»Reformacija« kulturnega dne: izvedba projekta Rastem s knjigo Keywords: school library, COBISS, sBiblos, home reading, comic book, contest, cultural day, visit from author, Rastem s knjigo/Growing Up with a Book project Izvleček Na Osnovni šoli Milana Šuštaršiča v Ljubljani vsako leto sodelujemo pri nacionalnem projektu Rastem s knjigo. Letos smo ga obogatili z nastopom Boštjana Gorenca (soavtorja darilne knjige), obisk knjižnice pa ponovno nadgradili s spoznavanjem Cobissa, sBiblosa, poglobljenim branjem podarjene knjige pri pouku slovenščine. Za piko na i pa smo poskrbeli z izdelavo stripov in z njimi sodelovali na natečaju Živel strip, živela animacija! 23. Delo je potekalo v skupinah in individualno. Učenci so spoznali razliko med šolsko in splošno knjižnico. Spoznali so tudi Cobiss, sBiblos, zakonitosti stripa in pridobljene veščine uporabili pri praktičnem delu. Evalvacija je pokazala, da smo kulturni dan dobro načrtovali in izpeljali, cilji so bili doseženi. Ključne besede: šolska knjižnica, Cobiss, sBiblos, domače branje, strip, natečaj, kulturni dan, obisk ustvarjalca, projekt Rastem s knjigo Abstract Each year, we at the Milan Šuštaršič Primary School in Ljubljana collaborate on the national project “Rastem s knjigo/Growing Up with a Book” . This year, we enriched it with an appearance by Boštjan Gorenc (co-author of the gifted book), and again upgraded the visit to the library by learning about COBISS and sBiblos, and thoroughly reading the gifted book during Slovenian language class. To top it off, we made comics and entered into the contest Živel strip, živela animacija! 23/Long Live the Comic Book! Long Live Animation! 23. Work was carried out in groups and individually. Pupils learnt the difference between a school and public library. They also learnt about COBISS, sBiblos, the features of a comic book, and used these skills in the practical work. The evaluation has shown that the cultural day was planned and executed well, and that the objectives have been reached. “Reformation” of the Cultural Day: Implementation of the “Growing Up with a Book” Project Nataša Vršič STROKA IN PRAKSA UDK 028.5:741.52 10 11 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 2-3, 10-14 UVOD Konec avgusta je čas, ko se temeljito pripra- vljamo na naslednje šolsko leto. Na naši šoli posebej skrbno načrtujemo dneve dejavnosti. Poskrbimo, da so pestri in zanimivi. Taki, kjer so učenci dejavni, saj se sicer začnejo hitro dolgočasiti in bore malo odnesejo od njih. Enega izmed kulturnih dni v 7. razredu smo do zdaj vedno povezali z vsebinami nacionalnega projekta Rastem s knjigo. Vedno smo izbrano darilno knjigo uvrstili na seznam domačega branja, včasih je bila sočasno uvrščena na seznam za tekmovanje s področja slovenšči- ne za Cankarjevo tekmovanje. Vsebine smo dopolnjevali z raziskovanjem življenja in dela avtorjev knjig, reševanjem MEGA kviza, spo- znavanjem Cobissa. Ker več ali manj pri realizaciji tega kulturnega dne sodelujemo eni in isti, smo se letos odloči- li, da kulturni dan »reformiramo«. Najprej smo se morali posloviti od reševanja MEGA kviza, saj se je ta po dvajsetih letih zaključil. Raz- mišljati smo morali o novi vsebini, kjer bodo učenci dejavni. Ker vsebine nenehno povezuje- mo z drugimi predmeti, se nam je nasmehnila sreča, saj smo se pri izbiri gostujočega ustvar- jalca še pred razglasitvijo darilne knjige pri projektu Rastem s knjigo odločili za Boštjana Gorenca. Njegov nastop je bila izvrstna mo- tivacija za branje za bralno značko in delo pri kulturnem dnevu. Mlade je zelo pritegnil in jim