Spoznavanje prehrane ob sladkorni bolezni na enostaven način Spoznavanje prehrane ob sladkorni bolezni na enostaven način z razlago navodil za uporabo didaktičnih pripomočkov pri edukaciji oseb s sladkorno boleznijo Urednica: Jana Klavs Avtorice: Jana Klavs, Mojca Mesojedec, Katarina Peklaj, Klara Peternelj, Andreja Semolič Valič Lektorica: Katja Križnik Jeraj Ilustracije, oblikovanje in priprava za tisk: Barbara Kralj, Prelom d. o. o. Založnik: Republika Slovenija, Ministrstvo za zdravje in Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije, Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v endokrinologiji Ljubljana, September 2024 Elektronska izdaja, dostopna na: https://www.zbornica-zveza.si/regijska-drustva-in-strokovne-sekcije/sekcije/16-sekcija-medicinskih-sester-in-zdravstvenih-tehnikov-v-endokrinologiji/ Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 210579971 ISBN 978-961-273-286-8 (Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije, PDF) To delo je izdano pod licenco CC BY-NC-ND. Dovoljeno je distribuiranje dela v nespremenjeni obliki in v nekomercialne namene pod pogojem, da se ustrezno navede avtorstvo. | 3 Vsebina Kako so svetovali nekoč in zakaj? 4 FLORJANOV KROŽNIK 17 Nacionalna priporočila o prehrani Zakaj Florjanov krožnik? 17 in telesni dejavnosti ob sladkorni Miti in dejstva 18 bolezni tipa 2 5 Opis vsebine 18 Kdo svetuje o prehrani ob sladkorni bolezni? 6 Kako začeti? 20 Diabetik, sladkorni bolnik in Namig 21 oseba s sladkorno boleznijo na ZOFKINE TABELE 22 pouku o prehrani 7 Zakaj Zofkine tabele? 22 O pristopih svetovanja 8 Miti in dejstva 23 O metodah poučevanja in Opis vsebine 23 pripomočkih za edukacijo 9 Prehranski semafor 24 Pomembnih prehranskih 5 11 Grafični prikaz vpliva hranil ZOFKINA KOŠARA 12 na krvni sladkor 25 Zakaj Zofkina košara? 12 Ilustracija vsebnosti hranil Miti in dejstva 13 v živilih 26 Opis vsebine 13 Primeri ovojnin 27 Kako začeti? 13 Prehranske karte 28 Namig 16 Kako začeti? 28 Namig 29 Viri in priporočena literatura 30 4 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Kako so svetovali nekoč in zakaj? Zadnja desetletja se človeštvo (vsaj v delu sveta) prvič v kateri so dovoljena vsa živila, razen sladkorja in s sladkor-zgodovini srečuje s preobilico hrane. Polne police in re-jem sladkane jedi in pijače. Dovoljene jedi sme diabetik klamna sporočila so pretežno povezani s promocijo manj uživati le v odrejenih količinah (Pirc, 1970). Konec 80. let zdrave hrane. Tako kot pediatri nasprotujejo oglaševanju prejšnjega stoletja je docent Medvešček zapisal, da dieta sladkarij, sladkih pijač in igrač, ki so povezane s hrano, predvideva točen vnos energetskih hranil, določeno šteter visoko procesirane hrane nasploh, tako tudi diabe-vilo obrokov z določeno količino energije ter določeno tologi, edukatorji in dietetiki nasprotujejo oglaševanju celodnevno energijo. Slabo desetletje kasneje pa se ne hrane »za diabetike«, preprosto zato, ker ima v tej zgodbi govori več o dieti, temveč o zdravi, uravnoteženi prehra-korist le proizvajalec. Dietna hrana, nekoč imenovana di-ni, ki vsebuje hranljive snovi v takih količinah, da naše abetična, je bila v času hospitalizacije podhranjenih oseb telo optimalno deluje. Pri tem so pomembni primerna tretirana (ustaljena) kot močnejša hrana za opomoči si količina in pravilen izbor živil ter ustrezno sestavljanje od bolezni. V starih jedilnikih iz 40. in 50. let prejšnjega živil v obroke. Starejše osebe s sladkorno boleznijo nam tisočletja je moč zaslediti celo alkoholne napitke, kot sta danes povedo, da so jih poučili, da paradižnika absolutno vino in konjak. Čeprav je sladkorna bolezen že stara, pi-ne smejo jesti, ker povzroča raka, danes pa je eno bolj sne nasvete o prehrani najdemo šele konec 19. stoletja. svetovanih živil ob sladkorni bolezni. Med vso literaturo, Priporočila o prehrani, dobri za zdravje, zasledimo v času ki se pripravlja za osebe s sladkorno boleznijo, je najbolj pred našim štetjem, žal pa neposreden učinek živila na iskan seznam svetovanih in prepovedanih živil, veliko za-glikemijo ni bil znan, dokler preverjanje glukoze v urinu nimanja je tudi za pripravljene jedilnike. Žal ne enega ne in krvi ni postalo bolj dostopno, vse tja do leta 1960. Vsa drugega ne obnavljamo, ker preprosto ni vidnih učinkov ta dejstva in še mnoga druga govorijo o tem, da so sveto-na zdravje. vali predvsem po »najboljših močeh«. Osebam s sladkorno boleznijo tipa 1 se je povsem prepovedovalo kruh in sadje, osebam s sladkorno