Irena Gajser r a z s t a v a r e t r o 2 0 0 9 - 2 0 1 9 12. 5. - 5. 6. 2020 galerija DLUM 1 2 Retro 2009 - 2019 Likovni opus magistre likovne umetnosti Irene Gajser zaznamuje neprestano raziskovanje tako likovne motivike kot materialov in tehnik, svoja dela pa združuje v zaključene cikle, ki jih praviloma posveča naravi, pogosto z ekološko ozaveščujočim sporočilom. Že v enem njenih zgodnejših ciklov, posvečenem platonskim telesom, je razvidna težnja po tridimenzionalnem, plastičnem obravnavanju likovne vsebine, hkrati pa že nakazuje filozofski pristop problematiki narave in eksperimentiranju s kompozicijo. O tem pričajo tudi umetničini akvareli z navpično komponiranimi cvetovi, vendar orientiranimi navzdol, kot bi jih privlačila gravitacija, povezujoč na specifičen način zemljo in nebo, kar bo ohranila tudi v vseh naslednjih ciklih. Že v kmalu sledeči fazi dreves se manifestirajo vse ustvarjalne lastnosti Irene Gajser, saj se ob tehniki olja na platnu pojavi še uporaba kolaža, točneje tekstilnih aplikacij in različnih granulatov. Rastlinska motivika sicer spremlja slikarko že od samih začetkov, ne le v smislu stiliziranega odslikavanja neposredno vidnega oz. površinskega, marveč tudi upodabljanja notranje strukture objektov, kot so Brez naslova, 120 x 80 cm, kolaž, 2009 3 npr. prerezi jabolk s pečkami in prerezi drevesnih v naravi naj bi namreč vsebovale zlati rez, dokaz debel, tako prečnimi kot vzdolžnimi, poigravajoč božanske demiurške prisotnosti in zatorej večnega se z neslutenimi možnostmi geometrizacije na eni obnavljanja življenja, tudi čudežnega (...et expecto in akcijskega slikarstva z dripingi in posipavanjem resurrectionem mortuorum...). Prečni prerezi debel granulatov na drugi strani, nenazadnje pa so lahko navsezadnje simbolizirajo tudi dušo. Tukaj prisotni tudi odmevi informela. Ireno Gajser tako se prvič v slikarkinem opusu pojavijo poliptihi, ki zanima, poleg kompozicije, volumskih in prostorskih jih sestavlja v stensko montažo maloformatnih odnosov ter barvnih razmerij, tudi notranja podoba reliefnih odlitkov listja, kot bistvenih detajlov in tekstura sadeža, lista ali drevesa, vključno z dreves, z učinkom razpadanja, izdelanih po lastni njihovo raznovrstno ikonografsko ali simbolično metodi. Pri upodabljanju dreves je močno prisotno vsebino. prelivanje in odtekanje barve, hkrati s posipavanjem Na naravo v vseh pojavnih oblikah navezuje tudi granulatov, kar posreduje likovni celoti fluiden vtis cikel De rebus naturae, kot parafraza filozofskega odtekanja ali razkroja objektov in hkrati navezuje spisa epikurejca Tita Lucretia De rerum natura na simbolni naslov cikla Lacrimae arboris (Solze (O stvareh narave). Zanimiva je slikarkina drevesa - parafraza motiva Lacrimae Christi), pri antropomorfna oblika drevesa, ki že od nekdaj čemer umetnica s čisto likovno vsebino opredeljuje simbolizira povezavo med zemljo in nebom, izpovedno vsebino dela. Slednja je posvečena tostranstvom in onostranstvom. Zelo redko pa sodobni ekološki problematiki uničevanja gozdov, srečamo upodobitve dreves v prečnem prerezu, kot bi šlo za nekakšen genocid dreves z aluzijo na kot jih upodablja Irena Gajser, kjer uporabi poleg trpečega človeka z dušo, ki joče, pa ne toliko zaradi krožne tudi spiralno obliko, navezujoč na prvotni