Gibanje napitnin v prihodkih natakarjev in krupjejev Andrej Raspor 1 Uvod Na splošno je plačam zaposlenih ali širše – njihovemu nagrajevanju – namenjena posebna pozornost. Plača je gotovo eden izmed pomembnih motivacijskih dejavnikov v procesu dela. Z njo si delavec omogoča zadovoljevanje osebnih potreb. Poleg tega predstavlja tudi osnovni, največkrat celo edini vir sredstev za preživljanje. Plača ali nagrajevanje delavcev spada po mnenju večine avtorjev med psihološke stimulatorje za delo (npr. Kreitner, TA \l "Kreitner" \s "Kreitner" \c 1 1992, str. 397; Lipičnik, XE "Lipičnik" 1998, str. 208; Armstrong XE "Armstrong" ,1999) s tem, ko zagotavlja kupno moč za dostojno raven življenjskega standarda. Kot motivacijski dejavnik vpliva na vse plasti delavcev, le da z motivacijskega vidika deluje močneje na tiste delavce z relativno nižjo ravnjo življenjskega standarda (Uhan, XE "Uhan" 2000). Stroški dela so pomemben del stroškov podjetja. Po drugi strani pa so plače in dodatki lahko motivacijsko orodje za povečanje produktivnosti. Čeprav plačoHerzberg(1968) umešča med higienike, je za kar nekaj specifičnih poklicev glavno motivacijsko orodje. Zaposleni (Uhan XE "Uhan" 2000, str. 22), ki opravljajo enostavna, lahka in malo zahtevna dela in s svojimi zaslužki komaj pokrivajo potrebe za svoj obstoj, so zagotovo bolj občutljivi glede materialne motivacije od delavcev, katerih obstoj ni ogrožen. Povišanje plače zadovolji le za določeno časovno obdobje. Plača naj bi tako spadala med higienike. V kolikor so higieniki zadovoljeni, dvigovanje plače motivacije ne dviguje. V primeru, da so odsotni, ustvarjajo nemotivirane delavce (Herzberg,1968). Med poklice, ki so bolj občutljivi za plačo, spadata tudi obravnavana delovna mesta natakarja in krupjeja. V prispevku so predstavljeni prihodki iz napitnin natakarjev in krupjejev. Pri tem se je kot osnovo uporabilo nekatere že izvedene raziskave (Center za mednarodno konkurenčnost, 2001; Raspor, 2002b; Raspor, 2007a;Raspor, 2007b; Raspor, 2010a), ki so dopolnjene z novejšimi dostopnimi raziskavami in simuliranimi podatki. Namen prispevka je izvesti primerjavo, ki bo pokazala, kako se odražajo napitnine v plačah natakarjev in krupjejev glede na realizacijo gostinstva in igralništva. Glavno raziskovalno vprašanje se glasi: Ali zaposleni v igralniški dejavnosti R 92.001 prejemajo v povprečju višje napitnine od zaposlenih v dejavnosti I GOSTINSTVO? Za uresničevanje opredeljenih ciljev raziskave so bile uporabljene naslednje metode znanstvenega preučevanja: (1) študija teorije, (2) zbiranje ter analiza empiričnih podatkov iz javno dostopnih baz (Statistični urad republike Slovenije in Finančna uprava Republike Slovenije) in internih podatkov podjetij. Vsi podatki v članku so prikazani v tekočih cenah. Napitnina neposredno vpliva na višino prihodkov natakarjev in krupjejev. V prejšnjih raziskavah (Raspor, 2002b; Raspor, 2010d) je bilo ugotovljeno, da so napitnine v gostinstvu praktično neobdavčene in da podjetja ne poznajo njihovih višin. Napitnine v igralništvu so skladno z določili Zakona o igrah na srečo (v nadaljevanju ZIS) sestavni del prihodkov igralnice in plač zaposlenih. Čeprav napitnine same po sebi niso proste davkov, se zaradi nedoslednosti pri evidenci le pobere manjšino le-teh. Tako lahko še vedno sklepamo, da imamo v Sloveniji tako obdavčljive (igralniške) kot neobdavčljive (gostinske) napitnine (Raspor, 2002b, str. 143; Raspor, 2010c, str. 12), čeprav davčna regulativa tega ne določa tako (Raspor, 2010b, str. A86; Raspor, 2010d, str. 129). 