boleznijo tipa 2 so ukazovali Dr. Merčun davnega leta 1932 v svojem članku energijsko odmerjeno prehrano, pogosto po občutku, saj zanimivo povzame, »da je za diabetika boljša nobena za poglobljeno prehransko anamnezo v množici novih di-dieta kot pa dieta, ki se je ne more oziroma noče abetikov ni bilo časa. Z leti se trendi o prehrani spremi-držati. Bolniku je torej treba dati takšno hrano, da njajo, so kot moda, ki sledi novim živilom in priporočilom se mu pri tem ni treba prekršiti« (Klemenc, Zupančič (a katerim priporočilom?). V 70. letih prejšnjega stoletja Slavec, 1998). Mar niso te misli veter na mlin sodobnim se omenja dieto kot osnovo za zdravljenje diabetika, pri priporočilom o prehrani oseb s sladkorno boleznijo? | 5 Nacionalna priporočila o prehrani in telesni dejavnosti ob sladkorni bolezni tipa 2 Prva priporočila o prehrani oziroma bolje rečeno jedilni-Nastanek priporočil ima preprost povod: osebe s slad-ke za osebe s sladkorno boleznijo najdemo v slovenskem korno boleznijo so v različnih ambulantah dobivale raz-jeziku v začetku 20. stoletja. Jedilnike za »zrediti se« in lične nasvete, zato so zdravstveni strokovnjaki še bolj jedilnike za »shujšati« so pripravili na internem oddelku izgubljali zaupanje. Tako se je zgodilo, da so v prvi ambu-današnjega UKC Ljubljana. Kasneje različne ustanove lanti banano odsvetovali, v drugi pa dopuščali. Nacional-ločeno pripravljajo priporočila, vsaka od njih s svojim na priporočila, imenovana kar Zofka&Florjan (po likih z namenom (za pisanje učbenika za dijake ali študente, za naslovnice priporočil, ki predstavljajo srčnega in strokov-poglavje interne medicine, za monografije ipd.). Sloveni-nega zdravstvenega strokovnjaka ter povprečno osebo s ja dobi prva nacionalna priporočila o prehrani in telesni sladkorno boleznijo), odgovarjajo na mnoge mite in tudi dejavnosti ob sladkorni bolezni tipa 2 leta 2020 (v nada-dejstva, kako svetovati glede prehrane. Priporočila, po-ljevanju priporočila). leg dejstev, navedenih v prvem delu, ponujajo drugi del, v katerem zainteresirani zdravstveni strokovnjak izlušči Priporočila so pripravljena na podlagi znanstvenih sodobne načine svetovanja, konkretne predloge za sve-dognanj in kompromisov različnih strokovnjakov tovanje osebi s sladkorno boleznijo. desetih ustanov, ki so bili v času nastajanja prepoznani kot ključni partnerji. Pobuda prihaja s strani edukatoric, delo skupine je podprlo Ministrstvo za zdravje RS (https://e-diabetes.si/wp-content/uploads/2021/05/ Priporocila-ob-sladkorni_2020_kazalo-interaktiv-enostransko.pdf). 6 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Kdo svetuje o prehrani ob sladkorni bolezni? Diabetološki tim v svetu najpogosteje sestavljajo zdrav-za opolnomočenje za življenje s sladkorno boleznijo. V nik specialist internist - diabetolog, medicinska sestra zdravstvenovzgojnih centrih, ki v letih 2022/23 preha-edukatorica, dietetik, psiholog in fizioterapevt ali kine-jajo v centre za krepitev zdravja, deluje tim, programi so ziolog. Včasih v procesu edukacije sodelujejo še kuhar, zaupani edukatorju N1 – diplomirana medicinska sestra socialni delavec in drugi. Slovenski specialistični tim za s specialnimi znanji o izvajanju programov edukacije ob oskrbo sladkorne bolezni pretežno sestavljata diabeto-sladkorni bolezni. N1 edukator poučuje predvsem novo-log in diplomirana medicinska sestra s specialnimi zna-odkrite osebe s sladkorno boleznijo tipa 2. Edukator N2 nji, redko s srednjo izobrazbo zdravstvene smeri, saj je so diplomirane medicinske sestre, ki delujejo v diabetolo-tu vprašanje kompetenc o izvajanju zdravstvene vzgoje. škem timu na sekundarnem nivoju zdravstvenega varstva. Le redki timi premorejo administratorja, še manj jih ima V 360 urah klinične prakse v UKC Ljubljana pridobijo dietetika ali psihologa, nihče nima osebe, ki bi po poklicni kompetence za izvajanje različne edukacije, ne glede na dolžnosti osebe s sladkorno boleznijo spodbujala h giba-tip bolezni. N3 so edukatorji mentorji s posebnimi znanji nju (fizioterapevt, kineziolog, športni vzgojitelj). Po letu za mentoriranje in strokovno povezovanje med primarnim 2015 je Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih teh-in sekundarnim nivojem. Torej, kdo svetuje o prehrani ob nikov v endokrinologiji na pobudo Ministrstva za zdravje sladkorni bolezni? Nekaj malega zdravnik, pretežno N1 in RS pripravila prenovo modela edukacije oseb s sladkorno N2 edukator, redko dietetik, saj izobraževanje za opolno-boleznijo. V kasnejših