Politična in knltnrna štajerskih Slovencev. Spisal in založil meščanske šole ravnatelj in c. kr. okrajni šolski nadzornik v Krškem (Gurkfeld). V Ljubljani. Natisnil J. Rudolf Milic. 1884. % $veca$tMemu yosipodu župm&u v S tazem tzyu jm S -(oven jem c^zadci, slavn&mu dov&mñcmu bcmoljußu, viÀcuœmmu dcvw¿fl5/. V novem veku šteje mesto z okolico vred malo obče važnih zna-/^^ ^ menitosti. V dobi reformacije je bilo tudi tukaj malo zavrelo, kajti pri-*/2>v• povedujese, da se je bilo celo ženstvo poprijelo verskih novosti in za-nj se z besedo potegovalo, ali kakor pišejo — celo pridigovalo. ^¿A Slovenska Bistrica. Tudi tukaj so našli rimske starine. Bistriški grad z mestom vred je stal gotovo že v 12. stoletji, a početek mu je iskati najmanj sto let pred. Tako se o »Vustrici« (tako so pisali nemški in latinski pisatelji ta kraj v srednjem veku, pozneje tudi »Feu-striza«) govori že 1. 1140. Gospodje Bistriški se pa imenujejo tudi že 1. 1170. Y tem letu je bil ustanovil namreč Adelram Valdeški (Adelram von Waldek) tu samostan korarski (minoritski) in nunski. Ker se pozneje ne čuje dosta o njem, utegnil je le kratek čas obstati. L. 1793. sta bila prodana minoritski klošter in cerkev sv. Duha za kacih 1000 gld. Kdaj je dobila Bistrica mestne pravice, to se na tanko ne ve, v 13. stoletji jih je gotovo že imela, kajti v tej dobi se že govori o sodnikih in meščanih v »Vustrici«, »Feustrizi«. L. 1265. se je v Bistrici že pobirala mitnina, torej je morala že takrat precejšnji kraj biti. V Slovensko Bistrico je bil poslal Otokar češki svojo protivnico Jero Badensko, nečakinjo zadnjega Babenberžana Friderika II. (Ona je bila vdova po češkem princu Vladislavu, ki je bil mejni grof Moravski, potem je bila vzela mejnega grofa Hermana Badenskega. V Bistrici je v prognanstvu živela tudi mati onega Friderika Badenskega, ki je bil s poslednjim Hohenstaufovcem Konradinom ob glavo dejan v Napolju 1. 1268.) Jera Badenska se je bila od tod podala v samostan Meissen (Mišinj 1262). S Postojno vred so bili dobili Bistrico v zastavo celjski grofje, ker so pomagali cesarju Karolu IV. s 90 konjeniki v nekej vojski. L. 1446. so mesto oblegali Ogri, a celjski Vitovec mu je kmalo došel na pomoč in ga rešil te nadloge. L. 1469. je bilo došlo pa upornemu Baumkircherju v roke. Dobro utrjeni Maribor so Turki 1. 1529. brez vspeha oblegovali, ne tako neutrjeno Bistrico, katero so hudo plenili, vendar gradu niso mogli vzeti. L. 1532. je cesar Ferdinand I. potrdil mestu njegove svoboščine, da si je ložje opomoglo. Minoritska cerkev se omenja v Bistrici še 1. 1710. L. 1779. je pogorela polovica mesta. Grad si je 1. 1529. pridobil grof Schaumburg, a za njim so ga imeli še razni drugi gospodje. Veliko let pa ga imajo že grofje Attems. Brežice') so bile že 1. 858. lastnina solnograškega nadškofa Luiprama, kateri jih je bil dobil v last od nemškega cesarja Ludo-vika Nemškega. L. 1353. imenuje Ortolf salcburški Brežice že mesto; v pismu od tega leta mu podeljuje poleg druzih pravic tudi to, da si sme mestnega sodca voliti. L. 1475. je bila blizo Brežic (na Bizeljskem) nesrečna bitka s Turki, od takrat (pa tudi prej že) so ti ljuti sovražniki krščanstva in vse civilizacije večkrat pred Brežice prilomastili. L. 1479. so bile došle poleg druzih krajev tudi Brežice v last Madjarov. L. 1494. si je pridobil Maks I. mesto od solnograških nadškofov. L. 1515. so bili uporni kmetje mesto zažgali, a tudi pri kmečkem uporu 1. 1573. so bili došli hrvatski puntarji v mesto (3. februvarja) in ga 10 dni v svojej oblasti imeli. Frančiškanski samostan je ustanovil leta 1660. grof Gregor VI. Frankopan. Grad so imeli najprvo solnograški škofi, potem gospodje Gall. V 16. stoletji so ga imeli tudi Eajhenburški, potem Welzer-ji in Graden-eker-ji. 1568 pa ga je -dobil v zastavo Ljudovik Ungnad in za njimi deželni knezi; potem so si ga pridobili Frankopani. Kacih 200 let pa je že last grofov Attemsov. V brežkem okraji, v Pišečah, je rojen M. Pleteršnik (1840), sloveč profesor in pisatelj slovenski (zdaj sestavlja veliki slovensko - nemški besednjak). Ormoi. Tudi na tem mestu je utegnila biti kakova rimska postaja, kajti spominkov iz rimskih časov se je tudi tukaj precej najdlo. Mesto so ustanovili nemški križniki okoli 1. 1200, ko jim je bil Friderik Ptujski odstopil mnogo zemljišč, katere si je bil od Ogrov pribojeval. Turki in požari so bili večkratne nadloge za to najmanjše spodnje - štajersko mesto. Od kod izvira beseda »Ormož« — težko je določiti. Krempelj pravi: da je »ormož« isto kar »orač«.2) Ne daleč od Ormoža je velika križniška župnija »Velika nedelja«. O teh besedah piše Trstenjak: ') Tu in v okolici so našli rimske starine. 3) Trstenjak meni, da izhaja „Ormož" od nemške besede „Armenhaus", češ da so tu bili najprvo nemški križniki velikonedeljski postavili „bolnišnico". Kjer je bila veža trojednega solnčnega božanstva T r i g 1 a v a, so radi stavili v prvej dobi krščanstva cerkve presvete Trojice, in slovensko ljudstvo take cerkve imenuje: Velika nedelja ali pa Mala nedelja, pri Rusih pa sv. nedelja v znamenje, da je bilo častenje Triglava veleslovesno.') To župnijo so bili ustanovili nemški križniki, in jim je bil Friderik II. Ptujski tudi pripustil oskrbovanje te cerkve, kar je bil potrdil solnograški škof Eberhard II. Nemški križniki so kasneje ustanovili tudi župnije v Središči in pri sv. Miklavžu, pri katerih so nastavljeni še dan danes duhovniki tega reda. Da bi mesto zoper napade Turčinov zavarovali, so 1. 1530. morali vsi odrasli možkega spola iz okolice 2 milj daleč vsak 4 dni v »roboto«. Ali vkljub temu so Turki 1. 1532. Ormož sežgali. Vsled ukaza od dne 19. maja 1. 1540. morali so okoličani mesto z novim zidom obdati in vtrditi. Mesto se je bilo 1. 1540. v okrogu 30 km. (??), pravi Hirsch v štajerski Heimatskunde — utrdilo. Mestno zidovje je bilo videti še pred 60 leti. Nad vzhodnimi vrati je bil takrat še kameneni grb z napisom: »Dieser alte Štadtstein Gotteshand — Fridau ist sie genannt — Von vorichen Zeiten wohl bekannt, 1635«. Lastnik gradu Jakob Sekely je bil ustanovil tu 1. 1495. frančiškanski samostan, ki je bil 1. 1786. odpravljen. V ormožkem okraji, pri sv. Tomaži, je rojstni kraj Božidar a Kaiča, župnika pri sv. Barbari v Halozah, ki je izvrsten domoljub, nedosežen govornik in učen pisatelj slovenski. Radgona2). Ker biva v okolici radgonskej še veliko 'Slovencev in tudi v mestu samem jih je še nekoliko, zatö hočemo tudi o tem, nedavno še precej slovenskem mestu, govoriti. Kakor pričajo obilni tu izkopani denarji, bila je Eadgona znana že Rimljanom. Morda je tu bila njih postaja »ad vicesimum«. — V starih listinah, seveda nemških in latinskih, se imenuje: Ratkoys — inRategoisburg, kasneje Radkersburg, Ime je brez dvombe prvotno slovensko bilo. V paganskej döbi Slovencev utegnil je stati tu tempelj, posvečen bogu veselja in gostoljubja — Radegostu. (Radhost se imenuje še dan danes kraj na< Slovaškem), in od tod je brž ko ne dobil kraj svoje ime3). L. 1129. se Radgona v prvič imenuje. Bila je že v 12. stoletji lastnina deželnih knezov; v štajerskem »Kammerrentenbuch« od 1. 1265. se imenuje še trg; a štajerski zgodopisec Otokar zove ga 1. 1286. že mesto. S pomočjo deželnih knezov in s kupčijo si je kmalu opomoglo. L. 1362.je dobila Radgona iste pravice, kakoršneje imel Gradec, Leopold III. jej je podelil pravice skladišča (Stapelrecht), t. j. vse blago, ') Tudi Velika nedelja se je zvala začetkoma „Sveta nedelja". s) Tii in v okolici so našli rimske starine. 3) Ali pa, kakor meni Trstenjak, je Radgona (Radkersburg) grad „Rad-goja"; „Radgoj" se je utegnil prvi posestnik gradu imenovati. katero se je tukaj mimo prevaževalo, moralo se je tu nekaj časa razložiti in meščanom na prodaj ponujati. Turki in Madjari so mesto večkrat napadali. Kralju Matijažu se je Eadgona 1. 1480. hrabro branila, vendar je bila prišla za nekaj časa njemu v oblast. L. 1582. so povzdignili mesto na državnem zboru v Avgsburgu za mejno trdnjavo in ga tudi močno utrdili. V reformacijskej dObi je bilo mesto popolnoma protestantsko, imeli so luterani lastno cerkev in šolo. Le se silo, z vojaško pomočjo, je proti-reformacijska komisija razrušila njih naprave in je k stari veri povrnila. L. 1650. je bilo mesto do tal, 100 let kasneje do polovice pogorelo. V začetku tega stoletja je dal Danjko nekaj svojih knjižic v znanem svojem slovenskem pravopisu tu tiskati. Radgonski meščan je bil bogati Ulrik Eggenberger. Njegov sin Baltazar je postal denarničar cesarja Friderika III. Ta je sezidal grad Eggenberg pri Gradci. Po pripovedki je umrl 1. 1490. v ječi, ker je Friderika terjal za posojeni denar. Potomci njegovi so postali 1. 1623. knezi in so dobili v last Gra-diško (1647), ki je pa po smrti poslednjega Eggenberga, Kristijana II., prišla v last Habsburžanov. V Bigovščaku blizo Radgone je bil rojen Peter Danjko (umrl 1873 v visoki starosti), pred 50 leti znamenit in zaslužen pisatelj slovenski, ki se je odlikoval po svojem lastnem črkopisu, kakor Metelko na Kranjskem. V vasi Žetinci blizo Radgone je bil rojen Andrej Gutman (1784), pisatelj slovenski. O posameznih trgih. Ljutomer1). Gotovo smemo misliti, da so Rimljani prej ali slej v te kraje pridrli in kolikor toliko se tudi tukaj naselili. Sledi njih bivanja v teh krajih se le malo nahaja, ali vendar nam stari novci iz rimskih časov, ki so bili tu izkopani, to potrjujejo. Če se tudi v obziru Ljutomera stari rimljanski izrek »ubicumque Romanus vicit, Romanus habitat« (»kjer koli je Rimljan zmagal, tam se je tudi naselil«), spričati ne da, vendar je skoro gotovo, da je v teh krajih bila narejena rimska cesta. S Ptuja dalje je držala cesta čez ogersko stran (Sabaria, sedanji Sombotelj, Steinamanger) na Vindobono. Če je šla mimo Lendove na Prekmurskem ali na desnem bregu Mure mimo sedanje vasi »Cezanjevice« (Zesendorf) pri Ljutomeru, o tem ni bilo moči priti na pravi sled. Ostanki stare ceste pri Humu (Holmu) blizo Ormoža, kraj »Stara cesta« (tu se je izkopal 1. 