PLAZ IN RIMSKA CESTA PRI SLOVENSKI BISTRICI STANKO PAHIČ Pokrajinski muzej Maribor M ed najrazličnejše usod e posam eznih o d sek o v rim skih cest se uvršča tudi tisti njen del, ki pelje sk ozi zaselek Brinje v Sp. N o v i va si pri Slov. B istrici prek 300 oz. 50 m visokega grebena iz B istriške v D evin sk o dolino. U g o d n o m esto za prečkanje grebena se je graditeljem ponujalo že od daleč, saj je bilo za 15 m zn ižan o sedlo vidno k ot obzorna črta. Z ato je trasa ceste prečkala teraso Bistriškega polja prav v taki sm eri, da je dosegla greben tik pod njim. U goden je bil tudi v zp o n po pobočju, ki je b ilo že v antiki s plazovi, kakršni so na zahodni strani tega grebena česti in se na n ovo pojavljajo še danes, razčlenjeno v dve stopnici. R im ska cesta se je dokaj naravnost p ovzp ela n a hrbet spodnjega plazu, nato pa pošev zavila po pobočju n avzgor do prevala, ki so ga očitno še nekoliko priredili oz. znižali. Trasiranje ceste prek plazu res da ni bila najboljša rešitev, a plaz je o čitn o že m iroval, zato je ugod n ost n izk ega prevala odtehtala m orebitne nevšečnosti. T e so se pričele sprva pojavljati z druge strani : p ob očn o izpiranje večinom a drobnopeščenih tal je najbrž nene­ hom a prekrivalo p o b o čn i del cestišča. T o je p olagom a privedlo do tega, da je bil nazadnje prevozen le še zunanji del ceste, dokler n iso bili nekoč pozneje prisiljeni 120 m dolg kos ceste sploh opustiti in zgraditi tik p od njo ob vozn ico v zm anjšani širini prvotnega cestišča. N azadnje, a najbrž šele po propadu antične prom etne m reže, ker drugih nadom estnih tras ni bilo opaziti, se je pričel gibati oz. trgati plaz in tako je bila rim ska cesta pretrgana na dveh m estih (pril. I). D elo v a n je pobočnih vod a je uničevalno delo pozneje še p ospešilo, saj je dele cestišča odplavilo, na drugih m estih p a prekrilo z naplavinam i. T ako nudi komaj 400 m dolg odsek rim ske ceste na zahodnem pobočju grebena Sp. N o v e va si v Brinju kaj pestro pod ob o, k i sm o jo skušali ujeti v d esetih prečnih in nekaj pod olžn ih in pom ožnih profilih (pril. II). N a nekaj m estih cestišče sp lo h m anjka, ponekod se je ohranil le še gornji obcestni jarek, drugod le del cestišča, a tudi od ohranjenih cestišč so nekatera hudo p ošk o­ dovana od izrabe, druga pa nalom ljena od plazu. Stanje rim ske ceste, ugotovljeno v letih 1971— 1973, je bilo pom em bno ugotoviti tudi zato, ker se poslej n i več ohranilo v celoti. P o sk oro dva tisoč letih so se n a isti preval namreč vrnili graditelji so d o b n e hitre ceste »Slovenike« in tik zraven antičnega izkopali n o v m nogo globji usek, pobočje s plazovi pa nasuli v v iso k nasip. S tem je ta del grebena dobil povsem n ovo p od ob o, obnovljeni tranzitni pom en p a b o im el poslej proti severu tudi drugo sm er — proti M ariboru in G radcu, kam oi je antična cesta zavijala šele pozneje po trdnih prodnatih tleh D ravskega polja pri Šikolah. Ob odpiranju nove prom etne črte naj zato ta prikaz 392 A rheološki v e stn ik 25 (1974) d o m n e v n a a n tič n a površina ✓ ve rm u tlic h e a n tike O b e rflä ch e 00 0.1 0.2 0.3 RAZDALJE ENTFERNUNGEN r -, ° t t i I bivša s tru g a p o to ka Q g tp [ehem aliges B a ch be ttJ ; ™ i o c< CN Ò Ó o in if) rr vx in iS © È i ° Ai i » m i in p p o o o cd 2 2 fe n ici c d P cncn p q o in cd c n CD CD vT o o ó in in in o CD 2 m ö o CD C"- 190.0- 199.0- < 208.0- 225.0- 1 O Tr C M i C D U > C M O s C N 1 282.5- 287.0- o c< CD CN o uj CD O C D C D O Tr C D Ò Ö in CD O in C D — i— i—i —i - - - - - -r m — n-°i O O O O O O l O O l O O O tri o ' j có s f K o i A c j r - - co (O t o CD (75 C T > CD COCO O') c o 0 7 0 7 (O c o CO KOTE SEDANJE POVRŠINE KOTEN DER HEUTIGEN OBERFLÄCHE KOTE ANTIČNEGA CESTIŠČA KOTEN DES RÖM. STRASSENKÖRPERS I O C D C '- f i o O O Q Coen v y c o O