letih se je s pojavom »referenčnih močenje dietetika za delo z osebami s sladkorno boleznijo ambulant« (za sladkorno bolezen in druge kronične bo- še ni ugledalo luči. Kdo bo svetoval o prehrani ob sladkor-lezni posebno izobražene medicinske sestre) dopolnil ni bolezni? Že danes imamo mnoge zasebne svetovalne nabor strokovnjakov na primarnem nivoju zdravstvenega ambulante, ki pa žal zaradi pomanjkanja izkušenj in ne-varstva. Zdravnik družinske medicine postavi diagnozo zadostnega znanja o sladkorni bolezni predstavljajo celo sladkorna bolezen in ob tem pove le nujna dejstva, ki nevarnost (kot je npr. opustitev terapije zaradi čudežnega jih izraža skladno z nacionalnimi priporočili (priporočila učinka svetovane hrane). Z upadom zanimanja za poklic stran 57), nadaljnji nasveti so v rokah diplomirane me-medicinske sestre, ob tem pa večjem interesu za študij dicinske sestre, ki ne izvaja edukacije, pač pa s kratkimi dietetike, bo v prihodnjih letih zelo smelo razmišljanje, da nasveti razbremenjuje in usmerja v programe edukacije dietetik vsaj delno prevzema edukacijo o prehrani. | 7 Diabetik, sladkorni bolnik in oseba s sladkorno boleznijo na pouku o prehrani Generacija od generacije se razlikuje, vedno starejši Za razvoj partnerskega odnosa in doseganje s postrani pogledi merijo »ta mlade«. Zadnja desetle-opolnomočenja je namreč ključno, da najprej tja smo priča dejstvu, ki zdravstvene strokovnjake vsaj vidimo osebo, nato bolezen. Menimo, da naziv ne delno in na prvi pogled razvrednoti. Upad zaupanja do stigmatizira in daje priložnost, da oseba pridobi zdravnika ali zdravstvenega strokovnjaka nasploh je več- dovolj moči, da z boleznijo kakovostno živi. je, kot je bilo kdaj koli prej. Dostopnost do informacij, tudi zdravstvenih in tistih o prehrani, je na dosegu skoraj v vsakem žepu, na pametnem telefonu. Diabetiki iz 50. let in vse tja do začetka novega tisočletja so bili osebe, ki so zdravniku brezpogojno zaupale. Kar je zdravnik naročil, to je diabetik delal! Pa to drži? Ne in verjetno je tudi prav tako, saj so prehrana in navade, povezane z njo, nekaj tako individualnega, da ni moč pričakovati, da bi bili univerzalni nasveti po meri vseh. Biti diabetik je včasih tudi nekaj pomenilo, status, ki je prinašal tudi hitrejšo oskrbo, zdraviliško oskrbo, prednost pri obrav-navi, še posebej ko se je oseba zdravila z inzulinom. Danes le redko slišimo, da se kdo izpostavi, da je diabetik. Sladkorni bolnik je besedna zveza, ki govori o sladkorju in bolezni, čeprav se večina ne počuti bolno. Danes zdra-vimo osebe s sladkorno boleznijo (PWO – kratica, ki v angleškem prevodu pomeni Person With Diabetes). 8 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN O pristopih svetovanja »Navada je železna srajca!« ali »Lažje spremeniš vero kot Vsaka kronična bolezen je veliko breme, saj se od prehranske navade!« sta le dva reka, sicer z dveh različ- bolezni človek ne more odpočiti. Neustrezno svetovanje, nih celin, a očitno glede navad ni bistvene razlike. Na ki ga navadno izvaja manj vešč, manj čuteč svetovalec, zdravje vpliva mnogo dejavnikov: okolje, ekonomski sta-se ne ozira na življenje svetovanca. Posploševanje je tus, izobrazba in ostalo. Za bolezni, povezane z genom, lahko udobno za svetovalca, za svetovanca pa izjemoma se vse pogosteje postavlja vprašanje, ali bolezen povzro-kaj drugega kot dodatno breme. či gen ali podedovane navade, ki spodbujajo razvoj bolezni. Najverjetneje oboje. A ker se proti genu z nasveti ne da boriti, ostaja edini nefarmakološki ukrep spremi-njanje navad. Pristopi k spreminjanju navad so znanost, v pravem in prenesenem pomenu besede, saj sami vemo, kako težko v življenje vnesemo novo navado ali opus-timo staro (npr. kajenje). Sodobno svetovanje izhaja iz slovenskih in mednarodnih priporočil. Ključni element svetovanja je upoštevanje želja svetovanca. Priporočil ni težko razumeti, če se sami kot svetovalec postavimo v kožo svetovanca. Glede prehrane ima povprečen človek precej ozek nabor živil in obrokov, zato je vsaka spre-memba dokaj naporna. Človek, ki celo življenje uživa bel kruh, se bo težko navadil na črnega. Vztrajanje svetovalca, da to mora storiti, ga bremeni, zaradi česar lahko izgubi še tisto nekaj volje, ki jo ima sicer za gibanje ali redno jemanje terapije. Nikakor ne gre pozabiti, da sta prehrana in telesna dejavnost temelj zdravljenja sladkorne bolezni, vendar mnogokrat ne zadoščata za doseganje ciljev zdravljenja. Paleta različnih zdravil je tolikšna, da tog življenjski