Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani H 43973 fj- AVE MARIA KOLEDAR 1970 57. letnik koledarja Izdali frančiškani, Lemont, Illinois NUMBER 10 b OCTOBER 1969 VOLUME 61 (AMK 57) AVE MARIA - Nabožni slovenski mesečnik - 60. letnik - Urejajo in izdajajo SLOVENSKI FRANČIŠKANI v ZDA - St. Mary's Seminary, Lemont, Illinois. Naslov - Address: AVE MARIA, P. O. BOX 608, Lemont, Illinois - 60439 Naročnina - Subscription rate: Za ZDA in Kanado 2.50 • za inozemstvo 3.00 Published once monthly - twice in October - by the Slovenc Franciscans Fathers, Lemont, Illinois in the interests of the Commissariat of the Holy Cross. Entered as second class matter at the post office of Lemont, Illinois, under the act of of March 3» 1879* Acceptance of mailing at special rate of postage provided for in section 1103 act of October 1917. Authorized July 14, 1945. "Second Class Postage Paid at Lemont" Illinois*. Printed by Ave Maria Printery, Lemont, III. 11 43973 Tiskarna AVE MARIA, Lemont, Illinois ********************************** litcvtfi&U 6otecta/i ********************************** Z apostolskim pismom "Velikonočne skrivnosti" je papež Pavel VI. potrdil reformo liturgičnega koledarja. Nov liturgični koledar stopi v veljavo 1. januarja 1970. Naš koledar za leto 1970 je liturgični ali bogoslužni koledar. Izdelan je po osnutku, ki ga je objavila kongregacija za bogočastje. Ta kongregacija je izdala dva osnutka splošnega (za vesoljno Cerkev) koledarja: enega kot osnovo za koledarje v bodočih letih, drugega pa za leto 1970; ta je vzorec za krajevne liturgične koledarje za leto 1970. Po tem koledarju je prirejen naš koledar. Imena praznikov in liturgični izrazi so prestavljeni iz latinščine. Zato je možno, da slovenska imena praznikov in drugih liturgičnih izrazov niso popolnoma skladna s koledarjem za slovensko cerkveno pokrajino. Te neskladnosti ni bilo mogoče preprečiti. Liturgični koledar je sedaj, ko še ni liturgičnih knjig za obnovljeno bogoslužje in tudi ne drugih navodil v slovenščini, kako rabiti stare mašne knjige, potreben; iz njega boste lahko spoznali zgradbo cerkvenega leta in ugotovili kdaj obhajamo praznike, ki so bili pr ene šeni na kak drug dan. Pri praznikih sem namenoma ohranil dobesedno prestavo; v novem liturgičnem koledarju so nekateri prazniki izraženi nekoliko drugače kot do sedaj; npr. do sedaj smo obhajali praznik Kristusa Kralja zadnjo nedeljo v oktobru, od sedaj naprej pa bomo obhajali isti praznik zadnjo nedeljo v cerkvenem letu; imenuje se "naš Gospod Jezus Kristus Kralj vesoljstva". Ker je naš koledar izdelan po splošnem liturgičnem koledarju za leto 1970, so v njem nekatere pomanjkljivosti; npr. praznik severnoameriških mučencev (sv. Izak Jogues in tov. m.), ki smo ga do sedaj obhajali 26. sept. , bomo vnaprej obhajali 19. oktobra. V našem koledarju je označen kot praznik "po volji", kar pomeni neobvezen, a se lahko praznuje, kjer škofijska konferenca tako določo. V ZDA inv Kanadi ga bomo verjetno obhajali. Gotovo so v našem koledarju pomanjkljivost in tudi kaka nejasnost; npr. ne razumem, zakaj je v splošnem osnutku za liturgični koledar praznik "BI. Marije Device Kraljice" označen za 22. avgusta, v osnutku za leto 1970 pa je opuščen, čeprav ni na ta dan nobenega drugega praznika. V zgradbi cerkvenega leta v novem liturgičnem koledarju ni bistvenih sprememb; poudarjene so dobe, ki sestavljajo cerkveno ali liturgično leto. ADVENT ima prizvok radostnega pričakovanja Gospodovega prihoda: prva dva tedna njegovega končnega prihoda ob koncu sveta, od 17. do 24. decembra pa pričakovanje njegovega prihoda na božični praznik. BOŽIČNA DOBA je zaključena na praznik Razglašenja Gospodovega - 6. januarja. Praznik Imena Jezusovega je odpravljen, ker se skrivnost podelitve imena Jezusu obhaja 1. januarja; pravilo je namreč, da se v liturgičnem koledarju ne ponavljajo prazniki, ki so posvečeni isti skrivnosti. Božična osmina 1, januarja se ne obhaja, pač pa je ta dan "Praznik svete Matere božje". Praznik Svete Družine je prenesen na nedeljo med božično osmino, praznik Jezusovega krsta pa bomo obhajali v nedeljo po Razglašenju Gospodovem. Predpostni čas s tremi nedeljami je odpravljen. To je sedaj navadni čas med cerkvenim letom. POSTNI ČAS je nespremenjen, le pasijonski Čas, ki smo ga obhajali zadnja dva tedna v postu, zgubi svoje ime, a liturgične molitve in besedila so naspremenjena. VELIKONOČNI ČAS bo trajal 50 dni in bo zaključen z binkoštmi; binkoštna osmina je odpravljena; čas med Vnebohodom in Binkoštmi ima značaj pričakovanja prihoda Svetega Duha. Posamezne dobe cerkvenega leta izražajo največjo značilnost v svetopisemskih berilih in molitvah; npr. za advent berila iz Izaija; evangeliji, ki govore o pokori, v spokornem ali postnem času; Apostolska dela in evangeliji po sv. Janezu o velikonočnem času. Nov liturgični koledar je organiziran po teh načelih: Liturgično leto naj omogoča vernikom, da po veri, upanju in ljubezni obhajajo v svetem bogoslužju celotno Kristusovo skrivnost, ki nam jo prazniki priobčujejo v njenih posameznih delih od učlovečenja do Gospodovega vnebohoda in prihoda Svetega Duha ter do pričakovanja Gospodovega drugega prihoda. Na vsak liturgični praznik in dan obhajamo celotno Kristusovo skrivnost v daritvi sv. maše, liturgično leto pa nam razvija posamezne dele Kristusove odrešilne skrivnosti. Sveto bogoslužje obhajamo, ker je Jezus Kristus v njem navzoč, da izvršuje delo našega osebnega odrešenja; po starem katekizmu smo rekli, da nam deli odrešilne milosti. Svetniški prazniki (godovi) se obhajajo na dan njihove smrti; ta dan se imenuje v liturgičnem jeziku "rojstni dan". To je sedaj možno, ker je v liturgičnem koledarju manj svetnikov. V liturgičnem koledarju so ostali svetniki, ki so važni za celotno Cerkev. Češčenje ostalih svetnikov je prepuščeno odredbi krajevnih ordinarijev; častijo se lahko v celi deželi, v posameznem delu dežele ali v škofiji. Liturgični koledar naj izraža tudi vesolj no st svetosti z ozirom na kraj in čas. Tako so svetnikom zgodnje krščanske dobe iz področja Sredozemskega morja dodani svetniki iz poznejših časov in iz drugih delov sveta. Nov liturgični koledar je vpeljan po sklepu zadnjega koncila. Peto poglavje liturgične konstitucije o svetem bogoslužju ima v naslednjih odstavkih te določbe: 102. Dobra mati Cerkev vidi, da je njena dolžnost nekatere dni v letu posvečati spominu zveličavnega dela svojega božjega Ženina. Vsak teden se na dan, ki ga je začela imenovati Gospodov dan, spominja njegovega vstajenja; enkrat v letu, ob največjem prazniku velike noči se ga posebej spominja hkrati z njegovim blaženim trpljenjem. Celoto Kristusovih skrivnosti pa razgrne v teku leta: od učlovečenja in rojstva do vnebohoda, do binkoštnega praznika in do pričakovanja blaženega upanja in prihoda Gospodovega. Ko na ta način obhaja skrivnosti odrešenja, odpira zaklade kreposti in zasluženja svojega Gospoda, in sicer tako, da se te skrivnosti v vsakem času na nek način ponavzočijo, verniki pa pridejo z njimi v stik in se napolnjujejo z zveličavno milostjo. 