! #   De`manova knjiga Moè pre`ivetja èrpa tematiko iz druge svetovne vojne in nje- nih posledic v èasu po njej. Vsebinski sto`er predstavlja istoimenski kro`ek, katerega mentor je avtor, v njem pa so- delujejo sirote, ki so jim par- tizani med vojno pobili oèeta ali oba starša. Na svojih sreèa- njih odpirajo vprašanja, pove- zana z okolišèinami in zgodo- vinskimi razmerami, v katerih je prišlo do nasilja in zloèinov; vkljuèno z dogajanjem, ki je potem sledilo: od premo`enj- ske škode, do diskriminacije in marginalizacije. V kontek- stu preseganja zgodovinskih travm se pogovarjajo tudi o pre`ivetveni strategiji (str. 14). Seveda je njihova skupna `elja vrniti staršem dobro ime; tisti, ki jih še nimajo pokopanih, pa bi radi našli posmrtne ostan- ke in jih pokopali. Kot pravi avtor, je cilj kro`ka, da bi na koncu svojega dela vlo`ili po- budo na ustavno sodišèe, da se `rtve medvojnega komuni- stiènega terorja izenaèijo z `r- tvami povojnega. Po doseda- nji zakonodaji namreè otrok med vojno umorjenega nima istih pravic kot otrok po vojni E)') F 3" )       < G@$$GC$7 &$  < 5  > umorjenega (str. 15, 16). Slo- venski javnosti je dobro zna- no, da je bil o tem posnet tudi izjemno odmeven doku- mentarni film z naslovom Za- molèani — moè pre`ivetja, kate- rega avtor je zgodovinar in no- vinar Jo`e Mo`ina. Knjiga je razdeljena na tri dele. V prvem sklopu sprem- ljamo zgodbe èlanov kro`ka. Pripovedim prizadetih je do- dano tudi slikovno gradivo, ki zajema arhivske fotografije, fo- todokumentacijo izkopavanja posmrtnih ostankov in kopije dokumentov, ki prièajo o raz- liènih postajah njihovega kri- `evega pota. Prebiranje teh iz- povedi, poetiènih in drugih prvinskih utrinkov, s kateri- mi je besedilo celotne knjige pretkano, silovito pretresa èus- tva, zdravo pamet in moralni kompas bralca. V drugem delu avtor zaè- ne z razmišljanjem o treh to- talitarizmih, ki obvladujejo Evropo 20. stoletja, v nadalje- vanju pa izbere nekaj misel- nih vzorcev iz zahodnoevrop- skega in severnoameriškega kulturnega kroga, ki nam omogoèajo bodisi boljšo diag- nozo naših problemov bodisi njihovo umestitev v svetovne okvire. Slovenske te`ave s tem postanejo bolj globalne, kakor smo si sicer sposobni priznati (str. 187). Od mnogih tem si be`no poglejmo psihološki pogled na zgodovino in vpra- šanje nasilja. Avtor predstavi knjigo psihozgodovinarja Lloy- da DeMausa Èustveno `ivljenje narodov, ki razlaga, kako je zgodovina odvisna od odnosa dru`be (staršev) do otrok. So- èuten odnos do otrok je stvar moderne dobe, v zgodovini pa so bili otroci stalno pred- met nasilja in smrti. Trpinèe- nim otrokom z odrašèanjem travme nezavedno ostajajo in pogojujejo interpretacijo sve- ta. Tako postane mašèevanje Nemcev za sramotni dan Ver- sajske pogodbe v resnici maš- èevanje za vsakdanja poni`a- nja, pretepanja, spolne zlora- be idr., ki so jih trpeli v otroš- tvu. Z lahkoto so zapadli tudi absolutno nekritièni adoraciji velikega vodje (idealni jaz / projektivni oèe oz. mati), ki stopi na mesto boga in uvelja- vi novo vest: la`i, kradi, ubi- jaj. Paradigmo, v tem zapisu moèno, moèno poenostavlje- no, z isto gotovostjo aplicira tudi na komunistiène re`ime. DeManuse meni, da ta razla- galni model zgodovine pred- stavlja veè upanja za èloveš- tvo, kot pa èe je vir svetovne- ga nasilja direktno èlovekova narava, saj lahko z omejeva- njem travm iz otroštva ome- jimo nevarnost vojn in dru`- bene dominacije. Eden pomembnih poudar- kov v nadaljevanju je nasilje. Nasilje kot metoda in strate- gija za osvojitev oblasti. De`- mana ob tej temi še posebej zanimajo fenomen in posledi- ce ubijanja, ki je nasilje par excellence. Nasilje pušèa na ljudeh dolgoroène posledice. Visoka je zlasti njegova psiho-     "   loška cena, ki jo morajo pla- èevati neposredni in posredni udele`enci. Po Daveu Gros- smanu navaja primer Zdru`e- nih dr`av Amerike. V 