slog, ki zahteva predvsem in samo discipli-no, ni več tako nujen, kot je bil pred desetletji. | 9 O metodah poučevanja in pripomočkih za edukacijo Priporočila navajajo nivoje svetovanja, to so metode Metode A, B in C predstavljajo stopenjsko edukacijo, svetovanja A, B in C, od manj zahtevne, ki je primerna za od najlažjega načina podajanja priporočil do najbolj vsakogar, do najbolj zahtevne, ki jo večina oseb s slad-zahtevnega. V tabeli 1 je predstavljen namen metod, korno boleznijo ne potrebuje. njihove prednosti in pomanjkljivosti. Pomanjkljivosti so priložnosti za razvoj edukacijskih pripomočkov. Metoda A ali KROŽNIK temelji na osnovi zdravega kro- žnika in prikaza količine živil z rokami. Metoda B, ime-V želji približati svetovanje o prehrani čim bolj vsakda-novana kar CUKR, uči osnove spoznavanja vsebnosti njim okoliščinam, so v letu 2022 nastali novi didaktični ogljikovih hidratov v živilih in jedeh s pomočjo vrečk pripomočki, ki se med seboj dopolnjujejo. Nastali didak-sladkorja za kavo, s katerimi ponazorimo, koliko oglji-tični pripomočki sledijo metodam A, B in C iz nacionalnih kovih hidratov je v prikazani količini živila. Metoda C – priporočil o prehrani in telesni dejavnosti ob sladkorni ŠTETJE OGLJIKOVIH HIDRATOV – je najbolj zahtevna bolezni tipa 2. Glavni vir podatkov hranilnih vrednosti je in natančna, saj gre za matematičen pristop seštevanja povzet po odprti platformi za klinično prehrano – OPKP. vsebnosti ogljikovih hidratov v živilu ali obroku. Nove didaktične pripomočke smo poimenovali po Flor-janu in Zofki: Izobraževalne delavnice, predavanja o prehrani ob sladkorni bolezni, se v Sloveniji izvajajo pretežno v skupini, v manjših ambulantah tudi individualno. Znano je, da ima Zofkina košara, frontalni pouk majhen učinek na pomnjenje (zapomni-mo si le približno do 7 % vsebine predavanja), še manjši Florjanov krožnik in pa na spremembo navad, saj udeleženca ne nagovarja osebno. Razvoj edukacije skuša slediti naravi slušateljev, izumlja nove načine svetovanja, nove didaktične pripo-Zofkine tabele. močke, ki nudijo udobno učenje, ne samo za avditivne tipe, pač pa tudi vizualne in kinestetične. 10 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN metoda a metoda B metoda c KROŽNIK CUKR ŠTETJE OGLJIKOVIH HIDRATOV Z vrečkami namiznega Prikazati priporočene Izračun količine sladkorja prikazati NAMEN količine in vrste živil v ogljikovih hidratov v vsebnost ogljikovih uravnoteženem obroku. živilu ali jedi. hidratov v živilu. KOMU Vsem Vsem Najbolj motiviranim Vizualni prikaz, koliko Najbolj natančna ogljikovih hidratov metoda za izračun PREDNOSTI Enostaven prikaz. je npr. v kosu kruha, vsebnosti ogljikovih jabolku ipd. hidratov v živilu. Zelo zamudna, Brez razlage možno v praksi redko napačno razumevanje uporabljena, Slab prikaz za vsebnosti ogljikovih pri izračunih pogosto POMANJKLJIVOSTI enolončnice, težave s hidratov oziroma prihaja do napak, prikazom zajtrka. sladkorja v prikazanih zaradi zamudnosti živilih. prihaja do posploševanja. Tabela 1: Prikaz uporabnosti metod A, B in C, prednosti in priložnosti | 11 Pomembnih prehranskih 5 Kaj naj jem? 12 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN ZOFKINA KOŠARA Zakaj Zofkina košara? Didaktični pripomoček Zofkina košara na preprost in vizualen način ponazori, katera živila imajo večji in katera manjši vpliv na dvig krvnega sladkorja. Namenjena je edukaciji novoodkritih oseb s sladkorno boleznijo, ki se ob postavitvi diagnoze pogosto sprašujejo, kaj lahko jedo in česa ne. Dobrodošla pa je tudi za ljudi, ki že več let obiskujejo diabetološke ambulante, vendar vse do danes niso imeli ustrezne edukacije. Različni ljudski in spletni prehranski nasveti namreč osebo s sladkorno boleznijo zavajajo in ne vodijo k izboljšanju urejenosti bolezni. Vizualen način in dejavna vloga posameznika pri uporabi didaktičnega pripomočka Zofkina košara omogočata kvalitetnejše učenje novih vsebin. Uporabljamo jo lahko tako v skupini kot pri individualni edukaciji. | 13 Miti in dejstva Mnogi ljudje ne vedo, da imata tako črni kot beli kruh vpliv na dvig krvnega sladkorja, enako tudi sadje. Druge pre-seneča, da ima meso manjši vpliv kot krompir, riž ali testenine. Za razjasnitev vseh teh posameznikovih dilem sta ob uporabi didaktičnega pripomočka Zofkina košara izbira živil in vodenje sladkorne bolezni lažji. Prikaz z modeli, ovojninami in vrečkami živil ter še razlaga vplivajo na boljšo zapomljivost, saj prikažejo razliko, na primer banane, ki ima večji, in ribe, ki