2 Raziskovalni problem Pod pojmom plača XE "plača" razumemo plačo zaposlenega kot ceno, ki jo zaposlenemu v skladu z določili pogodbe o zaposlitvi namenja družba kot protivrednost za opravljeno delo skupaj z nadomestili, povezanimi z delom (Uhan XE "Uhan" 2000, str. 300). Osnovna plača najpogosteje ni v vlogi motivatorja, saj naj bi z njo pokrili osnovne življenjske potrebe. V vlogi motivatorja je variabilni del XE "variabilni del" plače. Rezultati opravljenih raziskav s tega področja v Sloveniji (npr. Zupan XE "Zupan" in Lipičnik, XE "Lipičnik" 1997; Dmitrović XE "Dmitrović" in Zupan, 2001) kažejo, da med različnimi motivacijskimi dejavniki zaposleni na prvo mesto še vedno postavljajo finančne motivatorje – dobro plačo, zlasti variabilni del, ki stimulativno vpliva na posameznika in je odvisen od njegove poslovne uspešnosti. Variabilni del nagrajevanja je definiran kot tisti del nagrade, ki je odvisen od tega, kako dobro delavec opravlja delo (Zupan, XE "Zupan" 2001, str. 19–20), torej od delovne uspešnosti. Pri napitnini smo v dilemi ali lahko govorimo o variabilnem delu nagrajevanja ali pa je to zgolj neevidentirani dodatek k plači (Raspor, XE "Raspor" 2007a). Na nastanek napitnine ne vpliva samo en dogodek, ampak splet dejavnikov (Raspor, 2010d, str. 131– 132).Skupno vsem definicijam napitnine je, da gre za majhno vrednost denarja, ki se jo pokloni tistemu, ki je izvedel dober servis (Fullen, 2005, str. 10) in se pri tem v zameno ne zahteva nobenega nakupa storitve (Casey, 2008, str. 2). Napitnina je torej darilo za nadstandardno storitev (Raspor, 2002a, str. 286), ki jih zadovoljne stranke namenijo zaposlenim. Večina držav ne razpolaga s podatkom, koliko je pravzaprav napitnine. Igralniška podjetja, ki sicer razpolagajo z informacijami o napitnini igralnih miz, igralnih avtomatov in blagajniškega poslovanja, teh podatkov ne objavljajo v svojih bilancah in letnih poročilih. Za gostinske napitnine pa je še manj relavantnih podatkov in so v večini držav le ocenjene. Največ informacij o napitninah imajo v ZDA, saj je tam napitninska zakonodaja zelo urejena in je davčni urad IRS zelo dosleden pri evidentiranju le-teh. Letno se iz naslova napitnin ustvari 42milijard USD (Azar, 2008). Večina je naklonjena dajanju le-teh, saj samo 2 % Američanov ne pušča napitnine (Lynn, 2006). Podatki obstajajo tudi za Kanado, kjer se letno ustvari za 4 milijarde CAD napitnin (Renzetti, 2014). V letu 2008 je bilo za Slovenijo ugotovljeno, da se je ustvarila vsaj 33mio. EUR napitnin (Raspor 2010d, str. 420). 2.1 Napitnina natakarjev Za bolj podrobno pojasnitev, kolikšen del prihodkov predstavlja natakarju napitnina, smo najprej morali zbrati vse dosedanje raziskave, ki so ugotavljale prisotnost in pogostost napitnine v slovenski gostinski dejavnosti. Raziskave so po kronološkem vrstnem redu zbrane v Tabeli 1. Tabela1: Raziskave, ki so ugotavljale višino in pogostost napitnine v slovenskem gostinstvu 1. raziskava Avtor Lynn in Lynn, 2004 Vzorec Ni znan Kje/Kdaj Slovenija/leto raziskave ni poznano Ugotovitev povprečna napitnina3 % od višine storitve 2. raziskava Avtor Raspor, 2007b, str. A32 Vzorec 790 gostov Kje/Kdaj Gostinski obrati Nova Gorica, 2007 Ugotovitev Povprečno 6,11 % napitnine na izstavljen račun, kar pri dejstvu, da namenja za zaposlene napitnino le 44 % vseh gostov, dejansko predstavlja 2,71 % napitnine na realizacijo gostinskih lokalov. 3. raziskava Avtor Raspor, 2010d, str. 182 Vzorec 728 gostov Kje/Kdaj IZC Nova Gorica, 2007 Ugotovitev Napitnino daje 44 % vseh anketiranih gostov, od tega 60 % tistih, ki koristijo izključno gostinske storitve. V gostinstvu anketirani gosti v povprečju dajejo napitnino v vrednosti 5,94 % izstavljenega računa oz. v vrednosti 2,21 EUR v absolutnem znesku na posamezni račun ali 2,70 % realizacije. 