1839. pri oranji rimski zlat, menda iz dobe Nerona), razlaganje imena »Cezanjevice« od 20. rimske štacije »ad Vicesimum« to bi bili sicer mali dokazi zato, da so se Rimljani po teh krajih zadržavali ') Iz Letopisa „Slovenske Matice" 1. 1878. ponatisnen sestavek — zato je obširnejši od popisov druzih krajev. in od juga proti severju ter narobe premikali. Za kulturno zgodovino tega kraja bi bilo silno važno znati, v katerej dobi je bil začetek tukajšnjemu znamenitemu vinstvu. Lehko je, da se je bil vinski trs zasadil že v predrimljanskej dčbi, ali če tudi tako rano ne, sme se zagotovo trditi, da se je zgodilo barem v dobi rimskega cesarja Proba (vladal 1. 2.75. — 282. po Kr.). Navzlic vsem tem dozdevam nahajamo že v 9. stoletji, da sta grad in trg Ljutomer (Luttenperch) spadala h komitatu Hengist (Gostnik, ta grad je zdaj podrtina). Spadal je pa tudi pod okraj Dudleipa (kraj pri Radgoni). A v starih pismih se govori še le 1. 1174. o Ljutomeru, ko se tukajšnja župnija prepušča v uživanje samostanu Borovje (Vorau) na severo - iztočnej strani nemškega Štajerja. Kako se je kasnejše zopet ločila od tega samostana, o tem nam zgodovina ne poroča. Graščina ljutomerska (ta grad se je v nemškem zval »Oberluttenberg«, v slovenskem jeziku »Dolnji grad«, od ljudstva tako imenovan menda zavoljo razločka od »Braneka«, ki mu je bil više nad Ljutomerom ležeč nasprotno »Gornji grad«), je bila državna lastnina in trg je bil najbrž popolnem njej podložen. Živeli so pa v letih 1296. — 1322. (in gotovo že tudi poprej) vitezi Ljutomerski (Luttenberger). V omenjenih letih se nahajajo tega imena: Conrad, njegov stric Rudolf s sinom Conradom. Če so imeli sedež v Ljutomeru, ne ve se verjetno. Mestjanstvo ali tržanstvo se je še-le kasneje v srednjem veku izobrazilo in kraj si je tudi pozneje pridobil ime in pravice trga. Dasiravno se je morda trg po trgovini z vinom, konji in drugimi pridelki rano odlikoval, vendar so ostali tržani še vedno v odvisnosti od graščinske gosposke; a nasproti Ljutomeru je bilo radgonsko mesto mnogo prej svobodno in samostalno. Graščino ljutomersko so cesarski oskrbniki (Pfleger, Voegte) oskrbovali in tržani so bili v njih varstvu in odvisnosti. Vendar so si vedeli Ljutomerčani tudi nekaj pravic pridobiti, kakor kaže prvo pismo, ki se tiče ljutomerskega trga. To je datirano v Radgoni dne 12. julija 1342. V njem podeljuje avstrijski vojvoda Albreht II., katerega so Ljutomerčani v Radgoni pozdravili, ljutomerskemu trgu vse iste pravice (privilegije), katere so takrat že Radgončani imeli. A radgonski mestjani so imeli takrat med drugimi manjšimi privilegiji tudi to pravico, da so sami svojega sodnika in porotnike volili. Kakor smo že rekli je ostal trg najbrž še dalje graščini podložen in se je v kupni pogodbi 1. 1415. (za nadvojevoda Ernesta) dvornemu maršalu Hansu Schweinboecku z graščino vred prodal. Kasneje sta prišla graščina in trg v last Jiirgu (Juriju) vitezu Schwein-boecku1), potem na njegovo hčer, omoženo Rindscheid, a dalje v roke Ferdinandu in Hansu (Ivanu) Rindscheidu. (Po teh graščinskih posestnikih ima mala dolinica v bližnjih vinogradih ime »Rindscheid-Graben« ') V kamen sekane podobe necega Schweinboecka se vidijo za altarjem ljutomerske cerkve. Ta Schweinboeck je potoval z Ernestom Železnim v Palestino (1412). Zgodovina. 19 (Rinčetova graba). Kasnejše so bili posestniki gradii Nikolaj pl. Alappy in grofovska rodbina Draschkovitsch (Draškovič). Za grofa Kašperja Draškoviča, poslednjega gospodarja graščini iz tega rodu, je bil trg od graščine ločen. To se je zgodilo (1. 1657.) zaradi tega, ker je trg za zadolženega svojega grofa plačal 600 gld. deželi, kakor spričuje pobotnica tedanjega deželnega glavarja Ivana Maksa grofa Herbersteina dne 16. marca 1657. Potem je moral trg za omenjenega grofa plačati še znesek 3099 gld., in še le potlej (1. 1677.) je postal čisto neodvisen od graščinske gospSske. A dotično pismo se je bilo najbrž zgubilo in 1. 1680. se ni hotela ta drago odkupljena sloboda trgu več priznati, zaradi česar je nastal med braneško gosposko in trgom prepir. Prepir med gradom in trgom se je še le s pogodbo dne 16. decembra 1. 1684. poravnal in nekako bramstveno razmerje (Schutzver-haltnis) med trgom in graščino se je ustanovilo, ki je bilo merodajno še do 1. 1848. Ljutomer z okolico bi bil lehko mirno užival sad svojega truda, mirno bi bil lehko sejal in žel po svojem rodovitnem polji in trgal po goricah sladko grozdje, ako bi ga ne bili po prognanih Obrih cesto nadlegovali divji Madjari, Turki in tako zvani Kruci. Ko sta Turke pri poslednjem obleganji Dunaja potolkla nemški Lotaring Leopold in poljski kralj Sobieski, so se vračali skozi Ogersko domu in pri tej priliki grozovito množico kristjanov polovili in seboj vlekli, morebiti so tedaj tudi v ljutomerskih goricah razsajali, kajti ostal je bil v teh krajih sedemleten turški deček, sin Ibrahimov, ki je bil paša Bu-dima (Ofena). Krščen je bil ta deček pri sv. Miklavžu in je bil tudi tam krščansko vzgojen. V tem, ko so Turki nadlegovali Avstrijane, se je začela luteranska vera po Štirskem širiti. Vendar se ne najde nikjer nič zapisanega, da bi se bil Lutrov nauk v Ljutomeru prijel; ali da bi morda celo tak6 vnetih privržencev imel, kot v bližnji Radgoni, kjer so bili skoro krvavi prepiri v verskih zadevah. Ljutomer so nesreče mnogokrat obiskale. L. 1637., 1777. in 1827. so bili v trgu silni požari. Zaradi poslednjega ognja se je po prizadevanji pokojnega graščinskega oskrbnika ljutomerski trg lepše in varnejše pred ognjem sezidal. L. 1678. je bila v Ljutomeru velika povodenj in 1. 1680, je razsajala v vseh teh krajih huda kuga (pomor). Po obljubi in v spomin tej grozoviti bolezni so se bile nekatere cerk.ve postavile n. pr. cerkev sv. Roka v Cezanjevcih. O cerkvi sv. Janeza krstitelja v Ljutomeru smo že prej povedali, da se v njej kot župnijski cerkvi bere še le 1. 1174., akoravno je bila prej postavljena. Istega leta je namreč nadškof solnogradski Adalbert II., daroval z desetinami vred samostanu Borovskemu (Vorau). Pozneje je spadalo v sekovsko škofijstvo; a 1. 1800. jo dobode deželni knez, zaradi tega je zdaj štajerski religijslci fond nje patron, toda v cerkvenem obziru spada pod mariborsko škofijstvo. Cerkev je morala s početka prav majhna biti, kakor spričuje nje starejši del go-tiškega sloga. Zadnji večji del cerkven je bil baje 1. 1717. prizidan, kar se iz tega sklepa, ker je bila v tem letu slovesno blagoslovljena. Izmed župnikov so zaznamovana ta-le imena: Kugger (1. 1328.), Konrad Schreyer (1. 1410.), Šimen Porat (1. 1683., znan iz bojev s Kruci), Matija Ozinac, Miliael Frass, Jože Petek (Ljutomerčan, je postavil zid okrog cerkve, steber s podobo Matere božje na velikem trgu 1. 1729. in ustanovil dohodke za dva kaplana). France Cvetko (1. 1847. do 1854., dekan in župnik v Ljutomeru, znamenit pridigar in sloveč slovenski jezikoslovec) in naposled Anton Klemenčič (f 1873 goreč domoljub slovenski, učen mož in iskren prijatelj ljudstvu). Naj navedemo še nekatera druga imena slavnih mož, kateri so bili ali v Ljutomeru rojeni, ali kateri so na čast in slavo domovine tu delali. — V Ljutomeru se je rodil Leopold Volkmer (Volkmayer) dne 13. oktobra 1741. Bil je duhovnik v Ptuji in umrl dne 4. februvarja 1816 pri sv. Urbanu. Volkmerju se pripisuje ta zasluga, daje v cerkvah severo-iztočnega dela slovenskega Štajerja, med Dravo in Muro izpodrinil nemško cerkveno petje in ga nadomestil z lepimi slovenskimi popevkami. Volkmer imenovan »veseli pesnik« slovenskih goric, je zlagal največ umeteljne pesmi in sicer si je prizadeval pisati v narodnem duhu, dasiravno se mu je le redko posrečilo. Njegove pesmi imajo prav malo pesniškega duha in tudi jezik je slab. Samostalnike n. pr. je pisal z veliko začetno črko. Njegove fabule in pesni je na svitlo dal Murko 1. 1836. v Gradci. Ljutomer je rojstni kraj prav za prav Radomerščak pri Ljutomeru (dne 20. novembra 1813) slavnega slovenskega jezikoslovca, profesorja na Dunajskem vseučilišču in dvornega svetovalca gosp. dr. Franca viteza Miklošiča. V ljutomerski okolici v prijaznih goricah v Cerovcu se je rodil tudi jeden najznamenitejših hrvatskih pesnikov: Stanko Vraz, in na Moti, križevske župnije, dr. M. Prelog, ustanovnik »Slov. Gospodarja«, spreten pisatelj slovenski in požrtvovalen domoljub. Vendar med vsemi imenitnimi možmi, ki so v minolih časih v Ljutomeru delovali, si je pridobil za trg in okolico največje zasluge dr. Ivan Gottweis. Ta možje bil svoje dni (okoli leta 1800) učitelj na mariborskej gimnaziji, v mladih letih celo nemški pesnik (zlasti lirik), a v poznejših letih goreč prijatelj slovenščini. Bil je uradnik in kasneje najemnik braneške graščine, veliki posestnik in trgovec. Izveden je bil v svojih zadevah. Okolo njega se je zbirala mladost in starost, kmet in gospod, vse ga je vpraševalo za svet in vsem je bil tudi dober svetovalec, odkritosrčen prijatelj in dobrotnik. Ud štirski kmetijski družbi, kateri načelnik je bil sam nadvojevoda Ivan, ga je poslednji često za svet vprašal. L. 1848. je bil tudi deželni poslanec v štajerskem deželnem zboru, kjer se je kot zvedenec in mož zmeren v politiki odlikoval. V 1. 1840.—1850., v teh važnih letih slovenske probude, so v Ljutomeru delovali za slovenstvo zelo zaslužni možje, ki so se vsi okoli dr. Gottweisa zbirali. — V Ljutomeru (prej pri sv. Križu, in od 1. 1803.— 1816. pri Svetinjah) je bil dekan že omenjeni Jaklin, 2. (ali 3.) kaplan naš Davorin Trstenjak, pri Mali nedelji prerano umrli (1. 1844.) župnik in slovenski pisatelj Krempelj, in v Cerovcu je često bival Stanko Vraz. Vsi ti možje so bili domoljubi v pravem pomenu besede. O dr. Gottweisovem domoljubji še najglasnejše govori, kar je Ljutomeru storil. Ustanovil je trgu še za svojega življenja bolnico, zasadil okoli Ljutomera dva drevoreda in skrbel v obče za olepšanje trga. Vendar najlepši spominek si je postavil v svojej oporoki. Zapustil je 8000 gld. v srebru za ustanovitev obrtnijske šole v Ljutomeru, ki se je bila 1. 1861. osnovala, a 1. 