%  2! 5C! <<6 /3 # `u`ek v njenem delu. Vsaka slika je rezultat poti brez predhodnega naèrta. Je èisto iskanje. V tistih delih, kjer se izra`a potreba po kretnji, nas pribli`a èuteèemu in osebne- mu vesolju. Vendar se vesolje ne zakljuèi le z neko kretnjo, ampak se nadaljuje v do`ivetje strukture in prostora, kjer se sreèata slutnja in znanje. Sli- ka je odprta forma. Gledalec sklene krog, ki ga odpre umet- nik, in tako konèa delo. Stati pred vsakim od del Irene `u`ek, pomeni biti pred sim- bolom èloveških èutenj. Prib- li`ati se jim, je iskanje mo`no- sti, ki nam dovoli odkrivanje našega lastnega zaklada.” Njene slike, kot pravi pro- fesor Zorrilla, niso niti ab- straktne niti figurativne, am- pak konfigurativne, ter ozna- èujejo prav takšen naèin slika- nja. Po njegovih napotkih, kjer so osnovna likovna izho- dišèa made`i — @u`kova jih imenuje tudi “packe” —, se priène slikarkin likovnoustvar- jalni proces. Dokler ne zaène med njimi — made`i — iskati oblike, se zdijo ti pravi kaos. Da slikarka u`iva ob meša- nju barv, je èutiti v vseh nje- nih delih. Kolorit zna poiska- ti, izzvati in mu dodeliti pro- stor. “Vsaka barva svoje mesto najde,” pravi, zato se jih tudi ne boji uporabljati in poskrbi, da so ji vedno vse na razpola- go. Z njeno pomoèjo za`arijo celo zamolklejše temine. Na njih si oko odpoèije, oddah- ne, umiri in vsaj za trenutek Slikarkino poimenovanje razstave me je spodbudilo k razmišljanju: èe je duša del univerzalnega uma, potem go- tovo sledi tudi njegovim na- èelom dobrega, pravilnega in nezmotljivega. Kolikšna sta potemtakem njen dele` in vpliv na svobodno voljo ljudi, ne vem. Morda bi nas o tem ob kakšni drugi priliki lahko pouèili filozofi... Gotovo pa je, da je prav svobodna volja vodila slikarko Ireno @u`ek, da se je znotraj ustvarjalnega procesa odloèala tako, kot se je in ne drugaèe. Obèutek in gotovost za likovno gradnjo si je, kot pravi, pridobila delo- ma `e v èasu študija grafiène- ga oblikovanja na buenosaireš- ki univerzi in kasneje skozi sli- karsko metodo svojega argen- tinskega profesorja Heriberta Zorrille, ustanovitelja gibanja Esencialismo. Njegov izviren in širok mentorski pristop lah- ko zaslutimo `e v krajšem be- sedilu, ki ga je ob slikarkini razstavi — maja 2003 v Kultur- nem centru “San Martín” v Buenos Airesu — prispeval za katalog. Naj navedem citat prevoda: “Obèutiti sliko kot proces, v katerem se nahaja umetnik pred kompromisom izbire. Srejeti odloèitve, ob- èutiti sinhronijo, biti zmo`en prevzeti odgovornost te svobo- de so osrednje poteze Irene sedanje samskosti. Vendar se tudi pri tej razlagi odpira vpra- šanje neodloènosti kot posle- dice nezaupanja vase in ne- zaupanja drugim. Film je bil posnet na ob- robju mesta pri znanem tr- govskem centru, kar še do- datno nakazuje te`ave sodob- ne potrošniške dru`be – mno- `ica ljudi, èisto zraven tebe, vsi z bolj ali manj istimi na- meni in interesi, toda ogovo- riti jih je izredno te`ko, prav- zaprav nevljudno. Naposled pa obstaneš na avtobusni po- staji sam. Res samo po tuji krivdi? Skratka, ponovno odlièen izdelek obetavnega slovenskega re`iserja, ki ravno z odstrani- tvijo dialogov pozornemu gle- dalcu pušèa še veè mo`nosti za vprašanja in interpretacije. B 3   # postoji. “Èudovito je biti v tišini,” razberem v grafizmu na eni izmed slik. Tudi na drugih opazim fragmente poezije, filozofskih misli, `iv- ljenskih resnic, molitev ipd. Kakšno radost