NJ Z igro do besed: zbirka didaktičnih iger Č Š LJ na Avtorja Boris Kern, Nastja Gherlani ! v ž Až J č iz Ciljna skupina Vrtec in osnovna šola s slovenskim učnim jezikom in dvojezičnim slovensko-italijanskim poukom v Italiji Projekt Nadgradnja in aktualizacija jezikovnega portala SMeJse – Slovenščina kot manjšinski jezik je bil izbran v okviru Javnega razpisa za (so)financiranje projektov, namenjenih predstavljanju, uveljavljanju in razvoju slovenskega jezika ter njegovi promociji v letih 2020 in 2021. Projekt je sofinanciralo Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije. Naslov Z igro do besed: zbirka didaktičnih iger avtorja Boris Kern, Nastja Gherlani Zbirka Rastoča slovenščina UredNika Maja Melinc Mlekuž, Boris Kern delovNa skUpiNa Alex Devetak, Nastja Gherlani, Dunja Grgič, Boris Kern, Dafne Marko, Maja Melinc Mlekuž, Martina Pettirosso, Vito Poredoš receNZeNta Andreja Žele, Gjoko Nikolovski Založnik Slovenski raziskovalni inštitut (SLORI) vodja projekta Maja Melinc Mlekuž Grafično oblikovanje in prelom Martina Pettirosso ilUstracije Boris Kern Snemanje ZvočneGa poSnetka Boris Kern Učne enote in drugo projektno gradivo najdete na spletnem portalu SMeJse – Slovenščina kot manjšinski jezik. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in študijski knjižnici v Trstu COBISS Trst 2021 Kazalo Boris Kern: Čudežna vas. Didaktična igra za otroke, stare od 3 do 6 let. Nastja Gherlani: Besede nagajivke. Pet didaktičnih iger za otroke, stare od 6 do 9 let. ČUDEŽNA VAS 1. Poslušajte pravljico. Majhna vasica, ki se ji je reklo Čudežna vas, se je nahajala na čudovitem mestu. Čisto ob morju s prekrasnim razgledom nanj. V Čudežni vasici je bilo le pet hiš in v njej je živelo deset zanimivih prebivalcev. Vasica pa je imela tudi lepo urejen trg, majhno gostilnico ob trgu, okrog in okrog pa je bil čudovit gozd. Prebivalci v vasici so se zelo lepo razumeli. 4 V prvi hiši je živel volk Filip. Živel je sam, pred hišo pa je imel najlepše urejen vrt v vasi. Posebnost njegovega vrta so bile dišeče vrtnice, ki so jih občudovali prav vsi. V drugi hiši je živela družina Kralj. Oče lev, ki mu je bilo ime Gildo, in njegova dva otroka, mali lev Matjaž in mala levinja Gizelda. Tretja hiša je bila posebna v tem, da je bila zelo posebne barve. Medtem ko se bile druge hiše bele barve, je bila ta hiša vijolična. V njej sta živela psička Liza in maček Jakob. Bila sta najbolj miren par v vasici. Znana sta bila po tem, da sta organizirala odlične zabave, ki so se jih vsi radi udeleževali. Zraven njiju na številki 4 pa je živela družina Jež. Mama Sofia Jež, oče Matej Jež in dve mali ježevki. Peta hišica je bila gostilnica zraven trga, kjer so se prebivalci vasi pogosto srečevali. Zanjo je skrbel volk Filip. Je bil pa trg poseben še po nečem. Na njem je rasla velika velika smreka. Dajala je senco tistim, ki so sedeli v gostilnici pri Filipu. Smreka je na trgu rasla že leta, res da je bila velika in čudovita, a čisto zares je ni nihče posebej opazil. Potem pa se je nekega jesenskega dne zgodilo nekaj zelo nenavadnega. Na smreki so zrasla jabolka. Prebivalci so bili popolnoma zmedeni. Gostilničar Filip je jabolka najprej opazil: »Ja kaj pa je zdaj to? Kaj se je zgodilo z našo smreko?!