predstavil svoje delo, navdušil jih je tudi za branje stripov, kar pa ni bilo težko, saj radi po- segajo po tovrstnem gradivu. Ko smo izvedeli, katera knjiga je bila izbrana na Javni agenciji za knjigo RS, smo se odločili, da se nam tokrat pri izvedbi kulturnega dne pridružita učitelja likovne umetnosti. IN SMO ZAČELI In smo začeli. Še pred kulturnim dnevom in po obisku Boštjana Gorenca. Tik pred jesenskimi počitnicami. Da smo se spomnili, zakaj bomo doma. Dan reformacije so učenci spoznali ob ogledu razstave, ki jo je na šoli skupaj z učenci pripravila učiteljica zgodovine. Tako učiteljice nismo pozabile na medpredmetno povezo- vanje, učenci pa so se srečali s »težkimi« in nerazumljivimi besedami, ki so jim jih vešče razlagale učenke 9. razreda, ki so vodile po razstavi. To je bil še dodaten dražljaj, na kate- rega smo opozorili pred resnim začetkom. KULTURNI DAN Učenci 7. razreda so bili razdeljeni po oddel- kih, krožili so med dejavnostmi. Za uvod v kulturni dan smo se pogovarjali o bontonu v kulturnih ustanovah in pričakova- njih glede vsebine, o pomenu besedne zveze »rastem s knjigo« ter pisali zaokroženo besedi- lo z istim naslovom. V računalniški učilnici smo se seznanili s platformo sBiblos in spoznavali Cobiss. Z sBiblosom sem jih samo seznanila. Na prime- ru sem predstavila postopek, kako po prejeti elektronski pošti za nastavitev prijavnega gesla tega uredimo. Napovedala sem, da bomo pri naslednji uri KIZ to naredili skupaj in da bodo morali poznati svoj elektronski naslov, na kate- rega bodo prejeli obvestilo. V Cobissu smo se naučili iskati v osnovnem in izbirnem načinu iskanja, razbrati podatke pri zadetkih iskanja, omejevati število zadetkov glede na iskano vsebino. Iskanje po navodilih je potekalo gladko, za konec smo si privoščili še nalogo, kjer so v iskalnik zapisali očetovo ali mamino ime. Učenci so opravili tudi evalvacijo. Po njihovih odgovorih sodeč so vsi vešči iskanja v osnov- nem in izbirnem načinu v Cobissu+, znajo filtrirati v iskalnem nizu, poznajo akronim Slika 1: Na odru se pojavi mož, ki ni »pasji mož« Dan reformacije so učenci spoznali ob ogledu razstave, ki jo je na šoli skupaj z učenci pripravila učiteljica zgodovine, učenci pa so se srečali s »težkimi« in nerazumljivimi besedami, ki so jim jih vešče razlagale učenke 9. razreda, ki so vodile po razstavi. 12 STROKA IN PRAKSA Nataša Vršič: »Reformacija« kulturnega dne: izvedba projekta Rastem s knjigo šolske knjižnice ter znajo razbrati podatke pri zadetkih. Obisk knjižnice smo izvedli v Knjižnici Be- žigrad, enoti Knjižnica dr. Franceta Škerla. To je knjižnica v šolskem okolišu, ki jo naši učenci poleg šolske knjižnice največ obisku- jejo. Seznanili so se z razlikami med šolsko in splošno knjižnico. Poudarek je bil pri postavi- tvi leposlovja, ki se med knjižnicama razlikuje. Knjižničarki sta po predpisanem protokolu predstavili tudi projekt Rastem s knjigo in jih seznanili s knjigo, ki so jo prejeli v dar. Ogle- dali so si videoposnetek Reformatorji v stripu, ki ga je pripravila Javna agencija za knjigo RS. Najbolj so učenci uživali pri delu v petih skupi- nah, kjer so s pomočjo rešitev, ki so bile skrite v iskanih knjigah, rešili geslo. Po predhodni obravnavi zakonitosti stripa smo realizirali še eno povezavo med predmeti, pri likovni umetnosti. Združili smo uresničevanje ciljev pri LUM in izdelovanju izdelkov za nate- čaj Živel strip! Živela animacija! 