IS IT LEGITIMATE TO
IMAGINE CHINA'S MEDIA
AS SOCIALIST?

THE STATE, THE MEDIA
AND "MARKET
SOCIALISM" IN CHINA

Abstract

This paper puts forward a polemical questioning of
whether it is still possible to imagine or construct
China’'s media as socialist, or if the potential for brin-
ging out a socialist media order in China has been
exhausted. It starts by describing the debate that
seems to have been evolving between China’s new left
and its liberals since 1997 which has as one focus the
issue of whether economic freedom and social justice
are compatible. Then it is suggested that, in theory,
liberal socialism can be perceived as a qualified
candidate for guiding China’s immediate future. Some
data indicate that, economically, the Chinese media
have not yet totally failed its “truth claim” of market
socialism. For example, the taxation policy on broadcas-
ting is used to raise revenue from the richer regions of
China that is partly transfer-red to help improve the
infrastructure and services available in the poor, remote
and rural areas. Although further reforms are required,
China does not need to make its media ownership
policy “clearer” lest the policy becomes another
method for legitimating private ownership. Issues
related to the “public sphere” under party-state control
are also examined and it is demon-strated that there
has been a rise in citizen involvement in the public
controversy. The paper concludes it is not inevitable
that Chinese media will develop into full market
capitalism. The author detects the possibility of third
way market socialism.

CHIEN-SAN FENG

Chien-san Feng is
Professor in Department
of Journalism, Cheng Chi
University, e-mail:
jsfeng@nccu.edu.tw.

Vol.10 (2003),4, 37 -52

37



38

Socialism, the State, and Intellectuals

Debates between the new left and liberals in China have arisen against the back-
ground of, or more accurately, emerged as a response to, the Asian financial crisis
(o, crisis of the world capitalist economy) in late 1997 with the publication of Con-
temporary Chinese Thought and the Question of Modernity (Wang 1999). Since then
there have been some heated exchanges of views, from which progress has been
made.

For instance, although noting that in China the “new left” is marginalised and
liberalism has gained a “sacred status” by the late 1990s, Xu (2000) subscribes to the
view that “a third way” has to be found, and that values of liberty and justice
should both be equally emphasised. In his analysis of the 1989 student (social)
movement, Wang Hui (2001), one of the leading “new left” intellectuals, argues
that liberals fail to appreciate an important dimension of urban workers” and resi-
dents’ demands — namely calls for equality and justice — when they interpret the
movement's causes. Significantly, Wang does not downplay “bourgeois freedom.”
Instead, he unequivocally believes that “without the constitutional arrangement
for safeguarding the public space, there will be no free speech and public discus-
sion ... [so that] we have to reject any such thesis that should devalue political
freedom as secondary or false” (Wang 2001, 43). Responding to and disagreeing
substantially with Wang Hui, the liberals Wang and He (2002, 243) nonetheless
concede that “political democracy and economic socialism are mutually constitu-
tive and contribute to, rather than contradict, each other’s growth.” Therefore, the
question of whether liberal or market socialism can better inform such theoretical
or even practical construction should not be rejected immediately, and can even
be converted into a discursive weapon.

However, is it impossible to state that the Chinese state is not oppressive “in
nature” and that the best hope for press freedom since the late 1980s did not die
with the clampdown of the student movement in 1989? In addition, can anyone
claim that the Chinese state is not a rent-seeking machine that cares much more
about sucking in a bigger share of the surplus than redistributing it among the
people? . How can such a state allow fuller “discursive democracy” and promise a
more just society to meet its “truth claims” of “market socialism” (Renwick 2003,
301, 312)?

These questions are difficult to raise and to assess. I do not pretend to know
how to tackle them or design effective criteria to measure the state’s performance,
other than economic growth and its distribution function so far. (It seems com-
monly agreed that China’s commendable economic achievements since 1979 are
overshadowed by widening social inequalities during the past decade). And yet,
these are crucial issues for committed socialists to confront, even though such an
intellectual exercise may cause embarrassment down the line.

Hence, I suggest that we raise four issues. To begin with, in what aspect should
we consider the Chinese state as strong or weak? Second, should we judge the
Chinese state’s intervention in media economics as rent-seeking behaviour or ef-
fective macro-management of the culture industry? Third, does the Chinese state
need a clearer definition of media ownership? And finally, is there such a thing as
a “controlled public sphere” that the Chinese party-state tolerates or even encour-
ages?



Weak State, Less Free Market

In the age of capitalist globalisation, many states” economic might, measured in
terms of taxation as a percentage of GDE, has actually been going up, not down.
For example, the Group of Seven leading industrialised economies (G7), along with
Sweden, Australia, and Spain, reported figures of 25.1%, 33.1%, and 37.6% for 1960,
1980, and 1997 respectively (Economist, September 11, 1999). Andrew Gambles once
described British governance under Mrs. Thatcher as a “strong state and free mar-
ket” and this can be applied generally to at least these ten industrialised economies.
However, the picture is not so for China, as Table 1 indicates. Not only is this state
less able to extricate income from the economy, its share of GDE amid fluctuation,
has decreased from 12.7% in 1980 to 11.1% in 1997, although it seems that it has
been on the rise during the past few years.

Table 1: Taxation as % of GDP in China, 1980 - 2000

Taxation as % of GDP

1980 1985 1990 1995 1996 1997 1998 1999 2000
12.7 22.8 156.2 10.3 10.2 1.1 11.8 13.0 14.1

Source: Liu 2001, 503-4.

