Izkustveno učenje SUPERHERO LAB PRIROČNIK D o b r e p r a k s e v r t č e v s k i h t i m o v z a u č e n j e o t r a j n o s t n e m r a z v o j u This document was created under the Creative Commons license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike (CC BY-NC-SA). All or part of this document may be used, copied, and disclosed provided that the origin is mentioned, it is not used commercially, and its license is not modified. All rights reserved. © Copyright 2024 The Superhero Lab »Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.« Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 224393731 ISBN 978-961-96842-1-4 (PDF) Superhero lab priročnik: Dobre prakse vrtčevskih timov za učenje o trajnostnem razvoju Urednice: Dr. Blanka Tacer, Konstantina Tsafitsa in Viktorija Lipskienė Avtorji in avtorice: Anita Hegedüs, Anna Magkiosi, Annika Rickard, Artemis Papadimitriou, Barbara Stožir Curk, Blanka Tacer, Blerina Sallova, Bojana Cvijak, Denise Müller, Dimitra Brella, Esther Karner, Gordana Novosel, Irena Godnič, Jaana Blixt, Julia Pérez, Kelly Rahumägi, Konstantina Tsafitsa, Laura Mihaela Fotin, Marie Kniest, Marijana Karapetrić, Marju Mik, Mojca Krajšek, Mónika Sári, Orinta Laureckienė, Sandra Zjačić-Ljubičić, Tim Rogas, Vaida Klimavičienė in Viktorija Lipskienė November 2024 Prevod iz angleščine: dr. Blanka Tacer Jezikovni pregled: dr. Marija Skočir Grafično oblikovanje: Primera - Zentrum für pädagogische Fortbildung Wien & E-School Educational Group Založba: GoINNO Institute Leto izida: 2024 Naklada: Digitalno, dostopno na: https://superherolab.eu/ Cena: Brezplačno »Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.« Kazalo PODJETJE FAUGET vsebine 1 Dobrodošli 6 2 Okvir kompetenc GreenComp 10 3 Oznake GreenComp 15 4 Zbirka dobrih praks 18 Niz delavnic za uvod v trajnostnost 19 Bodimo glasni 24 Mesec brez igrač 28 Dnevi ozaveščanja 32 Zakaj Zemlja joče? 35 Plastični odpadki z dejavnostmi STEAM 39 Poskus taljenja ledu 43 Vse najboljše, voda! 47 »Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.« PODJETJE FAUGET Gradnja mlina na veter 50 Izdelajmo reciklirani papir 53 Kompost v vrtcu 56 Pridelava paradižnika korak za korakom 59 Vrtnarimo za trajnostnost 63 Učimo se ločevati in reciklirati 66 Gozdni požar 70 Raziskujemo žuželke 74 Ogrožene vrste: želve 77 Priprava medu 81 Seminar GreenComp za pedagoške time 85 5 Barvanke 88 6 O projektu Superhero Lab 96 »Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.« 01 D O B R O D O Š L I 01 DOBRODOŠLI Zbirka, ki so jo ustvarili pedagoški timi v vrtcih Superhero Lab priročnik so ustvarili vzgojiteljice in vzgojitelji v vrtcih, ki se posvečajo poučevanju trajnostnosti za otroke. Priročnik, ki je bil razvit v okviru projekta Erasmus+ Superhero Lab, vključuje dejavnosti, ki so bile že uspešno preizkušene v vrtcih. Vzgojitelji in vzgojiteljice so v priročniku opisali svoje načine poučevanja trajnostnosti. Dejavnosti so zabavne, preproste in prikazane na praktičen način korak pkoraku, da jih lahko drugi pedagoški timi prenesejo v svoje vrtce. Bolj kot kdaj koli prej je pomembno, da otroke poučimo o skrbi za naš planet, saj se soočamo z zahtevnimi okoljskimi izzivi, ki bodo oblikovali njihovo prihodnost. Podnebne spremembe, krčenje gozdov, onesnaževanje in hitra izguba biotske raznovrstnosti imajo daljnosežne učinke na planet, saj vplivajo na kakovost zraka, razpoložljivost vode, varnost preskrbe s hrano in Vsak primer v priročniku zdravje ekosistemov. Z zgodnjim učenjem vključuje: odgovornosti za okolje otroke opolnomočimo, da Kratek pregled bodo kot odrasli sprejemali ozaveščene Oznaka kompetenc odločitve in delovali v dobrobit narave. GreenComp Učni cilji Potrebni materiali Predvideno trajanje Izvedba po korakih 7 19 PRAKTIČNIH PRIMEROV IZ 10 EVROPSKIH DRŽAV 1 Praktično učenje skozi KAKO delo NAJBOLJE Dajte otrokom priložnost, da UPORABITI raziskujejo z rokami, opazujejo dogajanje in odkrivajo, kako lahko PRIROČNIK njihova dejanja vplivajo na svet okoli njih. Spodbujajte jih, naj uporabljajo SUPERHERO vsa čutila, še posebej dotik. LAB? Osredotočite se na proces namesto na končni rezultat ter jim omogočite, da se pri vsakem koraku ustavijo in ga v celoti doživijo. 2 3 Območje bližnjega Sodelujte s svojo razvoja lokalno skupnostjo Pomislite na potrebe, zanimanja in sposobnosti vsakega otroka. Vsak Sodelujte s starši, drugimi otrok se uči drugače, zato je morda vzgojiteljicami in člani skupnosti, treba dejavnosti prilagoditi njegovi da postane učenje o trajnostnosti starosti in ravni. Območje bližnjega skupni cilj. Ta sodelovalni pristop razvoja pomeni cono učenja, kjer krepi učne izkušnje otrok in jim lahko otroci z malo pomoči pokaže, da ima vsak svojo vlogo naredijo več, kot bi lahko naredili pri skrbi za okolje. sami. 4 S pomočjo. Vključite refleksijo i v Vzemite si trenutek in otroke jih pra i. e o h g p Preprosta vprašanja, kot so: »Kaj a z lo l a k smo danes odkrili?« ali »Kako smo re N o b tr k o kaj so se naučili in doživeli. , o m k i oč spodbudite k razmišljanju o tem, o pomagali okolju?« jih usmerjajo k razmišljanju o vplivu lastnih dejanj ter krepijo njihovo zavedanje in vrednote trajnostnosti. 9 02 O K V I R K O M P E T E N C G R E E N C O M P 02 GREENCOMP Evropski okvir kompetenc za trajnostnost GreenComp je okvir, ki ga je oblikovala Evropska komisija za spodbujanje trajnostnosti in okoljske ozaveščenosti prek izobraževanja v EU. Ideja okvira GreenComp je opremiti posameznike z znanjem, veščinami in odnosom, ki so potrebni za vključitev v trajnostne prakse ter prispevanje k zelenemu prehodu. Čeprav se GreenComp na prvi pogled morda zdi teoretičen, je njegova vsebina uporabna v celotni izobraževalni vertikali – od vrtca do višjih stopenj šolanja. Pedagoški timi lahko vsebine prilagajajo in spreminjajo glede na starost otrok. GreenComp želi ljudi spodbuditi k boljšemu razumevanju narave in trajnostnega ravnanja, da bi lahko aktivno prispevali k varovanju okolja in prilagajanju na podnebne spremembe. Predšolsko obdobje je ključno za oblikovanje vrednot in GreenComp sestavljajo štiri področja navad, zato je pomembno, da kompetenc, od katerih se vsako osredotoča na se otroci že v tem obdobju posebne vidike trajnostnosti. seznanijo s trajnostnostjo. Okvir GreenComp nam omogoča celostnejši pristop in vključevanje raznolikih elementov trajnostnosti. GreenComp je na voljo v 24 jezikih. 11 1 Poosebljanje vrednot ŠTIRI trajnostnosti PODROČJA To področje poudarja pomen KOMPETENC oblikovanja osebnih in skupnih GREENCOMP vrednot, ki podpirajo trajnostno življenje. Spodbuja posameznike k ponotranjenju načel trajnostnosti, razvoju občutka odgovornosti ter etične zavezanosti skrbi za okolje. 2 3 Sprejemanje celovitosti v Zamišljanje trajnostnih trajnostnosti prihodnosti Področje praktičnih znanj in Potreba po ekonomski pismenosti veščin, potrebnih za trajnostno v kontekstu trajnostnosti. Zajema življenje. Vključuje razumevanje zelena delovna mesta, trajnostno ekoloških načel, upravljanje z viri poslovanje in krožno in vzorce trajnostne potrošnje. Cilj gospodarstvo. Cilj je pripraviti je opolnomočiti posameznike, da posameznike na sodelovanje v sprejemajo ozaveščene odločitve, družbeno odgovornih dejavnostih. ki zmanjšujejo vpliv na okolje. 4 Delovanje za trajnostnost Sposobnost aktivnega sodelovanja pri reševanju okoljskih problemov. Vključuje veščine kritičnega mišljenja, reševanja problemov in sodelovalnih dejanj. Spodbuja ljudi, da sodelujejo v dejavnostih, kot so skupni projekti, oblikovanje politik in pobude v skupnosti, ki so usmerjene v trajnostni razvoj. 12 GREENCOMP V IZOBRAŽEVANJU I n t e r d i s c i p l i n a r n o u č e n j e Okvir GreenComp lahko zagotovi podlago za razvoj učnih načrtov, programov usposabljanja in izobraževalnih virov, ki spodbujajo trajnostne kompetence. Spodbuja interdisciplinarno učenje, ki združuje znanost, družbene študije, ekonomijo in etiko, da zagotovi celostno razumevanje trajnostnosti. Razvoj kurikuluma: Izobraževalne ustanove okvir GreenComp spodbuja k vključevanju kompetenc v svoje učne načrte. To vključuje oblikovanje dejavnosti in programov, ki obravnavajo teme trajnostnosti ter spodbujajo kritično razmišljanje o okoljskih vprašanjih. Usposabljanje pedagoških timov: Vrtci igrajo ključno vlogo pri izvajanju okvira GreenComp. Zato so zanje potrebni programi usposabljanja, da jih opremimo z znanjem in veščinami za učinkovito poučevanje konceptov trajnostnosti ter spodbujanje kulture trajnostnosti v svoji praksi. Izkustveno učenje: GreenComp zagovarja praktične učne izkušnje, ki otrokom omogočajo neposredno doživetje, povezano z okoljskimi vprašanji. To lahko vključuje izlete, skupnostne projekte in simulacije, ki nudijo praktične vpoglede v trajnostne izzive in rešitve. Ocenjevanje in vrednotenje: Za zagotavljanje učinkovitosti okvira GreenComp je ključno razviti orodja za ocenjevanje, ki merijo trajnostne kompetence. To vključuje ocenjevanje ne le znanja, temveč tudi odnosa in vedenja v povezavi s trajnostnim razvojem. 