1863. v 1. razred nižje realke prestavila. Kako pravičen je bil obema narodnostima, kako razumen mož tudi v obče, kaže to, da je v oporoki določno povedal, da ima biti na omenjenej šoli, učni jezik slovenski in nemški. S tem je dokazal, da jednostranski pouk v jednem samem (nemškem) jeziku ni vspešen in koristen. Eavno, ko je hotela vlada tega zasluženega moža z zlatim križcem ali kolajno poslaviti, gaje zadela huda bolezen in dne 1. majnika 1850 je umrl, star 74 let. On je sicer mrtev, vendar njegov spomin živi še v onih hvaležnih Ljutomerčanih, ki njegove dobrote uživajo. A da je broj hvaležnikov njegovih vskromen, temu je tožen dokaz, da čakajo njegovi ostanki, ki počivajo v Cezanjevcih, še dandanes grobnega spominka. Potomcev Gottweis svojih ni imel, je-dini sin njegov je umrl pred njim. Grobni kamen na starem grobišči pri cezanjevski cerkvi je znamenje groba Gottweisovega sinu. V Ljutomerski okolici se je narodil, in sicer v Radoslovcih pri Mali nedelji, dr. Jakob Razlag (1826), imeniten domoljub iri pisatelj slovenski. — Završujoč ta spis naj še navajam moje misli v etimologiji (izpeljavanji) imena »Ljutomer« (nemški Luttenberg). Nekateri so Ljutomer šaljivo nazivali latinski Lutetiae, kar bi slovensko značilo »Blatno vas«, (blata se ob dežji res ne pogreša), ali Blatovci; zopet drugi (Nemci) bi radi vedeli (se ve, tudi le v šali), da je Luttenberg toliko, kakor Lustberg, a vsa so prazna ugibanja. Znameniti zgodovinski pisatelj Krempelj meni, da to ime prihaja od onih Slovencev, ki so se zvali Ljutomerici in bili panoga velikega, po vseh slovenskih zemljah raztresenega rodu Hrvatov. S tem bi bilo zatorej v zvezi imenovanja češkega (zdaj ponemčenega) mesta Litomerice (Leitmeritz). Na Hrvatskem blizo Koprivnice je trg, zvan Lud-breg, in pri Ormoži je vas Litmerk. V starih listinah se nahaja ta kraj različno zapisan: Lutbrega, Luetenberg, Luttenperch, Luttemverd (v nečem pismu 1. 1232.). Sloveni so brž — ako je Krempeljnu verjeti — v prejšnji dobi ta kraj (menda z okolico vred) Ljutomersko nazivali. A zdaj se v prostem ljudstvu čuje sploh samo Lotmerk in Ljutomeržan. V književnem jeziku se piše in govori Ljutomer, Ljutomerec, Ljutomerčan in Ljutomeržan. Katera pisava je pravilna? Na to je težko odgovoriti. Stanko Vraz se je bil odločil za obliko »Ljutomer«, katere se je že tudi ves omikan svet poprijel. Jaz si mislim, da je trg dobil svoje ime od gradu Oberluttenberg (Dolnji grad), kateri je sigurno prej stal, nego trg. In gradu je tukajšnje slovensko ljudstvo dalo brez dvombe slovensko ime. To slovensko ime se je glasilo najbrž Ljutbreg; ljut breg, ljut pomenja: jezen, divji, grozovit, hud in morebiti je tudi strm pomenjalo, a »breg« pomenja v ljutomerskem krajnem narečji hrib, holm, ljut breg bi zatorej bil strm hrib. A na takem strmem bregu je postavljen Doljni grad, ki je mnoga starejši od braneškega gradu, vsaj je sedanje novo nedodelano poslopje postavljeno iz podrtin starega ljutbrega, kakor so ga Sloveni najbrž zvati utegnili; njih nemški gospodarji, se ve, so mu pridali tudi nemški zavito ime Luttenwerde, ljuto brdo. Laški trg. Kakor pričajo starine, ki so se tu najdle, in slovensko ter nemško ime (Tiiffer) tega trga, utegnila je tukaj biti rimska naselbina. (Verjetniši pa je, da »Tiiffer« izhaja od staro - slovanske besede »d ebr« — t. j. gorski gozd [ali dolina]. »Debr« [Ober Tiiffer] se imenuje tudi občina, spadajoča pod trg). Gotovo je pa, da so ti kraji obljudeni bili že v rimskih časih (14, —37. 1. po Kr.). Več kakor gotovo je tudi, da so že Rimljani rabili bližnje Rimske toplice, kjer so našli silno star kamenit kanal in več rimskih kamenov. Laško je že imel Bernard Sponheimski 1147, a tudi 1. 1182. se v pismu kartuzijanskega samostana žičkega Laško imenuje kot dohodninski urad (Rentamt) deželnega kneza. V dohodninski knjigi deželnega notarja Helwika Turižana od 1. 1267. se zove Laško »Tyver«. L. 1262. je prišlo namreč Laško, ki je bilo oglejski fevd, v last češkemu Otokarju II., in od takrat je vedno lastnina deželnih knezov. Ker se stanovalci že 1. 1279. imenujejo »tržani«, iz tega se sklepa, da je imelo Laško že takrat tržne pravice. L. 1368. beremo, da je vojvoda Leopold III. laški grad (zdaj je razvalina) zastavil celjskemu grofu Ulriku I. Po smrti celjskih grofov postal je zopet lastnina deželnih gospodov. L. 1485. ali 1486. so Turki večjidel trga vpepelili. Župnijska cerkev je baje visoke starosti in je morebiti iz 12 ali 13. stoletja.1) V kaplaniji na Laškem je vzidan grobni kamen Ivana Bapt. Val-vazorja, torej ne kranjskega zgodovinarja, ampak druzega Valvazorja. L. 1581. je podelil nadvojevoda Karol II. trgu pravico, da si sme tržkega sodca iz svoje srede volili. Grb je trgu podelil Ferdinand II. 1. 1598. pod tem pogojem, da volijo tržani katolika za sodca. (Vendar o luterancih ni bilo dosta čuti.) Tu je bil rojen M. Tiffernus, o katerem smo že govorili. Bolnico novo je ustanovil 1. 1581. J. B. Val-vazor; kamen je, kakor smo omenili, v kaplaniji vzidan. Laško posestvo je bilo v srednjem veku na 4 županije razdeljeno. V Laškem je bil sedež velike (deželne) sodnije. V Laškem je utegnila župnija v 8. stoletji ustanovljena biti. 1541 je bil tukaj Truber za župnika. Sedanji grad laški je sezidal Ivan Vajkar Vetter von der Lilie (1675) v trgu. ') Prvi župnik Leopold se imenuje 1. 1257. V Laškem so še 1. 1769. obhajali običaj objezdenja trga (Burg-friedbereitung) v znamenje, da obhojeni prostor spada v last tržanov. V Laškem je še sprevod z zelenim Jurijem običajen, kakor pri Srbih in Hrvatih. Vsako leto se sv. Jurija dan obleče moški v zeleno vejevje od glave do nog. Tako našemljenega peljejo po trgu, ter mu pojejo: »Sv. Jurija vodimo, Za jajca, špeha prosimo; Sveti Jurij orožnik, Bodi ti naš pomočnik; V svet'mu Jurji maša — Je dobra kravja paša«. V Laškem okraji podavila je kuga v 17. veku 706 oseb; največ jih je umrlo v Trnovem, Klenovem, Udmatu, Sedraži, Brdcah, Brezni in v Tremerjah. Ko se je bila prikazala v Tremerjah, v vasi ob desnem obrežji Savinje, ki z Debrom šteje nekaj čez 60 hiš, podal se je en duhovnik iz Laškega trga, okoli katerega je bil zaradi kuge kordon nastavljen, k poddružnici sv. Mihela in je od ondot prevideval okužene s sv. zakramenti. Ime tega blagega pastirja, ki je iz ljubezni do hudo obiskovanega ljudstva svoje življenje v nevarnost postavil, nam sicer ni znano, pač pa še živi med ljudstvom spomin na njegovo požrtvovalnost in še dan današnji se pripoveduje, da mu je ljudstvo potem, ko je bila kuga prenehala, šlo v procesiji nasproti in gaje pod nebom sprevodilo slovesno v trg. Eazen teh krajev v Laškem okraji imenujejo stari zapisniki še sledeče kot od kuge obiskovane: Debro, Gabersko, Gouce, Hrastnik, sv. Jakob v Dolu, Holešni dol, Klek, Loko, Koritno, Ladno, Marno, sv. Marjeta, Ogeče, Črni studenec, Savodne, Senožet, Svinje, Slivno, Studence, Selo, Brezno, Volavšek in Trbovlje. Na Laškem se je narodil stolni dekan J. Orožen, znamenit slovenski in nemški pisatelj in zgodovinoslovec. Sv. Jurij pri Rifniku (sedaj na južnej železnici imenovan). Gospodje Eifniški (Eeichenegg) so imeli tudi Šaleški grad in Strehovski (na zgornjem Štajerskem). Elizabeta Eifniška je živela 1. 1219.; zadnji Eifniški je pa umrl 1. 1480. Imeli so pa to graščino, celjski grofi že popred. Za celjskimi grofi so imeli grad razni plemenitaši. Tukajšnja župnija je samostalna od 1. 1495.') Prej je bila vikarijat Poniškve župnije, katerej je bil patron korarstvo v Novomestu na Kranjskem. Zato je novomeški kapitelj še zdaj patron Šentjurski župniji. Do 1. 1765. spadali ste tudi Kalobje in Slivnica pod to župnijo. Tudi v župniji sv. Jurija tik južne železnice davila je bržkone 1. 1643. kuga, ker so prebivalci ondotnih krajev postavili poddružnico sv. Eozalije, ki je slovela kot kužna priprošnjica2), Eifnik je'podrti grad v bližini. Stoje še 3 turni proti severo - vzhodu in nekaj zidovja na južni strani. Tudi grad Blagovna (Eeifenstein) se imenuje že 1. 1223. in še stoji. V tej župniji je bil grad Anderburg — v občini Podgrad. — Od gradu ni več sledu, na njegovem mestu stoji lipa. 3) ') Že 1. 1340. se imenuje „Ulricus de Tyfer", vikarius pri sv. Juriji. 2) To isto so bili v tem času storili Krčani na Kranjskem. 3) V tej občini je bil tudi grad Šibenek. Župnijska cerkev v trgu je iz 1. 1721. ali L 1745. (gotiški del je starejši). Tü se je narodil Valentin Orožen (1808), pesnik slovenski, in brata dra. B. in O. I pa vi c, slavna skladatelja slovenskih pesem ; tudi pesnik gosp. župnik Dragotin Bipšl. Konjice. Da so v teh krajih Rimljani bivali, to jasno dokazuje v tej okolici najdeni rimski milnik in drugi spominki. Tu blizo je bila menda tudi rimska postaja »L a t o d o s«, ali »ad Latodas« (pri Stranicah). O cerkvi v Konjicah se ve, da je stala že leta 1173. Gospodje konjiški se imenujejo že 1. 1184. Župnija je imela že 1. 1323. dobre dohodke, kajti od župnika se je že takrat papežev davek tirjal.') Trg se pa Konjice imenujejo že 1. 1273., in sicer pod imenom »Ganiwiz« in »Gonwiz«. V Studeniških listinah se nahajajo že v 1. 1271. — 1281. imena konjiških sodcev. Da je ime Konjice slovensko, kaže to, da je »konj« v grbu tega trga. L. 1444. so oblegali trg Madjari, toda brez vspeha; celjski stotnik Vitovec jih je kmalu pognal; 1. 1473. pa Turki, in 1. 1469. pa je bil došel v pest Baumkircherju. L. 1529. so tudi Konjice pred Turkom trpele. V 12. stoletji so imeli grad konjiški plemenitaši istega imena. In že 1. 1151. se imenuje Leopold, od katerega je kupil Otokar V. posestva za Zajcklošter. Eden Konjiških gospodov, z imenom Erazem, je živel še 1448. 1. Od tega časa so bili prav različni gospodje posestniki Konjic. Kupili so ga bili'tudi grofi Tattenbachi (o Erazmu Tattenbachu glej spredaj). L. 1671. so ga bili kupili žički kartuzijani. Sedanji grad je lastnina knezov Windischgrätzov (Hugo); za gradom pelje steza h kapeli sv. Ane in k podrtinami Tattenbachovskega gradit, ali k staremu konjiškemu gradu. L. 1765. je bil trg pogorel; požar je bil tudi 1. 