sebe, kot zaradi neumnežev, ki z ekosistemom geometrijski ciklus (kromosomi), spirala pa bo hkrati uničujejo lastno eksistenco. Umetničina čez čas prešla v samostojni cikel Quo vadis Helix? eksistenčna navezanost na naravo, ki ji hkrati (Kam greš spirala s parafrazo na evangelijsko daje neizčrpen ustvarjalni navdih, se kaže tudi v vprašanje Quo vadis Domine?). Določene spirale nazivih številnih razstav, kot je morda Speculum 4 Cikel Lacrimae arboris, 40 x 40 cm, kolaž, 2009 (2) Cikel Lacrimae arboris, 40 x 40 cm, kolaž, 2009 (3) 5 naturae, Zrcalo narave, kjer še močneje izpostavila trikotnik, kvadrat in krog v pravkar nastajajoče, svoj simbolni jezik s kriptografskimi značilnostmi, idealno platonsko vesolje, vračajoč se tematsko kakor nam tudi narava spregovori v skrivnostnih svojemu zgodnjemu ciklu Platonska telesa. Pravo znamenjih. Podobno kot na razstavi Ujeta sfera, presenečenje pa je Irena Gajser ustvarila s svojim kjer se pojavi poleg krožne oblike tudi kvadratna, razpelom v obliki poliptiha maloformatnih nosilcev, v kateri je sfera ujeta, navezujoč na starodavno kjer je na še neviden način združila svoja likovna geometrijsko problematiko kvadrature kroga. izhodišča s krščansko vsebino. Irena Gajser dojema Orbis mundi je simbol sveta, kvadrat pa zemlje, pa stvarstvo kot neskončno nizanje enakovrednih vendar v platonski simboliki vsota štirih številk ali pojavnih oblik žive in nežive narave, materialnega in kvaternariusa da rezultat 10, ki je število popolnosti. duhovnega stvarstva, mikro- in makro-kozmosa, brez Takšni sestavljeni obliki lahko srečamo tudi v t.i. omejitev, ki si jih je drznil postaviti človek v različnih Rdečem ciklu. kratkoročnih religioznih in političnih sistemih, in to po Ne nazadnje je treba omeniti precedenčno, trinajst in pol milijardah let evolucije vesolja, seveda odmevno razstavo Emanacija simbolov v če štejemo big-bang kot njegov začetek. mariborski Sinagogi, kjer je umetnica s pomočjo Seveda pa moramo njeno sporočilo razumeti tudi številnih malih kvadratnih platen, nameščenih na kot opozorilo človeštvu pred uničenjem ekosistemov navpičnih nosilcih, s prevladujoče črnim koloritom, zaradi brezobzirne eksploatacije naravnih bogastev, povezala Staro zavezo, Kabalo in Holokavst v onesnaževanja z industrializacijo in nezmerno celovito likovno izpoved. Takšna filozofsko mistična urbanizacijo. Vendar pa sporočilu memento izhodišča lahko najdemo tudi v stenski montaži mori sledi sporočilo: et expecto ressurectionem z nazivom E pluribus unum (iz mnogih eden), mortuorum... simbolizirajoč stvarjenje nikoli dovršene kozmične celote iz mnogih delov, saj je slikarka na črne 3D prizmatične nosilce namestila poljubne kvadratne Mario Berdič, lik. kritik, lesene nosilce s komaj formirajočimi se krožnimi v Mariboru, april 2020, v znamenju coronavirusa oblikami iz cikla Strukture narave, povezujoč 6 Cikel Lacrimae arboris, 20 x 20 cm, kolaž, 2009 (5 Cikel Lacrimae arboris, 20 x 20 cm, kolaž, 2009 (10) 7 Cikel Lacrimae arboris, 40 x 120 cm, kolaž, 2011 8 Cikel Lacrimae arboris, 40 x 120 cm, kolaž, 2011 9 Cikel Lacrimae arboris, 40 x 80 cm, kolaž, 2011 (2) 10 Cikel Lacrimae arboris, 40 x 80 cm, kolaž, 2011 (3) 11 Cikel Lacrimae arboris, 80 x 80 cm, kolaž, 2009 12 Modri cikel - brez naslova, 30 x 30 cm, kolaž, 2013 (1) Modri cikel - brez naslova, 30 x 30 cm, kolaž, 2013 (3) 13 Platonova telesa - dodekaeder, 100 x 100 cm, olje na platnu, 2010 14 Platonova telesa - ikozaeder, 100 x 100 cm, olje na platnu, 2010 15 Platonova telesa - tetraeder, 100 x100 cm, olje na platnu, 2010 16 Platonova telesa - heksaeder, 100 x 100 cm, olje na platnu, 2010 17 Platonova telesa - oktaeder, 100 x 100 cm, olje na platnu, 2010 18 Rdeče drevo I, II, III, 120 x 30 cm, olje na platnu, 2009 19 Rdeči cikel - brez naslova, 30 x 30 cm, kolaž, 2014 Rdeči cikel - brez naslova, 30 x 30 cm, kolaž, 2014 20 Rdeči cikel - brez naslova, 70 x 70 cm, kolaž, 2014 21 Rdeči cikel - brez naslova, 100 x 60cm, kolaž, 2014 Rdeči cikel - brez naslova, 80 x 60 cm, kolaž, 2014 22 Rdeči cikel - brez naslova, 100 x 90 cm, kolaž, 2014 23 Rdeči cikel - brez naslova, 100 x 120cm, kolaž, 2014 24 Štirje letni časi - poletje, 120 x 80 cm, olje na platnu, 2009 25 Irena Gajser Diplomirala je na Visoki Šoli za risanje in slikanje v Za seboj ima preko 25 samostojnih avtorskih Ljubljani pri mag. Darku Slavcu, akad. slik. in grafiku ((Miheličeva galerija Ptuj, Galerija Grasslov spec.. Magistrski študij je končala na isti šoli pri stolp, Slov. Bistrica, Galerija ZDSLU, Galerija DLUM, doc. Maticu Kosu, mag. lik. umetnosti. Vrsto let je Galerija Deutschlandsberg, Avstrija, Institut Jožef bila organizator in koordinator programa Društva Štefan Ljubljana, Galerija premogovnika Velenje, likovnih umetnikov Maribor (DLUM). V galeriji Galerija Razvid, Zaprešić, Sinagoga Maribor, Društva DLUM in izven nje ter v tujini, (Avstrija, Galerija Grad, Negova, Kosovelov dom Sežana, la Italija, Nemčija, Hrvaška…) je organizirala preko 100 Roggia, Pordenone, Italija in preko 90 skupinskih razstav za domače in tuje umetnike. Osem let je razstav doma in v tujini (Evropski parlament v bila predsednica društva DLUM, prav tako članica Bruslju, Slovenski parlament, Koroška galerija SG, Umetniškega sveta DLUM, članica IO Zveze društev Galerija Dvor Trakošćan, la Roggia, Pordenone, slov. lik. umetnikov. Je članica sveta Zavoda Koroške Italija, Meštrovičev paviljon Zagreb, Korotan Dunaj, galerije Slovenj Gradec. Kulturhaus Bruck na Muri-Avstrija, Pilonova galerija Ajdovščina, Lokarjeva galerija Ajdovščina, UKM Po izboru strokovne žirije je nagrajenka DLUM za leto Maribor, Meštrovičeva galerija VIS (Hr.), Galerija 2014. Petrović Sarajevo... Živi in ustvarja v Mariboru. 26 Kolofon Naslov kataloga: Irena Gajser CIP - Kataložni zapis o publikaciji Katalog izdal: DLUM, Trg Leona Štuklja 2, Maribor Univerzitetna knjižnica Maribor Založnik: DLUM, Maribor Zanj: dr. h. c. Vojko Pogačar 75(497.4):929Gajser I.(083.824) Avtor besedila: Mario Berdič Codella GAJSER, Irena Oblikovanje in tehnično urejanje: Vojko Pogačar Irena Gajser : razstava : retro 2009-2019 : Fotografije: Irena Gajser, str.: 5, 7 - 23, 31 [Elektronski vir] : Galerija DLUM, [Maribor], 12. 5. - 5. 6. 2020 / [avtor besedila Mario Berdič Codella ; Marjan Laznik, str: 24 - 30 fotografije Irena Gajser, Marjan Laznik]. - 1. izd. - Maribor : DLUM, 2020 Izdaja: Prva izdaja Dostopno na: https://www.dlum.si Način dostopa (URL): https://www.dlum.si/ Izid: Maribor, maj, 2020 application/files/2216/1928/7578/2020_Gajser_ Irena-katalog-m.pdf sponzorji: COBISS.SI-ID – 13622787 27 28