13 CILJ JE VZGOJITI OKOLJSKO OZAVEŠČENE LJUDI, KI BODO PRIPRAVLJENI VODITI PREHOD V TRAJNOSTNO PRIHODNOST. Celosten pristop zagotavlja, da trajnostnost ni obravnavana ločeno, temveč je vtkana v vse dele izobraževanja in v vsakdanje življenje. 03 O Z N A K E G R E E N C O M P 03 Oznake GreenComp c ir rp n v ! u tea d ? z M a te č ja d ep o e i A d i ni e k e v č t n ra o v a E ln p o d v u s s g a č Ta j a i ja , m a o š la p S n n elir z e o z tn lja i a Kompetence d g vik s re o lje ljš k ic o a mc tm lin o i a o n b z ee je s n t v jn im c o Z jb r č o m č s a d e i j ao la ti n o s v u ja ro a e tr s v k n e e n B kjm d s ja e d n a la d o M o sla e iz D Z P rae P d P V Nd GIz re so v jetn 1.2 Podpiranje n s ● ● ● ● ● ● ● o pravičnosti lja jn b a e n ● ● ● ● ● ● ● d trajnostnosti ti o 1.1 Vrednotenje t s tr 1.3 Promoviranje o o ● ● ● ● ● ● ● P narave 2.1 Sistemsko mišljenje ● ● ● ● je ti vs n tio a s otn m its 2.2 Kritično mišljenje ● ● ● ● je v o lo re jn e p a S c tr 2.3 Formuliranje ● ● ● ● problema o prihodnost ti jn s o ra n tn ● ● ● ● s ih 3.1 Pismenost za t d 3.2 Prilagodljivost ● ● ● ● je o n h ri lja p iš 3.3 Raziskovalno m ● ● ● ● a mišljenje Z z o jetn 4.2 Kolektivno n s a ● ● ● ● ● ● o v ukrepanje jn a angažiranost t s 4.1 Politična ● ● ● ● lo a etr D 4.3 Individualna ● ● ● ● ● ● iniciativa Oznaka GreenComp c k t ras oo r e n na k tn i lk u : te a s ti ein r u c e o a ž te ik a dm rt p m v u n jn ti ž rs ee v o e a o ž m iž v k ra č v s p o e m o Kompetence d t t o lir ep i ra lv a s l a m n k ra ik n e vm o o e c e a z d je žo je p k ž ra s z o u č p reC a p o o k m ro an z m ri ro o v G is ge ri im P z d K la a č O are o e n U RG P d rt ri V P re so v jetn ns 1.2 Podpiranje pravičnosti ● ● ● ● ● o lja jn b a e n ● ● ● ● ● ● ● ● ● d trajnostnosti ti o 1.1 Vrednotenje t s tr o o 1.3 Promoviranje narave ● ● ● ● ● ● ● ● ● P 2.1 Sistemsko mišljenje ● ● ● ● je ti vs n tio a s otn m its 2.2 Kritično mišljenje ● ● ● ● je v o lo re jn e p a S c tr 2.3 Formuliranje ● ● ● ● problema o prihodnost ti jn s o ra n tn ● ● s ih 3.1 Pismenost za t d 3.2 Prilagodljivost ● ● je o n h ri lja p iš 3.3 Raziskovalno m ● ● a mišljenje Z 4.1 Politična angažiranost ● a ts zo jetn ns 4.2 Kolektivno ukrepanje a ● ● ● ● ● o v jn lo a e tr D 4.3 Individualna iniciativa ● ● ● ● ● 04 Z B I R K A D O B R I H P R A K S 04 NIZ DELAVNIC ZA UVOD V TRAJNOSTNOST Julia Perez Samostojna svetovalka za trajnostni razvoj, Berlin, Nemčija Kratek pregled Ta načrt opisuje serijo 10 delavnic, namenjenih predstavitvi teme trajnostnosti otrokom v vrtcu. Z delavnicami želimo otroke seznaniti s pomenom varovanja živali, rastlin in okolja. Projekt spodbuja ljubezen do narave in razvija miselnost v smeri trajnostnih praks. Ključne besede: trajnostnost, varstvo okolja, skupnost, ustvarjalnost, razvoj besednega zaklada Materiali Učni cilji Recikliran karton in papir Otrokom na igriv in privlačen način predstaviti koncept 1 Likovne potrebščine trajnostnosti. (flomastri, barvice, barve) Semena in pripomočki za 2 Opolnomočiti otroke, da prevzamejo aktivno vlogo pri varovanju okolja. vrtnarjenje Knjige o trajnostnosti in Obogatiti otrokov besedni zaklad v zvezi s trajnostnim 3 okolju razvojem in varstvom okolja. Materiali za ustvarjanje (glina za modeliranje, Razvijati ustvarjalnost, timsko delo, kritično mišljenje in 4 spoštovanje okolja. lesene palice) Zabojniki za recikliranje Spodbuditi praktične navade, kot sta recikliranje in 5 Glasbila varčevanje z vodo. Trajanje Vsaka delavnica traja od 1 do 1,5 ure. 19 Korak za korakom 1 Uvod Začnite s pesmijo in plesom, povezanima z naravo. Predstavite projekt in njegove cilje. Izvedite predstavitveni krog, kjer otroci naštejejo svoje najljubše rastline in živali. Pokažite gibe, ki posnemajo drevesa, kamne itd. IZVEDBA Lov na zaklad: Peljite otroke na krajši sprehod v naravo ali v bližnji park. Vsakemu otroku dajte majhno torbo ali košarico in preprost seznam predmetov iz narave, ki jih mora najti (npr. list, majhen kamen, cvetni list). Izberite posamezno Izdelava dnevnika 2 Preberite knjigo o skrbi za naš planet. delavnico ali izvedite Ustvarite projektni dnevnik z uporabo recikliranega celoten paket. kartona in papirja. Vsakemu otroku dajte dva kosa recikliranega kartona za sprednjo in zadnjo platnico dnevnika. GreenComp Vsakemu otroku dajte več listov recikliranega papirja za notranje strani dnevnika. Poosebljanje vrednot Pokažite jim, kako preluknjati luknje vzdolž enega trajnostnosti roba papirja in platnic. Delovanje za Otrokom pomagajte pri vezavi njihovih dnevnikov, tako trajnostnost da skozi luknjice napeljete vrvico ali volno in jo varno zavežete. Okrasite dnevnik z risbami in kolaži. Otroke povabite, naj na naslovnico napišejo svoja imena in prvo stran okrasijo z risbo svojega najljubšega dela narave. 3 Naš planet Pogovorite se o planetu in njegovem pomenu. Vprašajte: »Kaj vam je všeč na našem planetu?« in »Kaj lahko naredimo, da bo naš planet zdrav in lep?« Ustvarite kolaž, ki prikazuje vesel in žalosten planet s predmeti, ki so dobri, in tistimi, ki so slabi za okolje. Veliko ploščo za plakate razdelite na dva dela: enega z oznako »Veseli planet« in drugega z oznako »Žalosten planet«. Otrokom dajte slike iz revij, ki prikazujejo različne okoljske prizore (npr. čiste reke, smetenje, recikliranje, krčenje gozdov). Otroci naj izrežejo slike in naredijo kolaž. 20 Korak za korakom 4 Vloga čebel Spoznajte življenje čebel in njihov pomen. Pokažite slike ali kratek video o čebelah, njihovi vlogi pri opraševanju in njihov prispevek k ekosistemu. Izdelajte čebele iz recikliranih materialov: Otrokom zagotovite reciklirane materiale in IZVEDBA umetniške pripomočke za ustvarjanje lastnih čebel. Pokažite jim, kako uporabiti zamaške steklenic za telo čebele, ščetke za tipalke in mrežaste oči. Otrokom pomagajte pri sestavljanju njihovih čebel z lepilom in drugimi materiali. Praznujte prispevke vsakega Spodbujajte jih, da so ustvarjalni in svojim otroka z besedno pohvalo, čebelicam dodajo svojo osebno noto. nalepkami ali razstavo njihovega dela. Rastline in narava 5 Spoznajte različne dele rastlin: Pokažite slike ali grafike rastlin, ki poudarjajo Viri različne dele (korenine, steblo, liste, cvetove). Pogovorite se o vlogi vsakega dela: korenine Knjige: (vsrkavajo vodo in hranila), steblo (podpira C. Philip (2023). Bodi rastlino), listi (fotosinteza) in cvetovi eko. Knjiga: moja prva (razmnoževanje). knjiga o recikliranju. Ustvarite rastlinsko uganko: J. French (2020). Vsakemu otroku dajte šablono kosov sestavljanke, Planet brez odpadkov. izrezano iz kartona. Otroci naj pobarvajo in označijo vsak del rastline na koščkih sestavljanke. Pomagajte jim pri sestavljanju sestavljanke na kos recikliranega papirja ali kartona in prilepite dele na svoje mesto. Spodbujajte jih, naj svoji uganki dodajo risbe korenin, stebel, listov in cvetov. Peljite otroke v naravo, kjer skupaj posejete nekaj semen. 21 Korak za korakom 6 Živeti v naši soseščini Preberite zgodbo o soseski in skupnosti, kot je »Mesto cvetja« Eveline Hasler. Narišite in zgradite sanjsko igrišče z modelirno maso in recikliranimi materiali. Spodbujajte otroke, naj vključijo elemente, ki IZVEDBA spodbujajo trajnostnost, kot so zabojniki za recikliranje ali skupni vrtovi. Otroci naj uporabljajo modelirno maso za ustvarjanje majhnih figur ali predmetov in lesene palice za strukture, kot so gugalnice ali tobogani. Dejavnosti povežite z Opazovanje narave 7 V parku opazujte in ustvarjajte ulično umetnost. vsakdanjim življenjem Vključite se v dejavnosti opazovanja narave. otrok. Odpeljite otroke na varno območje, kjer lahko uporabljajo kredo. Spodbujajte jih, naj ustvarijo velike risbe rastlin, živali Viri in žuželk, ki so jih opazovali med sprehodom. knjiga: Recikliranje in ravnanje z odpadki 8 Preberite knjigo o sortitranju smeti. Po zgodbi prosite E. Hasler (1987). Mesto otroke, naj povedo, kaj so se naučili in kakšna so cvetja. njihova občutja v zvezi z recikliranjem. Pojasnite postopek zbiranja odpadkov iz gospodinjstev ter Citat: njihov odvoz v reciklažne centre ali na odlagališča. Ena tona recikliranega Pogovorite se o koristih recikliranja za okolje, kot je papirja reši 17 dreves. - The World Counts zmanjšanje odpadkov in ohranjanje virov. Izvedite dejavnost recikliranja z uporabo različnih zabojnikov: Otrokom zagotovite različne koše ali zabojnike, označene za različne vrste recikliranih materialov (plastika, papir, kovina itd.). Z umetniškimi pripomočki naj okrasijo zabojnike. Spodbujajte jih, naj dodajo simbole ali risbe, ki predstavljajo vrsto materiala, za katerega je posamezen zabojnik. Na mizo ali tla razprostrite zbirko recikliranih materialov (plastenke, papir, karton, pločevinke). Otroci naj izmenoma razvrščajo predmete v prave koše in se pogovorijo, zakaj vsak predmet sodi v določen koš. 22 Korak za korakom 9 Superjunaška dejanja Dokončajte dnevnik: Otrokom razdelite njihove trajnostne dnevnike iz prejšnjih srečanj. Pustite jim čas, da dodajo zadnje poteze, risbe ali vnose, povezane s tem, kar so se naučili o IZVEDBA trajnostnosti. Skupini lahko pokažejo svoje priljubljene strani. Igrajte igre superjunakov, kjer otroci izberejo akcijo za zaščito planeta: Štafeta superjunakov: pripravite štafetno dirko, kjer otroci na vsaki postaji izvajajo različna dejanja Gibanje in telesna superjunakov (npr. pobirajo smeti, razvrščajo dejavnost krepita učenje. odpadke, zalivajo rastline). Otroke razdelite v ekipe in jim dovolite, da tečejo med postajami in čim hitreje dokončajo dejanja. Zaobljuba superjunaka: Vsak otrok naj stoji pred skupino in se kot superjunak zaveže k enemu Viri dejanju za zaščito planeta. Zabeležite njihove obljube na plakat. Ustvarite maske superjunakov: Rekli: Otrokom dajte recikliran karton ali papir za Najboljši čas za sajenje ustvarjanje mask superjunakov. drevesa je bil pred 20 leti. Z umetniškimi pripomočki naj okrasijo svoje maske Drugi najboljši čas je zdaj. z barvami, vzorci in simboli superjunakov. Pomagajte jim pritrditi elastične trakove ali vrvice Planeta ne podedujemo od na njihove maske, da jih bodo lahko nosili. prednikov; izposodimo si Dodajo lahko nalepke superjunakov ali okraske, ga od naših otrok. da bodo njihove maske edinstvene. 