« Tudi ježevka Sofia ni mogla skriti začutenja: »Smreka z jabolki? Kaj takega!« Psička Liza in maček Jakob sta videla, da se na trgu nekaj dogaja. Brž sta pritekla in tudi onadva sta takoj opazila rdeča jabolka na smreki. »Zanimivo« je rekla Liza. »Ni naključje, da se naša vas imenuje Čudežna vas!« Kmalu so se ob smreki zbrali vsi vaščani. Maček Jakob je bil zgrožen. »To pa ne gre. Kakšna smreka pa je to?! Smreka z jabolki!« Nekaj časa so vsi strmeli v smreko na trgu. »Kaj bomo naredili z njo?« je nadaljeval Jakob. »Ja, kaj naj bi pa naredili?!« je začudeno vprašala ježevka Sofia. Jakob pa: »To res ne gre – smreka z jabolki! Mislim, da jo moramo posekati.« »Posekati?!« se je začudila tudi Liza. »Zakaj nekaj bi jo posekali?« je rekel lev Matjaž. »Smreka je čudovita!« »In daje nam senco v naši gostilnici,« je dodal gostilničar Filip. »Vem, ampak s to smreko je nekaj narobe, če na njej rastejo jabolka,« se ni dal maček Jakob. Psička Liza je bila začudena, da so jabolka tako zmotila njenega Jakoba. »Kaj takega, Jakob! ... Ne razumem, zakaj bi bilo z našo smreko kaj narobe.« Med prebivalci se je vnel pravi prepir, ki pa se je kar hitro končal. »Tudi vajina hiša je posebna.« je rekla ježevka Sofia. »Vse naše hiše so bele barve, vajina pa je vijolična. A bomo tudi vašo hišo zato podrli?! Seveda ne!« Maček Jakob je razmislil in je ugotovil, da to, kar je povedal, res nima smisla. »Imate prav,« je rekel maček Jakob. »Ne glede na to, kakšna je smreka – naša je!« Jakob se je tudi opravičil za to, kar je rekel pred tem. Vse prebivalke in prebivalci so bili zadovoljni, da so uspešno rešili prvi nesporazum v vasi. Šli so v Gostilnico pri Filipu, kjer so veselo kramljali dolgo v noč. Zanimivo pa je še nekaj. O njihovi posebni smreki se je hitro razvedelo tudi po drugih vaseh. Ni minilo veliko časa, ko so tudi iz sosednjih vasi začeli prihajat v Čudežno vas in si ogledovat njihovo posebno smreko. Vse vaščanke in vaščani Čudežne vasi so postali zelo ponosni na svojo smreko, ki je rodila lepa rdeča jabolka. 5 2. Ali vam je bil pravljica všeč? Kaj vam je bilo v pravljici všeč? 3. Poslušajte pravljico še enkrat. 4. Poslušajte vprašanja in odgovorite nanje tako, da izberete pravo sličico ali prave sličice. Sličice lahko obkrožite ali pa jih pred tem izrežete in med njimi izberete prave. Kje se nahaja Čudežna vas? 6 Kaj lahko najdemo v Čudežni vasi? Kaj ima na vrtu volk Filip? 7 Kakšne barve je hiša psičke Lize in mačka Jakoba? Kdo živi v hiši št. 4? 8 Kaj je zraslo na smreki? Kdo je prepričal mačka Jakoba, da ne razmišlja dobro? 5. Povejte pravljico še enkrat. Pomagajte si s sličicami, ki ste jih izbrali. 