4. raziskava Avtor Raspor, 2010d, str. 271 Vzorec 194 zaposlenih v gostinstvu Kje/Kdaj IZC Nova Gorica 2007 Ugotovitev Napitnino prejema 43 % vseh anketiranih zaposlenih v gostinstvu oz. 57 % anketiranih zaposlenih v strežbi, 6,8 % v kuhinji in 26 % na recepciji. 5. raziskava Avtor http://www.siol.net/data/ankete/gospodarstvo/napitnine.aspx Vzorec 4.708 Slovencev iz internetne raziskave Kje/Kdaj Slovenija, 2007 Ugotovitev Vedno daje napitnino 5,4 % anketirancev, če presodi, da si jo zaposleni zasluži, 75,4 % anketirancev in ne daje napitnine 19,3 % anketirancev. 6. raziskava Avtor http://www.skrivnostni-nakup.com/aktivnosti/zgodovina-anket/ Vzorec 400 Slovencev internetne raziskave Kje/Kdaj Slovenija, 2014 Ugotovitev 53% anketirancevdajenapitnino v gostinskemlokalu. 7. raziskava Avtor Raspor, 2015, raziskava je v teku. Vzorec 457 Slovencev internetne raziskave Kje/Kdaj Slovenija, 2015 Ugotovitev 62 % anketirancevdajenapitnino v gostinskemlokalu, kidaje 2,80 % napitninenaizstavljenračun. Vir: lastni vir. Primerjava raziskav pokaže, da znaša povprečna napitnina v Sloveniji 2,71 % od izstavljenega računa. V kolikor bi želeli s tem podatkom operirati širše, bi morali upoštevati določene demografske posebnosti, kot so: spol osebja oz. plačnika računa, kupna moč, stopnjo razvitosti turizma, dejavnost v okviru gostinstva in turizma (ni vseeno, ali gre za agencijsko dejavnost ali za gostilne)ipd. Vendar namen tega prispevka ni v podajanju konkretnih zaključkov, temveč v opozarjanju na prisotnost napitnin v slovenskem prostoru in njeno uporabnost pri motiviranju in nagrajevanju zaposlenih v praksi. Poznan je tudi podatek o povprečni neto plači med natakarji. Ta je znašala (Tabela 2) 208 EUR neto mesečno (Raspor 2007c, str. A 33). Tabela 2:Delež napitnine v prihodkih natakarja Bruto II Bruto I Neto Napitnina Restavracije višjega ranga Znesek (€) 1.493,5 1.244,5 833,1 374,2 Delež 25,1% 30,1% 44,9% Restavracije nižjega ranga Znesek (€) 1.253,6 1.044,7 719,4 57,7 Delež 4,6% 5,5% 8,0% Povprečje obravnavano podjetje Znesek (€) 1.373,5 1144,6 776,2 215,9 Delež 15,7% 18,9% 27,8% Povprečje dejavnosti Znesek (€) 1.061,0 884,1 615,8 208,0 Delež 19,6% 23,5% 33,8% Vir: Raspor (2007c, str. A 33) Ugotovljeno je bilo, da napitnina v restavracijah, v katerih je bila opravljena raziskava, predstavlja od 8% celotne neto plače natakarja za restavracije nižjega ranga do 45% celotne neto plače natakarja za restavracije višjega cenovnega ranga, v povprečju na dejavnost pa 34% celotne neto plače natakarja. Glede na bruto plačo natakarja pa napitnina znaša od 5,5% bruto plače za restavracije nižjega ranga, do 30% bruto plače za restavracije višjega ranga, v povprečju na dejavnost pa 23% bruto plače (Raspor, 2007c). Da bi preverili, koliko ti podatki še držijo, smo opravili dodatno primerjavo (Tabela 3). V slovenski dejavnosti gostinstva prihodki po podatkih Statističnega urada RS po večjem padcu v letu 2008 ponovno rastejo. Poleg tega se tudi navade Slovencev v zvezi z napitnino niso bistveno spremenile (Tabela 1). Ker odstotek napitnine v realizaciji ostaja relativno konstanten, raste tudi napitnina. Tabela 3: Gibanje povprečnih napitnin v plačah v dejavnosti I GOSTINSTVO 2005 2006 2007 2008 2009 Prihodki od prodaje v EUR 1.136.005.000 1.309.327.000 1.496.466.000 1.608.792.000 1.466.450.000 Stroški dela v EUR 317.969.000 351.539.000 372.273.000 409.611.000 415.774.000 Napitnina (2,71b%) v EUR 30.785.736 35.482.762 40.554.229 43.598.263 39.740.795 Zaposleni 30.137 32.446 33.692 33.782 34.366 Realizacija na zaposlenega