DANIJELA TRŠKAN DIGITRAJNOSTNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH Ljubljana 2025 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 1 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 1 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 DIGITRAJNOSTNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH Avtorica: Danijela Trškan Recenzenti: Monika Govekar Okoliš, Mojca Šorn, Bojan Balkovec, Irena Selišnik Lektorica: Aleksandra Repe Tehnično urejanje in prelom: Irena Hvala Slika na naslovnici: Online lesson – Free computer icons (flaticon.com): https://www.flaticon.com/ (4. 10. 2024) Založila: Založba Univerze v Ljubljani Za založbo: Gregor Majdič, rektor Univerze v Ljubljani Izdala: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani Za izdajatelja: Mojca Schlamberger Brezar, dekanja Filozofske fakultete Tisk: Birografika Bori, d. o. o. Ljubljana, 2025 Prva izdaja Naklada: 150 izvodov Cena: 17,90 EUR To delo je ponujeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna licenca (izjema so fotografije). / This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (except photographs). Program »Slovenska zgodovina« (P6-0235) je sofinancirala Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije iz državnega proračuna. Knjiga je izšla s podporo Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije v okviru Javnega razpisa za sofinanciranje izdajanja znanstvenih monografij. Prva e-izdaja. Publikacija je v digitalni obliki prosto dostopna na https://ebooks.uni-lj.si/ZalozbaUL DOI: 10.4312/9789612975807 Kataložna zapisa o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani Tiskana knjiga COBISS.SI-ID=232046595 ISBN 978-961-297-578-4 E-knjiga COBISS.SI-ID=232752643 ISBN 978-961-297-580-7 (PDF) Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 2 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 2 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 KAZALO VSEBINE PREDGOVOR .......................................................................................................................................7 UVOD ............................................................................................................................................ 9 PRVI DEL: DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE .................13 1 UVOD V DIGITALIZACIJO ................................................................................................14 2 DIGITALNE KOMPETENCE ..............................................................................................17 2.1 Evropski okvir digitalnih kompetenc za izobraževalce ........................................................ 17 2.2 Okvir digitalnih kompetenc za državljane ......................................................................... 24 2.3 Slovenski katalog digitalnih kompetenc ............................................................................ 28 2.4 IKT kompetence učitelja zgodovine ................................................................................... 39 3 POGLEDI ŠTUDENTOV – BODOČIH UČITELJEV ZGODOVINE O DIGITALNIH KOMPETENCAH IN DIGITALIZACIJI POUKA ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH ...........................................................................................................46 3.1 Predstavitev raziskave ...................................................................................................... 46 3.2 Pogledi, mnenja in predlogi študentov – bodočih učiteljev zgodovine o digitalnih kompetencah in digitalizaciji pouka zgodovine v osnovnih in srednjih šolah ................................................................................................................. 50 3.3 Zaključne ugotovitve in predlogi ...................................................................................... 62 4 MNENJA UČITELJEV ZGODOVINE – MENTORJEV ŠTUDENTOV NA PEDAGOŠKI PRAKSI O DIGITALNIH KOMPETENCAH IN DIGITALIZACIJI POUKA ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH ............................................................64 4.1 Predstavitev raziskave ...................................................................................................... 64 4.2 Mnenja učiteljev zgodovine – mentorjev študentov na pedagoški praksi o digitalnih kompetencah in digitalizaciji pouka zgodovine v osnovnih in srednjih šolah ................................................................................................................. 68 4.3 Zaključne ugotovitve in predlogi ...................................................................................... 84 DRUGI DEL: TRAJNOSTNOST IN KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ ................................................................................................................ 89 1 UVOD V TRAJNOSTNOST IN AGENDA ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ DO LETA 2030 ................ 90 2 KOMPETENCE ZA TRAJNOSTNOST OZ. TRAJNOSTNI RAZVOJ .......................................96 2.1 Evropski okvir kompetenc za trajnostnost ......................................................................... 97 2.2 Slovenski katalog trajnostnih kompetenc ........................................................................ 102 3 POGLEDI ŠTUDENTOV – BODOČIH UČITELJEV ZGODOVINE O TRAJNOSTNOSTI IN VKLJUČEVANJU 17 CILJEV AGENDE ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ DO LETA 2030 V POUK ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH .............................................109 3.1 Predstavitev raziskave .................................................................................................... 109 3.2 Pogledi, mnenja in predlogi študentov – bodočih učiteljev zgodovine o trajnostnosti pri pouku zgodovine v osnovnih in srednjih šolalh ...................................... 112 3.3 Zaključne ugotovitve in predlogi .................................................................................... 121 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 3 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 3 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 4 MNENJA UČITELJEV ZGODOVINE – MENTORJEV ŠTUDENTOV NA PEDAGOŠKI PRAKSI O TRAJNOSTNOSTI IN VKLJUČEVANJU 17 CILJEV AGENDE ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ DO LETA 2030 V POUK ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH ....................................................................................................123 4.1 Predstavitev raziskave ................................................................................................123 4.2 Mnenja učiteljev zgodovine – mentorjev študentov na pedagoški praksi o trajnostnosti pri pouku zgodovine v osnovnih in srednjih šolah ................................... 126 4.3 Zaključne ugotovitve in predlogi .................................................................................... 136 TRETJI DEL: DIGITALNA ORODJA IN UČNA GRADIVA ZA POUK ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH ........................................................................................139 1 SEZNAM IZBRANIH DIGITALNIH ORODIJ V LETU 2024 ...............................................140 1.1 Digitalna orodja za pripravo različnih nalog .................................................................... 140 1.2 Digitalna orodja za pripravo različnih predstavitev .......................................................... 143 1.3 Digitalna orodja za (samo)ocenjevanje .......................................................................... 145 1.4 Digitalna orodja za sodelovanje in skupno ustvarjanje .................................................... 146 1.5 Druga uporabna digitalna orodja ................................................................................... 147 2 SEZNAM IZBRANIH SPLETNIH STRANI Z DIGITALNIMI UČNIMI GRADIVI ZA POUK ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH...........................................148 3 SEZNAM IZBRANIH DIGITALNIH ORODIJ Z (GENERATIVNO) UMETNO INTELIGENCO V LETU 2024 ..........................................................................................151 3.1 Digitalna orodja z (generativno) umetno inteligenco za ustvarjanje slik ................................152 3.2 Digitalna orodja z (generativno) umetno inteligenco za ustvarjanje besedil .......................................................................................................................... 