POROČILO O KAKOVOSTI SREDNJEGA POKLICNEGA IN STROKOVNEGA IZOBRAŽEVANJA KAZALNIK 2: Vlaganje v usposabljanje učiteljev in mentorjev Šolski leti 2021/2022 in 2022/2023 1 KAZALNIK 2 Vlaganje v usposabljanje učiteljev in mentorjev v SPSI Šolski leti 2021/2022 in 2022/2023 Avtorice: dr. Sonja Sentočnik, Simona Knavs in Saša Grašič Strokovni pregled: dr. Živa Kos in dr. Veronika Tašner Urejanje: Simona Knavs, Saša Grašič in Vedran Jakačić Oblikovanje: F2 d.o.o. Fotografije: Center RS za poklicno izobraževanje (avtor Tadej Bernik), MidJourney (naslovnica, str. 21, 25) Založnik: Center RS za poklicno izobraževanje Elektronska izdaja Ljubljana 2024 Publikacija je v elektronski obliki dostopna na spletnih straneh Centra RS za poklicno izobraževanje www.cpi.si in nacionalne referenčne točke za kakovost poklicnega in strokovnega izobraževanja in usposabljanja EQAVET NRP v Sloveniji www.eqavet-nrp-slo.si Nosilec avtorskih pravic: Center RS za poklicno izobraževanje Publikacijo financira Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje Publikacija je brezplačna. Pripravo poročila je koordinirala EQAVET NRP v Sloveniji Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravljen v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 225806595 ISBN 978-961-7139-67-9 (PDF) 2 Kazalo 1. POROČILO za šolski leti 2021/2022 in 2022/2023 .................................. 5 Opredelitev kazalnika ....................................................................................... 6 Namen kazalnika ............................................................................................... 6 Prikaz podatkov kazalnika ............................................................................... 6 Metodologija ...................................................................................................... 7 Uporabljeni pojmi ................................................................................................................7 Osnovni podatki ................................................................................................................. 8 Izračun podatkov ............................................................................................................... 9 Viri podatkov ....................................................................................................................... 9 Ugotovitve ........................................................................................................ 10 2. PREDLOG POSODOBITVE KAZALNIKA 2 ................................................ 11 Predlog opredelitve kazalnika .......................................................................12 Predlog prikaza podatkov kazalnika ............................................................ 14 Predlog Metodologija ......................................................................................16 Predlog Uporabljeni pojmi .............................................................................................16 Predlog Osnovni podatki ............................................................................................... 17 Predlog Izračun podatkov .............................................................................................18 Predlog Viri podatkov .....................................................................................................18 3. PREDLOGI UKREPOV NA RAVNI SISTEMA SREDNJEGA POKLICNEGA IN STROKOVNEGA IZOBRAŽEVANJA .............................19 4. PRILOGA ........................................................................................................21 Zakonodajno določeni pogoji za opravljanje dela na delovnem mestu učiteljev in opravljanje vloge mentorjev v SPSI ............................. 22 Zakonodajno določene evidence učiteljev in mentorjev .......................... 25 Obstoječi podatki s področja vlaganja v usposabljanje učiteljev in mentorjev .....................................................................................................26 5. LITERATURA .................................................................................................31 3 UVOD V besedilu predstavljamo rezultate analize stanja na področju kazalnika 2, ki se nanaša na vlaganje v usposabljanje učiteljev in mentorjev v SPSI ter na šolski leti 2021/2022 in 2022/2023. • V prvem delu predstavljamo poročilo za šolski leti 2021/2022 in 1 Strokovni svet RS za poklicno 2022/2023 in strokovno izobraževanje je glede na opredelitev kazalnika, kot je objavljena na podlagi na 160. seji, ki je potekala sklepa Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje iz 7. 4. 2017, obravnaval predlog leta 2017 (EQAVET, NRP v Sloveniji, 2017) . Na podlagi te opredelitve nacionalnih kazalnikov 1 dopolnitve okvira sedmih smo razvili metodologijo, določili niz podatkov, da bi prikazali stanje na kakovosti poklicnega in strokovnega izobraževanja področju kazalnika 2, in poskušali pridobiti potrebne osnovne podatke ter sprejel sklep, da se jih pri različnih deležnikih. uskladi in dopolni v skladu z evropskimi kazalniki kakovosti poklicnega in strokovnega • izobraževanja in usposabljanja. Rezultat prve analize na področju kazalnika 2 je v drugem delu besedila Nacionalni kazalniki kakovosti predstavljen kot predlog delovne skupine za posodobitev kazalnika in poklicnega in strokovnega njegove metodologije. izobraževanja so objavljeni na spletni strani nacionalne referenčne točke EQAVET: • https://www.eqavet-nrp-slo. V tretjem delu besedila so opisani predlogi za ukrepe na ravni sistema , si/nacionalni-okvir/nacionalni- ki bi omogočili spremljanje kazalnika 2. kazalniki-kakovosti/. V prilogi k besedilu predstavljamo informacije in podatke s področja, ki ga 2 Strokovni svet Republike obravnava kazalnik 2, torej vlaganje v usposabljanje učiteljev in mentorjev, izobraževanje je ustanovila vlada Slovenije za poklicno in strokovno ki smo jih uspeli zbrati v okviru raziskovanja za namen tega poročila. Republike Slovenije na seji, ki je potekala 21. marca 1996: https://www.gov.si/zbirke/ Poročilo je bilo obravnavano na 208. seji Strokovnega sveta RS za poklicno delovna-telesa/strokovni-svet- republike-slovenije-za-poklicno- in strokovno izobraževanje 2 , ki je potekala 18. oktobra 2024. in-strokovno-izobrazevanje/. 4 1. POROČILO za šolski leti 2021/2022 in 2022/2023 Opredelitev kazalnika ....................................................................................... 6 Namen kazalnika ............................................................................................... 6 Prikaz podatkov kazalnika ............................................................................... 6 Metodologija ...................................................................................................... 7 Uporabljeni pojmi ................................................................................................................7 Osnovni podatki ................................................................................................................. 