Bernard Stritih PROSTOVOUNO DELO V PREHODNEM OBDOBJU V prejšnjem prispevku sem govoril o tem, da je za razvijanje prostovoljnega dela zelo pomem- bno, ali smo sposobni vzdrževati dialog med različnimi nosilci ali udeleženci teh dejavnosti. Govoril sem o konceptih, ki jih je razvil brazilski avtor Pablo Freire in ki smo jih v preteklosti ko- ristno uporabili tudi pri razvijanju novih oblik socialnega dela. Tukaj pa želim osvetliti dogaja- nje notranje nepovezanosti, ki jo lahko zamamo kot dokaj splošno značilnost v številnih okoljih pri mnogih ljudeh razvitega sveta. V Sloveniji se notranja nepovezanost (nepovezljivost, fragmen- tacija, razlomljenost, razdor, razsutost) dopol- njuje z nepovezanostjo oz. sprtostjo na družbeni ravni. Pokazati želim, da je prostovoljno delo možna pot za celjenje osebnih ran in za iskanje novih oblik koeksistence in uspešnega sodelo- vanja različnih skupin, ustanov in gibanj v Sloveniji. KAKO NAJ SE IZ PRETEKLOSTI PROSTOVOLJNEGA DELA NA SLOVENSKEM UČIMO ZA PRIHODNOST? Danes se vse bolj zavedamo, da so bile pri nas že v preteklosti razvite številne oblike pro- stovoljnega dela, ki so bile v svojem času od- ločilen korak na poti notranje rasti nacionalne skupnosti. Ze prebujanje slovenske nacionalne zavesti je bilo povezano s prostovoljnimi dejav- nostmi. V drugi polovici devetnajstega stoletja so se v Sloveniji razmahnile nekatere za tiste čase nove oblike organiziranih prostovoljnih dejavnosti, ki so bile odgovor na zelo zahtevne probleme. Naj tukaj naštejem le vprašanja, ki so po mojem mnenju ključna: • z zemljiško odvezo in z razvojem industri- je so se tudi v Sloveniji sprožili procesi družbe- nega razslojevanja, ki so vplivali na večanje socialnih razlik. S tem so pričele razpadati do takrat delujoče oblike vaške solidarnosti; • družbeno razslojevanje je omogočilo nas- tajanje slovenske elite v mestih in vaseh. To je pomenilo, da so se po eni strani rojevale pobu- de za tekmovanje z do takrat zlasti nemško elito, po drugi strani pa so nastajale skupine, ki so razpolagale z določenim presežkom ma- terialnih dobrin, ki so jih lahko namenjali za kulturne in socialne dejavnosti; • vzporedno z družbenim razslojevanjem so v Slovenijo prihajale tudi nove politične ideje in narekovale novo obliko povezovanja ljudi v politična gibanja in stranke. Iz zametkov organiziranih gibanj za obram- bo slovenstva so se razmeroma hitro razvile mreže prosvetnih, planinskih, športno rekrea- tivnih in gasilskih društev in dobrodelnih or- ganizacij, razne oblike zadružništva in mreža hranilnic in posojilnic, ki so bile zasnovane na načelu vzajemnosti. Te oblike organiziranega delovanja so (v glavnem) temeljile na prosto- voljnem delu. Če se poglobimo v raziskovanje nastanka posameznih društev, lahko praviloma odkrijemo sledi pobud in delovanja začetni- kov, ki so bili izjemni posamezniki. Poleg os- novnega poklica so razvili še neko drugo dejavnost, ki je, čeprav na prostovoljni osnovi, postala glavna vsebina njihovega življenja inje praviloma vplivala tudi na nastanek novih oblik povezanosti v širšem krogu ljudi. Zal pa je zaradi politične polarizacije kma- lu prišlo do grupiranja vseh dejavnosti v dveh Za pomoč in nasvete pri pisanju tega članka se avtor zahvaljuje sodelavcu dr. Miranu Možini. 119 BERNARD STRITIH ali treh taborih. V vaških okoljih je cerkev uporabljala svoj vpliv tudi za doseganje po- litičnih interesov, pri srednjem sloju v mestnih okoljih se je razvila agitacija za liberalno poli- tično usmeritev, med delavstvom pa so se po- časi širile tudi socialistične ideje. V začetku tega stoletja je polarizacija na osnovi političnih ideologij (seveda so med različnimi sloven- skimi deželami obstajale pomembne razlike; na Primorskem npr. polarizacija ni bila tako izrazita, ker je prevladala potreba po nacio- nalni samoohranitvi) zasenčila vse druge sesta- vine številnih oblik organiziranega prosto- voljnega dela. Čeprav so številne organizacije povezovale ljudi in omogočale uresničevanje različnih potreb oz. uresničevanje širokega spektra individualnih pobud, lahko dobimo vtis, da so stregle zlasti pridobivanju političnih somišljenikov in promociji posameznih povz- petnežev. Po prvi svetovni vojni so se družbene raz- mere v Sloveniji bistveno spremenile: • veliki deli nacionalnega ozemlja so ostali zunaj meja Slovenije; • ker je Slovenija dosegla nacionalno os- voboditev, se je zmanjšal povezovalni vpliv na- cionalnih idej in simbolov; • družbeno razslojevanje se je pokazalo v svoji goli brezobzirnosti; • v delovanju političnih strank so se kazali vplivi iz drugih delov Jugoslavije. Slovenija se ni niti za korak približala demokratizaciji družbe in njenih ustanov. Dogajanje je bilo za intelektualce vse manj pregledno; • širiti se je pričel strah pred socialistično ideologijo, hkrati pa so se ukoreninila tudi nekatera levičarska gibanja, V obdobje po prvi svetovni vojni se je torej Slovenija srečala z novimi razmerami, ki so skrivale številna protislovja. Slovenija je glede na svojo gospodarsko razvitost in visoko civili- zacijsko raven dobila v Jugoslaviji mesto, ki je omogočalo nove razvojne korake, vendar se je notranji razdor nadaljeval. Ko so slovenski politiki namesto na birokratski Dunaj hodili v Beograd, so poskušali tam trgovati z interesi Slovenije za koristi svojih strank. Zanemarjena je bila nuja po notranjem usklajevanju raz- ličnih političnih teženj. Kaotičnost so izrabljali aktivisti komunistične partije, ki so dobivali vse večjo moč. Hkrati ko se je razplamtevalo sovraštvo do levičarjev in strah pred njimi, so družbeni odnosi v Sloveniji postajali vse bolj primitivni. Polarizacija javnega mnenja je izni- čila pestrost in raznolikost življenja na mnogih področjih. Tudi dejavnosti, ki so temeljile na prostovoljni osnovi, se niso mogle izogniti korupciji. Druga svetovna vojna je bila za Slovenijo obdobje najhujše ogroženosti. Okupacija, ki sta jo izvedli Nemčija in Italija, industrijsko neprimerno bolj razviti kot Slovenija, je že sama po sebi prinesla pretres — nasilno reor- ganizacijo vseh ustanov in spremembo življenja za posameznike in družine. Načrtno raznaro- dovanje in preganjanje ljudi, ki so se zavzemali za slovenstvo, pa je sprožilo val odpora. Ned- vomno smo Slovenci v času druge svetovne vojne pokazali neverjetne zmožnosti organizi- ranega povezovanja in socialne solidarnosti. Mreža prostovoljnih dejavnosti je bila v takih razmerah neprecenljiva za ljudi in za ohranitev družbene kohezivnosti. Žal pa ni bila pre- sežena delitev na dva tabora. Ideja, ki je imela v začetku vojne velik povezovalni vpliv, je bila izražena v geslu: »Tujega nočemo, svojega ne damo!