What are we to interpret from this contrast? Financially, the Chinese state does
not have much at its disposal, and yet it is competent at suppressing or silencing
political, cultural, and even economic dissent. Liberals tend to emphasise this des-
potic power of the state, or at least believe that political freedom needs to be dealt
with before any talk about boosting the state’s other roles. The new left is often
accused of turning a blind eye to the oppressive state-centrism of the Chinese Com-
munist Party (CCP). Hence, the New Left advocacy for the state assuming a more
positive and active role in reducing inequalities is, at best, futile and, at worst, akin
to aligning itself with an authoritarian regime.

And yet this may better be seen as a false dilemma because, for analytic pur-
poses, a dichotomous concept that differentiates right and left hands of the state
can be of use. In practice, however, they are inseparable and when the state wields
its power, both strengths and weakness are exposed. In this regard, Wang Shao-
gong’s work during the past 12 years is of great value. Since he published the arti-
cle, “Aiming at constructing a well-administered and democratic state” in 1991, Wang
has, by way of comparative studies of developed and developing countries, com-
pleted atleast ten more essays or reviews forcefully advancing the urgent need for,
and practical ways of, building up the powers of the central state in China.!

After investigating data between 1973 and 1992 compiled from 27 countries,
Wang (1995) warns of the danger that the further weakening of the Chinese cen-
tral state would bring. It would worsen tendencies of developmental disparities
between the east and the west, between urban and rural areas, and it would be
destructive to China’s already fragile ecological system. One key piece of evidence
indicating the weakness of the central state is that China and the former Yugosla-
via were the only two countries where the central government was taking less

39



40

than 10% of the GDP and less than 50% of all governmental expenditures simulta-
neously. The peril of this situation is echoed by a lengthy research paper into the
causes of the breakdown of decentralised “market socialism” in Yugoslavia (Zhang
et al. 2002).

How, in principle, should such an implosive condition be defused? Wang (1997b)
demonstrates why “a representative regime can more effectively extract resources
from the economy to finance its operation than a despotic one.” After reviewing
the work of Holmes and (1999), Wang (2000, 114) reaffirms that “although the lib-
eral left admits that the state infringes upon citizens’ freedom, quite often the way
forward is not dissolving but reconstructing the state democratically ... the objec-
tive towards which China retransforms itself can only be a well-administered and
democratic state.”

Rent-seeking and/or Coordinated Uses of Media
Resources

As a thesis originally developed between the 1960s and the early 1970s, “rent-
seeking” is meant to account for unproductive activities that benefit only inter-
ested people and state functionaries while society as a whole pays the cost in the
form of an inefficient economy. At first, this concept was applied mainly to Turkey,
India, and the US (translator’s note in Tullock 1993, 6). Later, in particular since the
1980s with the rise of public choice schools, a number of economic liberals came to
appropriate this idea as a weapon to attack state regulation. “Rent-seeking” now
refers more and more to transitional societies like Russia, the Eastern European
block, or China (Tullock 1993, 2, 7; Zhang 1998, 519), and is employed to attack state
enterprises where “actually existing socialism” had existed.

It is true that corruption is prevalent in China. The film about corruption, A
Matter of Death or Life (Sheng-Se-Ju-Ze), claimed a box office record of 127 million
tickets sold and other anti-corruption TV series have been very popular. But, it
should not be assumed that rent-seeking is the best analytic tool for interpreting
China’s state officials and the media sector; rather, this possibility should be thor-
oughly evaluated.

For example, according to Jane Duckett’s detailed analysis, it is wrong to con-
sider China’s state mainly as a “rent-seeking” apparatus that functions inefficiently.
It is also inadequate to include China as a developmental state in the same way as
is used to describe Taiwan, South Korea, or Singapore. Following Marc Blecher,
Duckett (1998) believes it is more accurate to define China as an “entrepreneurial
State” and that the “department and offices that form the state bureaucracy ...
engagle] in state entrepreneurialism ... direct, profit-seeking, risk-taking business
[activities] ... that is adaptive and potentially productive” (Lau 2001). One editor of
Beijing's intellectual monthly, Horizon, has described this “entrepreneurial State”
as simultaneously “corruptive, innovative and professional.”> Whether these descrip-
tions capture the essence or not, they do prompt us to reconsider the applicability
or adequacy of “rent-seeking” in analysing regulatory behaviour of the Chinese
state. In effect, as can be seen from three economists, occupying a left, a liberal, and
a right position respectively, quoted below, “rent-seeking” can even have surpris-
ingly positive contributions.



Firstly, one market socialist, John Roemer (1994, 151), has noted that “[r]ent-
seeking ... is not necessarily wasteful; if we judge the redistribution of goods in
question to be a social improvement.” Stiglitz (1998) reminds us of the redistributive
function, as opposed to the resource misallocation, of rent-seeking, and Tollison
and Tullock, in addition to emphasising that rent-seeking can also be applied to
the private sector (e.g., advertising promotion cost), lists three motives underlying
“rent-seeking”: bribing state officials, contributing legally to officials” benefits, and
lastly, appropriating as part of state budget for redistributive purposes (lollison 1982, 578-
9, 587-8; emphasis added).

We can now come to the media sector and take a close look at the state’s regula-
tion. Although financial data needed for complete analysis is inadequate, we should
at least formulate a reasonable basis for judging the extent to which “rent-seeking”
is either unproductive or redistributive, and if it's the latter, then we probably should
avoid using this term and simply say that the state is managing media economics
in a more or less accurate and efficient way. One basic idea is that the less the
monopoly rent goes to people working in media institutions, and the more this
rent is taken away by the state and redistributed to media or communication infra-
structures in other less developed provinces or less popular programs, the more
the state is abiding by principles of market socialist economies. For the sake of
clarity, what follows will concentrate on the broadcasting sector.?