10 Priprava razstave Pripravite gradivo za razstavo. Ustvarite barvite odtise rok in velik plakat za družine. Povabite družine, da si ogledajo delo otrok in se pogovorijo o njihovem učenju. 23 BODIMO GLASNI Anita Hegedüs in Esther Karner, vrtec Schmetterling, Dunaj, Avstrija Kratek pregled Ta dejavnost opisuje celosten tedenski okoljski program za otroke v vrtcu, ki vključuje ustvarjalna dela, praktične dejavnosti in sodelovanje skupnosti. Aktivnosti so namenjene vzgajanju okoljske zavesti in trajnostnih praks pri otrocih ter spodbujanju aktivnega sodelovanja tako otrok kot njihovih staršev. Ključne besede: okoljska ozaveščenost, vključevanje skupnosti, predstavitev, varstvo okolja, recikliranje, ponovna uporaba Materiali Učni cilji Reciklirani materiali Razviti razumevanje ohranjanja okolja in trajnostnosti. 1 (karton, lesene palice, stare igrače, škatle za čevlje) Likovne potrebščine (barve, 2 Spodbuditi ustvarjalnost z dejavnostmi predelave in recikliranja. flomastri, lepilo, škarje) Vrtno orodje, semena Privzgojiti navade zmanjševanja porabe, ponovne 3 Kolesa in orodja za uporabe in recikliranja v vsakdanjem življenju. popravilo Anketni obrazci Spodbujati vključevanje skupnosti in timsko delo pri 4 Plakati in majice za proteste učenju o trajnostnosti. Glasbila Materiali za gradnjo mlinov Izboljšati veščine kritičnega mišljenja in reševanja 5 problemov prek praktičnega dela. na veter Kuhinjski pripomočki za hladne obroke Trajanje 1 teden 24 Korak za korakom 1 Ponedeljek: Ustvarjalnost Jutranji krog: Predstavite temo okoljske ozaveščenosti. Dejavnost: Ustvarite plakate in majice z okoljskimi sporočili. Pesmi: Otroke naučite pesmi o okolju. IZVEDBA Umetnost: uporabite reciklirane materiale za ustvarjanje umetnin. Razprava: Pogovor o pomenu varovanja okolja. 2 Torek: Predelava in recikliranje Dejavnost: Organizirajte delavnico predelave in Vključite otroke, starše ponovne uporabe, kjer otroci ustvarjajo nove predmete in širšo skupnost. iz starih materialov (npr. izdelava knjižne police iz stare kitare). Ustvarjalno delo: Ustvarite okraske iz neuporabljenih materialov. Bazar: Pripravite predmete za petkov bazar. GreenComp 3 Sreda: Čistilna akcija Sprejemanje Dejavnost: Starši in otroci v vrtec pripeljejo kolesa, da celovitosti v jih skupaj popravimo in očistimo. trajnostnosti Čiščenje okolice: Določite skupine za čiščenje Delovanje za določenih območij okoli vrtca. trajnostnost Razvrščanje: Zberite in razvrstite smeti na tiste, ki jih je mogoče reciklirati, in tiste, ki jih ni mogoče reciklirati. Interaktivno učenje: Pogovorite se o vplivu odpadkov na okolje in o tem, kako recikliranje pomaga. 4 Četrtek: Dvakrat razmisli Prevoz: Spodbudite družine, da uporabijo javni prevoz ali gredo v vrtec peš. Z anketo ugotovite, kako so družine prispele v vrtec. Varčevanje z energijo: preživite dan v vrtcu brez porabe električne energije; pripravite hladne jedi. Znanstveni projekt: Gradite mline na veter in avtomobile, ki jih poganja vetrna energija. 25 IZVEDBA Korak za korakom Z okoljskim tednom otroci izkusijo, kako Petek: Okoljski protest 5 njihova dejanja Priprava: Dokončajte plakate in majice za vplivajo na okolje. predstavitev. Protest: Otroci in starši protestirjo za boljšo skrb za Viri okolje, nosijo plakate in pojejo pesmi. Bazar: priredite bazar za prodajo predelanih in recikliranih predmetov, ustvarjenih med tednom. Okoljski teden v slikah Igre in dejavnosti: na vrtu postavite postaje z igrami, ki Knjige: se osredotočajo na trajnostnost, kot sta razvrščanje S. Emmons (2023). smeti in sejanje semen. Prečudovita zemlja. T. Hribar (2022). Hrana ni Tedenski izleti: Organizirajte tedenske izlete na 6 Nadaljnje dejavnosti za tjavendan: zgodba o različne lokacije v naravi ali učne poti. tem, zakaj je pomembno, Vrtnarjenje: Vzdržujte vrt, kjer lahko otroci sadijo in da ne zavržemo hrane. skrbijo za različne vrste rastlin. K. Daynes (2022). Stalno učenje: V dnevne dejavnosti vključite knjige in Pomagajmo čebelam. vire o okolju. K. Daynes (2022). Pomagajmo severnim medvedom. A. James & P. Allen (2017). See Inside Energy. 26 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... MESEC BREZ IGRAČ Mojca Krajšek, vrtec Dobrna, Dobrna, Slovenia Kratek pregled Z odstranitvijo običajnih igrač iz učilnice otroke spodbujamo k raziskovanju, ustvarjanju in učenju z uporabo naravnih in recikliranih materialov. Ta pristop otrokom prek praktičnega učenja in domiselne igre pomaga bolje razumeti pomen trajnostnosti, zmanjševanja odpadkov in recikliranja. Ključne besede: recikliranje, naravni materiali, domišljijska igra, zmanjševanje količine odpadkov, okoljska ozaveščenost. Materiali Učni cilji Reciklirani materiali Spodbuditi otroke, da uporabijo svojo ustvarjalnost za 1 (karton, plastenke, gumbi, izdelavo igrač in predmetov za igro iz naravnih in recikliranih materialov. ostanki blaga) Naravni materiali (palčke, 2 Razviti veščine reševanja problemov z ustvarjanjem in igranjem z netipičnimi materiali. listi, kamenčki, semena) Likovne potrebščine Privzgojiti navade zmanjševanja porabe, ponovne 3 Vizualni pripomočki uporabe in recikliranja v vsakdanjem življenju. Posode za sortiranje Osnovno orodje (kladiva, Izboljšati socialno interakcijo in timsko delo, ko otroci 4 sodelujejo pri projektih in igrah. žeblji, vrvice) Vrtnarski pripomočki Ustvariti čutne izkušnje z uporabo različnih naravnih 5 (semena, zemlja, lonci) materialov. Knjige in lutke za pripovedovanje Trajanje 1 mesec z dnevnimi aktivnostmi in tedenskimi 28 temami. Korak za korakom 1 Uvod: 1. dan Z otroki se pogovorite, kaj je mesec brez igrač in zakaj je pomemben. Pokažite videoposnetke in slike o odpadkih, recikliranju in trajnostnosti. Pojasnite cilje in kaj se bo dogajalo ves mesec. IZVEDBA Zbiranje gradiva: 2.–3. dan 2 Otroke prosite, naj od doma prinesejo naravne materiale, ki jih je mogoče reciklirati. Organizirajte materiale v kategorije, da jih boste med izvedbo aktivnosti lažje našli. Dnevne dejavnosti in tedenske teme Ustvarjanje igrač in iger: 1. teden 3 Spodbudite otroke, da iz zbranih materialov ustvarijo poskrbijo, da otroci svoje najljubše igrače. sodelujejo in se učijo. Poskrbite za vodenje in podporo, ko raziskujejo različne načine izdelave igrač. GreenComp 4 Didaktične igre in učni pripomočki: 2. teden Sprejemanje Uvedite didaktične igre iz recikliranih materialov (npr. celovitosti v igre razvrščanja, igre povezovanja). trajnostnosti Uporabite te igre za učenje pojmov, kot so števila, Delovanje za oblike in barve: trajnostnost S pomočjo kartonskih kosov pomagajte otrokom sestaviti niz domin s številkami in pripadajočimi pikami. Vodite jih pri okraševanju in oštevilčevanju vsakega kosa domin. Pojasnite, kako igrati domine, povezovati številke s številkami ali pike s pikami. Otrokom pomagajte izrezati različne oblike (kroge, kvadrate, trikotnike) iz kartona. Vodite otroke pri barvanju in okraševanju njihovih oblik. Otroci naj povežejo izrezane oblike z oblikami na tabli. S prsti lahko narišejo oblike. Uporabite pokrovčke steklenic ali majhne posodice ter barvo ali flomastre. Pomagajte otrokom pobarvati vsak pokrovček ali posodico z drugo barvo. Pripravite sortirno ploščo z barvno označenimi razdelki ali območji. Otroci naj pokrovčke ali posodice razvrščajo po barvah. 