I FESTIVALI BERLINALE 90 ENI IN DRUGI Panoramski učinek Berlin, ki se rad ponaša z vzdevkom »filmsko mesto«, je svoj jubilejni festival dočakal bogatejši še za eno kinodvorano, s katero je dobesedno zaokrožil svojo zadevno ponudbo. »Panorama Berlin«, kot se nova pridobitev imenuje, namreč ni kinematograf v čisto običajnem pomenu besede, ampak spektakulären filmsko-tehnični dosežek, ki premore orjaško krožno platno, šestkanalni Stereo zvok ter nadvse učinkovit projekcijski sistem. V primeri z drugimi panoramskimi eksperimenti in raznimi sejemskimi atrakcijami podobne vrste, ki skušajo doseči iluzijo »zaokrožene« slike z bolj ali manj nasilnim kombiniranjem najrazličnejših optičnih pomagal, gre tu za pravi 360-stopinjski film, posnet z eno samo kamero in projiciran prek enega samega projektorja, centralno nameščenega pod stropom kupolaste dvorane. Panoramska iluzija je tako postala popolna, slika in zvok gledalca dobesedno obkrožata, zaradi česar je neki časnik vzneseno zapisal: »V tem kinu se počutite kot glavni igralec«. Že mogoče, vendar pa še toliko bolj drži, da ste kot gledalec v tem kinu popolnoma izgubljeni. Najbrž ni naključje, da nosi najobsežnejši program berlinskega festivala prav naziv »Panorama«, zakaj občutek izgubljenosti, ki pesti gledalca, prepuščenega na milost in nemilost obilju festivalske ponudbe, je na moč podoben tistemu, ki ga preveva ob 360-stopinjski projekciji pod impozantno kupolo. Še posebej, če se vse skupaj odvija v tipično berlinskih razsežnostih in še toliko bolj, če se to dogaja ravno v času rušenja znamenitega zidu. Ne le, da se človek v takšnih razmerah ne more prav odločiti, kateri spektakelski zvrsti naj posveti več pozornosti - obsežnim nočnim akcijam podiranja zidu ob spremljavi huronskega »navijanja« večtisočglave množice ali nekaj sto filmom v različnih festivalskih programih -povrh vsega se mora otepati še z armado bolj ali manj »uradnih« obiskovalcev prireditve, ki je bila spričo novih političnih razmer in jubilejnega značaja festivala letos Še precej večja kot minula leta. Najsi se še tako obračaš, da bi v vsem tem cirkusu ujel vsaj bistveno, vedno se kaj »pomembnega« -podobno kot v panoramskem kinu - dogaja za tvojim hrbtom, zunaj tvojega vidnega polja. Nič čudnega potemtakem, če obiskovalci festivala, že tako preveč izpostavljeni »panoramskemu učinku«, niso kazali kakšnega posebnega zanimanja še za novo berlinsko kinematografsko pridobitev, ampak so se raje gibali v krogu festivalskih dvoran. Tu je bilo vsekakor dovolj zanimivo, kajti organizatorje in selektorje je po nekajletni apatiji očitno zagrabila jubilejna vnema, dopol- njena z nekoliko večjo mero kritičnosti. Tako je, denimo, glavni program ponudil toliko omembe vrednih filmov kot že dolgo ne. Čeprav tudi udarcev v prazno ni manjkalo, kar je pač že kar tradicionalna poteza osrednje selekcije, so bili ti tokrat manj opazni, ne nazadnje tudi zaradi nadvse zanimive razmejitve znotraj boljšega dela paradnega programa. Vsekakor je nekoliko paradoksno, da je prav v času padca berlinskega zidu (kar je med drugim nedvomno omogočilo bolj enakovredno zastopanost filmov izza nekdanje »železne zavese«) prišlo do najizrazitejše polarizacije filmskega profila osrednjega programa na »zahodni« in »vzhodni« del. Pri tem nista igrala kakšne posebne vloge ne tematski okvir in ne žanr-ska usmeritev, saj je znano, da je Berlin vselej dajal prednost tako imenovanim »kritičnim« filmom, ki se ukvarjajo z najrazličnejšimi konfliktnimi situacijami, perečimi družbenimi vprašanji, političnimi obračuni in socialnimi tegobami, medtem ko žanrskim proizvodom in še zlasti komediji ni bil nikoli posebno naklonjen (žrtev takšne usmeritve je bil letos Danny DeVito, saj je bila njegova izvrstna Vojna zakoncev Rose pri razdeljevanju nagrad skoraj povsem prezrta). Odlo-čilnejši se zdi vsekakor tako imenovani formalno-estetski pristop, kajti po tej plati je bilo zlasti pri vzhodnoevropskih filmih opaziti sledi kamna. režija frank beyer nekatere prevladujoče skupne značilnosti, Out); žrtev političnega procesa, ki bo od kot so ohlapna naracija, dokumentaristična spominov na uradno »neobstoječe« do-tehnika pripovedi, razmeroma statična ka- godke prej ali slej zanesljivo »znorela« Skrjanci na nitkah, REŽIJA Jlfti MENZEL STn«A. re2ija aleksandr rogoschkin fTlera, počasen montažni ritem in monokro-žalska fotografija, če omenimo samo najpomembnejše. Vse to ima kajpak tudi svojo ^vsebinsko« težo, saj gre za specifična '"Tiska sredstva, s pomočjo katerih skušajo 11 filmi izpostaviti depresivnost razmer in "erešljivost problemov, ki jih obravnavajo. v°jak, ki ga represivni sistem požene v "horost«, tako da v slabi minuti postreli celotno stražarsko posadko kazenskega lal