20. sto- letju so ameriški vojaki imeli veè mo`nosti, da postanejo psihiatriène izgube/psihiène razvaline??, kot da jih ubije sovra`ni ogenj. V drugi sve- tovni vojni je bilo veè kot 800.000 mo` razglašenih za nesposobne za vojaško slu`bo zaradi psihiènih te`av. Še na- daljnjih 504.000 mo` je bilo izloèenih iz boja zaradi psihiè- nega zloma. Petdeset divizij. V moštvu, ki je bilo 60 dni neprestano v boju, je 98 od- stotkov vseh pre`ivelih pretr- pelo eno od oblik psihiènih poškodb. Po vietnamski vojni so v ZDA zaèeli odkrivati, kako dolga je veriga vplivov ubijanja na dru`bo: samomo- ri, loèitve, droge, brezdoms- tvo, norost itd. Ta veriga se potem cepi na `ene, otroke, prihodnje generacije in plete mre`o zla: mre`o strahu, ra- njene vesti in nadaljnjega na- silja (str. 222). Slovenski pri- mer je tudi pri tej problema- tiki dodatno zapleten. Po voj- ni je ostalo na tisoèe mrtvih, stotisoèe `alujoèih vdov, si- rot, staršev. Veliko je (bilo) trpljenja v begunstvu, izg- nanstvu, zaporih, taborišèih. Izgubljenih je stotisoèe let šo- lanja, dela, razdrle so se dru- `ine, pohabljeni so (bili) od- nosi med ljudmi (str. 278). Posttravmatski stresni sin- drom in `alovanjska motnja torej neprenehoma pustošita; zlasti èe za bli`njega ni (bilo) stoodstotne gotovosti, da je mrtev. Mo`nost fiziènega slo- vesa in `alovanja je bila pri komunistiènem nasilju pravi- loma onemogoèena. Vse uèinkovite psihoterapevtske metode in predvsem versko spraševanje vesti, kesanje in odpušèanje pa ka`ejo, da v dušo zarezane boleèine ni mogoèe pozdraviti brez bole- èega `alovanja in spominjanja (str. 262). Posebej velja izpostaviti še poglavje o bo`jem kompleksu in partijskem rasizmu, ki par- tijski mentalni in politièni us- troj razlaga v religiološkem in celo eshatološkem kljuèu. Tretji del knjige prinaša pogovor s Pavlom Jamnikom s kriminalistiène policije, ki je vodil akcijo Sprava. S to ak- cijo je slovenska policija razi- skovala mno`iène poboje, ki so se zgodili po vojni. Pogo- vor je vsekakor zanimiv, saj laiku poleg podatkov nudi nekaj vpogleda v zadevno po- licijsko delo. Stvar je še pose- bej dra`ljiva zaradi spoja, ki je za naš prostor vse prej kot obi- èajen; gre za kombinacijo ta- buizirane materije povojnih pobojev, ki niti v politiki nima ustreznega mesta, in njene takorekoè vsakdanje kri- minalistiène obdelave s tre- nutno veljavnimi predpisi in metodami. Jo`e De`man uvodoma pove, da ga bolj kot zasne`ena pokrajina zanimajo posamez- ne sne`inke. Dejansko je knji- ga svojevrsten kola`, in to iz- prièuje na veè nivojih. Prinaša oris razliènih posameznih usod, ki so predstavljene na razliène naèine in so vkljuèene tudi v teoretièni del. Avtor se prosto sprehaja med razlièni- mi totalitarizmi in med raz- liènimi kulturnimi ambienti. Èe je trditev, ki jo predstavlja, univerzalna, ji po potrebi do- kaze išèe kjer koli na planetu. Vsebinsko zajema v razliènih vedah, pri èemer najbolj sve`e delujejo pogledi skozi psiho- loško prizmo. Nekatere teme so obdelane izèrpneje, druge so le bolj nakazane. Izkorišèa tudi široko jezikovno paleto (od nareènih navedkov do znaèilno »svojih« formulacij: mitomanski, posttravmatska stresna motnja, ohranjanje in razvijanje revolucionarnih izro- èil itd.). Kot `e omenjeno so med besedilom objavljeni do- kumenti in fotografije, na koncu pa so dodane še pre- sunljive kolagrafije Èrtomira Freliha. Kljub takšni hetero- genosti snovi je avtorju uspelo napraviti preprièljivo celoto. Avtor mnogo preskromno ugotavlja, da je njegovo pisa- nje bolj spraševanje kot odgo- varjanje. Èeprav po svoje dr`i: kljub bogati vsebini nam le- ta vendarle nakazuje vesolje novih vprašanj, ki zahtevajo vojsko anga`iranih zgodovinar- jev, pravnikov, psihologov, so- ciologov, filozofov, novinarjev, umetnikov itd. Kot mnogo- krat poudarja tudi sam, je po-  #   membno, da vsakovrstno ra- ziskovanje naše