prinaša umet- nici medij, preko katerega se izra`a, — “zapisi duše” kar vrejo iz nje! Po likovni govo- rici so enotni, slogovno pre- poznavni, igrivi, pa vendar oblikovano “preudarni” ter, kar se naslovov tièe, sproèil- no zavezujoèi. Èetudi se Ire- na @u`ek ne navdihuje v na- ravi, svoje slike veèinoma posveti prav njej ali pa jim poišèe razpolo`enju ustrezen naslov. Njena dela so iskrivo iskrena, pretoèna, ritmièna, melodièna in temperament- na. Èutiti je, da izhajajo iz nekega drugega èasa, sicer is- tega po štetju, zavezanega slovenkemu jeziku in tradi- ciji, v stiku s kulturo matiè- ne de`ele, pa vendar v prime- `u `ivljenskega sloga Ju`ne Amerike, pre`etega z zgodo- vino prostora, arializmom, s tradicijo, umetnostjo in kul- turno dedišèino. Obèutljivost za poetiko poteze, barve, besede, zvoè- nosti svetlobe in temine ter neobremenjenost s sodobni- mi trendi vodijo mlado sli- karko na komaj zaèeti, a `e zelo plodni ustvarjalni poti med Buenos Airesom, Bari- lochami in Ljubljano. G "* %  Nemajhno pozornost slo- venske in italijanske javnosti je pritegnila odloèitev italijanske- ga parlamenta, da posveti 10. februar spominu zloèinom Ti- tove vojske nad italijansko po- pulacijo v obmorskih predelih severovzhodnega Jadrana. Še veèjo pozornost pa je pritegnil (po svojem bistvu propagand- ni) film »Srce v breznu« (Il cuore nel pozzo), ki ga je ita- lijanska televizija pripravila za obele`enje tega dogodka in ki je bil prviè predvajan na itali- janski nacionalki 7. in 8. fe- bruarja 2005. Vredno se mi zdi spregovoriti o tej debati še posebej zato, ker, kakor bi rad pokazal, razodeva neko usodno zgodovinsko ujetost, ki ni le ujetost trenutnega stanja raz- voja slovenskega ali italijanske- ga duha, paè pa evropske zave- sti nasploh. Debato bi bilo mo`no pov- zeti v sledeèih bistvenih toèkah: 1. Italijanska argumentacija desnièarskega porekla, ki jo omenjeni film prozorno povzema, oèita »Slovanom« (»Slavi«, mišljeni smo najbr` prete`no Slovenci in Hrva- ti), da smo v mesecih okrog konca druge svetovne vojne izvajali etnièno èistko nad Italijani na obmoèjih Istre D ! D  3   3 3 I#   EJ"   3 in Dalmacije, da bi tako »slovanizirali« omenjena (si- cer domnevno izvorno ita- lijanska) podroèja. Pri tem misli seveda na nasilje, ki ga je izvajala Titova vojska na omenjenih podroèjih. 2. Argumentacija slovenske javnosti se pred navedenimi stališèi brani predvsem vkljuèujoè povojno nasilje Titove vojske nad Italijani v širši kontekst, t.j. v kontekst predhodnega in nam Slo- vencem splošno znanega ge- nocidnega ravnanja italijan- skih oblasti do Slovencev in Hrvatov v t.i. Julijski kraji- ni, t.j. na Primorskem (ka- sneje tudi na Kranjskem), v èasu od konca prve svetovne vojne do konca druge svetov- ne vojne. V tem smislu je seveda treba razumeti ravna- nje Titovih partizanov kot posledico, ki ima svoj vzrok v predhodnem italijanskem nasilju. Oèitno je, da je tako za- stavljena debata pripeljala do mrtve toèke, v negiben in ne- rodoviten polo`aj, ki je primer- ljiv medsebojnemu zmerjanju dveh zloèincev. To dejstvo pri- de na poseben naèin do izraza v šibkosti argumentov naše, slovenske strani: dejstvo, da so italijanski fašisti zagrešili nad slovenskim narodom celo vrsto zloèinov, ne more opravièiti iz- vensodnega obraèunavanja z le-temi, oz. z njihovimi itali- janskimi simpatizerji. S tem ko torej skušamo kontekstualizi- rati dogajanje v zvezi s fojbami,