153 3.3 Digitalna orodja z (generativno) umetno inteligenco za ustvarjanje zvoka in glasbe ............................................................................................................. 154 3.4 Digitalna orodja z (generativno) umetno inteligenco za ustvarjanje videa oz. gibljivih slik .................................................................................................... 155 3.5 Digitalna orodja z (generativno) umetno inteligenco za ustvarjanje predstavitev .................................................................................................................. 156 3.6 Druga uporabna digitalna orodja z (generativno) umetno inteligenco ..................................157 4 PRIMER UPORABE DIGITALNIH ORODIJ, UČNIH GRADIV IN NAPRAV ZA OSNOVNE IN SREDNJE ŠOLE .......................................................................................158 ZAKLJUČEK .............................................................................................................................. 165 DIGITALNA LITERATURA IN VIRI ............................................................................................ 171 STVARNO IN IMENSKO KAZALO .............................................................................................. 175 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 4 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 4 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 »Digitalne kompetence sestavljajo znanja, spretnosti in stališča. Posamezniki potrebujejo znanja o digitalni tehnologiji za sporazumevanje, ustvarjalnost in inovativnost ter razumevanje in kritičnega vrednotenja priložnosti in izzivov, ki jih prinaša uporaba digitalne tehnologije. Spretnosti uporabe digitalnih tehnologij in vsebin vključujejo delo s podatki in programsko opremo, vrednotenje virov, ustvarjanje digitalnih vsebin in digitalne identitete. Uporaba digitalnih tehnologij narekuje varno in odgovorno rabo digitalne tehnologije, skrb za zdravje in okolje.« Dolinar, Mojca, Poberžnik, Anita in Jerše, Lidija (2023). Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc. 1. del: Strokovna izhodišča in priporočila. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 17. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/Vodenje-in-podpora- ucencem-pri-pridobivanju-digitalnih-kompetenc.pdf (28. 7. 2024). Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 5 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 5 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 6 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 6 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PREDGOVOR Predgovor vključuje zahvalo vsem, ki so sodelovali pri nastajanju pričujoče publikacije, in sicer se moram zahvaliti: – študentom zgodovine v štud. letu 2023/24, ki so podali mnenja o di- gitrajnosti pri pouku zgodovine in intervjuvali učitelje zgodovine – mentorje na pedagoški praksi ter sodelovali v anketni raziskavi o digitrajnosti; – učiteljem zgodovine v osnovnih in srednjih šolah, ki so avgusta in sep- tembra 2024 sodelovali v anketni raziskavi o digitrajnosti; – učiteljem zgodovine, ki so bili mentorji študentom na pedagoški praksi v osnovnih in srednjih šolah in ki so sodelovali pri intervjujih v štud. letu 2023/24; – Aleksandri Repe za lektoriranje besedila; – Ireni Hvala za opravljen prelom in oblikovanje publikacije; – dr. Bojanu Balkovcu in dr. Ireni Selišnik za strokovni pregled; – dr. Moniki Govekar Okoliš in dr. Mojci Šorn za znanstveno recenzijo; – Znanstveni založbi Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani za sofinan- ciranje izdaje publikacije. Na koncu sem moram zahvaliti tudi Centru Univerze v Ljubljani za upora-bo IKT v pedagoškem procesu,1 ki je organiziral številne uporabne delavni-ce in posvete za univerzitetne učitelje. Ljubljana, januar 2025 dr. Danijela Trškan 1 Center Digitalna UL – Center Univerze v Ljubljani za uporabo IKT v pedagoškem procesu. https://digitalna.uni-lj.si/ (6. 10. 2024). 7 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 7 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 7 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 8 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 8 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 UVOD Napredek na področju digitalizacije v začetku dvajsetih let 21. stoletja je omogočil inovativne učne pristope in strategije na vseh šolskih stopnjah vzgoje in izobraževanja tudi v Republiki Sloveniji. Pozornost je usmerjena na digitalno pismenost, komunikacijske in sodelovalne sposobnosti, spre-tnosti ter veščine pri vseh, ki so vključeni v vzgojno-izobraževalni proces. Tudi Nacionalni program vzgoje in izobraževanja za obdobje 2023–2033 v predlogih izpostavlja pri prvem prednostnem področju (Družbeni razvoj ter vloga vzgoje in izobraževanja) razvoj digitalne pismenosti, kjer predvi-deva, da bi se moralo v Sloveniji »vključiti digitalno znanje kot večpredmetni del vzgoje in izobraževanja v Sloveniji«,2 »umestiti temeljne vsebine računal-ništva in informatike v izobraževanju po celotni vertikali«3 in »promovirati izobraževanje o umetni inteligenci (UI)«.4 Digitalizacija5 učnega procesa vključuje digitalno tehnologijo, to je različna digitalna orodja, vsebine in naprave ter tako predstavlja izziv v sodobnem vzgojno-izobraževalnem delu, saj zahteva vzpostavitev takšnega učnega okolja, ki podpira in krepi razvoj digitalnih kompetenc učencev, dijakov ali študentov. V sklopu Agende za trajnostni razvoj do leta 2030 pa tudi razvoj kompetenc trajnostnega razvoja oz. delovanje v skladu z načeli trajnostne-ga razvoja.6 2 Nacionalni program vzgoje in izobraževanja za obdobje 2023–2033. Predlog. (2024). Ljubljana: Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, str. 2. https://www.gov.si/assets/ ministrstva/MVI/Dokumenti/Nacionalni-program-vzgoje-in-izobrazevanja-za- obdobje-2023-2033-predlog.pdf (28. 7. 2024). 3 Prav tam. 4 Prav tam. 5 »digitalizácija -e ž (á) 1. pretvorba podatkov in informacij v digitalno obliko: digitalizacija starih zvočnih posnetkov; projekt digitalizacije 2. uvedba, uvajanje tehnologije, ki temelji na taki pretvorbi: izpeljati popolno digitalizacijo telekomunikacijskega omrežja« Digitalizacija. https://fran.si/iskanje?View=1&Query=digitalizacija (27. 10. 2023). 6 »trájnosten -tna -o prid. (ā) 1. nanašajoč se na trajnost: trajnostni preizkus/trajnostna rast gospodarstva, podjetja/ zastar. trajnostne vrednote umetnine trajne 2. ki z namenom dolgoročnega ohranjanja čim manj obremenjuje okolje, razpoložljive naravne vire: trajnostni razvoj, turizem; trajnostna oskrba s hrano, z energijo; trajnostna potrošnja; trajnostno gospodarjenje, kmetijstvo / trajnostna raba naravnih virov« Trajnosten. https://fran.si/iskanje?View=1&Query=trajnosten (27. 10. 2023). 9 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 9 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 9 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 UVOD Zato naj bi bil digitrajnostni učitelj v prihodnosti takšen učitelj, ki bi imel poleg predmetno-strokovnega in metodičnega znanja, na eni strani tudi digitalne kompetence za spodbujanje digitalne pismenosti, na drugi strani pa kompetence za spodbujanje zelenega prehoda, trajnostnega razvoja in okoljske pismenosti pri svojih učencih, dijakih ali študentih. Nacionalni program vzgoje in izobraževanja za obdobje 2023–2033 v pre-dlogih izpostavlja pri tretjem prednostnem področju (Poučevanje, učenje, spremljanje napredka ter preverjanje in ocenjevanje znanja) trajnostno na-ravnan sistem vzgoje in izobraževanja ter razvijanje kompetenc trajnostne-ga razvoja po celotni vertikali šolskega sistema.7 Izraz digitrajnostni je prirejen po naslovu projekta Digitrajni učitelj, ki poteka v letih od 2023 do 2026 v Republiki Sloveniji.8 Digitrajni učitelj je slovenski projekt, ki ima glavni namen povečati kompetentnost strokov-nih delavcev v izobraževanju na področjih digitalne, trajnostne in finančne pismenosti. Pričujoča publikacija ima glavni namen prikazati, katere digitalne kom-petence in kompetence trajnostnega razvoja bi morali imeti študentje kot bodoči učitelji in učitelji zgodovine v osnovnih in srednjih šolah, predsta-viti poglede in mnenja študentov in učiteljev zgodovine o digitrajnosti ter predlagati možne načine vključevanja digitrajnosti v magistrski pedagoški študijski program Zgodovina Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (FF UL), zlasti pri pedagoških predmetih, ki se nanašajo na pouk zgodovine v osnovnih in srednjih šolah. Vsebina v publikaciji je razdeljena na tri dele, kjer se prvi del nanaša na digitalizacijo, drugi del pa na trajnostnost. Prvi in drugi del poleg pred-stavitve različnih modelov kompetenc, ki bi jih morali imeti vsi učitelji, vključujeta rezultate empirične raziskave, ki je bila izvedena v letih 2023 in 2024, in sicer med študenti, ki se izobražujejo za poklic učitelja zgodo-vine na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani in med osnovnošolskimi 7 Nacionalni program vzgoje in izobraževanja za obdobje 2023–2033. Predlog. (2024). Ljubljana: Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, str. 3 in 4. https://www.gov.si/ assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Nacionalni-program-vzgoje-in-izobrazevanja-za- obdobje-2023-2033-predlog.pdf (28. 