flavnedrJ UV,()due ~ 28. avgusta letos bo poteklo 60 let, odkar so savinj.~ki in celjski ·rodoljubi v Mozirju ustanovili Savinjsko podTu.žnico Slovenskega planin­ skega dništva. Planinsko društvo Celje, ki j e po osvoboditvi prevzelo izrnčita in naloge nekdanje Savinjske podružnice, je GO letnico planin­ skega delot1anja v Celju proslavilo s koncertom slovenske pesmi, ki sta ga pTiTedil-a dva najboljša celjska pem;ka zbora, z otvoritvijo svojega. največjega planinskega objekta, Planinslcega doma v Logarski dolim, s planinskim taboTorn ob tej priliki, z zgradit1;ijo e11onadstropne dependanse na Goltch (10 sob), z zgTaditviJo bivaka pod Ojstrico in s to-le številko Planinskega Vestnika. Vzgojna vrednosi planinst1Ja je tako velika, da si brez njegll težko zamišljamo izobrazbeni proces. Sportna, kulttLrna in s tem zvezana poli­ tično-gospodarsko. zgodovina sloven.~kega planinstva je močan vir člove­ čanskega d.Qmoljubja, saj je 60 let naše planinske zgodovme ena sama nepretrgana dejavnost sloven.~kega človc/ca za najosnoimej§e narodne in či01)ečanske prantr.e. Ilkra.ti je to delovanje priča naše ·narodne zmoglji­ vosti, odpornosti, vztrajnosti in samozavesti. Letos poteka komaj 60 let, odkar je ob priliki slovesne otvoritve naJkraj.~e poti na Ojstrico gra~ka Tagespo.~t (13. sept. 1893) pisu.la: "Vodstvo scTccije poziva nem~ke alpiniste k §tevHni udeležbi pri tej .•dovesnosti, du bi ponesti v to prekrasno detelo nemški jezik , .~ege in kulturo, da se na ta 11ači11 ustvari nem.~ki jez proti slovanski poplavi. (D1e Sektionsleitu.ng erla imet na severu eno ?tajvišjih sten v Alpah, dalje imamo bogato izbiro plezalnih problemov v masivu Rink, 1; Turski gori, popolnoma zapuJčeni .Mrzli gori in redko obi.~kova1u?m Robanovem kotu. Poleg tega, ima to področje sijajne te­ rene za visokogorsko smučanje od Golt do Raduhe, (ki ima tudi alpini­ .seh treh standardnih alpskih dolinah, ki se cepijo iz Zg. Savinjske doline T uri s ti č no - k i i m o t e r a pij s k a oblika turizma se po vojni sploh ne upo§te11a. Leta 1945 smo celjski planinci predlagali zgraditev obfo·nega sanatorija pri S1,. Duhu pod Ql§evo. Zamisel ni .~laba. TcikraL je bila pri roki tudi masa denaTJa ESZDNJ. Klima je v Sa1,injske,n sredogorju izredno mHa. Sv. Duh ima 1Jes dan, poleti in pozimi sonce. Izpeljati vzpenjačo na Klemenčjo ali Strel.čevo peč bi ne pred.~tavljalo p osebno velikih siroškov. Višinska planin.~ka klima je tu popolnoma ctm­ gačna kakor na gorenjski strani. Re/j je tudi, da je Zg. Savinjska dolina zarezana mnogo globlje med gorske gmote kakor savska. Solčava ima Jcomaj 600 m nadmor:ike višine, medtem ko ima Kranjska gora čez 800 m. ObWw p o č i t niš k e f1 a tu T 1. z m a se je tu po vojni samo LoWco obdržala, da je „z a seme«. Tam, kjer se je pred vojno trl.o leto'Višča1·jeu, jth je .dane.~ peščica., V Ljubnem in Lučuh skoraj nič, v Solčavi nič, v Logarski dolini lJ vsej sezoni nekaj stotin. 1/.g. Savinjska doLina vsem tem oblikam turizma odlično tistreza. Spuda po površini med največje slovenske alpske doline in gotouo med najlepše. Znameniti evropskt raziskovale~ naravnih lepot jo poznajo že nad 100 let, Francoz Ami Boue je pred več kot 100 leti prištel Logarsko dolino med svetovne posebnosti, Id jih najdemo podobne samo v pirene1- .skem Cirque de Gavarnie. Ima pa spričo ustaljene narave našega pro- 388 metu, ki sega 100 let nazaj, smolo, da je teže dosegljiva kakor Soška, Kokrska in Bistriška - po njej ni stekla železna kača, čeprav bi