« Zavračanje tujega verjetno ni pome- nilo le zavračanja tujega jezika, ampak tudi za- vračanje novih oblik življenja, ki so bile odraz oz. produkt industrijske dobe. Ob koncu vojne smo Slovenci doživeli (morda je bolje, da ne uporabimo izraza »smo si izborili«) nekaj, kar je bilo ravno nasprotno od naših sanj. Svetov- na politika nas je dodelila sovjetskemu bloku. Res je, da smo se otresli nemških oz. avst- rijskih in italijanskih vplivov, vendar nas je sve- tovna politika prepustila sovjetski vplivni sferi, in to je dejansko pomenilo pospešeno uvajanje povsem tujih vplivov. Spontane želje Slovencev po pravičnosti, enakopravnosti in nacionalni svobodi so partijski ideologi spretno izrabljali za prikrito uresničevanje tujih političnih inter- esov in za vzpostavljanje družbenega sistema, ki je temeljil na marksističnem znanstvenem nauku. Morda je še prezgodaj, da bi ocenje- vali, kako globoko so segli vplivi partijske oblasti, vsekakor pa smo v povojnem obdobju sprejeli veliko tujega, npr. ideje o kmečkih zadrugah in razne oblike obveznega prosto- voljnega dela, hiter razvoj težke industrije, ki je bila pomemben člen jugoslovanske vojne in- dustrije. Hkrati smo izgubili veliko »svojega«: 120 PROSTOVOLJNO DELO V PREHODNEM OBDOBJU Slovenci se nismo odrekli le političnim svo- boščinam in pravicam državljanov, ampak tudi številnim oblikam prostovoljnega dela in združevanja. Na področjih vzgoje, socialnega varstva in zdravstva oz. duševnega zdravja so se dogajale velike spremembe. Zaradi sprememb v načinih zaposlitve in življenja so se zmanjšale možnosti pomoči v sorodstvenih in sosedskih mrežah, bistveno so se zožile funkcije družine, hkrati pa so se razvijale nove potrebe in seveda tudi nove oblike človeških težav in stisk. Partijska država je najprej uporabila vsa sredstva, da je iz naštetih področij družbenih dejavnosti izlo- čila vpliv cerkve, hkrati pa so bila vložena ve- lika sredstva za izgradnjo mreže strokovnih služb. Ves čas povojnega razvoja je partija skr- bela za ideološko propagando, ki nikoli ni bila jasno ločena od strokovnih prispevkov in raz- mišljanj. Partijski ljudje so znali spretno po- vezati vero v marksistični nauk s strahovi, npr. s ksenofobijo in manjvrednostnimi občutki pri- padnikov majhnega naroda. Tako se je razvila miselnost, ki je zaradi svoje notranje para- doksnosti delovala kot slepilo in obramba proti novim miselnim tokovom v svetu. Šte- vilne družboslovne in filozofske pojme je ide- ološki aparat spremenil v nekakšne modne besede in fraze. Ena najbolj zlorabljenih besed je bila gotovo »demokracija«. Uporabljali smo jo z vsemi mogočimi pretiravanji, hkrati pa so ideologi budno pazili na to, da o problemih praktičnega uveljavljanja demokratičnih načel ni bilo mogoče resno razpravljati. Vzdrževali so površno mišljenje in vtis, da je mogoče vsa zapletena protislovja demokracije odpraviti z ustrezno kombinacijo (magičnih) besed, npr. »socialistična demokracija« ali »prava demo- kracija«. Hkrati pa je to v praksi pomenilo, da o ključnih vprašanjih odločajo ljudje, ki jih za to pooblasti »avantgarda«, namreč, partijski aparat. Če so ljudje podvomili v take postop- ke, so jim novinarji in strokovnjaki postregli s strašljivimi podobami z Zahoda in na koncu so znali tudi potrkati na zdravo samozavest majhnega naroda, ki si pač ne dovoli, da bi ga tujci učili o tem, kaj je demokratično in kaj ne. Morda se zdi, da se nekaj let po rušenju berlinskega zidu ni več smiselno ozirati nazaj in razmišljati o slepilih, ki so jih uporabljali vzhodnoevropski režimi. Smisel te razprave vidim v iskanju novih poti v prihodnost. Pri tem je najhujša zmota, če mislimo, da lahko s preteklostjo opravimo tako, da neko obdobje opredelimo z ideološkimi oznakami in se pre- pričujemo, da bo sprememba družbenega reda sama po sebi prinesla rešitev za pereče prob- leme sedanjosti. Ena od slepih peg socializma je mišljenje, da ekonomski razvoj in bogatenje avtomatično pomeni že tudi rešitev socialnih problemov. Danes vemo, da ekonomski razvoj, materialno bogastvo in razvitost proizvodnih, trgovskih, prometnih in turističnih dejavnosti prinaša večjo izbiro možnosti, s tem pa tudi nove dileme in večjo nevarnost dezorientacije. Dosežena stopnja razvoja obvezuje vse nosilce, da vsak po svoje iščejo in uresničujejo mož- nosti nadaljnega razvoja. Začenjamo se zave- dati, da vsak nered ali zastoj v razviti družbi prinaša nevarnost socialnih, političnih in ek- oloških katastrof. S spremembo družbenega reda se odpirajo nove možnosti, vendar jih ne bomo mogli uresničiti, če se ne bomo znebili slepih peg. V novih razmerah, ki šele nastaja- jo, oziroma, ki jih soustvarjamo, bomo odkrili nove razsežnosti neugodnih situacij. Mnoge težave, ki so bile videti enostavne, se bodo po- kazale v vsej zapletenosti. V tem trenutku na- šega razvoja sta pomembna zavest in znanje o tem, kako se spreminjajo pogledi pri strokov- njakih v razvitih deželah in kako je mogoče v sedanjih razmerah ustvarjati novo vizijo za živ- ljenje in delovanje tehnološko visoko razvite civilizacije. Helmut Willke je v uvodu svoje knjige zapisal te misli: /.../ saj modernost nie drugega ne označuje bolj natančno kot prav eksplozivnost in tveganost komaj še obvladljive družbene kompleksnosti. To je mogoče ponazoriti z namerno ostro za- risanim primerom: medtem ko se je pred drugo svetovno vojno še zdela sprejemljiva omejitev problematike modernih družb — v skladu z marksistično teorijo — na centralni problem razmerja med kapitalom in delom, med produk- cijskimi silami in produkcijskimi odnosi, se zdi v današnjih razmerah to zoženje že kar nevarno. Problemi znanstveno tehnološke samoogrože- nosti človeštva, problemi oboroževalne tekme, prenaseljenosti, zloma tradicionalnih družin- skih struktur, problemi družbeno inducirane ogroženosti psihičnega in fizičnega zdravja, 121 BERNARD STRITIH sprevrženih učinkov načrtovanih strategij delo- vanja, komunikacijske povezanosti razvitega sveta itn., pa tudi na videz neznatni problemi, npr. kako je mogoče oziroma Če je sploh mogoče »ciljno naravnano« in vsaj kolikor toliko zanesl- jivo usmerjati univerzitetni sistem, veliko pod- jetje, stranko ali velemesto. Teh vprašanj ni mogoče več ustrezno obravnavati in reševati, če se jih lotevamo z omejene perspektive enega sa- mega problema. (WiLLKE 1993: 9.) V gornjem citatu najdemo vznemirljivo misel, da je lahko družbena kompleksnost problem, saj je ni mogoče obvladati na eno- staven način. V Sloveniji smo še do nedavnega s ponosom govorili o velikih dosežkih znan- stvenega in tehnološkega razvoja, zato nam je še težko priti do zavesti o znanstveno-tehno- loški samoogroženosti. Na videz neznatni pro- blemi se lahko nenadoma sprevržejo v resno nevarnost in pokažejo se šibke točke, v katerih se lahko eksplozivno zrušijo celi kompleksi sistema. Še vedno omalovažujemo zlasti pro- bleme na področjih vzgoje in izobraževanja, zdravstva in socialnega varstva. Čeprav že dolgo govorimo o družbenih koreninah vzgo- jnih motenj, raznih duševnih težav, nekaterih »modernih bolezni« in sprememb v delovanju družin, vseeno še nismo uresničili veliko spre- memb, ki jih narekujejo drugačna gledanja. S številnimi sodobnimi idejami se v Sloveniji dogaja nekaj podobnega, kakor se je dogajalo z nekaterimi družboslovnimi pojmi (npr. z rabo besede demokracija) — postajajo »mod- ne besede«. Bojim se, da bi tudi »prostovoljno delo« lahko postalo