Priročnik za vzgojiteljice in vzgojitelje v vrtcu ter učiteljice in učitelje prvega triletja osnovne šole Sofinancirano s pomočjo Instrumenta za povezovanje Evrope Evropske unije O slovenski izdaji priročnika Ta priročnik je prevod avstrijskega priročnika za vzgojiteljice in vzgojitelje v vrtcih, ki smo ga v največji možni meri prilagodili slovenskemu sistemu predšolske vzgoje. Pri tem nam je izdatno pomagala dipl. vzgojiteljica predšolskih otrok Irena Holozan, ki ima dolgoletne izkušnje v predšolski vzgoji. Zahvaljujemo se ji za izjemno zagnanost in dragocene predloge. Priročnik naj se uporablja kot vir nasvetov in napotkov, kako v okviru vzgojnega procesa mlajših otrok začeti razvijati njihove zmožnosti in veščine varne uporabe interneta. Ker so nekatere aktivnosti v priročniku zahtevnejše, je primeren predvsem za delo s starejšimi predšolskimi otroki pa tudi v prvem triletju osnovne šole. Pred izvajanjem posameznih aktivnosti ocenite, ali so primerne za starost otrok, s katerimi delate. Po potrebi jih lahko prila-godite, vendar ohranite sporočilo in cilje. Vsako poglavje je razdeljeno na dva dela: teoretični del in aktivnosti. V teoretičnem delu avtorici podajata ključne informacije in znanja, povezana s posamezno temo, ki vam bodo v pomoč pri razumevanju in pri posredovanju informacij naprej tako otrokom kot tudi staršem. Priporočamo, da ta znanja dopolnjujete iz drugih virov, kot so izobraževanja, strokovna literatura in spletno mesto www.safe.si. Aktivnosti so zastavljene tako, da otroke postopoma seznanjajo s ključnimi znanji varne rabe interneta, ki pa jih bodo resnično usvojili šele v kasnejših letih, ko bodo internet in mobilne naprave uporabljali na vse bolj raznovrstne in kompleksne načine in jim bodo ta znanja tudi vse bolj koristila. Z njimi pri otrocih gradimo način razmišljanja, ki bo postajal vse bolj pomemben, ko se bodo bližali najstniškim letom. Takrat bo ključen za njihovo zmožnost izkoriščanja potencialov in prednosti interneta ter izogibanja morebitnim tveganim in škodljivim platem tehnologije. Temelje tega pa je treba začeti graditi že v vrtcu. Marko Puschner, Safe.si Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=19184131 ISBN 978-961-235-918-8 (pdf) 2 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Kazalo 4 Uvod 6 Tema 1: Kako naj otroci uporabljajo naprave z zasloni 7 Aktivnost 1: Geslo je … 8 Tema 2: Pasti stroškov 9 Aktivnost 2: Ali je to treba plačati? 10 Tema 3: Tega me je strah! 11 Aktivnost 3: Premagaj strah! 12 Tema 4: Kaj sme nekdo vedeti o meni? 13 Aktivnost 4: Povem ti nekaj o sebi! 14 Tema 5: Prijateljstvo in skrivnost 15 Aktivnost 5: To povem naprej! 13 Tema 6: Moja čustva 17 Aktivnost 6: Katero čustvo je to? 18 Tema 7: Spoprijemanje s pritiskom skupine 19 Aktivnost 7: Reči NE! 20 Tema 8: Avtorske pravice 21 Aktivnost 8: To je moje delo! 22 Tema 9: Pravica do lastne podobe 23 Aktivnost 9: Tega se ne sme storiti z mojo sliko! 24 Tema 10: Prekomerna raba digitalnih naprav 25 Aktivnost 10: To je zame preveč! 26 Delo s starši 28 Delovni list 1 za aktivnost 2: Akvarij 29 Delovni list 2 za aktivnost 2: Ali to kaj stane? 30 Delovni list za aktivnost 4: Povem ti nekaj o sebi! 31 Delovni list za aktivnost 6: Kocka čustev 32 Delovni list za aktivnost 8: To sem naredil/-a jaz! 33 Delovni list za aktivnost 9: To se (ne) sme storiti z mojo fotografijo! 34 Delovni list za aktivnost 10: Maksi ima vsega preveč! 35 Vaje refleksije za otroški listovnik 36 10 nasvetov za starše 38 10 nasvetov za vzgojiteljice in vzgojitelje 40 10 nasvetov za otroke O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 3 Uvod Zakaj je tema varne uporabe Izobraževanje o napravah interneta pomembna že v vrtcu brez naprav Uporaba pametnih telefonov, tabličnih računalnikov in drugih Cilj tega priročnika je vzgojiteljicam in vzgojiteljem predšolskih digitalnih naprav se pri večini otrok začne že zelo zgodaj. Pogosto otrok ter učiteljicam in učiteljem prvega triletja nuditi podporo pri že majhni otroci vedo, kako morajo s prstom podrsati po pametnem seznanjanju otrok z osnovami varne in odgovorne uporabe telefonu, da pridejo do najljubše aplikacije ali skočijo na naslednji digitalnih naprav (mobilnih telefonov, tablic in računalnikov) video posnetek. Ko otroci pridejo v vrtec, so digitalne naprave skozi igro. Ta priročnik podaja osnovne informacije o varni uporabi pogosto že stalen sestavni del njihovega vsakdanjika – ne nazadnje interneta in razloži, kako je mogoče temo varne rabe vključiti v tudi zato, ker opazujejo, kako njihovi starši ali sorojenci brskajo po praktično delo, ne da bi pri tem uporabili mobilni telefon ali spletu ali igrajo igre. tablični računalnik. Prej kot otroke začnemo zavestno spremljati pri uporabi Izobraževanje o digitalnih napravah brez digitalnih naprav? medijev in jim nuditi podporo, toliko bolje jih lahko pripravi-Izhajamo iz tega, da se posredovanje informacij o varni in odgo-mo na izzive, ki jih digitalni mediji neizogibno prinašajo s seboj. vorni uporabi digitalnih naprav začne že pred dejansko uporabo – pri primarni preventivi. V predšolskih letih, ko imajo otroci še razmeroma malo stika z digitalnimi napravami, gre predvsem za to, da okrepimo njihove zmožnosti za obvladovanje različnih situacij in da se naučijo paziti nase. To, kar otroci razumejo kot prijateljstvo, zasebnost ali varnost, ima pomemben vpliv na njihovo poznejšo, samostojno uporabo mobilnih telefonov, tablic in računalnikov ter interneta. Poleg praktičnih primerov ta priročnik nudi tudi vaje refleksije (str. 35) za otroški portfolio Tako lahko tudi tiste vzgojiteljice in vzgojitelji, ki jih digitalni svet (v nadaljevanju: listovnik). sicer ne navdušuje, dragoceno prispevajo k temu, da se otroci naučijo varno uporabljati medije. 4 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Sodelovanje med vrtcem in starši Uporabne vsebine Dobro sodelovanje med vrtcem in starši ali skrbniki je za Pinterest: Na družabnem omrežju Pinterest lahko najdete razvoj otroka nujnega pomena. Tudi v povezavi z digitalnimi številne ideje in pobude za aktivnosti in delo v vrtcu. mediji so vzgojiteljice in vzgojitelji v vrtcu za otroke pogosto Pozor: te vsebine so večinoma avtorsko zaščitene in jih zato najpomembnejše osebe, ki jim zaupajo in od njih sprejmejo nasvet. morda ni mogoče neposredno uporabiti za vaše delo. Odraščajoči otroci od njih pričakujejo predvsem pomoč pri reflek-Safe.si: Na spletnem mestu Safe.si lahko najdete številne siji in obdelavi medijskih vsebin, ki so jim bili izpostavljeni. informacije o varni uporabi interneta in mobilnih naprav. Na voljo so tudi priročniki in druga informativna gradiva. Pomembno je, da se vzgojiteljice in vzgojitelji zavedajo te vloge Spletni naslov: www.safe.si in si vzamejo čas ter prisluhnejo otrokom tudi pri teh temah, ki so Safe.si za otroke: Na spletnem mestu so na voljo risanke zanje lahko zelo pomembne. Ovce.sk, ki na zabaven in poučen način posredujejo informacije o varni rabi interneta. Prenesti in natisniti si je Hkrati imajo tudi določeno vlogo posredovanja med otroki in mogoče različna gradiva, ki jih lahko uporabljamo pri delu starši: ne zgodi se redko, da otroci osebam, s katerimi so v stiku v z otroki, na voljo pa so tudi pravljice in druge uporabne vrtcu, zaupajo več kot domačim, saj se tu manj pogosto kot doma informacije. Spletni naslov: otroci.safe.si srečajo s prepovedjo uporabe mobilnega telefona ali drugimi kaznimi. Če bi prihajalo do kakršnih koli težav ali vprašanj v zvezi z razvojem otrok, vzgojiteljice in vzgojitelje spodbujamo k temu, da se o tem pogovorijo s starši. Ta priročnik ponuja tudi predloge, kako se tak pogovor med vrtcem NASVET: Posamezne teme o varni uporabi interneta je in starši lahko začne, ne da bi imeli pri tem udeleženci občutek, da mogoče otrokom posebej privlačno predstaviti s pomočjo zgodbic za branje »Trije prijatelji«. Zgodbice govorijo o treh so kritizirani. prijateljih, zajčku, ježku in muci, ter o njihovih izkušnjah z uporabo medijev: otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 5 Že predšolski otroci uporabljajo doma – in včasih celo v vrtcu – Številni koristni nasveti so na voljo na spletni strani Safe.si mobilne telefone, tablične računalnike ali igralne konzole. Pretežno (www.safe.si), podrobne informacije o tehničnih nastavitvah pa je gre pri tem za igranje video iger ali za gledanje video posnetkov. mogoče dobiti pri prodajalcu ali telekomunikacijskem operaterju, ki Priljubljeno je tudi ustvarjanje in gledanje fotografij. Pomembno je, je napravo prodal, ali pri proizvajalcu. da uporaba naprave poteka