8 Izračun podatkov ............................................................................................................... 9 Viri podatkov ....................................................................................................................... 9 Ugotovitve ........................................................................................................ 10 Foto: Tadej Bernik 5 Opredelitev kazalnika Tabela 1: Opredelitev kazalnika Kazalnik 2: Vlaganje v usposabljanje učiteljev in mentorjev v SPSI 2a delež učiteljev in mentorjev z ustrezno formalno stopnjo izobrazbe; delež učiteljev in mentorjev, ki sodelujejo v nadaljnjem 2b strokovnem izobraževanju, spopolnjevanju in usposabljanju in delež vloženega denarja. Namen kazalnika Namen kazalnika je spremljati stanje na področju usposobljenosti učiteljev 3 Kazalnik se ne nanaša na višje strokovno izobraževanje, pri in mentorjev v srednjem poklicnem in strokovnem izobraževanju (v katerem zagotavljanje kakovosti nadaljevanju SPSI) ureja visokošolska zakonodaja. 3 tako z vidika dosežkov (delež učiteljev/mentorjev) kot z vidika finančnega vlaganja v te dosežke (deleži vloženega denarja). Kazalnik skozi niz petih podatkov spremlja dva ključna vidika usposobljenosti, in sicer izhodiščno usposobljenost učiteljev/mentorjev, ki jo pridobijo s formalnimi oblikami izobraževanja, ter obseg in vložek v njihov nadaljnji strokovni razvoj. Prikaz podatkov kazalnika Prikaz podatkov Šolsko leto Šolsko leto Tabela 2: Kazalnik 2 2021/2022 2022/2023 Prikaz podatkov kazalnika Ustrezna formalna Delež učiteljev Ni podatka4 Ni podatka stopnja izobrazbe 4 Za šolski leti 2021/2022 in 2022/2023 ni bilo mogoče Delež mentorjev Ni podatka Ni podatka zbrati ustreznih osnovnih podatkov, na podlagi katerih Sodelovanje v nadaljnjem Delež učiteljev bi lahko izračunali podatke, ki Ni podatka Ni podatka prikazujejo stanje Kazalnika 2. strokovnem izobraževanju, Podatke, ki jih je bilo mogoče spopolnjevanju in pridobiti, predstavljamo v Delež mentorjev Ni podatka Ni podatka Prilogi. usposabljanju Denar, vložen v nadaljnje Delež porabljenih Ni podatka Ni podatka strokovno izobraževanje, sredstev (v EUR) spopolnjevanje in usposabljanje 6 Metodologija UPORABLJENI POJMI Izraz učitelj predstavlja vse strokovne delavce v SPSI5, kot jih 5 Za vključitev vseh strokovnih opredeljujeta 92. in 96. člen ZOFVI (Ur. l. RS, št. 16/07 – 17/23) ter nadalje ker je vloga strokovnih delavcev v PSI smo se odločili, v posodobljeni obliki Pravilnik o izobrazbi učiteljev in drugih strokovnih delavcev, ki niso učitelji, enako pomembna za kakovost delavcev v poklicnem in strokovnem izobraževanju (Ur. l. RS, št. 87/22, izobraževalnega procesa. od 5. do 40. člena, v nadaljevanju Pravilnik o izobrazbi) Posledično je ustrezna 6 , izvzeti so le strokovna usposobljenost vseh vodstveni delavci v srednjem poklicnem in strokovnem izobraževanju strokovnih delavcev enako (direktor, ravnatelj in pomočnik ravnatelja). pomembna, ker se zelo pogosto pojavljajo kombinirana delovna mesta in ker dostopne baze Mentor podatkov ne omogočajo prikaza je oseba, zaposlena v organizaciji, ki izvaja praktično podatkov glede na konkretna usposabljanje z delom (31.a člen Zakona o poklicnem in strokovnem delovna mesta, na primer pri izobraževanju (ZPSI-1, Ur. l. RS, št. 79/06 – 46/19)). Delodajalec vsakemu udeležencih usposabljanj. dijaku/vajencu določi mentorja, katerega vloga je usmerjanje in podpiranje dijaka/vajenca pri razvoju kompetenc, potrebnih za izvajanje določenega 6 Pravilnik o izobrazbi učiteljev in drugih strokovnih delavcev poklica med tem, ko izvaja delovne naloge v realnem delovnem okolju. v poklicnem in strokovnem izobraževanju uvaja drugačno opredelitev učiteljev in drugih Ustrezna formalna stopnja izobrazbe je stopnja izobrazbe, ki je zahtevana strokovnih delavcev v poklicnem (Pravilnik o izobrazbi) za zasedbo delovnega mesta strokovnega delavca in strokovnem izobraževanju kot nadredni zakon (ZOFVI). v SPSI, zaposlenega v izobraževalni instituciji, oziroma ta, ki je zahtevana Pravilnik: https://pisrs.si/ za mentorja, zaposlenega pri delodajalcu v skladu z ZPSI-1. Stopnja pregledPredpisa?id=PRAV14708 (dostop 15. 5. 2024). izobrazbe učiteljev in mentorjev je lahko od SOK 57 do SOK 8. Nadaljnje strokovno izobraževanje, spopolnjevanje in usposabljanje 7 Z opravljenim mojstrskim, je poslovodskim ali delovodskim vsaka organizirana izobraževalna dejavnost, ki je namenjena strokovnemu izpitom posameznik lahko razvoju učiteljev in mentorjev. izobrazbo in s tem potreben pridobi srednjo strokovno izobrazbeni pogoj za delovno Denar, vložen v nadaljnje strokovno izobraževanje, spopolnjevanje in pouka strokovnega modula. mesto učitelja praktičnega usposabljanje, K izpitu lahko namreč pristopi je seštevek sredstev, ki jih financerji oziroma organizatorji posameznik s pridobljeno izobraževalnih aktivnosti opredelijo kot strošek izvedbe, izražen v evrih. srednjo poklicno izobrazbo. Foto: Tadej Bernik 7 OSNOVNI PODATKI Podatki, potrebni za izračun: število vseh učiteljev v SPSI; število vseh mentorjev dijakom/vajencem na praktičnem usposabljanju z delom; število učiteljev v SPSI z ustrezno stopnjo izobrazbe glede na delovno mesto, ki ga zasedajo; število mentorjev dijakom/vajencem na praktičnem usposabljanju z delom z ustrezno stopnjo izobrazbe; število učiteljev v SPSI, ki so se udeležili vsaj ene izobraževalne aktivnosti, organizirane z namenom nadaljnjega strokovnega razvoja učiteljev; število mentorjev v SPSI, ki so se udeležili vsaj ene izobraževalne aktivnosti, organizirane z namenom nadaljnjega strokovnega razvoja mentorjev; znesek vseh sredstev, namenjenih za srednje poklicno in strokovno izobraževanje; znesek vseh sredstev, namenjenih za izobraževalne aktivnosti, organizirane z namenom nadaljnjega strokovnega razvoja učiteljev in mentorjev. Ob pripravi poročila je treba za posamezne podatke jasno navesti vire, ki so bili uporabljeni, in jasno opredeliti uporabljen postopek izračuna. Foto: Tadej Bernik 8 IZRAČUN PODATKOV Tabela 3: Podatki Kazalnika 2 Formula za izračun Izračun podatkov Ustrezna Delež Število učiteljev z ustrezno formalno stopnjo formalna stopnja učiteljev izobrazbe, deljeno s številom vseh učiteljev v izobrazbe SPSI, pomnoženo s 100 (v %). Delež Število mentorjev z ustrezno formalno mentorjev stopnjo izobrazbe, deljeno s številom vseh mentorjev, pomnoženo s 100 (v %). Sodelovanje Delež Število učiteljev, ki so se v posameznem v nadaljnjem učiteljev časovnem obdobju udeležili vsaj ene strokovnem izobraževalne aktivnosti, organizirane z izobraževanju, namenom nadaljnjega strokovnega razvoja spopolnjevanju učiteljev, deljeno s številom vseh učiteljev v in usposabljanju SPSI, pomnoženo s 100 (v %). Delež Število mentorjev, ki so se v posameznem mentorjev časovnem obdobju udeležili vsaj ene izobraževalne aktivnosti, organizirane z namenom nadaljnjega strokovnega razvoja mentorjev, deljeno s število vseh mentorjev, pomnoženo s 100 (v %). Denar, vložen Delež Znesek vseh sredstev, namenjenih za v nadaljnje sredstev, izobraževalne aktivnosti, organizirane z strokovno porabljenih namenom nadaljnjega strokovnega razvoja izobraževanje, za učitelje učiteljev in mentorjev, deljeno z zneskom spopolnjevanje in mentorje vseh sredstev, namenjenih za srednje in usposabljanje (v EUR) poklicno in strokovno izobraževanje, pomnoženo s 100 (v %). VIRI PODATKOV V poročilu ni predstavljenih podatkov Kazalnika 2. 