v EUR 37.695 40.354 44.416 47.623 42.672 Povprečna bruto plača v EUR 855 890 938 1.016 1.033 Povprečna neto plača v EUR 567 592 631 681 693 Povprečna bruto napitnina v EUR 85 91 100 108 96 Povprečna neto napitnina v neto plači v EUR 15,02% 15,38% 15,89% 15,79% 13,91% Bruto plača + napitnina v EUR 940 981 1.038 1.124 1.129 Povprečna bruto napitnina v v bruto plači v EUR 9,05% 9,29% 9,66% 9,57% 8,53% 2010 2011 2012 2013 Prihodki od prodaje v EUR 1.464.126.000 1.525.655.000 1.509.592.000 1.532.938.000 Stroški dela v EUR 421.938.000 421.665.000 408.634.000 398.353.000 Napitnina (2,71%) v EUR 39.677.815 41.345.251 40.909.943 41.542.620 Zaposleni 33.836 33.261 32.851 33.726 Realizacija na zaposlenega v EUR 43.271 45.869 45.953 45.453 Povprečna bruto plača v EUR 1.074 1.097 1.088 1.083 Povprečna neto plača v EUR 724 745 741 742 Povprečna bruto napitnina v EUR 98 104 104 103 Povprečna neto napitnina v neto plači v EUR 13,50% 13,91% 14,00% 13,83% Bruto plača + napitnina v EUR 1.172 1.201 1.192 1.186 Povprečna bruto napitnina v v bruto plači v EUR 8,34% 8,63% 8,71% 8,65% Vir: SURS, lastni vir. Prihodke iz prodaje, strošek dela, število zaposlenih, bruto in neto plače za dejavnost I GOSTINSTVO smo pridobili iz podatkov Statističnega urada Republike Slovenije. Napitnino smo simulirali. Pri tem smo izhajali, da je povprečna napitnina 2,71% realizacije/prihodkov od prodaje. Povprečno neto napitnino v neto plači v EUR smo izračunali tako, da smo delili povprečno neto napitnino na zaposlenega s povprečno neto plačo v dejavnosti. Povprečno bruto napitnino pa smo izračunali tako, da smo delili napitnino s seštevkom bruto plače in napitnine. 2.2 Napitnina krupjejev Po podatkih urada za nadzor prirejanja igre na srečo, ki deluje v okviru finančne uprave RS, je bilo v letu 2014 v dejavnosti prirejanja iger na srečo ustvarjenih 237,8 mio EUR prihodkov. V Tabeli 4 so zbrani podatki o napitnini igralnih miz po letih. Največ napitnin je bilo v letu 2006, ko je ustvarjenih 16,4 mio EUR napitnin samo na igralnih mizah. Tem napitninam je potrebno prišteti še napitnine igralnih avtomatov, blagajn, recepcije in drugih zaposlenih v igralnicah in igralnih salonih. Skupaj je bilo po oceni vsaj 20 mio EUR napitnin. V letu 2014 je bilo vseh igralniških napitnin (skupaj z napitninami na recepcijah, igralnih avtomatih, blagajnah in igralnih mizah) max. 10 mio EUR. Upadanje je posledica zgoraj obravnavanih trendov: spremembe strukture gostov (kdo hodi v igralnice) in verjetno tudi zmanjšanega prizadevanja krupjejev, da bi se zalagali za kvaliteto storitve (Center za mednarodno konkurenčnost, 2001, str. 31). Poleg tega pa še uvajanja iger, ki napitnine ne prinašajo, študentskega dela in strmenju k večjem številu dogodkov s strani igralniškega menedžmenta (Raspor, 2010d, str. 103) kot tudi uvajanje sistemov za spremljane igre gostov. Tabela 4: Prihodki iz napitnin igralnih miz za leta 2000-2009 v mio EUR (Lastni vir) Casino Bled Casino Portorož Casino Ljubljan a Casino Maribor Hit d.d., Nova Gorica Casino Kobarid d.d. Casino Šentilj d.d. Skupa j 2000 0,2700 2,4550 0,1500 0,1650 12,1927 15,23 2001 0,2800 2,3880 0,1600 0,1700 12,0136 15,01 2002 0,2900 2,5980 0,1700 0,1650 11,8030 15,03 2003 0,2600 2,3700 0,1736 0,1700 11,6311 14,60 2004 0,2418 2,3515 0,1652 0,1800 12,2910 0,1230 15,35 2005 0,2606 2,3408 0,1820 0,1640 13,0245 0,2039 16,18 2006 0,3040 2,2463 0,1677 0,1411 13,4082 0,2779 16,55 2007 0,2332 1,7552 0,1779 0,1305 13,0355 0,1816 0,0070 15,52 2008 0,1618 1,6045 0,2445 0,0470 11,6513 0,1430 0,6337 14,49 2009 0,1202 1,3815 0,2581 9,6472 0,1062 0,5607 12,07 Tabela 5 predstavlja gibanje napitnin