29 Korak za korakom 5 Umetnost in pripovedovanje: 3. teden Vključite otroke v ustvarjanje umetniških projektov z uporabo naravnih in recikliranih materialov. Uporabite knjige in lutke za pripovedovanje zgodb o okoljskih temah. Otroci naj izdelajo svoje lutke in kostume za igranje IZVEDBA vlog. Naučite otroke, kako uporabiti kartonske škatle in cevi za ustvarjanje avtomobilov, tovornjakov in majhnih hiš. Pomagajte pri rezanju in sestavljanju kosov ter spodbujajte otroke, da svoje stvaritve okrasijo s flomastri in nalepkami. Razpravljajte o različnih vrstah S praktičnim delom otroci vozil in zgradb, da navdihnete raznolike stvaritve. razvijejo globlje razumevanje recikliranja in Čutne poti: 4. teden 6 ponovne uporabe. Ustvarite čutne poti in otroke spodbujajte k raziskovanju različnih tekstur in materialov: Načrtovanje: Otrokom priskrbite papir in flomastre, Viri da narišejo svoje ideje za čutno pot. Pogovorite se o zaporedju tekstur in materialov, ki jih želite Vodnik po čutni poti vključiti. Dodelite različne odseke poti majhnim (v angleščini) skupinam otrok, da jih načrtujejo in izdelajo. Izdelava plošč s teksturo: Priskrbite preproge ali velike kose kartona kot podlago za vsak del poti. Pomagajte otrokom prilepiti ali nalepiti različne materiale na podlago, da ustvarijo plošče s teksturo. Primeri plošč: – Mehke teksture: ostanki blaga, bombažne kroglice, trava. – Grobe teksture: brusni papir, lubje, kamni. – Mehurčkaste teksture: folija z mehurčki, modelirna masa. – Naravne teksture: listi, storži, zemlja. Spodbujajte otroke, da okrasijo plošče z barvami in flomastri. Skupine zamenjajte. Plošče s teksturo razporedite na določeno mesto v učilnici ali na prostem. Uporabite trak ali lepilo, da pritrdite plošče na svoje mesto in ustvarite neprekinjeno pot. Otroke vodite skozi pot in jih spodbujajte, da opišejo, kaj čutijo ob posameznih teksturah. 30 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... DNEVI OZAVEŠČANJA Mónika Sári, Montessori vrtec Angolpalánta, Fót, Madžarska Kratek pregled Ta načrt je zasnovan tako, da mlade učence seznani s konceptoma trajnostnosti in ohranjanja okolja s praznovanjem treh posebnih dni: evropski teden mobilnosti v septembru, svetovni dan Zemlje v aprilu in svetovni dan voda v marcu. Otroci se učijo varovanja okolja, pametne rabe virov in razumevanja medsebojne povezanosti vseh živih bitij. Ključne besede: mobilnost, varčevanje z vodo, obnovljivi viri, onesnaževanje, narava Materiali Učni cilji Kolesa, skiroji in Razviti razumevanje trajnostnosti. 1 pripomočki za okrasitev (dan mobilnosti) Slike živali, plišaste igrače 2 Spoznati različne načine prevoza in njihov vpliv na okolje. in resnične živali (dan Zemlje) Razumeti pomen dneva Zemlje in načine za zaščito 3 Učni pripomočki, našega planeta. povezani z vodo, reciklirani materiali za Prepoznati pomen varčevanja z vodo in se naučiti 4 varčevanja z vodo. čolne (dan voda) Vrtno orodje, semena, Spodbuditi občutek odgovornosti in skrbi za okolje. 5 zalivalke Likovne potrebščine: glina, listi, kamni, barve Trajanje Dnevne dejavnosti trajajo 1 do 2 uri. Lahko pa jih razširimo na cel teden. 32 Korak za korakom 1 Dan / teden mobilnosti Obvestite starše o dnevu mobilnosti in jih spodbudite, da pomagajo otrokom okrasiti njihova kolesa ali skiroje. Pogovorite se z otroki, zakaj je uporaba javnega prevoza, kolesa ali hoje boljša za okolje. IZVEDBA Organizirajte okrašeno parado koles in skirojev na dvorišču vrtca. Z vizualnimi pripomočki pokažite različne načine prevoza in razpravljajte o njihovem vplivu na okolje. Pripovedujte o različnih načinih prevoza in njihovih vplivih na okolje. Dnevne dejavnosti in Otroke spodbudite, da povedo svoje misli o tem, kako lahko zmanjšajo uporabo avtomobila. tedenske teme poskrbijo, da otroci Svetovni dan Zemlje 2 sodelujejo in se učijo. Dogovorite se za obisk strokovnjaka za živali ali starša s hišnimi ljubljenčki. GreenComp Pojasnite pomen svetovnega dneva Zemlje in kaj pomeni varovati naš planet. Poosebljanje vrednot Otrokom omogočite stik s pravo živaljo, ki jo prinesejo trajnostnosti v učilnico. Delovanje za Pojdite na sprehod v naravo do bližnjega gozda ali trajnostnost parka. Uporabite vizualne pripomočke za prepoznavanje rastlin in živali. Vsak otrok na vrt posadi cvetlico ali drevo in ga označi s svojim imenom. Ustvarite umetniške projekte na temo narave z uporabo gline, kamnov in listov. 3 Svetovni dan voda Zberite reciklirane materiale za izdelavo čolnov. Pogovorite se, od kod prihaja voda in zakaj je bistvena za življenje. Otroke naučite, kako varčevati z vodo (npr. zapiranje pipe med umivanjem zob). Izdelajte čolne iz recikliranih materialov in jih preizkusite v nadzorovanem vodnem okolju. Obiščite bližnjo reko ali jezero in opazujte vodno življenje. Otroci naj oblečejo modre majice, ki simbolizirajo vodo, in se pogovorite o njenem pomenu. 33 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... ZAKAJ ZEMLJA JOČE? Orinta Laureckienė in Vaida Klimavičienė, vrtec Ziedelis, Siauliu, Litva Kratek pregled Namen tega načrta je poučiti otroke o okoljskih izzivih, s katerimi se sooča naš planet, in o tem, kako lahko prispevajo k njegovi zaščiti. Projekt »Zakaj Zemlja joče?« vključuje razprave, videoposnetke, praktične dejavnosti, pripovedovanje zgodb in interaktivne igre. Vse aktivnosti so povezane z onesnaževanjem, recikliranjem in trajnostnim razvojem. Ključne besede: onesnaževanje, recikliranje, učinek tople grede, varstvo okolja, ravnanje z odpadki Materiali Učni cilji Model Zemlje Razumeti vzroke in posledice degradacije okolja, kot je 1 Video posnetki o učinku tople učinek tople grede. grede in recikliranju 2 kozarca Spoznati pomen recikliranja in kako pravilno ločevati 2 2 termometra odpadke. Koši za ločevanje odpadkov Materiali za recikliranje Razviti sposobnosti kritičnega mišljenja v zvezi z 3 Tablice ali računalniki za okoljskimi vprašanji. interaktivne igre Aplikacija ChatterPix Kids Spodbuditi sodelovanje v lokalnih akcijah recikliranja in 4 Kahoot dejavnostih lokalne skupnosti za trajnostnost. Likovne potrebščine (flomastri, škarje, lepilo, Krepiti ustvarjalnost z materiali, ki jih je mogoče 5 reciklirati. gumbi) Nakupovalne vrečke za večkratno uporabo Rabljene majice in čevlji Platno in projektor za video predstavitve Trajanje Pribl. 4 ure, razporejene 35 na več dni. Korak za korakom 1 Uvod: 20 min Predstavite »jokajoč« model Zemlje in otroke vprašajte, zakaj mislijo, da Zemlja joče. Pokažite izobraževalni video o učinku tople grede. Spregovorite o načinih za zaščito okolja, pri čemer poudarite pomen zmanjševanja onesnaževanja in IZVEDBA ohranjanja virov. 2 Poskus učinka tople grede: 30 min Izvedite preprost poskus, ki pokaže, da je zrak v zaprtem kozarcu toplejši, kar ponazarja učinek tople grede: Otrokom ponudite Otroke zberite okoli mize, kjer lahko jasno vidijo različne vrste učenja o Pokažite jim dva steklena kozarca in termometre. materiale. isti temi. Pojasnite, da bo en kozarec odprt, drugi pa zaprt, da vidite razliko v temperaturi. V vsak kozarec postavite termometer in pritrdite GreenComp pokrov na enega od kozarcev, drugega pustite odprtega. Oba kozarca postavite na sončno mesto, kjer Sprejemanje bosta deležna enake količine sončne svetlobe. celovitosti v trajnostnosti Otroke povabite, naj napovedo, kateri kozarec se Zamišljanje trajnostnih bo segrel in zakaj. prihodnosti Medtem ko čakate, da se temperatura dvigne Delovanje za (približno 10 minut), vključite otroke v pogovor o trajnostnost tem, zakaj mislijo, da bi se lahko zaprt kozarec segrel. Povežite to z učinkom tople grede, kjer »zaprt kozarec« predstavlja zemeljsko ozračje, ki zadržuje toploto. Po 10 minutah preverite temperaturo v obeh kozarcih. Temperature zapišite na list papirja, ki ga bodo vsi videli. Pogovorite se o rezultatih in jih povežite s širšo tematiko globalnega segrevanja. 3 Izobraževalna igra o recikliranju: 30 min Pokažite video »Sort Smart & Recycling Right«. Organizirajte igro, kjer otroci razvrščajo različne predmete v ustrezne zabojnike za recikliranje. Pogovorite se o pomenu recikliranja in vplivu odpadkov na okolje. 36 Korak za korakom 4 Ločevanje odpadkov: 30 min Naučite otroke, kako ločevati odpadke v različne kategorije. Z zabojniki vadite razvrščanje materialov, ki jih je mogoče reciklirati. Z aplikacijo ChatterPix Kids ustvarite animirane IZVEDBA govoreče slike o recikliranju. Lokalni programi recikliranja: 30 min 5 Predstavite lokalne programe recikliranja in pojasnite, kako se lahko družine vključijo v te programe. Spodbujajte otroke, da od doma prinesejo materiale V poučevanje vključite za aktivnost recikliranja v vrtcu. raznolike dejavnosti za stalno varstvo okolja. 6 Od smeti do zaklada: 40 min Izvedite umetniške projekte, kjer otroci ustvarjajo nove predmete iz materialov, ki jih je mogoče reciklirati, na primer izdelava nakupovalnih vrečk za večkratno Viri uporabo iz starih majic: Vsakemu otroku dajte staro majico s kratkimi ChatterPix Kids: Model rokavi in škarje. Pokažite jim, kako odrezati rokave jokajoče Zemlje in majice, da bodo oblikovali ročaje torbe. animirane govoreče slike Naročite jim, naj izrežejo vratni izrez, da ustvarijo o recikliranju odprtino na vrhu torbe. Majico obrnite navzven. Otrokom pokažite, kako Kapljica in Listek zavezati spodnji del majice, da ustvarite spodnji raziskujeta: Kam gredo del torbe. odpadki, ko jih odvržemo. Vrečko znova obrnite na desno stran. Otroci naj okrasijo svoje torbe s flomastri za blago, barvami, gumbi, trakovi in našitki. 