nekakšna modna zadeva. Da bi lažje razumeli, kako lahko preteklost določa sedanjost in prihodnost prostovoljnega dela, nam pomaga tudi misel nemškega pisa- telja Günterja Grassa, s katero je v javnosti komentiral rušenje berlinskega zidu. V vse- splošni evforiji za nemško združitev, ki je ta- krat vladala v obeh Nemčijah, se je pisatelj upiral takojšnji odpravi razlik in je zagovarjal postopno povezovanje dotlej strogo ločenih držav. Svoje stališče je utemeljeval s trditvijo, »da so se najbrž v petintridesetih letih sociali- zma tudi Vzhodni Nemci marsičesa naučili in da ni smiselno poseči v razvoj države, še pre- den so obnovljene njene normalne povezave s svetom«. Tudi sam menim, da je za vse ljudi. ki danes živijo in delajo v bivših socialističnih državah, zelo pomembno vprašanje, česa so se naučili in česa so se »odučili« v prejšnjem sistemu. V Sloveniji smo v preteklih štiridesetih letih spremenili način življenja in dela. V ob- dobju ene generacije smo se spremenili v in- dustrijsko razvito državo. Vse to je vplivalo na globoke spremembe v medsebojnih odnosih na vseh ravneh — od družine do življenja v urba- nem okolju in postopnega večanja mobilnosti zaposlovanja. Vse to pa pomeni, da so se povečali ekonomski kazalci, pa tudi socialna tveganja, ki so jim posamezniki in družine iz- postavljeni. Nikakor ne moremo zanikati, da smo tudi na področjih ustreznih družbenih služb dosegli kar neverjeten razvoj, vendar so sposobnosti ljudi omejene. Zato se ni mogoče izogniti številnim stresom in novim oblikam trpljenja ljudi, ki ga prej nis(m)o poznali. Vzporedno s tem, ko uvidevamo, da se veča število primerov osebnih stisk, družinskih pre- tresov in primerov socialne dezorientacije, se učimo tistih poglavij moderne kulture, ki omo- gočajo, da opustimo moralno obsojanje nes- rečnih posameznikov in družin ter se pričnemo zavedati, da to niso le težave posameznikov, ampak da so to hkrati tudi problemi skupnosti. Čeprav so v času socializma številne prosto- voljne dejavnosti zamrle, druge pa so bile pod strogim nadzorom, so se v obdobju po drugi svetovni vojni vendarle razvijale (v t. i. nefor- malni sferi) tudi razne oblike medsebojne po- moči in človeške vzajemnosti, ki prej niso bile znane (npr. medsebojna pomoč pri zasebni gradnji hiš, novi načini varstva otrok, človeška tolerantnost pri zaposlovanju invalidov, odpi- ranje družin za sprejemanje pomoči in vzajem- na pomoč starejšim ljudem itn.). Pomembno je, da smo se začeli »odučevati« številnih pred- sodkov (npr. do duševnih bolezni, razvez, novih oblik skrbi za stare ljudi zunaj družin). Vendar vse te spremembe pri posamezniku večkrat vzbudijo tudi hude strahove. Gibanje t. i. »moderne« na Zahodu in na Vzhodu podpira zavestno usmerjanje k po- trošništvu in poudarjanju svetlih plati življenja (zdravje, mladost, užitki, udobje, varnost, red itn.). Ob nenadnih življenjskih spremembah pa se zgodi, da posamezniki kakor skozi razpoko v fasadi zagledajo drugo plat (bolezen, boj s 122 PROSTOVOLJNO DELO V PREHODNEM OBDOBJU smrtjo, umiranje, životarjenje, obremenjeno s trpljenjem, prevladovanje kaosa in entropije nad redom). Taki trenutki niso nevarni le za ljudi, ki se jim to dogaja, ampak lahko pome- nijo tudi socialno nevarnost (katere resnosti ni mogoče predvideti), ker lahko posamezniki v trenutku dezorientacije zaidejo v različne ob- like nesocialnega aH protisocialnega vedenja (individualne paranoidne reakcije, združe- vanje v fundamentalistično usmerjene verske sekte ali združevanje v skupine z znamenji po- litičnega terorizma). Slovenci, ki smo nagnjeni k idealiziranju svoje dežele, gledamo zviška na pojave množične socialne bede in propadanja celih mestnih četrti, mest in tudi večjih ob- močij, kar se dandanes dogaja ne le v zaostalih predelih sveta, ampak tudi v mestih ZDA. Zdi se nam, kot da se v Sloveniji, ki je del Evrope, kaj takega ne more zgoditi. Pri tem pozablja- mo, da poskuša ravno Evropa zdraviti svojo dedno obremenjenost s krvavimi nacionalisti- čnimi vojnami tako, da se povezuje v multina- cionalno in multikulturno skupnost narodov. To za Slovenijo nedvomno pomeni, da se pred kaotičnimi procesi (ki spremljajo prestrukturi- ranja modernih družb) ne bomo mogli več varovati z zapiranjem zunanjih meja. V zadnjih petdesetih letih so se predstave o času pri nas spremenile. Sprva so bile vezane na manjavo dneva in noči in na potek letnega ciklusa rasti, ki pomeni stalno ponavljanje in obnavljanje življenja v naravi. Po industrijski revoluciji je človeštvo pričelo razvijati pred- stave o poteku časa, vezane na mehanični čas, ki je enoličen, a omogoča nastajanje neslute- nega obsega mrež, v katerih je mogoča koordi- nacija dela in zelo raznorodnih dejavnosti v celoto, ki je podobna velikanskemu stroju. Ker pa se človek ne more sprijazniti z enoličnim tokom časa, prav tako kot se ne more sprijaz- niti z nesmiselnostjo (absurdom) svojega biva- nja, se je na zahodni polobli izoblikovalo novo doživljanje časa kot nenehnega napredka v razvoju gospodarstva, prometa in zvez, znano- sti in osebnega standarda ljudi. Te predstave so ideologi vcepili tudi v miselnost narodov Vzhodne Evrope. Kot nekakšen nadomestek vere v posmrtno življenje smo se učili vere v lepšo prihodnost. Ta korak v učenju je bil ver- jetno potreben, saj so se drugačnega doje- manja časa razviti narodi učili že mnogo prej. vendar so to hkrati tudi zelo nevarni premiki, ki lahko pomenijo razpoko v temeljih družbe. Če se uveljavi predstava družbe kot veli- kega (gospodarskega) stroja, ki ga je mogoče usmerjati k zaželenim ciljem (večine ali avant- garde ali elitne manjšine), potem take pred- stave nujno pripeljejo v brezobziren boj za prevlado oz. v boj za oblast nad krmilnimi me- hanizmi družbenega ustroja. V fevdalizmu je boj za privilegije stabiliziral družbo, in nekaj podobnega se je pričelo dogajati v deželah realnega socializma. Vendar je bila ravno ideja napredka tista točka programskih obljub par- tije, ki je zahtevala, da so rezultati primerljivi z razvojnimi dosežki zahodnih držav. Ker takih rezultatov ni bilo, ni bilo več mogoče obvladati nezadovoljstva ljudi. Ljudje se v obdobju so- cializma niso privadili le na drugačen način življenja, sprejeli so tudi nov pogled na svet in vero v znanost. Postali so bolj dinamični, njihovo vedenje pa bolj racionalno, vendar miselnost, ki je ustrezala začetkom razvoja in- dustrijskih družb, današnjim razmeram ne us- treza več. Nikakor ne moremo reči, da so se državljani razvitih držav preobjedli vseh mogo- čih dobrin, niti, da imajo vsi prebivalci teh držav zagotovljeno dostojno raven materialnih dobrin. Pač pa je v razvitih deželah dozorelo spoznanje, da se lahko vrtenje v začaranem krogu proizvodnja-potrošnja stopnjuje tudi do samouničenja. Vse več ljudi ugotavlja, da mora zahodni Človek izstopiti iz nenehnega prizade- vanja po zviševanju standarda materialnih do- brin in razviti doslej zanemarjene sposobnosti sožitja (koeksistence) in koevolucije. Elisabeth Lukas govori o tem, da sodobni ljudje v raz- vitih