v prihodkih igralnih miz. Delež napitnine se je v realizaciji igralnih miz od leta 1994–2000 znižal v Casinoju Bled s 57 % na 23 %; v Casinoju Portorož z 26,8 % na 22,1%; v Casinoju Ljubljana s 33,1 % na 18,4 % in v Casinoju HIT s33,4 % na 28,7. Napitnina igralnih miz je leta 2014 je predstavljala le še 18 % realizacije igralnih miz. Dostopni so podatki o napitnini igralnih avtomatov. Ta predstavlja 0,4 % delež v realizaciji igralnih avtomatov. Tabela 5: Delež napitnine v realizaciji igralnih miz v letih 1994–2009 Casino Bled Casino Portorož Casino Ljubljana Casino Maribor Hit d.d., Nova Casino Kobarid d.d. Casino Šentilj Gorica d.d. 1992 37,3 % 1993 32,1 % 1994 26,8 % 33,1 % 34,7 % 1995 24,1 % 41,0 % 34,8 % 1996 56,0 % 23,8 % 18,5 % 37,1 % 1997 40,0 % 21,8 % 14,3 % 36,3 % 1998 35,0 % 20,3 % 12,2 % 35,4 % 1999 24,0 % 21,6 % 17,8 % 34,4 % 2000 23,0 % 22,1 % 18,4 % 28,7 % 2001 30,0 % 2002 31,6 % 2003 14,6 % 27,8 % 2004 11,6 % 19,0 % 10,4 % 18,0 % 27,3 % 2005 11,2 % 17,9 % 12,0 % 17,5 % 27,5 % 30,4 % 2006 14,0 % 19,1 % 7,0 % 17,0 % 27,1 % 39,2 % 2007 9,3 % 19,3 % 7,8 % 16,0 % 26,4 % 24,3 % 2008 9,7 % 18,1 % 9,1 % 15,3 % 24,0 % 23,4 % 14,5 % 2009 11,6 % 16,3 % 9,3 % 22,4 % 25,4 % 12,3 % Vir: lastni vir. Posledica tega je, da pada tudi delež napitnine v celotnih stroških za plače (Tabela 6) koncesionarja. Tako se je delež napitnine v stroških dela v različnih igralnicah odražal drugače, a je v vseh igralnicah padel od 47,4 % na vsega 6,2 %. To pomeni, da postajajo napitnine vse bolj nepomemben vir za pokrivanje plač. V letu 2014 v najboljšem primeru predstavlja 13,5 % stroška plač. Tabela 6: Delež napitnine v stroških dela v letih 1992–2009 Casino Bled Casino Portorož Casino Ljubljana Casino Maribor Hit d.d., Nova Gorica Casino Kobarid d.d. Casino Šentilj d.d. 1992 44,81 % 1993 39,39 % 1994 27,41 % 1995 31,62 % 1996 32,85 % 1997 34,11 % 1998 32,63 % 1999 42,1 % 18,8 % 20,2 % 27,85 % 2000 47,4 % 18,1 % 18,3 % 22,13 % 2001 20,82 % 2002 20,69 % 2003 19,88 % 2004 20,1 % 18,4 % 8,0 % 14,7 % 20,33 % 2005 18,6 % 16,9 % 9,1 % 13,6 % 20,25 % 18,2 % 2006 23,2 % 16,2 % 9,9 % 13,0 % 18,76 % 19,0 % 2007 15,4 % 13,2 % 9,1 % 12,8 % 17,84 % 10,6 % 2008 10,1 % 12,8 % 8,7 % 6,2 % 16,21 % 8,9 % 15,7 % 2009 9,2 % 11,5 % 7,6 % 15,22 % 9,0 % 16,3 % Vir: Lastni vir. Podatki Centra za mednarodno konkurenčnost so že leta 2001 nakazovali, da bodo v velikih igralnicah napitnine vse manj zadoščale za pokrivanje stroškov dela: (1) zaradi njihovega zniževanja (struktura porabe gostov v velikih igralnicah); (2) v malih igralnicah, ki bodo zadržale tradicionalno strukturo igralniške ponudbe in tradicionalnega gosta, pa bo ta trend manj izrazit, a vseeno značilen. Iz napitnin se bo zato tam lahko financiral določen večji del stroškov dela, toda le pod pogojem, da bodo ostali stroški (pogostitve, bonitete igralcem, provizije agentom itd.) pod kontrolo (Center za mednarodno konkurenčnost, 2001, str. 34). Center za mednarodno konkurenčnost je že leta 2001 predlagal, da bo potrebno zaradi različne ekonomike poslovanja v malih in velikih igralnicah, ki jo diktira razvoj igralništva, uvesti sisteme nagrajevanja krupjejev, jih prilagoditi in bolj poudariti komponento nagrajevanja in takšnega sistema plač, ki krupjejem garantira socialno varnost (Center za mednarodno konkurenčnost, 2001, str. 34). V Družbi HIT d.d., Nova Gorica so sistem nagrajevanja z napitninami uvedli leta 2002. Ta sistem z nekaterimi prilagoditvami velja še danes. Napitnina je v skladu z določili 91. člena Zakona o igrah na srečo prihodek podjetja, kateri se prišteje k preostalim prihodkom, ki jih ustvari družba HIT. Plača (Slika 1)je