9 BESEDE NAGAJIVKE Zbirka petih didaktičnih iger Didaktična igra 1: DOMINE Učna tema: Cilji: Potrebujemo: Potek in pravila igre: težko zapisljive besede Učenci: 48 domin. Igralni komplet vsebuje 48 domin in je izdelan na osnovi • utrdijo pravilen zapis besed navadnega modela s pikami. Domine imajo na eni polovici nagajivk, napisano besedo nagajivko in na drugi strani sličico druge besede • povežejo zapis besed z ustreznimi nagajivke. Igralci si sedijo nasproti za mizo. Igro igrajo od dva do sličicami besed, štirje igralci. Najprej se domine premeša, potem si vzame vsak • bogatijo besedni zaklad. igralec iz kupa 5 domin in jih postavi predse tako, da jih nasprotniki ne morejo videti. Preostale domine postavimo na kupček in jih porinemo nekoliko stran. Za začetek se na sredino mize postavi prvo ploščico (dvojnico ZAČETEK – ključ). K dvojnici se prilega vsaka domina, ki ima na eni strani sličico besede nagajivke. Tako se igra nadaljuje. Podoba, ki jo pri tem oblikujejo domine na mizi, ni pomembna. Glavno je, da na obeh koncih vedno daljše kače iz domin ostaja dovolj prostora za dodajanje novih. Kdor pred sabo nima več primerne domine, mora enkrat “kupiti” iz kupčka. Če povleče iz kupčka domino, ki mu ne ustreza, jo spravi v lastno zalogo in igro nadaljuje naslednji igralec. Kdor se znebi vseh domin, zmaga. 11 Didaktična igra 2: SPOMIN Učna tema: Cilji: Potrebujemo: Potek in pravila igre: težko zapisljive besede Učenci: 22 parov sličic Igro Spomin sestavlja 22 parov kartic s sličicami besed nagajivk. • utrdijo pravilen zapis besed (težko zapisljivih Vsaka sličica nagajivka ima svoj par, in sicer zapis besede nagajivke. nagajivk, besed). Cilj igre je zbrati čim več parov kartic. Kartice položimo na mizo • povežejo zapis besed z ustreznimi s sličicami in besedami obrnjenimi navzdol in jih premešamo. sličicami besed, Razporedimo jih v vrste in stolpce, tako da z njimi oblikujemo • bogatijo besedni zaklad, pravokotnik. Igralec, ki je na vrsti, obrne navzgor eno od kartic in ji • razvijajo poimenovalno zmožnost, med preostalimi karticami poskuša poiskati ustrezen par (kartico • urijo spomin. z zapisom, ki je izdelana v manjšem formatu v primerjavi s kartico sličice nagajivke. Če igralec najde par, ga vzame k sebi in lahko znova poskusi poiskati nov par. Če pri iskanju para ni bil uspešen, položi obe kartici na prvotno mesto, z igro pa nadaljuje naslednji igralec. Igre je konec, ko igralci poberejo vse kartice. Zmaga igralec, ki je zbral največje število parov. 12 Didaktična igra 3: TOMBOLA Učna tema: Cilji: Potrebujemo: Potek in pravila igre: težko zapisljive besede Učenci: 47 sličic besed Vsak igralec potegne eno tablico, kjer so zapisane besede • utrdijo pravilen zapis besed nagajivk in 11 nagajivke. Pri branju mora učenec paziti, da pokrije le pravilno nagajivk, tablic. zapisano besedo. Učitelj ima v vrečki sličice vseh besed nagajivk. • povežejo zapis besed z ustreznimi Učitelj iz vrečke vleče sličice besed nagajivk in jih izgovori na glas. sličicami besed, Tisti učenec, ki ima na tablici pravilno zapisano besedo nagajivko, • bogatijo besedni zaklad, jo pokrije. Tisti, ki pokrije vsa polja (samo pravilno zapisane besede • razvijajo poimenovalno zmožnost. nagajivke), zmaga. Vsaka tablica ima 9 pravilno zapisanih besed nagajivk, skupno pa 15. 