According to Lynch’s (1999, 78-84) interviews, Chinese media organisations pay
two kinds of taxes; one may be classified as company tax, the other, a levy. It is
stipulated that regulators should invest this tax and levy in other media or cultural
enterprises that cannot survive in a profit-oriented market. The portion of this
money that is transferred to regulators’ pockets for their private (and illegal) use
constitutes rent-seeking, but since the practice is illegal the amount will not be
known. Also, there is likely mismanagement whereby this money is invested in
areas unrelated to its own expanded reproduction. This sort of abuse is reported
occasionally (Wang and Tan 2002).

Up to the mid-1990s, the levy paid to provincial regulators varied across differ-
ent areas but normally stood at 20-30% of annual revenues (as opposed to profit).
Among these broadcasting institutions, those in Yun-nan Province are special cases.
From 1993 the province has had to turn over all its profits before taking back a
certain amount from its regulator each month. Taking 1994 as one example, 60% of
Yun-nan Province TV’s profit of RMB 30 million was not available for its own use.
From 1993 and up to late 1999, more than RMB 700 million was invested in con-
struction of cable infrastructure in rural Yun-nan and over two million households
had benefited from this project (Zhang 2000, 16, 19). Ly Ye (1998) presents the case
of Shanghai Broadcasting Group where 50% of the TV institutions’ revenue and
90% of its weekly profit must be returned to its regulator. Up to 2000, Shanghai’s
Broadcasting Regulator had an accumulated “investment of RMB 4.27 billion, and
RMB 2.7 billion of which derives from media organisations under its regulation”
(Broadcasting Yearbook 2001, 258).

This sporadic data seems congruent with figures from a more comprehensive
survey, as presented in Table 2, which shows that the percentage of the rent re-
turning to regulators for redistribution and other missions is on the decline. The
figures, as indicated earlier, are 20-30% in the mid-1990s, while in 1998 it is only

41



42

19.5% and decreases further to 15.7% and 13.1% in 1999 and 2000, respectively.
However, the proportion allotted to labour remains stable. Why, then, did the regu-
lators” funds decrease? Is it because more resources have since been spent on up-
grading equipment or expanded programming? After all, this segment took a 22.3%
share of funds in 2000, the highest of the three years surveyed.

Table 2: Broadcasting Revenue Allocation in China*, 1998 - 2000

Expenditure as % of total income 1998 1999 2000
Return to regulators 19.46 15.67 13.08
Investment in equipment/new technologies 20.49 18.79 22.32
Labor cost and benefits 25.88 24.49 26.0
Producing or purchasing programs 21.19 25.72 25.82
Spending on buildings and other items 10.13 10.77 12.01
for improving working conditions

Savings or reserves 2.04 2.64 2.6

Source: Huang 2001, 436.

As data presented in Table 2 do not include CCTV (China’s Central Television),
Table 3 assembles CCTV’s advertising revenues and related expenses between 1994
and 2002. It seems that CCTV has not been handing in a higher proportion of its
revenues than the less well-off provincial or city television institutions. There are
two qualifications to be made for this observation, however. Firstly, one very well-
researched and sociologically informed case study has pointed out that since the
late 1990s, the criterion for deciding how much money should be paid back to the
regulator has changed from a negotiated flat fee to a progressive percentage of the
annual income and thus the amount returned “rises substantially.” In addition,
benefits and welfare accredited to labour was reduced by 30% (Yang and Zhao
1999, 303).

Table 3: Advertising Revenue* of CCTV and Its Distribution, 1994-2002

ccTv e
Year |advertising advemsmg.as Sum Notes
revenue* % of all Qh[na returned
TV advertising
1994 | 1000 22.3 110 Excluding Company Tax. Equivalent to 20%
of all Central Government investment in
broadcasting
1995 | 1970 30.3 - Data not yet known
1996 |3500 38.6 480 Levy and tax. 12.6 per cent of all income
(3800m)
1997 | 4170 36.5 1290 Levy and tax 1290m. 28.9% of all income
(4486m)
1998 | 4200 31.0 From this year onward, the levy and tax data are no
1999 |4829 30.9 longer presented in CCTV yearbooks. However, over
2000 |5350 31.7 Rmb1000m, including contributions from CCTV, were
2001 | 5650 33.6 spent in 1998 and 1999 for constructing TV
2002 | 7000 36.5 infrastructure in 100,000 remote villages.

*RMB, in millions.
Source: compiled from various editions of CCTV Yearbook and other sources.



Secondly, we need to note that, CCTV not only has the privilege of its signal
obtaining a “must carry” status in cable systems and other provincial or city terres-
trial stations, it is also an organ implementing the Party’s television policy. If what
is reported is true, that 95% of CCTV’s advertising income comes from Channel 1
(Sun et al. 2001a, 4), then the number of CCTV channels jumping from four to 12 or
13 between 1994 and 2002 is unthinkable for a profit-oriented organisation and
would not be possible under private ownership. The latest beneficiary emerging
from this cross-subsidy arrangement is the West Channel that aims to introduce
investment into this poorer region. The Party and CCTV initiated its launch and
will partially finance its operation for at least three years. Because the West Chan-
nel has a staff of fewer than 200 people, CCTV pays for news and programs pro-
vided by provincial TV stations and supplies an annual RMB1.2 million for them
to carry the programs. Advertising revenues are split between CCTV (60%) and
the 12 provincial TV organisations in the West (40%) (Tueng 2002; 21st Century
Economic Report, July 8, 2002).

