Jernej Weiss Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta SAMOSPEVI SAMA VREMŠAKA Izvleèek: Vremšakova ustvarjalnost samospevov je primerjalno z njegovimi sodobniki precejšnja. Gre namreè za eno izmed osrednjih podroèij skladateljevega ustvarjalnega dela. Tako njegovo konstantno snovanje samospevov omogoèa bolj ali manj popoln vpogled v vsa pomembnejša obdobja skladateljeve ustvarjalnosti. Najbolj izstopajo prav samospevi s poudarjenim ekspresivnim izrazom, med njimi Misel, Nemir in Na mukah, ki so tudi v izvajalsko-tehniènem smislu najbolj zahtevni. Kljuène besede: tradicionalno, ekspresivno, France Balantiè, Miroslav Krlea Abstract: Vremšak’s creativity in terms of solo-songs composition in comparison to his contemporaries is significant. Namely, this is one of the core fields of the composer’s creative work. His constant work on solo-songs provides a more or less thorough insight into all significant periods of the composer’s creativity. The most outstanding songs with a pronounced expressiveness, among them Misel (Thought), Nemir (Restlessness), and Na mukah (The agony), are also the most demanding in terms of performance and technique. Keywords: traditional, expressive, Samo Vremšak, France Balantiè, Miroslav Krlea Pregled Vremšakove zapušèine samospevov na sreèo ne razkrije skorajda kroniènih simptomov slovenske edicijske politike, ki boleha za maloštevilnostjo izdaj in posledièno prezrtostjo nekaterih skladateljskih opusov. Tako je bilo s strani Društva slovenskih skladateljev doslej izdanih kar pet Vremšakovih ciklov samospevov (Tri pesmi za glas in klavir, Šest pesmi za glas, violo in klavir, Štiri pesmi za sopran in klavir, Osem pesmi iz ciganske poezije in Tri balade Petrice Kerempuha).1 Pri ostalih samospevih, ki so ohranjeni v njegovi rokopisni zapušèini, pa gre veèinoma za dela, pri katerih bi bila sprva potrebna njihova natanènejša kronološka umestitev, ki pa je vsaj delno mogoèa na podlagi skladateljevih zapisov na posameznih kompozicijah oziroma izvedb le-teh. Ob tem je potrebno omeniti, da se sicer pojavljajo razliène letnice nastanka omenjenih samospevov in njihovih kasnejših predelav, kar posledièno predstavlja doloèene teave pri kronološki umestitvi posameznih samospevov znotraj skladateljevega opusa. Drugo vprašanje je prisotnost Vremšakovih samospevov v javnosti. Zlasti deficitarno se zdi število njihovih javnih izvedb. Tako so le-te danes veèinoma omejene na posamezne izjemne dogodke ob razliènih obletnicah, le redko pa po njih poustvarjalci posegajo v okviru nekaterih komornih abonmajev, denimo abonmaja Slovenski samospev Glasbene matice Ljubljana in podobno. Zdi se, da gre razloge za tovrsten odnos oziroma bolje reèeno neodnos v prvi vrsti iskati v specifièni zahtevnosti Vremšakovih samospevov. Vseeno gre izpostaviti tudi nekaj èastnih izjem med poustvarjalci: predvsem pianista Leona Engelmana in sopranistko Ireno Vremšak Baar, ki je bila seveda ena izmed 51 Jernej Weiss, SAMOSPEVI SAMA VREMŠAKA 1 Dušan Bavdek, ur., Katalog glasbenih del, Ljubljana: Društvo slovenskih skladateljev, 2012, str. 245–246. najzvestejših poustvarjalk oèetovih samospevov. Vsekakor pa je bil tudi Vremšak sam, predvsem konec 80-ih in v zaèetku 