ima manjši vpliv na dvig krvnega sladkorja. Opis vsebine V košari so zbrana živila, ki različno vplivajo na krvni sladkor. Sestavlja jo: 24 modelov živil, 16 ovojnin živil, 5 vrečk z živili in vrečka z 20 vrečkami sladkorja. Modeli, ovojnine in vrečke z živili predstavljajo živila iz vsakdanje rabe. Ob košari je podloga z grafičnima prikazoma podmornice in rakete. Raketa pomeni večji vpliv živila na sladkor v krvi, podmornica pomeni majhen ali ničen vpliv živila na sladkor v krvi. Kako začeti? Zofkino košaro postavimo pred udeleženca/-e in povabimo enega izmed njih, naj si izbere živilo ter ga po svoji presoji položi na tisto stran grafičnega prikaza, kamor meni, da živilo spada (podmornica ali raketa). Svojo izbiro argumentira v okviru vpliva živila na krvni sladkor. Razvrščanje živil lahko izvede ena oseba v imenu skupine ali sama, ko gre za individualno edukacijo. Vloga edukatorja ob tem je poslušanje razlage in usmerjanje k ustreznim odločitvam. Za lažjo interpretacijo edukatorju pomaga tabela za razvrščanje živil. Tabela prikazuje vsebnost ogljikovih hidratov na 100 g živila in vsebnost ogljikovih hidratov na porcijo živila. S tabelo edukator lažje razjasni dileme, kot je na primer jagoda, ki jo postavi na stran večjega vpliva na dvig krvnega sladkorja, ima pa na 100 g manj ogljikovih hidratov kot korenje, ki ga postavi na stran manjšega vpliva na dvig krvnega sladkorja. Dilemo razjasni porcija jagod oziroma korenja ter razlaga, v katero skupino živil sodita. Didaktični pripomoček lahko nadgradimo z metodo Cukr, kjer ponazorimo vsebnost ogljikovih hidratov v živilu z vrečkami sladkorja. 14 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Tabela razvrščanja živil glede vpliva na krvni sladkor – podatek za edukatorja Živilo z večjim Vsebnost OH* Običajna količina Vsebnost OH* Ponazoritev porcije z vplivom na dvig v gramih/100 g živila na porcijo v na porcijo v vrečkami namiznega KS* živila gramih gramih sladkorja 1 vrečka = 5 g ogljikovih hidratov žemlja bela 56 60 33 6 rogljič masleni 46 80 37 7 krompir 15 250 38 8 kruh črn 46 60 28 6 jabolko 14 150 22 4 pomaranča 10 140 14 3 banana 20 120 24 5 jagoda 7 140 10 2 grozdje belo 18 150 28 6 sladoled 21 100 – 2 kepici 21 4 sadni jogurt 13 deklar.* 250 32 6 moka bela 72 deklar.* 20 – 1 žlica 14 3 moka polnozr. 67 deklar.* 20 – 1 žlica 13 3 pšenični zdrob 73 deklar.* 60 44 9 ovseni kosmiči 58 deklar.* 60 35 7 ovseni kosmiči 67 60 vrečka* 40 8 ajdova kaša 66 60 vrečka* 40 8 ajdova kaša 71 deklar.* 60 43 9 riž 80 50 vrečka* 40 8 testenine 70 60 vrečka* 40 8 fižol v zrnju 60 70 vrečka* 40 8 toast polnozr. 45 deklar.* 60 28 6 KS* – krvni sladkor, OH* – ogljikovi hidrati, deklar. * – vsebnost OH iz deklaracije ovojnine živil iz košare, vrečke* – vrečke z živili iz košare | 15 Živila z vecˇjim vplivom na dvig Krvnega sladkorja Živila z manjšim vplivom na dvig Krvnega sladkorja 16 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Živilo z manjšim Vsebnost OH* Običajna količina Vsebnost OH* Ponazoritev porcije z vplivom na dvig v gramih/100 g živila na porcijo v na porcijo v vrečkami namiznega KS* živila gramih gramih sladkorja 1 vrečka = 5 g ogljikovih hidratov cvetača 6 100 6 1 paradižnik 4 160 6 1 rdeča paprika 6 150 9 2 rumena paprika 5 150 7 1 korenje 9 70 6 1 kumara 3 100 3 1 solata 4 50 2 0 zrezek 0 80 0 0 pečena jajca 1 60 0 0 kuhano jajce 1 60 0 0 riba 0 150 0 0 sir 0 40 0 0 hrenovka 3 90 2 0 maslo 1 deklar.* 10 0 0 navadni jogurt 5 deklar.* 250 12 2 sir mozzarella 1 deklar.* 50 0 0 sirni namaz 3 deklar.* 20 1 0 skuta 5 deklar.* 50 2 0 Podatki o vsebnosti ogljikovih hidratov na 100 g živila so vzeti iz OPKP – odprte platforme za klinično prehrano in deklaracije živil. Namig Didaktični pripomoček Zofkina košara omogoča še druge možnosti ponazoritve, kot na primer: udeleženec sestavi obrok, pri katerem ima le eno živilo večji vpliv na dvig krvnega sladkorja ali pa sestavi obrok, ki ga običajno zaužije za zajtrk. Tako nam Zofkina košara omogoča pridobitev podatkov prehranske anamneze ali presejalni test, ali osebo vključimo v dodatno edukacijo glede prehrane (program TABLETKA, OSVEŽITVENE edukacije ali kaj podobnega). | 17 FLORJANOV KROŽNIK Zakaj Florjanov krožnik? Florjanov krožnik je didaktični pripomoček, namenjen skupinski ali individualni edukaciji oseb s sladkorno boleznijo. Ustvarjen je z namenom, da bo odrasla oseba s sladkorno boleznijo lažje razumela, kako sestaviti obrok s primerno količino izbranih živil. Razvoj didaktičnega pripomočka Florjanov krožnik temelji na že uveljavljeni metodi krožnika, upoštevajoč Nacionalna priporočila o prehrani in telesni dejavnosti ob sladkorni bolezni tipa 2. Priporočila navajajo, naj obrok ne presega količine od 50 do 60 g ogljikovih hidratov (izjemoma do 80 g), in sicer 40 g iz skupine škrobnih živil in od 15 do 20 g iz neškrobne zelenjave. Poleg »šolske« razlage pa s pripomočkom spodbujamo osebe s sladkorno boleznijo, da sestavijo svoj običajen obrok in količino živil v njem primerjajo s količinami, ki jih svetujejo priporočila. 