Therefore, we probably could infer that the regulator, instead of taking and
redistributing rent directly, instructs CCTV to fulfil certain policy requirements. In
parallel with this sharp rise of the number of TV channels, the media labour mar-
ket seems to have moved from a rigid structure to that of a very flexible and even
“post-fordist” mode. This mechanism for saving labour costs is not only very at-
tractive to media managers (those running CCTV included) it may also be driven
by shrinking revenues relative to the quantity of programs needed to fill airtime of
these channels. CCTV, owing to its prestige and abundant media labour reserves,
especially in the Beijing area,* is in a good position to discipline people working
there. CCTV employees know this situation well, and their pay does not seem to
be above or even match CCTV’s ranking.?

Is the Definition of Chinese Media Ownership Clear
Enough?

It is estimated that in 1999, only 28.3% of China’s GNP was accounted for by
state enterprises, while collective and (domestic or foreign) private ownership took
another 29.7% and 42% respectively (The Economist, June 28, 2001). The media sec-
tor, which the Party insists must always fulfil the “mouth-piece” function first should
conflicting objectives arise, is one of the “forbidden areas” in which the private
sector still finds it difficult or risky to invest.

This does not mean that the capital stays idle and waits. Rather, depending
upon how you measure it, private interest has been quite active finding outlets or
expanding operations whenever opportunities arise. Against this background, more
and more discourses on media economics and case studies of “innovative” media
institutions have been carried out since the late 1990s. China’s entry into the WTO
can do nothing but escalate this tendency to the extent that one communications
scholar is indignant enough to protest “why should media studies become syn-
onymous with the studies of media economics!” (Southern Weekly, February 27, 2003).

There is nothing wrong with exploring media economics, but if its ascendancy
to prominence increasingly legitimates neo-classical liberal economic doctrines or
assists in building up a hegemony, as Steve Cheung® and others contend, then it
has to be seriously debated.

43



44

So far my reading does not allow me to judge whether or which part of the
liberal economic theses will dominate media economics. What can be certain is
that practical interests are there to encourage a discourse that will sooner or later
advocate further deregulation and more competition, rather than cooperation,
across provincial boundaries and private/cross ownership of media (or at least a
clearer definition of ownership) in the name of efficiency. In China, quite contrary
to its political discourses, economic liberalism has ascended to a very prominent
position, including inroads successfully made by the neo-institutional school as
represented by Ronald Coase and Cheung. They have more than convinced many
Chinese intellectuals that “to save transaction costs, you need to define ownership
more clearly and that as a rule this normally cannot be done without state enter-
prises being privatised” (Cheng 1997, 3).

In a provocative, but persuasive, study of China’s “unit institution” (dan-wei),
Yang and Zhou (1999, 332-6, 351-2), enter a dialogue with Coase and develop a
critique of his thesis. They contest claims that as ownership is vague and not clearly
defined, the Chinese state has fallen victim to officials who exploit such vagueness
to advance their own interests (rent-seeking). They argue that in reality, particu-
larly for China where there is a great over-supply of labour, the state is the same as
any official or individual: neither of which is “stupid” and all three have partici-
pated effectively in a game where each maximises its respective best interest. With
this reasoning, what is roughly termed as “ownership” in the west can and should
be more productively divided into three parts for China’s “dan-wei” such as CCTV.
Hence CCTV’s ownership comprises: (1) the administrative ownership that provides
its primary assets and determines later fiscal policy. It is the most decisive element
conditioning the other two forms of ownership. There is then no wonder that the
state resists the suggestion that it goes public (is privatised); (2) welfare ownership,
manifest in how CCTV negotiates with its regulators concerning its financial obli-
gations; and (3) coordinated ownership, manifest in quantity and quality of program-
ming.

It is not possible to form a conjecture as to whether the Chinese state has this
divided concept of ownership in mind, or whether it is simply out of a rigid prac-
tice and instinct of protecting its own power that it has been insisting on a “pure”
state (administrative) ownership. But three inferences can be made. First, it is in
the Party-state’s interest therefore, as the state has repeated several times (even
after the entry into WTO), it has no intention of changing this policy. Secondly, it is
also widely recognised by industry and academia alike, that if capitalists cross the
Party line they do so at their own risk. Finally, capital dynamics will be operating
nonetheless and attempts will constantly be made to soften or even transform the
state. In light of this, it seems likely that the capitalists will wage a more full-scale
“attack” in the coming years.

Other than advertising, where the state could control only 63.75% of the agen-
cies in 1999 (Zhao 2001, 14-15), all media content-producing or distributing units
are, up to now, legally under full state ownership. This policy is time and again
reiterated in various documents or meetings. For example, the No.219 document,
released jointly in 1999 by the National Assets Bureau, Finance Department, and
the General Office For Press Administration (GOPA), stipulates that “all newspa-
pers are state assets, all investments from other sectors ... cannot own any shares



of the papers” (International Chinese Newsweekly, June 6, 2001). In mid-January 2002,
CCP’s Propaganda Bureau, the General Bureau of TV, Broadcasting, and Film
(GBTBF), and the GOPA had a working conference, out of which it was
reemphasised that “under no circumstances the media will open to foreign or pri-
vate capital, the media must be owned and run by the state.” A few days later it
was reported in more detail that new regulations would allow resources to flow in
various forms among the media sector itself or that media organisations in need
could borrow from the bank, but foreign and private capital would still be prohib-
ited. In regard to any private or foreign capital that had already been invested in
China’s media sector, the state was to, “buy back” illegally intruding capital, “trans-
fer” legal investment to qualified state enterprises, and demand other forms of
foreign or private capital, not included in the above, “be withdrawn” by whatever
possible means in the first half of 2002 (United Daily News, January 21 and 22, 2002).
And in the newly revised Directories for Foreign Investment that would become ef-
fective commencing in April 2002, the same message also came through clearly
(China Times, March 13, 2002).