90-ih let, pogosto interpret svojih lastnih samospevov.2 Malce boljša je vsaj na prvi pogled situacija na podroèju posnetkov skladateljevih samospevov. Domala vsi samospevi so namreè e bili zvoèno reproducirani. Veèino izmed njih najdemo v fonoteki Radia Slovenija,3 kar pa al še ne omogoèa njihovega širšega dostopa. V tem primeru gre najpogosteje za priredbe slovenskih boiènih pesmi. Slednje najdemo tudi na zgošèenki zalobe RTV Slovenija z naslovom Boiène skrivnosti.4 V zvezi s posnetki Vremšakovih samospevov pa je posebej dragocena zgošèenka Edicij Društva slovenskih skladateljev iz leta 2000, na katerem najdemo kar dva cikla Vremšakovih samospevov: tako Štiri pesmi za sopran in klavir kot Osem pesmi iz ciganske poezije.5 Sicer pa posamezne posnetke samospevov zasledimo tudi na nekaterih drugih nosilcih zvoka. To pa so al tudi edini obstojeèi posnetki Vremšakovih samospevov, ki so dostopni širši javnosti, kar vsekakor onemogoèa morebitno veèje zanimanje za izvedbe le-teh. Kot veèini slovenskih samospevov 20. stoletja tudi Vremšakovim do zdaj v sekundarni glasbeno-zgodovinski literaturi ni bilo namenjene izdatnejše pozornosti. S tem v zvezi se zdi tudi nastanek monografije o slovenskem samospevu 20. stoletja zagotovo ena izmed prednostnih nalog slovenske muzikologije.6 Tako so o Vremšakovem opusu samospevov na voljo veèinoma splošnejši teksti, predvsem gre za nekaj leksikografskih navedb, intervjujev ter krajših zapisov iz kritik, ki so nastale ob izvedbah in izdajah posameznih skladb. Le-te pa seveda v veèini ne ponujajo natanènejšega vpogleda v skladateljev opus samospevov. Sicer pa je zanimivo, da na podroèju skladateljeve ustvarjalnosti samospevov, podobno kot pri domala vseh drugih glasbenih zvrsteh z izjemo obravnave kromatike v Vremšakovih zborovskih delih avtorice Eme Zapušek in orgelskega opusa ter njegove uporabe v didaktiène namene Natalije Mustar, še ni bilo 52 SAMO VREMŠAK (1930–2004) 2 Leta 1976 je Vremšak posnel svoj samospev Pa ne pojdem prek poljan, leta 1988 je izvedel svoj samospev Ena druga velikonoèna pejsem, prav tako izvedbo tega samospeva zasledimo leta 1990, leta 1993 je izvedel samospev Objame naj me veèni mir, leta 1994 svoj cikel Tri pesmi Franceta Balantièa, leta 1994 pa je s strani skladatelja izveden še cikel na Balantièevo poezijo – Štiri pesmi za sopran in klavir – pela je Irena Vremšak Baar, pianist je bil Samo Vremšak. 3 Tam najdemo naslednje samospeve: 4 Slovenske boiène pesmi (Marko Fink, Nataša Valant), Ave maria (Janez Lotriè, Tone Potoènik), Ciganska (Mitja Gregoraè, Aci Bertoncelj), Drevo (Samo Vremšak, Leon Engelman), Grm bombaa (Sabira Hajdareviæ, Hinko Haas), Jesenski ognji (Irena Baar, Alenka Šèek Lorenz), Konji so ukradeni (Irena Baar, Nataša Valant), Lan (Ana Pusar Jeriè, Andrej Jarc), Le gor, le gor… (Juan Vasle, Tone Potoènik), Loèitev (Irena Baar, Aci Bertoncelj), Misel (Ana Pusar Jeriè, Andrej Jarc), Mura, mura globoka si voda ti (Boena Glavak, Andrej Jarc), Na polnoèi gredo (Marko Fink, Nataša Valant), Nikar ne dremajte (Marko Fink, Nataša Valant), O, kaj le bo? (Marko Fink, Nataša Valant), Pa ne pojdem prek poljan (Marko Fink, Nataša Valant), Pepel in spomin (Marko Fink, Nataša Valant), Pesem iz