imela svoj pomen. Nekaj je krivo temu, da je prelaz v Kokrsko in Belsko dolino višji. in težji kakor so razvodni reliefi drugih prelazov, vendar je že po mnogih. težjih in vHjih, prelazih stekla alpska c-esta a1i železnica. Zg. Savinjska pa je ostala - zagata. Slabo je povezana ceio s sosednjo koroško dolino, z mežiško preko Koprivne. Pred vojno so začeli. nadela­ vati pot ob Duplja.leti iz Strug v Crno, vendar niso prišli daleč. Po vojni so se na dveh turističnih konf er ene uh rodili celo megalo­ mmiski načrti o železnici skozi Logar. ~ko dolino, o predoru v Kamniško Bistrico itd. Realnejši je načrt o ielezni.ci, ki bi poveza1a Kamnik, Luče ali vsaj Ljtibljano s Sošta1'jem in Velenjem. Ce bi »železna roka indu­ strije« segla vsaj do Ljubnega, potem bi Zg. Savinjska dolina t. j . Lo­ garska dolina od železnice ne bila bolj oddaljena kot Kamniška Bistrica, Jezersko, Savica ali Rovec. Toda to so načrti, za nekatere moTda celo sanjarije. Vendar se je treba, če le količkaj čutimo odgo·varnost za gospo­ darstvo in kulturno obnovo (ima pa to tudi svojo politično str {tn in §e kakšno!) Zg. Savinjsk.e doline, vprašati, kako zajeti to dolino promet1w - tehnično, kajti dej. ~t1>0 je, da m vso Sloven ·ijo, vključno s CeLje-m, po­ meni ta. pokrajinski biser Slovenije nekako arktično pokrajino, ki je zastražena. z vserni mogočimi •Cerberji, ne nazadnje s skrajno slabo cesto. C.eprav je to deloma res, je 'l'e.~ tudi to, da se vanjo da priti, v njej lepo preživeti svoj nedel.jski in letni. dopust, da pa .~e trije okraji, ki vodijo življenje na. Stobusna zveza s Celjem, z Ljubljano enkrat dneuno. (Od l. maja 1953 je iwedena dnevna zveza s Planinskim domom v Logarski dolini iz Celja.) Oddalje1wst Logarske od Ljubljane in od Cetja je skoraj enaka (75,77 km). Zveza z Mariborom po Mežiški dofoii ima že svojo traso, ki bi jo bilo treba urediti, kar bi šio brez večjih težav in brez izrednih investicij. Ta zveza bi imela za Maribor, ki se turistično izživlja samo na Pohorju, ;e pa nate industrijsko najbolj razvito mesto, izreden pomen. Kaj bi taka prometno-iehnična uredite?) pomenil.a za mototu.ri.zem! Druga stva.T je ureditev g o s t i n s k e rJ peljati delovnega čLoveka iz celjskega bazena v enega najtepš'ili predelov našega gorske9a sveta. Okvirno lahko rečemo, da se je v glavnem v .~edmih letih to ,uiredi"lo. Danes ima PD Celje šest postojank, ki skupno premorejo 350 postelj. S te-m je PD Celje najmočnejši turistični podjetnik na področju Savinjske doline. Gospodarska dejavn ,ost je dala našemu planinstvu temelj, na ka­ terem se bodo lahko razvijale -vse vrednote pianinstva. Zato je prav, če merodajni činitelji podpirajo razvoj planinstva in to njegovo športno, alpinistično, planinsko-turistično, smučarsko, foto­ amatersko, gospodarsko in ku.ltu,,rno-znanstveno dejavnost, saj vsa, koli­ kor je je, skuša v delovnem ljudstvu vzbuditi žii)ljenjsko radost in optimistil:no ljubezen do social. -istične Jugoslavije. Lahko rečemo, da je celjska planinska organizacija po osvobod itvi pri marsikaterem forumu naletela na razumevanje in, podporo. Na prve1n mestu imenujemo PZS, ki je na~e težave vedno razu.me-za in nas podpirala moralno in ma.terialno. Tudi za naprej pričakujemo, da bo svoj vpliv zastavita za cHje nafaga drnštv a, ki je med 76 njenimi člani zeLo samosvoje, 1,aj po svoji dejav­ nosti zajema dolino, sredogor ;e in. visokogorje; ima svoje oporišče ob avtomol>i!ski cesti. v I,ogarski in ima najvišje Ležečo, vse leto odprto