7. 2024). 8 Več v: Pričetek projekta za digitalno izobraževanje zaposlenih v vzgoji in izobraževanju Digitrajni učitelj. https://www.gov.si/novice/2023-06-16-pricetek-projekta-za-digitalno- izobrazevanje-zaposlenih-v-vzgoji-in-izobrazevanju-digitrajni-ucitelj/ (30. 7. 2024); digitrajni.si. https://digitrajni.si/ (30. 7. 2024) in Digitrajni učitelj: Arnes. https://www. arnes.si/digitrajni-ucitelj/ (14. 9. 2024). 10 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 10 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 10 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 UVOD in srednješolskimi učitelji zgodovine, ki kot mentorji sodelujejo oz. so so-delovali pri mentoriranju študentov na daljši pedagoški praksi študentov zgodovine v osnovnih ali srednjih šolah. Tretji del je namenjen predstavi-tvi izbranih digitalnih orodij, ki so primerna za uporabo tudi pri predme-tu zgodovina v osnovnih in srednjih šolah, ter izbranih spletnih strani, ki vključujejo različna digitalna učna gradiva za pouk zgodovine v osnovnih in srednjih šolah. V publikaciji smo uporabili moško obliko za oba spola (npr. učitelj, študent, dijak, učenec itn.). Izraza učenec in učitelj smo uporabili za osnovno in srednjo šolo. Citirano besedilo v tekstu je posebej označeno z narekovaji in poševnim tiskom. V preglednicah so citirani vnosi v poševnem tisku, kjer pa smo dodali besedilo v preglednico, pa je to besedilo v poševnem tisku in označeno tudi z narekovaji. S publikacijo želimo učiteljem in študentom zgodovine in drugih družbo-slovnih predmetov ponuditi informacije o možnih digitalnih kompeten-cah, digitalnih orodij in gradiv ter načinih vključevanja digitrajnostnega razvoja v letih 2023 in 2024 pri predmetu zgodovina v osnovnih in srednjih šolah v Sloveniji. Zavedamo se, da se bodo vloga, vrste in načini uporabe digitalne tehnolo-gije v vzgoji in izobraževanju (VIZ9) v prihodnosti zelo hitro še razvijali in nadgrajevali. 9 VIZ: vzgoja in izobraževanje. 11 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 11 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 11 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 Uvod v digitalizacijo Digitalne kompetence Pogledi študentov – bodočih učiteljev zgodovine o digitalnih kompetencah in digitalizaciji pouka zgodovine v osnovnih in srednjih šolah Mnenja učiteljev zgodovine – mentorjev študentov na pedagoški praksi o digitalnih kompetencah in digitalizaciji pouka zgodovine v osnovnih in srednjih šolah Vzgoja in Digitalizacija izobraževanje Kompetence Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 12 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 12 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PRVI DEL: DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE UVOD V DIGITALIZACIJO DIGITALNE KOMPETENCE POGLEDI ŠTUDENTOV – BODOČIH UČITELJEV ZGODOVINE O DIGITALNIH KOMPETENCAH IN DIGITALIZACIJI POUKA ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH MNENJA UČITELJEV ZGODOVINE – MENTORJEV ŠTUDENTOV NA PEDAGOŠKI PRAKSI O DIGITALNIH KOMPETENCAH IN DIGITALIZACIJI POUKA ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 13 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 13 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PRVI DEL 1 UVOD V DIGITALIZACIJO Z digitalizacijo je povezanih več izrazov, ki jih bomo v nadaljevanju izpo-stavili, in sicer digitalna tehnologija, digitalna orodja, digitalna vsebina, umetna inteligenca, digitalna pismenost, digitalne kompetence idr. Digital-na tehnologija vedno bolj zamenjuje izraz IKT (informacijsko-komunika-cijska tehnologija). IKT: »Kratica pomeni sodobno Informacijsko-komunikacijsko tehnologijo in zajema vse naprave ali sisteme, ki omogočajo shranjevanje, priklic, obdelavo, prenos in sprejemanje informacij, torej ne le računalnike, ampak tudi radio, televizijo, telefone … Združuje naprave in programsko opremo, ki jo na teh napravah uporabljamo.«10 Digitalna tehnologija je vsak izdelek, ki se lahko uporabi »za elektronsko ustvarjanje, ogledovanje, distribuiranje, spreminjanje, shranjevanje, iskanje, po-šiljanje in sprejemanje informacij v digitalni obliki. Sem spadajo denimo osebni računalniki in naprave (npr. namizni ali prenosni računalniki, notesniki, tablični računalniki, pametni telefoni, osebni digitalni pomočniki s funkcijami prenosnih telefonov, igralne konzole, digitalni predvajalniki, bralniki e-knjig, pametni po-močniki, slušalke AR/VR in druge naprave), digitalna televizija in roboti.«11 V najširšem pomenu pa digitalna tehnologija vključuje: – »računalniška omrežja (npr. svetovni splet) in vse spletne storitve, ki jih ta omrežja podpirajo (npr. spletne strani, družbena omrežja, spletne knji-žnice itd.), – vsakršno programsko opremo (npr. programe, aplikacije, virtualna oko- lja, igre), nameščeno omrežno ali lokalno; – vsakršno strojno opremo ali »napravo« (npr. osebne računalnike, mobilne naprave, digitalne table); in – vsakršno digitalno vsebino, npr. datoteke, informacije, podatke.«12 10 Kaj je IKT. https://www.portalosv.si/digitalna-pismenost/racunalnik-kot-orodje-za- storitev/ (16. 10. 2024). 11 DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 64. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023). 12 Redecker, Christine (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev: DigCompEdu. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 88. https://www. zrss.si/pdf/digcompedu.pdf (14. 10. 2023). 14 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 14 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 14 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE Digitalna orodja so tista, ki jih »uporabljamo za določen namen ali za iz-vedbo določenega opravila pri obdelavi informacij, komuniciranju, ustvarja-nju vsebin, zagotavljanju varnosti ali reševanju problemov.«13 Digitalna vsebina »obstaja v obliki digitalnih podatkov, kodiranih v stroj-no berljivih formatih, ter jo je mogoče izdelati, si jo ogledati, deliti, poustva-riti ter shraniti s pomočjo digitalnih tehnologij. Primeri digitalnih vsebin vključujejo spletne strani in spletna mesta, družbena omrežja, podatke in podatkovne zbirke, digitalne zvočne zapise (kot je mp3), e-knjige, digitalne slike, digitalne videoposnetke, videoigre, računalniške programe ter pro-gramsko opremo.«14 Umetna inteligenca (UI) »se nanaša na strojno vodene sisteme, ki so ob upoštevanju ciljev, ki jih določijo ljudje, sposobni napovedovati, dajati pri-poročila ali sprejemati odločitve, s čimer vplivajo na resnična ali navidezna okolja.«15 Generativna umetna inteligenca (GUI): »Generativna umetna inteligenca (generativna UI, GenUI ali GUI) je umetna inteligenca, ki lahko generira besedilo, slike, videoposnetke ali druge podatke z uporabo generativnih mo-delov, pogosto kot odziv na pozive.«16 Digitalna pismenost je »sposobnost varnega in ustreznega dostopa, upra-vljanja, razumevanja, povezovanja, komuniciranja, vrednotenja in ustvarja-nja informacij s pomočjo digitalnih tehnologij za zaposlovanje, dostojna de-lovna mesta in podjetništvo. Vključuje kompetence, ki se različno imenujejo 13 DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 64. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023). 14 Redecker, Christine (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev: DigCompEdu. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 87. https://www. zrss.si/pdf/digcompedu.pdf (14. 10. 2023). 15 Policy Guidance on AI for Children. (2021), str. 16. https://www.unicef.org/innocenti/ media/1341/file/UNICEF-Global-Insight-policy-guidance-AI-children-2.0-2021.pdf v: DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 63. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023). 16 Generative Artificial Intelligence. https://en.wikipedia.org/wiki/Generative_artificial_ intelligence (14. 9. 2024). Prevod je narejen s pomočjo DeepL.com (free version). https://www.deepl.com/en/translator (14. 9. 2024): »Generative artificial intelligence (generative AI, GenAI, or GAI) is artificial intelligence capable of generating text, images, videos, or other data using generative models, often in response to prompts.« 15 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 15 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 15 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PRVI DEL računalniška pismenost, pismenost na področju IKT, informacijska pisme-nost in medijska pismenost.«17 Digitalne kompetence: »Digitalna kompetenca vključuje samozavestno, kri-tično in odgovorno uporabo digitalnih tehnologij in njihovo vključevanje pri učenju, delu in družbenem udejstvovanju.«18 Tudi za digitalne kompeten-ce velja enako kot za vse druge kompetence: »Kompetence so kombinacija znanja, spretnosti in stališč – povedano drugače, sestavljajo jih koncepti in dejstva (tj. znanje), opisi spretnosti (npr. sposobnost izvajanja postopkov) in stališča (npr. nagnjenja, v ukrepanje usmerjena naravnanost /…/).«19 17 Law, Nancy, Woo, David, de la Torre, Jimmy in Wong, Gary (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. Montreal, Quebec: UNESCO Institute for Statistics, str. 6. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000265403 (31. 7. 2024). Prevod je narejen s pomočjo DeepL.com (free version). https://www.deepl.com/en/translator (1. 8. 2024): »Digital literacy is the ability to access, manage, understand, integrate, communicate, evaluate and create information safely and appropriately through digital technologies for employment, decent jobs and entrepreneurship. It includes competences that are variously referred to as computer literacy, ICT literacy, information literacy and media literacy.« 18 Priporočilo Sveta o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje, 22. maj 2018, ST 9009 2018 INIT v: DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 3. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023); Isto v: European Council (2018). Recommendation of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning, ST/9009/2018/INIT, OJ C 189, 4. 6. 2018, str. 1–13 v: Digital Literacy for Children: Exploring Definitions and Frameworks. Scoping Paper. (2019). UNICEF Office of Global Insight and Policy, str. 11. https://www.unicef. org/innocenti/media/1216/file/%20UNICEF-Global-Insight-digital-literacy-scoping- paper-2020.pdf (31. 7. 2024). Podobno je prevedeno: Vuorikari, Riina, Kluzer, Stefano in Punie, Yves (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With New Examples of Knowledge, Skills and Attitudes. Luxembourg, Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/ JRC128415 v: Dolinar, Mojca, Poberžnik, Anita in Jerše, Lidija (2023). Vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc. 1. del: Strokovna izhodišča in priporočila. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 17. https://www.zrss.si/wp-content/ uploads/2023/08/Vodenje-in-podpora-ucencem-pri-pridobivanju-digitalnih-kompetenc. pdf (28. 7. 2024). 19 DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 3. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023). 16 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 16 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 16 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE 2 DIGITALNE KOMPETENCE »Za uspešno integracijo digitalnih tehnologij v pouk morajo biti z digital-nimi kompetencami opolnomočeni tudi učitelji, da lastno znanje, veščine in kompetence z digitalnega področja prenesejo v prakso. /…/ Znati mo-rajo izkoristiti prednosti digitalnih tehnologij, da bi svoj pouk naredili še boljši in bi učenci postali dejavnejši, kar pa vpliva tudi na izobraževalni proces. Učitelji morajo biti digitalno kompetentni na vsaj treh ravneh, da bi digitalne kompetence lahko razvijali pri učencih: na osebni, strokovni in pedagoški ravni. Če želi učitelj digitalno tehnologijo uporabljati pri pouku, mora vedno razmisliti, kako jih za učinkovito doseganje ciljev uporabiti. Z digitalnimi tehnologijami lahko učitelj podpre vse faze pouka; od preverja-nja predznanja, določanja namenov učenja, kriterijev uspešnosti, dokazov o učenju, povratne informacije, vrednotenja, tudi samovrednotenja in vr-stniškega vrednotenja.«20 V nadaljevanju predstavljamo sezname digitalnih kompetenc, ki bi jih morali imeti učitelji oz. izobraževalci, in sicer Evropski okvir digitalnih kompetenc za izobraževalce, Okvir digitalnih kompetenc za državlja-ne, Slovenski katalog digitalnih kompetenc in IKT kompetence učitelja zgodovine. 2.1 Evropski okvir digitalnih kompetenc za izobraževalce Evropski okvir digitalnih kompetenc za izobraževalce (DigCompEdu) vključuje nabor digitalnih kompetenc, ki jih potrebujejo izobraževalci za svoj poklic in jim omogočajo uporabo tistih digitalnih tehnologij, ki izbolj-šujejo učni proces.21 Avtorica teh kompetenc meni, da bi morali biti izobraževalci vzorniki svo-jim učencem, jim znati pokazati svoje digitalne kompetence in jih naučiti ustvarjalno in kritično uporabljati digitalne tehnologije. Ker so izobraževalci 20 Bregač, Špela (2023). Uporaba digitalne tehnologije pri pouku slovenščine v: Digitalna tehnologija pouk razvija. Zbornik prispevkov. Ur. Inge Breznik. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 132. https://www.zrss.si/wp-content/ uploads/2023/03/Digitalna_tehnologija_pouk_razvija.pdf (16. 9. 2023). 21 Redecker, Christine (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev: DigCompEdu. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 6. https://www.zrss. si/pdf/digcompedu.pdf (14. 10. 2023). 17 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 17 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 17 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PRVI DEL v prvi vrsti učitelji, bi potrebovali »poleg splošnih digitalnih kompetenc za živ ljenje in delo, specifične digitalne kompetence za izobraževalce, ki jim omogočajo učinkovito rabo digitalnih tehnologij za poučevanje.«22 Evropski okvir digitalnih kompetenc za izobraževalce vključuje 22 digital-nih kompetenc, ki so razdeljene v šest področij (Preglednica 1): poklicno delovanje, digitalni viri, poučevanje in učenje, vrednotenje, opolnomoče-nje učencev ter vodenje in podpora učencem pri pridobivanju digitalnih kompetenc. Preglednica 1: Evropski okvir digitalnih kompetenc za izobraževalce23 PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 1. Poklicno delovanje 1.1 Organizacijsko Raba digitalnih tehnologij za komuniciranje izboljšanje organizacijskega (Raba digitalnih komuniciranja z učenci, starši in tehnologij za drugimi deležniki. komuniciranje, Prispevanje k skupnemu razvoju in sodelovanje in izboljšanju strategij organizacijskega strokovni razvoj) komuniciranja. 1.2 Strokovno Raba digitalnih tehnologij za sodelovanje sodelovanje z drugimi izobraževalci, skupna raba in izmenjava znanj ter izkušenj in sodelovanje pri inovacijah pedagoških praks. 1.3 Reflektivna Individualno in soustvarjalno praksa razmišljanje, kritična presoja ter aktiven razvoj lastne digitalne pedagoške prakse in prakse širše izobraževalne skupnosti. 1.4 Digitalno Raba digitalnih virov in sredstev za stalno strokovno stalen strokovni razvoj. spopolnjevanje (DSSS) 22 Prav tam, str. 13. 23 Podatki v preglednici so v celoti vzeti in urejeni v preglednico iz: Redecker, Christine (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev: DigCompEdu. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 14 (1. stolpec), str. 22 in 23 (2. in 3. stolpec). https://www.zrss.si/pdf/digcompedu.pdf (14. 10. 2023). 18 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 18 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 18 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 2. Digitalni viri 2.1 Izbiranje Prepoznavanje, vrednotenje digitalnih virov in izbiranje digitalnih virov za (Iskanje, izdelovanje poučevanje in učenje. in deljenje digitalnih Upoštevanje specifičnih učnih ciljev, virov) konteksta, pedagoških pristopov in skupine učencev pri izbiri digitalnih virov ter načrtovanju njihove rabe. 2.2 Izdelovanje Poustvarjanje in nadgrajevanje in poustvarjanje obstoječih virov z odprtimi dovoljenji digitalnih virov ter drugimi viri, kjer je to dovoljeno. Izdelava ali soustvarjanje novih digitalnih izobraževalnih virov. Upoštevanje specifičnih učnih ciljev, konteksta, pedagoških pristopov in skupine učencev pri oblikovanju digitalnih virov ter načrtovanju njihove rabe. 2.3 Upravljanje, Organizacija digitalnih vsebin ter zaščita in deljenje zagotavljanje dostopa za učence, digitalnih virov starše in druge izobraževalce. Učinkovita zaščita občutljivih digitalnih vsebin. Spoštovanje ter pravilna raba pravil o zasebnosti in avtorskih pravicah. Razumevanje rabe in podeljevanje pravic odprtih dovoljenj ter odprtih izobraževalnih virov, vključno s pogoji rabe. 3. Poučevanje in 3.1 Poučevanje Načrtovanje in vpeljava digitalnih učenje naprav in virov v proces poučevanja za izboljšanje učinkovitosti (Upravljanje in učiteljevega posredovanja. organizacija rabe Ustrezno upravljanje in organizacija digitalnih tehnologij digitalnih izobraževalnih strategij. pri poučevanju in Preizkušanje in razvoj novih oblik ter učenju) metod poučevanja. 19 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 19 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 19 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PRVI DEL PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 3.2 Vodenje Raba digitalnih tehnologij in storitev za izboljšanje komunikacije z učenci na individualni in skupni ravni znotraj in zunaj pouka. Raba digitalnih tehnologij za pravočasno in ciljno usmerjeno vodenje ter pomoč. Preizkušanje in razvoj novih oblik ter formatov za zagotavljanje vodenja in podpore. 3.3 Sodelovalno Raba digitalnih tehnologij za učenje spodbujanje in izboljšanje sodelovanja med učenci. Omogočiti učencem rabo digitalnih tehnologij v okviru skupinskih nalog kot sredstvo za izboljšanje komunikacije, sodelovanja ter sodelovalnega pridobivanja znanja. 3.4 Raba digitalnih tehnologij za podporo Samouravnavanje samouravnavanja učenja, ki učencem učenja omogoča načrtovanje, spremljanje in razmišljanje o lastnem procesu učenja, dokaz o napredku, izmenjavo vpogledov ter iskanje ustvarjalnih rešitev. 4. Vrednotenje 4.1 Strategije Raba digitalnih tehnologij za vrednotenja formativno in sumativno vrednotenje. (Raba digitalnih Podpora raznovrstnosti in ustreznosti tehnologij in strategij formatov ter pristopov vrednotenja. za izboljšanje 4.2 Analiza Ustvarjanje, izbira ter kritična vrednotenja) dokazov analiza in razlaga digitalnih dokazov o učenčevih dejavnostih, uspešnosti ter napredku za izboljšanje poučevanja in učenja. 20 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 20 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 20 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 4.3 Povratne Raba digitalnih tehnologij za informacije in ciljno usmerjene in pravočasne načrtovanje povratne informacije učencem ter za prilagajanje strategij poučevanja in zagotavljanje ciljne podpore na podlagi dokazov, pridobljenih s pomočjo digitalnih tehnologij. Pomoč učencem in staršem pri razumevanju dokazov, pridobljenih z digitalnimi tehnologijami, ter njihova raba pri sprejemanju odločitev. 5. Opolnomočenje 5.1 Dostopnost in Zagotavljanje dostopa do učnih virov učencev vključenost in dejavnosti vsem učencem, vključno tistim s posebnimi potrebami. (Raba digitalnih Upoštevanje in odziv na (digitalna) tehnologij za pričakovanja, zmožnosti, načine večjo vključenost, rabe ter napačne predstave učencev personalizacijo in kot tudi kontekstualne, fizične ali aktivno sodelovanje kognitivne omejitve njihove rabe učencev) digitalnih tehnologij. 5.2 Diferenciacija Raba digitalnih tehnologij za in personalizacija naslavljanje različnih učnih potreb učencev, kar učencem omogoči napredovanje po različnih stopnjah in z različno hitrostjo ter izbiro lastnih učnih poti in ciljev. 5.3 Aktivno Raba digitalnih tehnologij vključevanje za spodbujanje aktivnega in učencev ustvarjalnega sodelovanja učencev pri učnem predmetu. Raba digitalnih tehnologij pri pedagoških strategijah, ki spodbujajo učenčeve transverzalne veščine, poglobljeno razmišljanje in ustvarjalno izražanje. Odpiranje učnega procesa novim temam, ki temeljijo na resničnem življenju in učence vključijo v praktične dejavnosti, znanstveno raziskovanje ali reševanje zapletenih problemov oziroma na druge načine povečujejo aktivno sodelovanje učencev pri zahtevnejših temah. 21 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 21 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 21 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PRVI DEL PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 6. Vodenje in 6.1 Informacijska Vključevanje učnih dejavnosti, podpora učencem in medijska nalog ter različne vrste vrednotenj, pri pridobivanju pismenost ki od učencev zahtevajo, da izkažejo digitalnih kompetenc potrebo po informacijah; poiščejo informacije in vire v digitalnih (Opolnomočenje okoljih; jih organizirajo, obdelajo, učencev za ustvarjalno analizirajo ter razložijo in primerjajo in odgovorno rabo ter kritično ocenijo verodostojnost in digitalnih tehnologij zanesljivost njihovih virov. za pridobivanje informacij, komuniciranje, izdelovanje vsebin, 6.2 Digitalno Vključevanje učnih dejavnosti, dobro počutje ter komuniciranje in nalog ter vrednotenja, ki od učencev reševanje problemov) sodelovanje zahtevajo učinkovito in odgovorno rabo digitalnih tehnologij za komuniciranje, sodelovanje ter aktivno državljanstvo. 6.3 Izdelovanje Vključevanje učnih dejavnosti, digitalnih vsebin nalog in vrednotenja, ki od učencev zahtevajo, da se izrazijo prek digitalnih sredstev ter poustvarjajo in izdelujejo digitalne vsebine v različnih formatih. Prenos znanja o rabi avtorskih pravic in dovoljenj v povezavi z digitalnimi vsebinami, navajanju virov ter dodelitvi licenc. 6.4 Odgovorna Zagotavljanje ukrepov za dobro raba počutje učencev v fizičnem, psihičnem in družbenem smislu med rabo digitalnih tehnologij. Opolnomočenje učencev pri upravljanju s tveganji ter varni in odgovorni rabi digitalnih tehnologij. 6.5 Digitalno Vključevanje učnih dejavnosti, reševanje nalog ter vrednotenja, ki od učencev problemov zahtevajo, da prepoznajo in rešijo tehnične težave ali tehnološko znanje ustvarjalno uporabijo v novih situacijah. 22 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 22 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 22 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE Ker je za študente – bodoče učitelje pomembno v prvi fazi poučevanje (3.1), navajamo primere dejavnosti: – »Raba tehnologij med poukom kot podpora poučevanju, npr. interaktivne table, mobilne naprave. – Organizacija učne ure na način, ki povezuje različne (v učitelja usmerje- ne in v učenca usmerjene) digitalne dejavnosti z namenom podpore ure-sničevanju učnih ciljev. – Priprava učnih ur, dejavnosti ter interakcij v digitalnem okolju. – Organizacija in upravljanje vsebin, sodelovanja ter interakcij v digital- nem okolju. – Upoštevanje načina, kako lahko digitalni pedagoški pristopi izobraževal- ca – bodisi neposredno ali v digitalnem okolju – zagotovijo najboljšo pod-poro uresničevanju učnih ciljev. – Razmišljanje o učinkovitosti in ustreznosti izbranih digitalnih pedago- ških strategij ter odprto prilagajanje metod in strategij. – Preizkušanje ter razvoj novih oblik in pedagoških metod poučevanja (npr. obrnjeno učenje).«24 V nadaljevanju predstavljamo tudi digitalno orodje za samoocenjevanje digitalnih kompetenc učiteljev, ki je brezplačno evropsko orodje, in sicer »SELFIE for TEACHERS«.25 S pomočjo tega orodja lahko učitelji pridobijo povratno informacijo oz. oceno o svojih digitalnih kompetencah, in sicer »kako uporabljajo digital-ne tehnologije v svoji praksi, kako podpirajo digitalna znanja in spretnosti učencev, kako uporabljajo tehnologijo za komuniciranje in sodelovanje ter za lastno strokovno izpopolnjevanje.