ciganske poezije (Irena Baar, Aci Berotncelj), Predpomladna slutnja (Irena Baar, Alenka Šèek Lorenz), Presveta noè prihaja k nam (Marko Fink, Nataša Valant), Prihod pomladi (Irena Baar, Alenka Šèek Lorenz), Prišla je lepa sveta noè (Marko Fink, Nataša Valant), Rajske strune (Marko Fink, Nataša Valant), Sliš’ te bratje (Marko Fink, Nataša Valant), Smrt (Irena Baar, Nataša Valant), Steza (Sabira Sajdareviæ, Hinko Haas), Sveta noè (Marko Fink, Nataša Valant), Tiha zemlja (Marko Fink, Nataša Valant), Tri balade (Samo Vremšak, Leon Engelman), Uspavanka (Irena Baar, Aci Bertoncelj), Vedeuj ena (Irena Baar, Nataša Valant), Veseli se! (Juan Vasle, Tone Potoènik), Veselje ob prazniku (Irena Baar, Alenka Šèek Lorenz), alost za poletjem (Irena Baar, Alenka Šèek Lorenz), alostinka (Irena Baar, Nataša Valant) in elja (Irena Baar, Nataša Valant). 4 Marko Fink, basbariton – Nataša Valant, klavir, Boiène skrivnosti, Zaloba kaset in plošè RTV Slovenija, Ljubljana 1997. 5 Samo Vremšak, Portreti slovenskih skladateljev: Ars Slovenica, Edicije Društva slovenskih skladateljev, Ljubljana, 2000, Ed. DSS 200024. 6 Monografija Manice Špendal, v kateri se avtorica osredotoèa na slovenski romantièni samospev, se konèa z Lucijanom Marijo Škerjancem. napisane diplomske naloge, kar se zdi vsekakor ena izmed primernih tem za obravnavo v prihodnje.7 Vremšakova ustvarjalnost samospevov je primerjalno z njegovimi sodobniki precejšnja. Gre torej nedvomno za eno izmed osrednjih podroèij skladateljevega ustvarjalnega dela. Tako njegovo konstantno snovanje samospevov omogoèa bolj ali manj popoln vpogled v vsa pomembnejša obdobja skladateljeve ustvarjalnosti. Zaèetki njegovega komponiranja samospevov segajo še v obdobje skladateljevega študija kompozicije in kasneje solopetja na ljubljanski Akademiji za glasbo. Vsekakor je njegove skladateljske obrise sprva zaznamovala predvsem Kozinova kompozicijska šola. Zaèetni dokaj tradicionalni idejni vzori so torej jasno razvidni, èeprav se zdi potrebno v isti sapi poudariti, da je Vremšak v ostrini glasbenega izraza kmalu presegel svojega uèitelja Kozino ter razmeroma zgodaj izoblikoval svoj lasten glasbeni izraz, ki mu je z veèjimi oziroma manjšimi odmiki ostal zvest praktièno vse ivljenje. Tako je bil Vremšak e za èasa študija na Akademiji za glasbo èlan v osnovi modernistièno orientiranega Kluba komponistov, vendar pa je potrebno priznati, da je bil Klub v prvi vrsti zbirališèe mladih skladateljev »razliènih in obèasno celo nasprotnih estetskih izhodišè«.8 Vremšakovi študijski samospevi Predvsem najmlajši v znameniti èetverici slovstvene moderne »poet škrjanèkov, polj, cvetov« Josip Murn Aleksandrov je bil tisti, katerega poezija je na podroèju samospeva najprej pritegnila Vremšakovo zanimanje. Z naskokom najveè Murnovih pesmi je med slovenskimi skladatelji objavil Emil Adamiè, vsaj deloma najbr zato, ker je dve leti mlajšega pesnika tudi osebno poznal. Adamiè je bil tudi prvi, ki je leta 1903 v Novih akordih uglasbil znamenito Murnovo pesem Pa ne pojdem prek poljan, v kateri je tesnoba upesnjena kot siva, mrzla pokrajina, slutnja blinje smrti pa kot krakajoèi èrni vran s srepeèim oèesom. e èez nekaj let pa je v Novih akordih izšla še ena uglasbitev