9 Ugotovitve Kazalnik 2 je v to poročilo o kakovosti prvič vključen na način, da podatke zanj iščemo le na nacionalni ravni in jih ne zbiramo s strani šol. Zato je bilo treba najprej natančno določiti, kateri podatki predstavljajo kazalnik, postopek pridobitve in postopek izračuna teh podatkov. Tabela 4: Ugotovitve poročila Ob tem je bilo ugotovljeno: da je treba opredelitev kazalnika prilagoditi glede na spremembe v zakonodaji, razvoj terminologije in prakse (predlog delovne skupine predstavljamo v naslednjem poglavju) ter da na nacionalni ravni ne razpolagamo s podatki, s katerimi bi lahko predstavili stanje na področju kazalnika 2. Ugotovitve izhajajo iz pregleda podatkov, ki so prosto dostopni na spletnih straneh Statističnega urada RS ter Ministrstva za vzgojo in izobraževanje. Povpraševanje o možnostih pridobitve podatkov, ki niso javno dostopni, smo opravili na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje, Zavodu RS za šolstvo, Centru RS za poklicno izobraževanje, Obrtni zbornici Slovenije, Trgovinski zbornici Slovenije in Gospodarski zbornici Slovenije. Statistični urad RS ne zbira in objavlja podatkov, ki bi pripomogli k analiziranju stanja na področju kazalnika 2. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje na podlagi 135.d člena ZOFVI vodi centralno evidenco zaposlenih v vzgojno-izobraževalnih zavodih, ki izvajajo javno veljavne programe. Podatke za svoje zaposlene na podlagi istega člena zakona v evidenco vnašajo vzgojno-izobraževalni zavodi in drugi izvajalci javnoveljavnih programov oziroma programov s pridobljeno javno veljavnostjo. Ugotovljeno je bilo, da ministrstvo evidenco vodi, podatki niso javno dostopni, evidenca pa ne vsebuje podatkov vseh izvajalcev in posledično ne omogoča pridobitve celovitih podatkov za predstavitev kazalnika 2. Opredelitev centralne evidence v zakonu sicer omogoča pridobitev večine podatkov, potrebnih za spremljanje kazalnika 2. Dodatno je treba zakonodajno opredeliti zbiranje podatkov o mentorjih in podatkov o vloženih finančnih sredstvih za strokovno usposabljanje učiteljev in mentorjev. 10 2. PREDLOG POSODOBITVE KAZALNIKA 2 V naslednjem poglavju predstavljamo predlog opredelitve kazalnika 8 V mreži EQVET je bilo 2 in njegove metodologije, oblikovan na podlagi ugotovitev ob prvi pripravljeno gradivo, t. i. EQAVET Indicator’s toolkit, vključitvi kazalnika v poročilo o kakovosti, primerjave s predlogi mreže ki je dostopen na: https:// EQAVET8 skillman.eu/wp-content/ in strokovnih razprav, ki smo jih opravile avtorice v sodelovanju z uploads/2015/10/EQAVET_ recenzentkama poročila, dr. Veroniko Tašner in dr. Živo Kos, spomladi 2024. Indicators_Toolkit_final.pdf. Predlog opredelitve kazalnika .......................................................................12 Predlog prikaza podatkov kazalnika ............................................................ 14 Predlog Metodologija ......................................................................................16 Predlog Uporabljeni pojmi .............................................................................................16 Predlog Osnovni podatki ............................................................................................... 17 Predlog Izračuna podatkov ...........................................................................................18 Predlog Viri podatkov .....................................................................................................18 11 Predlog opredelitve kazalnika Tabela 5: Predlog opredelitve kazalnika Kazalnik 2: Vlaganje v usposabljanje učiteljev in mentorjev SPSI delež učiteljev in mentorjev, ki izpolnjujejo z zakonodajo 2a določene pogoje za zasedbo delovnega mesta učitelja oziroma vloge mentorja; 2b delež učiteljev in mentorjev, ki so uspešno dokončali programe strokovnega usposabljanja; znesek denarja, vloženega v strokovno usposabljanje učiteljev 2c oziroma mentorjev. Pri točki 2a predlagamo, da se besedno zvezo »stopnja formalne izobrazbe« zamenja z besedno zvezo »z zakonodajo določeni pogoji«. Predlagana sprememba natančneje odraža dejanska zakonodajna določila, ki opredeljujejo, kakšne pogoje mora izpolnjevati posameznik, ki zaseda posamezno delovno mesto učitelja oziroma opravlja vlogo mentorja, ti pa poleg stopnje formalne izobrazbe vključujejo tudi druge pogoje z vidika izobrazbe, usposobljenosti, izkušenj ipd. Pri točki 2b predlagamo, da se dikcija spremeni tako, da se nanaša na uspešno dokončane programe strokovnega usposabljanja. S tem se terminološko bolj približa ustaljeni rabi in opredelitvi v zakonodaji (7. odstavek, 17. člen; Pravilnik o napredovanju zaposlenih v vzgoji in izobraževanju v nazive, Ur. l. RS, št. 92/23: »Programi nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja v vzgoji in izobraževanju se za napredovanje v naziv lahko vrednotijo in točkujejo, ko so uspešno končani, in le enkrat.«). Za programe, vodene v spletnem katalogu KATIS, bi v kazalnik vključili udeležence, ki jim koordinator programa določi datum opravljene obveznosti (glede na trenutno zasnovo KATIS-a). V drugem delu besedne zveze predlagamo spremembo tako, da se namesto programov »nadaljnjega strokovnega izobraževanja, spopolnjevanja in usposabljanja« uporablja besedna zveza programov »strokovnega usposabljanja«. Termin spopolnjevanje se v zakonodaji več ne uporablja. Termina tudi ne najdemo v obstoječih zbirkah podatkov, opisu vrste programov in podobno. Razlikovanje, ki ga termin ponuja, za namen spremljanja kazalnika ne prinaša dodane vrednosti. Termin izobraževanje smo iz opredelitve kazalnika pri točki 2b izključili zato, ker se v tem kontekstu uporablja izključno za tiste oblike, ki prinašajo 12 obliko poklicne kvalifikacije oziroma z opravljenimi izobraževalnimi programi za izpopolnjevanje posameznik pridobi pogoj za opravljanje dela na določenem delovnem mestu. Slednje pa glede na naš predlog za posodobitev kazalnika 2 sodi pod točko 2a. Odločili smo se tudi, da izključimo termin nadaljnje, saj glede na opredelitev točke 2a in točke 2b ter predstavljenega razumevanja posameznih terminov, strokovno usposabljanje za učitelje in mentorje ne more biti v drugačni vlogi kot v vlogi strokovnega razvoja, ki se odvija po začetnem izobraževanju in 9 Eurydice, National Education začetku zaposlitve. V tem kontekstu, tudi zaradi lažjega razlikovanja, System, Teachers and smo se odločili za uporabo termina »stalni strokovni razvoj« oziroma https://eurydice.eacea. Educational staff: zgolj »strokovni razvoj« kot prevod ang. termina »continuing professional ec.europa.eu/chapter-topics/ teachers-and-education-staff development«. 