ŠOLSTVO IN PRAVO Spremembe pri izobraževanju učencev s posebnimi potrebami na domu mag. Domen Petelin, univ. dipl. pravnik V stalnem tematskem sklopu Šolstvo in pravo vam avtor mag. Domen Petelin s svojimi prispevki poskuša odgovoriti na številna odprta vprašanja s področja šolskega prava. Glede želenih vsebin pri- hodnjih prispevkov ali dilem glede vsakokratnega aktualnega prispevka se na avtorja lahko obrnete preko elektronskega naslova petelin.domen@gmail.com. Z zadnjo novelo Zakona o osnovni šoli (Uradni list RS, je ostalo nespremenjeno, vendar z vidika ustav- št. 16/24) se bodo s 1. 9. 2024 začele uporabljati tudi ne pravice do brezplačnega osnovnošolskega spremembe na področju izobraževanja učencev s izobraževanja izrazito krivično do staršev otrok, ki posebnimi potrebami na domu. Pred novelo Zakona zaradi življenjsko ogrožajočih zdravstvenih težav o osnovni šoli je bilo to področje normativno ureje- ali zdravstvenih omejitev ne morejo biti prisotni pri no le v Pravilniku o osnovnošolskem izobraževanju pouku. učencev s posebnimi potrebami na domu, kar ni bilo ustrezno, saj je predmetni pravilnik določal pravice Zakonodajalec je v noveli posebej izpostavil, da starši in obveznosti učencev s posebnimi potrebami na z izbiro izobraževanja na domu prevzamejo vse ob- domu, četudi se lahko pravice urejajo le z zakonom, veznosti, povezane z izvedbo izobraževanja svojega ne pa s podzakonskimi predpisi. Vendar bo zdaj to otroka, vključno s prevozi v šolo in nazaj. nezakonito stanje sanirano. Novela Zakona o osnovni šoli prinaša pomembni SPLOŠNI OKVIR IZOBRAŽEVANJA UČENCEV S spremembi, in sicer, da morajo starši najpozneje POSEBNIMI POTREBAMI NA DOMU do 16. avgusta tekočega šolskega leta za naslednje Starši imajo pravico organizirati osnovnošolsko izo- šolsko leto o izobraževanju na domu pisno obvestiti braževanje na domu za svojega otroka s posebnimi osnovno šolo, v katero je otrok vpisan, ter da pravi- potrebami, vključenega v program osnovne šole s ce do izobraževanja na domu med šolskim letom prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno po- ni mogoče uveljavljati. V dosedanji ureditvi se je ta močjo, prilagojene programe (z enakovrednim izo- pravica lahko uveljavljala tudi sredi šolskega leta in brazbenim standardom in z nižjim izobrazbenim menim, da je nova ureditev glede tega boljša in bolj standardom) ali v prve štiri stopnje posebnega pro- praktična, saj je do zdaj prihajalo do številnih zaple- grama vzgoje in izobraževanja, če je tako odločeno v tov, kadar se je o pravici do izobraževanja na domu odločbi o usmeritvi. Navedeno pomeni, da o pravici odločilo sredi šolskega leta. do izobraževanja na domu še vedno odloča Zavod RS za šolstvo, pri čemer je edina sprememba ta, da Starši morajo tako, navkljub pravici do izobraževanja se učenec, ki je usmerjen v posebni program vzgoje na domu, v kateri je odločeno v odločbi Zavoda RS za in izobraževanja, lahko izobražuje na domu le v pr- šolstvo, najpozneje do 16. avgusta tekočega šolske- vih štirih stopnjah, medtem ko do zdaj te omejitve ga leta za naslednje šolsko leto o izobraževanju na ni bilo in se je učenec lahko izobraževal v posebnem domu pisno obvestiti osnovno šolo, v katero je otrok programu vzgoje in izobraževanja ves čas, torej tudi vpisan, in to vsako šolsko leto posebej. Obvestilo vse- na peti in šesti stopnji. buje ime in priimek otroka, kraj, kjer bo izobraževa- nje potekalo, ter ime in priimek oseb, ki bodo otroka Tudi po novem bodo starši morali za pomoč pri iz- poučevale. vajanju izobraževanja na domu zagotoviti osebo, ki izpolnjuje pogoje za izvajanje javno veljavnega Starši lahko med šolskim letom prekinejo izobraže- programa, v katerega je učenec usmerjen. Izvajalca vanje na domu. Vključitev učenca v izobraževanje v izobraževanja na domu novela zakona terminološko osnovni šoli je mogoča do začetka rokov za ocenje- poimenuje kot »učitelja za izobraževanje na domu«. vanje znanja za učence, ki se izobražujejo na domu, Starši so dolžni zagotoviti tudi opremo oziroma di- določenih v Pravilniku o šolskem koledarju za osnov- daktične pripomočke, potrebne za doseganje ciljev ne šole. O prekinitvi izobraževanja na domu starši pi- in standardov znanja, določenih z učnimi načrti, kar sno obvestijo osnovno šolo. Zakon je na tem mestu 68 Didakta pomanjkljiv, saj bi moralo biti določeno, da morajo Ocenjevanje znanja se za učenca s posebnimi po- starši o tem obvestiti tudi Zavod RS za šolstvo. V pri- trebami, ki se izobražuje na domu, opravlja v rokih, meru odločitve, da se otrok ne bo več izobraževal na določenih s Pravilnikom o šolskem koledarju za domu, bi Zavod RS za šolstvo namreč moral izdati osnovne