«26 Učitelji lahko ocenijo svoje digitalne kompetence na šestih področjih (1. Poklicno udejstvovanje, 2. Digitalni viri, 3. Poučevanje in učenje, 4. Ocenjevanje, 5. Opolnomočenje učencev in 6. Spodbujanje digitalne kom-petence učencev) in na šestih ravneh: 1. Začetnik (A1), Radovednež (A2), 24 Redecker, Christine (2018). Evropski okvir digitalnih kompetenc izobraževalcev: DigCompEdu. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 50. https://www. zrss.si/pdf/digcompedu.pdf (14. 10. 2023). 25 SELFIE for TEACHERS – European Education Area. https://education.ec.europa.eu/ sl/selfie-for-teachers (3. 1. 2024). 26 Sambolić Beganović, Amela, Deutsch, Tomi, Dermota, Petra, Klemenčič, Dušan in Jerše, Lidija (2023). Zakaj digitalna strategija? Priporočila snovalcem digitalnih strategij. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 20. https://www.zrss.si/ wp-content/uploads/2023/08/Zakaj-digitalna-strategija.pdf (14. 10. 2023). 23 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 23 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 23 17. 04. 2025 14:43:51 17. 04. 2025 14:43:51 PRVI DEL 3. Uporabnik (B1), 4. Strokovnjak (B2), 5. Raziskovalec (C1) in 6. Mojster (C2).27 Tako lahko učitelji izvedo, na katerih področjih so dobri in pri ka-terih področjih bi potrebovali nadaljnje usposabljanje oz. strokovni razvoj, če bi želeli biti digitalno kompetentni oz. usposobljeni učitelji za uporabo digitalne tehnologije. 2.2 Okvir digitalnih kompetenc za državljane Okvir digitalnih kompetenc za državljane (skrajšano DigComp 2.2) vključuje opise digitalnih kompetenc, ki so razporejene v pet področij (Preglednica 2): informacijska in podatkovna pismenost, komunicira-nje in sodelovanje, ustvarjanje digitalnih vsebin, varnost in reševanje problemov. Okvir oz. izbor kompetenc je namenjen »izboljšanju digitalnih kompetenc državljanov, nadaljnje pomoči odločevalcem pri oblikovanju politik, ki pod-pirajo krepitev digitalnih kompetenc, in načrtovanju pobud za izobraževa-nje in usposabljanje, da se izboljša digitalna kompetentnost določenih ciljnih skupin.«28 27 Vzeto in prirejeno po: Sambolić Beganović, Amela, Deutsch, Tomi, Dermota, Petra, Klemenčič, Dušan in Jerše, Lidija (2023). Zakaj digitalna strategija? Priporočila snovalcem digitalnih strategij. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 20. https://www. zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/Zakaj-digitalna-strategija.pdf (14. 10. 2023). 28 DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 2. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023). 24 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 24 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 24 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE Preglednica 2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane29 PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 1. Informacijska 1.1 Brskanje, »Jasno izražanje informacijskih in podatkovna iskanje in potreb, iskanje podatkov, informacij in pismenost filtriranje vsebin v digitalnih okoljih, dostopanje podatkov, do njih in krmarjenje med njimi. informacij in Oblikovanje in dopolnjevanje osebnih digitalnih vsebin strategij iskanja.«30 1.2 Vrednotenje »Analiziranje, primerjanje in podatkov, kritično vrednotenje verodostojnosti informacij in in zanesljivosti virov podatkov, digitalnih vsebin informacij in digitalnih vsebin. Analiziranje, interpretiranje in kritično vrednotenje podatkov, informacij in digitalnih vsebin.«31 1.3 Upravljanje »Organiziranje in shranjevanje podatkov, podatkov, informacij in vsebin za informacij in bodočo uporabo v digitalnih okoljih. digitalnih vsebin Njihovo organiziranje in obdelovanje v strukturiranem okolju.«32 2. Komuniciranje in 2.1 Interakcija z »Interakcija z uporabo različnih sodelovanje uporabo digitalnih digitalnih tehnologij in razumevanje tehnologij ustreznih sredstev digitalne komunikacije v danih okoliščinah.«33 2.2 Deljenje »Deljenje podatkov, informacij in informacij in digitalnih vsebin z drugimi z uporabo vsebin z uporabo ustreznih digitalnih tehnologij. digitalnih Delovanje v vlogi posrednika, tehnologij seznanjenost s praksami navajanja virov in avtorstva.«34 29 Podatki v preglednici (1. in 2. stolpec) so v celoti vzeti in urejeni v preglednico iz: DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 4. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023). 30 DigComp 2.2: Okvir digitalnih kompetenc za državljane. Z novimi primeri rabe znanja, spretnosti in stališč. (2023). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 9. https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/08/DigComp-2-2-Okvir-digitalnih- kompetenc.pdf (14. 10. 2023). 31 Prav tam, str. 11. 32 Prav tam, str. 13. 33 Prav tam, str. 15. 34 Prav tam, str. 17. 25 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 25 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 25 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 PRVI DEL PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 2.3 Državljansko »Udejstvovanje v družbi z uporabo udejstvovanje z javnih in zasebnih digitalnih uporabo digitalnih storitev. Iskanje priložnosti za tehnologij samoopolnomočenje in aktivno državljanstvo z uporabo ustreznih digitalnih tehnologij.«35 2.4 Sodelovanje z »Uporaba digitalnih orodij in uporabo digitalnih tehnologij za sodelovalne procese ter tehnologij za skupno graditev in soustvarjanje podatkov, virov in znanja.«36 2.5 Spletni bonton »Upoštevanje vedenjskih pravil ter strokovnega znanja in izkušenj pri uporabi digitalnih tehnologij in interakciji v digitalnih okoljih. Prilagajanje komunikacijskih strategij specifičnim ciljnim skupinam ob upoštevanju kulturne in generacijske raznolikosti v digitalnih okoljih.«37 2.6 Upravljanje »Ustvarjanje in upravljanje ene ali digitalne identitete več digitalnih identitet, varovanje lastnega ugleda, delo s podatki, ki jih ustvarimo z uporabo različnih digitalnih orodij in storitev ter v različnih digitalnih okoljih.«38 3. Ustvarjanje 3.1 Razvoj »Ustvarjanje in urejanje digitalnih digitalnih vsebin digitalnih vsebin vsebin v različnih formatih, da se izraziš z uporabo digitalnih sredstev.«39 3.2 Umeščanje »Spreminjanje, izpopolnjevanje in poustvarjanje in vključevanje novih informacij digitalnih vsebin in vsebin v obstoječe znanje in vire za ustvarjanje novih, izvirnih in aktualnih vsebin ter krepitev znanja.«40 35 Prav tam, str. 19. 36 Prav tam, str. 21. 37 Prav tam, str. 23. 38 Prav tam, str. 25. 39 Prav tam, str. 27. 40 Prav tam, str. 29. 26 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 26 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 26 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 3.3 Avtorske »Razumevanje avtorskih pravic pravice in licence in licenc na področju digitalnih informacij in vsebin.«41 3.4 Programiranje »Načrtovanje in razvoj zaporedij razumljivih ukazov računalniškemu sistemu za rešitev danega problema ali izvedbo določene naloge.«42 4. Varnost 4.1 Skrb za varnost »Varovanje naprav in digitalnih naprav vsebin ter razumevanje tveganj in nevarnosti v digitalnih okoljih. Poznavanje varnostnih ukrepov ter skrb za verodostojnost in zasebnost.«43 4.2 Varovanje »Varovanje osebnih podatkov in osebnih podatkov zasebnosti v digitalnih okoljih. in zasebnosti Razumevanje, kako uporabljati in deliti osebno prepoznavne informacije ter hkrati sebe in druge varovati pred škodo. Razumevanje, da ponudniki digitalnih storitev uporabljajo pravilnike o zasebnosti (ang. privacy policy), s katerimi seznanijo uporabnike o uporabi njihovih osebnih podatkov.«44 4.3 Skrb za zdravje »Sposobnost izogibanja zdravstvenim in dobrobit tveganjem in nevarnostim za dobro telesno in duševno počutje pri uporabi digitalnih tehnologij. Sposobnost zaščititi sebe in druge pred morebitnimi nevarnostmi v digitalnih okoljih (npr. kibernetskim ustrahovanjem). Zavedanje pomena digitalnih tehnologij za socialno blagostanje in socialno vključenost.«45 4.4 Varstvo okolja »Zavedanje vplivov digitalnih tehnologij in njihove uporabe na okolje.