In a report aimed at providing professional services to investors, Zhao (2001;
see also Qian 2002) gives a relatively comprehensive picture with regards to listed
media companies, and foreign and private money in the press and the cable and
television sector. Zhao’s conclusion is that such “investment runs a certain risk.”
Wei Yong-zen, from Shanghai’s Fu Dan University, believes that although it was
not uncommon for all sorts of private capital to be plunging into the media busi-
ness, “it is illegal and there is no guarantee for its return” (International Chinese
Newsweekly, February 12, 2001). In one recent case from 2002, the Broadcasting Regu-
lator of Nan-chang City in Jiang Xi returned RMB 29 million in investment to a
private company and took back 29% of its shares in the city cable network (Eco-
nomic Observer, April 22, 2002; see also how Wu-han City Government solved its
conflicts with a Hong Kong company and reinstated its full ownership of the cable
system, Economic Observer, December 17, 2001).

This risky prospect for capital accumulation is coupled with money-losing ven-
tures for nearly all foreign investment in the Chinese media. One year after entry
into the WTO, many transnational media corporations have reported disappoint-
ing performances. In early 2003, the Economic Observer (January 13, 2003) reported
that so far not one of 30 foreign satellite TV channels with landing rights has made
any profit, not even the most popular Phoenix Channel. The biggest book club in
China, Bertelsmann, was also running in the red. Even with 1.5 million subscrib-
ers, it still managed to run up a loss of RMB 60-70 million from 1997 to 2002 (21st
Century Economic Report, January 16, 2003). It seems that not even mighty Holly-
wood has been able to take its “due” share of earnings from China, even though
American films may have contributed to more than 70-80% of China’s box office.
When Titanic sold tickets worth over RMB 359 million, 21st Century Fox could only
take back a meagre RMB 10 million, and when the United States was threatening
to put China on the 301 list it was Hollywood that “intervened” to ask its govern-
ment to give China another six months to curb copyright violations (Rosen 2002,
341, 351-4)7

There is no enigma why capitalists have not yet relinquished their faith in Chi-
na’s (media) market and continue to invest — capitalism is, by definition, dynamic.?

45



46

It also has deep pockets, which allow it considerable patience to finance over long
periods of time and to endure hardship. It is obvious the foreign capitalists main-
tain a high level of interest and confidence in this huge “promised land” (Far East-
ern Economic Review, December 26, 2002). In particular, the media has now entered
into a situation where “competition is being intensified by the minute” and new
technologies are calling for fresh investment (Sun et al. 2001). It is the destiny of
China’s democracy, under a state not yet “usurped” by capitalists, be they domes-
tic or transnational that needs care and attention, not the fate of the capitalists
(Wang Jing 2000).

A Party-State Led Public Sphere: Contradictory in Terms?

During the early 1990s many commentators subscribed to the view that as capi-
talism developed in China, a more open and just society would evolve and some
form of public sphere empowering the media to play a watch-dog function as the
fourth estate would shape the future of the nation’s society (Feng 2000, notes 20
and 21). As time goes by and the Party-state continues to reign over society rela-
tively effectively, even against a background of increasing unemployment and
worsening inequalities, there seems to have been a change in the climate of opin-
ion. Committed observers may not be pessimistic, but it appears clear that “opti-
mism of the will” is petering out; it is now concluded that “we should not over-
estimate the positive democratic effect foreign investment in the media is going to
bring to China ... these transnational media conglomerates are not very likely to
challenge ideologies of Chinese government” (Lee 2002, 115-6). Capitalists are, af-
ter all, imid most of the time and would rather collaborate with the state, demo-
cratic or not, in order to make a profit.

But then this is not to deny that media in China does play a certain role in the
public sphere. It is a “watch-dog” in the public sphere it is, but in the same way as
in an authoritarian country like Singapore, there is a “controlled commodification”
(Wong 2001), when the Chinese media fulfils its duty and supervises the powerful.
It has to accept that there are limits demarcated by the Party-state. A number of
people have written on its origin, strength and weakness, evolution, constraints,
and reforming prospects, for example, seeking to have a press law to grant more
protection and autonomy to journalists.” This may possible push the state into a
more accommodating position. Lamenting over or being angry at oppressive as-
pects of the state should not exhaust our imagination, deter us from trying to or-
ganise, or simply convert us to cynics.

As can be seen from Table 4, from one content analysis, if the number of articles
with “supervision by the press” (xin-wen jian-du) or “supervision by public opin-
ion” (yu-lun jian-du) as keywords is taken as one indicator, it then becomes clear
that we witness an expanding “public sphere,” at least in discourse. The number of
such articles published has seen a very substantial increase since 1998, with the
exception of 2001 when related publications suddenly decreased to a meagre seven.
(Data presented in note nine indicate a similar pattern that books on this topic
were mostly published after the late 1990s.)

A fuller account has yet to be given for interpreting the abrupt rise (and near disa-
ppearance in 2001) of this sort of publication. But, if this cannot be accepted as just
an accident and if a functional explanation is not enough (there have been more



social problems since the late 1990s, which is bound to increase the need for venti-

lating outlets by whatever possible means), then we probably should surmise that Q
the impetus is initially from the state. Subsequently, ordinary citizens, academics,

and the media have seized this opportunity and have attempted to expand it.

Table 4: Expanding the “Public Sphere” with Constraints in China, 1994-2002

Number of articles with 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | Total
key words:

Supervision by the press 0 0 2 1 5 12 11 0 13 44

Supervision by public opinion| 25 24 28 57 110 | 204 | 193 7 200 | 848

* Calculated from Chinese Journal Network (http://cjn.csis.com.tw) which collects full texts and
abstracts of hundreds of journals published in China since 1994.