sestavljena iz štirih ali petih osnovnih delov (odvisno od oddelka); osnovne plače, faktorja uspešnosti organizacijske enote (Poe), faktorja uspešnosti delavca (Pud), dodatkov (popoldanska izmena, nočno, praznično, in nedeljsko delo, neugodni vplivi, …), napitnine in dela iz uspešnosti poslovanja podjetja. Pri krupjejih na višino plače najbolj vpliva napitnina, saj predstavlja skoraj 50 % plače (med 30 in 47 %). Ta odstotek je tudi v letu 2014 ostal praktično nespremenjen. V plačah zaposlenih na igralnih avtomatih pa je predstavljal 13 % (Raspor, 2007c). Slika 1:Sestavine plače krupjeja Vir: Raspor (2002b) Zanimiva je tudi primerjava, v kolikor bi jo krupjeji prejeli po enakem sistemu kot natakarji. Pri tem je bilo upoštevano, koliko znaša v deležu prihodkov, v kolikor se upošteva neto znesek prejete napitnine (Raspor, 2007c). V praksi je ta znesek obraten (Tabela 7). Tabela 7: Delež napitnine v prihodkih krupjeja Bruto II Bruto I Neto Napitnina (€) bruto Napitnina (€) neto Nižja plača (napitnina v žep) Znesek (€) 1.184 1.000 692 378 Neto napitnina (delež) 54,6% 64,7% 93,5% Nižja plača z vključeno napitnino Znesek (€) 1.976 1.669 1.074 647 Napitnina bruto II (delež) 32,7% 38,8% 60,2% Višja plača (napitnina v žep) Znesek (€) .976 1.669 1.074 836 Neto napitnina (delež) 77,8% 92,2% 143,2% Višja plača z vključeno napitnino Znesek (€) .375 .500 1.925 1538 Napitnina bruto II (delež) 35,2% 43,9% 79,9% Povprečje (napitnina v žep) Znesek (€) 1.480 1.250 836 488 Neto napitnina (delež) 58,4% 69,1% 103,3% Povprečna plača z vključeno napitnino Znesek (€) .278 .250 1.351 864 Napitnina bruto II (delež) 37,9% 38,4% 63,9% Vir: Raspor (2007c). V praksi prejemajo to napitnino v okviru plače, zato predstavlja strošek dela bistveno več. Ker ta znesek bremenil napitnino, jo prejemajo manj v neto (vrstica »napitnina v žep«). V vrstici »Nižja plača z vključeno napitnino« je podano, kakšno razmerje nastane, v kolikor je napitnina sestavni del plače in so plačani vsi davki in prispevki. Dejanski znesek bruto napitnine razviden v vrstici »Napitnina bruto II (delež)«. Ker se v praksi plačuje vse davke in prispevke, je potrebno upoštevati te izračune in jih primerjati z natakarjevimi (Raspor, 2007c). V letu 2015 predstavlja napitnina v plači krupjeja 50 % delež, pri zaposlenih na igralnih avtomatih pa 13 %. Zaposleni so na sodišču sprožili tožbo, da bi prispevke delodajalca plačali iz drugih virov in ne iz napitnine. Sodišče v času pisanja tega članka še ni odločilo. Kot nadgradnjo prejšnjih raziskav smo pripravili simulacijo plač in napitnin zaposlenih za celotno dejavnost R92.001 za obdobje 2005–2013 (Tabela 8). Zaradi zaupnosti podatkov namreč ni možno pridobiti podatkov za specifične poklice in lahko zaključke podajamo le na podlagi simulacij in povprečij. Tabela 8: Gibanje povprečnih napitnin v plačah v dejavnosti R92.001 Dejavnost igralnic 2005 2006 2007 2008 2009 Prihodki od prodaje v EUR 315.400.00 0 344.600.00 0 356.300.00 0 340.400.00 0 319.000.00 0 Stroški dela v EUR n.p. n.p. n.p. n.p. n.p. Napitnina IM v EUR 16.180.000 16.550.000 15.520.000 14.490.000 12.070.000 Preostala napitnina v dejavnosti R 92 v EUR 3.154.000 3.446.000 3.563.000 3.404.000 3.190.000 Skupna napitnina v dejavnosti R 92 v EUR 19.334.000 19.996.000 19.083.000 17.894.000 15.260.000 Zaposleni 2.256 2.358 2.725 2.723 2.669 Realizacija na zaposlenega v EUR 139.805 146.141 130.752 125.009 119.520 Povprečna bruto plača v EUR 2.231 2.174 2.215 2.151 2.132 Povprečna neto plača v EUR 1.300 1.271 1.344 1.314 1.315 Povprečna bruto napitnina v EUR 714 707 584 548 476 Povprečna bruto napitnina v bruto plači v EUR 32,02% 