13 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA Učna tema: Cilji: Potrebujemo: Potek in pravila igre: težko zapisljive besede Učenci: igralno ploščo Igra je namenjena enemu ali dvema igralcema. Učenci si • utrdijo pravilen zapis besed cvetlice, lahko pomagajo tudi s stavnico, kasneje pa brez predhodnega nagajivk, postavljanja iščejo besede nagajivke na krožcih. Otrok na igralni 4 krožce za vsako • razvijajo zaznavno zmožnost, plošči v posameznem krožcu poimenuje črke (npr. G, Z, R, O, D), igralno ploščo. • prepoznajo črke in jih postavljajo nato s pomočjo črk na stavničnih listih (ali brez njih) sestavi besedo na stavnici. (npr. GROZD). Sestavljeno besedo poišče med posamezni delci, jo prebere in pokrije pravo mesto na »čašnih listih« cvetlice. Učenci lahko iz besed tvorijo/pišejo povedi. 14 Didaktična igra 5: SLIKOVNO-ČRKOVNA STAVNICA Učna tema: Cilji: Potrebujemo: Potek in pravila igre: težko zapisljive besede Učenci: 10 tablic, Igra je namenjena enemu ali več igralcem. Vsak igralec dobi • spoznavajo in poimenujejo sličice, igralno ploščo, na kateri so tri ali štiri sličice. Pod sličicami so prazni črke slovenske ki zaznamujejo posamezne črke v kvadratki, kamor bodo učenci poimenovali sličice besed nagajivk abecede. slikovno-črkovni stavnici in s tem tako, da bodo postavili črke slovenske abecede. Vse sličice imajo vzpostavljajo asociativno zvezo med enako število glasov (npr. osel, čoln, gozd). zapisom besede nagajivke in sličico na stavnici, • utrjujejo in preverjajo slušno zaznavanje besed nagajivk, • se navajajo na natančno glasovno analizo in pravilno zapisovanje besed nagajivk s pomočjo slikovno- črkovne stavnice. 15 Didaktična igra 1: DOMINE Igralni komplet za tisk STORŽ KONJ GROZD ZAJEC GALEB GOLOB 16 Didaktična igra 1: DOMINE VOLNA GRABLJE KOSTANJ PRAPROT KONEC KORENJE 17 Didaktična igra 1: DOMINE MRAVLJA SOD JASTREB GAD VRABEC PES 18 Didaktična igra 1: DOMINE ZOB REP ČRV OVCA SRP STOL 19 Didaktična igra 1: DOMINE POLŽ HLOD KLOP LESTEV ČEŠNJA METULJ 20 Didaktična igra 1: DOMINE MEDVED OSEL KNJIGA GOZD DEŽNIK ČOLN 21 Didaktična igra 1: DOMINE NAHRBTNIK REGRA T LOKVANJ GUMB JABOLKO AVTOMOBIL 22 Didaktična igra 1: DOMINE ŽELOD MED ŠKORNJI PRST ZAČETEK KLJUČ GRAD 23 Didaktična igra 2: SPOMIN Igralni komplet za tisk 24 Didaktična igra 2: SPOMIN 25 Didaktična igra 2: SPOMIN 26 Didaktična igra 2: SPOMIN OSEL GOZD LESTEV POLŽ ČRV STOL OVCA VRABEC PRAPROT GRABLJE GAD KORENJE 27 Didaktična igra 2: SPOMIN PES STORŽ KO NJ GROZD KLJUČ VO L NA MEDVED METULJ LOKVA NJ JASTREB 28 Didaktična igra 3: TOMBOLA Igralni komplet za tisk LESTEU MEDVED ČRU MRAVLJA KOSTANJ PES ZAJEC NAHRBTNIK OSU REGRAD GOSD STORŠ KLJUČ KORENJE ŠKORNJI OSEU GOLOB ZOP PRAPROT JASTREP SLADOLED POLŽ STOL GRABLJE ZAJC KNJIGA AVTOMOBIU GOZD LESTEU METULJ 29 Didaktična igra 3: TOMBOLA OVCA KLOB POLŽ GAT