18 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Miti in dejstva Pogosto ljudje zmotno mislijo, da so sladice krive za visok sladkor v krvi. Menijo, da če ne uživajo sladkorja, sladic ali sladkih pijač, sladkor v krvi ne more iti previsoko. Nekateri celo mislijo, da uživanje sladkorja povzroča sladkorno bolezen, zato je v prehrani oseb s sladkorno boleznijo prepovedano. Na sladkor v krvi ima zelo velik vpliv tudi kruh, ne glede na to, iz kakšne moke je, še bolj pa količina kruha ali drugih vsakdanjih živil, bogatih z ogljikovimi hidrati (polenta, krompir, sadje, med, marmelada, ovseni kosmiči ipd.). Veliko ljudi misli, da je maščoba glavni krivec za visok sladkor v krvi, kar pa ob uživanju ustrezne količine ne drži. Sladica ni prepovedana, je pa koristno, če jo znajo vključiti v obrok tako, da sladkor ne zraste v nebo in se z njo posladkajo le občasno! Opis vsebine Krožnik ima predpisano velikost (23 cm) in je virtualno umeščen na pogrinjek. Polovica krožnika je namenjena zele-njavi, četrtina škrobni prilogi in četrtina beljakovinskim živilom. Krožniku so priložene kartice (četrtinke) in krožniki z juho, solato, prigrizki – oreščki in pijačo. Velikosti krožnikov sledijo slovenskim navadam, zato so krožniki za juhe, solate in sladice podobni tistim doma. Na manjših krožnikih so prigrizki in pijače. Slike ne predstavljajo priporočene količine, ampak le vrsto živila. Količina vsebnosti ogljikovih hidratov na hrbtni strani posamezne kartice (krožniku/četrtinki) je vezana na surovo živilo. Florjanov krožnik vsebuje: 1. pogrinjek, 2. velike krožnike za juho, solato in sladico, 3. manjše krožnike za oreščke in pijače ter 4. četrtinke za škrobna, beljakovinska živila, zelenjavo in sadje. | 19 Četrtinke s škrobnimi živili imajo na hrbtni strani zapis o količini živila, ki ustreza 40 g ogljikovih hidratov. Enako velja za stročnice, le da je zapis dopolnjen še s količino beljakovin (zaradi spodbujanja uporabe beljakovin ra-stlinskega izvora). Na primer, v 60 g surove prosene kaše je 40 g ogljikovih hidratov. Na četrtinkah z zelenjavo je zapis količine zelenjave, ki vsebuje 10 g ogljikovih hidratov. Z dvema četrtinkama se pokrije polovica krožnika in doseže priporočena koli- čina 15–20 g ogljikovih hidratov. Na četrtinkah s sadjem je količina sadja, ki vsebuje 15 g ogljikovih hidratov. Sadje je na četrtinke uvrščeno namenoma, saj se pogosto srečujemo z osebami, ki ne marajo zelenjave. V tem primeru uporabimo le eno četrtinko sadja, ki jo prav tako kot zelenjavo položimo na zeleno-rumeno podlago kro- žnika. Smoter uvrščanja sadja na krožnik je prikaz, da je sadje bogatejše z ogljikovimi hidrati kot zelenjava, zato četrtina zelenega predela na pogrinjku ostane prazna. Četrtinka, ki je namenjena živilom, bogatim z beljakovi-nami, ponazarja količino živila, ki vsebuje priporočenih 20 g beljakovin. 20 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Kako začeti? Smoter didaktičnega pripomočka je posneti obrok, ki ga oseba s sladkorno boleznijo običajno poje, ali obrok, ki ga uživa v gostilni ali doma ob praznikih. Upoštevanje navad, želja in potreb je ključno za dobro komunikacijo med zdra-vstvenim strokovnjakom in osebo s sladkorno boleznijo. Florjanov krožnik ponuja mnogo možnosti za interpretacijo priporočil glede ustrezne prehrane pri sladkorni bolezni. Oseba lahko Florjanov krožnik dopolni z juho, solato, pijačo ali sladico. To hrano, ki je na krožnikih, razvrsti na pogrinjek izven Florjanovega krožnika. Na krožnikih s sladicami je zapisu o vsebnosti ogljikovih hidratov na 100 g sladice dodan še zapis o povprečni porciji in vsebnosti ogljikovih hidratov, beljakovin, maščob ter energijski vrednosti porcije. S tem želimo ponazoriti, da so sladice bogate zlasti z ogljikovimi hidrati (predvsem dodanimi sladkorji in prečiščenimi ogljikovimi hidrati) in maščobami, kar prispeva k visoki energijski vrednosti živila. Metodologija je zasnovana tako, da osebo s sladkorno boleznijo prosimo, naj si