omenjene Murnove pesmi izpod peresa Gojmira Kreka.9 Tako je tudi Vremšak sprva posegel po prej omenjeni Murnovi pesmi. Za omenjeni samospev iz leta 1952, kot tudi praktièno vse prve skladateljeve samospeve, je znaèilna ekspresivna melodika, ki je prek dramatiènih poudarkov tesno povezana s pomenskimi momenti besedila. Pogosto modalno razširjena tonalna osredišèenost v sicer statièni akordièni spremljavi ter pregledna tridelna zasnova, so torej tiste znaèilnosti, ki ob analiziranju njegovih študijskih samospevov vsekakor izstopajo. Pri tem je zanimivo, da je v samospevih skladatelj posegal le po takšnih besedilih, ki so jih uglasbili e sodelavci Novih akordov. Torej je verjetno dobro poznal Adamièeve, Ravnikove idr. samospeve. Podobne karakteristike izkazujeta tudi naslednja Vremšakova samospeva Trenutek in Prišla je jesenska noè. Predvsem prvi je zavoljo skoraj neizogibne primerjave s Kogojevo uglasbitvijo Murnovega besedila iz leta 1914, ki v slovenski glasbi velja za nekakšen idejni zaèetek ekspresionizma, dvignil nemalo pozornosti. Zdi se, da je tudi Vremšak podlegel èarom kratke, toda znamenite, z otonim koprnenjem navdahnjene Murnove 53 Jernej Weiss, SAMOSPEVI SAMA VREMŠAKA 7 Ema Zapušek, Kromatika v zborovskih delih Sama Vremšaka: diplomska naloga, Ljubljana, Akademija za glasbo v Ljubljani, 1986 in Natalija Mustar, Orgelski opus Sama Vremšaka in njegova uporaba v didaktiène namene: diplomska naloga, Ljubljana, Akademija za glasbo v Ljubljani, 2002. 8 Matja Barbo, Pro musica viva, Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakulteta, 2001, str. 41. 9 Gojmir Krek, Pa ne pojdem prek poljan, Novi akordi, ur. Gojmir Krek, 7 (1907) 3. pesmi, zasnovane na drobnem domisleku (s primerjavo med neznano, kam v daljavi se spušèajo ptice in beno minljivostjo vsega lepega v èlovekovem ivljenju). V smislu primerjave s Kogojem oziroma nadaljnjega modernistiènega ostrenja glasbenega izraza pa bi pri Vremšaku, upoštevajoè znaèilnosti omenjenih samospevov, prej lahko govorili o nekakšnem slogovnem decrescendu. Tako preseneèa, da so bili v okviru koncertov Kluba komponistov Vremšakovi samospevi razmeroma pogosto na sporedu. e 20. aprila 1954 je bil tako v Veliki dvorani Slovenske filharmonije izveden njegov samospev Bolest, 12. decembra 1956 pa poleg e omenjenega še samospev Pa ne pojdem prek Poljan.10 Zanimivo, da je Karol Pahor v svoji kritiki v Ljudski pravici ob izvedbi zadnjega zapisal, da je Samo Vremšak »malce razoèaral«11. Svoje sodbe ni podrobneje utemeljil, verjetno pa je bil razoèaran nad Vremšakovo preteno tradicionalistièno orientirano skladateljsko poetiko. Za razliko od nekaterih drugih èlanov Kluba komponistov, predvsem tistih, ki so kasneje ustanovili skupino Pro musica viva, se je Vremšak v svojih prvih samospevih namreè zavestno ognil tedaj najsodobnejšim skladateljskim nazorom. Tri pesmi za glas in klavir V svojem prvem ciklu12 samospevov z naslovom Tri pesmi za glas in klavir najdemo tri skladateljeve samospeve na pesemske predloge treh razliènih pesnikov: Toneta Pavèka, nedavno preminulega Kajetana Kovièa in Mateja Bora. Tudi sicer je imel Vremšak precejšen obèutek za izbor pesniških besedil in je v svojih samospevih veèinoma posegal po