«46 41 Prav tam, str. 31. 42 Prav tam, str. 33. 43 Prav tam, str. 35. 44 Prav tam, str. 37. 45 Prav tam, str. 39. 46 Prav tam, str. 41. 27 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 27 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 27 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 PRVI DEL PODROČJE KOMPETENCA OPISNIK 5. Reševanje 5.1 Reševanje »Prepoznavanje tehničnih težav pri problemov tehničnih težav delu z napravami in pri uporabi digitalnih okolij ter njihovo reševanje (od odpravljanja napak do reševanja zahtevnejših težav).«47 5.2 Ugotavljanje »Ocenjevanje potreb ter potreb in prepoznavanje, vrednotenje, izbira opredelitev in uporaba digitalnih orodij in tehnoloških možnih tehnoloških odzivov ter odzivov njihovo reševanje. Prilagajanje in spreminjanje digitalnih okolij glede na osebne potrebe (npr. dostopnost).«48 5.3 Ustvarjalna »Uporaba digitalnih orodij in uporaba digitalne tehnologij za ustvarjanje znanja ter tehnologije za uvajanje novosti v postopke in proizvode. Posamična in skupinska uporaba kognitivnih procesov za lažje razumevanje in razreševanje konceptualnih problemov in problemskih situacij v digitalnih okoljih.«49 4.4 Prepoznavanje »Razumevanje, kje se kažejo možnosti vrzeli v digitalnih za izboljšanje ali dopolnitev lastnih kompetencah digitalnih kompetenc. Sposobnost nudenja podpore drugim pri razvoju digitalnih kompetenc. Iskanje priložnosti za samorazvoj in redno spremljanje razvoja na digitalnem področju.«50 2.3 Slovenski katalog digitalnih kompetenc Slovenski katalog digitalnih kompetenc je nastal v okviru projekta Digi-trajni učitelj, ki digitalne kompetence za strokovne in vodstvene delavce razvršča v 11 sklopov (Preglednica 3): informacijska in podatkovna pi-smenost, komuniciranje in sodelovanje, ustvarjanje digitalnih vsebin, var-nost, reševanje problemov, poklicno delovanje, digitalni viri, poučevanje in 47 Prav tam, str. 43. 48 Prav tam, str. 45. 49 Prav tam, str. 47. 50 Prav tam, str. 49. 28 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 28 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 28 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE učenje, vrednotenje, opolnomočenje učečih se oseb in spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri učečih se osebah.51 Preglednica 3: Digitalne kompetence strokovnih in vodstvenih delavcev (Digitrajni učitelj)52 KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA A: Informacijska in Brska, išče in filtrira podatke, informacije in digitalne podatkovna pismenost vsebine. Jasno izraža informacijske potrebe, išče podatke, informacije in vsebine v digitalnih okoljih, dostopa do njih ter krmarji med njimi. Oblikuje in dopolnjuje osebne strategije iskanja. Vrednoti podatke, informacije in digitalne vsebine. Analizira, primerja in kritično vrednoti verodostojnost in zanesljivost virov podatkov, informacij in digitalnih vsebin. Prav tako analizira, interpretira in kritično vrednoti podatke, informacije in digitalne vsebine. Upravlja podatke, informacije in digitalne vsebine. Organizira in shranjuje podatke, informacije in vsebine za bodočo uporabo v digitalnih okoljih ter jih organizira in obdeluje v strukturiranem okolju. B: Komuniciranje Interaktira z uporabo digitalnih tehnologij. in sodelovanje Interagira z uporabo različnih digitalnih tehnologij in razume rabo. Deli informacije in vsebine z uporabo digitalnih tehnologij. /…/ Udejstvuje se državljansko z uporabo digitalnih tehnologij. Udejstvuje se v družbi z uporabo javnih in zasebnih digitalnih storitev ter išče priložnosti za samoopolnomočenje in aktivno državljanstvo z uporabo ustreznih digitalnih tehnologij. 51 Projekt Digitrajni učitelj. Katalog kompetenc (2023). 1. verzija. Digitalne kompetence strokovnih in vodstvenih delavcev. https://digitrajni.si/katalog-kompetenc/digitalne- kompetence-strokovnih-in-vodstvenih-delavcev (30. 7. 2024). Sklop I: Digitalni viri, ki je bil dvakrat poimenovan isto, smo preimenovali v sklop I: Vrednotenje. 52 V celoti vzeto iz: Projekt Digitrajni učitelj. Katalog kompetenc (2023). 1. verzija. Digitalne kompetence strokovnih in vodstvenih delavcev. https://digitrajni.si/katalog- kompetenc/digitalne-kompetence-strokovnih-in-vodstvenih-delavcev (30. 7. 2024). 29 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 29 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 29 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 PRVI DEL KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA Sodeluje z uporabo digitalnih tehnologij. Uporablja digitalna orodja in tehnologije za sodelovalne procese ter za skupno graditev in soustvarjanje podatkov, virov in znanja. Upošteva vedenjska pravila ter strokovno znanje in izkušnje pri uporabi digitalnih tehnologij in interakciji v digitalnih okoljih. Prilagaja komunikacijske strategije specifičnim ciljnim skupinam ob upoštevanju kulturne in generacijske raznolikosti v digitalnih okoljih. Upravlja digitalno identiteto ali identitete. Ustvarja in upravlja eno ali več digitalnih identitet, varuje lasten ugled, dela s podatki, ki jih ustvari z uporabo različnih digitalnih orodij in storitev ter v različnih digitalnih okoljih. C: Ustvarjanje digitalnih Razvija digitalne vsebine. vsebin Ustvarja in ureja digitalne vsebine v različnih formatih, da se izrazi z uporabo digitalnih sredstev. Umešča in poustvarja digitalne vsebine. Spreminja, izpopolnjuje in vključuje nove informacije in vsebine v obstoječe znanje in vire za ustvarjanje novih, izvirnih in aktualnih vsebin ter krepitve znanja. Razume avtorske pravice in licence na področju digitalnih informacij in vsebin. Načrtuje in razvija zaporedja razumljivih ukazov računalniškemu sistemu za rešitev danega problema ali izvedbo določene naloge. D: Varnost Skrbi za varnost naprav. Varuje naprave in digitalne vsebine ter razume tveganja in nevarnosti v digitalnih okoljih. Pozna varnostne ukrepe ter skrbi za verodostojnost in zasebnost. Varuje osebne podatke in zasebnost. Varuje osebne podatke in zasebnost v digitalnih okoljih, razume, kako uporabljati in deliti osebno prepoznane informacije ter hkrati sebe in druge varovati pred škodo. Razume, da ponudniki digitalnih storitev uporabljajo pravilnike o zasebnosti, s katerimi seznanjajo uporabnike o uporabi njihovih osebnih podatkov. 30 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 30 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 30 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA Skrbi za zdravje in dobrobit. Izogiba se zdravstvenim tveganjem in nevarnostim za dobro telesno in duševno počutje pri uporabi digitalnih tehnologij. Zna zaščititi sebe in druge pred morebitnimi nevarnostmi v digitalnih okoljih, vključno s kibernetskim ustrahovanjem. Zaveda se pomena digitalnih tehnologij za socialno blagostanje in socialno vključenost. Varuje okolje. Zaveda se vplivov digitalnih tehnologij in njihove uporabe na okolje. E: Reševanje problemov Rešuje tehnične težave. Prepoznava tehnične težave pri delu z napravami in pri uporabi digitalnih okolij ter jih rešuje, vključno z odpravljanjem napak in reševanjem zahtevnejših težav. Ugotavlja potrebe in opredeljuje tehnološke odzive. Ocenjuje potrebe, prepoznava, vrednoti, izbira in uporablja digitalna orodja ter tehnološke odzive in jih rešuje. /…/ Ustvarjalno uporablja digitalno tehnologijo. /…/ Prilagaja in spreminja digitalna okolja glede na osebne potrebe, vključno z zagotavljanjem dostopnosti. Prepoznava vrzeli v digitalnih kompetencah. Razume, kje se kažejo možnosti za izboljšanje ali dopolnitev lastnih digitalnih kompetenc. Zna ponujati podporo drugim pri razvoju digitalnih kompetenc. Išče priložnosti za samorazvoj in redno spremlja razvoj na digitalnem področju. F: Poklicno delovanje Uporablja digitalne tehnologije za izboljšanje organizacijskega komuniciranja z učečimi se osebami, starši in drugimi deležniki. Zaveda se svoje digitalne identitete. Prispeva k skupnemu razvoju in izboljšanju strategij organizacijskega komuniciranja. 