državah ne potrebujejo le altruizma drugih (kadar se paČ znajdejo v stanju potre- be), ampak potrebujejo altruistične dejavnosti kot zdravilo za stiske, ki jih prinaša sodobni način dela in življenja v blagostanju: Altruizem ima iste učinke kot joga, duhovnost ali meditacija. To so popolnoma novi vidiki v družbi, ki je imela dolgo časa na svojih pra- porih zapisano kariero, blagostanje in uživanje ter si je s tem pridelala ne samo preobilico srčnih infarktov, ampak tudi obilje duševne razdraženosti. (LuKAS 1994: 186.) Profesor za filantropske vede na univerzi v Indianapolisu Robert L. Payton razvija 123 BERNARD STRITIH podobno predpostavko o duhovnem pomenu altruizma v okviru prostovoljnih dejavnosti. Filantropijo definira kot prostovoljno služenje, prostovoljno dajanje in prostovoljno povezo- vanje za javno dobro. Prostovoljno služenje in prostovoljno dajanje prek prostovoljnega povezovanja omogoča smi- sel, namen in upanje: smisel lahko najdemo preko prostovoljnega povezovanja z drugimi; ta smisel dobi »višjo« kvaliteto, ko je namen povezovanja služenje drugim ljudem, do katerih sodelavci prostovoljnih združenj nimajo nobene formalne obveznosti; ljudje odkrijejo upanje v svoji lastni sposob- nosti za delo z drugimi v služenju, v katerem presegajo sami sebe. To še zlasti velja, ko prostovoljne dejavnosti segajo prek posameznih etničnih meja in drugih skupnostnih povezav in k tujcem. Mnoga prosto- voljna združenja pomagajo ljudem, za katere ni- majo nobenih formalnih odgovornosti. Pri tem pomagajo svojim članom razvijati občutek lastne vrednosti, odkrivati širši občutek namena in novo vrsto upanja. Utemeljeno — bolj na osnovi izkušenj kot na osnovi raziskav — lahko veijamemo, da ljudje razvijajo zaupanje in se učijo biti zau- panja vredni s sodelovanjem v prostovoljnih združenjih. Prostovoljna združenja, ki presegajo etnične povezave, so mehanizem za razvijanje zaupanja v vsej skupnosti. Prostovoljna združenja, ki se ukvarjajo s kompleksnimi vprašanji, kot je npr. okolje, povezujejo ljudi, da začnejo reševati socialne in skupnostne probleme. V procesu razvijajo nove veščine pogovarjanja in postanejo bolj spre- jemljivi za kompromise in vzajemno prilaga- janje. (Patton 1994.) Te ugotovitve in razmišljanja pa ne veljajo le za državljane gospodarsko razvitih držav, ampak tudi (ali pa še bolj) za ljudi iz dežel v prehodnem obdobju. Vendar se tako mišljenje težje uveljavlja v deželah, ki so razvile le sanje o visokem standardu. Zato ni smiselno v jav- nosti pretiravati z grožnjami o nevarnostih vi- sokega standarda, ker ima lahko to tudi protislovne učinke. Jürg Willi poudarja, da je za razvoj potencialov pomembno povezati ob- čutke dolžnosti z občutki veselja in ljubezni. Tako kot gibanje za varstvo okolja ne nastopa le s svareči m žuganjem kazalca, ampak si priza- deva uresničiti proces učenja, ki nam bo poma- gal, da bomo postali občutljivi za kompleksne samoregulativne sisteme v naravi, da jih bomo pričeli spoštovati in občudovati, je prizadevanje te knjige usmerjeno v razvijanje zavesti bralca o tem, da je on sam del časovnih in prostorskih mrež. S svojim delom želim bralce spodbujati k mišljenju, da koevolucije v svetu soljudi ni vredno uresničevati le zaradi občutka dolžnosti, ampak so enako pomembni občutki Človeške povezanosti in veselja. (WiLLI 1985: 23.) Razvijanje altruističnih dejavnosti v nek- danjih socialističnih deželah, in to velja tudi za Slovenijo, ni le nekaj postranskega, ampak je vsaj tako nujno kot gospodarska uspešnost. Ravno z razvijanjem prostovoljnega dela je mogoče posredovati ljudem drugačne izkušnje o družbi, pa tudi o njih samih in o njihovem življenju. Aleksander Solženicin govori o tem, da je zahodna propaganda za rušenje socialis- tičnih sistemov spretno uporabljala poudar- janje človekovih pravic, vendar je za ponovno obujanje gospodarskega, političnega in social- nega življenja teh držav enako pomembno poudarjanje dolžnosti kot pravic. Človekova svoboda kot nujno sestavino zaobsega prostovoljno samoomejevanje v korist drugih. Naše dolžnosti bi naj nam bile pomembnejše kot naša svoboda /.../. Moralo bi se nam pos- rečiti, da si prisvojimo duha osebne skromnosti, ki bi ga lahko izročili naprej svojim otrokom. (Solženicin 1990: 39-) Sociologi ugotavljajo, da mehanizmi civilne družbe v Sloveniji niso razviti in da nimajo niti približno takega pomena kot v sosednjih drža- vah Evropske skupnosti. Menim, da Slovenija ne more izbrisati nobenega dela svoje pretek- losti in da si tudi ne bi smeli prizadevati, da bi pozabili zgodovino — se pravi, spomin na stvarnost, ki so jo živeli naši predniki —, pa tudi tistega ne, česar smo se naučili (skupaj z vsemi spremembami, ki so se uresničile) v bližnji preteklosti. Tako se npr. ne moremo o- tresti industrije, multikulturnosti in multina- cionalnosti. Edina možna pot iz sedanjosti v prihodnost pelje skozi učenje. Vprašanje je, ali 124 PROSTOVOLJNO DELO V PREHODNEM OBDOBJU se nam bo posrečilo razviti dovolj kompleksno vizijo razvoja, ki bo ustrezala današnji Slove- niji in vsem njenim prebivalcem. RAZVIJANJE PRAVIL L\ STRATEGIJE ZA PREHODNO OBDOBJE V OKVIRU PROSTOVOLJNIH DEJAVNOSTI Paul Watzlawick je na svetovnem kongresu psihoterapcvtov v Hamburgu julija 1994 govo- ril o možnostih za spreminjanje socialnih siste- mov. Po njegovem mnenju ni mogoč nenaden prehod v nov način delovanja sistema. Za tak prehod je potreben Čas. Člani sistema pa v tem obdobju potrebujejo posebna pravila o začas- nem urejanju medsebojnih odnosov. Pravila vedenja in komuniciranja v prehodnem ob- dobju ne bi smela vnaprej določiti tistega, kar se mora šele razviti kot rezultat medsebojnega dogovarjanja in skupnega razvijanja smiselnih usmeritev v prihodnost. Hkrati je pomembno zaupanje v to, da nihče ne bo pobegnil iz situa- cije in da tudi ne bo poskušal izigrati drugih članov socialnega sistema. Pomembno je, da v prehodnem obdobju člani sistema razvijejo ideje, ki »zagrabijo« in držijo vse člane, dokler cilji prehoda niso uresničeni. Leta 1975 sem se kot psiholog in strokov- njak za skupinsko dinamiko vključil v projekt prostovoljnega dela, t. i. Terapevtsko kolonijo za otroke s psihosocialno problematiko na Ra- kitni, ki je potekal v sodelovanju treh ustanov: Pediatrične klinike, Inštituta za sociologijo in filozofijo in Višje šole za socialne delavce (te- danji naslovi). Idejni vodja projekta je bila Anica Kos, pri razvijanju teoretskega koncepta pa so imeli pomembno vlogo zlasti sociologi Adam Franko, Stane Saksida in Janez Dokler. Moja naloga naj bi bila voditi usposabljanje ekipe prostovoljnih sodelavcev za skupinsko delo in sodelovati v raziskovalnem delu pro- jekta. Ključna ideja pravzaprav ni bila prosto- voljno delo, ampak »drugačnost« (takrat smo v dogovorih s študenti, prostovoljnimi sodelavci, uporabljali zlasti pojma »alternativno« in »no- va znanstvena paradigma«). V času, ko se je dozdevalo, da pri nas spet prevladuje monoli- tizem, ko so bile zadušene nekatere nove tež- nje v kulturi in znanosti, smo dobili možnost prekusiti drugačen način vzgojno-terapevtske- ga dela z otroki. Vendar smo že ob prvih pogovorih skupine prišli do izkušnje, kako težko je izstopiti iz okvirov miselne igre, ki sem jo sam pri sebi večkrat opredelil s stavkom, ki smo ga takrat pogosto slišali: »Saj imamo najboljši politični sistem, le da ne de- luje, kot bi moral.