Spreminjati sebe in svet na boljše ali kaj lahko naredimo za zadovoljstvo zaposlenih? dr. Katarina Rigler Šilc, pomočnica ravnateljice, OŠ Ledina V prispevku predstavljamo dejavnosti, ki jih na Osnovni šoli Ledina izvajamo z namenom ustvarjanja pozitivne klime med zaposlenimi tako v času klasičnega šolanja (v šoli) kot tudi v času šolanja na daljavo. Dragoceno znanje na tem področju zaposleni pridobivamo z last- nimi izkušnjami in tako soustvarjamo primere dobrih praks na področju zadovoljstva za- poslenih. V zadnjih letih smo na OŠ Ledina izvedli številne in raznolike tovrstne aktivnosti. Izkazalo se je, da lahko dobro premišljene dejavnosti pozitivno, spodbudno, dolgotrajno in povezovalno vplivajo na zaposlene. Šolska klima Šolska klima je pomemben element kakovosti šole. Raziskujejo in proučujejo jo številni strokov- njaki po svetu in tudi v Sloveniji. S šolsko klimo pogosto enačijo tudi zadovoljstvo. Soustvarjajo jo vsi, ki so vpleteni v vzgojno-izobraževalni proces na šoli, to so učitelji, učenci, starši in svetovalni delav- ci. Vsaka šola se po svojih najboljših močeh trudi razvijati takšno klimo, ki nudi optimalne pogoje za izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa v pri- jetnem vzdušju v korist in zadovoljstvo vseh dele- žnikov. Glede na to, kakšna je šolska klima, lahko napovemo uspešnost šole. Če se učenci, zaposleni in starši na šoli dobro počutijo, potem velja, da je klima dobra. Zadovoljni in motivirani deležniki pra- viloma dosegajo tudi boljše rezultate. V prispevku se ne osredotočamo na teoretična izhodišča šol- ske klime, ampak želimo predstaviti primere do- bre prakse, s katerimi želimo izboljšati zadovoljstvo zaposlenih. Na naši šoli smo se odločili slediti be- sedam, ki jih je zapisal George Bernard Shaw: Na tem svetu uspevajo samo ljudje, ki se pogumno napotijo iskat okoliščine, kakršne si želijo, če pa jih ne morejo najti, jih ustvarijo sami. Našemu kolek- tivu je z močno podporo in v sodelovanju z ravna- teljico Marijo Valenčak uspelo ustvariti nekaj takih »okoliščin«, ki jih predstavljamo v nadaljevanju. Čudo na razrednih urah Čudo na razrednih urah Leta 2015 je Osnovna šola Ledina prejela laskavi nja drugačnosti. Z obravnavo tem iz priročnika pri naziv Najbolj kulturna šola v državi. Zaposleni smo razrednih urah v osnovni šoli učitelji dejavno vpli- hoteli to leto posebej oplemenititi, zato smo se od- vajo na izboljšanje medčloveških odnosov ter na ločili, da bomo skupaj napisali priročnik za učite- izogibanje nestrpnosti in medsebojnim sporom«. lje, ki bo obravnaval različne teme za ure oddelč- ne skupnosti. Ravno v tistem času je izšel prevod Prav to sodelovanje je med nami stkalo poseb- mladinskega romana Čudo avtorice R. J. Palacio, ki ne vezi, saj smo se veliko družili, ko smo priročnik nam je ponudil številne izhodiščne teme za nasta- ustvarjali, ga preizkušali v razredu in predstavljali nek našega priročnika. Direktorica založbe Ocean po šolah po Sloveniji. Nataša Detič je zaupala našim idejam in tako smo skupaj izdali priročnik z naslovom Čudo na razre- Nina Hvala Klančič, soavtorica, je strnila svoje vti- dnih urah. Po njenem mnenju »priročnik pomaga se: »Kmalu po izidu prevoda romana Čudo nas