letnik 12, št. 2/01 Gregor ČOK Prometno logistični terminal v Ljubljani Vpliv lokacijskih meril na prostorsko in funkcionalno zasnovo y Sloveniji imamo velil o o (0 o C x> Ì£ o (0 >N E o Q « § T3 O S 'E E .S 1 >(0 (0 ^ (0 o JC ^ o >W _1 ta 0 1 S ca 5 d) a> ^ jO ca X) tM O 1. PROMET 125 140 100 130 120 115 135 110 135 95 105 85 2. PROSTORSKE ZMOGLJIVOSTI 150 122 142 98 120 114 106 90 74 98 82 68 3. OBREMENITVE OKOLJA 129 114 109 100 92 07 101 105 66 77 102 108 4. GOSPODARSKO ZALEDJE 45 35 30 50 45 50 25 50 35 40 20 45 SKUPAJ 449 411 381 378 377 376 367 355 310 310 309 306 letnik 12, št. 2/01 kapacitet, kot tudi proizvodnih površin. Primerna je po prometnih in investicijskih merihh, saj bi izkoriščala zdajšnjo terminalsko infrastrukturo, katere nadgradnja bi zahtevala sorazmerno nizke investicije. V dolgoročnem pogledu se bo omejila predvsem na funkcijo mestnega distribucijskega središča, za razvoj terminala evropskih razsežnosti jo zavračamo izključno iz razvojnega vidika. • Centralna zasnova: PLT na novi centralni lokaciji na obrobju mesta Centralni koncept predstavlja organizacijo in s tem koncentracijo vseh terminalskih funkcij na eni sami lokaciji. Predvsem je treba zagotoviti lokacijo z zadostnimi prostorskimi zmogljivostmi, ki bo omogočala razvoj novega gospodarskega središča v razvojnem težišču nastajajočega somestja: Ljubljana-Dom-žale-Kamnik-Kranj-Grosuplje-Vrh-nika. Prednosti centralnega koncepta so vezane zlasti na oblikovanje novih poslovnih programov na enotni lokaciji, izgradnjo modernega in tehnično naj optimalnejšega terminala z zadostnimi razvojnimi površinami ter njegovo logistično obvladljivost, ugodno povezavo z sedanjimi industrijskimi conami, neposredno vključevanje na ceste in železnice 5. in 10. TEN-koridorja ter sorazmerno razbremenitev internega mestnega prometa. Slabosti koncepta so predvsem v veliki potrati novih površin v neposredni bližini mesta, veliki točkovni ekološki obremenitvi ter ogromni investiciji, saj bi bilo treba zgraditi povsem novo tehnično ter delno tudi prometno infrastrukturo. 4.2 Potencialne lokacije in merila izbora Terminal na novi lokaciji pomeni gradnjo povsem nove interne infrastrukture, kar je povezano z veliko potrato prostora ter veliko začetno investicijo. V nadaljevanju so obravnavane tri predvidene lokacije, ki zagotavljajo zadostne površine za gradnjo centralnega terminala: Črni Log (na Barju), območje med Depalo vasjo in Podgorico ter lokacija Zalog-Sneberje. Gre za povsem prazne, večinoma kmetijske površine. Pri obravnavi lokacij so bila upoštevana naslednja merila: - prostorsko merilo: zadostne površine za oblikovanje regijskega terminala, površine za oblikovanje gospodarske cone, možnost širitve; - obremenitve okolja: reciklaža prostora, obremenjevanje urbanega prostora, oddaljenost od voda, poplavna območja, površinski pokrov; - prometno merilo: navezava na železniško progo, navezava na avtocesto, kapilarno omrežje lokalnih cest, bližina sedanjih gospodarskih con, bližina nakupovalnega središča; - investicijsko merilo: investicije v sedanje zmogljivosti terminala, investicije v novogradnjo, cena zemljišča. Lokacija ČRNI LOG Glede na opredeljena merila je lokacija sprejemljiva predvsem po prostorskih ter prometnih zahtevah. Zagotavlja potrebne površine za razvoj terminala in gospodarske cone prometno pa je ugodno dostopna iz vseh smeri. Povsem nesprejemljiva je z ekološkega vidika, saj je neposredno na Barju, kjer bi tako obsežna gradnja pomenila izgubo obširnih mokrišč ob vodnih kanalih, onesnaženje voda itd., zato jo zavračamo izključno iz vidika vplivov na okolje. Lokacija DEPALA VAS Lokacija na območju