1786. Sevnica. V rimski döbi je bila brž ko ne tu, kakor tudi v Reichenburgu, in na kranjski strani v Radečah, ladijostaja. Zakaj tukaj in v okolici so se našle tudi rimske starine. Sevniški grad ima nad vratmi star napis: »Geduld überwindet Alles«, in poleg je rimski kamen, z latinskim napisom. V Sevnici se je našlo sploh veliko rimskih spominkov, ki so se odnesli v Gradec naJoaneum. Pozneje pa je prišla Sevnica, kakor smo že na enem mestu omenjali, v last solnograškemu nadškofu Luipramu (859). (Ta je bil škof, je postal svetnik.) On je dobil Brežice in Sevnico od cesarja Lu-dovika Nemškega. — V 13. stoletji je bila Sevnica dosta važna, kajti tu so se zbirali razni velikaši (deželni gospodje) ter izdajali pisma o raznih pravicah. Do Sevnice in Brežic so bili došli tudi Ogri pod kraljem Matijažem, ki je bil prišel solnograškemu škofu zoper Friderika III. na pomoč (1480). Od starih pisem, po katerih so bile temu kraju podeljene tržne pravice in svoboščine, ne nahaja se nobenega več; pogostni požari so ') Zatö so pa v srednjem veku tujci to župnijo dobivali. namreč vsa stara pisma vkončali. Najstarejša listina je od 1. 1513., v kateri potrjuje solnograški nadškof Leonhard trgu stare pravice. Gotovo pa je Sevnica svoje tržne pravice že zgodaj prejela od svojih gospodov, solnograških nadškofov. Cerkev je bila 1854 pogorela, 1862 so jo popravili. Požari so bili tudi 1. 1763. in 1812. L. 1595. je bil solnograški škof zoper voljo papeževo prodal Sevnico, Pišece in Eeiclienstein Moškonu, posestniku Turna in Krške graščine. Vsled raznih pravd so imeli kasneje še solnograški škofi Sevnico v lasti, a naposled je vendar ostala pri Moškonih; za njim so jo imeli Draškoviči in drugi. Spodnji sevniški grad so imeli Sevniški gospodje. L. 1400 se imenuje Hans Lichtenvrald, bil je kuharski mojster celjskih grofov. Potem so imeli razni drugi gospodje to posestvo. Vozenica. Tu so podrtine starega gradu, ki se že 1. 1363. omenja, ko so ga avstrijski vojvode Št. Pavelskemu samostanu v fevd dali. Pozneje so ga imeli celjski grofje. Cerkev je iz 15. stoletja. Poddružna cerkev Matere Božje, je ustanova celjskega grofa Hermana starejšega (1383). Star grad na gori je čisto razvalina, nov grad v trgu že tudi razpada. Zadnja iz rodu Vozeniške rodovine je bila Sofija, nuna v marenberškem samostanu (1432). Poznejši posestniki, celjski grofje, deželni knezi in drugi imeli so tudi Marenberško graščino z ondotnim samostanom * vred. V starih listinah se večkrat veli: »Sailhofen«, menda radi tega, ker je bil tam brod na vože (Seil), na katerem so prek Drave vozili. V Tribonji pri Vozenici je bil rojen Hašnik (1811), župnik in pesnik slovenski. Že umrl (lani) pri sv. Juriji na južni železnici. Pilštanj (Peilensteiii). Tukaj je zelo star grad, ki pa dan danes že zel6 propada. Eod pilštanjskih grofov se imenuje že 1. 1140. Leta 1170. se imenuje »Siegfried Graf v. Peilstein«, 1. 1171. je živel Pop p o, 1. 1256. Easpo. L. 1187. je v Pilštanju potrdil krški škof Ditrih žičkemu samostanu neko darilo. V 14. stoletji so imeli to graščino Konjiški gospodje, potem pa Krški škofje. L. 1681. so jo imeli Jakob pl. Wintershofen in za njim razni drugi posestniki; zdaj jo ima Friderik vitez Gosleth. Župnija v trgu je stara, ter se že v listinah od 1. 1173.— 1174. omenja. L. 1476. so tukaj Turki razgrajali; leta 1646. je v tej župniji, ali prav za prav v celi dekaniji, huda kuga razsajala, da je 2000 ljudi na tej bolezni pomrlo. Župnika, kaplana in vse ljudi v farovžu je zadela ista osoda. Tr g Planina (Montpreis) se imenuje v srednjem veku M o np a ris, in planinski gospodje so se prvotno imenovali: Pris, Pariš, Mon-paris, Monsparis. Gospodje Planinski omenjajo se pri ustanovitvi Jurkloštra 1. 1212., zamrli so menda 1. 1399., imeli so v fevd tudi Slovenji gradeč. Planinski grad so si pridobili pozneje celjski grofje in za temi deželni knezi. Cerkev je stara, zidana v gotiškem slogu. \ župniji sv. Vida pri Planini in v drugih selih, ki so spadala pod planinsko gosposko, začela je kuga dne 4. maja 1. 1046. daviti, ter je davila 10 mesecev nepretrgano. Med žrtvami, kojih zapisniki naštevajo prek 1000, imenuje se tudi kaplan Klemens Planinšek; vikar Jakob Doberšek, ki je bil tudi zbolel, je ozdravil. Kozje'). Grad je že v razvalinah. Imeli so ga gospodje Kozjanski (Drachenburški), ki se že 1. 1249. omenjajo n. pr. Konrad. Zadnji kozjak (gospod Drachenburški) je umrl 1500. Potem je bil grad last Rajhenburških graščakov. L. 1681. ga je imel J. pl. Wi nterhoffen. Za njim razni drugi graščaki, n. pr. 1. 1816. ga je kupil Ed. Sekoll.— V kozjanskem okraji, pri sv. Petru, je rojen dr. Gršak, slovenski domoljub (notar v Ormoži) in pisatelj. Središče. Rimski ostanki so se našli tudi v tej okolici. Središče je bil starim Slovencem kraj; kamor se je shajal splošni narod v posvetovanje. Ali pa izhaja to ime tudi od besede »sredek«, »osredek« (Insel); nemška beseda »Polstrau« pa od pol ostrova (ostrov — otok v Hrvatskem). — Središče se kot trg imenuje že 1. 1433. Grad »Središče« pa se imenuje že 1. 1 3 9 8. 14. februvarja v pismu, v katerem Ulrik von Walsee piše Gregorju, solnograškemu nadškofu, da mu je njegov ujec Bernhard Ptujski sporočil gradove: Ptuj, Ormož, Wurmberg in Središče. — Posestnica ormožkega grada, grofinja Barbara F ran kopan, rojena Schaumburg, je na Petrovo 1. 1488. dala Središčanom novo pismo o njihovih pravicah, ker je prvotno v Ormožu bilo zgorelo. (»Solich brief irrer freyhayt weylland in vnseres Sons abbesen vnd geffenknus in der Prunst Fridaw versert vnd verprandt worden«. — Takö v izvirniku.) — O tem trgu je bilo več govorjenja v oddelku, v katerem je opisano rogoviljenje Krucev, katerim so se bili Središčani, največ prisiljeni, pridružili. Središče je rojstni kraj bil domoljubom slovenskim: dr. Št. Ko-čevarju (rojen 1808, umrl 1883), Modrinjaku (neznaten pesnik slovenski, umrl 1827 kot župnik pri sv. Miklavžu).2) Ver že je so si dobile tržno pravico od vojvode Albrehta; štajerski vojvoda Ernest jih je 1. 1413. z nova potrdil. Veržeje in bližnja okolica je pri napadih Krucev (1704) veliko trpela. Povoden misli, da je na mestu zdanjega pokopališča v prejšnjih časih bil vtrjen tabor. Učenjak, graški profesor Biederman, dokazuje, da so se v 16. stoletji tü tudi naselili Srbi. Dobili so pa srbski Uskoki zemljišča tudi drugod po Štajerskem, n. pr. v Aichhofu blizo Ptuja v vaseh: Skoki blizo Rača, v Ragozi hočlce, v Srževici poniklanske župnije. ') D. Trstenjak razlaga, da je to ime trg dobil po staroslovanskem božanstvu: kozoses ali kozozmaj (Ziegendrache), t. j. podoba pol koze, pol zmaja. To božanstvo je starim Slovenom provzročevalo burno meglovje. Primeri božanstvo „Krsnik". 3) O šolskej incerkvenej zgodovini tega trga glej „zgodovino o šolah". Sv. Lenart v Slovenskih goricah. V Slovenskih goricah so se dobile rimske starine, zlasti pri Vurbergu, pri sv. Marjeti na Pesnici. Cerkev pri sv. Lenartu je bila začetkoma poddružnica jareninske župnije in se je s to vred admontskemu samostanu inkorporirala. Cerkev je menda bila sezidana 1. 1531. (V tem letu se imenuje tudi prvi župnik.) Pred 800 leti so bile nek vse višine tu okoli goli pašniki. Na nekem hribčeku je stal mali grad (tukaj je bila potem kapelica Skakačev), katerega so baje Turki razdejali (Turki so bili 1. 1532. trg zapalili in cerkev onečastili). Okoli nekdanje dekaniške cerkve je stal menda tabor (sedanja je močno zidana). V bližini sv. Lenarta je grad Hrastovec (Gutenhaag), kjer je bivala slavna rodovina Herbersteinov. Tu se nahaja tudi slika Žige Herbersteina. Ta je bil imeniten Štajerec, bil je poslanec avstrijskih vladarjev Maksa I., Ferdinanda I. in Maksa II. na dvorih v Italiji, Franciji, Angliji, Turčiji, Poloniji in na Ruskem. Mož je bil velik državnik in prijatelj znanostim in veren sin svoje domovine. Početkom 17. stoletja so tako zvani Skakovci (Springer) okoli sv. Lenarta svoje verske burke vganjali (Skakači so bili tudi v župniji sv. Duha pri Lučanih in v Soboti). Zidali so si malo kapelico v Ra-dehovi, ter v njej okoli skakali, pačili se, dokler jim 1. 1622. niso kapelo podrli in to versko budalost ostro prepovedali. Leta 1685. so bili tukaj coprnico Marijo Rik sežgali. V Slovenskih goricah, pri sv. Ani, je bil rojen (1836) profesor Šuman, izvrsten pisatelj in slovničar slovenski; pri sv. Bolfanku pa ' je rojstni kraj dr. J o s. Muršecu (rojen 1807), bivši profesor veronauka v Gradci, pisatelj in domoljub slovenski. Pri sv. Rupertu pa je bil rojen dr. Anton Murko (rojen 1809, umrl 1871), zaslužen pisatelj slovenski. Vransko. V starih latinskih in nemških knjigah se piše: Vrensk, Vrantzk, Franzki. Župnija je bila že tii 1. 1545. in obsegala veliko cerkva. V protestantovskej dobi se je čulo tudi tukaj o nekih nerodnostih. Prvi duhovniki se imenujejo vikarji, in sicer eden (Konrad) že 1. 1286. Pod vransko župnijo je spadala nekdaj motniška župnija (do 1. 1612). Tii je bila morebiti rimska postaja »Mutatio ad Medias«. Blizo Vranskega je stal grad Ostrovica, namreč v župniji sv. Jurija pod Ta-brom (od starega gradu je malo ostankov. Novo Ostrovico je sezidala familija Schratenbach v 16. stoletji). Na stari Ostrovici je bil Herman II. ukazal Veroniko Deseniško v kopeli umoriti (1. 1428.). V okolici sta gradova Novklošter (en turen in nekoliko zidu še stoji — ima v lasti kmet) in Mayerberg, ki sta bila lovska gradova celjskih grofov. V Novem kloštru je bil nekaj časa dominikanski samostan. Vransko je še le nekaj let trg. Šoštanj je bil dobil od celjskih grofov pravico krčmariti in s soljo do Slovenjega gradca kupčevati (1436). Gospodje Šoštanjski (brata Eberhard in Herman) imenujeta se že 1. 1236. v diplomu solnograškega nadškofa (ta -rod je v 16. stoletji zamrl). Cerkev sv. Mohora in Fortunata v trgu se imenuje že 1. 1434. Tržne pravice je bil dobil Šoštanj najbrž od celjskih grofov. Stari grad je bil v trgu, pa so ga Celjski grofi razdejali (1437). Pa tudi Turki so ga 1. 1473. sežgali. Ko so ga zopet postavili, je 1. 