pod nadzorom odrasle osebe. Naprave, ki jih smejo občasno souporabljati tudi otroci, morajo biti zaščitene z geslom ali z vzorcem zaklepanja. Tako se odraščajoči otroci naučijo, da ne smejo poljubno posegati po napravah drugih. Hkrati izvedo tudi, da morajo biti naprave zaščitene z gesli. Postavitev pravil Pravila so pomembna tako za odrasle kot za otroke. Bolj kot je jasno določeno, kdo in kako dolgo sme uporabljati posamezno napravo in katere vsebine sme spremljati, toliko manj stresna je uporaba. Ravno tako je za skupna pravila pomembna medsebojna interakcija. Kako si bomo delili uporabo naprav? Kdo sme o njih odločati in kako bomo ravnali v primeru konfliktov? Ali je že vnaprej določeno, na koga se lahko otroci obrnejo v primeru težav in kakšne posledice lahko pričakujejo v primeru neupoštevanja pravil? Pravila omogočajo, da se lahko starši ter vzgojitelji in vzgojiteljice laže zanesejo na to, da se bodo otroci v nujnem primeru obrnili nanje. Nastavitve za zaščito otrok Ne glede na to, katero napravo otrok uporablja, je pomembno, da so varnostne nastavitve nastavljene tako, da zagotavljajo otrokom čim večjo varnost. To pomeni, da je treba preprečiti, da otroci Geslo je skrivna beseda, ki lahko nekaj odklene podobno pridejo v stik z neprimernimi vsebinami ali začnejo trošiti kot na primer ključ. Z geslom je mogoče začeti uporabljati denar. Začetna nastavitev je običajno zamudna, vendar pa v mobilni telefon ali računalnik ali pa začeti igrati video igro. idealnem primeru prihrani veliko slabe volje. Upoštevati je treba Pomembno je, da gesla ne poveš drugim – to je nekaj, tudi to, da zaščita za otroke sama po sebi ne zadošča, veliko kar lahko veš samo ti! pomembneje je, da otroka pri uporabi spremljajo odrasle osebe. 6 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 1: Geslo je … Potrebni pripomočki: načrt vrtca ali fotografije (vratnih) ključavnic ter z geslom zaščitenih naprav in prostorov, svinčniki. Cilji Otroke seznanimo s pomenom besede geslo. Otroci spoznajo, kakšno je videti varno geslo. Otroci izvedo, zakaj je pomembno, da gesla ne posredujejo drugim. Potek Korak 1: Otroci si skupaj ogledajo načrt ali fotografije in razmišljajo: Kje v vrtcu so zaklenjena vrata, omare in podobno? Kje se lahko namesti zaščita z geslom? Kje je treba vnesti PIN-kodo ali pritisniti na gumb? Zakaj imamo v vrtcu alarmno napravo in kako jo odrasli izklopijo (vklopijo)? Korak 2: Zdaj se otroci odpravijo na iskanje. Če najdejo ključavnico, jo na načrtu označijo z zeleno piko. Če odkrijejo geslo (odpiralo za vrata, telefon ipd.), otroci v načrt narišejo rdečo piko. Korak 3: V tretjem koraku se skupaj pogovarjajte, kje vse so našli gesla, ključavnice in ostale zapore. Kaj in pred čim naj bi té ščitile? Kaj imata skupnega geslo in ključ? Po čem se razlikujeta? Kdo sme poznati gesla in kdo sme uporabljati ključe? NAPOTEK: Namesto dejanskih zapor se lahko uporabi tudi kartice s ključem ali kartice s PIN-kodo, ki signalizirajo, »Geslo« da je nekaj zaščiteno (npr. vrata, omare, naprave itd.). otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 7 Izpostavljenost oglaševanju se začne že pri najmlajših: tudi predšolski otroci se vedno znova soočajo z oglasi ali nakupi v NASVET: Brezplačne aplikacije niso vedno najboljša aplikacijah, torej z nakupi, ki se lahko opravijo v okviru posa-rešitev, saj se v večini primerov financirajo prek mezne igre. Utripajoče ikone v igrah na mobilnem telefonu ali oglaševanja in nakupov v aplikacijah. Včasih se splača na tabličnem računalniku delujejo podobno mamljivo kot polica potrošiti nekaj evrov več in si za ta denar zagotoviti varno s sladkarijami v trgovini. Otrokom je težko prepoznati oglase igralno okolje. in zvijače za prodajo in se jim težko izognejo. Prav tako niso vsi starši ustrezno nastavili svojih naprav, da bi sebe in svoje otroke zavarovali pred nezaželenimi stroški. Spoprijemanje z oglaševanjem Za otroke je oglaševanje res pravi izziv: težko ga je prepoznati in pogosto ga je težko razlikovati od dejanske vsebine. Še posebej problematični so na primer video posnetki vplivnežev (influencerjev) na YouTubu z umestitvami izdelkov. Igrajte se z otroki detektive: skupaj si oglejte video posnetke in pazite na ciljno usmerjeno oglaševanje in umestitve izdelkov. Skupaj razmislite, zakaj vas oglaševalski spot prepriča. Medsebojno primerjajte oglase več podobnih izdelkov. Primerjajte izdelke, ki jih vidite v oglasih, z dejanskimi izdelki v trgovini. Dobro premisli, preden v igri na kaj klikneš! Na žalost številne stvari stanejo kar precej denarja. Raje vprašaj Kje se skrivajo pasti stroškov? starše, preden na kar koli klikneš – še zlasti takrat, ko je videti še posebej krasno! V digitalnem svetu so otroci izpostavljeni predvsem vabilom k nakupom v aplikacijah. Vendar pa lahko tudi oglasi, še zlasti pri majhnih otrocih, prebudijo nove potrebe ali pa jih napeljejo do tega, da kliknejo na spletne ponudbe. Če taki nakupi niso blokirani, se lahko zgodi, da otroci s pomočjo predplačniških kartic, računa za telefon ali kar s kreditnimi karticami staršev opravijo dejanske nakupe. 8 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 2: Ali je to treba plačati? Potrebni pripomočki: delovni list 1 »Akvarij« (str. 28), igralna plošča na delovnem listu 2 »Ali to kaj stane?« (str. 29), kocka, igralne figurice. Cilji Otroci prepoznajo pasti stroškov. Otroci so zmožni kritičnega vrednotenja brezplačnih ponudb. Otroci se seznanjajo s pravilnim ravnanjem pri možnosti nakupov v aplikacijah. Potek Korak 1: Otroci naj si skupaj z vzgojiteljicami in vzgojitelji ogledajo delovni list 1 »Akvarij« in se pogovarjajo, kje vse v igri se lahko skrivajo mesta (ikone), ki pomenijo, da je treba nekaj plačati z denarjem. Kaj se zgodi, če kliknemo na »shop« (kupi)? Na kaj napeljuje beseda »sale« (razprodaja) ali na kaj napeljuje nakupovalni voziček? Katere igre poznajo otroci sami? Kje so se že srečali s ponudbami, za katere je treba plačati? Korak 2: Otroke razdelimo v skupine (npr. po štiri) in za vsako skupino na večji papir natisnemo igralno ploščo z delovnega lista 2. Vsak otrok dobi eno figurico za igranje. Začne tisti, ki s kocko vrže najvišjo številko. Ko otrok pride na polje s kužkom, se mu postavi vprašanje, na katero lahko odgovori: »To nekaj stane!« ali »To nič ne stane!« Če na vprašanje odgovori pravilno, se sme pomakniti za eno polje naprej. Če na vprašanje odgovori napačno, se mora vrniti za eno polje nazaj. Če igralna figurica pride na oranžno polje, se mora vrniti za dve polji nazaj. Če pride na zeleno polje, se pomakne za eno polje naprej. Če se zgodi, da se figurica ustavi točno na lestvi, lahko uporabi bližnjico (lestev). Zmaga tisti, ki prvi pride na cilj. NAPOTEK: Skrite pasti stroškov so lahko v vsaki igri videti nekoliko drugače. Kljub temu pa imajo običajno »Drago« podoben vzorec. Cilj je, da so otroci skeptični do oglaševanja »Nesmiselno« in da lahko prepoznajo določene znake, ki kažejo, da gre za otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji plačljivo vsebino. TO NEKAJ STANE! TO NIČ NE STANE! Tvoj Dino potrebuje nova oblačila. Seveda vzameš najlepša. Čisto vseeno ti je, Na začetku video posnetka ali igre se pojavi oglas za drugo igro ali igračo. kakšna oznaka je zraven. Ogledaš si ga, vendar pa zaradi varnosti ne klikneš nanj. Hočeš – in to takoj – imeti nov avto in ne želiš čakati, da ga priigraš. Potrpežljivo čakaš, dokler rože v tvojem vrtu ne zrastejo same. Svoji muci želiš dati novo čudovito barvo za kožušček. Nenavadne oznake, ki stoji Svoji muci želiš dati novo barvo kožuščka. Težko se odločiš. Izbereš barvo, ob zraven, ne opaziš. kateri ni bleščeče, privlačne ali kričeče oznake. Imaš samo še eno življenje in potem bo igre konec. Lahko pa pritisneš na Joj, imaš samo še eno življenje! Nič hudega. Ko ga porabiš, greš lahko igrat še utripajoč gumb in dobiš novo življenje. enkrat od začetka in tokrat ti bo najbrž uspelo. Za svoj avto potrebuješ najboljše pnevmatike. Navadne niso dovolj dobre. Vseeno ti je, kateri avto voziš. Pomembno je, da lahko sodeluješ v igri. Manjka ti samo še eno Dino jajce. Tega ne moreš dobiti v običajni igri, zato klikneš Igro je mogoče igrati samo do določene stopnje, višje stopnje pa so zaklenjene. na oznako kovanca. Misliš si: »Ni težave! Potem pač lahko igram samo do tu in si poiščem katero drugo igro!« Čas igranja tvoje igre je omejen. Po pol ure se sama zaklene in čakati moraš en dan, Čez nekaj časa se tvoja igra konča sama od sebe. Če želiš nadaljevati, moraš da smeš nadaljevati. Hočeš igrati več kot pol ure in nočeš več čakati, da bi se igra počakati, da se igra spet sprosti. Misliš si: »Škoda, da je igre že konec. Ampak saj nadaljevala, zato klikneš na ikono, da lahko takoj igraš dalje. jo lahko jutri spet igram!