KNJIGA MEDVET GRAD METULJ PRST MET SRP MRAULJIA STORŽ HLOT MED ŽELOD OUCA NAHRPTNIK GROZD REP JASTREP SOD PRST SRB GAD MED MRAVLJA DEŽNIK GRAD KNIGA 30 Didaktična igra 3: TOMBOLA ČRV AVTOMOBIL DEŠNIK GUMP PRAPROT GRAT OVCA SOT KORENJE GOLOB GRABLJE ŽELOT ZOB KOSTAN OSEL DEŽNIK AUTOMOBIU JABOLKO SLADOLED GOSD PRAPROD GOZD ŽEB SOT GRAD KNIGA LESTEV GUMB ČOLN PRST 31 Didaktična igra 3: TOMBOLA ŽELOD GROZD KLUČ KORENIE KLOP JASTREP GOLOP SOD ŠKORNJI PS ZAJEC ČRV MRAULA POLŽ OSEL HLOD GUMP STORŠ AVTOMOBIL REB GROST VRABEC VOLNA KON KONJ REGRAT KOSTANJ OVCA GAD NAHRPTNIK 32 Didaktična igra 3: TOMBOLA ČEŠNJA AVTOMOBIL MRAVLJA KOSTANJ PRAPROD JABOUKO JASTREP KNJIGA DEŠNIK VOLNA SRP POUŠ SOD PES KOSTANJ STORŽ SOD GOLOP SLADOLET STOL METVET ZAJEC GRABLJE REP LOKVANJ MRAVLJA DEŽNIK NAHRPTNIK POLŽ LESTEU 33 Didaktična igra 3: TOMBOLA GOSD OUCA POUŠ GRAT KLJUČ MEDVED GROZD METULJ REP OSU REGRAT ČEŠNJA GAT NAHRBTNIK KLOP 34 Didaktična igra 3: TOMBOLA 35 Didaktična igra 3: TOMBOLA 36 Didaktična igra 3: TOMBOLA 37 Didaktična igra 3: TOMBOLA 38 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA Igralni komplet za tisk KROŽCI ZA VSAKO IGRALNO PLOŠČO: A C Z P L G N I E J R O T J K A S S KNJIGA ZAJEC SRP STOL 39 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA P L K D B O I Z O K D N O G Z ^ E Z R ^ KLOP ZOB DEZNIK GROZD 40 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA ^ N B A C L D G O K J O A L O L N V G O ^ COLN LOKVANJ GAD GOLOB 41 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA ^ D C C B D O L A E O S J U V Z G K R ^ SOD GOZD KLJUC VRABEC 42 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA L O v A R B I M B L E M J E T A T O T S L R J V E A V S A AVTOMOBIL LESTEV MRAVLJA JASTREB 43 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA O K A D ^ A L B J C T M ^ J O N S S R E E P ^ ^ JABOLKO MED CESNJA PRST 44 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA Z O ^ J B T R N S M P S A T U R O K G E ^ STORZ KOSTANJ GUMB REP 45 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA K J N E O A K A V N N N C O L I T B E V O A R H R KORENJE VOLNA NAHRBTNIK OVCA 46 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA ^ V D D E Z ^ R L V D L C O E ^ E O Z M P ^ ^ ^ CRV ZELOD MEDVED POLZ 47 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA U L E J S B J E E N P L A M O G T K METULJ PES GALEB KONJ 48 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA ^ D D I L O A K E H G J S N S L R R O O ^ HLOD GRAD SKORNJI OSEL 49 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA L R T E A T G R G L O R P E A E R J B A R O R P OREL REGRAT GRABLJE PRAPROT 50 Didaktična igra 4: PREKRIVANKA IGRALNA PLOŠČA CVETLICE: 51 Didaktična igra 5: SLIKOVNO-ČRKOVNA STAVNICA Igralni komplet za tisk TABLICE 52 Didaktična igra 5: SLIKOVNO-ČRKOVNA STAVNICA 53 Didaktična igra 5: SLIKOVNO-ČRKOVNA STAVNICA 54 Didaktična igra 5: SLIKOVNO-ČRKOVNA STAVNICA 55 Didaktična igra 5: SLIKOVNO-ČRKOVNA STAVNICA 56 Didaktična igra 5: SLIKOVNO-ČRKOVNA STAVNICA 57