9 (dostop 8. 7. 2024). V točki 2c predlagamo povedno bolj učinkovit prikaz vloženih sredstev, in sicer tako, da se prikaže povprečen znesek denarja, porabljenega za strokovno usposabljanje na posameznika, in sicer glede na vse posameznike v populaciji in glede na udeležence. 13 Predlog prikaza podatkov kazalnika Prikaz podatkov Tabela 6: Šolsko leto Šolsko leto Predlog prikaza podatkov Kazalnik 2 kazalnika 2021/2022 2022/2023 določeni pogoji 2022/2023 ni bilo mogoče zbrati ustreznih osnovnih Z zakonodajo Delež učiteljev Ni podatka10 Ni podatka 10 Za šolski leti 2021/2022 in Delež mentorjev Ni podatka Ni podatka podatkov, na podlagi katerih bi lahko izračunali podatke, ki prikazujejo stanje Kazalnika Uspešno dokončani Delež učiteljev Ni podatka Ni podatka 2 glede na tu predstavljeni programi strokovnega predlog. usposabljanja Delež mentorjev Ni podatka Ni podatka Denar, vložen Znesek na Ni podatka Ni podatka v strokovno posameznega usposabljanje učitelja (v EUR) Znesek na Ni podatka Ni podatka posameznega mentorja (v EUR) Znesek na Ni podatka Ni podatka posameznega učitelja, udeleženca strokovnega usposabljanja (v EUR) Znesek na Ni podatka Ni podatka posameznega mentorja, udeleženca strokovnega usposabljanja (v EUR) V tabeli so predstavljeni osnovni opisi podatkov, za katere predlagamo, da se jih spremlja. Kot sledi v nadaljevanju, je posamezne podatke treba prikazovati natančneje, če želimo pridobiti dejansko sliko stanja. 14 Predlagamo, da se podatke, ki se nanašajo na učitelje in mentorje, prikazuje z vidika njihove starosti, spola, poklicnega področja izobraževalnega programa in statistične regije ter pri učiteljih tudi z vidika delovnega mesta, na primer učitelj splošnoizobraževalnih predmetov, učitelj strokovnega modula, učitelj praktičnega pouka strokovnega modula in drugi strokovni delavci. Predlagamo, da se podatek o uspešno dokončanih programih strokovnega usposabljanja dopolni s podatki o možnostih, ki jih imajo učitelji in mentorji, in sicer tako, da se opredelijo ključne teme usposabljanj (npr. pedagogika, didaktika, stroka ter po potrebi še natančneje npr. stroka po poklicnih področjih), njihov obseg ter zahtevnost. Za programe, vključene v spletni katalog KATIS, bodo pri tem razvrščanju v pomoč deskriptorji, ki so že v uporabi. Informacije o vloženih finančnih sredstvih v nadaljnje strokovno usposabljanje lahko nadgradimo s podatki o virih financiranja. Vir financiranja je lahko javen ali zaseben, proračunski ali projekten, evropski, nacionalen ali lokalen ipd. Z ustrezno razvito metodologijo, postopkom zbiranja in obdelave podatkov bi v prihodnje lahko razvili orodje, s katerim bi vzporedno z ugotavljanjem stanja na nacionalni ravni tudi izvajalci SPSI sami lahko spremljali svoje podatke s področja vlaganja v usposabljanje učiteljev in mentorjev ter izvajali primerjalne analize glede na podatke nacionalnega in regionalnega nivoja, pa tudi glede na poklicna področja izobraževalnih programov. Foto: Tadej Bernik 15 Predlog Metodologija PREDLOG UPORABLJENI POJMI Izraz učitelj predstavlja vse strokovne delavce v SPSI11, kot jih 11 Za vključitev vseh opredeljujeta 92. in 96. člen ZOFVI (Ur. l. RS, št. 16/07 – 17/23) in nadalje strokovnih delavcev v PSI smo se odločili, ker je vloga v posodobljeni obliki Pravilnik o izobrazbi učiteljev in drugih strokovnih strokovnih delavcev, ki niso delavcev v poklicnem in strokovnem izobraževanju (Ur. l. RS, št. 87/22, za kakovost izobraževalnega učitelji, enako pomembna od 5. do 40. člena, v nadaljevanju Pravilnik o izobrazbi) procesa. Posledično je ustrezna 12 , izvzeti so le strokovna usposobljenost vodstveni delavci v srednjem poklicnem in strokovnem izobraževanju vseh strokovnih delavcev (direktor, ravnatelj, pomočnik ravnatelja). enako pomembna, ker se zelo pogosto pojavljajo kombinirana delovna mesta in ker dostopne Mentor baze podatkov ne omogočajo je oseba, zaposlena v organizaciji, ki izvaja praktično prikaza podatkov glede na usposabljanje z delom (31.a člen Zakona o poklicnem in strokovnem konkretna delovana mesta, izobraževanju (ZPSI-1, Ur. l. RS, št. 79/06 – 46/19). Delodajalec vsakemu na primer pri udeležencih usposabljanj. dijaku/vajencu določi mentorja, katerega vloga je usmerjati in podpirati dijaka/vajenca pri razvoju kompetenc, potrebnih za izvajanje določenega 12 Pravilnik o izobrazbi učiteljev poklica med tem, ko izvaja delovne naloge v realnem delovnem okolju. in drugih strokovnih delavcev v poklicnem in strokovnem izobraževanju uvaja drugačno Besedna zveza » opredelitev učiteljev in z zakonodajo določeni pogoji « je okrajšava za drugih strokovnih delavcev zakonodajno določene pogoje za zasedbo delovnega mesta učitelja/ v poklicnem in strokovnem strokovnega delavca oziroma za zakonodajno določene pogoje za izobraževanju kot nadredni zakon (ZOFVI). Pravilnik: opravljanje nalog mentorja dijaku/vajencu na praktičnem usposabljanju z https://pisrs.si/pregled delom. Pogoje lahko sestavljajo pridobljena formalna izobrazba na nekem (dostop 15. 5. 2024). Predpisa?id=PRAV14708 strokovnem področju, pridobljena pedagoška, pedagoško-andragoška oziroma specialno-pedagoška izobrazba, opravljen področni strokovni izpit (tudi t. i. mojstrski izpit), delovne izkušnje in opravljen program za izpopolnjevanje izobrazbe. Strokovno usposabljanje je vsaka izobraževalna dejavnost, ki je namenjena strokovnemu razvoju učiteljev in mentorjev, ne glede na izvajalca in vir financiranja. K temu ne sodijo izobraževalne dejavnosti, s katerimi udeleženec izpolni pogoj za zasedbo delovnega mesta učitelja oziroma za opravljanje vloge mentorja (npr. programi za izpopolnjevanje izobrazbe). Čeprav se strokovni razvoj učitelja oziroma mentorja odvija tudi kot priložnostno učenje ter drugo neformalno in formalno izobraževanje, pa je za namen kazalnika smiselno spremljati le tiste oblike, ki so organizirane prav z namenom strokovnega razvoja učitelja oziroma mentorja oziroma so za delo učiteljev in mentorjev ključnega pomena. Denar, vložen v strokovno usposabljanje, je seštevek finančnih sredstev, izražen v evrih, ki ga financerji namenjajo za namen strokovnega usposabljanja učiteljev oziroma mentorjev. Prištejejo se tudi finančna sredstva, ki jih (iz drugih finančnih virov) za strokovno usposabljanje učiteljev oziroma mentorjev namenjajo delodajalci učiteljev in mentorjev. 