« O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 9 Otroci v svojem življenju vedno znova razvijajo nove strahove (strah Ali lahko otroke zaščitimo pred pred izgubo, strah pred temo, strah pred živalmi itd.). Ti strahovi so zanje življenjsko pomembni, saj se le tako naučijo obvarovati neprimerno vsebino? pred nevarnostmi. Tudi dozdevno neutemeljen strah pred pošastmi in drugimi strašljivimi bitji je normalen. Za premagovanje Ne glede na to, katere filtre ali aplikacije za zaščito otrok teh strahov, ki otrokom kratijo spanec, je pomembno, da jih uporabimo, vedno obstaja tveganje, da otroci pridejo v stik z obdelajo in se o njih pogovorijo z odraslimi. vsebinami, ki zanje starostno in razvojno niso primerne. Zato je pomembno, da pri uporabi naprav z zasloni otroci niso prepuščeni samim sebi in da imajo vzpostavljeno zaupanje s svojimi starši. Previdno tudi pri funkciji samodejnega predvajanja na YouTubu: po koncu enega video posnetka se samodejno začne predvajati nov video posnetek, ki za otroke morda ni primeren. Kaj storiti, če je otroka strah? Otroci potrebujejo podporo pri spopadanju s strahom. V kakšni obliki jim jo ponudimo, je odvisno od vsakega posameznega otroka. Obstaja več poti, od tolaženja in držanja v naročju pa do psihoterapije. Sodelovanje s starši je v primeru strahov, ki se sprožijo pri uporabi naprav z zasloni, vsekakor zelo priporočljivo. Kako otroci pridejo do zanje motečih vsebin? Če na zaslonu vidiš nekaj takega, kar te prestraši, izklopi napravo ali zaslon ali pa se obrni proč. Pogovori se s svojimi Ne da bi bili krivi, se otroci vedno znova srečujejo z vsebinami, starši ali drugimi odraslimi o tem, nikakor pa tega ne kaži še ki niso primerne za njihova leta. Pogosto jih v to potisnejo drugi drugim otrokom! otroci, ki želijo z njimi deliti svoj strah. Prav tako se dogaja, da starejši otroci soočijo mlajše otroke z vsebinami, ki so jim sami do neke mere sicer dorasli, za mlajše otroke pa so te vsebine prezahtevne. Ni vedno nekdo neposredno odgovoren: tudi pri igranju ali pri nenadzorovanem brskanju po internetu otroci lahko naletijo na neprimerne vsebine. Problematične pri tem so na primer platforme, kot je YouTube, na kateri se vedno znova dogaja, da so sicer neškodljivim otroškim risankam dodane moteče vsebine. 10 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 3: Premagaj strah! Potrebni pripomočki: material za ustvarjanje (barve, lepilo, tulci od papirnatih brisač, karton itd.). Cilji Otroci se seznanijo z načini za soočanje s strahovi. Otroci spoznajo, kako se lahko varujejo pred strašljivimi vsebinami. Otroci prepoznavajo čustvo strahu in spoznavajo strategije za spoprijemanje s strahom. Otroci so seznanjeni, na koga se lahko obrnejo po pomoč. Potek Korak 1: Vzgojiteljice in vzgojitelji se z otroki pogovarjajte o tem, da so v filmih, video posnetkih ali igrah pogosto prisotne stvari, ki so otrokom strašljive. Otrokom razložite, da so taki občutki čisto običajni in da ste tudi sami imeli take izkušnje. Opogumite otroke in jim pokažite, kako se lahko odzovejo na strašljive vsebine: tVHBTOFKPOBQSBWPLMJLOFKPTUSBO[BQSFKPQSPHSBN tTUSBILJHBǏVUJKPTQSPTUJKP[HMBTPNWSFÝǏBOKFNHJCBOKFNUFMFTB tPWJEFOFNTFQPHPWPSJKP[PESBTMJNJ t[BǏOFKPEFMBUJOFLBKMFQFHB[BǏOFKPNJTMJUJOBOFLBKMFQFHB Korak 2: Vsi otroci naj sedijo v krogu, vsak naj si izbere eno plišasto igračo. Vprašanje vzgojiteljice ali vzgojitelja: »Česa si se ustrašil na telefonu, televiziji ali pri video igri?« Ko je otrok pripravljen, da pove svojo izkušnjo, položi igračo v sredino kroga in s tem dobi besedo. Vzgojiteljice in vzgojitelji spodbudite otroke, da z glasom in gibanjem izrazijo svoj odziv na ta strah. Nato vprašajte: »Kdo ima kakšno idejo, kaj lahko naredimo, ko zagledamo nekaj groznega?« Otrok, ki želi odgovoriti, dvigne roko in razloži, kaj je naredil, da ga ni bilo več strah. Vzgojiteljica ali vzgojitelj pohvali otroka z besedami: »To si se pa zelo dobro spomnil/naredil!« Korak 3: Na koncu se pogovorite o tem, katere možnosti še imajo otroci, da se soočijo z grozljivimi vsebinami, in na koga se lahko obrnejo. Otroci iz tulcev od papirnatih brisač izdelajo vesele figure, ki jim bodo v strašljivih situacijah dale pogum in jih spomnile na to, kaj lahko storijo proti strahu. Te figure lahko nato razstavite. »Nadležna okna« otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 11 Otroci še ne znajo resnično oceniti, kaj pomeni, če se osebne Česa ne smemo deliti z drugimi? informacije in tudi njihove fotografije delijo na spletu. Večinoma še nimajo sposobnosti za presojanje in odločanje, zaradi česar to Otrokom je treba vedno znova razložiti, da neznancem ne smejo odgovornost v idealnem primeru prevzamejo starši. Pomembno povedati vsega, saj nikoli ne moremo vedeti, ali imajo slabe je, da vzgojiteljice in vzgojitelji ne samo ob posebnih dogodkih (na namene. To velja tudi za stvari, o katerih se pogovarjajo po primer ob obisku zunanjih strokovnjakov ali politikov) pridobijo mobilnem telefonu ali tabličnem računalniku. Zato je pomembno, pisno dovoljenje staršev, preden objavijo fotografije ali druge da otroci ne posredujejo nobenih zaupnih podatkov o svojem osebne podatke otrok. Popolnoma neodvisno od tega je treba paziti kraju bivanja, lastnini, družinskih članih in podobno, ne da bi se tudi na to, da se objavijo samo tiste informacije, ki otrokom tudi v predhodno posvetovali s svojimi starši. njihovem kasnejšem življenju ne bodo škodovale. Hkrati je tudi pomembno, da otroci vedo, v katerih primerih je kljub temu smiselno deliti zasebne podatke. Tako načeloma sicer ni v redu, da ljudem povedo, kje živijo ali kakšna je mamina telefonska številka, v primeru, da se otrok izgubi, pa je lahko v zelo veliko pomoč, če te informacije deli z ustreznimi ljudmi (policisti, prodajalke …). Vedno dobro razmisli, komu kaj poveš – na žalost niso vsi ljudje dobri. Če si v dvomu, vprašaj svoje starše ali druge odrasle osebe, ki jim zaupaš. Javno ali zasebno? Predvsem za majhne otroke sta izraza »javno« in »zasebno« preveč abstraktna. Otroci ne vedo, kaj pomenita. Zato je v veliko pomoč, če ju otrokom ponazorimo s konkretnimi primeri: To lahko vidijo vsi prijatelji dedka in babice tudi iz druge države! – To je tako, kot da bi bilo tvoje ime napisano na vhodnih vratih našega vrtca. – Kot bi tudi vsi neznanci na ulici vedeli to o tebi. 12 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 4: Povem ti nekaj o sebi! Potrebni pripomočki: delovni list za izrezovanje »Povem ti nekaj o sebi« (str. 30). Cilji Otroke seznanimo z izrazom zasebno. Otroci spoznavajo, kaj so osebni podatki in zakaj jih ne smejo povedati drugim. Otroci si razvijajo občutek za »javno« in »zasebno« ob konkretnih primerih. Potek Korak 1: Vzgojiteljica ali vzgojitelj poveča delovni list in izreže kartice. Za igro v naslednjih dneh lahko pripravi tudi delovne liste za otroke, tako da ima na koncu vsak otrok svoj komplet kartic ali pa en komplet plastificira in je le ta namenjen za nadaljnjo igro v kotičku za namizne igre. Otroci se skupaj z vzgojiteljicami in vzgojitelji pogovorijo o tem, kaj vidijo na karticah. Korak 2: Sledi skupinski pogovor ob vsaki kartici posebej o tem, kdo sme vedeti to, kar je na njej predstavljeno. Otroci kartice razporedijo v skupine »moji starši«, »moji prijatelji«, »znanci mojih staršev«, »ljudje na ulici« in »nihče«. Primeri: fotografijo mojih čevljev smejo videti tudi ljudje na ulici, geslo smejo vedeti tudi moji starši, za moje najljubše jedi smejo vedeti moji prijatelji in prijateljice. Korak 3: Na koncu ali pa že kar med korakom 2 se izkaže, katere podatke bolj varujemo kot druge. Zakaj je to tako? Pogovorite se o tem, kakšne so lahko posledice deljenja določenih podatkov. NAPOTEK: Rezultat je lahko pri vsakem otroku videti drugačen. Pomembno je, da otroci postopoma razumejo, »Kaj lahko ljudje vedo o meni?« kakšne učinke ima lahko javno objavljanje teh informacij. otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 13 Otroci morajo najprej ugotoviti, kdo jim pomeni več in kdo Prijatelji in prijateljice imajo manj. Normalno je, da se prijateljstva v tej starosti priložnostno spreminjajo. Poleg tega otroci izraz »prijateljstvo« pogosto skrivnosti uporabljajo tudi kot izraz za svoje trenutno razpoloženje: »Ti nisi več moj prijatelj, ker si mi vzel traktor!