1670. zopet pogorel. Blizo Starega gradu so postavili nov grad, čegar lastnik je zdaj Schnitzer v Lindenstammu. Blizo Šoštanja pri poddružnici sv. Florijana je stal Mačkov grad; nekaj ostankov zidovja se še vidi. Vitovec ga je bil razdejal (1439). L. 1767. je bil Peter Zajec (Seitz) premog v okolici odkril. L. 1700 je ustanovil Matej Potrasnik bolnico z beneficijo za kurata. Šoštanj je rojstni kraj slovečega domoljuba dr. Josipa Vošnjaka in njega brata Mih. Vošnjaka snovatelja posojilnic po Slovenskem. Brašlovče. V okolici n. pr. v Letuši so našli rimske starine. Tu je stal morda grad že v 9. stoletji in je bil morebiti lastnina slovenskega plemiča Bratislava, ki je bil vazal nemškega cesarja Arnulfa in se ž njim bojeval najprvo zoper slovanskega Svatopluka in potem zoper Madjare. (Nek plemič Frazlav t. j. Bratslav, je bil priča, ko se je 1. 1091. podpisalo ustanovno pismo Št. Pavelskega samostana.) Po nekaterih zgodovinarjih je bil Braclav sin slovanskega kneza Pribine. Stara pisma, omenjajo Brašlovče že 1. 1140. in sicer pod imenom »Frazlov«. Brašlovče so bile tudi lastnina celjskih grofov. Eno uro od Brašlovč je bil zgodovinsko imenitni grad Sounek, Žolnek ali Savinjek, zdaj že razvalina. V Brašlovčah je bila župnija že 1. 1173. (župnik Lambert) in je stala pod patronom Žolneških gospodov (do 1278); v tem letu pa je prišla pod Gornji grad, ki je svoje menihe za župnike tu sem pošiljal. Za kratek čas je bila v Brašlovčah pokopana Veronika Deseniška, potem v Jurklošter prenesena. Luterske krivovere se je bilo malo tu sem zasejalo; le na bližnji grad Žolnek je bil došel enkrat predikant. Okoli župnijske cerkve so bile utrdbe (tabor) zoper Turke in Madjare; to zidovje se je šele 1. 1851. odpravilo. Stari grad »Žolnek« se je 1. 1816. opustil, ko se je nov grad sezidal (tudi Euhethal imenovan). Brašlovče so veliko trpele po pogostnih požarih (1. 1604.). V Brašlovčah je rojen kanonik F. Košar, spreten slovenski pisatelj in govornik. Sv. Trojica v Slovenskih goricah, najnovejši trg slovenskega Šta-jerja, ima slavno romarsko cerkev. Hrib, na katerem stoji cerkev, imenuje ljudstvo »Gradišče«, tu je utegnil stati grad, namreč, ki se je — kakor stoji v cmureškem urbarji — zval nemško Purgstallberg. L. 1631. sta bila lastnika hriba Kaspar in Pavel Lorber, ki sta ga darovala, da se je sezidala mala kapelica, in 1663. so se tu naselili redovniki sv. Avguština. Imeli so pa malo dohodkov, zatd so sami prosili, da se je samostan opustil .(1787) in potem župnija ustanovila. Od 1. 1812,— 1854. so župnijo posvetni duhovniki opravljali, od takrat (1854) je pa izročena očetom frančiškanom. V Eečici pri sv. Trojici je bil rojen Caf (rojen 1814, umrl 1874) slovenski jezikoslovec, in v senarski vasi dr. LovroVogrin (roj. 1810), duhovnik, domoljub in pisatelj slovenski. Žalec. Tii so se našle rimske starine. Začetek temu trgu je bil narejen tudi že v starih časih. Tukaj mimo je vodila rimska cesta iz Ljubljane, čez Trojane v Celje. O župniji žalski se ve, da je bila že 1. 1256. prideljena zatiškemu samostanu na Kranjskem. Že večkrat omenjena dohodninska knjiga štajerska od 1. 1267. govori o sodnji »Sachsenvelde«. Po tem nemškem imenu bi človek utegnil soditi, da so se bili tukaj nemški Saksi naselili. Slovenski učenjaki, osobito Miklošič, pa razlagajo, da korenina »žal« pomenja »breg« ali pesek ob bregu. Po tem takem ste si »Žalec« in »Brežice« sorodnega pomena. (Na gorenjem koncu trga je nekaj hiš z imenom »F r en g a«, ki spadajo pod gotoveljsko župnijo. »Frenga« izhaja od nemške besede »Freiung«, ker te hiše niso spadale pod navadno [žalsko] sodstvo. Tu na »Frengi« je stala še pred 100 leti bolnišnica, pa se je opustila.) Iz »Žalec« so pa Nemci najprvo bili skovali »Schauzenfeld« in še le kasneje »Sachsenfeld«. Kraj nad trgom imenujejo še dan danes »v Žaleh«. Kot trg se imenuje »Žalec« najprvo 1. 1279. L. 1363. ga je bil dal vojvoda EudolfIV. v zastavo celjskima grofoma Ulriku in Hermanu. Po smrti celjskih grofov so dobili tudi Žalec Habsburžani. Turki so tod razsajali v 1. 1471., 1480. Zato je bilo treba cerkev in trg vtrditi. Župnija je bila 1452 mala, s slamo krita hišica. Beneficijatna hiša je od 1. 1728., krstne knjige od 1. 1646. Zvonik so postavili k cerkvi 1. 1518. Po Valvazorju je bil proti koncu 16. stoletju tu luteranski župnik z imenom »Weidniger«, ki se je pa umakniti moral pred zatiškim prelatom, ki je imel patronat čez to župnijo. Tukajšnjo . bolnico je ustanovil 1. 1752. Nikolaj Jan. Kras-kovič, komisar v Starem trgu. Pri Žalci je lep grad »Novo Celje« (Neu-Cilli). Sezidan je bil na mestu podrtin starega gradu Brumberg 1. 1754. — 1760. Tu blizu je drug grad Zalog, o katerem se bere, da ga je 1. 1730. imel Oton grof Schrottenbach. Kuga je razsajala tod v 1. 1646., 1647., 1682. Protestanti so imeli v Žalski župniji svojo cerkev. Več o tem je povedano v poglavji: »protestanti na Štajerskem«. V Žalci je bil rojen (1834) Fr. Hočevar (umrl v Zag'rebu kot računski uradnik), dober pisatelj slovenski. Hmeljarstvo, katero so začeli gleštati tu in v okolici 1. 1878., utegne trg silno povzdigniti. Tu je izdal 1. 1789. be-neiicijat Ant. Breznik večno pratiko »od gospodarstva«. — V bližnjih Grižah je bil v minulem stoletji župnik G o lični k, ki je na nemško prestavil »čebelarstvo« kranjskega kmeta Janže, ki je pred 100 leti celo na Dunaji učil čebelarstvo. V Žalci je bil tudi rojen bivši nadžupnik laški, A. Žuža, požrtvovalen slovenski patriot. Marenberg. Rimske starine so se našle tu in v okolici. Ma-renberg se je zval do 14. stoletja »Redlach« ali »Radelach« od bližnje gore »Radlberg« (Radlach), ki kaže slovensko korenino, torej »Radovlje« nekako. Tržne pravice ima Marenberg od 1. 1268. Gospod Seifried Marenberški je bil velik protivnik češkega Otokarja II., kateri ga je bil dal tudi v Pragi umoriti (?). Pokojni je bil tu 1. 1251. ustanovil dominikanski in nunski samostan. Od starega gradu, ki je bil lastnina v zgodovini tako imenitnih Marenbergovcev, je le malo ostankov, prav za prav nič več, samo razvalina je in še ta bode skoro izginila. O ustanovitvi župnijske cerkve ni gotovih poročil; 1. 1535. je za njo posvetil labodski škof 2 zvonova. Na novo postavljena in posvečena je bila 1. 1734. Požari so bili 1. 1721. in 1727. Prvi župnik je bil Janž 1396. Od 1. 1251.je datirano ustanovno pismo samostansko, a samostan je bil ustanovljen baje že 1. 1221. ko je sv. Dominik še živel in sam v to dovolil. Samostan je bil največ namenjen za hčere plemenitašev, ki so za samostan kaj ustanovili. Telo umorjenega Seifrieda je pokopano bilo v samostanski cerkvi. V Marenbergu so Seifrieda skoro za svetnika častili. V 17. in 18. stoletji so se nekatere nune iz Marenberga drugam preselile, n. pr. v Št. Andrej na Koroško, ker so bile mnogotere nesreče poslopje zadele, razpadalo je, in potem ko so ga popravili, je večkrat pogorelo. Ostanki Seifrieda so se odnesli najprvo v župnijsko cerkev — potem namreč, ko je bil samostan razpuščen, naposled pa v Joanej v Gradec. V samostanu ni bilo v 16. stoletji nikakoršnega klošterskega reda. Razpustil ga je cesar Jožef II. 1782. Nekdanjega samostana poslopje razpada, kakor smo že rekli, vedno bolj in bolj, od cerkve je opaziti komaj temeljni zid. Imetje nekdanjega samostana je prišlo v državne roke. Mota. Tu so bili leta 1290. (ali pa že leta 1257.) razni pleme-nitniki ustanovili samotarski samostan Avguštincev, kateri je bil 1.1785. odpravljen. Ta samostan je veliko trpel od Turkov in drugih nezgod. Zdaj ni skoro več sledu o njem; cerkev je čisto zginila, a tudi samostan propada. Premoženja je imel samo 26.000 gld. V zgornjem trgu stoji nekdanji cesarski grad: »Na Moti«. V 13. stoletji se je Mota imenovala Mutenberg, v gradu je bival posebni oskrbnik »kastelan«. — Župnika je imela Mota menda že 1. 1456. Pa ta je bil že v 16. stoletji razpadel; na novo postavljen grad so jeli imenovati »Kienhofen«. V starem gradu je bival korenjaški vitez »Wildhaus« (bil je podpornik samostanu), s katerim je imel vojvoda Rudolf boje. — (Sedanji grad Wildhaus je pa med Selnico in Kamco). To posestvo so imeli pozneje različni posestniki, celjski grofje, cesarski oskrbniki itd. Fužine so od 1. 1780. — Bližnjo poddružnico v dolnji Moti je menda celo papež Leo IX. posvetil (okoli 1. 1054.). — Zdanja župnijska cerkev je iz 1. 1690. L. 1811. je pogorel grad in 7 hiš. Vitanje. Pri tem trgu iščejo rimsko mesto »Upellae«; tu čez je vodila rimska cesta iz Celja v Slovenji gradeč in najprej na Koroško, Ne daleč od trga, so Se ostanki dveh skalnatih gradov, od katerih je bil eden po potresu 1. 1201. razdejan.1) V njegovih razvalinah je bil pokopan štajerski plemenitaš Hartrod s sedmerimi svojimi služabniki. Vitanjski gospodje so 1. 1429. zamrli. L. 1437. je bil vzel in razdrl drug grad Vitovec. Vitanje so trpele 1. 1473. in 1529 pred Turki. Trg so imeli v teku let različni gospodje v lasti. Graščino je bil 1. 1783. prodal laški škof Jožef II., knez Auersperg. Studenice. Tu blizo je šla rimska cesta na Ptuj, kar svedočijo obile tii najdene rimske starine. Nunski samostan v Studenicah je ustanovljen bil L 1237.2), največ po hčeri Rogaškega gospoda, Sofiji, ki je bila vdova po Riherji soneškem, ona je dala sezidati samostan. Cerkev pa je sezidal krški škof Dietrich 1277. V cerkvi je več grobnih spominkov od 1. 1491., 1582., 1640. itd., največ od raznih prednic nekdanjega samostana, ki je bil prvotno v gradu na skali, kjer so menda še videti mali ostanki. Dobrotniki samostana so bili začetkoma razni plemeniti gospodje in gospe, n. pr. Rikica Kraljevo-gradska, Otokar Češki, Rudolf Habsburški. Nune so bile dominikanke. Tudi v poznejših letih so bili najmogočnejši cerkveni in posvetni dostojanstveniki branitelji tega samostana. V dobi reformacijski (1577) je bil samostan skoro prazen. V turških vojskah in kmetskih uporih so morale nune večkrat umakniti se. Nunski samostan je odpravil cesar Jožef II. 1. 1782. Zadnja prednica mu je bila neka Tirolka skozi 30 let. Premoženje odpravljenega samostana je znašalo 162.853 gld. V kacih 30 letih potem, ko ga je država oskrbovala, je skoro vse razpadlo. Pred kacimi 40 leti ga je pa kupila rodovina Sparovec. Pisalo se je, da je bil tukaj rojen nemški pisatelj in profesor cerkvene zgodovine v Gradci, Fr. Gmeiner (rojen 1752, umrl 1824), pa ni res, ampak rojenje bil v Cirkovcah na posestvu dominikank na »Gmajni«, od tod beseda »Gmeiner«. Svojega kurata so dobili v Studenicah 1. 