vrhovih slovenske poezije. Navdihovala ga je tako poezija slovenske moderne kot slovita kolektivna zbirka Pesmi štirih ter seveda poezija Vremšakovega somešèana, Kamnièana Franceta Balantièa. Podobno kot v skladateljevih študijskih samospevih gre tudi pri treh samospevih iz leta 1959, ko je torej še študiral solopetje na Akademiji za glasbo v Ljubljani, v veèini za dokaj tradicionalne skladateljske okvire. Glede na obseg pevskega glasu so samospevi namenjeni sopranu, èeprav Vremšak tega nikjer izrecno ne zapiše. V glasu prevladuje modalna melodika, klavirska spremljava se veèinoma giblje znotraj razširjene tonalnosti, ki pa jo Vremšak skladno s pomenskimi viški besedila èesto oplementi s harmonsko tujimi toni. Le ti pogosto izhajajo iz melodike. Kljub temu zakljuèki skladb in predznaki še vedno sugerirajo tonalne centre. Za vse tri samospeve je znaèilna tudi dokaj pregledna kvazi tridelna A B A’ oblikovna zasnova. V zadnjem A delu pa ne gre za dobesedne ponovitve melodiènih fraz, temveè zgolj za nekakšne spominske reminiscence v klavirju, ki pa se pojavijo v vseh treh samospevih. Iz omenjene zbirke velja izpostaviti njegov drugi samospev z naslovom Uspavanka za hèerko na besedilo klasika sodobne slovenske poezije Kajetana Kovièa. Samospev je bil napisan ob rojstvu skladateljeve hèerke Irene. V njem Vremšak vestno sledi znaèilni Kovièevi liriki. Zaznamuje ga lirièno-izpovedni karakter, ki se zrcali v subtilno navdahnjeni melodiki. Le ta je sicer manj znaèilna za druge skladateljeve samospeve. Zavoljo ekspresivnosti izraza pa v ciklu najbolj izstopa zadnji samospev Misel na stihe Mateja Bora, ki je vsekakor eden najbolj kompleksnih skladateljevih samospevov. 54 SAMO VREMŠAK (1930–2004) 10 Matja Barbo, Pro musica viva, n. d., str. 43, 51. 11 Prav tam, str. 53. 12 Samo Vremšak, Tri pesmi za glas in klavir, Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 104. Kvartna sozvoèja, vselej ekspresivna melodika in sinkopirani ritmi znotraj sicer jasnih formalnih okvirov nakazujejo znaèilnosti nekaterih kasnejših skladateljevih samospevov. Šest pesmi za glas, violo in klavir Leta 1967 je skladatelj napisal cikel13 Šest pesmi za glas, violo in klavir na besedilo Mojce Bernot. Gre v osnovi za manj zahtevno pripovedno poezijo, ki vrednostno ne dosega nekaterih besedil Vremšakovih predhodnih uglasbitev. Klavirski part skladatelj oplemeniti s temnejšim zvenom viole. Sicer pa med obema instrumentoma veèinoma ni tematskih oziroma harmonskih povezav. Viola in klavir tako tvorita nekakšno skupno zvoèno tkivo, znotraj katerega noben instrument ne izstopa. Prviè se v Vremšakovih samospevih pojavijo nekatera bolj izrazita zvoèna slikanja, denimo karakteristièen pedalni ton v samospevu Noè (primer 1), ki ponazarja zvonjenje, ali pa dene kaplje kot statièna staccato klavirska spremljava v samospevu Pomladanski de (primer 2). Slika 1: Šest pesmi za glas, violo in klavir: Noè (1967), zvonjenje v basu Slika 2: Šest pesmi za glas, violo in klavir: Pomladanski de (1967), dene kaplje v klavirski spremljavi 55 Jernej Weiss, SAMOSPEVI SAMA VREMŠAKA 13 Samo Vremšak, Šest pesmi za glas, violo in klavir, Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 355. Seveda pa tovrstna slikanja