« Pomembno je, da se otroci Prijatelji in prijateljice si med seboj radi delijo skrivnosti. Za otroke zaradi kratkotrajnih zavrnitev ne vznemirjajo preveč in da se naučijo je lahko pravi izziv, kako se s tem pravilno spopasti. Skrivnosti je ohranjati prava prijateljstva. Kar se naučijo v dobro nadzorovanem pogosto težko ohraniti zase. Velik izziv pa je tudi, kako prepoznati, okolju skupine v vrtcu, bo pomembno tudi pri njihovi kasnejši katerih skrivnosti ni dobro obdržati zase, da se na primer prepreči uporabi digitalnega okolja. grozeča nevarnost. Skrivnosti lahko pomenijo velik pritisk na otroke! Nič ni narobe s tem, če ti niso všeč čisto vsi otroci. Saj ni nujno, da se z njimi igraš, vendar pa bodi do njih spoštljiv in prijazen! Ali si ti in tvoji prijatelji ali prijateljice radi delite skrivnosti? To je vaša pravica. Če pa ti te skrivnosti sprožijo nenavaden občutek ali ti vzbudijo strah, se moraš o tem kljub vsemu pogovoriti z odraslo osebo! Dobre skrivnosti ti dajo dober občutek, ne pa slabega. Omejitev ali izključitev Tudi otroci so si včasih medsebojno nesimpatični in do teh občutkov imajo pravico. Pomembno vprašanje pa je, kako se otroci spoprimejo z nenaklonjenostjo. Ali kljub temu najdejo primeren način shajanja drug z drugim ali pa nekoga resnično izključijo? Otroci se morajo postopoma naučiti, da skupno sožitje postavijo pred individualno nenaklonjenost. 14 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 5: To povem naprej! Potrebni pripomočki: papir, svinčniki. Cilji Otroci se seznanijo s primeri dobrih in slabih skrivnosti. Otroke navajamo, da prepoznajo razliko, katere skrivnosti je treba obdržati zase in katerih ne. Otroke seznanimo s strategijami, kaj je treba storiti, kadar se soočimo s slabimi skrivnostmi. Potek Korak 1: Otroci sedijo v krogu in se skupaj pogovarjajo: t,BKKFTLSJWOPTU t4FTNFTLSJWOPTUQPWFEBUJOBHMBT QPKBTOJNPCFTFEPxJ[EBUJTLSJWOPTUj t,BLPTFQPǏVUJÝǏFJNBÝTLSJWOPTU t,EBKNPSBNPTLSJWOPTUQPWFEBUJ [BVQBUJOFLPNVPESBTMFNV Korak 2: Vzgojiteljice in vzgojitelji izmenično berite primere dobrih in slabih skrivnosti. Otroci naj vsak primer ocenijo: če se jim zdi skrivnost dobra, se postavijo na levo, če se jim zdi skrivnost slaba, se postavijo na desno. So si otroci enotni? DOBRE SKRIVNOSTI SLABE SKRIVNOSTI Moj najboljši prijatelj se je na igrišču do krvi popraskal, ker je plezal na Nimam samo enega, ampak imam dva najboljša prijatelja ali prijateljici. igralo, kamor ne smemo plezati. Vendar pa ne želi, da vzgojiteljica oziroma vzgojitelj v vrtcu to ve. Mama moje najboljše prijateljice bo dobila otroka. Moja prijateljica je drugi deklici, ki zdaj joka, ukradla njeno najljubšo igračo. Moj prijatelj mi je povedal, da ponoči ne more spati, ker se mu sanja o Oba imava rada kivijev okus sladoleda, ki je vsem drugim zanič. volkodlaku, ki ga je videl v televizijski reklami med risanko. Ne upa si povedati staršem, ker se boji, da ne bo več smel gledati televizije. Vem, kako se pride na naslednjo stopnjo igre na računalniku. Gledal sem grozljivko s starejšim bratom, pa mamica in očka ne dovolita, da bi jo gledala. V garderobi imam danes nove škornje, ki mi jih je kupila mamica. Moja teta me je slikala in ta slika mi ni niti najmanj všeč. To sliko je poslala svojemu fantu in mi rekla, da tega ne smem povedati mami. Korak 3: Na koncu ali pa že med drugim korakom se izkaže, zakaj so nekatere skrivnosti dobre, druge pa slabe. Dobre skrivnosti nas zabavajo, širijo dobro voljo in nas privedejo do nasmeha. Slabe skrivnosti nas prestrašijo, v nas vzbudijo nemir in nam dajejo slab občutek. Če je nekdo v težavah, je treba povedati odraslim – to ni toženje in tako se prijatelju pomaga iz težav s tem, ko so odrasli obveščeni. Kazen, ki jo bo prijatelj morda dobil, je neprijetna, ampak če ne poveš, je lahko nevarno (primer poškodb, hudega strahu po gledanju grozljivke) in neprijetnosti, posledice, ki bodo prijatelja doletele, bodo trajale še dlje časa (npr. naslednjič si lahko kaj zlomi, lahko ga doletijo nočne more in ne bo mogel spati, če bo gledal zanj neprimerne stvari). LISTOVNIK: Otroci narišejo svojo dobro skrivnost, za katero smejo vedeti samo oni sami in vzgojiteljice oziroma »Dobri prijatelji za vedno« vzgojitelji. Če želijo, jo lahko zaupajo vzgojiteljici ali otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji vzgojitelju tiho na uho. Če želijo, da to vidijo starši, narisano lahko vložijo v listovnik. O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 15 Strah, žalost, jeza, bolečina ali pretirano navdušenje – otrokom Spoprijemanje s strahom je včasih težko poimenovati in razvrstiti svoja raznolika čustva. Ključno pomoč, usmeritev in zgled jim nudi vedenje Video igre, filmi ali video posnetki lahko pri otrocih sprožijo odraslih, s katerimi imajo vzpostavljen odnos (starši, stari starši, strahove, s katerimi se ne znajo spoprijeti. Otroci se šele postopoma vzgojitelji ipd.). Pomembna za oblikovanje socialne inteligence in učijo razlikovati med fikcijo in resničnostjo. Zato je pomembno, zavestnega ravnanja s čustvi je odprta kultura pogovora v družini in da strahove obravnavamo kreativno (lahko tudi s pomočjo vrtcu, ki pogovor o čustvih ne le dopušča, temveč ga tudi spodbuja. naprav z zasloni) in da se o tem večkrat pogovarjamo. Spoprijemanje s frustracijami Iskanje ustvarjalnih oblik spoprijemanja s frustrirajočimi situacijami je zelo pomembna zmožnost, ki jo otroci razvijejo že v zelo zgodnji starosti. Če jim to ne uspe, je posledica lahko nadomestna zadovoljitev s televizijo ter kasneje z drogami ali alkoholom. Če je otrok frustriran, je zelo pomembno, da mu pomagamo najti zaposlitev, ki poskrbi za veselje in zadovoljstvo. Spoprijemanje z jezo Nakopičena jeza je eden od glavnih razlogov za spletno nasilje med mladostniki. Boljše kot so strategije, ki jih otroci razvijejo za spoprijemanje s svojo jezo, manjše je tveganje, da bodo nekoč kasneje postali povzročitelji ali žrtve. Izostritev »notranjega kompasa« Otroci znajo že od rojstva razlikovati med »prijetnim« in »neprijetnim«. Ta »notranji kompas« pa lahko sčasoma postane razdražen in nezanesljiv, če morajo otroci vedno znova prestopati Kar čutiš v sebi, je pomembno in pravilno. Temu lahko svoje lastne meje, da bi bili »pridni«: prenašati neprijetne verjameš. Ko odkriješ kaj nenavadnega ali neprijetnega, poljubčke tete Mici, se vedno ljubko smehljati na družinskih potem to povej! Ne pusti, da kar tako mine. fotografijah, sedeti v naročju starega strica Erika, prijazno pozdraviti strašanskega hišnika in podobno. Pomembno je, da odrasli sprejmejo čustva otrok in jih ne silijo k temu, da bi jih zatajili ali prikrili. 16 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 6: Katero čustvo je to? Potrebni pripomočki: delovni list »Kocka čustev« (str. 31), škarje, lepilo. Cilji Otroci se seznanijo z različnimi čustvi in se jih navajajo poimenovati. Otroci razvijajo strategije za ravnanje z negativnimi čustvi. Potek Korak 1: Otroci s pomočjo vzgojiteljic in vzgojiteljev izdelajo eno kocko čustev iz (povečanega) delovnega lista in se pogovorijo o tem, katera čustva prepoznajo na kocki – lahko jih tudi uprizorijo z grimasami. Ali se otroci kdaj pa kdaj počutijo tako kot smeško na kocki? Korak 2: Otrokom ponazorite oz. obrazložite različne primere. Ob posameznem primeru otroci, ki želijo povedati, katerega smeška bi za ta primer izbrali, dvignejo roko, odrasli vsakega posebej pokliče po imenu in poklicani otrok obrne kocko pred seboj z ustreznim smeškom navzgor. Naslednji poimenovani otrok kocko obrne ali potrdi, da tudi sam izbira isto čustvo – smeška. Otroci naj utemeljijo, zakaj so se tako odločili. Pomembno: ni nobenega »pravilnega« ali »napačnega« odgovora – prizore je vsekakor mogoče oceniti drugače. Pri tem gre predvsem za to, da otrok čustvo prepozna in zna pravilno izbrati tistega smeška, za katerega meni, da odraža tisto, kar sam občuti. Otrok … tQPHSFÝBTWPKPTUBSFKÝPTFTUSPLJKFOJEPNBLFSKFÝMBTÝPMP tKFWTWPKJWJEFPJHSJOFOFIOPQPSBäFOJOOJLBLPSOFNPSF za pet dni na tabor; priti na naslednjo stopnjo; tKFSB[CJMTWPKPOBKMKVCÝPTLPEFMJDP tWJEJEBKFFOPUSPLOFTSBNFOEPESVHFHB tEPCJEPMHPQSJǏBLPWBOJPCJTLCBCJDFJOEFELB tKFWJEFMHSP[MKJWWJEFPOBYouTubu; tTJTNFEBOFTPHMFEBUJOBKMKVCÝPSJTBOLP tTFäFMJQPÝBMJUJTTWPKPNBNP tNPSBL[ESBWOJLVJOEPCJJOKFLDJKP tQPWFOFLBKLBSOJSFT TF[MBäFEBOJSB[CJMWB[F tKFEPCFSWTWPKJOPWJOBKMKVCÝJWJEFPJHSJ tTFOPǏFTMJLBUJ[BESVäJOTLPGPUPHSBöKP Korak 3: Na koncu otroci pripovedujejo o svojih čustvih. Katera čustva poznajo sami? Kaj storijo, kadar se tako počutijo? Ali poznajo druge možnosti? Korak 4: Igralno kocko uporabimo za igro v nadaljnjih dneh: otrok jo vrže in pove, ali se je danes/včeraj počutil tako, kot je narisano, opredeljeno