« Po eni strani je kazalo, kot da vse, za kar se odločimo, pomeni le stopnje- vanje samoupravnih prizadevanj (torej ni prav nič »drugače«, ampak je tako, kot bi pravza- prav moralo biti vsepovsod), po drugi strani pa so ideološko pooblaščeni ljudje vendarle izra- žali svoje dvome in nas opredeljevali kot mlade idealiste, v posebnih primerih pa tudi kot sanjače. Ko sedaj poskušam analizirati procese, ki so se pričeli leta 1975, in poskušam prikazati naše miselne okvire ter njihovo udejanjanje v luči nove znanstvene paradigme, čutim poseb- no močno potrebo po tem, da bi pokazal, kako je novo nastalo kot rezultat skupnega tveganja in dela. To novo pa je bilo mogoče doseči le z vrtoglavim skokom, in ko se nam je ta skok za- res dogodil, ravno tega novega še vedno nismo znali zadovoljivo opisati niti nismo mogli v miselnem procesu zares ponoviti skoka, ki je bil v praktičnem delu z otroki že narejen. Imeli smo težave s tem, kako naj sami razumemo ti- sto, kar se je zgodilo. Zato pa nas niso mogli razumeti niti drugi. Ko smo se v času priprav na kolonijo do- govarjali, kaj bi želeli delati na Rakitni, so pri- hodnji sodelavci eden za drugim razlagali, da želijo pomagati otrokom, vendar jih ne želijo vzgajati tako, kakor so vzgajali njih. Marsi- kateri prihodnji »vzgojitelj« je glasno poudar- jal, da ne želi otrok k ničemur siliti in da tudi ne želi in ne namerava ničesar prepovedovati. Priznam, da sem bil ob takem govorjenju kar malo prestrašen, pa tudi razdražen in navse- zadnje radoveden. Začuden in razdražen sem bil, ker se mi je zdelo, da so se fantje in de- kleta odločili, da bodo prevzeli vloge vzgojite- ljev, a še preden se je delo pričelo, so si onemogočali razmišljanje o tem, kako naj svo- jo funkcijo opravijo. Radoveden pa sem bil, ker sem vendarle verjel, da to ni potegavščina in da naši sodelavci resno iščejo način, kako bi lahko vzgajali otroke tudi brez prisile in zastra- ševanja. Če sem odkrit, mi je bilo to prav- zaprav zelo všeč, a hkrati nisem čisto verjel, da je kaj takega sploh mogoče. 125 BERNARD STRITIH Nekajdnevni izkustveni trening skupinske- ga dela je pokazal vso notranjo protislovnost izvajalcev projekta, pa tudi protislovnost naloge, ki smo se je lotevali. Tudi naš pogovor je bil spočetka vse prej kot sproščen. Bilo je precej eksplozij in preganjanja čarovnic, skrat- ka, bilo je več napetosti kot harmonije, vendar smo vztrajali in v pogovorih ob treningu sku- pinskega dela kar nekaj dni razvijali zamisel. Vztrajali smo, čeprav se nam je vmes večkrat zdelo, da smo se spustili v nekaj nemogočega. Takrat sem si precej pomagal z mislijo beogra- jskega psihologa Josipa Bergerja, ki je napisal, da je poglaviten problem človeka moderne dobe njegova fragmentacija. Človek, ki je no- tranje neskladen (fragmentiran - nalomljen - razsut), je izgubil možnost, da najde svojo naravno oporo v stiku s seboj. Izgubil je občutek za lastne potrebe in nalahko vstopa v nestvarne in destruktivne oz. avtodestruktivne odnose z drugimi.^ Ne Berger ne Laseh nista pisala o tem, kako je lahko srečevanje z ljudmi, pri katerih je poudarjena nota narcističnega vedenja, tudi zanimivo. V pogovorih v skupini prostovoljnih sodelavcev so se kar iskrile zanimive misli in nenavadne ideje. Po dveh dneh smo spoznali, da je naše pogovarjanje seglo previsoko v sfere filozofije in kritične teorije družbe in da se je končno za delo z otroki le treba tudi marsikaj vnaprej dogovoriti. Ko smo končno malo za šalo, a malo tudi zares ugotovili, da je naša skupina pač taka, da je vsak član najboljši (vsaj zase), smo se lahko dogovorili, da se bomo ravnali po pravilih, ki jih je za uporabo v tematsko centriranih skupinah napisala Ruth Cohn (1975: 115-117)1 Pogovor s tem ni postal prav nič bolj enostaven, ampak bolj varen — nenadoma smo vedeli, da moramo vztrajati pri pogovarjanju in da bomo tudi zdržali. Izobli- kovali smo t. i. Zakone terapevtske kolonije: 1. Nihče nima pravice nikogar zasmehovati v zvezi s težavami. 2. Pretepanje ni dovoljeno — niti med sabo, niti mene, niti živali. 3. Ne uničevati in poškodovati inventarja. 4. Nemira ne bomo kaznovali, pač pa bomo glasneža poslali v senco, da se umiri. 5. Tožarjenja ni. 6. O stvareh se bomo skupaj pogovorili — vsakdo naj pove, kaj ga skrbi, kaj doživlja — vsakdo naj pove svoje probleme. 7. Vsi v skupini si moramo pomagati — držati moramo skupaj — skupinske skrivnosti držimo v grupi. 8. Vzgojitelji morajo biti skupini vedno na voljo — vedno se lahko obrnete name, tudi ponoči. 9. Vzgojitelj in skupina mora vedno vedeti, kje si. V praksi smo uveljavili še deseti zakon, ki pa ni bil nikjer napisan. Ta zakon je zahteval, da se vzgojitelji ne smemo pogovarjati o posa- meznem otroku, če ta ni navzoč. Ko preberemo ta spisek, lahko takoj ugo- tovimo, da so naši prostovoljni sodelavci ven- darle popustili v svojem odporu proti siljenju otrok in postavljanju prepovedi. Pristali pa so le na tiste prepovedi, ki so jih lahko zagovar- jali kot smiselne, in le na tiste prisile, brez katerih ne bi bilo ne skupin ne kolonije. Organizacijska struktura, ki smo jo ustva- rili, je bila ohlapna in bi ustrezala kvečjemu za izvedbo katere od utečenih oblik dela z otroki in mladino (kolonija, brigada, taborjenje). Naj- brž pa bi za solidno izvedbo vsake od naštetih možnih dejavnosti potrebovali dodatna speci- alna znanja. Lotili pa smo se dosti zahtevnejše ^ Berger je v svojem članku napisal, da lahko to nestvarno, v kar je ujet moderni človek (oz. kar ga oklepa), glede na psi- hološko šolo imenujemo: telesni oklep, fasada, razcepljenost, utrganost, življenjski scenarij (skript) ali vaba za neproduk- tivno socialno igro (reket). Tudi Cristopher Laseh v knjigi Narcistična kultura, v kateri je sodobnega fragmentiranega človeka imenoval narcistični človek, ugotavlja, da je za dezorientacijo in izgubljenost sodobnega človeka bistveno dejstvo, da sodobna kultura izgublja zgodovinski spomin: »Človeka z narcističnim karakterjem prihodnost ne zanima deloma zato, ker ga ne zanima preteklost. Težko mu je ponotranjiti srečne zveze ali ohranjati ljube spomine, s katerimi bo stopil v jutrišnji dan, ki vedno vsebuje tudi negotovost. Narcistični človek se v svojih zahtevah po priznanju in potrditvi stalno vzporeja in tekmuje z drugimi. Vendar narcis nima zaupanja v tekmovanje, ker čuti, da tekmovanje nezavedno povezuje z neobvladanim nagonom po uničevanju. Zato se skuša zavarovati s poudarjanjem pravil in predpisov (za reguliranje medsebojnih odnosov — tekmovanja), hkrati pa računa, da ta pravila zanj ne veljajo. Na ta način je sodobni narcis vse bolj obsojen na >neposredno sedanjost«< (Lasch 1986:16). ' Bodi sam svoj gospod; govori v prvi osebi ednine; namesto vprašanja izrazi svoje mnenje; bodi avtentičen; ne interpretiraj vedenja drugih; čim manj posplošuj; ko drugemu poveš, kako ga doživljaš, mu povej tudi, kaj ti to pomeni; motnje imajo prednost; vsakokrat naj govori le eden; bodi pozoren na telesne znake. 