niso edina, ki jih je mogoèe zaslediti v omenjenem ciklu. Tako Vremšak pogosto posega tudi po ekspresivnejšem izrazu oziroma sredstvih. Slednja so znaèilna predvsem za samospev z naslovom Nemir. V njem prevladujejo kvartno-sekundna sozvoèja, sicer pa je omenjeni samospev tudi v izvajalskem smislu daleè najbolj zahteven. Štiri pesmi za sopran in klavir Sledi cikel14 samospevov z naslovom Štiri pesmi za sopran in klavir iz leta 1978 na besedilo Franceta Balantièa. Osnovna karakteristika omenjene zbirke je tesna povezava glasbe s pesemsko metriko in pomensko zvoènostjo eksistencialno obarvanega Balantièevega besedila, katerega prevladujoèi motivi so strah, groza, smrt ipd. Na najbolj ekspresivnih mestih se skladatelj posluuje celo krajših recitativnih odlomkov (primer 3). Glasba torej v omenjenem ciklu še tesneje sledi pomenskim in metriènim momentom poezije. Slika 3: Štiri pesmi za sopran in klavir: Prihod pomladi (1978), recitativni zaèetek. Melodika pevskega glasu je v omenjenih štirih samospevih najpogosteje diatonièno zasnovana.15 Podobno kakor v prejšnjih ciklih samospevov se skladatelj tudi v tem veèkrat posluuje modalnih postopov. Avtoriteta tonike vse bolj slabi, v harmonijo pa vdirajo kvartni akordi, v smislu nekakšne Skrjabinovske razširitve tonskega prostora. Vremšak se v omenjenih štirih samospevih skorajda nikoli ne posluuje tematske izpeljave, se pa na nekaterih mestih pojavijo v predhodnih ciklih e videni razpoloenjski motti, ki kaejo na to, da vendarle ne gre zgolj za besedilno-pomensko logiko. Precej jasno je tudi doseganje izraznih viškov v posameznih samospevih. Tako je denimo v samospevu Predpomladna slutnja višek izraen s skokovito recitativno melodiko v smislu govornega petja oziroma nekakšne Sprachstimme (primer 4). 56 SAMO VREMŠAK (1930–2004) 14 Samo Vremšak, Štiri pesmi za sopran in klavir, Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1417. 15 Zdi se, da gre za nekatere Debussyjeve ideje, kako z uporabo celotonske lestvice in cerkvenih modusov prenoviti tradicionalni glasbeni stavek. Posledica omenjenih idej je oslabitev obèutka vodilnega tona in postopen izstop iz tonalno-funkcijskega sistema. Slika 4: Štiri pesmi za sopran in klavir: Predpomladna slutnja (1978), skokovita recitativna melodika Oblika je torej v omenjenih Vremšakovih samospevih z izjemo prej omenjenih razpoloenjskih mottov skoraj v celoti podvrena besedilnemu izrazu, kar je poleg vse bolj intenzivnega harmonskega ostrenja tudi poglavitna razlika v primerjavi z veèino predhodnih Vremšakovih samospevov. Osem pesmi iz ciganske poezije za sopran in klavir Nato pa v Vremšakovi ustvarjalnosti samospevov zasledimo na prvi pogled dokaj izrazit, glede na izbor poezije pa nikakor ne presenetljiv obrat v ciklu16 Osem pesmi iz ciganske poezije za sopran in klavir, pri katerih je izvirnike srbskega pesnika Branka Radièeviæa prevedel Ivan Minatti.17 Sicer pa je bil Vremšakov cikel napisan leta 1982. Nasploh gre konec 70-ih in v zaèetku 80-ih let za eno najbolj plodnih obdobij Vremšakove ustvarjalnosti samospevov. Primerjalno s predhodnim ciklom na Balantièevo besedilo gre za povsem drugaèno, veèinoma radoivo in lahkotno pripovedno poezijo iz ciganskega ivljenja. Zato