s simbolom smeška, lahko pove, kaj se mu je zgodilo, da se tako počuti. LISTOVNIK: Otroci narišejo, kako se v tistem delu dneva počutijo (smeška), lahko narišejo tudi pretekli dogodek, ko »Ne vem natančno« so se počutili slabo, in enega, ko so se počutili zelo dobro. otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 17 Sposobnost, da drugim ne slediš za vsako ceno pri vseh dejanjih Spoprijemanje s pritiskom skupine in da si včasih nekoliko drugačen ter znaš to izraziti in zdržati, je pomembna zmožnost, ki omogoča, da se zoperstaviš spletnemu Znati se izogniti pritisku skupine in ne delati nečesa samo zato, nasilju. Otroci, ki so samozavestni in znajo postaviti mejo, se ker »vsi drugi« to delajo, je ravno tako pomembno za uspešno bistveno laže in pogosteje postavijo zase in tudi ukrepajo, ko spopadanje s težkimi situacijami na spletu v prihodnosti. vidijo, da so drugi zašli v težave. Samozavestnim otrokom je laže brisati grozljiva verižna pisma in ne objavljati svojih potencialno škodljivih fotografij. Če otroci sami vedo, kaj hočejo in kje so njihove meje, tudi drugi ne morejo nanje izvajati pritiska. Ni treba, da vedno narediš vse, kar od tebe želijo drugi. Lahko si dovoliš, da včasih kaj narediš tudi drugače ali čisto sam/-a. Tudi ti imaš svoje prijatelje in prijateljice še naprej rad/-a, čeprav si kdaj za kratek čas morda razočaran/-a! Reči »ne« Za nekatere otroke je pravi izziv postaviti mejo nekaterim prijateljicam in prijateljem, kadar ti hočejo od njih nekaj, česar sami nočejo. Znati reči »ne« brez strahu pred tem, da te drugi ne bi več marali, je zelo pomembna sposobnost. Otroci se morajo naučiti, da to smejo storiti in tudi zdržati, če so njihove prijateljice in prijatelji potem nekaj časa nejevoljni ali užaljeni. Pomemben pogoj, ki jim to omogoča, je dober in stabilen odnos z odraslimi. Tudi pri odnosu do odraslih je zmožnost postavljanja meja potrebna. Na primer takrat, ko fotografirate otroka, čeprav on tega ne želi. Pomembno je, da lahko odrasli »ne« otroka sprejmejo in ga ne ignorirajo, čeprav je včasih to težko. 18 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 7: Reči NE! Potrebni pripomočki: papir, tekoča barva (lahko več različnih), prozorne vložne mape (srajčice za v fascikel), semafor ali znak STOP. Cilji Otroci se navajajo prepoznavati, kdaj želijo reči »Ne!«. Otroci se seznanijo s pravico, da rečejo »Ne!«, in s strategijami, kaj naj storijo, če drugi tega ne upošteva/-jo. Potek Korak 1: Otroke motivirajte s pomočjo izdelanega semaforja ali znaka STOP. Vprašajte, ali zna kdo povedati, kaj pomeni rdeča luč oz. znak stop. Kaj se v prometu zgodi, če tega ne upoštevamo? Kaj »ne« ali če ti nekdo reče »stop« z iztegnjeno roko pravzaprav pomeni? Kdaj smemo reči »ne«? Kdaj je to celo pomembno in moramo reči »stop«? Zakaj je treba »ne« jemati skrajno resno? V katerih primerih pa nam prepovedi »ne« ni treba upoštevati (lahko jo ali pa ne)? Korak 2: Otroci naredijo krog in počepnejo. Sami sebi tiho govorijo: »Ne, ne, ne, ne . .« in ob tem bobnajo z rokami po tleh. Na znak vsi otroci poskočijo in zakličejo bodisi »da« bodisi »ne« (kar kdo želi). Nato vzgojiteljica ali vzgojitelj navede enega od spodaj navedenih primerov, o katerem otroci čepe v krogu premišljujejo. Na znak »zdaj« znova poskočijo in rečejo bodisi »da« bodisi »ne«, odvisno od tega, kako se odločijo. Primeri: t5FUBLJKFOFNBSBÝUJäFMJEBUJQPMKVCǏFL t .BNBUFäFMJTMJLBUJUJQBOPǏFÝLFSTFQSBWLBSJHSBÝ t 4UBSFKÝJCSBUUJIPǏFQPLB[BUJTMJLP[PNCJKBUJQBWFÝEBUFCPQPUFNTUSBI (ali: si umazan od blata!). Reče ti, da si navadna reva, če si ne upaš pogledati. t0ǏLBUFQPLMJǏFEBTFCPTUFWTJWESVäJOJGPUPHSBöSBMJ t1SJKBUFMKJDBäFMJEBSFǏFÝ.BKJ izberemo ime otroka, ki ga ni v skupini) t/PǏFÝTFJHSBUJTLSJWBMOJD »bajsa debelajsa«. Korak 3: V refleksiji sledi pogovor o tem, zakaj se na nekatere primere odgovori z »ne« in na druge z »da«. Kako lahko rečemo »ne«, tudi če je to težko? Ali s tem kaj izgubimo ali pridobimo? Če nas drugi ne upošteva, poiščemo pomoč prijatelja (skupaj smo močnejši), morda bo znal prijatelj bolj odločno reči: »Ne!« Če tudi to ne uspe, poiščemo pomoč odraslega. LISTOVNIK: V likovnem kotičku otroci naredijo IDEJA ZA NAPREJ: izberite katero izmed socialnih nekaj pack s tekočo barvo na polovico risalnega lista, ga iger za krepitev otrokove samopodobe. prepognejo in vstavijo v prozorno vložno mapo. Vsak otrok zakriči »ne« in potolče z dlanjo ali s pestjo po mapi. Kakšne različne oblike lahko prevzame »Ne!«? Ko za tisti dan končajo z dejavnostjo, otroci med seboj primerjajo svoje umetnine (lahko uporabimo tehniko aktivnega učenja: »Dobro je sodelovati« obhod razstavnega prostora). otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 19 Vsak avtor ima avtorske pravice nad svojim delom – moralne Javne predstavitve del otrok avtorske pravice in materialne avtorske pravice (te lahko prenese na nekoga drugega, npr. založnika).1 Nosilec avtorskih pravic odloča, Če je otrok avtor slike, potem ga moramo vprašati, ali se strinja, kako se lahko njegovo delo uporablja. Pri delu v vrtcu moramo da njegove slike razstavimo npr. na stenah v garderobi ali na upoštevati avtorske pravice in ne smemo prosto uporabljati (npr. hodniku. Posebno pozornost pa moramo nameniti slikam, ki jih kopirati ali tiskati) avtorskih del brez dovoljenja nosilca avtorskih otroci podpišejo. Z vidika varovanja osebnih podatkov slika, ki jo pravic, razen za dela, za katera je avtor dal izrecno dovoljenje (na otrok podpiše, že lahko predstavlja osebni podatek (npr. Nejc iz primer dela označena z licenco Creative Commons), ali če ima vrtec skupine Mehurčki). Pred razstavo (najbolj smiselno ob vpisu v vrtec) dogovor z organizacijo, ki zastopa pravice avtorjev (SAZOR). je treba pridobiti soglasje oz. privolitev staršev, da se otrokova dela lahko javno razstavijo in da se tudi lahko zapiše otrokovo ime. Fotografije, ki prikazujejo ljudi Vedno je treba upoštevati tako pravice fotografa oziroma fotografinje kot tudi pravice fotografiranih oseb (glej Tema 9: Pravica do lastne podobe). Vnaprej je treba razjasniti, za kaj se bodo slike uporabljale, na kakšen način se bodo posredovale staršem in kdo vse in na kakšen način bo imel dostop do njih. Smiselno je, da vrtec že ob vpisu otroka pridobi soglasje staršev glede fotografiranja otrok in objavljanja ter deljenja slik z drugimi starši. Če starši soglasja ne podajo, potem otroka ne smemo fotografirati ali njegovih fotografij deliti oz. javno objavljati (npr. na spletni strani) ali razstavljati (npr. na hodniku vrtca) oz. moramo obraz otroka ustrezno zakriti ali zamegliti. Pri tem priporočamo pazljivo ravnanje, da ne pride do nehotenega razlikovanja otroka, ker starši uveljavljajo to pravico (npr. z besedami: Ti se pa ne smeš fotografirati, zato se umakni stran.). Dela otrok Tudi slike in ostala dela, ki jih otroci ustvarijo v vrtcu, so predmet avtorskih pravic. Zato je zelo pomembno, da se otroci zavedajo, da se lahko sami odločajo, kaj se z njihovimi deli zgodi: ali lahko sliko obesimo v garderobo, ali sme drug otrok nadaljevati Sam/-a smeš določiti, kaj se zgodi s tvojimi deli. Prav tako delo na sliki? Otroci se morajo naučiti, da imajo kot avtorji svojih del smejo tudi drugi ljudje sami določiti, kaj se lahko stori z določene pravice. Ravno tako imajo do drugih avtorjev in avtoric njihovimi slikami in ostalimi njihovimi stvaritvami. Zato tudi obveznosti: ne smejo uporabljati njihovih del, ne da bi jih o moraš torej vedno vprašati, ko želiš uporabiti vsebino, ki je last tem prej vprašali. nekoga drugega – ravno tako, kot morajo drugi vprašati tebe. 1 Avtorske pravice opredeljuje Zakon o avtorski in sorodnih pravicah. 20 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 8: To je moje delo! Potrebni pripomočki: delovni list »To je moje delo!