126 PROSTOVOLJNO DELO V PREHODNEM OBDOBJU naloge in edino, kar smo ob pripravah dosegli, so bila dogovorjena pravila. Ta danes razu- mem kot temelj, ki nam je omogočil med- sebojno zaupanje. Na tem temelju je nastal zahteven dogovor za delo z izredno težkimi otroki v slabih razmerah z visoko postavljenimi cilji. Situacija dvojne vezi je bila toliko hujša in resnejša, ker so postavljeni cilji resnično us- trezali potrebam časa in prostora. Naj poskušam ponazoriti situacijo na prvi koloniji s prispodobo. Predstavljajmo si, na primer, da se zbere nekaj fantov in deklet, ki se odločijo, da bodo razvili novo vrsto igre z žogo. Brali in slišali so o tem; strinjajo se, da ni vredno spreminjati le posameznih pravil. Edi- no, kar se jim zdi vredno truda, je povsem dru- gačna igra. Ko se poskušajo dogovoriti o drugačnih pravilih, kmalu ugotovijo, da so nji- hove predstave o tem tako različne, da dogo- vor ni mogoč. Vendar se dogovorijo o čem drugem: poskušali bodo igrati drugačno igro, ne da bi se prej dogovorili o novih pravilih. Pri tem si zelo resno obljubijo, da se bo vsak kar najbolj zavzemal za pošteno igro, da bodo vsi sodelovali z vsemi silami in da bodo storili vse, da igre ne bi predčasno zapustili. Nespora- zume bodo reševali skupaj, z dogovarjanjem. Lahko si mislimo, kakšna bi bila igra, ki bi jo pričeli na tej osnovi: enkrat dolgočasna, drugič na meji surovosti, nikoli pa se ne bi moglo enoznačno reči, kdo zmaguje. Za igralce bi bilo to gotovo zelo naporno doživetje. Toda dokler se kdo ne bi izneveril začetnemu dogo- voru, bi ta zavezoval vsakogar. Bolj kot bi bili frustrirani, resneje bi morali upoštevati obl- jubo o medsebojni poštenosti, in to bi jih držalo v začaranem krogu. Lahko pa si tudi zamislimo, da bi kateri od soigralcev začutil, da odstopa od vsakršne lastne zamisli in bi začel igrati tako, da bi kreativno upošteval vse, kar bi zaznal pri drugih, in bi se poskušal drugim prilagoditi. Morda bi igra potem stekla. Morda bi tudi drugi začutili kaj podob- nega in igra bi se pričela odvijati po implicit- nih, doslej še neznanih pravilih. Morda bi bila to igra, ki ne bi stregla zlasti preskušanju moči in doseganju zmage, ampak raznim drugim smotrom. Morda bi se razvila igra, ki bi bila podobna glasbi ali abstraktni sliki. Ko smo se potem poleti 1975 vsi skupaj znašli v dejanski situaciji počitniške skupnosti (ki je bila mišljena tudi kot terapevtska skup- nost), je dogajanje hitro prerastlo v pravi vi- har. Otroci so se v času kolonije v zgoraj opisani (v obliki prispodobe) osnovni vzorec igre vključili kot partnerji (vredni nasprotniki) in so vnesli veliko živahnosti, ki se je večkrat stopnjevala do silovitosti in prestopila meje grobosti (a ne tako zelo, kot smo se najprej ba- li). Hkrati pa so vnašali še popolno nepredvidl- jivost, npr., kako dolgo bo kaj trajalo in koliko se bo kakšen vzorec stopnjeval. Domnevam, da je šele to vplivalo na prebujanje strahu pred stopnjevanjem tega (simetričnega) vzorca. To pa je omogočilo zasuk v mišljenju in tudi v po- teku dogodkov. Do njega je prišlo štirinajst dni po začetku (na polovici trajanja) kolonije. Dejstva so bila preprosta: v kolonijo so se vključili osnovnošolke in osnovnošolci, ki so v svojem okolju večinoma uživali sloves nemir- nih, neobvladanih in neobvladljivih otrok. V okolju, kjer nismo grozili s kaznovanjem ne- mirnežev, pretepačev, kadilcev, pivcev, seksu- alnih izzivalcev in posmehljivcev, so se tako hitro razbohotile razne oblike izzivalnega ve- denja, da smo po dveh tednih skoraj obupali. Skupno življenje je postalo vse bolj moreče in nevarno. Starejši udeleženci smo bili od tega izčrpani in smo se nenadoma znašli na robu obupa. Ko smo na sestanku terapevtske skup- nosti rekli, da tako ne gre veČ naprej in da res- no razmišljamo o predčasnem koncu, so mlajši udeleženci postali vse bolj potrti. Takrat se je med nami prvič razvil resen pogovor. Prav od najmlajših smo slišali vprašanje, zakaj se vsi skupaj ne ravnamo po napisanih zakonih. Po- tem se je pričelo življenje v terapevtski koloniji urejati, zadnji teden pa je skupno bivanje po- stalo resnično privlačno in prijetno. Ob koncu terapevtske kolonije ni bilo nikogar, ki ne bi čutil, da se je med nami razvilo zaupanje, in v takem vzdušju uresničevanje »zakonov« sploh ni bilo več problem. V prvi polovici kolonije smo zakone uporabljali, kot da bomo z njimi drug drugega nadzirali. Veliko je bilo obtože- vanja, npr., kdo še ni česa naredil. V drugi polovici pa smo zakone sprejeli kot notranja vodila za ravnanje. Ni se več dogajalo, da bi toliko gledali drug drugemu pod prste, kaj kdo počne in koliko je naredil, ampak si je vsak sam začel postavljati kriterije, ki so praviloma presegali pričakovanja drugih do njega. 127 BERNARD STRITIH Šele nekaj let pozneje sem pričel razume- vati, kako so zakoni vplivali na dogajanje. S prvimi petimi zakoni smo si obljubili, da ne bomo razvijali odnosov, kakršni vladajo v šolah in drugih vzgojnih ustanovah. Čeprav ti zakoni prepovedujejo in omejujejo določene oblike vedenja, so te omejitve drugačne, kot pa jih srečamo v pravilnikih o disciplini. Razlika pa je bila tudi v tem, da so enaki zakoni veljali za vse udeležence oz. sodelavce kolonije. Prepo- vedi so take, da varujejo vse člane skupnosti in ne omogočajo zgolj discipliniranja otrok. Kaže, da so otroci to spoznali šele takrat, ko jim kljub stopnjevanim vedenjskim težavam nismo zagrozili s kaznimi. Drugi štirje zakoni (in deseti, nenapisani zakon) pa ne postavljajo prepovedi, ampak go- vorijo o tem, kako naj člani skupnosti ravnajo. V koloniji so se udeleženci najbolj pritoževali nad devetim zakonom, ki je zahteval, da mo- rajo člani skupine in vzgojitelj vedno vedeti, kje je (oz. kje so) tisti, ki ga (jih) ni bilo videti v skupini. Sprva smo verjeli, da je ta zakon potreben zlasti zato, da smo imeli vsaj osnovni nadzor, kje je kdo. Pozneje pa se je pokazalo, da je bil ta zakon zelo pomemben, ker je narekoval skrb za vsakega člana inje vsakomur zagotavljal neko pozornost. Deveti zakon je pravzaprav vpeljal dolžnost, da se ne sme niko- gar prezreti. Danes si lahko takratne dogodke razložim tako: zaradi nevarnih in skrajno obremenilnih razmer smo bili prisiljeni, da se vsak pri sebi in vsak zase odrečemo temu, da bi poskušali neposredno uresničiti svojo vizijo. Beseda »prisiljeni« na tem mestu nima vsakdanjega pomena, saj ni bilo mogoče reči, kdo nas je prisilil, in tudi nismo živeli z občutkom, da smo se komu ali čemu podredili. Pa vendar je opredelitev »bili smo prisiljeni« kar prava, ker do spremembe res ni prišlo zgolj po miselni poti ali v procesu medsebojnega prepričevanja. Čeprav nas k spremembi ni silil kakšen ukaz ali navodilo, smo bili k spremenjenemu vede- nju prisiljeni, ker smo pričeli drugače