1786. Nekaj let so bili pa s Poličani združeni v župnijo. Lastno župnijo imajo še le od leta 1870. (O Studenicah glej »zgodovino o oudotnej šoli«, kjer smo še več druzega navedli.) Rajhenburg. Ime tega trga ali prav za prav gradu je jako staro. Že 1. 838. se imenuje mejni grof »Salocho« v Rihenburgu ob Savi, h kateremu je bil pribežal slovensko - panonski knez Pribina. L. 895. je cesar Arnulf nekemu Waltunu podelil posestva v rajhen-burški in krški okolici. Grad (morebiti sedanji) — pa popred je gotovo tudi že stal — je sezidal Konrad, salcburški nadškof, 1. 1127. zoper napade Ogrov. Salc- ') En grad so imeli 1. 1140. že krški škofje. 2) Caesar, Duc. Styr. II. 267, trdi, da je samostan ustanovljen 1. 1263. burški nadškofje so imeli sploh v teh krajih velika posestva, n. pr. Brežice, Sevnico, Krško. Iz rodovine rajhenburških graščakov je bil eden celó solnograški nadškof, namreč Friderik Rajhenburški 1. 1322. O Viljelmu Rajhen-burškem (1. 1353.— 1369.) pa beremo, da je kupil turen v Brežicah od salcburškega nadškofa; ta Viljelm je bil dobrotnik dominikanskemu samostanu* v Ptuji. Vitezi Rajhenburški so bili v svojem času zeló bogati, imeli so zgornji in spodnji grad, pa tudi drugod posestva, n. pr. celó Riegersburg na srednjem Štajerskem. Nikolaj R. si je bil (leta 1384.) pridobil tudi Kozje. Pripovedka, kakó sta se dva brata Rajhen-burška sovražila in drug druzega h krati umorila, naslanja se menda na tega Nikolaja. Nekateri Rajhenburški graščaki so se v marsičem odlikovali. Reinbrecht R. je bil izvrsten podpornik cesarjema Frideriku III. in Maksu I. Bil je višji stotnik vojaški na Štajerskem, Kranjskem in Koroškem ter je branil 1. 1486. Dunajsko Novomesto zoper kralja Ma-tijaža. V teh prepirih z Ogri je bil cesarju 11 trdnjav na Ogerskem priboril. Cesarja Maksa I. je Reinbrecht v Gentu smrtne nevarnosti rešil. L. 1499. je bil deželni glavar na Štajerskem, in 1. 1502. se je z vspehom na Bavarskem bojeval. Umrl je 1. 1502. Rajhenburški grad je bil prišel za kratek čas (menda v 1. 1480. — 1490.) Ogrom v roke, pa cesar Maks si ga je bil 1. 1495. zopet pridobil in ga izročil salc-burškim nadškofom; 1. 1540. so ga vendar zopet imeli v lasti Rajhenburški gospodje. V tem letu je pa tudi zamrl z Janezom Rajhenburškim zadnji iz te rodovine. Kaspar Rajhenburški se je bojeval zoper Turke na Bizeljskem in padel v tem boji (1496). Grad je imel 1. 1503. v lasti Gall pl. Gallenstein, ki ga je zeló prenovil. Potem so ga pa imele rodovine Welz, Gradenecker in dolga vrsta družili posestnikov. Ne daleč od Rajlienburga, v koprivniški župniji, so podrtine Rei-chensteína, gradiča, katerega so bili tudi kmetje 1. 1573. nekoliko razdrli. Ta grad so imeli že 1. 1235. vitezi tega imena. Prvi župnik se imenuje Sigmund (1405 — 1471), prvi kaplan Jurij Vajda (1600) in prvi učitelj Jakob Drolek (1681 — 1688). Najimenitnejši učitelj v tej župniji je bil brez dvombe Jos. Kovač (1849 — 1869), ki je spisal obširno in temeljito kroniko rajhenburško, iz katere smo tudi mi marsikaj posneli in katero sedanji nadučitelj g. J. marljivo nadaljuje. Prve krstne knjige so od 1. 1630. — L. 1743. je bil tu precejšnji upor kmetov zoper duhovnike. Kmetje so bili radi tega ostro kaznovani, dva sta bila (1745) z mečem ob glavo dejana. Njuni glavi so bili postavili na steber pri Savi v svarilo drugim. Trg ni bil last deželnega kneza, ampak vsakokratnega graščaka. Niti grad niti trg nimata slovenskega imena. Čudno! — Okoličani psujejo sicer R. z »Limberco«.1) »Limberšca« se pa tudi potok v okolici imenuje. — Naj opomnim tu, da so pri starih Frankih Rachimburg (Muchar tako pripoveduje) zvali sodnike pri okrajnih grofih. Kakor pa kaže starost R., poslali so bili že Franki (Karloviči) v ta kraj svoje grofe. ') L i m bar označuje smreko. — Od tod „Limbarska gora". Pudsreda in Podčetrtek. O etimologiji teh imen piše Trstenjak, kakor mu je Kočevar pripovedoval: »Ko je nemško sodništvo pri Slovencih obveljalo, tedaj je tudi med- Slovence se razširilo nemško poznamenovanje; zato se kraj, kjer so se nekdaj tožbe posluševale veli: Horberg, in ker je tožili dan bil vsako sredo, zato je prosti Slovenec počenjal kraj imenovati: Podsredo.1) Grad se omenja že 1. 1265. in je bil lastnina Svibenjskih (Scharfenberg)2), pozneje pa celjskih grofov in deželnih knezov. Župnijska cerkev je nekdaj stala na pokopališči ob skrajnem severnem konci trga, pa jo je 1. 1798. požar tako oškodoval, da so 50 korakov proč od pokopališča proti južnej strani pozidali nov hram božji. Poslopje v letih 1800 — 1806 postavljeno je precej lepo, toda • zuo-tranja oprava se menje odlikuje. Veliki altar, sv. Janezu krstitelju posvečen, dobil je 1. 1868. nov tabernakelj. Krstni kamen je iz črnega marmorja sekan. Orgle so od 1. 1822. ter štejejo 10 registrov. Zvonik so tudi 1. 1822. vzdignili in s plehovino pokrili. V njem visijo 3 zvonovi, 2372 centa težki, katere je celjski zvonar Steinmetz 1. 1806. vlil. Staro župnijsko cerkev na pokopališči so podrli in pozidali mrtvašnico, katerej so vzidali nagrobni kamen 1. 1731. umrle Eleonore Barbio, rojene grofinje plem. Waxenstein. . Posestnik gradu in graščine v Podsredi je sedaj Hugon pl. Win-dischgratz. Grad je uže staro poslopje pa dobro ohranjeno, ima 18 soban in 8 velike kleti. Kdo da je grad pozidal in kedaj, to ni znano. Prvi grajščak se imenuje 1. 1273. nekov Meinhard von Horberg (Pod-sreda) pa njegova soproga Irmengard, ki sta nekoje svojih pristav blizo Laboda na Koroškem bila sporočila nunskemu samostanu v Mahrenbergu. V letih 1291., 1317. in 1320. omenja zgodovina nekega Friderika, 1. 1320. Seifrieda in Ulrika in 1. 1363. Engleina kot graščaka Horberške ali podsredske. Vendar slednji so le ime takošno imeli, lastništvo pa je bilo uže pri drugih rodbinah. Kajti 1. 1264. je Henrik pl. Scharfenberg v Mariboru dobil pravdo zoper gosp. pl. Lengburga ter vsled tega postal lastnik graščine v Podsredi. Poznejši lastniki so bili: Herman pl. Kranicbberg, Henrik škof Krški na Koroškem; baron Saneški, grof Friderik Celjski 1. 1441., dalje 1. 1490. Pankracij pl. Auers-perg, 1. 1497. Jurij Sclinitzenbaumer, 1. 1547. Martin Gillig, 1. 1569. Gašpar baron pl. Herberstein, 1. 1670. grof Erazem pl. Tattenbach, 1. 1681. grof Barbo, 1. 1730. baron Apfaltrevn, 1. 1789. baron Laza-rini, od katerih je posestvo kupil Verijand knez W i ndisch gra t z. V četrtek so se večjidel sodbe izvrševale, hudodelci usmrtovali, kar se je zopet godilo le na gričih, in ta »loca justificationis« je Nemec ') Nemško imenovanje Horberg tudi kaže, da je tu bil kraj zaslišanja. 2) Še popred je bil menda lastnina Seberske (Brixen) škofije na Tirolskem. (Tako piše Rutar.) imenoval Landsberge, kjer so sodili Landstande (stanovi), ki so imeli vse pravice v rokah. Zato je blizo Podsrede grad: ("Windisch) Landsberg (nemška beseda Landsberg kaže pa tudi na kraj zborovanja, kakor Landtag, Landhaus), in prosto ljudstvo ga še dan danes imenuje Podčetrtek. — Podčetrtski grad je bil prišel 1. 1480. Ogrom v last, seveda le za kratek čas. Pozneje so ga imeli Tattenbachi. Grad je utegnil stati že 1. 1162., kajti v tem letu se imenuje že graščak Friderik Landberški. Podsreda, — nekdaj trden grad znanega Erazma Tattenbacha, sedaj lastnina Hugona Windischgratza, — zgubila je v kugi v 17. stoletji 260 podložnih, in sicer 39 v trgu, 221 pa v okolici; med umrlimi bil je tudi vikar Kancijan Matjašič. Rogatec.') Stari grad leži zdaj v podrtinah. Imel je v teku let različne gospodarje. Od Rogaških gospodov je prišel v last Savinjskim, potem Celjskim grofom. Znana je listina celjskega grofa Hermana 1. 1371., ki omenja že župnijske cerkve v Rogatci. Stal je pa grad že v 13. stoletji; omenja ga nemški pesnik Wolfram Eschenbach, ki je iz Celja skozi »Rohas« v »Candine« pri Ptuji potoval. Ime Rogatec izhaja morda od bližnjih hribov »rogovom« podobnih, ki trg obdajajo. Bližnje toplice »Slatina« bile so skoro gotovo že tudi Rimljanom znane, ker so ti za krapinske toplice tudi dobro znali. Verjetno in skoro zgodovinsko dokazano je, da je bil na bližnji Do-nački gori tempelj solnčnega boga. Kameniti spominek, v Rogatci najden, dokazuje, da so Rimljani našli na Donatu že razvaline tacega tempeljna in ga potem z nova postavili. V Rogatci so utegnili torej tudi Rimljani častiti svojega solnčnega boga. Najstarejša župna matica je od 1. 1728. Pred tem letom so znana samo treh župnikov imena, prvo 1. 1532. Cerkev v trgu je sezidal župnik Šmuc od 1723 — 1749. Bližnje toplice v Kisli vodi so se na novo odkrile 1. 1647. Pospeševal je to zlasti grof Ferdinand Atems. Sv. Lovrenc v Puščavi. Začetek župniji in poznejšemu trgu je bil postavil že 1. 1091. grof Engelbert Sponheim, ki je bil tu postavil majhen samostan in prestavil nekaj menihov iz Št. Pavelskega samostana na Koroškem. Pozneje so nastali razni prepiri med samostanom in hoč-kim župnikom, ki so se končali še 1. 1214. na korist samostanu, kateremu je bil patriarh Pilgrim že 1. 1191. potrdil pravico do cerkve sv. Lovrenca. Ne daleč od tukaj je imenitna župnija Ruše, kjer je bila že v 14. stoletji imenitna romarska cerkev in pozneje slavna latinska šola. V Št. Lovrencu je bil pozneje dobro utrjen stan za opata Št. Pavelskega samostana. Ostanki tega gradiča so še zdaj pri farovžu, namreč star turen. Prvi župnik je bil Ernest (1336). Zdanja župnijska cerkev ') Rimske starine so se našle tu in v okolici. Zgodovina. se je 1. 1766. sezidala. L. 1680. je tukaj velika kuga bila. Samostan je bil 1. 1780. odpravljen. L. 1850. je bila tukaj za kratek čas sodnija umeščena. Leta 1834. je bila ustanovljena tu glažuta. Makole. Tukaj je utegnilo stati jezero, kajti romarji iz Medji-murja imenujejo ta kraj »sv. Andraš na jezeru«.1) Cerkev je stala tu gotovo že 1. 1565., kajti v župnijski kroniki se altar, ki ima sicer letnico 1640., tako star imenuje. Pripadale so do 1. 