One source of momentum from the Party-state is that, from the 13th to the 16th
National Party Congress (1987 to 2002), the CCP has consistently highlighted the
significance of “supervision by public opinion” in its main political report. In 2001
and 2002 the Chinese Youth Politics University held two conferences to advance this
cause by reviewing achievements and limitations of “supervision by the press and
public opinions.” One Hong Kong monthly reported that most academics, includ-
ing veteran supporter for media reform Sun Xu-pei, attending these events had
high opinions of the practice.

More crucial progress was made in 1986 when China enacted the Civil Law
affording citizens some legal protection against libel. Since then there have been
four waves of lawsuits against the media. This has resulted in an improvement in
the supervision of the media in two respects: in that the subject of supervision has
changed; and that the practice has spread to the whole country. Originally, aver-
age citizens filed suits. Later, celebrities continued this trend, followed by business
people. Then starting in 1993, state functionaries, ranging from administrators and
police officers to judges and tax auditors, began taking the media to court as well.
In addition, almost all the first cases were concentrated in the two major metro-
politan cities of Shanghai and Beijing. But by the mid-1990s, the trend had “spread
across the country and is in full bloom” (Xu 2002, 21). Why has this encouraging
development occurred? It is likely that the news commentary program, Dongfang
Shikong, launched by CCTV in 1993, and which has been emulated by many media
organisations, has reinforced this development, but also it is because “politically
active Chinese citizens ... refuse to accept fate and have not internalised [the] op-
pression” (Zhao 2000, 587). Table 5 shows that the number of contacts by viewers
through letters or other means conveying their ideas to CCTV has increased 10-
fold since 1998 (if CCTV’s records are systematic and correct).

Table 5: More Citizens Getting Active in China*, 1987-2000

1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000
140 | 199 | 156 | 137 | 218 | 250 | 200 | 360 | 300 | 300 | 300 | 4430 | 4051 | 7311

*Number of letters to CCTV, in 1,000s, 1998 onwards. Telephone calls and emails were also
included with over two million letters, 5.27 million calls and 40,000 emails in 2000.

Source: CCTV Yearbook 1997, 25; 2001, 334.



48

If we do not consider the public sphere as something completely independent
from the state and if we accept, perhaps reluctantly, a conception that recognises
there is space within which to manoeuvre before the Party-state can be effectively
challenged, we then can discover many desirable or laudable changes at micro-
levels. The sole purpose of the public sphere is not to supervise political authority.
However, as it is this authority that legitimately monopolises the use of force in
society, it must be constantly kept in check. Whether it is a capitalist or a socialist
public sphere this matter cannot be overlooked. Whether order is regulated by
private ownership with profit considerations or by the Party-state and equally profit-
driven, an alternative for China’s media future must be identified, constructed,
and struggled for.

Conclusions

The liberal weekly The Economist wrote in 2001 (March 1) that “the coming two
decades ... could be the decades when China truly joins the world and when the
crushing legacy of a socialist economy is swept away.” As if having this message of
“peaceful transformation” in mind, two months later in May the would-be chair-
person Hu Jintao replied that “western hostile forces led by the Americans are
intensifying their efforts to westernise and break us up. We must lead our cadres
to gain the upper hand in the struggle between subversion and counter-subver-
sion, containment and counter-containment, separatism and counter-separatism”
(The Economist, November 23, 2002).

What are we to make of this anticipation and the reply to it? It should be rea-
sonable to say that the first statement is serious by definition since capitalism has
not yet exhausted its life, while credibility of the second is less certain. However,
more worrying is that there is no guarantee that even if “the cadres” really roll
back the West, Chinese or other peoples will benefit from it.

This paper has suggested that, in theory, liberal or market socialism can be per-
ceived as a qualified candidate for guiding China’s immediate future, and some
data, however insufficient, are presented to argue that, economically, the Chinese
media has not yet failed totally a “truth claim” of market socialism, and although
further reforms are required, China does not need to make its media ownership
policy “clearer” lest it become another name for legitimating private ownership.

There are critics who believe China’s reform over recent years is running against
socialist ideas. There are also sympathetic observers who either believe that “the
Chinese people ... are well placed to learn from the worst aspects of capitalism”
(Gittings 1997) or wish that, since absolute poverty has been reduced to a substan-
tial degree during the past two decades in the mainland, China can and should
play a bigger role in helping to create a more sustainable and equal world eco-
nomic order. It sounds disingenuous that anyone should expect China, still a back-
ward economy, rather than the more affluent West, to play such a role. But then, as
working people are not less willing to help than the richer bourgeoisies, this sug-
gestion might be fanciful, but not less legitimate.'

Now, after entry into WTO, another hope is that China will turn its globalisation
rhetoric into internationalist practice. China does not have to stress the need for
competing in the global media market — there are better directions to follow for
advancing mutual interests. In the coming digital age, when the cost of duplicat-



ing content is marginal, might China organise a regional and then world coopera-
tive association such that participants can choose freely whatever content they
wish to release at home. To set an example, China may make all her media content
available at a marginal cost or even free in the world market without any profit
considerations. This will mount a more authentic and effective challenge to a capi-
talist media order championed by the US capitalist bloc. In this event, the question
of whether or not “is it legitimate to imagine China’s media as socialist” would
cease to be raised.

Acknowledgements:

I met Colin Sparks for the first time in Barcelona 1988 and later came to feel
more and more inspired by his ideas and energies. This paper is a direct product of
his kind invitation, encouragement, and suggestions. I wish I had not sent out my
inconsiderate request that may have hurt Colin’s feelings and caused unnecessary
administrative labor to his heavy workload.