postoja 1 iko Dom na Korošici; od s,rca svoj ega planinskega območja je oddaljeno nič m11nj kakor 75 km, torej več kakor katero koli drugo dru­ štvo, pa še s to razliko, da je treba to razdaljo, skoraj enako cestni zvezi L jubljana-Celje, premagati po cesti, ki so j o v 7 Letih do kraja razme- 390 sarili težki gozdni kamioni, da ima torej celjski planinec največje režijske stroške, ko vzdržuje zvezo s svojimi postojankami; nadaljnja značilnost celjskega društva je, da po sili razmer izpolnjujemo tudi. naloge popolnoma turistič,~ega značaja. Ta tu-ristična vsebina našega drnštva bi se marsi­ ko1n1t u.tegnila zdeti sumljiva, pravega planinstva ne-vTedna. V resnici pa je usoda hotela skozi 60 let, da je pla1iinska organizacija reševala tudi docela tv.Tistične naloge: i. 1895 je intenzivno sodelovata pri gradnji ceste v Solčavo - prej je Solčava gravitimla v 2elezno kap!o - l. 192.5 je dru.1ttvo ne samo organiziralo, maTveč tudi materialno omogočalo gradnjo ceste od Solčave v Logarsko dolino, z gradnjo planinskega doma l. 1931 pu močno r azširita tujsko-prometno kapaciteto Logarske doline za pre­ hodne goste, predvsem planince; po dragi svetovni vojni je, ker ni moglo zaradi obmejnih predpi.,ov pristopiti k obuovi doma, sprejP.lo naše še bo!j oddaljene in planinst11u heterogene naloge, kot je avtobusni promet. Isto hi povedali na naslov Go s ti n s k e z b o r ni c e , ki je prevzela del kompetenc bivše Uprave za t . g. Zdaj n. pr. je Solčava začela graditi hote! v središču vasi, najbrž brez ozira na širokopotezen urbanistični načrt. Kakor pozdravtjamo temeije za prvi turistični objekt po vojni v Zg. Savinjski dolini, se nam zdi, da bi ga bilo treba graditi obenem z organično ob·novo vse vasi. Na razumevanje smo naleteli tudi v Trg o - vinski zbornici in v Smučarski zve z i S! oveni je. Da bi podlcrepiU ta apel, naj .shematično navedemo bodoče manjše in večje naloge, pTed katerimi dric,š.tvo stoji, ne zato, da bi se šopirili, marveč zato, da same izpričajo svojo .~irfo pomem.bnost za vso Savinjsko dolino, da torej pran nič ne diše po lokalnem patriotizin1L. B o d o č e b l i ž n j e n a l o g e : Dograditev smučarske dependanse na Golteh (odprta bo konec avgusta); obnova Doma na Korošid in na Okre§lju.; dograditev planinske baze v Logarski: dependanse„ weekend hišic v Logarski; bazen; elektrifikacija Mozirske koče in v odovod; :,·m:u.č.arska vzpenjača na M edvedjaku. Bodoče akcije, ki so v zvezi s turizmom: Načrtna obnotia nekdanjih turističnih točk: L jubno, Luče, Solčava, Mozirje; moder­ nizacija alpskih cest Celje-Logarski. kot, Kamnik-Radmirje; vzpostavi­ tev dnevnih zvez Logarske t L jubljano; ureditev hudournikov v Lo­ garski doHni. Vsaka od teh nalog je taka, da bi morala biti jut1·i izvršenq. Seveda ne bo in mi Ludi tega ne pričakujemo. Napak pa bi bilo, ne bili bi po­ št-eni udje naše družbe, če bi za uresničenje teh nalog ne delali .z vsemi svoji.mi močmi. Gre končno za osno1.mo življenjsko organizacijo tega TJTelepega kosa naše zemlje, ka,jti les ni edini gospodarski vir tega pod­ ročja in že letos je iz11oz tri .krat manjši kakor v prejšnjih letih. Sosednja Avstrija je v lanskem letu dobila največ deviz v državni proračun iz turizma, a v turizem, t. j. 1J a1,toceste, vzpenjače, elektrifikac.i;e itd. je nidi 1iajveč investiTi;ila. Ta perspektiva - turistična - mora spr'ičo nura11nih. pogojev živeti tudi v naših ljudeh. 1 Naj bo 60 letnica · n.ašP.ga društva samo nova pobuda za nadaljnje delo/ Ure. dni k 391