lahko učinkoviti pri ohranjanju motivacije angleškem jeziku. Pravljični predlogi: Goldilocks pri najmlajših učencih, jim moramo nuditi najra- and the three bears, The princess and the dragon, zličnejše aktivnosti, saj lahko zelo hitro postanejo Little Red Riding Hood, Where's Spot?, The Very zmedeni. Za zbranost in aktivno sodelovanje sta Hungry Caterpillar, The Gruffalo, Room on the potrebni raznolikost aktivnosti ter dinamična in Broom, Dear Zoo … zanimiva razlaga, podana na način, ki jim je ra- zumljiv in v njih spodbuja željo po sodelovanju. Kratke in zabavne igre ter različne vaje s poučni- mi premori ohranjajo otroke radovedne. Učenje tujega jezika mora biti inovativno in razgi- bano, saj se jezika najlažje naučimo, če se ob tem zabavamo. In ne pozabite na iskreno pohvalo vsa- kič, ko učenec sodeluje in pokaže motivacijo za učenje (Very good, Well done, Excellent, High five, Great job, Amazing …). 14 Didakta