103. V tem letnem praznovanju Kristusovih skrivnosti sveta Cerkev s posebno ljubeznijo časti blaženo Bogorodico Marijo, ki je neločljivo povezana z odrešilnim delom svojega Sina. V njej občuduje in poveličuje najlepši sad odrešenja in vesela zre kakor v najčistejši podobi to, kar sama vsa želi in upa postati. 104. Razen tega je Cerkev v letni krog vpletla spomine mučencev in drugih svetnikov, ki so po mnogovrstni božji milosti dosegli popolnost in zdaj že uživajo večno blaženost ter pojo Bogu v nebesih popolno hvalo in za nas prosijo. S svetniškimi godovi namreč Cerkev oznanja velikonočno skrivnost v svetnikih, ki so s Kristusom trpeli in so z njim poveličani; postavlja pred vernike njihov zgled, ki naj jih po Kristusu potegne k Očetu; po njihovem zasluženju tudi prosi božjih darov. 105. Ob različnih letnih časih končno Cerkev po izročenih navadah dopolnjuje vzgojo vernikov s pobožnimi duhovnimi in telesnimi vajami, s poukom, z molitvami ter z deli pokore in usmiljenja. Sveti cerkveni zbor je zato sklenil odločiti sledeče: 106. Velikonočno skrivnost, ki se po apostolskem izročilu opira na dan Kristusovega vstajenja, obhaja Cerkev vsak osmi dan; ta dan se po pravici imenuje Gospodov dan ali nedelja. Ta dan se morajo namreč verniki zbrati, da se ob poslušanju božje besede in z udeležbo pri evharistiji spominjajo trpljenja, vstajenja in poveličanja Gospoda Jezusa, ter se zahvalijo Bogu, ki jih je ''prerodil za živo upanje po vstajenju Jezusa Kristusa od mrtvih" (1 Pet 1, 3). Zato je nedelja prvi in glavni praznični dan, ki ga je treba pobožnosti vernikov oznanjati, ter vneto priporočati, da bo postal tudi dan veselja in počitka. Druge slovesnosti, če niso izredno pomembne, naj je ne preglasijo, ker je temelj in jedro celotnega cerkvenega leta. 107. Cerkveno leto je treba tako preurediti, da bodo izročila in običaji svetih časov ohranjeni ali prenovljeni v skladu z novimi razmerami. Treba pa je obvarovati prvoten značaj teh časov, da bodo svojo pobožnost, kakor je treba, hranili iz praznovanja skrivnosti krščanskega odrešenja, predvsem velikonočne skrivnosti. 108. Srca vernikov je treba dvigati predvsen k praznikom Gospodovim, čigar zveličavne skrivnosti se med letom obhajajo. Zato naj "sveti časi" dobijo primerno prednost pred godovi svetnikov, da se bo na ustrezen način obhajal krog zveličavnih skrivnosti. Januar 1 Č Praznik svete božje Porodnice Marije 2 P bog. d. 3 S bog. d. 4 N 2. nedelja po Gospodovem Rojstvu 5 P bog. d. 6 T Razglašenje Gospodovo 7 S bog. d. 8 Č bog. d. 9 P bog. d. 10 S bog. d. 11 N Krst n. G. Jezus Kristusa 12 P b. d.; 1. t. po R. G.; 1. teden med letom 13 T bog. d. 14 S bog. d. po volji: sv. Hilarij. škof in cer. u. 15 Č bog. d. 16 P bog. d. 17 S sv. Anton, opat 18 N 2. ned. po Raz. G.; 2. med letom 19 P bog. d. 20 T bog. d. po volji: sv. Fabijan in Sebastijan, m. 21 S Neža, d. in m. 22 Č bog. d. po volji: Vincencij, m. 23 P bog. d. po volji: sv. Rajmund P., sp 24 S sv. Timotej, škof 25 N 3. ned. po Raz. G.; 3. med letom 26 P sv. Polikarp, š. in m. 27 T sv. Janez Zlatousti, š. in cer. u. 28 S bog. d. 29 Č sv. Frančišek Šaleški, š. in cer. u. 30 P bog. d. 31 S sv. Janez Boško, spji, duhovnik Februar 1 N 4. ned po Raz. G.; 4. med letom 2 P Darovanje Gospodovo 3 T bog. d. po volji: sv. Blaž, š. in m. 3 ali: sv. Ansgar, š. 4 S bog. d. 5 Č sv. Agata, d. in m. 6 P bog. d. po volji: sv. Tit,_ š. ali: sv. Pavel Miki, d. in tov. m. 7 S bog. d. po volji: sv. Romuald, o. ali: sobota bi. D. M. 8 N 5. ned. po Raz. G.; 5. med letom 9 P bog. d. po volji: sv. Ciril Aleks., š. in c.u. 10 T sv. Sholastika, d. 11 S PEPELNICA 12 Č bog. d. po volji: sv. 7 ustanov. služ.bl.D.M. 13 P bog. d. 14 S bog. d. 15 N 1. postna nedelja 16 P bog. d. 17 T bog. d. 18 S bog. d. 19 Č bog. d. 20 P bog. d. 21 S bog. d. 22 N 2. postna nedelja 23 P bog. d. po volji: spomin sv. Petra Damijana 24 T sv. Matija, apostol 25 S bog. d. 26 Č bog. d. 27 P bog. d. 28 S bog. d. Marec 1 N 3. postna nedelja 2 P bog. d. 3 T bog. d. 4 S bog. d. po volji: spomin sv. Kazimirja 5 Č bog. d. 6 P bog. d. po volji: spomin sv. Perpetue in Felicite 7 S bog. d. po volji: spomin sv. Tomaža Akv. 8 N 4. postna nedelja 9 P bog. d. po volji: spomin sv. Frančiške Rom. 10 T bog. d. 11 S bog. d. po volji: spomin sv. Gregorija Vel. 12 Č bog. d. 13 P bog. d. 14 S bog. d. 15 N 5. postna nedelja 16 P bog. d. 17 T bog. d. po volji: spomin sv. Patricija 18 S bog. d. po volji: spomin sv. Cirila Jer. 19 Č SV. JOŽEF, ženin bi. D.M. 20 P bog. d. 21 S bog. d. po volji: spomin sv. Benedikta 22 N cvetna nedelja Gospodovega trplj. 23 P ponedeljek velikega tedna 24 T torek velikega tedna 25 S sreda velikega tedna 26 Č VELIKI ČETRTEK 27 P VELIKI PETEK 28 S VELIKA SOBOTA 29 N Vel. nedelja Gospodovega vstajenja 30 P velikonočni ponedeljek 31 T velikonočni torek April 1 S sreda po Veliki noči 29 S bog. d. 2 C četrtek po Veliki noči 30 C sv. Katarina Sienska, d. 3 P petek po Veliki noči 4 S sobota po Veliki noči __________________________________ 5 N nedelja velikonočne osmine ali ________________________________________ 2. velikonočna nedelja 6 P OZNANJENJE GOSPODOVO 7 T bog. d. ---------------------------------- 8 S bog. d. —-----—--------------------------- 9 Č bog. d. __________________________________ 10 P bog. d. 11 S sv. Leon Veliki, p. in c. u. 12 N 2. nedelja po Veliki noči ali __________________________________ 3. velikonočna nedelja 13 P bog. d. 14 T sv. Justin, m. ---------------------------------- 15 S bog. d._________________________________________________________________ 16 Č bog. d. 17 P bog. d. 18 S bog. d. ---------------------------------- 19 N 3. nedelja po