16 OSNOVNI PODATKI Podatki, potrebni za izračun: 13 Ker mentorstvo ni delovno mesto temveč delovna naloga, število vseh učiteljev v SPSI; bi za ta podatek morali upoštevati tiste posameznike, ki so v danem časovnem število vseh mentorjev obdobju dejansko delovali v 13 dijakom/vajencem na praktičnem vlogi mentorja. usposabljanju z delom; število učiteljev v SPSI z zakonodajno določenimi pogoji za zasedbo delovnega mesta; število mentorjev z zakonodajno določenimi pogoji za opravljanje vloge mentorja dijakom/vajencem na praktičnem usposabljanju z delom; število učiteljev v SPSI, ki so uspešno dokončali vsaj en program strokovnega usposabljanja, organiziranega z namenom strokovnega razvoja učiteljev; število mentorjev v SPSI, ki so uspešno dokončali vsaj en program strokovnega usposabljanja, organiziranega z namenom strokovnega razvoja mentorjev; znesek vseh sredstev, namenjenih za izvedbo programov strokovnega usposabljanja, organiziranega z namenom strokovnega razvoja učiteljev; znesek vseh sredstev, namenjenih za izvedbo programov strokovnega usposabljanja, organiziranega z namenom strokovnega razvoja mentorjev. Posamezni podatek, ki se ga uporabi v poročilu, mora biti povsem natančno opisan tako, da so jasni viri, ki so bili uporabljeni, in postopek izračuna, če je potreben. Foto: Tadej Bernik 17 PREDLOG IZRAČUN PODATKOV Podatki Kazalnika 2 Tabela 7: Formula za izračun Predlog izračuna podatkov Zakonodajno Delež učiteljev Število učiteljev, ki izpolnjujejo določeni zakonodajno določene pogoje, deljeno pogoji s številom vseh učiteljev v SPSI, pomnoženo s 100 (v %). Delež mentorjev Število mentorjev, ki izpolnjujejo zakonodajno določene pogoje, deljeno s številom vseh mentorjev, pomnoženo s 100 (v %). Sodelovanje Delež učiteljev Število učiteljev, ki so uspešno v strokovnem dokončali vsaj en program strokovnega usposabljanju usposabljanja, deljeno s številom vseh učiteljev v SPSI, pomnoženo s 100 (v %). Delež mentorjev Število mentorjev, ki so uspešno dokončali vsaj en program strokovnega usposabljanja, deljeno s številom vseh mentorjev, pomnoženo s 100 (v %). Denar, vložen Znesek na Znesek vseh sredstev, namenjenih v strokovno posameznega za izvedbo programov strokovnega usposabljanje učitelja (v EUR) usposabljanja, deljeno s številom vseh učiteljev (v EUR). Znesek na Znesek vseh sredstev, namenjenih posameznega za izvedbo programov strokovnega mentorja (v EUR) usposabljanja, deljeno s številom vseh mentorjev (v EUR). Znesek na Znesek vseh sredstev, namenjenih posameznega za izvedbo programov strokovnega učitelja, usposabljanja, deljeno s številom vseh udeleženca učiteljev, udeležencev strokovnega strokovnega usposabljanja (v EUR). usposabljanja (v EUR) Znesek na Znesek vseh sredstev, namenjenih posameznega za izvedbo programov strokovnega mentorja, usposabljanja, deljeno s številom vseh udeleženca mentorjev, udeležencev strokovnega strokovnega usposabljanja (v EUR). usposabljanja (v EUR) PREDLOG VIRI PODATKOV Ob predstavitvi podatkov kazalnika se v tem delu poročila popiše vire in morebitne dodatne izračune, potrebne za prikaz podatkov kazalnika. 18 3. PREDLOGI UKREPOV NA RAVNI SISTEMA SREDNJEGA POKLICNEGA IN STROKOVNEGA IZOBRAŽEVANJA Ob pripravi poročila in predloga metodologije za kazalnik 2 predlagamo, da: I. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje izvede naslednje ukrepe: 1. V sodelovanju z javnimi zavodi vzpostavi nacionalni terminološki slovar strokovnih pojmov na področju strokovnega usposabljanja učiteljev in mentorjev, ki bo podlaga za poenoteno uporabo terminologije v zakonodaji in strokovnih dokumentih. Neusklajenost terminologije v zakonodaji namreč povzroča večje težave pri strokovnem delu. 2. Vzpostavi celovit in funkcionalen sistem zagotavljanja kakovosti strokovnega usposabljanja učiteljev in mentorjev z jasnimi kazalniki kakovosti in procesi sprotnega ukrepanja. 3. Vzpostavi celovit, koherenten, funkcionalen in delujoč sistem zbiranja, obdelovanja in prikazovanja podatkov o učiteljih in mentorjih: a. (celovitost sistema) podatkovna zbirka naj vsebuje podatke o učiteljih in mentorjih vseh izvajalcev izobraževalnih programov srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja (javne in zasebne organizacije, izvajalci rednega in izrednega izobraževanja, za dijake in odrasle ipd.); b. (koherentnost sistema) podatkovna zbirka naj vsebuje enakovrstne/primerljive podatke o učiteljih in mentorjih ne glede na vrsto organizacije, ki izobraževanje izvaja; c. (funkcionalnost sistema) podatkovna zbirka naj omogoča izvajanje 135.d člena ZOFVI (centralna evidenca zaposlenih na področju vzgoje in izobraževanja); d. (delujoč sistem) vzpostaviti mehanizem, da bodo odgovorne pravne osebe (MVI in izvajalci SPSI) redno opravljale svoje odgovornosti v skladu z zakonodajo (vnašale oziroma posodabljale podatke). 4. Vzpostaviti mehanizem, da bodo odgovorne pravne osebe (MVI, javni zavodi in izvajalci SPSI) redno opravljale svoje odgovornosti v skladu z zakonodajo, vnašale oziroma posodabljale podatke o strokovnem usposabljanju v spletno okolje KATIS. 19 5. Vzpostavi način pridobitve oziroma izračuna podatka o znesku finančnih sredstev, namenjenih za izvedbo programov strokovnega usposabljanja za učitelje in mentorje tako, da podatke zbira na strani financerjev (na primer: namenska proračunska sredstva na ravni ministrstev; ocena materialnih stroškov in stroška dela zaposlenih na javnih zavodih, ki organizirajo strokovna usposabljanja; ocena stroška za organizacijo in izvedbo strokovnih usposabljanj v okviru projektnega financiranja (podatki se zbirajo pri razpisovalcu); ocena stroška poti udeležencev; plačilo kotizacij za programe profesionalnega razvoja). 6. Spodbudi deležniško sodelovanje za oblikovanje rešitev za spremljanje stanja na področju mentorjev v SPSI, in sicer število aktivnih mentorjev na neverificiranih učnih mestih, število aktivnih mentorjev na verificiranih učnih mestih, njihova udeležba na strokovnem usposabljanju ter finančni vložek za to, kje in kako se evidenca vodi ipd. II. Javni zavodi: Vzpostavijo celovite in funkcionalne sisteme zagotavljanja kakovosti strokovnega usposabljanja z jasnimi kazalniki in sprotnimi ukrepi izboljšanja. III. Center RS za poklicno izobraževanje: Predloži predlog spremembe Kazalnika 2 v potrditev pristojnemu strokovnemu svetu. 20 4. PRILOGA V prilogi predstavljamo ugotovitve glede različnih vidikov področja, ki ga pokriva Kazalnik 2, torej vlaganja v usposabljanje učiteljev in mentorjev v SPSI. Skušali smo predstaviti zakonodajno ureditev področja ter informacije o trenutnem zbiranju posameznih podatkov. Zakonodajno določeni pogoji za opravljanje dela na delovnem mestu učiteljev in opravljanje vloge mentorjev v SPSI ............................. 22 Zakonodajno določene evidence učiteljev in mentorjev .......................... 