solska kronika 2017 1 splosna v2.indd

137 UDK 373.3.016(497.4)"1958/2016":811.124'02 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 31. 3. 2017 Aleksandra Pirkmajer Slokan* Pregled pouka latinščine v slovenski javni osnovni šoli (1958–2016), 2. del 422 An overview of Latin lessons in the Slovene state primary school (1958–2016), part 2 Izvleček Osnovnošolski pouk latinščine je kljub ne- naklonjenim razmeram prispeval – upamo si trditi – pomemben delež v slovenskem izo- braževalnem sistemu. Članek prinaša pregled pouka latinščine v slovenski javni osnovni šoli od njegovega začetka do danes (1958–2016). Latinščina, tradicionalno gimnazijski pred- met, se je začela poučevati v osnovni šoli po ukinitvi osemletne klasične gimnazije leta 1958, ko sta bili uzakonjeni enotna osemletna osnovna šola in štiriletna gimnazija. Tedaj je pouk klasičnih jezikov utrpel nepopravljivo škodo. Stara grščina se je prenehala pouče- vati, latinščina pa je za učence v starosti od enajst do petnajst let dobila status fakultativ- nega predmeta in bila potisnjena na obrobje. Kljub vse slabšim razmeram se je njen pouk ohranjal dalje, v različnih obdobjih na različ- nih šolah in v različnih oblikah, kontinuirano vse do danes pa le na Osnovni šoli Prežihovega Voranca, Ljubljana. V devetletnem programu * Aleksandra Pirkmajer Slokan, prof., od leta 1988 do upokojitve leta 2014 učiteljica latinščine in angleščine na OŠ Prežihovega Voranca, Ljubljana, soavtorica razstave in kataloga Lingua Lati- na: razstava o latinščini v javni osnovni šoli 1958–2015 , e-pošta: apirkmajerslokan@gmail.com. 422 Gl. op. 1 (številke opomb in naslovi/podnaslovi poglavij se nanašajo, kjer ni drugače navedeno, na Pregled ). Članek je bil zaradi obsežnega gradiva razdeljen na dva dela, ki vsebinsko pred- stavljata nedeljivo celoto: prvi del (1.–4. desetletje, 1958–1998) in drugi del (5.–6. desetletje, 1998–2016). Prvi del je bil objavljen v predhodni, tematski številki revije Šolska kronika : revija za zgodovino šolstva in vzgoje , letnik 25, leto 2016, številka 1–2, str. 105–180 (v nadaljevanju: Šolska kronika 1–2/2016). Za uvod in sklep gl. ibid., str. 106–110 in 176–177. Za slikovno gradivo gl. razstavni katalog Lingua Latina: razstava o latinščini v javni osnovni šoli 1958–2015 , Ljubljana: Slovenski šolski muzej, 2015, 34 str. Abstract In spite of unfavourable conditions, it can be claimed that primary school Latin lessons have made an important contribution to the Slovene educational system. The article offers an overview of Latin lessons in the Slovene state primary school from their beginning until today (1958–2016). Latin, traditionally a gim- nazija subject, began to be taught in primary school after the abolition of the eight-year classical gimnazija in 1958, when new legisla- tion introduced the unified eight-year primary school and four-year gimnazija. At that time, the teaching of classical languages suffered irreparable damage. Old Greek stopped being taught, while Latin acquired the status of an elective subject for pupils between the ages of eleven and fifteen and was thus pushed to the margins. In spite of the worsening conditions, Latin teaching persisted at different times at different schools and in different forms, while the Prežihov Voranc Primary School

RkJQdWJsaXNoZXIy