Veliki noči ali ---------------------------------- 4. velikonočna nedelja ____________________________________ 20 P bog. d. 21 T bog. d. po volji: sv. Anzelm, š. in c. u. 22 S bog. d. ---------------------------------- 23 Č bog. d. ---------------------------------- po volji: sv. Jurij, m. __________________________________ 24 P bog. d. po volji: sv. Fidel iz Sigmaringe 25 S sv. Marko, evangelist 26 N 4. nedelja po Veliki noči ali ---------------------------------- 5. velikonočna nedelja __________________________________ 27 P bog. d. po volji: sv. Peter Kanizij, d. in c. u. 28 T bog. d. po volji: sv. Pavel od Križa, d. ---------------------------------- ali: sv. Peter, m. in d. __________________________________ 1 P bog. d. po volji: sv. Jožef delavec 2 S sv. Atanazij, š. in c. u. 3 N 5. nedelja po Veliki noči 6. velikonočna nedelja 4 P sv. Monika 5 T bog. d. po volji: sv. Pij V., p. 6 S bog. d. 7 Č Gospodov vnebohod 8 P bog. d. 9 S sv. Gregorij Nacijanski, š. in c. u. 10 N nedelja po Vnebohodu ali 7. velikonočna nedelja 11 P sv. Filip in Jakob, apostola 12 T bog. d. po volji: sv. Nerej, Ahilej, Pankracij,m_ 13 S bog. d. po volji: sv. Robert Bellarmin 14 Č bog. d. 15 P sv. Janez Krstnik Salski, d. 16 S bog. d. 17 N Binkoštna nedelja 18 P bog. d. - 7. teden med letom 19 T bog. d. 20 S bog. d. po volji: sv. Bernardin Sienski 21 Č bog. d. 22 P bog. d. 23 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 24 N Presveta Trojica 25 P bog. d. - 1. teden po Binkoštih 8. teden med letom po volji: sv. Gregorij VII., p. 26 T sv. Filip Nerij, d. 27 S bog. d. po volji: sv. Beda Častitljivi ali: sv. Janez I., p. in m. 28 Č PRESVETO REŠNJE TELO 29 P bog. d. po volji: sv. Marija Magdalena Pazzi 30 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 31 N 2. nedelja po binkoštih - 9. med letom Junij 1 P bog. d. po volji: sv. Angela Merici, d. 2 T bog. d. po volji: sv. Marcelin in Peter, m. 3 S bog. d. po volji: sv. Karel Lvvanga in t. m. 4 Č bog. d. 5 P PRESVETO SRCE JEZUSOVO 6 S bog. d. po volji: sv. Nofbert, š ali: sobota bi. D.M. 7 N 3. nedelja po binkoštih - 10,med letom 8 P bog. d. 9 T bog. d. 10 S bog. d. po volji: sv. Marjeta, kr. in vd. 11 C sv. Barnaba, apostol 12 P bog. d. 13 S sv. Anton Padovanski, d. in c. u. 14 N 4. nedelja po binkoštih-11. med letom 15 P bog. d. 16 T bog. d. 17 S bog. d. 18 Č bog. d. po volji: sv. Efrem, d. in c. u. 19 P bog. d. 20 S bog. d. po volji: sobota bi. D.M. 21 N 5. nedelja po binkoštih -12. med letom 22 P bog. d. po volji: sv. Pavlin, š. ali: sv. Janez Fisher.š., in Tomaž More 23 T bog. d. 24 S ROJSTVO SV. JANEZA KRSTNIKA 25 Č bog. d. 26 P bog. d. 27 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 28 N 6. nedelja po binkoštih-13.med letom 29 P sv. PETER IN PAVEL, apostola 30 T bog. d. po volji: sv. prvi muč. sv. rim. Cerkve Julij 1 S bog. d. 28 T bog. d. 2 Č Obiskovanje bi. D. M. 29 S sv. Marta, dev. 3 P sv. Irenej, š. in m. 30 Č bog. d. 4 S bog. d. '1 P sv. Ignacij Lojolski, d. po volji: sobota bi. D. M. 5 N 7. ned. po binkoštih - 14. med letom 6 P bog. d. po volji: sv. Marija Goretti, d. in m. 7 T sv. Ciril, menih, in Metodi j, š. 8 S bog. d. po volji: sv. Elizabeta, kr. in vdova 9 Č bog. d. 10 P bog. d. 11 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 12 N 8. ned. po binkoštih - 15. med letom 13 P bog. d. 14 T sv. Bonaventura, š.in c. u. 15 S bog. d. po volji: sv. Henrik 16 Č bog. d. po volji: bi. D. M. Karmelska 17 P bog. d. 18 S bog. d. po volji: sv. K amil de Lellis, d. ali: sobota bi. D. M. 19 N 9. ned. po binkoštih - 16. med letom 20 P bog. d. po volji: sv. Hieronim Emilijanski 21 T bog. d. po volji: sv. Lavrencij Brind. 22 S sv. Marija Magdalena, spok. 23 Č bog. d. 24 P bog. d. 25 S sv. Jakob, apostol 26 N 10. ned. po binkoštih - 17. med letom 27 P bog. d. Avgust 1 S bog. d. 28 P sv. Avguštin, š. in c. u. po volji: sobota bi. D. M. 29 S Trpljenje sv. Janeza Krstnika 2 N 11. ned. po binkoštih - 1. v avgustu 30 N 15. ned. po binkoštih - 5. v avgustu 18. med letom 22. med letom 3 P bog. d. 31 P bog. d. 4 T sv. Dominik, d. 5 S bog. d. po volji: posvetitev baz. Marije Snežne 6 Č SPREMENJENJE GOSPODOVO ——--------------------------------------- 7 P bog. d. _________________________________________ po volji: sv. Kajetan, d. 8 S sv. Janez Marija Viannej, d. 9 N 12. ned. po binkoštih - 2. v avgustu 19. med letom 10 P sv. Lavrencij, diakon in m. ----------------------------------------- 12 T sv. Klara, dev. _________________________________________ 13 S bog. d. po volji: sv. Poncijan, p., in Hipolit, m. 14 Č bog. d. ----------------------------------------- 15 S Vnebovzetje prebl. Device Marije _______________________________________________ 16 N 13. ned. po binkoštih - 3. v avgustu ___________________________________________ 20. med letom 17 P bog. d. 18 T bog. d. 19 S bog. d. ----------------------------------------- po volji: sv. Janez Eudes, d. _________________________________________ 20 Č sv. Bernard, opat in c. u. 21 P bog. d. po volji: sv. Ivana Frančiška, S. -----------------------------------— 22 S bog. d. _________________________________________ po volji: Brezmadežno Srce bi. D. M. 23 N 14. ned. po binkoštih - 4. v avgustu 21. med letom 24 P sv. Jernej, apostol 25 T bog. d --------------------------------—■■ -— po volji: sv. Ludvik___________________________________________________________ 26 S bog. d. 27 Č bog. d. po volji: sv. Jožef Kalasancij, d.