25 Obstoječi podatki s področja vlaganja v usposabljanje učiteljev in mentorjev .....................................................................................26 Foto: MIDJOURNEY 21 Zakonodajno določeni pogoji za opravljanje dela na delovnem mestu učiteljev in opravljanje vloge mentorjev v SPSI Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI) v 92. členu določa osnovne pogoje za zasedbo delovnega mesta za vse strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju. Osnovni pogoji so: • obvladovanje slovenskega knjižnega jezika oziroma jezika narodne skupnosti, • ustrezna izobrazba in • opravljen strokovni izpit. Učitelj praktičnega pouka in veščin oz. učitelj praktičnega pouka strokovnega modula (glede na Pravilnik o izobrazbi) mora imeti poleg naštetega tudi najmanj tri (3) leta ustreznih delovnih izkušenj. Ustrezna izobrazba za strokovne delavce v poklicnem in strokovnem izobraževanju je v nadaljevanju določena najprej z 96. členom ZOFVI in nato s Pravilnikom o izobrazbi, ki v letu 2022 uvaja drugačno poimenovanje nekaterih strokovnih delavcev. Ustrezno izobrazbo sestavljajo trije vidiki: • pedagoški, specialno-pedagoški oziroma andragoški vidik izobrazbe, • t. i. predmetni vidik izobrazbe, ki predstavlja ustrezno izobrazbo učitelja glede na to, kaj je vsebinsko področje programske enote, za katero je zadolžen, in • stopnja izobrazbe. Vsi učitelji v srednješolskem izobraževanju morajo imeti pedagoško- 14 Nadaljnje izobraževanje andragoško izobrazbo (96. in 97. člen ZOFVI), ki si jo pridobijo med in usposabljanje strokovnih delavcev v vzgoji in študijem ali z opravljenim študijskim programom za izpopolnjevanje. izobraževanju, MVI: https:// Strokovni delavci s srednješolsko izobrazbo si pedagoško-andragoško izobrazevanje-in-usposabljanje- www.gov.si/teme/nadaljnje- izobrazbo lahko pridobijo s posebnim programom za izpopolnjevanje14 strokovnih-delavcev-v-vzgoji-in- . izobrazevanju/ Učitelj praktičnega pouka strokovnega modula si to izobrazbo lahko (dostop 8. 7. 2024). pridobi tudi z mojstrskim izpitom (ali poslovodskim ali delovodskim), saj so ustrezne pedagoško-andragoške vsebine v te izpite že vključene. 22 Glede stopnje izobrazbe na t. i. predmetnem področju se učitelji in drugi strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju razvrščajo v štiri kategorije: • izobrazbo, pridobljeno po študijskih programih za pridobitev izobrazbe 15 V Pravilniku o izobrazbi so druge stopnje, morajo imeti opredeljeni: učitelj za dodatno učitelj splošnoizobraževalnih predmetov, strokovno pomoč, učitelj za učitelj za specialno-pedagoške oblike dela komunikacijo v slovenskem 15 , svetovalni delavec, znakovnem jeziku in učitelj knjižničar in organizator izobraževanja odraslih ; za delo z gluhoslepimi. Vse naštete smo skušali zajeti z navedeno besedno zvezo • izobrazbo, pridobljeno najmanj po študijskih programih za pridobitev »učitelj za specialno-pedagoške izobrazbe prve stopnje, morajo imeti učitelj strokovnoteoretičnih oblike dela«. predmetov oz. učitelj strokovnega modula (glede na Pravilnik o izobrazbi), strokovni delavec v centrali učnih podjetij in vodja centrale učnih podjetij; • najmanj višješolsko izobrazbo morata imeti organizator praktičnega usposabljanja z delom in vodja posestva; • najmanj srednjo strokovno izobrazbo mora imeti učitelj praktičnega pouka in veščin oz. učitelj praktičnega pouka strokovnega modula (glede na Pravilnik o izobrazbi), organizator praktičnega pouka in laborant (laborant pri kemiji, fiziki in biologiji mora končati izobraževalni program s 315 urami navedenih predmetov). Smer izobrazbe je za navedene v prvi alineji določena že v omenjenem pravilniku, za navedene v drugi, tretji in četrti alineji (razen za laboranta pri splošnoizobraževalnih predmetih) pa je določena v posebnem delu posameznega izobraževalnega programa. V 96. členu ZOFVI kot strokovnega delavca v javni poklicni in strokovni šoli določa tudi mojstra. Mojster mora imeti mojstrski izpit, ne pa tudi strokovnega izpita s področja vzgoje in izobraževanja. V 92. členu za mojstra zakon določa nalogo učiti vajenca. Mojstra drugje v zakonodaji ne najdemo, ZPSI-1 v 31.a členu pa uvede vlogo mentorja. Vlogo mentorja povsem enako v 9. členu predstavi tudi Zakon o vajeništvu (ZVaj, Ur. l. RS, št. 25/17). Mentor je lahko delodajalec sam ali pri njem zaposlena oseba, ki mora imeti izpolnjene naslednje pogoje: • mojstrski, delovodski ali poslovodski izpit oziroma 16 Gre za Program usposabljanja • mentorjev dijakom na najmanj srednjo strokovno izobrazbo in tri leta delovnih izkušenj z ustreznega področja ter pedagoško-andragoško usposobljenost po z delom in študentom na praktičnem usposabljanju programu, ki ga na predlog CPI sprejme pristojni strokovni svet praktičnem izobraževanju (PUM-PUD-PI). Program je bil (prav tam). 16 prenovljen leta 2020. 23 Zakon dopušča izjemo, in sicer ZPSI-1 v istem členu dodaja, da je v primeru, ko pri delodajalcu ni dovolj mentorjev z opredeljenimi kadrovskimi pogoji, mentor lahko tudi oseba, ki ima najmanj srednjo poklicno izobrazbo, pedagoško-andragoško usposobljenost po omenjenem programu in najmanj pet let delovnih izkušenj s področja poklica, za katerega se dijak izobražuje. Enako izjemo ponovi tudi Zakon o vajeništvu. Delodajalec, ki želi verificirati učno mesto, mora med drugim izpolnjevati pogoje za mentorja oziroma imeti zaposleno osebo s temi pogoji, ki bo prevzela mentorsko vlogo (ZPSI-1, 32.b člen). Verifikacija je obvezna le za učna mesta v srednjem poklicnem izobraževanju ter v tistem srednjem strokovnem izobraževanju, ki ima z izobraževalnim programom določenih vsaj 14 tednov17 praktičnega usposabljanja z delom (ZPSI-1, 32.a člen). 17 Trenutno programa Isti člen določa tudi, da se učnih mest za nižje poklicno izobraževanje srednjega strokovnega ne verificira. Slednje pomeni, da zakonodaja ne določa pogojev za izobraževanja s 14 tedni praktičnega usposabljanja z opravljanje nalog mentorja za vse vrste izobraževalnih programov. delom nimamo. 24 Zakonodajno določene evidence učiteljev in mentorjev 135.d člen ZOFVI opredeli centralno evidenco zaposlenih na področju vzgoje in izobraževanja, iz katere bi bilo mogoče pridobiti število strokovnih delavcev, zaposlenih v vzgoji in izobraževanju, njihovo izpolnjevanje z zakonodajo določenih pogojev za opravljanje dela na posameznem delovnem mestu, pa tudi podatke o udeležbi »v programih nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja, naslov programa in rezultat udeležbe« (prav tam, zadnja alineja drugega odstavka). Evidenca, ki jo upravlja pristojno ministrstvo, omogoča torej spremljanje nekaterih podatkov glede kazalnika 2 in strokovnih delavcev v VIZ, podatke pa so zavezani za svoje zaposlene v evidenco vnašati vzgojno-izobraževalni zavodi in drugi izvajalci javno veljavnih izobraževalnih programov (prav tam, tretji odstavek). Žal po informacijah Ministrstva za vzgojo in izobraževanje izvajalci izobraževanja ne vnašajo podatkov v tolikšnem deležu, da bi bili sumarni podatki iz te podatkovne zbirke veljavni. Glede na opredelitev registra učnih mest v 32.b členu ZPSI-1 pristojne zbornice razpolagajo s podatki o številu mentorjev na verificiranih učnih mestih. Kot predstavljeno že pri pogojih za mentorja, slednje pokriva le srednje poklicno izobraževanje, ne pa tudi nižjega poklicnega, srednjega strokovnega in poklicno-tehničnega izobraževanja, pri katerih mentorstvo kot vloga obstaja, vendar ni