DVA SPOMENIKA: LJUBLJANSKA ELEKTRARNAIN TRANSFOMRATORSKA POSTAJA Prvi znanilci napredka tehnike Naša občina sodi med tista pomembna mesta, kl so bogata s kulturno dediščino. Občinska skupščina je pričela s postopkom razglašanja dveh kulturnlh spomenikov — Ljubljanske mestne elektrarne v krajevni skupnosti Ledina in ene od dveh še »preži-velih« transformatorskih postaj pri Klavnici, v krajevni skupnosti Nove Poljane. Ob prelomu stoletja sta se v Ljubljani pojavila dva po-membna znanilca industriali-zacije mesta: Javni promet v mestu - tramvaj in javna električna razsvetljava. To sta bila tudi večja porabnika električne energije, ki so jo proizvajali v naši prvi javni elektrarni, zgrajeni leta 1898. Elektrarna še stoji na vogalu današnje Slomškove in Kot-nikove ulice v svoji značilni podobi — neometanih opeč-nih zidovih, ki jim čas in člo-vek nista prizanašala. Zgrad-ba je značilen predstavnik stare tovarne, kakršnih pri nas ni več dosti. Tako tipične funkcionalne in racionalne ar-hitekture pa sploh ni več. Vi-soki dimnik krajjuje še danes in je bil v tistih časih pomem-ben znanilec noyih časov bli-skovitega razvoja industrije, prometa in obrti. Po pričetku njenega obrato-vanja se je podoba Ljubljane hitro spremenila: trgi in ulice so bili razsvetljeni z elektriko, ki je bila kmalu na voljo tudi zasebnikom. Elektrarno so ši-rili in dograjevali, vedno več obrtnikov in majhnih tovarn je potrebovalo elektriko. Na-mestili so tudi nove motorje in sodobne stroje ter spreme-nili prvotno zasnovo in nape- Ijavo, ki je oddajala le isto-smerni tok in utrli pot trifaz-nemu izmeničnemu toku. Do-grajevanje elektrarne je bilo zakjjučeno okoli leta 1930, ko so zgradili še dva nova velika kotla in namestili parno turbi-no »Škoda«. Tako je tovarna dobila svoj današnji izgled, ki se ni več spreminjal. Drugi kulturni spomenik, ki ga kot prvega uvrščamo po njunih lastnostih med tehnič-ne spomenike, je transforma-torska postaja pri Klavnici. Če se bomo morali glede ure-ditve elektrarne in predvide-ne namestitve muzeja v njej še dosti pogovaijati, pa je tra-fo postaja v celoti ohranjena in normalno obratuje. Ljubljana se ponaša s solid-no dediščino s področja teh-nične kulture in veljalo bi raz-misliti, ali ne bi vse pomemb-nejše objekte (Muzej Pivovar-ne UNION, Železniški muzej, številne eksponate v Tehnič-nem muzeju, našo elektrarno in še kaj) združili v enotno mestno povezavo - transver-zalo, tako da bi imeli kaj po-kazati vsem, ki se za to zani-majo.