------------------------------------------—-- 1 T bog. d. po volji: sv. Venceslav, m. 2 S bog. d. 29 T sv. Mihael, Gabrijel in Rafael, nada. po volji: sv. Štefan, kralj 30 S sv. Hieronim, c. u. 3 Č sv. Pij, p. 4 P bog. d. ' ----------- 5 S bog. d. ------------------------------------------ po volji: sobota bi. D. M. ______________________________________ 6 N 16. ned. po binkoštih - 1. v septembru _____________________________________________ 23. med letom 7 P bog. d. 8 T ROJSTVO bi. D. M. ------------------------------------------ 9 S bog. d. ___________________ 10 Č bog. d. 11 P bog. dr 12 S bog. d. —------------------—-----------------—— po volji: sobota bi. D. M. ------------------——_______________________ 13 N 17. ned. po binkoštih - 2. v septembru ------------------------------------------------ 24. med letom ____________________ 14 P POVIŠANJE SV. KRIŽA 15 T Žalostna Mati božja — —-------- 16 S sv. Kornelij, p., in Ciprijan, m. ----------—-----------------------—-------- 17 Č bog. d. ____________________________________________ 18 P bog. d. 19 S bog. d. po volji: sv. Januarij, m -------——--------------------- ali: sobota bi. D. M. —__________________________________________ 20 N 18. ned. po binkoštih - 4. v septembru --------------—---------------------------------- 25. med letom __________________________ 21 P sv. MATEJ, apostol in evangelist 22 T bog. d. — ------------------- 23 S bog. d. ------------------------------------------- 24 Č bog. d. ___________________________________________ 25 P bog. d. 26 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. ------------------------------------------ 27 N 19. ned. po binkoštih - 5. v septembru ------------------------------------------—— 26. med letom ------------------------------------------ 28 P bog. d. Oktober 1 Č bog. d. 2 P sv. angeli varuhi 3 S sv. Terezija D. J., dev. 4 N 20. ned. po binkoštih - 1. v oktobru 27. med letom 5 P bog. d. 6 T bog. d. po volji: sv. Bruno, d. 7 S ROŽNOVENSKA bi. Devica Marija 8 Č bog. d. po volji: sv. Brigita, dev. 9 P bog. d. po volji: sv. Dionizij, š., in tov. m. ali: sv. Janez Leonard, d. 10 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 11 N 21. ned. po binkoštih - 2. v oktobru 28. med letom 12 P bog. d. 13 T bog. d. 14 S bog. d. po volji: sv. Kalist I., p. in m. 15 C sv. Terezija Avilska, dev. 16 P bog. d. po volji: sv. Hedvika, redov. 17 S bog. d. po volji: sv. Marjeta Marija A., dev. ali: sobota bi. D. M. 18 N 22. ned. po binkoštih - 3. v oktobru 29. med letom 19 P bog. d. po volji: sv. Izak Jogues, d., in t. m. 20 T bog. d. po volji: sv. Janez de Kety, d. 7 S bog. d. 22 Č bog. d7 23 P bog. d. po volji: sv. Anton Marija Klaret, š. 24 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 25 N 23. ned. po binkoštih - 4. v oktobru 30. med letom 26 P bog. d. 27 T bog. d. 28 S sv. SIMON IN JUDA, apostola 29 Č bog. d. 30 P bog. d. 31 S bog. d. po volji: sobota bi. D.M. 1 N 24. ned. po binkoštih - 31. med letom Vsi sveti 2 P SPOMIN VSEH VERNIH DUŠ 3 T bog. d. po volji: sv. Martin de Porres, red. 4 S sv. Karel Boromejski, š. 5 Č bog. d. 6 P bog. d. 7 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 8 N 25. ned. po binkoštih (lit. besedila 5. ned. po Raz. G. - 32. med letom 9 P Posvetitev lateranske bazilike 10 T bog. d. 11 S sv. Martin, š. 12 Č bog. d po volji: sv. Martin I., p. in ra. 13 P bog. d. 14 S sv. Jozafat, š. in m. 15 N 26. ned. po binkoštih (lit. besedila 6. ned. po Raz. G. - 33. med letom 16 P bog. d. po volji: sv. Jedrt, dev. 17 T bog. d. 18 S bog. d. po volji: Posvečenje baz. sv. Petra in Pavla 19 C sv. Elizabeta Ogrska, red. 20 P bog. d. 21 S DAROVANJE BL. D. M. 22 N zadnja ned. (27.) po bink. in med letom NAS G. J. K. KRALJ VESOLJSTVA 23 P bog. d. po volji: sv. Klement I., p. in m. ali: sv. Kolumban, opat 24 T sv. Janez od Križa, d. in cer. u. 25 S bog. d. 26 Č bog. d. 27 P bog. d. 28 S bog. d. po volji: sobota bi. D. M. 29 N 1. adventna nedelja 30 P sv. ANDREJ, apostol AMK 1970 1“ 1 T bog. d. 2 S bog. d. 3 C sv. Frančišek Ksaverij, d. 4 P bog. d. po volji: sv. Peter Krizolog, d., c.u. 5 S bog. d. 6 N 2. adventna nedelja 7 P sv. Ambrozij, š. in c. u. 8 T BREZMADEŽNO* SPOČETJE BL. D. M. 9 S bog. d. 10 Č bog. d. 11 P bog. d. po volji: sv. Damaz I. p. 12 S bog. d. 13 N 3. adventna nedelja 14 P bog. d. 15 T bog. d. 16 S bog. d. po volji: sv. Evzebij, š. in m 17 Č bog. d. 18 P bog. d 19 S bog. d. 20 N 4. adventna nedelja 21 P sv. TOMAŽ, apostol 22 T bog. d. 23 S bog. d. 24 Č bog. d. 25 P ROJSTVO GOSPODOVO 26 S sv. Stefan, prvi mučenec 27 N SV. DRUŽINA-JEZUS, MARIJA, JOŽEF 28 P sv. nedolžni otroci 29 T 5. dan med osmino po volji: sv. Tomaž Becket, š. in m. 30 S 6. dan med osmino 31 C 7. dan med osmino po volji: sv. Silvester L, p. Govor papeža Pavla VI. med glavno konferenco ILO v Ženevi Papež Pavel VI. med govorom konferenci Mednarodne delavske organizacije Dne 10. junija 1969 je sv. oče Pavel VI. potoval v Ženevo v Švico, da se je udeležil generalne konference Mednarodne delavske organi -cije - the International Labour Organization (ILO) - ob petdesetletnici njenega obstoja. K obhajanju petdesetletnice ga je povabil direktor ILO Mr. David Morse. V ILO je sedaj včlanjenih 116 držav. Včlanjene države pošiljajo na letne konference 4 zastopnike; dva zastopata valdo, eden delavce, eden delodajalce. Zadnja dva nista odvisna od vlade; to ščiti ustava ILO. Na letni konferenci predlagajo zakone za zaščito delavcev ter razne mednarodne sporazume in dogovore v korist delavcev. Sklepe konference predlagajo vladni zastopniki svojim vladam v uzakonitev. Vlada, ki je sprejela predloge ILO v svojo zakonodajo, poroča po svojih zastopnikih | vsako leto o izvajanju teh zakonov. ILO daje vladam tudi tehnične nasvete, kako upostaviti moderno zakonodajo, ki ščiti delavce. To je važno posebno za mlade države, ki so se včlanile v ILO. Papež je bil v Švici 12 ur. V tem kratkem času je imel 16 govorov in večerno mašo v parku La Grange. Obiskal je tudi mestno hišo, kjer je bilo uradno srečanje z vladnimi, k antenskimi in mestnimi predstavniki. Veliko pozornost je vzbudil njegov obisk središča Ekumenskega sveta Cerkva, kjer se je predstavil z besedami: "Jaz sem Peter". O papeževem obisku Ženeve so veliko pisali. Časopisi so največ poročali o njegovem obisku Ekumenskega sveta Cerkva, kjer je izjavil, da še ni dozorel čas za včlanjenje katoliške Cerkve v ta krščanski organizem. Med vsemi dogodki njegovega bivanja v Ženevi je bil najvažnejši njegov govor na glavni konferenci ILO. Ta govor je bil tudi prvi in najvažnejši namen njegovega potovanja. Papeževa udeležba glavne konference ILO ob petdesetletnici obstoja te mednarodne ustanove je bil gotovo najpomembnejši dogodek papeževih aktivnosti v letu 1969. Tuje imel ugodno priliko, da je zastopnikom delavskega sveta in vsem, ki sodelujejo pri reševanju delavskih vprašanj, izpričal skrb, delo in ljubezen Cerkve do delavcev ter to tudi osvetlil in utemeljil v svojem govoru. Na naslednjih straneh je priobčen celoten papežev govor na glavni konferenci ILO. Prirejen je po angleškem prevodu. Papež moli z direktorji Svetovnega sveta Cerkva UVOD: Čast in radost je za nas, da smo uradno navzoči pri tem zborovanju v tej slovesni uri, ko Mednarodna delavska organizacija obhaja petdesetletnico