šole, lahko pa se opravlja tudi predhodno novo odločbo, s katero bi odločil, da se pravica do ali v dveh delih, in sicer v rokih, ki jih na predlog stro- izobraževanja na domu ukinja, in bi šlo po pravnem kovne skupine, ki pripravlja in spremlja individuali- statusu za deklarativno odločbo. zirani program učenca s posebnimi potrebami, določi ravnatelj. Nenavadno in nerazumljivo je, da Podrobnejši postopek uveljavljanja pravice staršev zakonodajalec med predlagatelje drugačne časov- učencev s posebnimi potrebami do izobraževanja ne izvedbe ocenjevanja znanja ne šteje več staršev, na domu bo določen s podzakonskim predpisom. ki so bili do zdaj – poleg strokovne skupine na šoli – upravičeni predlagatelji. OBVEZNOSTI OSNOVNE ŠOLE IN OCENJEVANJE UČENCA S POSEBNIMI POTREBAMI Če učenec s posebnimi potrebami, ki se izobražuje Osnovna šola za učenca s posebnimi potrebami, ki na domu, ne doseže minimalnih standardov zna- se izobražuje na domu: nja oziroma je negativno ocenjen pri posameznem • ob začetku šolskega leta staršem predstavi cilje, predmetu, ima pravico do ponovnega ocenjevanja standarde znanja, merila ocenjevanja in pogoje znanja pred začetkom naslednjega šolskega leta. za napredovanje v naslednji razred; • starše sproti obvešča o rokih in načinu izvedbe Učenec s posebnimi potrebami, ki se izobražuje na ocenjevanja znanja učenca ter izvede ocenjeva- domu in ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi nje znanja v rokih, ki so določeni s Pravilnikom o uspešno, mora v naslednjem šolskem letu nada- šolskem koledarju za osnovne šole; ljevati osnovnošolsko izobraževanje v šoli. V tem • omogoči izposojo učbenikov iz učbeniškega primeru starši pravice do izobraževanja učenca na sklada; domu v naslednjih razredih ne smejo več uveljavlja- • omogoči opravljanje teoretičnega in praktičnega ti, kar je pomembna zakonska novost. Če učenec 9. dela kolesarskega izpita; razreda ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi • obvesti starše o terminih zdravniških pregledov uspešno, lahko opravlja popravni izpit ali 9. razred učencev; ponavlja. • zagotovi izvajanje dodatne strokovne pomoči v skladu z odločbo o usmeritvi; ter POSEBNE OBLIKE IZOBRAŽEVANJA NA DOMU • skupaj z učiteljem za izobraževanje na domu v ZA UČENCA S POSEBNIMI POTREBAMI IN UČEN- skladu z ZUOPP-1 pripravi individualiziran pro- CA, NAMEŠČENEGA V STROKOVNI CENTER gram, v katerem določi način, razporeditev in ob- Učencu s posebnimi potrebami, ki se zaradi življenj- seg neposrednega opravljanja vzgojno-izobraže- sko ogrožajočih zdravstvenih težav ali zdravstvenih valnega dela učitelja za izobraževanje na domu. omejitev izobražuje na domu in bi lahko občasno sodeloval pri pouku, se lahko z odločbo o usmeritvi Znanje učenca s posebnimi potrebami, ki se izobražu- omogoči prilagodljiva oblika izobraževanja – kom- je na domu, se bo po novem ocenjevalo iz vseh pred- binacija izobraževanja v osnovni šoli in na domu. metov glede na predmetnik posameznega razreda Starši zagotovijo učitelja za izobraževanje na domu, javno veljavnega izobraževalnega programa osnovne dodatna strokovna pomoč se lahko izvaja na domu šole, v katerega je učenec usmerjen. Ta sprememba ali v osnovni šoli, fizična pomoč pa se izvaja le v času zna doprinesti k upadu zahtev za izobraževanje učen- obiskovanja pouka v osnovni šoli. cev s posebnimi potrebami na domu. Za učenca s posebnimi potrebami, ki se izobražuje Znanje učenca, ki se izobražuje po posebnem pro- na domu in je v skladu z Zakonom o obravnavi otrok gramu vzgoje in izobraževanja za otroke z zmerno, in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težava- težjo in težko motnjo v duševnem razvoju, osnovna mi in motnjami v vzgoji in izobraževanju nameščen v šola preverja kot napredovanje po operativnih ciljih strokovni center, strokovna skupina v individualizira- iz individualiziranega programa s področja razvija- nem programu (in ne Zavod RS za šolstvo z odločbo nja samostojnosti, splošne poučenosti in enega iz- o usmeritvi) določi, da se lahko izobražuje na domu. branega področja iz obveznega dela programa. V tem primeru se učenec izobražuje v strokovnem centru, ocenjevanje znanja pa izvaja osnovna šola, v Ocenjevanje znanja učenca s posebnimi potreba- katero je učenec vpisan. mi, ki se izobražuje na domu, se izvaja na osnovni šoli, v katero je učenec vpisan. Strokovna skupina Podrobnejši postopek uveljavljanja pravice do po- lahko z individualiziranim programom zaradi bole- sebnih oblik izobraževanja učencev s posebnimi zni učenca izjemoma odloči, da ocenjevanje poteka potrebami na domu bo določen v podzakonskem na domu. Znanje učenca oceni izpitna komisija. predpisu. 69 Didakta