med Depalo vasjo in Podgorico je sprejemljiva v vseh pogledih. Predvsem ekološko bi terminal tam najmanj prizadel okolje. Tudi infrastrukturno leži bolj ugodno kot lokacija Črni Log, poleg tega je v bližini industrijskih con Črnuče in Trzin. Prostorsko za- gotavlja zadostne razvojne površine, dejstvo je le, da je formalnopravno zunaj območja MOL. Lokacija ZALOG-SNEBERJE Zalog-Sneberje je v tej trojici najop-timalnejša lokacija. Povsem je sprejemljiva iz prometnega vidika, saj je tik ob avtocesti ter v bližini sedanjega terminala, neposredno nad železniško harfo. V tem pogledu bi izkoriščala sedanje zmogljivosti terminala, kar bi v primerjavi z prejšnjimi znatno pocenilo investicijo. Prostorsko je skoraj neomejena proti Savi (sever), čeprav je ukleščena med Polje in Zalog. Ekološko je bolj občutljiva kot Depala Vas-Podgorica. Potrebni bi bili določeni ukrepi zavarovanja območja. 4.3 Razpršeni (disperzni) sistem: PLT kot sistem specializiranih podterminalov Razpršeni koncept pomeni organizacijsko in prostorsko alternativo centralni zasnovi. Gre za sistem povezovanja oddaljenih lokalnih podterminalov v učinkovito organiziran ustroj, ki je voden iz enega lo-gistično-operativnega centra (v tem primeru sedanji terminal v Ljubljani) . Njegova prednost je zlasti v izkoriščanju sedanjih gospodarskih con, s čimer bi se izognili poseganju na nove lokacije. V sistem so vključeni predvsem podterminali neposredno vezani na 5. in 10. TEN koridor v domeni ljubljanske metropolitanske regije. Potencialne so tudi druge lokacije, ki ustrezajo zlasti merilom prometne dostopnosti in zagotavljanja zadostnih prostorskih kapacitet. Sistem izkorišča sedanje zmogljivosti v širšem zaledju ter omogoča skoraj neomejene razvojne možnosti. Razpršeni sistem je priložnost za oddaljeno lokalno gospodarstvo, ki bi mu predvsem približal vseevrop-ski transportni in gospodarski ustroj. Prav tako pomeni priložnost za izvajanje koncepta decentraliziranega prostorskega razvoja v RS ter letnik 12, št. 2/01 prometne politike, ki teži k zmanjševanju transporta v občutljivi ljubljanski kotlini. Sistem bi uresničili na lokacijah sedanjih gospodarskih con z zadostnimi neizkoriščenimi površinami in neposredno bližino tovorne železniške postaje. Na obravnavanih lokacijah smo preverjali trenutno stanje, pri čemer smo ugotovili, da so območja povsem primerna za terminalske storitve. V velikem obsegu so še neizkoriščene in delno že opremljene s potrebno infrastrukturo (industrijski tir, nakladalna rampa, utrjene manevrir-ne površine itd.). Investicije bi bile zgolj za razširitev sedanjih zmogljivosti, prednost tega koncepta pa je zlasti v faznosti gradnje, saj bi ga dograjevali v skladu z dejanskimi potrebami. Poleg tega bi logistično-operativni center ostal lociran v Polju, pri čemer bi uporabljal obstoječo harfo za sestavljanje večjih vlakovnih kompozicij. Prednosti sistema so v večji izkoriščenosti železnice, izognili pa bi se tudi dopolnjevanju cestne in železniške infrastrukture v Ljubljani. Preselitev dela gospodarskih in transportnih dejavnosti iz mesta bi pomenila učinkovito razbremenitev ljubljanskega cestnega prometa, saj bi se dnevne migracije prerazporedile na relaciji dom-delo-dom. Slabosti sistema so v težji logistični obvladljivosti pod-terminalov in lokalne distribucije ter povečanju ekološke obremenitve na lokalnih ravneh. Izbor lokacij, primernih za gradnjo podterminalov Pri razpršenem konceptu smo obravnavali gospodarske cone kot primerne razpoložljive površine v trinajstih naseljih. Metoda vrednotenja opredeljuje zahtevane karakteristike, ki jih mora zagotavljati posamezna lokacija. Gre za metodo