svoje ustanovitve. Zakaj smo tu? Ne pripadamo temu mednarodnemu organizmu, smo izven posebnih vprašanj, ki imajo tu svoje študijske urade in dvorane za razpravljanje; naše duhovno poslanstvo nima namena posredovati v stvareh, ki so izven njegovega svojskega področja. Tu smo zato, da odgovorimo vašemu vabilu, ki ste nam ga vi, gospod direktor, tako vljudno poslali. In veseli smo, da se vam javno zahvalimo in vam povemo, kako visoko cenimo to zelo vljudno potezo|, za kako važno jo imamo in kako zelo vreden se nam zdi njen pomen. I. NE TUJEC, AMPAK PRIJATELJ VELIKE ZADEVE DELA V tehničnem razpravljanju v obrambo in pospeševanje človeškega dela nimamo nobene posebne pristojnosti, vendar nismo tujec v veliki zadevi dela, ki je vzrok vašega obstoja in kateremu posvečate vse svoje sile. Sveto pismo in človekovo delo Sveto pismo, katerega oznanjevalec smo, prav od prve strani razodeva stvarjenje kot uspeh Stvarnikovega dela (1 Mojz 2, 7), katerega izroči bitju, ki ga je ustvaril; človek mora stvarstvo s svojimi razumnimi prizadevanji izkoristiti in spopolniti ter mu dati človeški značaj, ko ga podreja sebi (IMojz 1, 29; »Napredek narodov", 29). Po božji zamisli je namreč delo naravna dejavnost človeka (Ps 104, 23; Sir 7, 15) in uživanje dela ter radost nad njegovimi sadovi je božji dar (Sir 5, 18), zakaj vsakdo je že naravno nagrajen po svojem delu (Ps 62, 13; P s 128, 2; Mt 16, 27; 1 Kor 15, 58; 2 Tes 3, 10). Kristus in dostojanstvo dela Na vseh teh straneh svetega pisma je prikazano delo kot dejstvo človekovega položaja in to do take mere, da ko je Sin božji postal eden izmed nas (Jan 1, 14), je hkrati tudi postal delavec in je bil naravno določen za delo v svojem položaju po poklicu svoje družine: Jezus je bil poznan kot „sin tesarjev'4 (Mt 13, 55). Zato je človekovo delci pridobilo najvišji častni naslov, ki si ga lahko predstavljamo, in zagotovili ste njegovo navzočnost na častnem mestu v sedežu vaše organizacije s to občudovanja vredno fresko Mauricc-a Denis-a, posvečeni dostojanstvu dela; na tej freski prinaša Kristus radostno oznanilo delavcem, ki ga obdajajo in ki so sami tudi božji otroci ter drug drugemu bratje. Pionirji socilane pravičnosti Čeprav ni naša naloga, da omenjamo zgodovino rojstva in rasti vaše organizacije, vendar ne moremo mimo brez besed, v tej gostoljubni deželi, o delu pionirjev kot škofa Mermillod-a in Friburške zveze, čudovitega zgleda, ki ga je dal protestantski industrialist Daniel la Grand in plodonosnih pobud katoličana Gasparda Decurtins-a: to je bila prva klica mednarodne konference o delu. In kako naj bi pozabili, gospodje, da je ob štiridesetletnici okrožnice Leona XIII. o pogojih delavstva vaš prvi direktor želel počastiti „zveste delavce za socialno pravičnost, med njimi one, ki so prispevali k okrožnici Rerum novarum“. In uslužbence Mednarodnega delavskega urada, ki se ob osnutku obračuna „Deset let Mednarodne delavske organizacije" niso obotavljali pri-, priznati, da je „veliko gibanje nadihnjeno v katoliški Cerkvi po okrožnici Rerum novarum dalo dokaz svoje plodonosnosti". Od „Rerum novarum" do „Populorum progressio". Simpatija Cerkve za vašo organizacijo in za ves delavski svet je bila od tedaj naprej očitna, posebno od okrožnice Pija Xf. „Quadragesimo anno" in v nagovoru Pija XII. Upravnemu svetu Mednarodnega delavskega urada, dalje v okrožnici „Mater et Magistra", v kateri je Janez XXIII. izpovedal „svoje prisrčno spoštovanje dela, ki ga vrši Mednarodna delavska organizacija..., ki nudi učinkovit in vreden doprinos k upostavljenju gospodarskega in družbenega reda v svetu, reda, ki ga bosta označevala pravičnost in človečnost, reda, ki priznava in ščiti zakonite pravice delavca (Maj 15, 1961). Tudi mi sami smo imeli radost proglasiti ob zaključku vatikanskega ekumenskega koncila pastoralno konstitucijo »Veselje in upanje", ki so jo pripravili škofi vsega sveta. V njej Cerkev potrjuje vrednost »posamezne in skupne človeške dejavnosti,,, in tudi prevladovanje človekovega dela nad »drugimi elementi gospodarskega življenja, zakaj ti imajo le značaj orodja", skupno z neodtegljivimi pravicami in dolžnostmi, ki jih t&ko načelo zahteva. Končno naša lastna okrožnica »Populorum progressio" 'sej je prizadevala, da v vseh vzbudi zavest, da je »socialno vprašanje postalo svetovno" z. izvirajočimi posledicami za celoten in združen razvoj ljudstev, oni razvoj, ki je »novo ime za mir". Opazovalec in prijatelj ILO in drugih ženevskih ustanov Z drugimi besedami, smo pozoren opazovalec dela, ki ga tu vršite, in še več, goreč občudovalec dejavnosti, ki jo izvajate, in tudi sodelavec, ki je srečen, da je bil povabljen, da z vami obhaja obstoj, delovanje, dovršitve in zasluge te svetovne ustanove; in to smo kot prijatelj. Tudi ne mislimo opustiti ob tej priliki drugih mednarodnih ustanov v Ženevi, predvsem Rdečega križa, zakaj to so zaslužne in hvalevredne ustanove; veseli smo, da jih lahko pozdravljamo in jim izrekamo iskrene dobre želje. Doba in preizkušnje za plemenit ideal Za nas, ki pripadamo ustanovi, ki je izpostavljena teži 2000ih let, je 50 let neumorno posvečenih Mednarodni delavski organizaciji vir rodovitnega premišljevanja. Vsakdo ve, da je to tako dolgo trajanje edinstveno dejstvo v zgodovini našega stoletja. Neizogibno tvegane človeške zadeve, še bolj jasne in nenasitne zaradi pospešenja moderne civilizacije, niso omajale vaše ustanove; njen ideal želimo počastiti, namreč »splošen in trajen mir, osnovan na socialni pravičnosti". Preiskušnja prenehanja Zveze narodov, h kateri je bila organsko priključena in dejstvo rojstva Združenih narodov na drugem kontinentu, še zdaleč nista uničila razloga njenega obstoja, marveč sta nudili priliko - po zelo znani Izjavi v Philadelphiji pred 25 leti, za njeno potrditev in bolj globoko ukoreninjenje v stvarnost družbenega napredka. „Vsa človeška bitja, brez ozira na raso, vero in spol, imajo pravico do materialnega napredka in duhovnega razvoja v svobodi in dostojanstvu, v gospodarski gotovosti in z enako priložnostjo." Počastitev ljudi in dela Veselimo se z vsem srcem in skupno z vami zaradi življenjske sile 50 let stare in vendar še mlade ustanove, vse od njenega rojstva ob mirovni pogodbi v Versailles-u v letu 1919. Kdo more našteti delo, napore, nočno bdenje, tako plodonosno v pogumnih odločitvah in koristnih za vse delavce in za