je razvijati sočutje, empatijo in zmožnost sprejema- sodelavka Katarina Rigler Šilc spodbudila k branju 15 Didakta ŠOLSKA PRAKSA te izjemno navdihujoče knjige in nam predstavila nudili možnost ogleda predstave: ali Vihar v glavi predlog, da bi skupaj po tematiki iz knjige napisali ali Kit na plaži. Po predstavi je sledil še strokovni po- priročnik Čudo na razrednih urah. Zaradi izredne- govor. Zaposlenim je bilo ponujenih 10 terminov, in ga navdušenja nad vsebino knjige in zavedanja, sicer tako med vikendom kot tudi med delovnimi kako pomembne so skrbno pripravljene razredne dnevi. Obe predstavi vsebujeta teme, ki so tesno ure za naše učence in kako povezujoče vplivajo povezane s poklicem in poslanstvom učitelja: spre- na njihove medsebojne odnose, se nas je odzvalo jemanje drugačnosti, najstniške težave, izločanje, veliko učiteljev. Vsak je na svoj način predstavljal nerazumevanje odraslih, viharji v možganih … vsebine učencem na urah oddelčne skupnosti in z zanimanjem zapisoval ugotovitve in predloge V šolskem letu 2019/20 smo si vsi zaposleni ogle- za priročnik. Izmenjava mnenj in nasvetov je zelo dali monokomedijo z naslovom Profesor Kuzman povezala tudi nas – učitelje. Predstavljali smo svoje mlajši. Uroš Kuzman je verjetno edini slovenski ko- ideje, izkušnje in po objavi priročnika začutili, kako mik z doktoratom iz matematike. V svoji predstavi so naši primeri dobre prakse zanimivi in uporab- na sproščen in duhovit način predstavi, kako de- ni tudi za učitelje, ki poučujejo na ostalih šolah po luje šolski sistem in kaj vse se med šolsko uro do- Sloveniji. Tako smo v letu izdaje priročnika pripravi- gaja. Projekt Štartaj, Ledina 4 je do solz nasmejal li številne predstavitve po celotni Sloveniji in vsakič, celoten kolektiv. ko smo predstavljali naš projekt, smo z velikim po- nosom prenesli naše čudovite in pozitivne skupne ideje še med ostale pedagoške delavce in ob tem občutili še globlji pomen našega skupnega delo- vanja.« Štartaj, Ledina V šolskem letu 2016/17 smo zasnovali temelje projekta, ki smo ga poimenovali Štartaj, Ledina. Namesto rednega timskega sestanka za učitelje enkrat na leto organiziramo različne dejavnosti. V vsakem kolektivu je zagotovo veliko delavcev, ki se profesionalno ali ljubiteljsko ukvarjajo s kakšno dejavnostjo in so svoje znanje pripravljeni deliti z ostalimi sodelavci. Na naši šoli se učitelji takim po- vabilom z veseljem odzivajo in svoje delo v vlogi iz- vajalca opravijo z odliko in profesionalno. Pri načrtovanju tovrstnih delavnic je potrebno ve- liko organizacije, saj smo prostorsko in časovno omejeni. Delavnice je potrebno ponuditi dvakrat, in sicer najprej za učitelje, ki poučujejo dopoldne, kasneje pa še za učitelje OPB. Prvo leto smo delav- nice posvetili športu, in sicer so si zaposleni izbrali eno izmed ponujenih športnih panog: pilates, jogo, košarko, badminton ali meditacijo. Ekipa izvajalcev je bila v celoti sestavljena iz naših učiteljev. Pozitiv- na posledica tega projekta je, da že peto leto vsem zaposlenim na šoli nudimo vadbo pilatesa enkrat na teden. V šolskem letu 2017/18 smo s projektom nadalje- vali. Štartaj, Ledina 2 smo posvetili umetnosti. Za- poslenim smo ponudili naslednje