1736. pod župnijo Črešnjevsko. V tem letu je bilo dovoljeno kaplanu tu stanovati in voditi lastne župne knjige. Duhovnijo je sezidal pred kacimi 100 leti prvi župnik Siebenburger, prej frančiškan. Rečica. Rečica se imenuje že 1. 1247. — Stala je takrat tu že menda hiša oglejskega patrijarha Bertolda, ki je tu v omenjenem letu v pismu Zajcldoštru podelil nekatere desetinske pravice. L. 1528. sta bila tu že vikar in kaplan. Tu je imel ljubljanski škof Tavčar Ivan (1580 do 1597) svojo hišo. On in pa obrist Tavčar sta menda pripomogla, da je kraj pridobil tržne pravice. L. 1799. je bil velik požar v trgu. Po tem požaru so cerkev, ki je bila pogorela, dobro popravili. Stara župnija obstala je že 1. 1231. Prvi župnik je bil Matija (1247). Vtem letu je sodil oglejski očak Bertold tii kmeta, ki sta bila cerkev v Gornjem gradu okradla. Ljubno. Duhovnija je bila že pred 1. 1641. sezidana, a 1. 1834. prenovljena. Najstarejše župnijske knjige so od 1. 1651. L. 1682. je bila tu kuga. Cerkev začetkoma v gotiškem slogu zidana, je bila leta 1809. prenovljena. Tu je bil star vikarijat gornjegradske župnije, ki je semkaj samostanske duhovnike pošiljala, dokler je namreč samostan v Gornjem gradu bil. Ljubno imenuje se 1. 1308. »Lovuen«. Lemberg prihaja po Trstenjaku od Lengenberg, t. j. Langenberg (Dolga gora). To je pogorje v župniji Sladka gora. Dvor, katerega je oglejski patrijarh ob vznožji te gore 1. 1335. daroval celjskemu Frideriku; imenoval se je takrat tucli Lengenberg. Tu sta stala nekdaj (morebiti še za Tattenbacha — glej o tem) gradova, in sicer na prostorih, od katerih se eden imenuje »Lembrežica«, eden pa »Grad«. Gornji grad."11) Tu je bil rojen Benedikt Kuripešič, v 16. stoletji znamenit latinski tolmač pri c. kr. poslanstvu v Carigradu. Pisal je več o svojej ondotnej delavnosti. — Grajsko poslopje je bilo gotovo slabo, ko so ga dobili v last ljubljanski škofje (1466), kateri so uživali ves čas od ustanovljenja dohodke gornjegradske graščine. Kapelo sv. Tomaža v gradu je blagoslovil 1. 1604. slavni ljubljanski škof ') Po Trstenjakovem mnenji pa izvira ta beseda od „macati", stampfen, ker so tam preje stope stale, in zrnje macale. Tako ljudstvo pripoveduje. 2) Stari grad je stal na holmu, ki se dandanes Gradišče imenuje, pa ni najti mu več sledu. Tomaž Hren. Leta 1786. je cesar Jožef II. odtrgal gornjegradski okraj ljubljanskej škofiji in ga pridružil labodskej, a ljubljanskim škofom je graščina še dalje ostala. Več sto let so ljubljanski škofje prebivali v Gornjem gradu. Škof Ernest grof Attems je v 1. 1752. — 1760. dal podreti staro cerkev samostansko ter pozidati velikansko novo hišo božjo sv. Portunata in Mohorja, ki je največja v celej labodskej škofiji. V Gornjem gradu imeli so tudi kugo. Dne 26. oktobra leta 1646. zbolel je za njo malarjev hlapec, kmalu za njim pa še dve dekli. Ker je hlapec uže prihodnjo nedeljo umrl, zaprli so malarjevo hišo in zastra-žili tudi vse one hiše, katerih prebivalci so prišli z malarjevimi v kako dotiko. Do srede umrli ste tudi dekli in v sredo še en mož; vse so v vrtu globoko zakopali. Poznej sta umrla za kugo še dva tržana in več drugih župljanov. Ljubljanski škof, lastnik gornjegraške graščine, ceni škodo, ki jo je vsled kuge bil trpel na desetini in štibri, na 3147 gld. 32 kr. — Obširnejše smo o gornjegradskem samostanu že govorili. Gora pri Ptuji. Cerkev je bila v krasnem gotiškem slogu sezidana menda 1. 1424. Veliki oltar je bil postavljen 1. 1660. Cerkev je vsa iz rezanega kamenja, kamenit je tudi veliki oltar, ki nam kaže Mater božjo kot naše pribežališče. Pod njenim plaščem, ki je na široko razgrnjen, je zbrana velika množica ljudi; kamenite, lepe podobe nam predstavljajo torej, kako so se štajerski Slovenci nosili v 17. stoletji. Mozirje. Župnija Mozirska se že leta 1291. imenuje v listnici, sestavljeni v Mozirji. Da bi bilo Mozirje ') Pribinov Moosburg, ni zgodovinsko. Star mozirski grad (Prasperch)2), ki je stal morebiti na Korenovem vrhu, omenja se že v letu 1218. — 1251. Podrli so ga najbrže v celjskih bojih, če prej ne. Dohodke od tega trga je dobil leta 1489. od cesarja »Baltažar, grajski grof v Luenzu in Luegu«. V 16. stoletji se je bila cerkev zoper Turke utrdila. Proti trgu so bila tako močna vrata nad zidom, da je na njih stal kaplanov stan. Ta stan se je bil 1. 1833. podrl in na njegovem mestu šola s kaplanijo sezidala. Najstarejše krstne knjige so od 1. 1664. L. 1754. se je bila stara cerkev popravila. Leta 1682. je umrl na kugi župnik Anton Usar, kateremu so postavili grobni spominek z napisom v slovenskem in latinskem jeziku. Ta župnik je bili. 1660. pogorelo duhovnijo popravil. Velenje. Beseda izhaja morebiti od »veles« — pastir. L. 1296. je imel to graščino Friderik Chungesberški.3) Grad so imeli pa tudi velenjski vitezi, od katerih se 1. 1422. Jobst Velenjski imenuje. Graščino je prisodil 1. 1393. vojvoda Albreht Ivanu Lichtensteinskemu nasproti ') V starih časih so Mozirje imenovali tudi Mohirje. 2) „Prostperch" se pravi v 13. stoletji. 3) t. j. Kraljegorski. celjskemu Hermanu. Velenje so bili 1. 1643. Turki razdejali. L. 1681. je imel graščino grof Sauerau, leta 1790. pa Gabr. Pauer in sedaj pa gospa pl. Adamovič. Vojnik. Na cesti od Celja do Vojnika so se našli rimski spominki. V Vojniku je stal grad (Veste), katerega je dal Rudolf IV. 1363. celjskim grofom. Vojniški vitezi se imenujejo že 1. 1165., v 1. 1173. Liupold kot priča pri ustanovitvi Zajckloštra. Poslednji tega rodu je bil Rudolf, škof solnograški (1290). Potlej je pripadel Vojnik avstrijskim vojvodam. Kjer je stala kapela sv. Tomaža (podrta pod Jožefom II.), bil je po pripovedki prej »gradič« (vsaj se ta kraj še dandanes »gradišče« imenuje, voj-niškega gospoda Viljelma, ki je zelo preganjal žičke kartuzijance, katerim je pa vendar po smrti (1241) veliko imetja zapustil. Grad vojniški je bil razdejan 1. 1437. po Vitovcu. Na tem mestu pa stoji dan danes cerkev matere božje sedem žalosti. L. 1839. je bil v Vojniku velik požar, potem so trg na novo in lepše sezidali. V Vojniku ni bilo hiše, katere bi kuga v 17. stoletji ne bila obiskala; enega ali dva mrliča je imela vsaka, nekatere pa so postale celo prazne. Umrlo jih je 127. Grajščini Konjice in Triebenegg zgubili ste 1. 1647. vsled kuge 106 podložnih. Grajščina Zbelovo (Plankenstein), sedaj lastina konjiškega Wal an da, imela je tudi mnogo škode, kajti v 538 njej podložnih hišah zgubila je 1165 oseb, katere je kuga podavila. Poličanski gosposki je morivka pobrala 158 oseb. Ne daleč od Vojnika je Dobrna. Imenujejo se te toplice še le 1. 1582. Dobrno, grad in toplice so imeli v posestvu Kačniki, ki so se pa začeli v 17. stoletji nemški Schlangenburg zvati. L. 1858. je štajerska dežela te toplice kupila ; kraj se imenuje po potoku, kateremu je bilo tako ime; priteka izmed hribov pri gradu Dobrinica (nekdaj Guttenegg imenovan). Grad Dobrinica (Neuliaus), je od 1. 1140. — Zdaj je na tem mestu podrtina Stari grad (»Schlangenburg«), ki se je podrl 1. 1772., potem so sezidali nov grad. Šmarije pri Jelšah. Jelše je silno star grad, ki je pa pre-zidan. Prvi gospodje so se po gradu »Herren v. Erlach« imenovali. L. 1146. je naveden kot priča v pismu Rovnskega samostana Eberhard Erlach. Tudi v Otokarjevem (VI.) pismu o izročitvi štajerske dežele Leopoldu V. Avstrijskemu, imenuje se Jelšanski gospod z istim imenom. Ta rod se imenuje do 1. 1335. Šmarije so postale trg še le pred nekaterimi 10 leti. Sodnija je bila do 1. 1870. v gradu Jelškem v občini Senoviški. Župnija je od 1. 1612., župnijska cerkev od 1.1600., poprej so Šmarije spadale pod Ponikvo, in tü je bila sama mala kapelica. Prvi po imenu znan župnik je bil Luka Gerbec. Okoli cerkve je bil do najnovejšega časa zid. Čisto popravljena cerkev je bila 1878 blagoslovljena. Stopnjice s križevim potom do sv. Eoka je postavil 1. 1752. dekan Kečer. Ta imenitna romarska cerkev je bila postavljena namesto male kapelice 1. 1646. o času velike kuge. Iz Breclove, kamor sta bila 1. 1645. prinesla kugo iz Ptuja dva ničvredna fanta, dobili so njo v Šmarije. Prebivalci so se obrnili z zaupanjem k sv. Roku ter so njemu na čast postavili majhno leseno kapelico na kalvarskej gori. Ker je kuga 1. 1646. srečno prenehala, hodili so zanaprej dvakrat v letu, — na binkoštni pondeljek in na Štefanovo tje v procesiji. Z milodari, ki so se pri teh priložnostih nabrali, postavili so sedanjo lepo romarsko cerkev sv. Eoka. V bližnjem Lembergu je v 25 hišah umrlo 67 ljudi. Huje kakor ondi bilo je v Podčetrtku, kajti umrlo jih je 240, — med njimi tudi vikar Primož Janežič. V Žusemu, kjer jih je kuga podavila 172, je vikar sicer tudi zbolel, pa je zopet ozdravil. Zemljiška gospSska v Podčetrtku je v teku enega leta zgubila najmanj 400 podložnih. V tem okraju je tekla zibelka slavnim domoljubom: Slomšeku (v Ponkvi), Drobniču (pri sveti Emi); rojen 1812, profesor in pisatelj slovenski. Pomožne knjige in rokopisi: a) Knjige. Anton Kremp elj — „Dogodivščine štajerske zemlje". Krones-Lapajne — „Pripovesti iz zgodovine Štajerske". Ignacij Orožen — „Celjska kronika". Janez Trdina — „Zgodovina slovenskega naroda". Janez Parapat — „Turški boji". (Yletopisu slovenske Matice, 1871.) J. V. — „Germanstvo in njega upliv na Slovanstvo v srednjem veku". „Razni spisi" Da v. Trstenjaka, po raznih časopisih in knjigah, posebno običaji na Ptujskem spomeniku. (Letopis Matice, 1870.) Krones-Gregorec — „Sovremenski pisci celjskih grofov. (V„Vest-niku", 1874.) Šenoa — „Seljačka Buna". Hirsch — „Heimatskunde des Herzogthum's Steiermark". Parapat — „O kmetskih puntih". (Letopis Matice, 1869.) „Povjest hrvatska " od Tadija Smičiklasa. Več nemških zgodovin Štajerskih, recimo: Muharjeva, Geblerjeva, Wartinger jeva, Weissova (v knjigi: „Ein treues Bild des Herzogthum's Steiermark"), Reichelova zgodovina. Avstrijanska zgodovina: Kronesova, Krstnikova, Kranjska — Dimitzeva. Orožnova: „Das Bisthum und die Diöcese Lavant". Schmutz — „Historisch-topografisches Lexikon v. Steiermark". Janisch — Topografisch - statistisches Lexikon von Steiermark". Porabil in pogledal sem razne zgodovinske spise: v „Letopisih slovenske Matice", v časopisih, posebno v „Novicah", v „Slovenskem Gospodarji", v „Kresu", „Zvonu"; na dalje: Valvasor: „DieEhre des Herzogthum's Krain. Schumi — „Archiv für Heimatskunde". Orožen — „Das Benediktiner - Stift Oberburg". Mayer — „Versuch über steiermärkische Alterthümer". Hofrichter — „Pfarre Maria Rast". „Luttenberg". „Bad Neuhaus". Porabil sem n. pr. izvrstne spise g. Rutarja in g. dr. Kosa v „Zvonu", „Kresu" in drugod itd. b) Rokopisi. „Kronika Loške župnije". „Chronik der Pfarre Videm". „Kronika Rajhenburška" (šole). Nekaj odlomkov iz Povodnovih rokopisov. Opomba. Le pri nekaterih sestavkih sem navedel pisatelja in vir, iz katerega sem stvar povzel. Tega pa večinoma nisem storil iz tega vzroka, ker hi bil rokopis preveč narastel. Tudi moti to čitatelje, kateri so manj izobraženi. Predgovor.......VII Uvod.........XIII Stari vek. Nekoliko o predzgodovinskej dobi: Kamenita doba..........1 Kovinska doba..........2 Kelti..................3 Sloveni................5 Rimljani................6 Rimljansko gospodarstvo . . 