življenje človeštva, delo, ki so ga vršili oni, ki so mu posvetili z velikim zasluženjem svoje talente in svojo dejavnost? Med vsemi temi ne moremo pozabiti omeniti prvega direktorja g. Alberta Thomas-a in njenega sedanjega naslednika g. Davida Morse-a. In tudi ne moremo iti mimo tiho, da je bil na njihovo prošnjo in skoro prav od začetka duhovnik vedno vključen med tiste, ki so sestavljali, gradili, vzdrževali in služili tej odlični ustanovi. Hvaležni smo vsem za delo, ki so ga izvršili in želimo, naj srečno nadaljujejo njeno zamotano poslanstvo, ki je v resnici po božji previdnosti v večje dobro moderne družbe. ILO V SLUŽBI DELAVCEV Oni, ki so boljše informirani kot mi, lahko povedo, kako velika je celota dejavnosti Mednarodne delavske organizacije med 50 leti obstoja, kako pomembni zaključki, doseženi v 128 konvencijah in njenih 123 priporočilih. Modern krščanski pojem: prvenstvo človeka Kako bi mogli opustiti poudarek prvobitnega in poglavitno važnega dejstva, ki je izpričano z presunljivim dokazovanjem. Tu - in to je odločilen dogodek v zgodovini civilizacije - tu smatrate delo človeka za vredno osnovnega zanimanja. Ni bilo vedno tako, kot je dobro znano, med dolgo zgodovino človeštva. Lahko se spomnite starega pojmovanja dela (Cicero: De Officiis, 1, 42), vključevalo je nečast, združeno je bilo s suženjstvom; ona strašna nadloga suženjstva, ki, na žalost moramo priznati, še ni izginilo s površja zemlje. Moderno pojmovanje, katerega glasniki in branilci ste, je popolnoma drugačno. Je osnovano na načelu, ki ga je krščanstvo s svoje strani edinstveno osvetlilo, namreč „v delu je človek prvi". Naj bo umetnik ali rokodelec, pogodbenik, kmet ali delavec, dela za človeka. Zadan je bil konec prvenstvu dela nad delavcem in vrhovnosti tehničnih in gospodarskih nujnosti nad človeškimi potrebami. Nikoli več ne bo delo nad delavcem, nikoli več ne bo delo proti delavcu; pač pa bo vedno delo za delavca, delo bo v službi ljudi, vsakega človeka in predvsem človeka. Vpričo tehnike Kako opazovalec ne more biti presunjen, ko vidi, da je to pojmovanje opredeljeno v teoretično najmanj naklonjenem trenutku za potrditev prvenstva človeškega činitelja nad izdelkom dela, v trenutku napredka vpeljave stroja, ki pomnožuje neurejeno produkcijo dela in grozi prevzeti njegovo mesto? V abstraktnem gledanju stvari mora delo, ki ga sedaj vršijo stroj in njegove sile, ki jih več ne oskrbujejo roke človeka, pač pa grozne sile ukročene narave, po sodbi modernega sveta zmagati višjo roko do one stopnje, da je pozabljen delavec, ki je pogosto oproščen omalovaževane in ponižujoče teže fizičnega napora, ki ni sorazmeren z njegovimi šibkimi zmožnostmi. Toda to se ni zgodilo. Prav v trenutku zmagoslavja tehnike in njegovih ogromnih učinkov v ekonomski produkciji, je prav človek oni, h kateremu je usmerjena zbrana pozornost filozofa, sociologa in politika. Zakaj v končni razčlenitvi ni pravega bogastva razen bogastva človeka. Sedaj je jasno vsem, da bi bila vpeljava tehnike v postopek človeških aktivnosti v škodo človeka, ako človek ne ostane vedno njen gospodar in ne prevladuje nad njenim razvojem. Ako „moramo priznati v vsej pravičnosti nenadomestljiv delež, ki ga doprinašata delavska organizacija in industrija k temu, kar je razvoj izvršil" (populorum progressio, 26), še bolje prepoznate, kot kdorkoli, zle posledice tega, kar so imenovali zdrobitev dela v sodobni industriji. Namesto, da Sv. oče je daroval večerno mašo v parku La Grange, Ženeva. Na sliki del množice. bi pomagala človeku, mu odvzame človečnost; namesto, da bi ga razširjala, ga duši pod plaščem težkega dolgočasja. Delo postaja tako negotovo in njegova organizacija kaj lahko uničuje osebnost onega, ki ga opravlja, ako postane njegov suženj, se odpove svoji razumnosti in svobodi in z njim celo izgubi svoje dostojanstvo (Mater et Magistra, 83; Populorum progressio, 28). Kdo ne uvidi, da delo, ki daje podvig čudovitim sadovom, ko je resnično ustvarjalno, lahko tudi, kadar je pod velikim vplivom kroga samovoljnih volj, nepravičnosti, lakomnosti in nasilja, postane resničen bič družbe, kar spričujejo tista delovna taborišča, ki so jih vpostavile ustanove, ki so sramota civiliziranega sveta. Rešilna vloga ILO Kdo more opisati včasih strašno dramo modernega delavca, raztrganega med svojo dvojno usodo kot velikega izvršitelja, prepogosto pa žrtve neznosnih trpljenj ubogega proletarskega stanja, v katerem je pomanjkanje hrane združeno s socialnim propadom, ki ustvarja stanje resnične negotovosti, svoje osebne in družinske? Razumeli ste to. Je delo kot človeško, prvo in osnovno dejstvo, ki sestavlja življenjsko korenino vaše organizacije in jo dela veličastno drevo, ki razteza svoje veje preko vsega sveta po svojem mednarodnem značaju, drevo, ki je čast naših časov, z vedno rodovitno korenino, ki ga hrani v trajni organski dejavnosti. Je to ista korenina, ki vam prepoveduje, da bi dajali prednost posebnim koristim in vas daje v službo skupnega dobrega. Sestavlja vas poseben duh in njegova rodovitnost, da s posredovanjem vedno in povsod prinašate zdravila delavskim sporom, jih odvračate, ako mogoče, nudite prostovoljno pomoč žrtvam, izdelujete nove zaščite proti sedanjim nevarnostim, zboljšujete pogoje delavcev in pri tem upoštevate objektivno ravnotežje stvarnih ekonomskih možnosti, se borite proti segregaciji, ki rodi manjvrednost iz kakršnegakoli nagiba, bodisi suženjstva, kaste, rase, vere ali razreda - z eno besedo, branite za vse in proti vsem svobodo vseh delavcev in zagotavljate gotovo zmago ideala bratstva med ljudmi, ki so vsi enaki v dostojanstvu. Njen poklic: napredek moralne vesti človeštva Tak je vaš poklic. Vaša dejavnost ni osnovana na neizogibni in nespravljivi borbi med tistimi, ki dajejo delo, in tistimi, ki ga izvršujejo, tudi ne na pristranosti tistih, ki branijo koristi in funkcije. Nasprotno, je svobodno organizirana in družbeno disciplinirana in organska udeležba v odgovornostih in v dobičkih dela. Ima sam en namen: ne denar, ne moč. marveč dobro človeka. Je več kot samo gospodarski pojem, je boljša kot političen pojem; je moralen in človeški pojem, ki vas navdihuje, namreč socialna pravičnost, ki jo je treba graditi dan za dnevom in po skupnem soglasju. Ko vedno bolj in bolj popolno odkrivate karkoli zahteva dobro delavcev, vzbujate v drugih polagoma zavest socialne