ne preseneèa, da je v marsièem bolj konvencionalna tudi uporaba kompozicijsko-tehniènih sredstev. Pogostejše so hipne, nepripravljene modulacije, ki sledijo veèinoma šegavi in stalno spreminjajoèi se pomenskosti besedila. Kljub temu se skladatelj ne odpoveduje sicer redkim zahtevnejšim harmonskim momentom. Tako mestoma v samospevih zasledimo pojav bitonalnosti. Vremšak za razliko od prejšnjih ciklov pogosteje posega po absolutno glasbenih sredstvih. Tako je v tem ciklu za razliko od prejšnjega, motivièno-tematska logika zopet v ospredju. Pogostejše so torej ponovitve in sekvenciranja tematskega gradiva, znaèilna je oblikovna zaokroenost in podobno. V tej zvezi je tudi klavirska spremljava impresionistièno obarvana. Tri balade Petrice Kerempuha Ironièno porogljive so tudi leta 1983 napisane Tri balade Petrice Kerempuha za bariton in klavir.18 Zanimivo, da je Miroslav Krlea balade hrvaškega Pavlihe Petrice Kerempuha 57 Jernej Weiss, SAMOSPEVI SAMA VREMŠAKA 16 Samo Vremšak, Osem pesmi iz ciganske poezije za sopran in klavir, Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1129. 17 Po ciganski poeziji je v svojih samospevih zanimivo zgolj leto dni pred Vremšakom posegel e Marijan Lipovšek. Marijan Lipovšek, 7 samospevov na pesmi iz ciganske poezije, Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1183. 18 Samo Vremšak, Tri balade Petrice Kerempuha, Društvo slovenskih skladateljev, Ed. DSS 1525. prviè objavil leta 1936 v Ljubljani. Njegovi cinièni pogledi na tedanjo drubeno ureditev so bili za takratno hrvaško oblast verjetno vsaj malce manj sporni z varne ljubljanske razdalje. Sicer pa je bilo s posmehom od nekdaj mogoèe izraziti tudi neizrekljivo. Prva, z naslovom Sanoborska, pri kateri gre v osnovi za veselo, šaljivo hrvaško ljudsko pesem, je norèava tako po literarni kot po glasbeni vsebini. Razmeroma jasen harmonski okvir skladatelj popestri z alteracijami, sicer pa v samospevu izstopajo nekatere posreèene tonske slike kokodakanja in drugih norèij. Precej manj šaljiv je samospev Na mukah, ki govori o zatiranju malega èloveka (kmeta). V njem ponovno prevladuje recitativna melodika oziroma nekakšno govorno petje. Vse prej kot šaljiv pa je tudi zadnji Vremšakov samospev v omenjeni zbirki Baba cmizdri pod galgama, v katerem se pesnik porogljivo norèuje iz boleèine matere, katere sin je umrl na vešalih. Gre sploh za enega najbolj temaènih Vremšakovih samospevov, s katerim skladatelj na presenetljiv naèin zaokroi svoj sicer izjemno raznolik in pester opus samospevov. V njem je znal kompozicijsko-tehnièni arzenal vselej prilagoditi literarnemu izrazu posamezne pesmi. Glasbena sredstva izbira skrbno in preudarno, èetudi se mestoma zdi, da gre za soobstoj razliènih, a na videz nezdruljivih kompozicijskih tehnik. Zanj so karakteristiène modalne melodike, impresionistiène pasae in tonska slikanja, pa tudi izrazito ekspresivni odlomki. Vse z namenom, da bi kar najbolj verno ujel pesemski izraz, pa najsi gre za razposajeno cigansko tematiko ali pa znaèilno temaènost Balantièevih verzov. Kljub temu je v posameznih ciklih samospevov mogoèe izlušèiti nekatere temeljne sestavine Vremšakove skladateljske poetike. Ob uglasbitvah Balantièeve ali Krleove poezije tako