32,50% 26,35% 25,46% 22,35% Bruto plača brez napitnine v EUR 1.516 1.468 1.631 1.603 1.656 Neto napitnina v EUR 1.028 1.018 840 789 686 Neto napitnina v neto plači brez napitnine v EUR 67,82% 69,34% 51,52% 49,19% 41,44% 2010 2011 2012 2013 Prihodki od prodaje v EUR 298.600.00 0 288.500.00 0 260.600.00 0 240.300.00 0 Stroški dela v EUR n.p. n.p. n.p. n.p. Napitnina IM v EUR 10.500.000 9.500.000 8.800.000 7.800.000 Preostala napitnina v dejavnosti R 92 v EUR 2.986.000 2.885.000 2.606.000 2.403.000 Skupna napitnina v dejavnosti R 92 v EUR 13.486.000 12.385.000 11.406.000 10.203.000 Zaposleni 2.392 2.283 2.142 2.034 Realizacija na zaposlenega v EUR 124.833 126.369 121.662 118.142 Povprečna bruto plača v EUR 2.095 2.050 1.899 1.792 Povprečna neto plača v EUR 1.304 1.291 1.223 1.174 Povprečna bruto napitnina v EUR 470 452 444 418 Povprečna bruto napitnina v bruto plači v EUR 22,43% 22,05% 23,37% 23,33% Bruto plača brez napitnine v EUR 1.625 1.598 1.455 1.374 Neto napitnina v EUR 677 651 639 602 Neto napitnina v neto plači brez napitnine v EUR 41,64% 40,74% 43,91% 43,81% Vir: Lastni vir. Prihodki iz prodaje so pridobljeni iz dostopnih podatkov Finančne uprave Republike Slovenije (FURS). Podatki o številu zaposlenih, bruto in neto plači za dejavnost R92.001 Dejavnost igralnic so pridobljeni iz podatkov Statističnega urada Republike Slovenije. Napitnina igralnih miz do leta 2009 je pridobljena iz dostopnih podatkov igralniških koncesionarjev (Raspor, 2010d). Napitnina za preostala leta do 2013 in napitnina v preostalih oddelkih igralnice in igralnih salonov za vsa leta od 2005 do 2013 pa je simulirana. Pri tem je bilo izhodišče, da je preostala povprečna napitnina 1% realizacije. Povprečna bruto napitnina v bruto plači v EUR je razmerje med povprečno bruto napitnino na zaposlenega in povprečno bruto plačo v dejavnosti. Povprečna neto napitnina v neto plači pa je razmerje neto napitnine in neto plače. Bruto napitnino je bilo pred tem potrebno povečati za plačane davke in prispevke. 3 Zaključek V javnosti velja, da so napitnine zaposlenih v igralništvu v primerjavi z gostinskimi mnogo višje. S prispevkom smo želeli raziskati, ali ta trditev drži. Že v mojih preteklih raziskavah (Raspor, 2007c; Raspor, 2010d) smo ugotovili, da so napitnine pogoste tako v igralništvu kot gostinstvu, kot med natakarji in krupjeji. Skupnih napitnin je mnogo več v gostinstvu. Posebnost igralniških napitnin je, da so se v zadnjih desetih letih praktično prepolovile. Gostinske ostajajo praktično konstantne. Konstantne so tudi v tem, da o njih ni nobene evidence. Pri obeh obravnavanih področjih (gostinstva in igralništva) napitnina predstavlja dovolj velik delež prihodkov, da ima lahko motivacijski učinek, saj znaša več kot 10 % neto izplačila. Ključna omejitev prispevka je pridobitev relevantnih podatkov o plačah in o napitnini. Delodajalci jih namreč ne objavljajo v svojih bilancah in letnih poročilih. Tako smo izhajali iz simuliranih podatkov. Raziskava še ne daje relevantnih zaključkov, zato jo bo potrebno v prihodnosti še dodelati. Možnost vidim predvsem pri pripravi primerjav na enaki osnovi. Za take podatke bi potreboval več podatkov o plačah in relevantnih prihodkih iz napitnine, teh pa podjetja praviloma ne posredujejo rade. To je tudi slabost raziskave. Raziskava daje vsaj osnovni vpogled v delež napitnine natakarjev v prihodkih igralnic in gostinskih lokalov. 4 Literatura in viri 1. Armstrong, M. (1999). Employee reward. London: Institute of Personnel and Development. 2. Azar, O. H. (2008). Incentives and Service Quality in the Restaurant Industry: The Tipping- ServicePuzzle. AppliedEconomics, 1–11, iFirst. 