regulirana. Glede na naravo registrov učnih mest zbornice lahko podajo le podatke o osebah, ki so opravile ustrezen izpit, s katerim izpolnjujejo zakonodajno opredeljen pogoj. Ne razpolagajo pa s celovitimi podatki o njihovi aktivnosti, saj beležijo le t. i. individualne in vajeniške pogodbe, ne pa tudi kolektivnih pogodb, ki jih sklepajo šole in delodajalci. Prav tako se podatki o mentorjih v srednjem poklicnem izobraževanju ne posodabljajo. Vemo, koliko mentorjev je v preteklosti za to vlogo izpolnilo z zakonodajo določene pogoje, ne pa, koliko od teh je v tej vlogi še aktivnih oziroma bi lahko bili aktivni. Foto: MIDJOURNEY 25 Obstoječi podatki s področja vlaganja v usposabljanje učiteljev in mentorjev Glede na kompleksnost področja in situacijo s težko dostopnimi podatki smo se odločili, da pri tokratnem poročilu oziroma poskusu pridobivanja podatkov ne vključujemo posebej tudi učiteljev in mentorjev, ki so aktivni v t. i. izrednem izobraževanju. Slednje ostaja naloga za naslednje poročilo. Po informacijah Ministrstva za vzgojo in izobraževanje centralna evidenca zaposlenih na področju vzgoje in izobraževanja ne vsebuje veljavnih podatkov, saj izvajalci izobraževanja ne vnašajo podatkov redno, kot je to z zakonodajo določeno. Razlog naj bi bila sprememba financiranja izvajalcev srednješolskih izobraževalnih programov – uvedba financiranja MOFAS, s čimer vnos podatkov o zaposlenih v centralno evidenco ni več relevanten vir za financiranje izvedbe izobraževalnega programa izvajalcu. Statistični urad RS (Tabela 8)objavlja podatke o zaposlenih v srednješolskem izobraževanju, a ne razlikujejo med strokovnimi delavci v splošnem ter poklicnem in strokovnem izobraževanju. Nekateri Tabela 8: zavodi izvajajo obe vrsti programov; posledično tudi vsaj določen delež Število strokovnih delavcev v srednješolskem izobraževanju strokovnih delavcev izvaja naloge za obe vrsti programov. mladine in odraslih (vir: SURS) Število strokovnih delavcev v V šolskem letu 2021/22 V šolskem letu 2022/23 srednješolskem izobraževanju mladine in odraslih SKUPAJ Moški Ženske SKUPAJ Moški Ženske Učitelji 6.299 2.147 4.152 6.226 2.045 4.181 Vodstveni delavci 297 124 173 259 99 160 Svetovalni delavci 266 16 250 255 15 240 Drugi strokovni delavci 608 120 488 576 132 444 Skupaj 7.470 2.407 5.063 7.316 2.291 5.025 Vendar pa Eurostat (Tabela 9) objavlja informacije o strokovnih delavcih v srednjem poklicnem in strokovnem izobraževanju (glej Eurostat 1). V predstavitvi metodologije (glej Eurostat 2) te baze pa se najde informacija, da sta vir podatkov SURS in Ministrstvo za javno upravo oziroma informacijski sistem, namenjen analizi plačil za delo zaposlenih v javnem sektorju, in statistični register zaposlenih. 26 Število strokovnih delavcev Tabela 9: V letu 2021 V letu 2022 Število strokovnih delavcev v srednjem poklicnem in 4.117 4.408 v srednjem poklicnem in strokovnem izobraževanju strokovnem izobraževanju (vir: Eurostat) Tako SURS kot Eurostat pa ne prikazujeta informacij o tem, v kolikšnem deležu zaposleni strokovni delavci izpolnjujejo vse potrebne pogoje za delo. Obenem ni znano ali je iz obstoječih baz Ministrstva za javno upravo mogoče te podatke pridobiti. Gospodarska zbornica Slovenije (GZS) nam je na prošnjo po podatkih o številu oseb, ki imajo opravljene pogoje za prevzem vloge mentorja, podal številki, predstavljeni v Tabeli 10. Enako smo podatke prejeli s strani Trgovinske zbornice Slovenije; gre torej za število oseb, ki imajo opravljene pogoje za opravljanje nalog mentorja dijakom in učna mesta, vključena v Centralni register učnih mest (CRUM)18. Na TZS števila ne beležijo glede na šolsko leto, ampak le skupno število aktualnih mentorjev. Podatki, ki so nam jih posredovali z Obrtne zbornice Slovenije, se tako 18 Centralni register učnih mest, edini nanašajo na aktivne vloge mentorjev, saj so to mentorji, ki so ki ga upravlja Center RS za podpisali individualno učno pogodbo ali vajeniško pogodbo. Za vse poklicno izobraževanje: https://crum.cpi.si/ navedene mentorje torej velja, da imajo izpolnjene pogoje, saj sicer ne bi (dostop 8. 7. 2024). bili na navedenih seznamih. Število mentorjev V šolskem letu Tabela 10: V šolskem letu Število mentorjev (vir: GZS) 2021/22 2022/23 Število mentorjev GZS 393 470 * Glede na pridobljene Število mentorjev TZS 450* 486 podatke o številu mentorjev in usposabljanjih za Število mentorjev OZS pridobitev pogoja za 68 89 opravljanje nalog mentorstva vajeniške pogodbe dijakom smo se odločili za uporabo ocene o številu Število mentorjev OZS mentorjev pri TZS za šolsko 193 168 leto 2021/2022. individualne pogodbe Skupaj 1.104 1.317 Predstavljeno je število mentorjev, ki izpolnjujejo z zakonodajo določene pogoje za opravljanje mentorskih nalog oziroma mentorjev na verificiranih učnih mestih. Hkrati je to tudi število vseh mentorjev, za katere se vodi evidenca. Naj ponovimo, da evidence mentorjev, ki delujejo v okviru praktičnega usposabljanja z delom za izobraževalne programe, za katere registrirano učno mesto pri delodajalcu ni obvezno (programi NPI, SSI in PTI), v Sloveniji ne vodimo. 27 Podatkov o strokovnem usposabljanju strokovnih delavcev, ki so zaposleni v šolah, prav tako nismo mogli pridobiti s pomočjo centralne evidence. Ministrstvo vodi Katalog programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja (v nadaljevanju KATIS), ki je namenjen predvsem povezovanju izvajalcev programov z udeleženci ter zagotavljanju ustrezne dokumentacije. Spletni portal kataloga ne omogoča zbiranja podatkov, ki bi se navezovali le na strokovne delavce v SPSI. Nadalje smo poskusili zbrati podatke pri večjih organizatorjih strokovnih usposabljanj. Zavod RS za šolstvo ne beleži udeležencev glede na programe, v katerih poučujejo tako, da nimajo podatka, koliko strokovnih delavcev SPSI se udeležuje njihovih programov strokovnega usposabljanja. Center RS za poklicno izobraževanje (v nadaljevanju CPI) beleži večji delež svojih izobraževalnih aktivnosti, namenjenih nadaljnjemu strokovnemu razvoju strokovnih delavcev v SPSI. Zbrane so informacije o izobraževalnih aktivnostih iz dveh finančnih virov, v prihodnje pa je načrtovano natančnejše beleženje tudi usposabljanj, izvajanih v okviru nacionalnih in evropskih projektov, znotraj katerih CPI občasno izvaja tovrstna usposabljanja. Zbrani podatki so predstavljeni v Tabeli 11. Izobraževalne aktivnosti, upoštevane pri teh podatkih, so bile vse namensko organizirane za strokovne delavce v SPSI. Število udeležencev ne predstavlja unikatnih udeležencev, ker se posameznike, ki so se udeležili več kot ene aktivnosti, šteje pri vsaki udeležbi. Po oceni CPI pa ne gre za več kot 10 % takih udeležencev. Tudi CPI, ki za organizacijo strokovnih usposabljanj uporablja KATIS, ne evidentira vrste drugih značilnosti udeležencev ali programov. V šolskem letu Tabela 11: V šolskem letu Sredstva, porabljena za 2021/22 2022/23 strokovna usposabljanja na CPI Število udeležencev v programih 1.074 1.169 