pravičnosti in jo predlagate vsem kot ideal. Več kot to, prestavljate jo v nova pravila socialnega ravnanja, ki si jih nalože kot norme zakona. Tako zagotavljate trajen prehod od idealnega reda načel v praven red, to je, v pozitiven zakon. Z eno besedo, stopnjema očiščujete in zboljšujete moralno vest človeštva. To je naporna in kočljiva naloga, res, a je tudi vzvišena in potrebna in kliče k sodelovanju vse resnične prijatelje človeka. Kako ji ne bi bili vdani in ji ne bi nudili svoje opore? Njeno orodje in metoda: varno sodelovanje treh socialnih sil Na vaši poti bo treba odstraniti ovire in premostiti težave. A to ste predvidevali in da se jim postavite nasproti, se poslužujete orodja in metode, ki lahko same od sebe zadostujejo kot apologija vaše ustanove. Vaše prvotno in organsko orodje mora združiti tri delujoče sile k delu za delavce; vladne ljudi, delodajalce in delavce. In vaša metoda, sedaj tipičen primer, je souglasiti te tri sile tako, da ne nasprotujejo druga drugi, marveč se strnejo „v pogumnem in rodovitnem sodelovanju" (Pij; XII., 19. nov. 1954) s pomočjo trajnega dialoga pod vidikom študija in rešitve vedno onnovljenih in neprestano nastajajočih problemov. Njen namen: splošen mir po socialni pravičnosti To odlično moderno pojmovanje je res vredno, da za vedno nadomesti ono pojmovanje, ki je na žalost gospodovalo v naši dobi in je poudarjalo zmogljivost s priganjanjem, kar je prepogosto prineslo novo trpljenje in razvaline ter takrf tvegalo uničevanje namesto utrditev uspehov, ki so bili včasih doseženi za ceno dramatičnih naporov. Slovesno je treba proglasiti: delavskih sporov ni mogoče ozdraviti z umetno postavljenimi ureditvami, ki sleparsko oropajo delavca in vso družbeno skupnost njihove prve in neodtegljive človeške predpravice, ki je svoboda. Tudi jih ni mogoče ozdraviti z razrešitvami, ki izhajajo samo iz svobodnega vpliva, kot pravijo, vnaprej določenih gospodarskih činiteljev. Taka sredstva imajo lahko videz pravičnosti, a so brez svojih človeških stvarnosti. Samo z razumevanjem najglobljih razlogov teh sporov in z zadoščenjem njihovim zahtevam, ki jih izražajo, lahko odvrnete njihovo dramatično sproščenje ter preprečite uničujoče posledice. Naj ponovimo z besedami Alberta Thomas-a: „Socialni činitelj mora premagati gospodarskega. Mora ga urejevati in in voditi, najbolje nasičiti pravičnost." Prav zato Mednarodna delavska organizacija danes nastopa na onem tesnem področju modernega sveta, kjer si koristi in ideologije nasprotujejo, kakor odprta pot proti boljši bodočnosti za človeštvo. Morda lahko vi, bolj kot katera koli druga ustanova, doprinesete k temu popolnoma preprosto, da ste zvesti svojemu idealu: Splošni mir po socialni pravičnosti. Sem smo prišli prav zato, da vam damo vzpodbudo in izrazimo svojo soglasnost ter vas tudi povabimo k zvesti vztrajnosti v vašem poslanstvu za pravičnost in mir, da vam zagotovimo naše skromno, a iskreno občestvo. Gre namreč za svetoven mir in za bodočnost človeštva. To bodočnost je mogoče graditi samo z mirom med vsemi človeškimi družinami pri delu, med razredi in ljudstvi, z mirom, ki sloni na vedno večji pravičnosti med ljudmi. Dnevno vedno bolj nujna naloga: krik trpečega človeštva V tej viharni uri zgodovine človeštva, v uri, ki je polna nevarnosti, a polna tudi upanja, je še v večji meri od vas odvisna gradnja pravičnosti in tako zagotovila miru. Ne, gospodje, ne mislite, da je vaša naloga končana; nasprotno, dnevno postaja nujnejša. Koliko in kako strašnega zla, koliko nedostatkov, krivičnosti, trpljenja, vzdihovanja se še dviga iz delavskega sveta. Dovolite mi, da smo v vaši navzočnosti tolmač za vse tiste, ki krivično trpijo, ki so nevredno izkoriščani, sramotno za plen v telesu in duši, ponižani s ponižujočim delom, ki je sistematično hoteno, organizirano in jim naloženo. Čujte ta krik žalosti, ki se še dviga iz trpečega človeštva. Proglasitev pravic in zagotovitev njihovega spoštovanja Pogumno in neutrudno se borite proti zlorabam, ki so vedno znova rojene, krivičnostim, ki ponovno nastajajo; sprožite posebno zanimanje za podreditev bolj širokemu pogledu skupnega dobrega; prilagodite stare ureditve novim potrebam, ustvarite nove, vplivajte na države, naj jih odobrijo; in rabite sredstva za zagotovitev njihovega spoštovanja; zakaj treba je ponoviti, da „bi bilo zastonj proglašati pravice, ako se istočasno ne uporabijo vsa sredstva za zagotovitev dolžnosti, da jih spoštuje vsakdo, vedno in do vseh ljudi" (Poslanica mednarodni konferenci o pravicah človeka,Teheran, 15. april 1968). Branitev človeka pred njim samim Drznemo se dodati še to: Človeka morate braniti pred njim samim, zakaj človek je v nevarnosti, da postane le del sebe, ko postaja skrčen, kot pravijo, na eno dimenzijo. Za vsako ceno mu je treba preprečiti, da ne postane samo mehaniziran dobavitelj slepemu stroju, ki požira, kar je najboljše v njem, ali dobavitelj državi, ki skuša podvreči vse sile popolnoma v svojo službo. Človeka morate zaščititi, človeka, ki ga zanašajo strašne sile, ki jih on sam sprošča in ga takorekoč požira velikanski napredek njegovega dela, človeka, ki ga vleče s seboj neustavljiv tok njegovih iznajdb, človeka, ki je zaprepaščen zaradi rastoče ga nasprotja med velikanskim narastkom dobrin, ki so mu na razpolago, in med njihovo razdelitvijo, katera se vrši takrf lahko krivično med ljudmi in ljudstvi. Mit Prometeja meče svojo vznemirjajočo senco na dramo naših časov, ko se vest človeka ne uspe dvigniti na višino njegove dejavnosti in prevzeti svoje resne odgovornosti zvesta načrtu božje ljubezni za svet. Pozabili smo torej tragično zgodbo babilonskega stolpa, ko je človek osvojil naravo, pozabil na Boga, kar je prineslo razpad človeške družbe. Papežev dar Mednarodni delavski organizaciji Od imeti ve? do biti vec: soudeležba S premagovanjem vseh uničujočih sil tekmovanja in zmešnjave bo treba graditi mesto ljudi, katerega edini trpežen cement je bratska ljubezen med rasami in ljudstvi kakor tudi med razredi in rodovi. Po teh sporih, ki delajo našo dobo, da ni to, kar se sklicuje, da je - in je tudi postavna želja, da bi bila, kar je vedno bolj nočno potrjeno. 