« (plastificiran kot pripomoček vzgojitelja) (str. 32). Cilji Otroci se seznanijo z izrazom »avtorska pravica«. Otroci spoznavajo lastne pravice in pravice drugih (avtorjev/avtoric). Potek Korak 1: Vsi otroci sedijo v krogu in si skupaj ogledujejo risbe, ki so jih sami narisali. Vsaka od njih je umetniško delo. Na vsaki sliki je običajno nekje napisano, kdo jo je narisal. Oseba, ki risbo nariše, lahko tudi določi, kaj se bo z njo zgodilo. Se lahko tvoja risba obesi v garderobi? Kdo to dovoli, kdo odloči? Sme drug otrok risati na tvojo risbo? Sme otrok drugemu otroku podariti svojo risbo za domov? Se sme risba fotografirati? Korak 2: Otroci naj uredijo razrezan in plastificiran delovni list v tridelno slikovno zgodbo. Na sliki 1 se vidi, kako otrok A nariše risbico in jo odloži v predal. Na sliki 2 se vidi, kako otrok B vpraša otroka A, ali sme imeti risbico. Na sliki 3 se vidi, kako otrok B podari risbo otroka A svoji mami. Korak 3: Kako bi še lahko bila videti slika 2, da bi še bilo v redu, da otrok B sliko otroka A podari naprej? Otroci narišejo svoj osebni predlog rešitve na prazen list papirja. Predloge otrok lahko tudi zapišemo (morda bo kdo predlagal, da otrok, ki si želi podariti prijateljevo risbo svoji mami, naslednji dan tega otroka vpraša, ali on to dovoli). LISTOVNIK: Otroci vložijo narisane ali zapisane NADALJNJE DELO: S plastificiranimi slikami se igrajo, predloge v svoj listovnik. jih zlagajo v pravilnem zaporedju v bralnem kotičku. Opisujejo posamezne slike in se ob njih pogovarjajo. O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 21 Vsak človek ima že od rojstva pravice. Mednje sodijo poleg ima tudi pravico, da določi, ali in katere njegove fotografije bodo splošnih človekovih pravic in otrokovih pravic tudi tako imenovane objavljene. To je ena izmed tako imenovanih osebnostnih pravic. osebnostne pravice. Dostojanstvo vsakega človeka ščitijo tako, Nekateri ljudje, na primer znane osebnosti, kot so igralci, politiki, da ga varujejo pred poseganjem v osebnost, svobodo in zasebnost s športniki in glasbeniki, imajo omejeno pravico do zasebnosti. strani drugih oseb. Njihove fotografije pojavljanja v javnosti se lahko objavljajo. Sicer lahko posameznik objavi zgolj fotografije, ki jih je sam ustvaril. Treba Osrednja osebnostna pravica je tako imenovana »pravica do je namreč upoštevati tudi avtorske pravice fotografa, ki je naredil lastne podobe«, ki seveda velja tudi za otroke. fotografijo. Kaj so škodljive slike? Škodljive slike so v nasprotju s »pravico do lastne podobe«, nasprotujejo interesom slikane osebe in se jih ne sme javno objaviti. Kaj natančno to pomeni, je odvisno od konkretnega primera. Brez dvoma so škodljive gole fotografije ali fotografije, ki otroka predstavljajo negativno (na primer en otrok udari drugega). Upoštevaj, da ne smeš vsake fotografije, ki jo posnameš, pokazati drugim ali je posredovati naprej. Če slika osebe ne predstavlja v najboljši luči ali če je na njej (skoraj) gola ali če bi se kdor koli iz slike lahko norčeval, moraš sliko izbrisati in je ne Starši morajo podpisati privolitev, s katero dovoljujejo, da se njihove smeš poslati naprej. To velja seveda tudi zate: tudi iz tebe se otroke v vrtcu fotografira ali posname in fotografije ali video ne sme nihče norčevati! posnetke objavi na primer na spletni strani vrtca, deli prek sistema za obveščanje itd. Vendar pa je tudi v zasebnem okviru pomembno, da odrasli resno jemljejo pravice otrok in skrbno premislijo, katere fotografije objavijo v Viber skupinah ali na družabnih omrežjih. Spletne povezave »Prisrčne« ali »smešne« fotografije otrok lahko za otroke na slikah v mladostniških letih postanejo resna težava. www.ip-rs.si – Informacijski pooblaščenec: informacije o varstvu osebnih podatkov in ukrepanje v primeru kršitev varovanja osebnih V Sloveniji ima vsak pravico do lastne podobe. To pomeni, podatkov. da lahko vsak sam odloča, ali dovoli, da ga nekdo fotografira ali ne. Edina omejitev je ta: če ste na sliki le kot »dodatek«, potem te www.safe.si/sredisce-za-pomoc – Safe.si središče za pomoč: pravice nimate. Na primer, če stojite ob Blejskem jezeru, lahko turisti nasveti za reševanje različnih težav na družabnih omrežjih. fotografirajo jezero, kljub temu da ste vidni na obali ali na robu www.e-tom.si – Tom telefon: telefon za otroke in mladostnike – slike. Prav tako imajo pravico, da to fotografijo tudi objavijo. Vsakdo pomoč prek telefona in spletne klepetalnice. 22 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 9: Tega se ne sme storiti z mojo sliko! Potrebni pripomočki: različne fotografije ali tiste z delovnega lista »To se (ne) sme storiti z mojo sliko!« (str. 33). Cilji Otroci se seznanijo s »pravico do lastne podobe«. Otroci vedo, kaj se sme početi s fotografijami. Otroci vedo, na kaj je treba paziti pri objavljanju in deljenju fotografij. Potek Korak 1: Otroci sedijo v krogu z vzgojiteljico ali vzgojiteljem in si skupaj ogledujejo različne fotografije (povečane z delovnega lista). Opisujejo, kaj vidijo na fotografijah. Korak 2: Otroci se pogovarjajo, kaj se sme početi s fotografijami in česa ne. Skupaj ugotovimo, katero dejanje je najprimernejše. ALI LAHKO … NAPOTEK Slika 1 … tvoja babica to fotografijo objavi na Facebooku ali Instagramu? Da, lahko, ker na fotografiji niso prikazane osebe. Slika 2 … mama enega otroka pošlje fotografijo mami drugega otroka? Raje ne, ker sta otroka slikana v bazenu in sta v kopalkah, skoraj gola. Slika 3 … mama tega otroka pošlje to fotografijo preko Vibra svojim prijateljem? Ne, ker je otrok gol. Slika 4 … na fotografijo narišemo srčke in nato fotografijo obesimo pred šolo? Da, saj otroci niso prepoznavni. Slika 5 … otrokova babica to fotografijo uporabi kot sliko svojega profila na Facebooku? Ne, ker na sliki ni ona, temveč njena vnuka. Slika 6 … otrokov očka to fotografijo s šaljivimi komentarji pošlje svojim prijateljem? Ne, ker bi bila s tem kršena »pravica do lastne podobe«. Slika 7 … mama enega otroka pošlje to fotografijo mami drugega otroka? Da, če se vsi otroci strinjajo s tem. Slika 8 … mama na Instagramu objavi to fotografijo s počitnic? Da, ker se ne vidijo osebe na sliki. Korak 3: Otroci naj pritrdijo vse tiste fotografije, ki se smejo pokazati, na magnetno tablo ali pano. Vse ostale fotografije pa naj skrijejo v škatlo. NASVET: Ta mini razstava naj bo postavljena na vidno mesto, tako da bodo otroci lahko tudi kasneje še razmišljali »Neumne slike« o tem, katere fotografije želijo pokazati in katere raje »To vendar ni babica!« želijo skriti. otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 23 Številni malčki nabirajo svoje prve izkušnje z mobilnimi telefoni, Podpora otrokom tablicami in računalniki že pred vstopom v vrtec. Večinoma se od svojih starejših bratov in sester ali od staršev naučijo predvsem eno: Predstaviti alternative. Otroci potrebujejo ideje, kako se lahko mobilni telefon ali tablični računalnik nudi alternativo dolgčasu. sami zabavajo, ne da bi za to potrebovali digitalne naprave. Splošen Otroci se pogosto ukvarjajo z digitalnimi napravami predvsem poziv »počni nekaj drugega« ne zadošča. takrat, ko želi očka opraviti pomemben klic ali ko mama potrebuje nekaj časa zase. Prepoznati meje. Otroci se morajo postopoma učiti presojanja svojih lastnih občutkov v zvezi z digitalnimi napravami. Kdaj začutijo, da preveč uporabljajo digitalne naprave? Kako lahko to odkrijejo? Kako lahko pravočasno prenehajo? Igranje video iger in gledanje video posnetkov je zabavno. Vendar pa vsakdo pride do točke, ko je tega preveč! Ugotovi sam/-a pri sebi, kdaj imaš dovolj in kaj lahko počneš namesto tega. Premisli, kaj rad/-a počneš čisto brez mobilnega telefona, tablice ali televizije. Zagotovo se boš domislil/-a česa čudovitega! Prekomerna raba – kaj je to? O prekomerni rabi govorimo v primeru, ko otroci naprave uporabljajo zelo izdatno, tako časovno kot tudi po vsebini. Pozor: prekomerne rabe ne gre samodejno enačiti z zasvojenostjo. Otroke lahko za določen čas digitalne naprave popolnoma priklenejo nase, vendar pa se potem lahko znova in brez težav posvetijo tudi drugim stvarem. Kolikšen obseg je nevaren in kdaj lahko pride do zasvojenosti, je od otroka do otroka različno. Pomembno je, da starši poskrbijo, da ima otrok na voljo dovolj alternativnih možnosti za premagovanje dolgčasa. 24 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Aktivnost 10: To je zame preveč! Potrebni pripomočki: slika z delovnega lista »Maksi ima vsega preveč!« (str. 34). Cilji Otroci se seznanjajo z varnim, zdravim načinom življenja. Otroci spoznavajo različne možnosti za zabavo in premagovanje dolgčasa. Potek Korak 1: Na začetku si otroci ogledajo Maksija. Kako se Maksi počuti? Zakaj je videti tako čuden? Kaj lahko storimo, da se bo bolje počutil? Kaj lahko stori on sam, da se drugič ne bo tako slabo počutil? Kaj bi morali narediti njegovi starši? Ali vam starši prepovedo predolgo igranje video iger (gledanje televizije) zato, ker vas imajo radi, ali zato, ker vas nimajo radi? Ali se je že kdaj kdo od vas počutil tako kot Maksi? Zakaj nam je težko nehati igrati igrico po določenem času? Takrat nam čas zelo hitro mine in sploh ne opazimo, da smo napeti, utrujeni. Kaj je še zanimivo početi doma ali s prijatelji namesto igranja video iger? Ali je kdo izmed vas tako močan, da izklopi video igro ali televizijo in se gre raje igrat ven? Če bo to kdaj komu uspelo, naj nam pove. Korak 2: Otroci se igrajo robote. Vsak otrok vnaprej premisli o tem, kje na njegovem telesu se skriva njegov gumb za vklop in izklop. Pozor! Drugi otroci ne smejo vedeti, kje je ta gumb. Vzgojiteljice in vzgojitelji določijo enega ali dva otroka za lovilca robotov. Njuna naloga je, da pri drugih najdeta in pritisneta gumb za izklop. Ko so vsi roboti izklopljeni, je igra končana. Če želite igro narediti bolj pestro, lahko robote spodbudite, da nekaj časa hodijo zelo počasi ali zelo hitro, lahko pa tudi dovolite vnovičen vklop robota. Korak 3: Na koncu otroci narišejo svojega robota z gumbom za izklop in se z vzgojiteljicami in vzgojitelji pogovorijo o tem, kaj lahko storijo, če nimajo gumba za izklop: na primer brcajo žogo, spijejo vodo, rišejo, se igrajo igro človek, ne jezi se … »Takooo napeto!