delavnice: izde- lovanje skodelic, predavanje Resnica o hujšanju, kuharsko delavnico, ustvarjanje portreta, pevsko in plesno delavnico ter izdelovanje ognjičeve kreme in mila. Tudi tokrat so bili izvajalci naši učitelji. V šolskem letu 2018/19 smo po pogovoru in sveto- vanju z umetniško vodjo Ajdo Rooss iz LGL vsem zaposlenim v okviru projekta Štartaj, Ledina 3 po- 16 Didakta V šolskem letu 2020/21 smo se v okviru projekta ne šole GS Fischbach iz Nürnberga. Najprej smo si Štartaj, Ledina 5 vsi zaposleni udeležili delavnice z ogledali romantično mesto Rothenburg, ki ima za naslovom Spoznajmo svet kave. Povabili smo ba- Slovence poseben pomen. Primož Trubar je prav rista, ki nas je popeljal na potovanje intenzivnih v tem mestu napisal prvi slovenski knjigi: Abece- arom in okusov kave. Okušali smo tradicionalne dnik in Katekizem. Naslednji dan smo se odpeljali sorte kav iz različnih držav in se seznanili z načini v Nürnberg. Dan smo začeli z ogledom osnovne pridelave. Ugotovili smo, da najdražje kave niso šole in predstavitvijo njihovega programa. Ravna- nujno tudi najbolj okusne. Naučili smo se, kako se teljica, gospa Cordula Walke Rin, nas je popeljala pravilno pripravi kava in kako vpliva na zdravje. Vsi po šoli in nam predstavila utrip šolskega življenja zaposleni smo prejeli tudi zavitek kave Stow Ibrik ter nemški šolski sistem. Od takrat naprej veliko Blend Cirkus in skodelico, da bomo usvojeno zna- bolj cenimo slovenski šolski sistem. Nad samo nje lahko delili tudi v domačem okolju. zgradbo smo bili navdušeni, smo pa mdr. izvede- li, da ima učitelj 28-urno delovno obvezo, da OPB Po izvedenih neformalnih druženjih (športne, izvaja delavec iz javnih del (brez izobrazbe), da na umetnostne in gledališke delavnice) smo opravili šoli nimajo knjižnice, da v razredih ni računalni- evalvacijo. Zaposleni tovrstne izvedbe dejavnosti kov in da sploh nimajo urejene nobene prehrane. ocenjujejo kot zelo dobre. Ker pozitivno vplivajo Učitelji so bili nad izvedbo in programom strokov- na zadovoljstvo zaposlenih v kolektivu, bomo na ne ekskurzije navdušeni. šoli z njimi nadaljevali tudi v prihodnje. V šolskem letu 2019/20 smo želeli spoznati slovaški Strokovna ekskurzija – ogled osnovne šole v šolski sistem. Tudi v Bratislavi smo že našli osnov- Nemčiji no šolo Šola ulica Dunajska, ki nam je bila pripra- Za kolektiv OŠ Ledina smo 3. in 4. 7. 2018 organi- vljena predstaviti slovaški šolski sistem. Povezali zirali dvodnevno strokovno ekskurzijo v Nemčijo. smo se z ravnateljem, gospodom Robertom Duko, Želeli smo spoznati nemški šolski sistem. S pomo- ki je za naš kolektiv poleg sprejema na šoli pripravil čjo svetovnega spleta smo našli šolo v Nemčiji, ki tudi zelo zanimiv program: ogled mestnega jedra, se je odzvala naši prošnji, da nam, slovenskim uči- ogled dvorca Crveni kamen, gradu Devin in vožnjo teljem, predstavi nemški šolski sistem. Odzvala se z ladjo po Donavi. Žal smo morali to strokovno ek- je ravnateljica gospa Cordula Walke Rin iz osnov- skurzijo zaradi epidemije prestaviti. 