izbere živila in z njimi sestavi svoj obi- čajni obrok. Spodbujamo jo, da sestavi obrok (npr. kosilo), ki ga je jedla dan prej, v nedeljo, na praznovanju rojstnega dne, ali preprosto najljubšega. Povprašamo jo o navadah pri aperitivu, juhi, pijači ob glavni jedi, delih glavne jedi, solati in sladici. Smotrno je, da se spodbuja sestava nekoliko bolj »prazničnega« kosila. Ko je sestavljanje končano, se kartice obrnejo. Seštejemo grame ogljikovih hidratov. Sledi analiza ustreznosti obroka in po potrebi podajanje priporočil za izboljšave. Kartice so opremljene z grafičnim prikazom vrečk sladkorja, kar dodatno osmisli količino zaužitih ogljikovih | 21 hidratov. Še bolje je, če poleg Florjanovega krožnika uporabljate vrečke sladkorja. Ko poleg gibanice položite 12 vrečk sladkorja za kavo, zagotovo lahko pričakujete »aha« učinek začudenja. Florjanov krožnik dopolnjujejo jedi, ki so pogosto sestavni del klasičnih slovenskih obrokov, npr. juha, solata, pijača in občasno tudi sladica. Z vrečkami sladkorja za kavo (metoda Cukr iz Priporočil za prehrano in telesno dejavnost pri sladkorni bolezni tipa 2) so ponazorjene količine ogljikovih hidratov na 100 g in na povprečno porcijo. Pri sladicah in oreščkih je na hrbtni strani kartic več informacij, saj so to živila z visoko energijsko vrednostjo in zahtevajo več razlage. Namig Metoda ponuja priložnost za interaktivno delo v skupini in individualno poglobljeno razmišljanje. Osebe s sladkorno boleznijo spodbuja k povezovanju pridobljenega znanja z ustaljenimi prehranskimi navadami. Posamezniku pomaga do boljših odločitev pri izboru in količini živil, a mu obenem dopušča dovolj svobode. Danes nudimo: Postrv z blitvo in krompirjem 40 g ogljikovih hidratov ali Fižolova juha s testeninami in slivovi cmoki 110 g ogljikovih hidratov 22 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN ZOFKINE TABELE Zakaj Zofkine tabele? »Kaj naj kupim« in »kaj naj jem« se pogosto vpraša vsak s sladkorno boleznijo ob vstopu v trgovino, z željo kupiti primerno hrano zase v Evropski uniji in Sloveniji. Prehranske deklaracije imajo načeloma vsi izdelki, saj te določa zakon. Didaktični pripomoček Zofkine tabele uči osebe s sladkorno boleznijo, kaj zanje pomeni izdelek z visokim ali nizkim deležem hranil, soljo in ostalimi dostopnimi podatki. | 23 Miti in dejstva Pogosto slišimo želje, da bi bila prehrana pri sladkorni bolezni enostavna, če bi bila živila v trgovinah označena – primerno za diabetike/ni primerno za diabetike. Nacionalna priporočila narekujejo, da se NOBENA HRANA NE PREPOVEDUJE (edino v primeru, ko gre za strupeno ali drugo neprimerno hrano za uživanje). Za osebo s sladkorno boleznijo je pomembno, da zna sama preveriti, ali je živilo priporočljivo ali ne. Za vsa živila so na voljo tabele, kjer so zabeležene vsaj osnovne informacije o živilu. Ti podatki so: energijska vrednost živila, maščobe, nasičene maščobne kisline, beljakovine, ogljikovi hidrati, vlaknine, sladkor in sol. Do pravih podatkov o živilih lahko pridejo z branjem deklaracij, prehranskih kartic, raznih drugih tabel živil, ki pa mo-rajo biti preverjene. Na voljo je kar nekaj ustreznih prehranskih aplikacij, ki se uporabljajo na telefonu. V pomoč pri izbiri ustreznih živil se lahko uporabi metoda »semaforja«. Opis vsebine • Prehranski semafor • Grafični prikaz vpliva hranil na krvni sladkor (graf) • Ilustracija vsebnosti hranil v živilih (množica) • Primeri ovojnin • Prehranske karte 24 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Prehranski semafor Za vsako živilo je možno preveriti ustreznost količine maščob, sladkorja, soli in vlaknin, in sicer s primerjavo ob uporabi prehranskega semaforja. Pomembno je, da se s prehranskim semaforjem primerja deklaracijo za 100 g posameznega živila. Če je količina maščob, sladkorja, soli in vlaknin v mejah zelenega stolpca, je živilo bolj priporočljivo in se ga lahko pogosteje umesti v jedilnik. Za živila, ki sodijo v rumen ali rdeč stolpec, pa se priporoča, da se omejita količina in pogostost uživanja. | 25 Grafični prikaz vpliva hranil na krvni sladkor Ogljikovi hidrati so poleg beljakovin in maščob najpomembnejši vir energije v prehrani. So glavno hranilo, ki ima po zaužitju hitrejši in večji vpliv na porast glukoze v krvi. Na poti presnove se ogljikovi hidrati v 100 % pretvorijo v glukozo (sladkor v krvi) in vrh dviga sladkorja v krvi dosežejo v 1/2–2 urah po obroku. Pri obroku z večjo količino beljakovin (več kot 100 g beljakovinskega živila) se beljakovine v 2–4 urah v 50 % pretvorijo v krvni sladkor. Nazadnje gredo na pot presnove maščobe, ki se jih najmanj pretvori v glukozo, to je le 10 %, vrh dviga krvnega sladkorja pa dosežejo v 5–10 urah ali celo dlje. Zato je priporočljivo uživanje količinsko uravnoteženega obroka iz vseh treh hranil. 