dojemati konfiguracijo prostora medčloveških odnosov in ker je to vplivalo na nadaljne spreminjanje tega prostora. Prisiljeni smo bili zaradi besed, ki smo jih izrekli drug pred drugim oz. drug drugemu. Prisiljeni smo bih na način, ki je bil za večino udeležencev edini možni način prisile, z obljubo. Čeprav smo se v dogovoru zapletli. Hkrati pa nismo mogli v dogovoru najti nič takega, kar bi komurkoU omogočalo, da dogovor enostavno razdre (nihče nas ni zmanipuliral, nihče izmed nas ni bil nefair in nihče ni imel takega položaja, da bi lahko analiziral ali zdravil druge). A vseeno smo bili prisiljeni, ker smo spoznali naravno mejo naše majhne skupnosti. Ker smo imeli otroke radi, smo pravzaprav pristali na prisilo, ki smo jo večkrat opredeljevali z besedami »kruta pris- ila«, včasih pa tudi z besedo »suženjstvo«. Ker se je prva terapevtska kolonija dobro obnesla, smo nadaljevali z drugimi, podobnimi oblikami dela in tako so se porodili naši ta- bori. O zakonih terapevtske kolonije ne pišem le iz veselja do zgodovine, ampak zato, ker so se iz teh zakonov razvili prav tisti načini rav- nanja, ki nam omogočajo, da smo pri delu us- pešni še danes in da se med nami vedno znova razvije tudi medsebojno zaupanje. Moja glavna izkušnja po dvajsetih letih so- delovanja pri taborih (in dejavnostih ob njih) je, da medsebojno zaupanje ni kaj nedoloč- nega in brezmejnega. Razvije se tam, kjer otroci in odrasli ravnajo po pravilih, ki jih družijo v skupnost. Marsikomu se zdi discipli- na, ki jo narekujejo ustaljene navade skupnega življenja na naših taborih, smešna in neresna. V resnici pa naš način taborjenja zahteva od vsakega udeleženca precej odgovorno ravna- nje, od starejših in bolj izkušenih pa pričaku- jemo še več. Prav to je morda rdeča nit, ki povezuje različne oblike dela, čeprav se je v zadnjih letih marsikaj zelo spremenilo. Tega, kar smo delali in kar se nam je doga- jalo, ni mogoče razumeti na poenostavljen način, ampak potrebujemo pojmovne pripo- močke, ki omogočajo dovolj kompleksnosti. Take pojme lahko odkrijemo v delu Gregoryja Batesona. Na tem mestu si bom poskušal pomagati z metaforo iz njegovega metaloga Zakaj imajo stx'ari obrise?. V njem hči sprašuje očeta, zakaj imajo stvari obrise. Oče ji ne odgovori preprosto, s kakšnim samoumevnim stavkom, npr., »stvari imajo obrise zato, ker jih drugače ne moremo videti ali narisati«, ampak popelje sogovornico mimo tistega, kar bi lahko bilo videti samoumevno, h globljim dilemam in končno tja, kjer so možne etične odločitve. Bateson v iskanju odgovora najprej pove, da se 128 PROSTOVOLJNO DELO V PREHODNEM OBDOBJU je slikar William Blake jezil na tiste slikarje, ki niso risali z jasnimi obrisi, hkrati pa je napisal dve popolnoma protislovni izjavi — »modri ljudje vidijo obrise in jih zato narišejo«, nekje drugje pa,, nasprotno, da »nori ljudje vidijo obrise in jih zato narišejo«. Hči je nenadoma preusmerila pozornost na to, da se je slikar jezil in je izrazila mnenje, da to ni tolerantno. V tej točki lahko najdem prvi stik med Bate- sonovim metalogom in našo zgodbo. Oče Gre- gory se na to magično besedo odzove takole: Oče: Toleranten! Ojoj! Ze vem, to je tisto, kar vam v šoli vtepajo v glavo. Ne, Blake ni bil preveč toleranten. Menil je celo, da ni dobro biti toleranten. Zanj je to pomenilo še več slina- vosti ali solzave sentimentalnosti. Menil je, da toleranca zabriše vse obrise in ustvarja zmedo — da vse mačke postanejo sive. Nihče veČ ne more videti ničesar jasno in ostro. (BaTESON 1985: 61.) Sami takrat nismo znali izoblikovati tako zgoščenega in jasnega stavka kot oče Gregory. Vendar smo se pogosto počutili zelo nepri- jetno, ko so nam drugi pripisovali namen, da bi s svojim zgledom vplivali na zvečanje tole- rantnosti v vzgoji in izobraževanju. Tudi nas so v šolah z besedičenjem o »toleranci« zbegali. V nadaljevanju metaloga oče Gregory po- ve, da ne odobrava zmešnjave, marveč, da je to nekaj, zaradi česar bi se morali jeziti. Vendar potem popelje hčer in z njo tudi bralce h glob- ljemu razumevanju zmešnjave (entropije, ka- osa). Hčeri opiše primer »popolne zmešnjave«, to je prizor kroketa v pripovedki Alica v čudežni deželi. Oče: Zanimivo je, da je mož, ki je pisal Alico, razmišljal prav o istih stvareh kot midva. Same- ga sebe je zabaval z malo Alico. Igro kroket si je namreč zamislil tako, da je bilo vse zmešano. Ustvaril je popolno zmešnjavo. Naredil je tako, da so za igro namesto kijev uporabljali flamin- ge, ker zvijajo vratove, tako da igralci niso vede- li, ali sploh bodo in kako bodo zadeli žogico. Hči: Tudi žogica je lahko kratko malo odko- rakala, saj je bila jež. O: Tako je. Vse je bilo tako zmešano, da ni- hče ni vedel, kaj se bo zgodilo. H: Tudi obroči so hodili naokoli, saj so bili vojaki. O: Tako je — vse se je lahko premikalo in nihče ni vedel, kam se bo premaknilo. H: Mi mora biti vse živo, da lahko nastane popolna zmešnjava? O: /.../ Zelo nenavadno, vendar imaš prav. Kajti če bi zmešnjavo ustvaril na kakšen drug način, bi se lahko igralci naučili, kako ravnati s podrobnostmi, ki jo povzročajo. Kaj, če bi bil travnik za kroket poln izboklin, ali pa bi bile žogice nenavadne oblike in bi kiji imeli majave glave (namesto živih)? Igralci bi se lahko še vedno izurili za take okoliščine, le igra bi posta- la težavnejša. Se vedno pa ne bi bila nemogoča. Tega nisem pričakoval. H: Nisi, očka? Jaz pa sem. Meni se zdi to povsem naravno. O: Naravno? Seveda — dovolj naravno. Vendar nisem pričakoval, da bi to lahko delo- valo na tak način. H: Zakaj ne? To je tisto, kar sem pričak- ovala. O: Da. Toda sam tega ne bi pričakoval. Da živali, ki so sposobne predvideti stvari in se ravnati po tem, kar mislijo, da se bo zgodilo — mačka lahko ulovi miš tako, da skoČi in prista- ne prav tam, kamor bo miš pritekla —, vendar gre prav za dejstvo, da so živali sposobne pred- videvati in se učiti. Zato so edina res nepred- vidljiva bitja na svetu. Mi pa ustvarjamo zako- ne, kot da bi bili ljudje urejeni in predvidljivi. H: Ali pa ustvarjajo zakone prav zato, ker ljudje niso predvidljivi, in ljudje, ki ustvarjajo zakone, želijo, da bi bili drugi ljudje predvid- ljivi?. (Prav tam: 63-65.) Seveda ni treba posebne bistroumnosti, da bi uvideli, kako nedolžna je zmešnjava, ki jo je pisatelj pričaral s flamingi, ježi in drugimi pre- bivalci čudežne dežele. Nevarna zmešnjava pa se prične tam, kjer ljudje »ustvarjamo zakone prav zato, ker ljudje niso predvidljivi, in tisti, ki ustvarjajo zakone, želijo, da bi bili drugi ljudje predvidljivi«. V metalogu je naveden tu- di klasičen primer takega ustvarjanja »obrisov« oz. prikritega predpisovanja človeškega rav- nanja. To je tisti delček metaloga, v katerem želi hči razčistiti, kako je s tolerantnostjo, pa ji oče pokaže, kako nevarna je lahko tolerant- nost, če se dogaja v mejah, ki so se kot obrisi izoblikovale v preteklosti in jih prevzemamo kot nekaj samoumevnega. 