8 Celje ......... 13 Ptuj................14 Pagansko bogočastje ... 16 Krščanstvo.......18 Srednji vek. Preseljevanje narodov ... 21 Naseljevanje Slovencev na Štajerskem ......23 Slovenci pod lastnimi vladarji 26 Slovenci pod bavarsko-frankov- sko podložnostjo ... 28 Umeščenje koroškega vojvode na Gosposvetskem polji . 29 Vstaja Ljudevita in napad Bolgarov .......32 Naseljevanje Nemcev in ponem- čevanje......33 Stran Življenje starih Slovencev . . 35 Pokristjanjenje Slovencev . . 37 Slovenska kneza Pribina in Kocel.......43 Ciril in Metod na slovenskem Štajeru......45 Madjari na Štajerskem ... 47 Razdelitev Štajerske na okraje ali županije.....48 Mejne grofije ali marke na Štajerskem.....51 Dolenja krajina.....52 Gorenja marka.....54 Vladanje Otokarjev ali Travn- gavcev.......56 Notranje razmere na Štajerskem v d6bi Travngavcev 58 Cerkvene razmere(1000—1192) 60 Vladanje Babenbergovcev na Štajerskem (1192—1246): Lepold V. (1192—1194) . 61 Vojvoda Lepold VI. Slavni. (1198-1230) .... 63 Friderik Bojeviti. (1230 — 1246)....... 64 Notranje razmere na Štajerskem v dobi Babenbergovcev. (1192-1246) . . 65 Cerkvena zgodovina te dobe. (1192—1246) .... 66 Savinjski višji dijakonat . 67 Narodne razmere v tej dobi. (1192—1246) .... 69 Medvladje. Štajerska pod ogersko oblastjo 72 češki kralj Otokar II., štajerski vojvoda.....74 Rudolf Habsburški .... 75 Notranje razmere na Štajerskem v dobi medvladja. (1246—1282) .... 78 Krščanstvo te dobe. (1246 — 1282)....... 80 ŠtajersTca pod Habsburžani. Vladanje Albrehta I. (1282 — 1308)....... 81 Rudolf III. in Friderik Lepi. (1308 — 1330) .... 82 Od Albrehta II. Modrega do Ernesta Železnega. (1330 — 1406)...... 84 Ernest Železni. (1406—1424) 86 Savinjski gospodje kot predniki Čeljskih grofov .... 87 Celjski grofje. Friderik I. (1341—1359) . . 89 Ulrik I. (Umrl 1. 1368.) . . 91 Herman I. (Umrl I. 1385.) . 91 Viljelm. (Umrl 1. 1392.) . . 92 Herman II. (Umrl 1. 1435.) . 93 Friderik II. (Umrl 1. 1454.) . 95 Ulrik II. (Umrl 9. nov. 1456.1.) 96 Rodovinsko drevo Celj. grofov 100 Celjski boji: 1. S Celjani in Friderikom IV. (III.)......101 2. Boji zaradi celjske zapuščine .......102 Friderik IV. (kot cesar III.) — (Od 1. 1434. - 1493.) . 104 Andrej Baumkircher .... 106 Ogerski kralj Matija . . . 108 Turški boji.......111 Turški napadi v 14. stoletji. .(Bitka pri Nikopolji) . . 111 Turki prvikrat na slovenskej zemlji.......112 Turški napadi v 15. stoletji (Bitka pri Radgoni) . . 114 Manjši Turški napadi . . . 118 Notranje razmere proti koncu srednjega veka v obče . 123 Cerkvene stavbe v srednjem veku.......124 0 samostanih......125 Druge cerkvene razmere. (1282 —1492)...... 130 O starih gradovih, zlasti v srednjem veku.....133 Starev plemenite rodovine na Štajerskem.....141 Še nekoliko o narodnih razmerah v srednjem veku . . 143 0 pravnih razmerah v srednjem veku.......145 Šolstvo na Štajerskem, zlasti na slovenskem delu, v srednjem veku . . . . 147 Še nekatere znamenitosti iz srednjega veka .... 149 Razne elementarne nezgode in nadloge, pa tudi vesele ali zanimive prigodbe v srednjem veku.....150 Novi vek. Maksimilijan 1......157 Kmečki upor 1. 1515. . . . 158 Karol V. in Ferdinand I. . . 160 Protestantizem na Štajerskem, zlasti na slovenskem delu 161 Službovanje Truberjevo na slovenskem Štajeru . . . 162 Upor štajerskih in hrvatskih kmetov 1. 1573..........168 Ferdinand II. (1594 — 1637) 174 Protireformacija.....175 Turške vojske v novem veku . 176 Skupni pregled Turških navalov na slovenskem Štajerskem v srednjem in novem veku J86 Ferdinand III. (od 1. 1637. — 1657.) in Leopold I. (od 1. 1658, —1705.) ... 187 Ivan Erazem Tattenbach . . 188 Kruci na slovenskem Štajerskem 191 Jožefi. (1705—1711) inKarol VI. (1711—1740) ... 203 Cesarica Marija Terezija. (L. 1740. —1780.) .... 204 Pregled raznih notranjih raz- * mer od 1.1590.—1780. (od Ferdinanda II. do Jožefa II.) 205 Jožef II. (1780—1790) . . 206 Leopold II. (1790 - 1792) . 207 Franc II. (1792—1835) . . 207 Nadvojvoda Ivan.....209 Ferdinand I. Dobrotljivi (1835 — 1848)............211 Leto 1848................211 Cesar Franc Jožef I. ... 214 Cerkvene razmere v novem veku. (1492—1883) .... 215 Cerkve in župnije: Iz 16. stoletja.....218 Iz 17. stoletja.....219 Iz 18. stoletja.....222 Iz 19. stoletja.....227 Kulturna zgodovina v novem veku■: Duševno življenje Slovencev 227 Jezik........231 Šege in navade .... 233 Kupčija in promet v novem veku.......234 Živež in obleka .... 236 Obdelovanje zemlje in obrt- nija........238 Zasluge Marije Terezije za štajersko šolstvo .... 240 Šolstvo v 19. veku .... 241 O starosti narodnih šol na slovenskem Štajeru . . . 243 Šole v brežkem okraji . . 244 „ „ celjskem okraji . . 244 „ „ cmureškem okraji . 245 Šole v gornjegradskem okraji 245 „ „ gornje-radgonskem „ 246 „ „ konjiškem okraji . . 247 „ „ kozjanskem okraji . 247 „ „ laškem okraji . . . 247 „ „ ljutomerskem okraji . 248 „ „ marenberškem okraji 248 „ „ arvežkem okraji . . 249 „ „ mariborskem okraji . 249 „ „ ormožkem okraji . . 250 „ „ ptujskem okraji . . 251 „ „ rogaškem okraji . . 253 „ „ sevniškem okraji . . 254 „ „ slov.-bistriškem okraji 254 „ „ slov. - graškem okraji 255 „ „ šoštanjskem okraji . 256 „ „ šmarijskem okraji . 256 „ „ Št. Lenartskem okraji 256 „ „ vranskem okraji . . 256 Nekateri imenitni štajerski Slovenci v novem veku: V 16. stoletji.....257 V 17. stoletji.....258 V 18. stoletji.....258 Štajerski nemški učenjaki v 19. vekn......263 Bazne elementarne nezgode in nadloge, pa tudi vesele ali sploh zanimive prigodbe v novem veku: V 16. stoletji.....264 V 17. stoletji.....266 V 18. stoletji.....268 V 19. stoletji.....272 Zgodovina mest in trgov. 0 starih mestih in trgih v srednjem veku.....273 O mestih in trgih v novem veku 275 O posameznih mestih: Maribor.......276 Celje........279 Ptuj........281 Slovenji gradeč.....283 Slovenska Bistrica . . . 285 Brežice.......286 Ormož........286 Radgona.......287 O posameznih trgih: Ljutomer.......288 Laški trg ......293 Sv. Jurij pri Rifniku . . 294 Konjice.......295 Sevnica.......295 Vozenica.......296 Pilštanj.......296 Planina (Montpreis) ... 296 Kozje........297 Središče.......297 Veržeje.......297 Sv. Lenart v Slov. goricah . 298 Vransko.......298 Šoštanj.......298 Braslovče.......299 Sv. Trojica......299 Žalec........300 Marenherg......301 Mota........301 Vitanje.......301 Studenice ......302 Rajhenburg......302 Podsreda in Podčetrtek . . 304 Rogatec.......305 Sv. Lovrenc v Puščavi . . 305 Makole.......306 Rečica .......306 Ljubno.......306 Lemberg.......306 Gornji grad............306- Gora pri Ptuji.....307 Mozirje.......307 Velenje.......307 Vojnik .......308 Šmarije pri Jelšah . . . 308 Pomožne knjige in rokopisi . 310 jfisatelj te knjige je še izdal sledeče knjige in knjižice za ljudske šole in učitelje: I. a) Praktično metodiko.......cena 80 kr. h) Prvi poduk..................„ 60 „ c) Fiziko in kemijo ..............„ 60 „ č) Prirodopis....................„ 56 „ d) Zemljepis....................„ 26 „ e) Geometrijo....................„ 24 „ f) Malo fiziko ..................„ 23 „ g) Domovinoslovje................„ 20 „ Ji}) Pripovesti iz zgodovine Štajerske . . „ 6 „ / t) Opis krškega okrajnega glavarstva . „ 30 „ II. Isti pisatelj ima v zalogi pisanke, namreč: Cena 100 kosom i. 2. 3. 4- 5. v r s t e kr. kr. kr. kr. kr. 1. Slovenska lepopisnica . . . 150 135 115 80 70 2. Slovenska začetna lepopisnica s prečnicami....... 150 135 115 80 70 3. Nemška lepopisnica .... 150 135 115 80 70 4. Slovenska pravopisnica . . . 150 135 115 80 70 5. Računska pisanka .... 150 135 115 80 70 6. Nemška pravopisnica . . . 150 135 115 80 70 7. Spisovnica slovenska in nemška 150 135 115 80 70 8. Pisanka za domače naloge s črtami........ 250 — — — — 9. Pisanka za domače naloge s podkladkom....... 250 — — Risanke Cena 100 kosom oblika mala velika kr. kr. 220 300 220 j 300 220 300 220 ! 300 220 j 300 d) Prva risanka, 1 cjm pike . 1) Druga risanka, 2 % pike . c) Tretja risanka, 4 % pike . c) Četrta risanka, z okvirjem d) Peta risanka, čista . . . IV. d) Mali slovenski zemljevid kranjske dežele z deli sosednih kronovin .............2 kr. b) Mali slovensko-nemški zemljevid Avstrijsko-Ogerske 2 „ c) Zemljevid Krškega okrajnega glavarstva ... 5 „ Opomba, a) Pisanke 1., 2. in 3. vrste imajo prav lep, trden in gladek papir, v onili 1. in 2. vrste je tudi pivni papir. Pisanke so iz Felklnove, "VVinikerjeve in Grubbauerjeve, risanke pa iz Felklnove in Grubbauerjeve tovarne. b) Po pošti naročevati je najceneje tedaj, ako se naroči samo 350 pisank ali 150 risank (do 5 kilogramov namreč), novce naprej pošlje in za poštnino 30 kr. priloži. Potem je mogoče, da pridejo pisanke 4., zlasti pa 5. vrste po en krajcar v roke šolskej mladini. Najceneje je pa blago naročevati po železnici, zlasti če se ga pošlje veliko kot tovarno blago. (Za-ložnikova želja je, da se pisanke 4., zlasti pa 5. vrste ne prodajajo po 2 kr.)