50 let ste vedno tesneje tkali tkivo juridičnih pravil, ki ščitijo delo mož, žena in otrok in tako zagotavljali primerno plačilo. Sedaj pa morate nuditi sredstva za zagotovilo organske soudeležbe delavcev ne le pri sadovih dela, marveč tudi pri gospodarskih in socialnih odgovornostih, od katerih odvisi njihova bodočnost in bodočnost njihovih otrok. Pravica ljudstev do razvoja Zagotoviti morate tudi udeležbo vseh ljudstev pri grad bi sveta in misliti sedaj tudi na najmanj priljubljene kot ste v preteklosti skrbeli za najmanj priljubljene socialne kategorije. To pomeni, da se mora vaše delo pogumno nadaljevati in podvzeti odločno nova pota za zagotovitev medsebojne pravice ljudstev do njihovega celovitega razvoja in usposobiti v vsakem primeru, „da vsa ljudstva postanejo kovači svoje usode" (Progressio populorum, 65). K temu ste poklicani sedaj ob zori drugega razvojnega desetletja. Od vas odvisi, ali boste to sprejeli. Od vas so odvisne odločitve, ki bodo odvrnile razočaranja tolikih upov in bodo razorožile skušnjave uničujočega nasilja. V pravilih morate izražati tisto vzajemnost, ki postaja vedno bolj določena v zavesti ljudi. Kakor ste v preteklosti s svojo zakonodajo zagotovili varstvo in preživetje slabotnega proti moči močnega - zakaj, kot je Lacordaire dejal že davno, „med močnim in svobodnim je svoboda, ki zatira, in zakon, ki osvobaja" - tako morate sedaj in vnaprej nadvladovati pravice močnih ljudstev in biti naklonjeni razvoju slabotnih ljudstev ne le z teoretičnim, ampak tudi praktičnim ustvarjanjem pogojev mednarodnega zakona za delo na višini ljudstev. Kakor vsak človek tako mora biti tudi vsako ljudstvo sposobno po svojem delu razviti sebe, rasti v človečnost in preiti od manj človeških pogojev do bolj človeških (Populorum progressio, 15 in 29). Dobro uporabljeni pogoji in sredstva so potrebna za to in skupna volja ter vaše svobodno izdelani dogovori med vladami, delavci in delodajalci morejo in morajo napredujoče oskrbeti primemo izražanje. Nekatere specializirane organizacije že delajo za zgraditev te velike zgradbe. Na tej poti morate napredovati. Razlog za mladino, da živi Z drugimi besedami, tehnične ureditve so nenadomestljive, vendar ne morejo prinesti sadu brez te zavesti splošnega skupnega dobrega, ki poživlja in navdihuje raziskovanja in vzdržuje napore, brez tega ideala, ki nagne enega in vse, da nadkrilijo drug drugega v gradbi bratskega sveta. Ta jutrajšnji svet je treba graditi z mladino, a vi jo morate pripraviti za to. Mnogi mladi ljudje nimajo zadostnega vežbanja in nimajo dejanske možnosti za učenje obrti in za zaposlitev. Mnogi tudi spolnjujejo naloge, ki zanje nimajo pomena in monotono ponavljanje jim sicer lahko zagotovi dobiček, a jim ne zadostuje, da bi jim dalo smisel za življenje in da bi zadostilo njihovim postavnim težnjam po zasedenju njihovega mesta kot ljudi v družbi. Kdo more v bogatih deželah spregledati njihovo bojazen ob pogledu na invazijo tehnokracije, njihovo zavrženje družbe, ki jih ni uspela prilagoditi sebi; in v ubogih deželah njihove tožbe zaradi nezadostnega vežbanja in primernih sredstev, da ne morejo dati svojega velikodušnega deleža za naloge, ki so pred njimi? V sedanjih spremembah sveta odmeva njihov protest kot opozorilo na trpljenje in poziv k pravičnosti. Sredi krize, ki pretresa moderno civilizacijo, je pričakovanje mladine zaskrbljeno in nepotrpežljivo; trudimo se, da jim bomo odprli pota bodočnosti in jim nudili koristne naloge in jih pripravili za njihovo izvajanje. Na tem področju je treba veliko narediti. Seveda, vi se prav dobro zavedate tega in čestitamo vam, da ste vključili v program svoje 53. seje studil specializiranih programov zaposlitve in vežbanja mladine z ozirom na razvoj. SKLEP: MOČ DUHA LJUBEZNI, VIR UPANJA Obširen program, gospodje, a zelo vreden vašega navdušenja in vzpodbude za vse vaše energije v službi tej veliki zadevi, ki je vaša in tudi naša - zadevi človeka. V tem miroljubnem boju hočejo Kristusovi učenci vzeti svoj delež z vsem svojim srcem. Zakaj če je važno, da vse človeške sile delajo skupno za napredovanje človeka, potem je treba postaviti duha na mesto, ki mu je lastno, zakaj Duh je ljubezen. Ali ni jasno? Ta gradnja nadkriljuje samo moč človeka. Toda kot kristjan ve, da ni sam s svojimi brati pri tem delu ljubezni, pravičnosti in miru, v katerem vidi pripravo in zagotovilo onega večnega mesta, ki ga pričakuje od božje milosti. Človek ni prepuščen sebi v osamljeni množici. Mesto ljudi, ki ga gradi, je mesto družine, bratov, otrok istega Očeta, ki so vztrajni v svojih naporih z močjo, ki poživlja in jih podpira, z močjo Duha; skrivnostna, a resnična moč, ne čarovniška in tudi ne popolnoma neznana naši skušnji, zgodovinski in osebni, zakaj izražena je v človeških besedah. In njen glas odmeva bolj jasno kot kjerkoli v tej hiši, ki je odprta trpljenju in skrbem delavcev in tudi svojim dovršitvam in čudovitim dosegom; je glas, katerega neizrekljiv odmev se nenehoma dviga, danes kot včeraj, (in to je) upanje ljudi pri delu: „Pridite k meni vsi, ki ste obteženi in jaz vas bom poživil. Blagor lačnim in žejnim pravice, zakaj ti bodo nasičeni" (Mt 11, 28; 5, 6). Papež Pavel VI. in cesar Etiopije Haile" Selassi^med razgovorom v Ženevi Od 31. avgusta do 2. julija 1969 je bil sv. oče Pavel VI. v Ugandi. Za obisk Afrike je izbral to deželo, ker so tam pred sto leti afriški mučenci spričali vero v Kristusa in njegovo Cerkev z mučeniško smrtjo. - Gornja slika: Kardinal Rugambvva pozdravlja papeža na letališču Entebbe. - Spodnja slika: Papež govori ugandskemu parlamentu. Tt&fattovitev &C 3 < m 2.5 N< z M i;gj n * —. 3 £ rt rt' ” 5. •O «‘°‘ I¥1(__-R g;B. § £- y> n< g ^ « ‘s- S o q p ~ “ < *— • p- j- 2. •-» O) -• P o p-- n< “* o a> h-- s»< p p rt> — D- D p pr1 ^ < -• p 3 OO P- C/) ^ c P m p P CZ) pr < -t P CZ) . o - cz) p ^ pr 3 p 7 c p* P CZ) p-^g cr P P o p l""“ p" 3 org o o p p- s ii- e--s O - •—■ • < ST 3“ it&S' £0 '—1 * >—* 3 -• P 2 -• S: P P «—. < P • N p d n p p g. < > 3 TD P P P- n< _ •- • pr " p 5 o I" CZ) 3 9-3 ° p s o n N o ^ " n pr •< p o ^ 3 ^ p tTT. P- 5. P P CL :>r~c c P"X> TD N< O *— * P P- nn < o< < p ^ > g. p 2.. PT n O O < y p g P CZ) P C/) 3 O P O P < < — P p M 3 rt O-3 3 T3 - N< S C) rt CL. P 3 rt CL. r: — 2 ^ S- P- O s n< sr -a < *9; 2 — ■ 3 7 rt rt P ON rT vO S P1T3 -■ O cz) p pr 15: 3 3. B P Cfl 3 ?rO f1 na O ^ ° pr rt' P M -I £ N< <___,_ rt rt n3 C CZ) n r-f c o •3 P Jj. p - CZ) S P P- P < £L o < p p co pr TD a -• 1 g P< —. pr p cz) •S' 2.-: -> cn< O c_. pr 3 rt o p ca. 2" ss rt o ~ — 3 P o n