7 Igra resnično ali napačno: 20 min Igrajte igro Kahoot, kjer otroci odgovarjajo na vprašanja o zmanjševanju onesnaževanja in varovanju Zemlje. 8 Dan brez nakupov: 30 min Praznujte dan brez nakupov (24. november) z izmenjavo igrač in drugih predmetov, ki jih otroci ne uporabljajo več. Pogovorite se o prednostih ponovne uporabe in skupne rabe namesto nakupa novih predmetov. 37 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... PLASTIČNI ODPADKI Z DEJAVNOSTMI STEAM Artemis Papadimitriou, vrtec Stefanovouno, Galanovrisi, Grčija Kratek pregled Te dejavnosti so namenjene poučevanju otrok o vplivu plastičnih vrečk na okolje in o tem, kako lahko prispevajo k prizadevanjem za trajnostnost. Z robotiko, tehniko, matematiko in umetnostjo bodo otroci raziskovali lastnosti plastike, razumeli njene učinke na okolje in se naučili načinov za zmanjševanje količine plastičnih odpadkov. Ključne besede: plastični odpadki, recikliranje, STEAM, kritično mišljenje, raziskovalno učenje Materiali Učni cilji Prosojna skleda Razumeti lastnosti in vpliv plastičnih vrečk na okolje. 1 Kosi plastične vrečke Merilni trak Plastične vrečke 2 Predstaviti osnovne koncepte STEAM v okviru okoljske vzgoje. Škarje Trakovi Razviti kritično mišljenje, veščine reševanja problemov 3 Umetniške slike in ustvarjalnost. Izobraževalni robot Bee Bot Spodbuditi pozitiven odnos in vedenje do okolja. 4 Živali iz plastike ali papirja Slika Pieta Mondriana Krepiti timsko delo in sodelovalno učenje. 5 (1930): »Kompozicija z rdečo, modro in rumeno« Trajanje 1 teden Dejavnosti razdelite na več dni, da bo motivacija otrok konstantno visoka. 39 Korak za korakom 1 Uvod: 30 min Otrokom preberite knjigo »Potovanje male plastične vrečke«. Pogovorite se o potovanju in vplivu plastičnih vrečk na okolje. Otroci naj narišejo vrečkino potovanje. IZVEDBA Znanost: poskus s plastičnimi vrečkami: 30 min 2 Otroke prosite, da napovejo, kaj se zgodi s plastičnimi vrečkami v vodi: Kakšne so značilnosti in lastnosti plastičnih vrečk? Kako vzdržljive so? Vključite več Kolikšna je njihova teža? predmetov in razvijajte Kaj se zgodi, če se znajdejo v vodi? Ali jih je mogoče reciklirati? celostno razumevanje Zakaj so škodljive za okolje? trajnostnosti. Izvedite poskus tako, da v vodo postavite različne kose plastičnih vrečk in opazujte, ali lebdijo ali GreenComp potonejo. Če želite preizkusiti vzdržljivost plastičnih vrečk, Poosebljanje vrednot pustite kos vrečke v vodi in jo opazujte vsak dan v trajnostnosti obdobju dveh tednov. Sprejemanje Zapišite opažanja in razpravljajte o vzdržljivosti in celovitosti v možnosti recikliranja plastičnih vrečk. trajnostnosti Zamišljanje trajnostnih prihodnosti Tehnika: padalo iz plastične vrečke: 30 min 3 Delovanje za Pokažite slike Da Vincijevih letečih strojev. trajnostnost Z otroki izdelajte padala s pomočjo plastičnih vrečk in trakov: Izrežite plastično vrečko: iz plastične vrečke izrežite kvadrat ali krog, da oblikujete kupolo padala. Pritrdite vrvice: odrežite štiri kose vrvice ali traku enake dolžine. Vsak kos prilepite na vogal ali rob plastičnega nadstreška. Povežite vrvice: zberite proste konce vrvic in jih povežite skupaj. Na zavezane konce pritrdite majhno utež. Preizkusite padala in se pogovorite o tem, kako je mogoče plastiko ponovno uporabiti na kreativen način. 40 IZVEDBA Korak za korakom Vključite več predmetov in razvijajte Matematika: ustvarjanje vzorcev: 30 min 4 celostno razumevanje Predstavite Pieta Mondriana in njegov umetniški slog. trajnostnosti. Otroci naj ustvarijo lastne vzorce z izrezanimi kosi plastičnih vrečk na papirju. Viri Pogovorite se o oblikah, barvah in vzorcih. M. Bonte (2015). 5 Tehnologija: izobraževalna robotika: 40 min Pojasnite problem plastičnih odpadkov v oceanu. Potovanje male plastične vrečke. Uporabite robota Bee Bot, da simulirate čistilno akcijo in reševanje rib, ujetih v plastiki. Video posnetek Programirajte Bee Bot za navigacijo po progi in Potovanje male razvijte osnovne veščine kodiranja: postavite puščice plastične vrečke. na stezo/morje, da Bee Bot najde pot do rib. Nato na list papirja napišite kodo poti s puščicami. Nazadnje pritisnite gumbe, da Bee Bot začne potovanje. 6 Umetnost: oblikovanje ekološkega plakata: 40 min Razmislite o idejah za ekološko sporočilo o zmanjšanju uporabe plastike. Otroke razdelite v skupine, da ustvarijo risbe, napišejo sporočila in strnejo informacije. Sestavite plakat in ga razstavite zunaj učilnice. 41 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... POSKUS TALJENJA LEDU Irena Godnič in Barbara Stožir Curk, vrtec Solkan, Solkan, Slovenia Kratek pregled Ta dejavnost otroke seznani s tematiko taljenja ledu in njegovimi učinki na okolje, s posebnim poudarkom na polarnih regijah. Dejavnost je primerna za otroke v starostnem obdobju od 3 do 5 let. S praktičnim eksperimentom otroci raziskujejo razlike v taljenju ledu na Antarktiki in na Arktiki ter razumejo vpliv na živali in življenje ljudi. Ključne besede: podnebne spremembe, hipoteza, opazovanje, taljenje ledu, okolje Materiali Učni cilji Dve stekleni posodi Razumeti osnovne značilnosti polarnih območij in 1 0,5 litra hladne vode učinek taljenja ledu. Temno moder in bel plastelin 2 Naučiti se znanstvene metode: hipoteza, eksperiment, opazovanje rezultatov in oblikovanje zaključkov. Alkoholni marker Majhna zajemalka za Razviti sposobnost kritičnega mišljenja, predvidevanja 3 merjenje in opazovanja. Ledene kocke – navadne ali v obliki dreves Spodbuditi zavedanje o podnebnih spremembah in 4 vplivih podnebnih sprememb na živali in njihov Ura življenjski prostor. Papir za beleženje opazovanj Trajanje 90 min 43 Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Začnite s prikazom videoposnetkov in slik Antarktike in Arktike. Pogovorite se o živalih in okolju v teh območjih. Postavljajte vprašanja, da ocenite obstoječe znanje otrok o ledu in polarnih območjih. IZVEDBA Oblikovanje hipotez: 5 min 2 Otrokom predstavite raziskovalna vprašanja: Kako se topi led na obeh polih? Zakaj se led na enem polu stopi hitreje kot na drugem? Hipoteza, poskus, Kako taljenje ledu vpliva na živali in ljudi? opazovanje rezultatov Pomagajte otrokom oblikovati preproste hipoteze, kot so: in sklepanje. Led se na Arktiki topi hitreje. Živali na Antarktiki bodo izgubljale domove počasneje kot na Arktiki. GreenComp 3 Priprava poskusa: 10 min Poosebljanje vrednot Otroke razdelite v majhne skupine. trajnostnosti V prvi stekleni posodi ustvarite »zemeljsko« osnovo s Zamišljanje trajnostnih plastelinom, ki predstavlja Antarktiko. prihodnosti Nalijte štiri merice vode in v posodo položite štiri kocke ledu. Z alkoholnim markerjem označite nivo vode. V drugo stekleno posodo nalijte štiri merice vode in položite štiri kocke ledu brez podlage iz plastelina. Označite nivo vode. 4 Izvedba poskusa: 30 min Nastavite uro in opazujte posode v intervalih po 10 in 30 minut. Otroci naj opazujejo spremembe v vodnih gladinah in taljenje ledu. Pogovorite se o opažanjih v vsakem intervalu. 44 IZVEDBA Korak za korakom Hipoteza, poskus, opazovanje rezultatov Zapis in primerjava rezultatov: 10 min 5 in sklepanje. Primerjajte nivo vode v obeh posodah. Pogovorite se, kateri led se je hitreje stopil in zakaj. Opažanja povežite z resničnim svetom in razložite, Viri kako se led tali drugače v polarnih regijah. sciencebuddies.org 6 Oblikovanje zaključkov: 5 min Z otroki povzemite ugotovitve. Potrdite ali zavrnite začetne hipoteze na podlagi opazovanj. Pogovorite se o pomenu razumevanja podnebnih sprememb in njihovih vplivov na okolje. 7 Razmislek in razprava: 10 min Skupinsko se pogovorite o tem, kaj so se naučili iz poskusa. Otroke spodbudite, da izrazijo svoje misli o tem, kako lahko taljenje ledu vpliva na življenje živali in ljudi. Vključite starše tako, da jim pokažete delo otrok in se pogovorite o tem, kako lahko tovrstno učenje podprejo tudi doma. 8 Možnost nadgradnje Sestavite modele ledenih gora z uporabo recikliranih materialov in simulirajte proces taljenja v enem tednu. Dnevno opazujte in beležite spremembe. 45 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... VSE NAJBOLJŠE, VODA! Laura Mihaela Fotin, vrtec št. 13, Alba Iulia, Romunija Kratek pregled Ta načrt vključuje raziskovanje vode skozi interaktivne aktivnosti, eksperimente in izobraževalne obiske. Dejavnost je del širše pobude v Romuniji z naslovom G.R.I.L. – Vrt sprostitve, miru in učenja. Ključne besede: voda, trajnostnost, eksperiment, dež, ohranjanje Materiali Učni cilji Posode različnih velikosti Razumeti pomen vode v vsakdanjem življenju in okolju. 1 Voda Jedilna barva Raziskati lastnosti in stanja vode z znanstvenimi 2 poskusi. Ledene kocke Termometer Merilne posodice 3 Spoznati vodni krog in vlogo dežja v naravi. Reciklirani materiali za preprost vodni filter Odkriti, kako se voda uporablja pri vrtnarjenju in pomen 4 (pesek, gramoz, bombaž) trajnostnih praks. 