Notes:

1. The 10 essays this author is aware of and have access to in time are: Wang Shao-gong 1994,
1995, 1996, 1997a, 1997b, 1999, 2001a, 2001b, 2002.

2. This is what Li Tuo described in a Beijing café on 26 October, 2002.

3. Other relevant data can be found in Lynch (1999), Lu (2002, 134) and 27st Century Economic
Report (June 24, 2002, 2; October 21, 2002, 6).

4. Since the state stopped providing jobs from 1987, graduates of eight art schools in Beijing
have to look after themselves and most of them choose to stay in the capital. Artists from other
provinces also gather in Beijing. The accumulated number of this work force in 2002 was
estimated at over 30,000, or an equivalent to the number of people employed in 17 Beijing Film
Studios (United Daily News, October 7, 2002, 13).

5. One producer in CCTV, Zhao Jueng, told me on October 28, 2002 that if she does not take an
offer, there are many qualified people ready to rush in. Zhao's monthly income is around RMB
4,000. Wang Xin-fen, working in CCTV research and development department for three years,
has an annual salary less than RMB 40,000. Seng Deng-men, with 20 years seniority in CCTV and
an MA degree from Britain, has a more enviable income of over RMB 120,000 a year. All these
do not seem to include other benefits like housing subsidies etc. In comparison, the average
annual income in Beijing was RMB 46,611 in 2002 (Taiwan’s Central News Agency, March 20,
2003). The China Times (March 17 2003, 11) reports that in 2002 there were 13 occupations with
an average annual income of over 50,000.

6. Cheung is a media celebrity, who initially wrote for HK's newspapers. He has taught in Hong
Kong since 1982. In the early 1990s he accompanied Milton Friedman twice to visit China's high-
ranking officials and chapters of his economics textbook have been serialised in the prestigious
21st Century Economic Report since 2001.

7. Putting money in China’s stock market is a bad investment as well. The average profit of
investing in China between 1993 and 2002 is -16%, the worst performance among 18 countries
or items compared. The second worst is Thailand (-12%; Economist, Jan 4 2003, 58).

8. But China's ability in absorbing capital still lags far behind two or three countries. According to
the OECD, from 1992 to 2001, foreign direct investment (FDI) into the US was one trillion and
270 billion US dollars, the UK took US$440 billion, and Belgium had US$420 billion. For China, it
was at most US$380 billion (two thirds of which actually came from overseas Chinese). Also, a
big chunk of FDI has been illegally siphoned away from the mainland. Between 1982 and 1999,
the amount is estimated at (at least) US$ 130 billion (Yu 2002).

9. The most accessible English texts are Zhao (1998, 95-143; 2000), the rest are in the form of a

49



50

book (for a much greater number of articles on the watch-dog function of the media see Table 4)
in Chinese (e.g., Hou 1989, Zan 1999, Jiang 2001, Zhan 2002, Xu 2002).

10. It is said that there was a time when China, much poorer than now, contributed an astonishing
6% of her GDP to countries in the South (Wang and He 2002, 240).

References:

(Unless otherwise indicated, all texts are in Chinese or translated into Chinese.)

Cao, Qin. 2001. The Pen Is Mightier than the Sword: On Press Criticism and Investigative Reporting.
Guang Dong: People’s Publisher.

Cheng, En-fu. 1997. A Comment and Analysis of Ownership Theories in the West. Beijing:
Contemporary China Publisher.

China's Central Television (CCTV)Yearbooks, various issues.

Donald, Stephanie H., Michael Keane, and Yin Hong, eds. 2002. Media in China: Consumption,
Content and Crisis. London: Routledge (in English).

Duckett, Jane. 1998. The Entrepreneurial State in China. London: Routledge (in English).

Feng, Chien-san. 2000. Communication and Market Socialism: An Economic Analysis of Media in
China and Western Europe. Paper presented at the 25th anniversary of School of Journalism
and Communication, Chinese University, HK.

Gittings, John. 1997. Real China. From Cannibalism to Karaoke. London: Pocket Books (in
English).

Holmes, Stephen and Cass R. Sunstein. 1999. The Cost of Rights: Why Liberty Depends on Taxes.
New York: Norton (in English).

Hou, Jun. 1989. Weakened Supervision by Public Opinion. Beijing: Chinese Women'’s Publisher.

Huang, Sheng-min et al. 2001. Survey Research of China’s Media Grouping. Beijing: Chinese Price
Publisher.

Jiang, An. 2001. A Treatise on Supervision by the Press. Beijing: Xin-hua Publisher.

Lau, W. K. 2001. A Book Review (of Jane Duckett's The Entrepreneurial State in China, London:
Routledge, 1998). Capital and Class, 25th anniversary supplement, Autumn, 130-3 (in English).

Lee, Chin-Chuan. 2002. Chinese Communication: Orisms, Trajectories and Modes of
Understanding. In C. C. Lee (ed.), Chinese Media, Global Context. London: Routledge (in
English).

Liu, Zuo. 2001. Changing Taxation Institutions in China: 1978-20017. Beijing: Chinese Finance and
Economics Publisher.

Lu, Ye. 1998. A Study of the Reform Model of Shanghai Broadcasting Industry. Journalism and
Communication 5, 2, 2-12 (in English).

Lu, Di. 2002. Crisis and Opportunity for China’s TV Industry. Beijing: People’s University Press.

Lu, Xiao-hua. 2001. /ntegrating the Media. Beijing: Zhong Xin Publisher.

Lynch, Daniel C. 1999. After the Propaganda State. Media, Politics, and “Thought Work” in
Reformed China. Palo Alto: Stanford University Press.