ni presenetljiva poudarjena ekspresivna melodika, ki ponekod prerašèa v recitativne odlomke in celo nekakšno govorno petje. Slednjega po navadi priostri s sekundnimi in kvartnimi sozvoèji. Na ta naèin sicer v osnovi razširjen tonalni prostor pripelje do izstopa iz tonalno-funkcijske harmonije. V njegovih samospevih ima pomembno mesto tudi modalnost, ki veèkrat prehaja v vertikalo. Motivièno-tematsko gradivo in oblikovna preglednost sicer ni v ospredju samospevov, z motti oziroma ponavljanjem in sekvenciranjem pa pomembnejšo vlogo dobi v samospevih, kjer ni izrazitejših pomenskih momentov (pa najsi gre za nekatere študijske samospeve ali cigansko poezijo). Vsekakor najbolj izstopajo prav samospevi s poudarjeno ekspresivno vsebino, med njimi Misel, Nemir in Na mukah, ki so tudi izvajalsko-tehnièno najbolj zahtevni. Slednje bi lahko denimo po izrazu primerjali z nekaterimi Ciglièevimi ali pa Srebotnjakovimi samospevi.19 Kljub temu da je kot pevec dobro poznal vse specifike pevskega glasu, pa sama melodika v Vremšakovih samospevih nikdar ni v ospredju. Za Vremšaka še pomembnejši je namreè pesemski izraz, ki so mu bolj ali manj enakovredno podrejene vsa kompozicijsko-tehnièna sredstva. Gre torej za njihovo zlitje v neloèljivo celoto. Zadovoljivo pritakniti Vremšaku to ali ono slogovno oznako, torej ni na mestu, saj ostaja s svojo specifièno glasbeno govorico vsaj v svojih samospevih vseskozi razpet med tradicijo in perspektivo. 58 SAMO VREMŠAK (1930–2004) 19 Ciklu Dve pesmi iz leta 1955 Zvonimirja Ciglièa ali pa ciklu Portret pesnika iz leta 1993 Alojza Srebotnjaka. SOLO SONGS BY SAMO VREMŠAK Summary In his solo-songs, Samo Vremšak knew how to adjust composition and technique to the literary expression of individual songs. He would compose the music in a measured and rational way, even if, now and then, it seems that there is a coexistence of different, seemingly irreconcilable compositional techniques. The distinctive characteristics of his compositions are modal melodics, impressionistic passages and tonal painting, but also highly expressive passages. All of these factors combine in order to produce the most faithfully captured poetic expression. Despite their diversity, certain individual cycles of solo-songs demonstrate some basic features of Vremšak’s compositional poetry. France Balantiè and Miroslav Krlea’s works were set to music; the emphasized expressive melodics do not come as a surprise, and sometimes even grow into recitative passages and a “speech voice” (Sprechstimme). The latter is usually tapered with secondal and quartal harmonies. In this way he leads the otherwise basically broadened tonal space to withdraw from functional harmony. Modality, which repeatedly passes into harmony, also plays an important role in his solo-songs. Thematic material, motifs and formal transparency are otherwise subdued; however, they obtain a more prominent role with repetition and sequences in those solo-songs which lack more expressive meaningful moments. The style of Vremšak’s solo-song oeuvre cannot be defined precisely, since his specific musical language remains constantly torn between tradition and perspective. 59 Jernej Weiss, SAMOSPEVI SAMA VREMŠAKA