5 Okrepiti zavest o recikliranju in prizadevanju za ohranjanje vode. Trajanje 90 min, 2 uri za vsako ekskurzijo. 47 Korak za korakom 1 Uvod in glasbene igre: 30 min Predvajajte pesem o vodi v slovenskem jeziku. Pogovorite se o pomenu vode in prosite otroke, naj povedo svoje misli o vodi. Otroke vključite v pevske in plesne dejavnosti, ki posnemajo zvok in gibanje dežja. IZVEDBA Eksperimenti z vodo: 45 min 2 Izvedite preproste poskuse za raziskovanje lastnosti vode: Lebdenje in potopitev: uporabite različne predmete, da vidite, kaj plava na vodi in kaj se Hipoteza, poskus, potopi. opazovanje rezultatov Mešanje barv: vodi dodajte barvilo za živila in mešajte barve, da vidite spremembe. in sklepanje. Temperatura vode: uporabite termometer za merjenje temperature ledene vode, vode pri sobni temperaturi in tople vode. GreenComp Vodna stanja: pokažite vodo v trdnem (led), tekočem (voda) in plinastem (para) stanju. Poosebljanje vrednot trajnostnosti Ekskurzije: po 2 uri 3 Načrtujte različne terenske obiske, da raziščete vodo, na primer lokalno trajnostno naravnano tovarno, da vidite vlogo vode pri recikliranju. Obiščete lahko tudi lokalno občino, ki vam lahko razkaže vodovarstveno območje, da vidite postopek javne oskrbe s pitno vodo. 48 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... GRADNJA MLINA NA VETER Marijana Karapetrić, vrtec Maksimir, Zagreb, Hrvaška Kratek pregled V tej dejavnosti otroci raziskujejo trajnostno energijo, tako da iz vsakdanjih materialov zgradijo preprost mlin na veter. Spoznajo veter kot naravni pojav in načine njegove uporabe za proizvodnjo energije. Ta praktična dejavnost spodbuja radovednost, ustvarjalnost in osnovno razumevanje mehanske pretvorbe energije. Ključne besede: vetrnica, vetrna energija, trajnostna energija, mehanska energija, dvižna sila Materiali Učni cilji Tulec od papirnatih brisač Razviti pozitiven odnos do naravnih virov energije. 1 Dva tulca od toaletnega papirja Tri slamice 2 Razumeti veter kot naravni pojav in njegov potencial za proizvodnjo energije. Vatirana palčka za nos Kvadraten kos kartona za Spoznati pretvorbo vetrne energije v mehansko delo. 3 stojalo Lepilo Vrvica Razvijati zavest o pomenu ohranjanja naravnih virov 4 energije. Majhna kartonska skodelica Trajanje 90 min 50 Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Začnite pogovor o vetru in njegovi energiji. Otroke vprašajte, ali so že kdaj videli mlin na veter in ali vedo, kaj počne. Pojasnite, kako lahko veter izkoristimo za proizvodnjo energije in predstavite dejavnost izdelave vetrnice. IZVEDBA Izdelava baze vetrnice: 15 min 2 Razdelite gradivo vsakemu otroku ali skupini. Prepričajte se, da imajo vse potrebne predmete. Vzemite kartonski tulec od papirnatih brisač in ga postavite pokonci kot glavni stolp mlina na veter. Združite praktično Pritrdite dva tulca od toaletnega papirja vodoravno na učenje z ustvarjalnim obe strani glavnega stolpa, da delujeta kot stabilizatorja. razmišljanjem. Izdelava kril: 10 min 3 Uporabite slamice, da naredite krila vetrnice. Na enem koncu jih povežite skupaj z vatirano palčko kot GreenComp osrednjo osjo. Prilepite krila vetrnice na vrh glavnega stolpa. Poosebljanje vrednot trajnostnosti Izdelava dvižnega mehanizma: 10 min 4 Zamišljanje trajnostnih Na krila pritrdite kos vrvice in jo povežite z majhno prihodnosti kartonsko skodelico. Pojasnite, da bo veter z obračanjem kril vetrnice, dvignil skodelico. Otroci bodo videli dvižno silo. 5 Postavitev stojala: 10 min Prilepite kvadratni kos kartona na dno glavnega stolpa, da ustvarite stabilno podlago za vetrnico. Tako bo vetrnica stala samostojno. 6 Testiranje in opazovanje: 20 min Vetrnice lahko postavite na prosto ali uporabite ventilator za simulacijo vetra v zaprtih prostorih. Opazujte, kako se krila obračajo in dvigujejo skodelico. Pogovorite se, kaj se dogaja in zakaj. Otroke spodbudite, naj povedo svoje misli o tem, kako je mogoče vetrno energijo uporabiti v resničnem življenju. 51 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... IZDELAJMO RECIKLIRANI PAPIR Dimitra Brella, vrtec št. 21 v Larisi, Larisa, Grčija Kratek pregled Namen te dejavnosti je naučiti otroke v vrtcu o pomenu recikliranja in okoljske trajnostnosti s pomočjo praktičnega projekta izdelave recikliranega papirja. Dejavnost vključuje sodelovalno učenje, eksperimentiranje in pripovedovanje zgodb. Ključne besede: recikliranje, trajnostnost, pripovedovanje zgodb, besedišče, kritično mišljenje Materiali Učni cilji Stari časopisi Razumeti koncept recikliranja in zakaj je recikliranje 1 Vroča voda pomembno za okolje. Tempera barva Cedilo Naučiti se izdelati recikliran papir iz starih časopisov. 2 Mešalnik Vedra Olje 3 Razviti občutek osebne odgovornosti do varovanja okolja. Instant škrob Trdno lepilo Izboljšati fine motorične sposobnosti, slediti navodilom 4 Sklede in dokončati projekt od začetka do konca. Čopiči in barve Fotografije materialov, ki jih je mogoče reciklirati Fotografije materialov, ki jih ni mogoče reciklirati Knjige in slike, povezane z recikliranjem Trajanje 90 minut, razdeljenih na več dni, potrebnih za 53 sušenje. Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Z otroki se pogovorite, kaj je recikliranje in zakaj je pomembno. Pokažite fotografije materialov, ki jih je mogoče reciklirati, in materialov, ki jih ni mogoče reciklirati. Predstavite projekt izdelave recikliranega papirja in na IZVEDBA kratko razložite postopek. Priprava: 15 min 2 Otroci naj natrgajo stare časopise na majhne koščke. Kose dajte v sklede z vročo vodo, da se namakajo. Ustvarite nov, Ustvarjanje papirne mase: 20 min 3 uporaben papir iz Namočene kose papirja zmešajte v kašo. S pomočjo cedila odcedite vodo iz pulpe. starih materialov. Zmešajte 3 žlice olja in 3 žlice škroba, da postane kaša čista in bela. Dodajte močno lepilo, da bo zmes dovolj čvrsta. GreenComp 4 Oblikovanje papirja: 15 min Poosebljanje vrednot Mešanico kaše razporedite na ravno površino, ki se ne trajnostnosti oprijema (denimo pokrita miza) ali v model, če ga Delovanje za imate. trajnostnost Maso enakomerno stisnite, da nastane tanka plast enakomerne debeline. Papirna masa naj se približno štiri dni suši v toplem in suhem prostoru. 5 Slikarstvo in dekoracija: 30 min Ko se papirna masa posuši, naj otroci pobarvajo in okrasijo svoj reciklirani papir. Spodbujajte jih, da naslikajo risbe ali vzorce, povezane z okoljem. 6 Pogovor in refleksija: 15 min Pogovorite se, kaj so se otroci naučili iz dejavnosti. Primerjajte njihovo znanje pred aktivnostjo in po njej. Spodbujajte jih, da izrazijo svoje mnenje o recikliranju in delijo svoje nove zamisli. 54 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... KOMPOST V VRTCU Orinta Laureckienė in Vaida Klimavičienė, vrtec Ziedelis, Siauliu, Litva Kratek pregled Namen te dejavnosti je otrokom v vrtcu predstaviti koncept kompostiranja. Skozi praktične dejavnosti in pogovore se otroci učijo o okolju, recikliranju in naravnem ciklu razgradnje. Dejavnosti so zasnovane tako, da so privlačne in poučne ter spodbujajo trajnostno vedenje. Ključne besede: kompostiranje, razgradnja, recikliranje, organski odpadki, obogatitev tal Materiali Učni cilji Kompostni materiali Razumeti osnovni koncept in pomen kompostiranja. 1 Posoda za kompost ali določen prostor za kompostni kup 2 Prepoznati različne vrste kompostiranih materialov in okoljske koristi kompostiranja. Semena za sajenje Vrtno orodje (majhne Naučiti se postopka ustvarjanja in vzdrževanja 3 lopate, rokavice) kompostnega kupa. Vizualni pripomočki (plakati ali slike, ki Razviti trajnostne navade pri ravnanju z odpadki. 4 prikazujejo postopek kompostiranja) Majhne posode za zbiranje kompostirnih materialov Trajanje Začetna aktivnost: 90 min. Dnevno spremljanje: 10 min. 56 Korak za korakom 1 Uvod: 15 min Začnite s pogovorom o odpadkih in kam gredo. Uporabite vizualne pripomočke za prikaz odlagališča. Razložite kompostiranje s preprostimi izrazi in slikami. Pogovorite se o tem, kako kompostiranje pomaga zmanjšati količino odpadkov in izboljša zdravje tal. IZVEDBA Pokažite primere, kako izgleda kompost in kako se uporablja za pomoč rastlinam pri rasti. 2 Raziskovanje materialov za kompostiranje: 20 min Predstavite različne materiale, ki jih je mogoče kompostirati, in predmete, ki jih ni mogoče Učite in vadite kompostirati. Otroci naj te materiale razvrstijo v potrpežljivost, saj je kategorije za kompost. Pojasnite razliko med »zelenimi« materiali (bogati z kompostiranje počasen dušikom) in »rjavimi« materiali (bogati z ogljikom). proces. 3 Zbiranje gradiva: 30 min GreenComp Odpeljite otroke na lov na smeti in zbirajte kompostne materiale okoli vrtca. Poosebljanje vrednot Pogovorite se o pravilnem sortiranju in pripravi trajnostnosti materialov za kompostiranje. Delovanje za trajnostnost Nadzor in vzdrževanje: 10 min dnevno 4 Otroci naj dnevno preverjajo kompostni kup, ga mešajo in dodajajo nove materiale. Ta čas izkoristite za pogovor o tem, kaj se dogaja znotraj kompostnega kupa in kako poteka razgradnja. 