17 Osnovna šola v Nurnbergu Didakta ŠOLSKA PRAKSA Rothenburg, kolektiv Ledinska zakladnica Tudi v času šolanja na daljavo smo organizirali in teljem. Na slednjega se je odzvalo veliko strokovnih izvajali dejavnosti, ki so bile namenjene krepitvi delavcev, ki so ustvarili izjemna srčna voščila. medsebojne povezanosti zaposlenih. Tako kot v spomladanskem času šolanja na daljavo v letu Tik pred novim letom smo vsa voščila zbrali v in- 2020 smo imeli tudi v lanskem šolskem letu v no- terno knjižno zbirko z naslovom Srčna voščila in vem učnem okolju MS Teams učitelji svoj kanal, ki jo podarili nam, vsem zaposlenim na osnovni šoli smo ga poimenovali Ledinska zakladnica. Razde- Ledina, za novoletno darilo. Urednica zbirke Manca ljena je bila na 5 področij: Poskusi tudi ti, Razmi- Kavčič Zupan, učiteljica razrednega pouka, je e-zbir- gajmo se, Slika pove več kot tisoč besed, Smeh je ko na pot pospremila z besedami: pol zdravja in Z Ledinci v kuhinji. V njej so si zapo- sleni izmenjevali različne nasvete, recepte, pesmi, V vsakem od nas je želja po dobrem in lepem, po izkušnje, fotografije … V tem času je nastala prava boljšem in lepšem. zakladnica različnih modrosti, ki je med nami tka- Srčna voščila nosimo s seboj. la nevidne, povezovalne vezi. Dejstvo je, da smo Dajmo jim obliko, pošljimo jih v svet. bili fizično oddaljeni drug od drugega, a smo prav Naj srečajo še kakšen par oči, še kakšno srce. s pomočjo te zakladnice ostajali drug drugemu In takrat se lahko uresničijo. blizu, vendar na drugačen način. Kot se za novoletno zbirko spodobi, je voščila preoble- Natečaj Najbolj srčno voščilo kla v novoletno obleko in jih opremila tudi s slikami V začetku decembra 2020 smo na šoli razpisali Zimske Ljubljane, ki so delo slikarja Laszla Hermana, dva natečaja za najbolj srčno novoletno voščilo. sicer tudi učitelja tehnike in tehnologije na naši šoli. Prvi natečaj je bil namenjen učencem, drugi pa uči- 18 Didakta Drage Ledinke in Ledinci! V novem letu vam želim čim več: objemov, ki pomirjajo, nasmehov, ki zbližujejo, pogledov, ki pobožajo, besed, ki opogumljajo, dejanj, ki plemenitijo, vezi, ki bogatijo. Srečno in iskrivo 2021! Uršula Mavrič, šolska psihologinja Pogumno voščilo Dragi Ledinec, Ledinka! UPAJ SI verjeti vase in uresničiti sanje, biti srčen in prijazen, skrbeti za zdravje in svoje najdražje, spreminjati sebe in svet na boljše, upati v SREČNO leto 2021. Lidija Stanič, učiteljica slovenščine Zimska Ljubljana 1 in 2, Laszlo Herman Namesto rednega timskega sestanka smo Leto 2020 je med nami stkalo posebne vezi. Skupaj v predprazničnem času pripravili e-zdravi- smo bili postavljeni pred nove, popolnoma nezna- co. Vezno besedilo prireditve je bilo stkano iz ne izzive. Skupaj jih tudi premagujemo, vsak na voščil učiteljev iz zbirke Srčna voščila, same svoj način, in vsak izmed nas piše svoje zgodbe in točke prireditve pa so skrbno pripravili po- svoje spomine. Ob koncu tega šolskega leta bomo samezni aktivi. Učitelji in ostali strokovni de- v obliki kronike izdali zbirko skupnih spominov na lavci so bili nad praznično izvedeno e-zdravi- leto 2020, ki je bilo drugačno, turbolentno, obr- co zelo navdušeni, prav tako pa so z veseljem njeno na glavo in hkrati edinstveno. V novo šolsko prelistali po darilu – naši e-zbirki Srčnih voščil. leto 2021/22 vstopamo z novim upanjem. Da bomo spreminjali sebe in svet na boljše. 19 Didakta