uteži (ponderjev) - ocene, katerih produkt in končna vsota podata hierarhijo ustreznosti med vsemi izbranimi. Pri obravnavi lokacij so bili upoštevana naslednja merila: - prometno merilo: navezava na avtocesto, navezava na glavne (Gl in G2) ali najvišje regionalne (Rl) ceste, kapilarno omrežje lokalnih cest, neposredna bližina železniške proge, razdalja do zbirnega terminala v Polju; - prostorsko merilo: zadostne površine za oblikovanje podter-minala, zadostne površine za formiranje gospodarske cone, možnost širitve; - obremenitve okolja: reciklaža prostora, oddaljenost od urbanega prostora, oddaljenost od prometnih komunikacij, oddaljenost od voda, poplavna območja, površinski pokrov; - gospodarsko zaledje: bližina gospodarskih akterjev, bližina urbanih središč (delovna sila). Rezultati S podrobnejšo obdelavo smo primerjali značilnosti posameznih lokacij. Tako opredeljena kvalitativna hierarhija predstavlja tudi vrstni red oziroma faznost gradnje sistema: 1. Logatec, 2. Grosuplje, 3. Ribnica, 4. Domžale, 5. Medvode, 6. Kamnik, 7. Škofljica, 8. Škofja Loka, 9- Brezovica, 10. Litija, 11. Velike Lašče, 12. Zagorje ob Savi. Iz razvrstitve je razvidno, da je napri-mernejša lokacija za začetek gradnje sistema Logatec, najmanj pa Zagorje ob Savi. 5. Razprava z analizo sedanjih prostorskih zmogljivosti smo dokazali, da pomeni razpršeni (disperzni) sistem povsem sprejemljivo alternativo. Tudi prednosti funkcionalne zasnove so v tem primeru ne glede na fizična prostorska merila, večje kot pri centralnem konceptu, saj sproža razpršena (disperzna) zasnova številne pozitivne sinergijske učinke. Čeprav je odločitev o izboru tudi v domeni upravnih in političnimi interesov, smo s prostorskimi argumenti opozorili na nedvoumne prednosti alternativnega razpršenega (disperznega) koncepta. Pri konceptu centralne zasnove sta lokaciji Depala vas-Pod-gorica in Zalog-Sneberje precej izenačeni. Slednja je v prednosti zlasti zaradi uporabe sedanje terminalske infrastrukture, kar je pri omejene prostorski ponudbi pomembna prednost. Funkcije prometno-logističnega terminala so potencialna vsebinska in prostorska možnost, ki jo lahko v obravnavani regiji vključimo v strategijo prostorskega razvoja sedanjih gospodarskih con. S takšnim (reciklažnim) pristopom bi ne glede na tematsko vsebino pripomogli k racionalnejši rabi prostora kot omejenega vira. Neizkoriščene zmogljivosti so določena strateška rezerva, ki bo postala aktualna zlasti po opredelitvi nacionalnega prostorsko razvojnega scenarija. Pri tem ostaja odprto vprašanje drugih lokacij, ki bodo iz geografskega, vsebinskega ali prostorskega vidika izpadle iz domene izbranega scenarija. Gregor Čok, univ. dipl. inž. arh., Fakulteta za arhitekturo, Univerza v Ljubljani e-pošta: gregor.cokisuni-arh.si Viri in literatura Evropske prostorsko razvojne perspektive - EPRP (2000), MOR Ljubljana. Čok, G. (2001) PIT - primerjalna analiza treh konceptov (rokopis), FA, Ljubljana. Gabrijelčič, R in dr. (1999) Reti in deseti TEN transportni koridor, FA, Ljubljana. Gabrijelčič, R in dr. (2001) Prometno logistični terminal Ljubljana, FA, Ljubljana. Jaklič, M. (1994) Strateško usmerjanje gospodarstva, Znanstveno in publicistično središče, Zbirka Forum, Ljubljana. Pogačnik, A. In dr. (2000) Mednarodna izhodišča in prostorski razvoj Slovenije, Raziskovalna naloga, FGG, Ljubljana. Rodošek, E. (1999) Racionalna raba virov, skripta, FA, Ljubljana. Vrišer, I. (1997) Metodologija ekonomske geografije, FR Oddelek za geografijo, Ljubljana. Vrišer, I. (2000) Industrijska geografija, FR Oddelek za geografijo, Ljubljana. Zakon o varstvu okolja (1993) Ur. I. RS, št. 32.