129 BERNARD STRITIH Oče: Mislim, no, pogovarjajva se še o toleranci. Ko hočejo Arijci ustrahovati Zide, jih obto- žujejo, da so umorili Kristusa. Takrat postanem netoleranten. Mislim, da so Arijci takrat zme- šani in da zamegljujejo vse obrise. Kajti Kris- tusa niso umorili Zidje, temveč Italijani. Hči: Ali res, očka? O: Vendar se danes tisti, ki so to storili, imenujejo Rimljani, in za njihove potomce ima- mo drugo ime. Kot vidiš, gre tu za dvakratno zmešnjavo, in namenoma sem prispeval k drugi, da bi jo lahko prepoznali. Prva je napačno ra- zumevanje zgodovine in pripisovanje krivde Zi- dom, druga pa je, da so potomci odgovorni za nekaj, česar njihovi predniki niso storili. To je umazano. (Prav tam: 62.) V razvoju našega prvega projekta prosto- voljnega dela smo zagledali obrise ravno ta- krat, ko smo že skoraj obupah. Prišlo je do nečesa nepričakovanega. Kar se je zgodilo, ni bilo poenotenje mišljenja in predstav. To ni bil operativni načrt skupnega delovanja in dela z otroki. To je bilo pravzaprav prvič, da smo o problemih resno govorili. Bil je skrajen obču- tek nemoči, ko je bilo treba skrbno razmisliti, kdo sploh lahko kaj naredi. Nenadoma smo začeli podpirati drug drugega pri iskanju last- nih možnosti in razvijanju učinkovitih načinov dela. Menim, da je bilo v tem trenutku od- ločilno, da smo se znašli v drugačnem odnosu do "komunikacijskih pravil in do zakonov kolo- nije. Če bi lahko za prvi del kolonije rekel, da je bil naš odnos do zakonov tak, da smo jih poskušali uporabljati vsak po svoje, je bil naš odnos do teh istih zakonov v drugem delu kolonije bistveno drugačen: zakonov nismo več uporabljali, ampak smo jim služiH. V naši majhni skupnosti se je prehod v nov način skupnega življenja zgodil tedaj, ko smo se zavedeli, da smo kot »MI« popolnoma sami. Da ni nikogar, nobene skupine in nobene usta- nove, ki bi sodile v okvir, ki ga označuje be- sedica »MI«. Seveda nam je v trenutku, ko smo hoteli predčasno končati delo, postalo jasno, da bi to pomenilo, da smo odpovedali, da naš projekt propada. S tem smo prišH do roba sveta, ki je bil konstruiran na narcističnih temeljih. Nekaj se je rušilo, pa nismo mogli zvrniti krivde na nikogar drugega. Ker smo bili zbrani sami najboljši, se nismo mogli spustiti tako nizko, da bi iskali krivca med sabo, pa tudi tega nismo mogli sprejeti, da je kateri od otrok pretežak ali celo nor in da s tem ruši našo skupnost. Torej smo morali storiti korak naprej in se ne ozirati nazaj, ne se prepustiti fascinaciji ob življenjskih in družinskih zgod- bah udeležencev kolonije, ampak narediti kaj takega, da bomo jutri mi še vedno mi, torej začasna življenjska skupnost otrok, študentov- prostovoljnih sodelavcev in dveh poklicnih koordinatorjev. Menim, da smo ravno po poti doslednega izpolnjevanja narcističnih predpostavk prišli v tako razmerje do okolja, da se nam je zgodil naš »MI«. Presegli smo tisto, kar nas je loče- valo med seboj in od preteklosti in kar nam je kot širok prepad onemogočalo korak v možno prihodnost. Osnovno formulo — zbrali smo se samo najboljši — smo naenkrat zagledali v do- polnjeni obliki: V skupini smo samo najboljši. Ta mesec mo- ra biti mogoče, da vsak po svojih močeh streže dogovorjenemu cilju, to je skupnemu bivanju brez terorja in manipulacij starejših nad mlaj- šimi. Da naš cilj ni uresničljiv, bomo lahko rekli le, če bo vsak od nas po svojih močeh dal od sebe vse, kar lahko, pa se nam vseeno ne bo po- srečilo. Pri tem pa računamo, da je vsakdo po- zoren tudi na lastne destruktivne vzgibe, da jih bo poskušal usmerjati, in če mu to ne bo uspelo, bo prosil za pomoč druge. Šele s tem smo se odlepili od splošnega vzorca (samo)upravljanja, ki je predpostavljal hierarhično porazdelitev vpliva in predvidlji- vost vedenja tistih sodelavcev, ki so podrejeni drugim. S pomočjo Batesonove prispodobe bi lahko rekli tako: mačka lahko predvidi, kam bo stekla miš; ker je večja in močnejša, lahko tudi skoči in pristane prav tam, kamor priteče miš, konec pa je znan že dolgo (Darwin si ga ni izmislil). Če bomo poskušali vzgajati otroke ta- ko, da bodo vzgojitelji izrabljali svoje sposob- nosti, da bodo s spretnimi skoki vedno znova sekali otrokom pot, potem se bodo otroci učili videti stvari le v takih obrisih, kot so jih videli njihovi dedje. Ostali bodo omejeni z norostjo svojih prednikov, ker bodo risali tiste obrise predmetov, ki se jim bodo zdeli edino možni. Naši zakoni so vzgojiteljem prepovedovali »mačje skoke«. Ker se nismo predajali užit- kom igre s predvidljivostjo vedenja otrok, smo 130 PROSTOVOLJNO DELO V PREHODNEM OBDOBJU ostajali obupno praznih rok, vendar smo se prav takrat zavedeli druge možnosti: Če se odrečemo temu, da je vedenje otrok predvidljivo, potem moramo priznati, da je ne- predvidljivo. To pa je vredno našega zanimanja in spremljanja. Nepredvidljivi otroci ne potrebu- jejo našega nadzora (dokler ne pokažejo izrazito avtodestruktivnih ali zločinskih nagnjenj), am- pak potrebujejo varstvo. Otroke je treba na njim sprejemljiv način opozarjati in jim ponuditi mož- nost, da se učijo sami zaznavati nevarnosti. Ker pa tudi naše vedenje ni predvidljivo, tudi sami potrebujemo čim jasnejše medsebojne dogovore, kako si bomo razdelili naloge in s tem postali »MI«. Pri tem smo na nov način zagledali tudi pomembnost tega, da z otroki delajo mladi ljudje, ki so se za to odločili prostovoljno, ne da bi pričakovali ekonomsko korist. Zaupanje, ki se je pričelo razvijati med nami, smo doživljali s presenečenjem, ker ni izhajalo iz tolerantnosti, ampak iz prevzemanja odgovor- nosti. Odrekli smo se mišljenjski lenobi in v prizadevanjih za medsebojno razumevanje raz- vijali vedno nove zamisli, predstave in oblike vedenja. V tem prispevku sem se vrnil k začetkom dejavnosti, ki ni bila pomembna le za tiste, ki so bili deležni raznih oblik pomoči, ampak tudi za nas, ki smo to delo opravljali, vodili in načrtovali. Na koncu lahko podobno kot Wil- liam Blake ugotovim, da vidim obrise in jih zato tudi rišem. Hkrati pa se vse bolj zavedam, da je mogoče isti predmet videti iz različnih zornih kotov in z drugačnimi obrisi. Za prosto- voljno delo je pomembno, da so obrisi jasni in da je vedno znova opredeljen zorni kot pogle- da. Na ta način lahko prostovoljno delo streže takemu razgovoru med ljudmi, ki omogoča po- rajanje prihodnosti, ki jo vsi skupaj in vsak zase iščemo. Literatura G. Bateson (1985), Oekologie des Geistes. Frankfurt am Main: Suhrkamp. J. Bercer (1980), Novi pravci grupne psihoterapije. Avalske sveske 3, 80. R. C. Cohn (1984), Themenzentrierte Interaktion. Ein Ansatz zum Sich-selbst- und Gruppenleiten. V: A. Heicl- Evers (ur.), Sozialpsychologie. Weinheim und Basel: Beltz (873-883). C. Lasch (1986), Narcistička kultura. Zagreb: Naprijed. E. Lukas (1993), Družina in smisel. Celje: Mohorjeva družba. R. L. Payton (1994), Osebna komunikacija v pismu. A. solschenizyn (1991), Russlands Weg aus der Krise. München: Piper. J. wilu (1985), Koevolution - Die Kunst gemeinsamen Wachsens. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt. II. willke (1993), Sistemska teorija razvitih družb. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. 131