strokovnega usposabljanja v organizaciji CPI Znesek porabljenih sredstev 48,51 EUR 29,17 EUR na udeleženca Glede na to, da iskanih podatkov o skupnem znesku porabljenih sredstev za SPSI in nato o sredstvih za strokovno usposabljanje za strokovne delavce v SPSI (kot je narekovala obstoječa opredelitev kazalnika) ni bilo mogoče pridobiti, smo raziskovali, kakšne podatke je mogoče zbrati. Znesek porabljenih sredstev na udeleženca v tem primeru sestavljajo le sredstva, ki jih je CPI pridobil od MVI namensko, ne vključujejo pa stroška dela in nekaterih materialnih stroškov izvedbe, ki izhajajo iz dejstva, da je programe organiziral, nekatere pa tudi izvedel CPI iz lastnih sredstev, ki tu niso vključena (npr. materialni stroški lastnih prostorov, strošek dela zaposlenih na CPI). Vključeni tudi niso stroški, ki jih nosi šola udeleženca, četudi je 28 usposabljanje brez kotizacije, kot so stroški potnega naloga za udeleženčevo pot na usposabljanje, stroški nadomeščanja njegove odsotnosti ipd. Center RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS) nam je predložil podatke, predstavljene v Tabeli 12, ki predstavljajo vse srednješolske učitelje. Ni torej razvidno, v kolikšni meri gre za strokovne delavce v SPSI, hkrati pa tudi ne število unikatnih udeležencev. Verjetnost, da se je v enem šolskem letu isti strokovni delavec Tabela 12: Podatki o Erasmus+ dvakrat udeležil programa mobilnosti, je v praksi sicer izjemno majhna. mobilnostih V šolskem letu 2021/22 V šolskem letu 2022/23 SKUPAJ SKUPAJ Ženske Moški SKUPAJ Ženske Moški Število mobilnosti 106 73 33 397 236 161 503 Povprečna starost 47,69 48,27 46,39 46,08 47,36 44,19 46,42 v letih Povprečna 1.535,80 1.598,41 1.397,30 1.438,63 1.451,32 1.420,03 1.459,11 nepovratna sredstva na udeleženca (v EUR) Povprečno trajanje 5,81 6,00 5,39 5,61 5,76 5,39 5,65 mobilnosti v dnevih Podatki o udeležbi posameznikov na t. i. programih mobilnostih se v celoti nanašajo na strokovni razvoj. Stroški pa vključujejo le nepovratna sredstva, ki jih v ta namen prejmejo VIZ, pri katerih so udeleženci zaposleni. Podatke o strokovnem usposabljanju mentorjev v kontekstu stalnega strokovnega razvoja smo skušali pridobiti s strani treh na tem področju aktivnih zbornic: Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije (OZS), Gospodarske zbornice Slovenije (GZS) in Trgovinske zbornice Slovenije (TZS). Pridobili smo ključen podatek, da so tovrstna usposabljanja v letih 2016–2023 potekala v okviru dveh projektov, ki sta ga izvajala dva projektna konzorcija, vodena s strani dveh šolskih centrov, in sicer Biotehničnega izobraževalnega centra Ljubljana in Šolskega centra Kranj. Projekt se nadaljuje v letih 2023–2026. V letu 2022 Tabela 13: V letu 2023 Usposabljanje mentorjev Število udeležencev v začetnem usposabljanju 787 143 (sklop A) Število udeležencev v nadaljnjem 209 135 usposabljanju (sklop B) Skupen strošek projekta (v EUR) 248.969,90 48.467,36 Znesek stroška na udeleženca (v EUR) 249,97 174,34 29 V Tabeli 13 so predstavljeni podatki, pridobljeni s strani obeh konzorcijev. Posebnost te informacije je, da mentorji pogoja za opravljanje te vloge ne pridobijo z izobraževanjem, temveč z usposabljanjem. Zato tu uporabljamo drugačno terminologijo kot pri učiteljih, in sicer govorimo o začetnem in nadaljnjem usposabljanju za mentorje. Začetno usposabljanje je torej usposabljanje, s pomočjo katerega prihodnji mentorji pridobijo z zakonodajo določen pogoj za opravljanje mentorske vloge (sklop A). Usposabljanje, označeno kot sklop B, pa je tisto, ki sodi v stalni strokovni razvoj. Podatka o višini stroškov se torej nanašata na obe vrsti usposabljanj. Sicer so v znesek vloženih sredstev vključeni celotni stroški izvedbe projekta, torej tudi stroški promocije, vodenja projektne pisarne, priprave gradiv, zaključne konference itd. Stroški so tudi dodeljeni posameznemu koledarskemu letu glede na to, kdaj so bili računovodsko beleženi. Ko znesek preračunamo na posameznika, se ustvari precejšnja razlika med leti glede na to, da so se izvajali isti programi usposabljanj. Obrtno-podjetniška zbornica strokovnih usposabljanj za mentorje ne izvaja, izvaja le začetno usposabljanje oziroma sodeluje pri organizaciji izvedb v sodelovanju z omenjenima konzorcijema. Foto: Tadej Bernik 30 Literatura EQAVET, Nacionalna referenčna točka v Sloveniji. (2017). Nacionalni kazalniki kakovosti poklicnega in strokovnega izobraževanja. Pridobljeno 20. maja 2024 na: https://www. eqavet-nrp-slo.si/nacionalni-okvir/nacionalni-kazalniki-kakovosti/ EQAVET Indicator’s toolkit. Pridobljeno 8. 7. 2024 na: https://skillman.eu/wp-content/ uploads/2015/10/EQAVET_Indicators_Toolkit_final.pdf Eurostat (1). Database. Classroom teachers and academic staff by education level, programme orientation, sex and age groups. Pridobljeno 20. maja 2024: https://ec.europa. eu/eurostat/databrowser/view/educ_uoe_perp01__custom_11456990/default/table?lang=en Eurostat (2). Methodological explanation. Pupils and students - enrolments (educ_uoe_enr). National Reference Metadata in ESS Standard for Quality Reports Structure (ESQRS). Compiling agency: Statistical Office of the Republic of Slovenia (SURS). Pridobljeno 20. maja 2024: https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/EN/educ_uoe_enr_esqrs_si.htm Obrtni zakon (ObrZ). Ur. l. RS, št. 40/04. Pridobljeno 10. maja 2024: https://pisrs.si/ pregledPredpisa?id=ZAKO355 Pravilnik o napredovanju zaposlenih v vzgoji in izobraževanju v nazive. Ur. l. RS, št. 92/23. Pridobljeno 20. maja 2024 na: https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV15081 Pravilnik o izobrazbi učiteljev in drugih strokovnih delavcev v poklicnem in strokovnem izobraževanju Ur. l. RS, št. 87/22. Pridobljeno 15. maja 2024: https://pisrs.si/ pregledPredpisa?id=PRAV14708 Program usposabljanja mentorjev dijakom na praktičnem usposabljanju z delom in študentom na praktičnem izobraževanju (PUM-PUD-PI). (2020). Pridobljeno 20. maja 2024: https://cpi.si/poklicno-izobrazevanje/izobrazevalni-programi/programi/pau/#program-usposabljanja-mentorjev-dijakom-na-prakticnem-usposabljanju-z-delom-in-studentom-na-prakticnem-usposabljanju-182-seja-strokovnega-sveta-rs-za-poklicno-in-strokovno-izobrazevanje-18-12-202 Kos, Ž. in Tašner, V. (2024) Recenzija postopka priprave nacionalnega poročila in posameznih kazalnikov. Interno gradivo Centra RS za poklicno izobraževanje. SURS. Podatkovna baza SiStat. Strokovni delavci v srednjih šolah za mladino in odrasle po starosti in spolu, Slovenija, letno. Pridobljeno 20. maja 2024: https://pxweb.stat.si/ SiStatData/pxweb/sl/Data/-/0953412S.px/table/tableViewLayout2/ Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI). Ur. l. RS, št. 16/07. Pridobljeno 21. maja 2024: https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO445 Zakon o poklicnem in strokovnem izobraževanju (ZPSI-1). Ur. l. RS, št. 79/06. Pridobljeno 21. maja 2024: https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO4325 31