26 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Ilustracija vsebnosti hranil v živilih Ogljikove hidrate najdemo v različnih vrstah živil. Poznamo ogljikohidratna živila, ki vsebujejo pretežno ogljikove hidrate, in živila, ki poleg ogljikovih hidratov vsebujejo še maščobe in beljakovine, ki tudi vplivajo na porast sladkorja v krvi. Po drugi strani pa poznamo samo maščobna in samo beljakovinska živila, ki na porast sladkorja v krvi ne vplivajo, če jih zaužijemo v priporočenih količinah. Spretno izbrana kombinacija živil ob obroku poskrbi, da sladkor v krvi ne naraste prehitro in previsoko. | 27 Primeri ovojnin Hranilne vrednosti Na 100 g izdelka Hranilne vrednosti Na 100 g izdelka Energijska vrednost Energijska vrednost kcal 417,00 kcal 209,00 kJ 1751,00 kJ 881,00 Maščobe 12,00 g Maščobe 3,60 g od tega nasičene maščobe 4,80 g od tega nasičene maščobe 0,50 g Ogljikovi hidrati 61,00 g Ogljikovi hidrati 33,00 g od tega sladkorji 21,00 g od tega sladkorji 4,10 g Prehranske vlaknine 8,00 g Prehranske vlaknine 9,70 g Beljakovine 11,00 g Beljakovine 6,00 g Sol 0,13 g Sol 1,30 g Na deklaraciji teh kosmičev poiščemo podatek, Ta deklaracija prikazuje, da je v 100 g tega kru- koliko ogljikovih hidratov vsebujejo na 100 g. ha 33 g ogljikovih hidratov. V tem primeru je v 100 g kosmičev 61 g oglji- kovih hidratov. 28 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Prehranske karte Kako začeti? Ponujamo vam nekaj dobrih izkušenj za delo s prehranskimi kartami. Vzemite rumene karte, vsakemu udeležencu jih dajte nekaj (3–5). Karte naj zložijo po vrsti, od tiste z največ ogljikovih hidratov do tiste z najmanj. S tem se bodo naučili, da 100 g limone skoraj ne vsebuje sladkorja, 100 g rdečega grozdja pa v enaki količini skoraj 5 vrečk (kombinacija metode Cukr). | 29 Primerjavo se lahko naredi tudi z maščobami. Pred udeležence položimo rdeče prehranske karte. Karte naj zložijo od živil z največ maščobami na 100 g živila do karte z najmanj maščobami. Količino maščob v posameznem živilu lahko primerjajo tudi s količino čajnih žličk. Ena čajna žlička predstavlja 5 g maščob. S tem se bodo naučili prepoznati vsebnost maščob v posameznih živilih. 5 g maščobe Namig Zofkine tabele se lahko uporabijo tudi kot pripomoček za izračun ogljikovih hidratov v živilu. Primer: S prehranskimi kartami ali ovojninami živil oseba sestavi svoj običajen obrok. Nato v tabelah poišče vsebnost ogljikovih hidratov in jih sešteje. Na tak način se izračuna, koliko ogljikovih hidratov se zaužije ob posameznem obroku. Podobne količine (npr. 60 g ogljikovih hidratov na obrok) pomenijo večjo verjetnost, da sladkor v krvi ne bo pretirano »skakal«. 30 | SPOZNAVANJE PREHRANE OB SLADKORNI BOLEZNI NA ENOSTAVEN NAČIN Viri in priporočena literatura: 1. Klavs J, Pongrac Barlovič D (ur.). Priporočila o prehrani in telesni dejavnost ob sladkorni bolezni tipa 2. Ljubljana: Ministrstvo za zdravje; 2020. 2. htp://www.opkp.si/ OPKP – odprta platforma za klinično prehrano 3. htp://www.e-diabetes.si /e-diabetes – portal za strokovno ozaveščanje edukatorjev 4. Basturk B, Koc Ozerson, Z & Yuksel A. Evaluaton of the Effect of Macronutrients Combinaton on Blood Sugar Levelsin Healthy Individuals. Iranian journal of public health. 2021; 50(2), 280–287. 5. Meng H, Mathan NR, Ausman LM & Lichtenstein AH. Effect of macronutrients and fber on postprandial glycemic responses and meal glycemic index and glycemic load value determinatons. The American journal of clinical nutriton. 2017; 105(4), 842–853. 6. Galarregui C, Navas-Carretero S, González-Navarro CJ, Martnez JA, Zulet MA & Abete I. Both macronutrient food compo-siton and fastng insulin resistance affect postprandial glycemic responses in senior subjects. Food &functon. 2021; 12(14), 6540–6548. 7. htps://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/19398 ‒ zakonska podlaga prehranski deklaraciji 8. htps://prehranskeoznacbe.si/ ‒ kalkulator energijske vrednost na podlagi OPKP 9. Pirc J. Kaj naj bi odrasel diabetik vedel o svoji prehrani? Zdravstveni obzornik.1970;(3):143 –144. 10. Klemenc Z, Zupančič Slavec Z. Razvoj diabetologije v slovenjegraški bolnišnici med let 1925 in 1960. Ljubljana: Zgodovinski časopis. 1998 (52), 4: 571–573. beležke