5 Uporaba komposta: sezonsko Ko je kompost pripravljen, pokažite otrokom, kako ga uporabiti na vrtu. Posejte semena v zemljo, obogateno s kompostom, in vzgajajte rastline. 6 Tržnica sadik: 1 dan Pomagajte otrokom posaditi svoje sadike v majhne označene posode s kompostom, ki so ga pomagali ustvariti. Otroci naj ustvarijo napise in okraske za tržnico sadik. Povabite starše in člane lokalne skupnosti, da obiščejo tržnico sadik. 57 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... PRIDELAVA PARADIŽNIKA KORAK ZA KORAKOM Blerina Sallova in Jaana Blixt, vrtec Rockaden, Landskrona, Švedska Kratek pregled Ta dejavnost uči trajnostnost z gojenjem paradižnikov. Otroci sodelujejo v vsakem koraku procesa, od sejanja semen do spravila paradižnikov. Ob tem se učijo o življenjskem ciklu rastlin, pomenu trajnostnosti in osnovnih konceptih naravoslovja, matematike in jezika. Ključne besede: vrtnarjenje, življenjski cikel rastline, okolje, odgovornost, poizvedovanje Materiali Učni cilji Semena paradižnika Razumeti postopek gojenja paradižnika od semen do 1 Majhni lončki in zemlja zrelih rastlin. Zalivalke Vrtno orodje 2 Spoznati osnovne potrebe rastlin: sončno svetlobo, vodo in prst. Etikete in markerji Knjige o gojenju rastlin Razviti fine motorične sposobnosti s sajenjem in nego 3 Rabljeni materiali za rastlin. ustvarjanje oznak za rastline in okraskov Spodbuditi občutek odgovornosti in skrbi za živa bitja. 4 Zunanji vrt (če je na voljo) Fotoaparat ali telefon za dokumentiranje procesa Trajanje 60 min na začetku, 5–15 min za dnevno nego. 59 Korak za korakom 1 Uvod v vrtnarjenje: 30 min Začnite s pogovorom o tem, kaj rastline potrebujejo za rast (sončna svetloba, voda, prst). Pokažite slike ali kratek video o življenjskem ciklu paradižnika. Obiščite knjižnico ali uporabite digitalna orodja za IZVEDBA iskanje knjig in informacij o gojenju paradižnika. Sejanje: 20 min 2 Vsakemu otroku dajte lonček, zemljo in semena. Otroke vodite korak za korakom pri polnjenju lončkov z zemljo, sajenju semen in zalivanju. Otroke vključite v vsak Otroci naj lončke označijo s svojimi imeni in datumom. Dnevna nega in opazovanje: 5 min otroci najdejo Naučite otroke, kako zalivati in skrbeti za svoje 3 korak procesa. Naj informacije. rastline. Opazujte rast in se pogovarjajte o dnevnih GreenComp spremembah. Dokumentirajte spremembe na tabli ali plakatu. Poosebljanje vrednot Ta čas izkoristite za razmislek in odgovore na trajnostnosti vprašanja otrok. Delovanje za Otroci naj med seboj razpravljajo in izmenjujejo svoje trajnostnost znanje. Spodbujajte jih, naj beležijo spremembe v preprost dnevnik z risbami ali kratkimi opisi. 4 Presaditev na prosto: 60 min Ko so sadike dovolj velike, se z otroki pogovorite, kdaj in zakaj je čas, da jih prestavite na prosto (okoli maja). Rastline premaknite na zunanji vrtni prostor, če je na voljo. Uporabite materiale, ki jih je mogoče reciklirati, da ustvarite oznake za rastline ali okraske za vrt. Pogovorite se o novih potrebah rastlin zdaj, ko so zunaj. 60 IZVEDBA Korak za korakom Otroke vključite v vsak korak procesa. Naj Nadaljnja nega in opazovanje: 15 min dnevno 5 otroci najdejo Še naprej skrbite za rastline, otroke vključite v informacije. zalivanje in pletje. Ta čas izkoristite za poučevanje novega besedišča in Viri konceptov, povezanih z rastjo rastlin. Postavite vprašanja, kot so: Kaj vaše rastline potrebujejo za rast? V lokalni knjižnici Kako so se vaše rastline spremenile, odkar ste jih poiščite knjige o posadili? vrtnarjenju in gojenju paradižnikov. 6 Obiranje in refleksija: 60 min J. McCann (2020). Moja Ko so paradižniki pripravljeni, vključite otroke v prva knjiga o naravi. obiranje. Otroci naj narežejo paradižnike in jih pojedo. Pogovorite se o celotnem procesu od sejanja do T. Štruc & R. Špiler (2022). žetve. Zelenjava od semena do Razmislite o tem, kar ste se naučili, in razpravljajte o pridelka. pomenu trajnostnosti in o tem, od kod prihaja hrana. Uporabite vprašanja, kot so: Risanka: Pujsa Pepa - Dedkov zelenjavni vrt. Ali smo dosegli rezultat, ki smo ga pričakovali? Zakaj se je izšlo tako, kot se je? 7 Sodelovanje staršev: 5 min Starše obveščajte o vrtnarjenju prek digitalnih platform. Spodbujajte starše, naj se s svojimi otroki pogovarjajo o procesu vrtnarjenja in ga poskusijo doma. 61 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... VRTNARIMO ZA TRAJNOSTNOST Marju Mik in Kelly Rahumägi, vrtec MLA Viimsi, Viimsi, Estonija Kratek pregled Namen tega projektnega načrta je otroke v vrtcu prek vrtnarjenja poučiti o trajnostnosti. Otroci se naučijo pridelati lastno zelenjavo, razumeti življenjski cikel rastlin, spoštovati hrano in ceniti prizadevanja za zmanjševanje zavržene hrane. Ta projekt gradi tudi sodelovanje, potrpežljivost in ljubezen do narave. Ključne besede: vrtnarjenje, življenjski cikel rastlin, spoštovanje hrane, sodelovanje, skrb za naravo Materiali Učni cilji Visoke grede, korita ali Razumeti proces rasti zelenjave od semena do 1 vrtne parcele obiranja. Vrtno orodje (majhne lopate, zalivalke) 2 Naučiti se odgovornosti in potrpežljivosti z redno nego rastlin. Prst Semena zelenjave (npr. S skupnim delom na vrtu razvijati veščine sodelovanja 3 paradižnik, korenje, in timskega dela. zelena solata) Vir vode Spoštovati hrano prek izkušnje, da hrana ne prihaja 4 samo iz trgovin, ampak jo je mogoče pridelati. Etikete in oznake za rastline Trajanje Približno 18 tednov, od maja do septembra. 63 Korak za korakom 1 Uvod v vrtnarjenje: 1. teden Otrokom razložite projekt in se pogovorite o tem, zakaj je vrtnarjenje pomembno za trajnostnost. Predstavite materiale in pokažite, kako varno uporabljati vrtno orodje. IZVEDBA Setev semen: 2. teden 2 Vsak otrok naj napolni vrtno korito z zemljo. Otroci naj izberejo semena in jih posejejo v zemljo ter rahlo pokrijejo. Vsako vrtno korito označite z vrsto rastline in imenom otroka. Tedenske aktivnosti vrtnarjenja vključite v Skrb za rastline: 3.–15. teden 3 Naučite otroke, kako redno zalivati svoje rastline. dnevno rutino. Pokažite jim, kako odstranjevati plevel, da bodo rastline zdrave. Redno opazujte rast in se pogovarjate o morebitnih GreenComp spremembah. Ustvarite grafikon rasti, kjer lahko otroci opazijo Poosebljanje vrednot spremembe na svojih rastlinah. trajnostnosti Spodbujajte otroke, da narišejo risbe svojih rastlin na Delovanje za različnih stopnjah. trajnostnost 4 Spravilo pridelka: 16. teden Ko je zelenjava pripravljena, organizirajte spravilo pridelka. Pogovorite se o postopku obiranja in o tem, kako ugotoviti, ali je zelenjava pripravljena za obiranje. 5 Kuhanje in pokušina: 17. teden Načrtujte kuharsko dejavnost, pri kateri lahko otroci pomagajo pripraviti preprosto jed iz svoje pridelane zelenjave (npr. solata, pire krompir). Poudarite pomen tega, da uživate v pridelku in ne zavržete hrane. 6 Razmislek v krogu: 18. teden Otroci naj v krogu delijo svoje izkušnje in kaj so se naučili. Razstavite fotografije in risbe vrtnarjenja po učilnici. 64 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... UČIMO SE LOČEVATI IN RECIKLIRATI Blerina Sallova in Jaana Blixt, vrtec Rockaden, Landskrona, Švedska Kratek pregled Ta dejavnost poučuje otroke o pomenu ločevanja smeti in recikliranja. S pogovori, prakticiranjem in igro se otroci učijo, kaj je recikliranje, zakaj je pomembno in kako pravilno razvrstiti različne materiale. Načrt vključuje tudi ustvarjalne dejavnosti za ponovno uporabo materialov, ki jih je mogoče reciklirati. Ključne besede: recikliranje, razvrščanje, trajnostnost, ponovna uporaba, pošasti iz smeti Materiali Učni cilji Različne vrste materialov Razumeti koncept recikliranja in njegov pomen za 1 za reciklažo (plastenke, okolje. papir, karton, pločevinke) Označeni koši za 2 Naučiti se ločevati različne vrste odpadkov v ustrezne kategorije. recikliranje (plastika, papir, kovina, organsko) Razviti zavest o tem, kako spremeniti namen in 3 Lutka ali kostum »Trash ponovno uporabiti materiale. Monster« Likovne potrebščine Izboljšati fine motorične sposobnosti z dejavnostmi 4 ročnega ločevanja smeti in izdelovanja. (škarje, lepilo, markerji, barve) Spodbuditi timsko delo in komunikacijo s skupinskimi 5 Škatle za jajca dejavnostmi. Zamaški za steklenice Ostanki blaga Knjige in digitalni viri o recikliranju Trajanje 60 min začetna dejavnost, 66 5–15 min za dnevno utrjevanje. Korak za korakom 1 Uvod v recikliranje: 30 min Otrokom v krogu predstavite koncept recikliranja. Pogovorite se, zakaj je recikliranje pomembno za okolje. Preberite zgodbo ali pokažite kratek video o recikliranju. IZVEDBA Interaktivna razprava: 20 min 2 Predstavite lik »Trash Monster«, ki ne ve, kako reciklirati. Otroke vključite v pogovor o tem, kaj pomenita ločevanje in recikliranje. Uporabite lik »Trash Postavite vprašanja, kot so: Monster«, da bo učenje Kaj se zgodi s smetmi, če jih ne recikliramo? Zakaj bi morali reciklirati? zabavno. 