23. SKLEP Nič se ne konča ob 14.00, ko zaključimo kul- turni dan. In nič se ni šele začelo ob 8.00, ko smo ga začeli. Vse se povezuje in vse teče dalje. Pri pouku slovenščine bodo učenci knjigo Re- formatorji v stripu ali kako smo Slovenci dobili prvo res dooooolgo knjigo (in eno krajšo, ki je opisala, kako pišemo) prebrali za domače bra- nje. Učiteljice slovenščine nimajo nikakršnih težav z vključitvijo vsebin iz obdobja reforma- cije v 7. razred, čeprav se učenci z reformacijo po učnem načrtu srečajo šele v 9. razredu. Knjiga pa bo postala nepogrešljiv pripomoček vsaj še pri zgodovini in likovni umetnosti. Slika 2: Kaj pomeni rasti s knjigo Slika 4: Iskanje po Cobissu+ Slika 3: sBiblos Seznanili so se z razlikami med šolsko in splošno knjižnico. Poudarek je bil pri postavitvi leposlovja, ki se med knjižnicama r azlikuje. 13 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 2-3, 10-14 Vsi izvajalci kulturnega dne na naši šoli smo zadovoljni, da je komisija na Javni agenciji za knjigo RS izbrala kot darilno knjigo tako več- plastni pripomoček za uporabo pri pouku. Dan je bil dinamičen. In kar je najbolj pomembno: sedmošolci so z izborom zelo zadovoljni in na- mignili so nam, da bi bilo lepo, če bi na šolski noči branja nadaljevali z vsebinami, povezani- mi s stripom. Vsekakor jim bomo prisluhnili. Slika 6: Natečaj za strip Slika 7: Strip – izdelki Viri Javna agencija za knjigo. Rastem s knjigo. https:// www.jakrs.si/bralna-kultura/rastem-s-knjigo/ letosnje-solsko-leto Stripburger. https://www.zivelstrip.net/ Tacol, T. (2007). Učni načrt : program osnovnošol- skega izobraževanja. Likovna vzgoja. Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo, 2007. Zavod RS za šolstvo. Knjižnična dejavnost na enem mestu. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/ Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/Drugi- konceptualni-dokumenti/Knjiznicna_inf_znanja.pdf NATAŠA VRŠIČ, prof. slov. jezika, zaposlena na Osnovni šoli Milana Šuštaršiča v Ljubljani Naslov: Osnovna šola Milana Šuštaršiča, Štembalova ulica 2a, 1113 Ljubljana E-naslov: natasa.vrsic@guest.arnes.si 14 STROKA IN PRAKSA Nataša Vršič: »Reformacija« kulturnega dne: izvedba projekta Rastem s knjigo Ime in priimek: Datum: Ura: • COBISS+ • Akronim šolske knjižnice Osnovne šole Milana Šuštaršiča*: OSMSLJ • Izbirno iskanje: osnovni podatki, podrobni podatki 1. Koliko knjig Solzice (1978) ima šolski knjižnica? Koliko jih je na voljo za izposojo? Kdaj bo najprej na voljo izposojena knjiga? Pri kateri črki bomo knjigo našli na knjižni polici? Koliko različnih izdaj knjige Eduarda Petiške Stare grške bajke ima šolski knjižnica? Koliko je vseh knjig s tem naslovom? Koliko knjig (izid 2016) je na voljo za izposojo? Kdaj bo najprej na voljo izposojena knjiga? Imajo knjigo tudi v Knjižnici dr. Franceta Škerla (akronim MKL-32)? 2. Koliko rezultatov dobite, če v iskalnik šolske knjižnice* vpišete avtorja Toneta Pavčka? Oglejte si različne oznake za gradivo. Kje na knjižni polici boste našli Pavčkovi pesniški zbirki: Prave (in neprave) pesmi Majnice: fulaste pesmi 3. V iskalnik vpiši ime in priimek svoje matere ali očeta (posamično lahko tudi obeh) in izpiši, koliko del je na voljo v Cobissu. Podatke prvega zadetka izpiši tako, kot navajamo vire za šolske izdelke. Poznam akronim šolske knjižnice. V Cobissu+ znam iskati v osnovnem načinu. V Cobissu+ znam iskati v izbirnem načinu. Pri zadetkih znam razbrati podatke o postavitvi. Pri zadetkih znam razbrati podatke o številu izvodov. Pri zadetkih znam razbrati podatke o prostih izvodih. Pri iskanju znam filtrirati glede na vrsto gradiva. Pri iskanju znam filtrirati glede na vrsto vsebine. Pri iskanju znam filtrirati glede na jezik. PRILOGA 1 – Učni list: Cobiss, 7. razred