« »Mama na mobilnem telefonu« otroci.safe.si/zgodbice-trije-prijatelji O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 25 Z namenom, da bi otrokom nudili najboljšo možno podporo, Pri pogovoru s starši je pomembno imeti pred očmi cilj je pomembno, da zaposleni v vrtcu in starši med seboj pogovora: to je dobrobit in pozitiven razvoj otroka. Ne gre sodelujete. Tematiki o uporabi digitalnih naprav je treba posvetiti toliko za to, da bi se problematiziralo uporabo digitalnih naprav pozornost tako v vrtcu kot tudi doma. s strani staršev, temveč za to, da se starše podpre pri vzgoji glede digitalnih naprav. Uporaba digitalnih naprav s strani staršev Največji izziv za vzgojiteljice in vzgojitelje je, kako vključiti starše postane pomembna šele takrat, ko ima negativen vpliv na otroke. na način, da se ne bi počutili kritizirani. Če vzgojiteljice oziroma To se lahko zgodi v primeru, ko starš s svojim otrokom igra video vzgojitelji izrazite svoje skrbi, se lahko pri starših pojavi občutek, igro, za katero je otrok še premajhen, in to privede do tega, da otrok da nanje valite krivdo. Ravno tako je mogoče, da imate starši ter s tem vznemirja druge otroke v vrtcu. vzgojitelji in vzgojiteljice neenotna stališča ter različne ravni znanja. NASVET: Uporabne informacije in nasvete o delu s starši boste našli na Safe.si: www.safe.si 26 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Primeri za začetek pogovora TEMA ZNAKI ZAČETEK POGOVORA VZGOJITELJIC ALI VZGOJITELJEV »Dobili smo vtis, da je otrok na internetu ali po Strašljive Otrok se zapira ali postane zelo agresiven pri druženju televiziji videl stvari, ki ga strašijo. Kako lahko vsebine z drugimi otroki, tudi druge otroke želi soočiti z motečimi vsebinami. skupaj poskrbimo za to, da to otroku ne bo povzročilo škode?« »Ko smo se pogovarjali o temi video iger, smo Prekomerna Otrokov pogovor se vrti samo še okoli video igre, noče dobili vtis, da vaš otrok zelo veliko časa preživi pri raba se ukvarjati z nobeno drugo stvarjo in poskuša tudi igranju ene izmed video iger. Mogoče lahko skupaj druge otroke pritegniti v to. razmislimo o tem, kako bi ta čas lahko skrajšali in kaj bi namesto tega še veselilo vašega otroka?« »Ko so se otroci igrali, smo opazili, da vaš otrok uprizarja video igro, v kateri ljudje ne ravnajo lepo Medsebojni stiki Otrok kaže agresivno vedenje in uporablja neprimerne besede, ob čemer se drugi otroci počutijo neprijetno. drug z drugim. Tudi sam se tako vede do drugih otrok. Kako lahko skupaj poskrbimo, da se bo to spremenilo?« »Vaš otrok že nekaj časa zelo pogosto pripoveduje Doma o tem, koliko digitalnih naprav in iger sme doma razpoložljive Otrok se baha z napravami, ki jih sme uporabljati. Mogoče lahko skupaj razmislimo o naprave uporabljati doma. tem, kako vaš otrok pride do tega in kako bi mu lahko dostop do medijev in digitalnih naprav omejili?« »Ali so pri vas doma nastopile spremembe ali Starši povečane poklicne obremenitve? Vašega otroka uporabljajo Otrok v igri vlog uprizori, da njegovi starši nimajo časa smo razumeli, da ste pogosto zaposleni z naprave zanj in mu ne posvečajo dovolj pozornosti. mobilnim telefonom in da se zaradi tega otrok počuti zapostavljenega.« O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 27 Delovni list 1 za aktivnost 2: Akvarij 28 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Delovni list 2 za aktivnost 2: Ali to kaj stane? O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 29 Delovni list za aktivnost 4: Povem ti nekaj o sebi! Kdo Moji starši Moj prijatelji Znanci mojih staršev Ljude na ulici Nihče Kaj Moja najljubša jed Moja najljubša figura Moji čevlji Fotografija moje ritke Moje ime Kje živim Telefonska številka Kaj vse znam Kako je ime moji Moja fotografija mojih staršev starejši sestri Kakšen je naš dom Kako se imenujem v svoji Moje geslo Kaj moja mama piše Da se moja starša najbolj priljubljeni igri moji babici prepirata Moje bolezni Najljubša igra Velikost mojih oblačil Kaj bi enkrat rad/-a Kam grem rad/-a mojega očka postal/-a na potovanje Barva mojih spodnjih hlačk 30 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Delovni list k aktivnost 6: Kocka čustev O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 31 Delovni list za aktivnost 8: To je moje delo! SLIKA 1: Otrok A nariše sliko in jo odloži v predal. SLIKA 2: Otrok B vpraša otroka A, ali sme imeti njegovo sliko. SLIKA 3: Otrok B podari sliko otroka A svoji mamici. Prazna karta za predlog rešitve 32 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Delovni list za aktivnost 9: To se (ne) sme storiti z mojo sliko! y ixaba reepik 1 2 o / P omp / F enc jc rodrigolour reepik reepik 3 o / F 4 jcomp / F senivpetr y y ixaba ixaba 5 6 Mojpe / P yatripodi / Pthsa y reepik ixaba 7 o / F 8 otessf Seagul / P pr O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 33 Delovni list za aktivnost 10: Maksi ima vsega preveč! CC-BY-NC Johanna Buchegger 34 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Moje sredstvo proti strahu Reci ne! (tema 3) (tema 7) Naredi smešno figuro iz kartonastega tulca, ki ti bo dajala Na eno polovico risalnega papirja daj malo tekoče barve pogum in te bo spomnila, kaj lahko narediš, ko te je strah. (lahko uporabiš več barv), list prepogni in ga vstavi v Veš, s kom se lahko pogovoriš, če te je strah? prozorno mapo. Zakriči »ne« in udari z dlanjo ali pestjo po mapi. Nastalo je tvoje umetniško delo. Ali veš, kako bi še lahko bil videti »ne«? To povem naprej! (tema 5) To je moje delo! Nariši DOBRO skrivnost, ki jo lahko poznata samo ti in tvoja (tema 8, delovni list str. 32) vzgojiteljica ali vzgojitelj, kasneje pa jo bodo lahko videli tudi starši. Ali veš, kakšna je dobra skrivnost? Premisli, kdaj je v redu, da otrok B vzame risbo otroka A in jo podari naprej. Na list papirja nariši rešitev. Kako bi se počutil, če bi nekdo tvojo sliko, ne da bi vprašal, podaril nekomu drugemu? Katero čustvo je to? (tema 6) Nariši, kako se počutiš sedaj, ali pa nariši, kako si se počutil, ko se ti je zgodilo nekaj lepega, in kako si se počutil, ko se ti je zgodilo nekaj slabega. O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 35 Uživajte v času, Bodite dober zgled. 1 ko ste skupaj. 4 Vaš otrok se uči od vas in posnema tisto, Pri igranju z otrokom odložite mobilni telefon kar počnete. Že na samem začetku pokažite na stran in posvetite otroku vso pozornost, otroku, kako se lahko tudi brez mobilnega saj boste te dragocene trenutke že tako zelo telefona in drugih digitalnih naprav spoprime kmalu pogrešali. z dolgčasom. Poskrbite, da bodo Upoštevajte 2 naprave varne za 5 starostne omejitve. otroke. Starostne oznake na igrah in filmih dajejo pomembno usmeritev in zaščitijo otroka pred Izberite le nekaj možnosti, kaj otrok lahko neprimernimi vsebinami. počne na telefonu, a te naj bodo dobre. Blokirajte nakupe v aplikacijah in storitve s plačljivimi vsebinami, da s tem preprečite nenačrtovane stroške. Nikoli naj ne bo YouTube 6 zamenjava za varuško. Izberite le nekaj Nikoli ne pustite otroka brez nadzora, niti 3 dobrih aplikacij. takrat, ko gleda risanke. Na žalost se vedno znova dogaja, da so sicer neškodljivim Aplikacije morajo otroka podpirati pri razvoju, otroškim risankam dodane moteče vsebine. ga spodbujati in morajo biti varne. Pri tem so plačljive aplikacije za vašega otroka pogosto boljše od brezplačnih, saj je manjša verjetnost za zlorabe podatkov in izpostavljenost oglaševanju. 