31 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 31 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 31 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 PRVI DEL KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA Uporablja digitalne tehnologije za sodelovanje z drugimi izobraževalci. Uporablja in izmenjuje znanje ter izkušnje in sodelovanje pri inovacijah pedagoških praks. Sodeluje z učitelji, vzgojitelji in ostalimi deležniki drugih institucij pri razvoju specifičnih načrtov in projektov, ki jih vodi šola. Udejstvuje se v reflektivni praksi. Izkazuje individualno in soustvarjalno razmišljanje, kritično presojo ter aktivno razvija lastno digitalno pedagoško prakso in prakso širše izobraževalne skupnosti. Učinkovito in etično interagira s sodelavci, učečimi se osebami in okoljem. Stalno se strokovno izpopolnjuje v digitalnem okolju. Uporablja digitalne vire in sredstva za stalen strokovni razvoj. Varuje osebne podatke, zasebnost, zagotavlja varnost in skrbi za digitalno dobrobit. Skrbi za varno, etično, uravnoteženo in zavestno uporabo digitalnih tehnologij pri učnem procesu. Zaveda se pomena zaščite osebnih podatkov, komunikacije in dostopa do naprav v izobraževalnem okolju. Ozaveščen je o lokalni in globalni politiki rabe digitalne tehnologije. Organizira in trajnostno upravlja šolsko okolje ter izobraževalne vire. Je ozaveščen o vplivu nacionalnih in mednarodnih politik rabe digitalne tehnologije. G: Digitalni viri Izbira sodobne digitalne vire. Prepozna, vrednoti in zbira digitalne vire za poučevanje in učenje. Upošteva specifične učne cilje, kontekst, pedagoške pristope in skupine učečih se oseb pri izbiri digitalnih virov ter načrtovanju njihove rabe. Sposoben je pojasniti ključna načela kakovosti podatkov, pridobljenih z algoritmi, na primer v sistemih UI. 32 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 32 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 32 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA Upravlja, zaščiti in deli sodobne digitalne vire. Razume pomen organizacije digitalnih vsebin in zagotavljanja dostopa za učeče se osebe, starše ter druge izobraževalce. Ve, kako učinkovito zaščititi občutljive digitalne vsebine in spoštovati ter pravilno uporabljati pravila o zasebnosti ter avtorske pravice. Razume tudi uporabo in podeljevanje pravic odprtih dovoljenj ter odprtih izobraževalnih virov, vključno s pogoji rabe. Poleg tega se zaveda, da za upravljanje digitalnih virov veljajo nacionalni predpisi in predpisi EU, na primer GDPR (Splošna uredba o varstvu podatkov) ter predpisi o umetno inteligentnih sistemih. H: Poučevanje in učenje Oblikuje in načrtuje uporabo digitalnih tehnologij v procesu učenja in poučevanja na kritičen način z namenom izboljšati učinkovitost svojega posredovanja. Ustrezno upravlja in organizira digitalne izobraževalne strategije. Preizkuša in razvija nove oblike in metode poučevanja in učenja z digitalnimi viri in storitvami, pri čemer zagotavlja dostopnost in varnost, načrtuje učenje glede na različna trajanja in modalitete ter prilagaja digitalna sredstva ciljnemu občinstvu in ciljem, eksperimentira v svojem razredu ali delovni skupini z novimi formati in praksami poučevanja. Varno uporablja digitalne tehnologije za spodbujanje in izboljšanje sodelovanja med učečimi se osebami. Učečim se osebam ponuja strategije uporabe digitalnih tehnologij za komunikacijo in sodelovanje, da obogati učne procese. Te strategije prav tako usmerjajo razvoj njihovih sposobnosti, da se naučijo sodelovati in učiti se z vrstniki. Uporablja digitalne tehnologije za spodbujanje metakognicije pri učečih se osebah z refleksijo njihovega lastnega učenja in vzpostavlja možnost povratne zanke. S tem omogoča učencu razvijanje podpore samouravnavanja učenja, kar mu skozi čas omogoča načrtovanje, spremljanje, dokumentiranje in razmišljanje o lastnem procesu učenja, dokazovanje napredka, izmenjavo vpogledov in iskanje ustvarjalnih rešitev. 33 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 33 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 33 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 PRVI DEL KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA I: Vrednotenje53 Uporablja digitalne tehnologije za diagnostično, formativno in sumativno vrednotenje, pri čemer upošteva varnostne vidike in ukrepe za varstvo osebnih podatkov. Podpira raznovrstnost in ustrezne formate ter pristope vrednotenja. Ustvarja, shranjuje, izbira ter kritično analizira in razlaga digitalne dokaze o dejavnostih učeče se osebe in njenem napredku za izboljšanje poučevanja in učenja ter uspešnosti. Uporablja digitalne tehnologije za ciljno usmerjanje in pravočasno dajanje povratnih informacij učečim se osebam ter prilagaja strategije poučevanja in zagotavlja ciljno podporo na podlagi dokazov, pridobljenih z digitalnimi tehnologijami. Pri tem upošteva zasebnost in varnost posredovanih informacij. Pomaga učečim se osebam in staršem pri razumevanju dokazov učenja, pridobljenih z digitalnimi tehnologijami, in pri njihovi rabi pri sprejemanju odločitev. J: Opolnomočenje učečih Zagotavlja digitalne vire in dejavnosti vsem učečim se se oseb osebam, ključno tistim s posebnimi potrebami. Upošteva možnosti napačnih predstav, kontekstualnih, fizičnih, kognitivnih in drugih omejitev pri uporabi digitalnih tehnologij. Sprejema ukrepe, ki spodbujajo pravičnost in omogočajo zmanjšanje ali izravnavo digitalnega razkoraka ter vpliva socialnokulturnih in ekonomskih neenakosti na učenje. Obravnava osebne razlike pri učečih se osebah ob uporabi digitalnih tehnologij. Upošteva različne potrebe učečih se oseb in jim omogoča napredovanje po različnih stopnjah z različno hitrostjo ter možnost izbiranja lastnih učnih poti in ciljev. Prilagaja se razlikam med učečimi se osebami, da lahko vsi dosežejo učne cilje ob ustrezni uporabi digitalnih tehnologij. 53 Pri kompetenčnem sklopu I smo dodali ustrezno poimenovanje. Sklop I: Digitalni viri, ki je bil dvakrat poimenovan isto, smo preimenovali v sklop I: Vrednotenje. 34 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 34 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 34 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 DIGITALIZACIJA IN DIGITALNE KOMPETENCE UČITELJEV ZGODOVINE KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA Aktivno vključuje učeče se osebe v lastno učenje z rabo digitalnih tehnologij. Spodbuja aktivno in ustvarjalno sodelovanje učečih se oseb pri učnem procesu. Uporablja digitalne tehnologije pri pedagoških strategijah, ki spodbujajo učeče se osebe k razvoju transverzalnih veščin. Odpira učni proces novim temam, ki temeljijo na resničnem življenju, in vključuje učeče se osebe v praktične dejavnosti, znanstveno raziskovanje ali reševanje zapletenih problemov, s čimer povečuje njihovo aktivno sodelovanje pri zahtevnejših temah. Uporablja digitalne vire in orodja, spletna učna okolja in platforme za zagotavljanje učenja učečih se oseb v razredu/predavalnici in zunaj nje ter za povezovanje različnih pristopov k učenju. K: Spodbujanje razvoja Vključuje učne dejavnosti in naloge ter vrednotenje, ki digitalnih kompetenc pri spodbujajo učeče se osebe, da poiščejo informacije ob učečih se osebah pomoči digitalne tehnologije in virov v digitalnih okoljih ter jih nato obdelajo, analizirajo, razložijo, primerjajo, ocenijo verodostojnost in zanesljivost. Vključuje učne dejavnosti, naloge ter vrednotenje, ki spodbujajo učeče se osebe k interakciji z rabo različnih digitalnih tehnologij, deljenju podatkov, informacij ter digitalnih vsebin prek ustreznih digitalnih tehnologij. Prav tako vključuje poznavanje pravil navajanja in pogojev rabe digitalnih virov ter zavedanje o pravilih vedenja pri rabi digitalnih tehnologij ter interakciji v digitalnih okoljih. Vključuje učne dejavnosti, naloge in vrednotenje, ki od učečih se oseb zahtevajo, da se izrazijo prek digitalnih sredstev, poustvarijo in izdelujejo digitalne vsebine v različnih formatih. Prav tako vključuje prenos znanja o rabi avtorskih pravic, dovoljenj v povezavi z digitalnimi vsebinami, navajanju virov ter dodelitvi licenc. Opolnomoči učeče se osebe pri upravljanju tveganj ter varni in odgovorni rabi digitalnih tehnologij. Oblikuje pedagoške pristope pri razvoju usposobljenosti učečih se oseb za varno, odgovorno, kritično in trajnostno uporabo digitalnih tehnologij. 35 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 35 Digitrajnostne kompetence učiteljev zgodovine_FINAL.indd 35 17. 04. 2025 14:43:52 17. 04. 2025 14:43:52 PRVI DEL KOMPETENČNI SKLOP KOMPETENCA Vključuje učne dejavnosti, naloge ter vrednotenje, ki sEK^s