Qian, Wei. 2002. Politics, Market and TV Institution. He-nan: People’s Publisher.

Renwick, N. 2003. Greater China, Globalization and Emancipation. In G. D. and M. T .Rawnsley
(eds.), Political Communications in Greater China: The Construction and Reflection of Identity,
293-316, London: Routledge (in English).

Roemer, John E. 1994. A Future for Socialism. Cambridge, MA: Harvard University Press (in
English).

Rosen, S. 2002. The Wolf Is Coming: Hollywood and the Chinese Film Market, 1994-2000. In
Zhang Feng-zhu et al. (eds.), Globalization and Fate of Chinese Audio-visual Industry, 336-60.
Beijing: Broadcasting Institute.

Stiglitz, Joseph. 1998. Economic Role of the State. Beijing: China's Resources.

Sun, Zheng-l et al. 2001. A Preliminary Investigation into Media’s Capital Market in China.
Journalist 4, 3-9, and 5, 20-24.

Tollison, Robert. D. 1982. Rent Seeking: A Survey. Kyk/os 35, 4, 575-602 (in English).



Tueng, Ning. 2002. A Contribution on the West Channel. Television Research, August, 34-35.

Tullock, Gordon. 1993. Rent-Seeking. Sh-Chuan: South-Western, Finance and Economics
University Press.

Wang, Hui. 1999. Contemporary Chinese Thought and the Question of Modernity. 7aiwan: A
Radical Quarterly in Social Studies 37, 1-43.

Wang, Hui. 2000. Fire at the Castle Gate. New Left Review, Nov./Dec., 69-99 (in English).

Wang, Hui. 2001. Historical Origins of Neo-liberalism and Its Critiques. A Radical Quarterly in
Social Studies 42, 1-66.

Wang, Jing. 2000. The State Question in Chinese Popular Cultural Studies. A Radical Quarterly in
Social Studies 39, 153-90.

Wang, Ning and Chao-xia Tan. 2002. Diversifying China’s TV Management. Journalist, August, 58-
60.

Wang, Si-rui and Jia-dong He. 2002. The Historical Origin of the New Authoritarianism and the
New Left. A Radical Quarterly in Social Studies 45, 209-46.

Wang, Shao-guang. 1994. Functions of the State in a Transitional Market Economy. Strategy and
Management 2, 90-96.

Wang, Shao-guang. 1995. The Limits of Devolution. Strategy and Management 2, 32-56.

Wang, Shao-guang. 1996. Public Finance and Democratic Politics. Strategy and Management 2,
32-36.

Wang, Shao-guang. 1997a. Designing Sound Institutions: Factors Determining Cooperative
Relationship between Central and Local Governments. Review of International Economics 1-
2, 32-35.

Wang, Shao-guang. 1997b. The Institutional Cause of Declining Capacity for China's Central
Government. Strategy and Management 4, 1-10.

Wang, Shao-guang. 1999. Facing Up to Inequality Challenges. Management World 4, PAGES.

Wang, Shao-guang. 2000. The Price of Power and Path-Dependent Reforms. Strategy and
Management 5, 112-15.

Wang, Shao-guang. 2001a. Building the State's Taxation Ability. China’s Social Sciences 1, 77-93.

Wang, Shao-guang. 2001b. Lessons Learnt from America’'s “Progressive era.” Reading Monthly 8,

21-25.

Wang, Shao-guang and lou-giang Wang. 2001.CHECK YEAR Citizenship, Income Tax and Budget
Regime. Strategy and Management 3, 1-14.

Wong, Kokkeong. 2001. Media and Culture in Singapore: A Theory of Controlled Commodification.

Creskill, NJ: Hampton Press (in English).

Xu, Ji-lin. 1999. Searching for a Third Way: On Dialogues between Liberals and the New Left. In
Li Sh-tao (ed.), 2000. Positions of Intellectuals, 309-33. Chang-chun: Time & Art.

Xu, Xun. 2002. The Fourth Wave of Media Infringement upon People’s Rights. Beijing: China
Customs Office Publisher.

Yang, Xiao-min and I-hu Zhou. 1999. A Case Study of China’'s Central Television. In China’s Unit
Institution, 294-340. Beijing: China’'s Economics Publisher.

Yu, Wen. 2003. What Do You Know about Runaway Capital? Surveying Runaway Capital in
Contemporary China. China’s Industrial Daily, October 18, 3.

Zan, Ai-zeng et al. 1999. The Fourth Power: From Supervision by Public Opinion to Press Law.
Beijing: National Publisher.

Zhan, Jang, ed. 2002. Watchdog for China’s Society in Transition. Beijing: China Customs Office
Publisher.

Zhang, Li-hua et al. 2003. A Contribution on Yugoslavia’s Autonomous Socialist Theory. Beijing:
Chinese Social Science Publisher.

Zhang, Shu-huan. 1998. Rent-seeking. In A Dictionary of Political Economics. Beijing: Chinese
Academy of Social Sciences.

Zhang, Yu-dan, ed. 2000. Communication and Minorities” Development. Beijing: Xin-hua.

Zhao, Hua-ueng. 2002. West Channel Needs to Stress Six Crucial Points. Television Research,
June, 4-75.

51



52

Zhao, Xiao-bin. 2001. A Report For Investing in China's Media. Xin-hua On Line.

Zhao, Yuezhi. 1998. Media, Market and Democracy in China. Between the Party Line and the
Bottom Line. Urbana: University of lllinois Press (in English).

Zhao, Yuezhi. 2000. Watchdogs on Party Leashes? Contexts and Implications of Investigative
Journalism in Post-Deng China. Journalism Studies 1, 4, 577-597 (in English).