36 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Nikoli na dajajte Ostanite mirni v 7 fotografij otrok na 9 situacijah, ki lahko internet. privedejo do prepira. Dobro premislite, preden fotografije Prepiranja se je treba naučiti, saj ni treba, da iz svojega otroka širite prek Vibra, Instagrama, vsake stvari nastane drama. Razložite otroku Facebooka in podobnih aplikacij ali svoje pomisleke – pomembno je, da otrok družabnih omrežij. Upoštevajte »ne« otroka, razume, zakaj določenih stvari ne sme početi. kadar se noče fotografirati, in ga vprašajte za dovoljenje, preden fotografijo delite prek Instagrama ali drugih spletnih oz. družbenih omrežij ali aplikacij za sporočanje. Zabavajte se skupaj. 10 Ne pozabite, da bi uporaba digitalnih naprav za vašo družino morala pomeniti Bodite pozorni predvsem eno: zabavo. Raziskujte 8 na znake. možnosti skupaj z otrokom. Tako boste samodejno dobili boljšo sliko o tem, kaj vaš otrok počne v digitalnem svetu. Kdaj je vašemu otroku več kot dovolj igranja video iger ali gledanja video posnetkov? Ko opazite, da vaš otrok postaja nemiren ali da je preobremenjen zaradi uporabe digitalnih naprav, takrat ukrepajte. Ponudite mu konkretne alternative in na ta način dajte otroku podporo. Več nasvetov za starše otrok, starih od tri do šest let, lahko najdete v priročniku »Mami, a mi daš telefon?«: www.safe.si/prirocnik-mami-telefon O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 37 Spoznajte digitalne Pogovarjajte se 1 medije. 4 s starši. Mobilni telefon, tablični računalnik in druge Poskušajte starše okrepiti in jim pokazati digitalne naprave igrajo v življenju otrok možnosti pri ravnanju z digitalnimi pomembno vlogo. Bolj kot ste odprti, laže napravami. Usklajeno sodelujte. Pogovorni se lahko pogovarjate o pomembnih temah, večer za starše na temo digitalnih naprav je povezanih z digitalnim svetom, in laže se pri tem lahko v pomoč. izognete tveganjem. Bodite zgled. Spodbujajte zmožnost 2 5 otrok. Otroci se predvsem od odraslih naučijo, kako se digitalne naprave uporabljajo odgovorno Otroci se morajo znati dobro znajti tudi v in kako lahko postanejo pozitivna izkušnja. digitalnem svetu. Pri tem ne potrebujejo Otrokom pokažite tudi, kako se lahko samo samozavesti, temveč tudi podporo spoprimejo z nevarnostmi in tveganji. odraslih. Razvijajte pravila. Zgradite mostove 6 Pravila vam pomagajo ne samo pri 3 med navideznim in usmerjanju ravnanja z digitalnimi mediji, resničnim svetom. temveč dajejo tudi prostor za samorefleksijo – kajti pravila je treba neprestano razvijati in Pogovarjajte se z otroki o medijskih vsebinah, jih prilagajati individualnim potrebam. ki jih spremljajo ali na katere naletijo. Pokažite zanimanje in odprtost! Tako se bodo otroci naučili, da se tudi v primeru težav lahko obrnejo na vas. 38 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Previdno ravnajte Vključite smiselno 7 s fotografijami. 9 uporabo digitalnih Dobro razmislite, katere fotografije otrok naprav v vrtčevski lahko javno objavite. Pridobite – predvsem vsakdan. za posebne priložnosti – privoljenje staršev. Ob praznovanjih poskrbite za fotografa ali Uporabo digitalnih naprav v vrtčevskem fotografinjo in prosite starše, da mobilni vsakdanu čim bolj omejite in jo vključujte telefon pustijo v torbici ali žepu. le zelo odmerjeno in namensko, na primer kot raziskovalno aktivnost za iskanje slik in informacij o živalih, rastlinah. Razložite otrokom 8 njihove pravice in Poskrbite, da se bodo dolžnosti. 10 otroci zavedali svojih Pogovorite se z otroki, da imajo tudi oni lastnih mej. pravico reči »ne«, ko na primer ne želijo, da so fotografirani. Hkrati pa morajo otroci poznati Bolje kot otroci lahko prepoznajo, kdaj tudi dolžnosti: ne smejo kar vsake vsebine jim je nečesa preveč, toliko laže se lahko uporabljati brezplačno, pa tudi drugih otrok ločijo od igralne konzole in podobnega. – ne glede na to, kako nesimpatični so drug drugemu – ne smejo napadati prek spleta. O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 39 Ne klikaj na vse, kar je Ni nujno, da so ti všeč 1 videti krasno. 4 vsi otroci. Na žalost številne stvari stanejo veliko Če nekega otroka ne maraš, se ti ni treba denarja. Če si v dvomu, vprašaj svoje starše, igrati z njim, vendar pa ne bodi do njega preden v igri kaj pritisneš – predvsem takrat, nesramen/-na ali zloben/-na. ko je videti še posebej privlačno. Zase ohrani le Prisluhni svojim 5 dobre skrivnosti. 2 občutkom. Odrasli osebi pa razkrij slabe skrivnosti – Če vidiš na zaslonu nekaj, kar te prestraši, to so tiste, ki te strašijo ali ti vzbujajo čuden izklopi zaslon ali poglej stran. Pogovori se občutek. o tem s svojimi starši ali drugimi odraslimi, nikakor pa tega ne kaži še drugim otrokom. Gesla so skrivnost. 6 Ne pripoveduj vsem Nihče ne sme vedeti, kako »odkleneš« svoj 3 vsega o sebi. mobilni telefon ali drugo napravo. Vedno dobro premisli, komu kaj poveš. Tudi na internetu so zlobni ljudje. Če si v dvomih, vprašaj svoje starše ali druge odrasle, preden poveš kar koli o sebi. 40 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Upaj si biti drugačen ali Ne kaži drugim 7 drugačna. 9 vsake fotografije. Ni treba, da vedno narediš vse, kar od tebe Še zlasti ne tistih, ki so neprijetne. Sem sodijo želijo drugi. Včasih si lahko tudi drugačen ali fotografije, na katerih je nekdo (skoraj) gol, drugačna ali narediš kaj čisto sam ali sama. ga ne predstavljajo v najboljši luči ali bi se lahko kdor koli iz njih norčeval. Izbriši jo in je ne pošlji naprej. Tudi iz tebe se ne sme nihče norčevati! Sam/-a lahko določiš, 8 kaj se zgodi s tvojimi slikami in drugimi Dovolj je dovolj. 10 tvojimi izdelki. Sam pri sebi ugotovi, kdaj ti je igranja ali gledanja video posnetkov dovolj. Se te To pa zato, ker si ti avtor oziroma avtorica. loteva glavobol, lakota, utrujenost ali te Vendar pa moraš tudi ti druge vprašati, če pečejo oči? Počni kaj drugega! hočeš uporabiti nekaj njihovega. O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 41 Kolofon Vse informacije so podane brez garancije. Odgovornost Österreichisches Institut für angewandte Telekommunikation (ÖIAT) avtoric iz Saferinternet.at/Österreichisches Institut für angewandte – Avstrijski inštitut za uporabno telekomunikacijo – Saferinternet.at Telekommunikation je izključena. Ungargasse 64-66/3/404, 1030 Dunaj www.oiat.at – www.saferinternet.at Avtorske pravice: To delo je zaščiteno pod pogoji licence Creative Commons CC BY-NC 3.0 AT: Navedba imena – Nekomercialno (www.creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/at). Urednici: dr. Barbara Buchegger, mag Frederica Summereder Pedagoško in didaktično svetovanje: mag. Elisabeth Eder-Janca, Isabella Klausner, Marietheres van Veen Urednik slovenske izdaje: Marko Puschner Izdelavo izvirnega dela je omogočil Bundesministerium für Strokovni pregled slovenske izdaje: Digitalisierung und Wirtschaftsstandort der Republik Österreich Irena Holozan, dipl. vzgojiteljica predšolskih otrok (Zvezno ministrstvo za digitalizacijo in ekonomske zadeve Lektoriranje: Republike Avstrije). Ksenija Pečnik, prof. slov. jezika Slovensko izdajo sta sofinancirala: Oblikovanje in prelom: ART DESIGN d.o.o., Vizualne komunikacije Ministrstvo za javno upravo Republike Slovenije Fotografije: Freepik, Pixabay Evropska unija – Program »CEF Telecom Safer Internet« Tisk: Tiskarna Cicero Begunje d.o.o. Naklada: 3000 izvodov Sofinancirano s pomočjo Instrumenta za povezovanje Evrope Evropske unije Izdajatelj: Točka osveščanja o varni rabi interneta Safe.si, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede, Center za družboslovno informatiko, Kardeljeva ploščad 5, 1000 Ljubljana Datum izdaje: julij 2020 Za to publikacijo so odgovorni izključno avtorji. Evropska unija ne Založila: Fakulteta za družbene vede, Založba FDV odgovarja za kakršno koli morebitno uporabo informacij, ki jih Brezplačna publikacija vsebuje ta publikacija. 42 O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA Podpora in storitve svetovanja v pomoč vzgojiteljem in staršem Tom telefon - 116 111 (www.e-tom.si) – otroci in mladostniki lahko pokličejo v primeru težav, povezanih z uporabo interneta ali mobilnega telefona. V primeru težav, ki jih imajo otroci, lahko pokličejo tudi starši. Safe.si (www.safe.si) – spletna stran s številnimi informacijami in nasveti za vzgojo otrok v digitalnem svetu. Logout (www.logout.si) – pomoč staršem v primeru težav otroka zaradi prekomerne rabe mobilnega telefona in v primeru spletnega nasilja. Spletno oko (www.spletno-oko.si) – anonimna prijava posnetkov spolnih zlorab otrok in sovražnega govora na spletu. Varni na internetu (www.varninainternetu.si) – spletna stran s številnimi informacijami in nasveti o spletnih prevarah in zaščiti zasebnosti. Safe.si najdete na: www.safe.si www.facebook.com/safe_si twitter.com/Safe_si www.youtube.com/user/saferinternetsi O VARNI RABI INTERNETA BREZ INTERNETA 43