obremenjujo- èe preteklosti odpremo misel- nim izzivom, da ne išèemo samo odgovorov na pre`veèe- na vprašanja, ampak pred- vsem sprašujemo na novo, raz- vijamo polarne pare tez in an- titez (str. 257). Verjetno v ta kontekst sodi tudi potencial- na obrobna kritika knjige, ko se mu v neprièakovani kono- taciji — kot lastnim mislim v negacijo in kot v znani prisi- ljeni èrnobeli simetriji — non- šalantno zapiše npr. kolabo- ranti. Na splošno pa je novost v izrazu in pristopu velika do- datna vrednost te knjige, saj je slovenski prostor kot imun na moène besede, s katerimi obièajno poskušamo prikazati izjemnost in tragièno usod- nost revolucionarne dobe. Pri tem niti ni bistveno, èe nas kateri od predstavljenih mo- delov ne preprièa ali èe se s kako mislijo ne strinjamo. Dodati velja še, da iz njegovih besedil, tematiki navkljub, seva optimizem. Ni dvoma, da percepcijo odprtega bralca prav gotovo mehèa pisanje brez zakrèenosti, brez ideološ- kih in psiholoških tenzij. Prebiranje De`manove knjige je nadvse moèno do`i- vetje. Dogodki, na katerih te- melji, tako strahovito presega- jo meje èloveškega, da si iz- stop iz obièajnih okvirov sme privošèiti tudi recenzija. Zato jo sklepamo z zapisom mate- re, ki v osmem mesecu noseè- nosti èaka na skorajšnjo mu- èeniško smrt. Gre za uèitelji- co Ivanko Novak, rojeno Škr- bec iz Hrovaèe pri Ribnici, ki so jo 3. junija 1942 zadavili partizani. Pismo so našli, ko je bila 4. avgusta 1942 najdena in prekopana (str. 8). Še nekaj ur in konec bo mojega `ivljenja. O Bog, o ti `alostna Mati, Mati moja, Ti veš, da umiram nedol`na, kakor je umiral nedol`en Tvoj Sin … O moj otrok, moj ne`ni angel, kako rada bi videla po- teze tvojega obraza, drobne bi- sere tvojega pogleda. Nikdar ne bom videla tvojega razcvetelega nasmeha, ki bi me z njim osre- èeval — o, moj otrok — moj ne`- ni cvet! Nikdar ne bom videla tvojih belih roèic, nikdar jih ne boš stegnil, da mi vrneš sladki ob- jem. Nikdar te ne bom mogla pritisniti na svoje srce, èeprav si tako blizu njega, nikdar, moj otrok! Tam nekje v objemu goz- da bo najin dom, ki ga bo kra- silo pomladno cvetje. Moja usta ti ne bodo mogla peti pesmi ob zibeli — in zibel tvoja bom jaz sama, èeprav tako mrzla in otrdela –, vejevje nad nama ti bo pelo in šumelo ljubeèo uspavanko. O, le mir- no spi, moj otrok, saj si blizu mojega srca, ki te tako ljubi — vendar, èeprav te ljubi, te iz objema smrti, ki tudi tebe èa- ka, iztrgati ne more. Le mirno spi, saj ne slutiš, kaj se ti prib- li`uje! Z menoj boš umiral — jaz v mislih s teboj. In tedaj, ko konec bo te`av in boja, bova skupaj prišla k Bogu … Ko sem te prviè zaèutila … zaznala pod srcem tvoj nemir, sem `e sanjala, kako te bom pr- viè ponesla v Bo`jo bli`ino, da te oblije krstna voda — oblila te bo moja kri — z ljubeèo krvjo lastne matere boš kršèen … Gledala sem te, kako se Kristus pod podobo kruha prviè sklanja k tebi … Zaman! In vendar: moje telo bo kmalu daritveni ciborij … Ti, moj otrok, pa hostija v njem … Stvarnik sam bo vzel v ljubeèe roke hostijo tvojega bitja in ga polo`il v svoje bo`ansko Srce … Tam, moj otrok, te bom prviè zagledala, o moj ne`ni angel; tam bom videla tvoj obraz; tam boš ti gledal svojo mater in prviè boš zaklical k meni: »O, mama!«. Glej, moj otrok, jutro se bli- `a. Prva zarja izza gora ga naznanja … za naju poslednje jutro trpljenja. Jutro bo zopet vstalo — pa brez trpljenja in sol- za … vstajalo pri Bogu … Le mirno spi, saj tvoja mati bdi nad tabo … Glej, rdeèa zarja `e naznanja, da se prebuja dan … in poslednje zvezde ugašajo v njej … Ura v stolpu `e nazna- nja jutro … ki naju bo peljalo na poslednjo pot … Saj ne bom sama … z menoj boš ti, moj otrok … in Marija — kakor ta- krat s sinom na Kalvarijo bo šla z nama … V poslednjih, zadnjih zdihih bo pri nama … in ponesla naju bo v veèno sreè- ni dom. Nihèe nama ne bo veè kalil te sreèe … saj bova potop-