3. Casey, B. (2008). TippingandServiceManagement. New ZealandTourismandHospitalityResearchConference. December 3–5, 2008. 4. Dajete napitnino? Pridobljeno dne 4.4.2009s spletne strani http://www.siol.net/data/ankete/gospodarstvo/napitnine.aspx 5. Dmitrović, T.in Zupan N. (2001). The consistency of human resource management and competitiveness policy in Slovenian companies. South-East Europe Review S. 2001(3): 19–38. Pridobljeno dne 29.2.2015 s spletne stranihttp://www.ceeol.com/aspx/getdocument.aspx?logid=5&id=7322852E-95DB- 40EE-9B41-08C80B18FAEF 6. Napitnine v igralništvu – Ekspertnomnenje. (2001). Ljubljana: Center za mednarodnokonkurenčnost. 7. FinančnaupravaRepublikeSlovenije. (2015). Pridobljenodne 2.9.2015 s spletnestranihttp://www.fu.gov.si/drugo/posebna_podrocja/igre_na_sreco/ 8. Herzberg, F. (1968). One More Time: How do you Motivate Employees. Harvard Business Review 46(1): 53–62. 9. Kreitner, R. (1992). Managemnet. Boston: Houghton Mifflin. 10. Kje ste nazadnje dali napitnino? Pridobljeno dne 8.10.2015s spletne strani http://www.skrivnostni- nakup.com/aktivnosti/zgodovina-anket/ 11. Lipičnik, B. (1998). Ravnanje z ljudmipridelu. Ljubljana: Gospodarskivestnik. 12. Lynn, M. in Lynn, A. (2004). Nationalvaluesandtippingcustoms: A replicationandextension. JournalofHospitalityandTourismResearch28(3): 356–364. 13. Lynn, M. (2006). Geo-DemographicDifferences in KnowledgeabouttheRestaurantTipping Norm.JournalofApplied Social Psychology 36 (3): 740–750. 14. Raspor, A. (2002a). Napitnina kot dodatna stimulacija za delo. Organizacija 35(5): 285–295. 15. Raspor, A. (2002b). Napitnina na področju storitev – primer igralništvo. V Ljudje in plače v spremenjenih razmerah, ur. Ivan Kejžar. 141–152. XVII posvetovanje društva za vrednotenje dela. 16. Raspor, A. (2007a). Napitnina v gostinstvu. Organizacija 40(3): A27–A37. 17. Raspor, A. (2007b). Vpliv celovite kakovosti storitve v gostinstvu na napitnino natakarjev. VVpliv produktivnosti in ustvarjalnosti na plače zaposlenih, ur. Mlakar Peter in Ivan Kejžar. 85–111. XXII posvetovanje društva za vrednotenje dela. 18. Raspor, A. (2007c). Prihodkikrupjejev in natakarjeviznapitnin. Neobjavljenogradivo. Pridobljeno dne 17.4.2015s spletne stranihttp://www.shrani.si/f/2V/Cz/2iMB5R70/prihodki-krupjejev-in-na.pdf 19. Raspor, A. (2010a). Pregled pravne ureditve napitnin v gostinstvu s poudarkom na različnih delitvah napitnine. E – novice, Nacionalno turistično združenje. Pridobljeno dne 11.1.2010 s spletne strani http://www.ntz-nta.si/default.asp?ID=6748 20. Raspor, A. (2010b). Pravno urejanje napitnin v igralništvu: primerjalna analiza. Organizacija 43(2): A78–A88. 21. Raspor, A. (2010c). Nova ureditev igralniških napitnin v Sloveniji. Delodajalec 2010(3): 9–12. 22. Raspor, A. (2010d). Vpliv razdeljevanja napitnin na motivacijo zaposlenih: primerjava med gostinstvom in igralništvom. Doktorska disertacija. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. 23. Renzetti, E. (2014). Are we at a Non-TippingPoint?The Globe andMail (Index-Only). Pridobljeno dne 2.5.2014 s spletne strani http://search.proquest.com/docview/1523367042?accountid=31309 24. Statistični urad Republike Slovenije. 2015. Pridobljeno dne 8.8.2015s spletne strani http://pxweb.stat.si/pxweb/Dialog/varval.asp?ma=1450403S&ti=&path=../Database/Ekonomsko/14_po slovni_subjekti/02_14157_SSP/01_14504_letna/&lang=2 25. Uhan, S. (2000). Vrednotenjedela II. Kranj: Modernaorganizacija. 26. Zupan, N. in Lipičnik B. (1997). Motivational Potential of Compensation in Transitional Economies: The Case of Slovenia. Ljubljana: The Faculty of Economics. 579–583.