# Èlovek je zlorabil Gospodovo naroèilo, naj gospodari nad naravo. Prestopil je meje rav- novesja v naravi, med razumnim in objest- nim gospodarjenjem je izbral slednje. Bolj je zaupal in verjel v “vsemogoènost” tehnike in spoznanjem ne vedno objektivne znanosti. Le èlovek sam – ne naraven èlovek – si je ustvaril in se obremenil s problemi. Ob vseh primerih onesna`evanja duha in planeta, ki se mno`ijo in po posledicah seštevajo, še ved- no ni vprašal: ali ni vse to moja krivda, moja najveèja krivda, kajti spozaba nad naravo je tudi greh nad èloveštvom. Da se bodo nastali problemi za nekatera ozemlja iz ekoloških spremenili v pre`ivetve- na, je danes `e precej verjetno. Pomislimo: en sam svetovni spopad z atomskimi potenciali, s katerimi razpolaga `e mnogo dr`av, ne le velesile, lahko povzroèi usodno preobrazbo planeta. Prav vojna – ne- sreèa vseh nesreè – je taka gro`nja, o kakršni govori prvo poroèilo, da bosta “nebo in zemlja prešla”. Spopadov med dobrim in zlim pa je nešteto oblik, a tudi kazni za to, zato vsaka oblika vojne pomeni hkrati tudi ekološko vprašanje. Ob zalivski krizi – konkretno ob vprašanju oro`ij za mno`ièno unièevanje – sto- jimo `e pred takim vprašanjem. V èloveški zgodovini si z vprašanji ekolo- gije nikdar niso preveè razbijali glave – do- nedavna. Pa še tu so ozavešèeni posamezniki daleè pred vsemogoènimi politiki, generali +  *  ,  (   ( /    Melvin Ingber: Vzorec na pešèini, fotografija, 1969.    in vojnimi koncerni. Kaj se bo moralo pri- meriti èloveštvu, da se bo spremenila misel- nost, da se bo tudi njegov najbolj odgovor- ni del moral zaèeti ekološko ozavešèati? Menim, da bo prav strahota sredstev za mno`ièno unièevanje, naj gre za atomska, ke- mièna ali biološka oro`ja tista, ki bodo ob lo- kalni katastrofi vsaj za kratek èas spameto- vala èloveštvo. Spomin na Èernobil je še `iv. Toda tam ni šlo za vojno, temveè za nesreèo. Tudi vojaštvo velesil ob udaru teh in takih oro`ij ne bo ostalo neprizadeto. Zlo, ki ga po- šiljaš drugemu, se vrne kot bumerang. Atom- ska kataklizma v civilnem svetu v Hirošimi in Nagasakiju pred petinpetdesetimi leti je še v zgodovinskem spominu èloveštva, ne pa odloèujoèih, predvsem pa ne moènejših. Primerjave vojaške moèi so v èasu hlad- ne vojne zahod in vzhod uravnovesile in `ivce preizkušale le v obmoènih vojnah, po obli- kah in naèinih niè manj grozovitih kot v sve- tovnih vojnah. Zlo na zemljo in èloveštvo ne pride in udari naenkrat, lahko mori in unièuje na dolgi rok. Industrija in promet spravljata v atmosfero toliko škodljivih snovi, da ozraèje izgublja naravno ravnovesje zraka in se spre- minja podnebje. Vedno bolj se govori o za- strupljenosti zraka, protokol iz Kiota se ne spoštuje, najveèji zastrupljevalec atmosfe- re je gluh za opozorila, kaj šele za obveze. Za najveèjo vojaško industrijo ne veljajo, kot mednarodno kazensko sodišèe ne velja za vo- jake najveèje velesile, ki kje na svetu storijo zloèine. Ne slabša se samo ozraèje, niè manj sovra`- no za èloveka, njegovo zdravje in higieno, je stanje voda. Odpadne vode v civiliziranem svetu zastrupljajo ne le vodotoke, tudi za pod- talnico - naš zadnji rezervat pitne vode gre! Odpadki vseh vrst, agregatnih stanj in iz- vora, obremenjujejo naš `ivljenjski prostor, preobra`ajo zdrav izgled okolja v urbanih kra- jih. Hrup vse bolj pobira svoje `rtve, števi- lo nervoz narašèa, nemir èloveka se poveèuje. Najveè skrbi pa k zgošèenosti in nemir- nosti našega vsakdana prinaša onesna`evanje èlovekovega duha. O tem ka`e spregovoriti v posebnem prispevku. Rimski klub znanstvenikov iz vsega sve- ta je `e leta 1968 objavil vznemirljivo študijo o tem, koliko èasa bomo še lahko nekazno- vano nadaljevali z onesna`evanji vseh vrst in oblik. Èrnogledo razpravo so kasnejše razi- skave sicer omilile, èeprav je delo Meje rasti iz leta 1972, prevedeno in izdano tudi v Slo- veniji, še vedno svarilo pred napredujoèim onesna`evanjem, demografsko eksplozijo in nesmotrnim izkorišèanjem naravnih bogastev. Konferenca OZN o èlovekovem okolju v Stockholmu leta 1972 je sprejela pravila ravnanja s èlovekovim okoljem, ki so jih predpisale dr- `avne delegacije na vladni ravni. Tej svetovni konferenci so sledile tematske konference o pre- bivalstvu, o pitni vodi, o podnebju itd. Konferenca v Riu de Janeiru leta 1992 ni prinesla preloma v miselnosti, da bi prièeli uèinkovito ustavljati onesna`evanje sveta, spo- štovali biološko raznovrstnost, ker se najmoè- nejši velesili ni dalo odreèi dobièku od uma- zane in vojaške industrije. Je pa svet le pri- èel sprejemati in dopolnjevati nacionalne za- konodaje na podroèju varstva okolja, zaostro- vati inšpekcijski nadzor, izrekati ukrepe in kazni, vlagati v èistilne naprave in celo eko- loško izobra`evati. Okoljevarstvena vzgoja se je povsod in posebej v dolgoroènem pogledu izkazala za najboljšo investicijo. Èeprav so uspehi pri ozavešèanju bolj rezultat dela idealistov kot vzgojno izobra`evalnega sistema dr`ave. Vse- kakor pa je ustrezna okoljevarstvena vzgoja v mladosti, podprta z osebnimi zgledi v dru- `ini in šoli, podprta z moèjo pozitivnega mišljenja jamstvo za prihodnost, tudi za zdravo `ivljenjsko okolje kot pogoj razvo- ja in napredka èloveštva. ( /