3 Razvrščanje: 45 min Otrokom dajte različne vrste odpadkov. GreenComp Postavite zabojnike za recikliranje z jasnimi oznakami. Pokažite, kako razvrstiti materiale v ustrezne Poosebljanje vrednot zabojnike. trajnostnosti Otroci naj sami vadijo ločevanje materialov. Delovanje za Pogovorite se, zakaj gre vsak predmet v svoj koš. trajnostnost 4 Ustvarjalna predelava materialov: 60 min Pojasnite, kako je mogoče nekatere materiale ponovno uporabiti ali spremeniti njihov namen, namesto da bi jih zavrgli. Otrokom dajte uporabljene stare materiale in likovne potrebščine. Otroke usmerite v ustvarjanje nečesa novega iz starih materialov (npr. izdelava ptičje krmilnice iz plastenke). Otroke spodbujajte k uporabi lastne domišljije in ustvarjalnosti. 67 IZVEDBA Korak za korakom Povežite recikliranje z ustvarjalnostjo. Gledališče in igra vlog: 30 min 5 Uporabite lutko ali kostum »Trash Monster«, da odigrate scenarije, v katerih se pošast nauči reciklirati. Naj otroci izmenično postanejo pošast zbiralec smeti, Viri ki jo ostali otroci naučijo, kako pravilno razvrščati in reciklirati. Pogovorite se o tem, kako se pošast počuti, ko se V lokalni knjižnici nauči reciklirati. poiščite knjige o recikliranju. 6 Razmislek in pogovor: 20 min Pošast zbiralec smeti - Otroci naj v krogu razmislijo o tem, kaj so se naučili o navodila in ustvarjalni recikliranju in razvrščanju. material. Pogovorite se o tem, kako lahko recikliranje izvajajo doma in zakaj je to pomembno. Portal v švedskem jeziku. Otroci naj pokažejo svoje predelane stvaritve in Uporabite samodejni razložijo, kaj so naredili. prevod v angleščino za navdih, kako orgaizirati 7 Vključevanje staršev aktivnosti s pošastjo Uporabite digitalna orodja za komunikacijo o projektu zbiralcem smeti. s starši. Delite fotografije in zgodbe dejavnosti. Spodbujajte starše, da svoje otroke vključijo v recikliranje doma. 68 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... GOZDNI POŽAR Anna Magkiosi, vrtec Rizario, Trikala, Grčija Kratek pregled S to dejavnostjo otroke učimo o varstvu gozdov in požarni varnosti. S pripovedovanjem, likovnim ustvarjanjem in obiskom gasilcev otroci spoznavajo pomen gozdov in kako jih zaščititi pred požari. Ta načrt je zasnovan za spodbujanje okoljske ozaveščenosti in krepitev povezanosti otrok z lokalno skupnostjo. Ključne besede: gozd, požarna varnost, ekosistem, varstvo okolja, vključevanje v skupnost Materiali Učni cilji Knjige in video posnetki o Razumeti pomen gozdov in njihovo vlogo v 1 gozdovih in požarni ekosistemu. varnosti Likovne potrebščine 2 Ozavestiti nevarnosti, ki grozijo gozdu, s poudarkom na požaru. (papir, barvice, barve itd.) Materiali za izdelavo Spoznati delovanje gasilcev in njihovo vlogo pri 3 modela gozda varovanju gozdov. Tabla s plakati in markerji Kostumi in rekviziti za 4 Razviti ustvarjalno izražanje s pripovedovanjem zgodb in umetnostjo. gledališko dejavnost Naravni materiali (listi, Spodbuditi občutek odgovornosti za varovanje gozdov 5 vejice) in materiali, ki jih v lokalni skupnosti. je mogoče reciklirati Trajanje 6 dni, 90–120 min na dan. 70 Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Začnite s pogovorom o gozdovih. Uporabite knjige, slike in video posnetke, da predstavite gozdni ekosistem. Otroci naj narišejo svoje najljubše gozdne živali in rastline. IZVEDBA Razumevanje požara 2 Pogovorite se, kaj je požar in kako lahko vpliva na gozdove. Oglejte si kratek posnetek o gozdnih požarih. Preberite »Drevo ima srce« Shela Silversteina ali Postavljajte odprta drugo podobno zgodbo. Pogovorite se o zgodbi in vprašanja, da njenem sporočilu o radodarnosti narave. Otroci naj narišejo ali naslikajo prizore iz zgodbe. spodbudite radovednost in kritično mišljenje. Obisk gasilcev 3 Povabite gasilce, da obiščejo vrtec ali z vrtcem obiščite GreenComp gasilski dom v bližini. Gasilci naj razložijo, kako varujejo gozdove pred požari. Prikažejo lahko tudi druga svoja Poosebljanje vrednot opravila. trajnostnosti Otroci naj postavljajo vprašanja in si ogledajo gasilsko Sprejemanje opremo. celovitosti v Otroci naj igrajo vloge gasilcev in gozdnih živali. trajnostnosti Pogovorite se, kako bi se počutili, če bi bili v gozdnem požaru. 4 Ustvarjanje zgodbe »Požar v gozdu« Skupinsko ustvarite zgodbo z naslovom »Požar v gozdu.« Pogovorite se o likih, zapletu in okolju. Otroci naj ilustrirajo različne dele zgodbe. Vadite igranje zgodbe s kostumi in rekviziti. 5 Učenje s strokovnjaki Povabite gozdarja v vrtec. Spregovori naj o varstvu gozdov. Spodbujajte otroke, da postavljajo vprašanja. Ustvarite knjižico z naslovom »Prisluhni tišini gozda.« V knjižico vključite risbe otrok in njihova razmišljanja o varstvu gozdov. 71 IZVEDBA Korak za korakom Sodelujte z lokalno skupnostjo na različnih Delo z lokalno skupnostjo 6 stopnjah projekta. Organizirajte sajenje dreves ali čiščenje parka s starši in lokalno skupnostjo. Ustvarite plakate o varstvu gozdov in jih razstavite po Viri vrtcu. Pogovorite se o tem, kaj so se otroci naučili v tem tednu in o tem, kaj lahko storijo za zaščito gozdov. Knjiga: S. Silverstein (1964). Drevo ima srce. 7 Možne razširitve Obiščite naravoslovni muzej, če želite izvedeti več o gozdnih ekosistemih. Izvedite dejavnost kodiranja z Bee Botom za navigacijo po progi z ovirami na temo gozda. Ustvarite uganke in spominske igre z risbami gozdnih živali. Uporabite virtualno resničnost (VR) ali spletne vire za raziskovanje različnih vrst gozdov po vsem svetu. 72 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... RAZISKUJEMO ŽUŽELKE Denise Müller in Tim Rogas, vrtec Zwergenland, Radebeul, Nemčija Kratek pregled Otroci raziskujejo lokalni gozd ali park, opazujejo naravo ter se učijo o pomenu žuželk v ekosistemu. Poudarek je na procesu in čuječnosti. Ključne besede: narava, žuželke, gozd, raziskovanje, opazovanje, biotska raznovrstnost Materiali Učni cilji Povečevalna stekla Krepiti spoštovanje in razumevanje narave. 1 Priročnik za prepoznavanje žuželk Zvezki in svinčniki 2 Prepoznati različne žuželke in razumeti njihove vloge v ekosistemu. Posodice za zbiranje žuželk, če to dovoljujejo Spodbuditi radovednost in sposobnost opazovanja v 3 lokalni predpisi naravnem okolju. Trajanje 75 min 74 Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Pogovorite se o načrtu dneva in razložite pomen žuželk. Pokažite slike običajnih žuželk, ki jih lahko srečamo. IZVEDBA 2 Sprehod v naravo: 30 min Sprehodite se do lokalnega gozda ali parka in otroke spodbudite k opazovanju okolice. S povečevalnimi stekli si natančno oglejte rastline in žuželke. 3 Opazovanje in zbiranje: 20 min Sprehod v naravo s Otroci naj skrbno zbirajo žuželke v posodice. poudarkom na S pomočjo vodnika za prepoznavo poimenujte vsako žuželko in se poučite o njej. opazovanju in spoznavanju žuželk. 4 Pogovor in razmislek: 15 min GreenComp Vrnite se v igralnico in se pogovorite o tem, kaj so opazili. Poosebljanje vrednot Otroke spodbudite, da narišejo svojo najljubšo žuželko trajnostnosti in povedo, kaj so se o njej naučili. Zamišljanje trajnostnih prihodnosti Vrnite žuželke v naravo 5 Viri 6 Nadaljnje dejavnosti Reklo: Izvedite projekt »Hotel za žuželke«, kjer otroci na vrtu ustvarijo habitate za žuželke z uporabo recikliranih Kjer je veliko, vzemi malo. materialov. Kjer je malo, ne vzemi Spremljajte in opazujte hotel za žuželke skozi čas, ničesar. pogovarjajte se o vrstah žuželk, ki se naselijo v hotel. 75 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... OGROŽENE VRSTE: ŽELVE Sandra Zjačić-Ljubičić, vrtec Maksimir, Zagreb, Hrvaška Kratek pregled Ta učni načrt otroke v starostnem obdobju od 3 do 6 let seznani s pojmom biotske raznovrstnosti in pomenom zaščite vrst. Dejavnost je zasnovana na primeru želv. Z navedenimi aktivnostmi otroci razvijajo kognitivne, socialne, čustvene, fizične in komunikacijske spretnosti, hkrati pa spodbujajo ljubezen in spoštovanje do narave. Ključne besede: biotska raznovrstnost, ogrožene vrste, želve, ekologija, narava Materiali Učni cilji Knjige, dokumentarni filmi Razumeti koncept biotske raznovrstnosti in pomen 1 in fotografije o želvah varovanja ogroženih vrst. Plastelin, škarje, kolaž papir, lepilo, skodelice 2 Pridobiti znanje o želvah, njihovih fizičnih značilnostih, domovanju in življenjskem ciklu. Pesek, prijemalke, sklede Markerji, kosi papirja Krepiti pozitiven odnos do narave in živali. 3 Interaktivni plakat »Življenjski cikel želve« Kocke, figure za družabne Izboljšati kognitivni, socialno-čustveni in fizični razvoj z 4 interaktivnimi in senzoričnimi dejavnostmi. igre in materiali za igro labirint Pesmi, povezane z želvami (»La bella tartaruga«) Družabna igra o želvah Igra labirint »Pot do solate« Trajanje 2,5 ure, razporejeno skozi 77 več dni. Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Začnite s skupinskim pogovorom o biotski raznovrstnosti in pomenu zaščite živali. Predstavite grško želvo s slikami in kratko zgodbo. IZVEDBA 2 Raziskovanje in znanje: 30 min Prikažite kratek dokumentarni film o želvah. Berite zgodbe in listajte slikanice in enciklopedije o želvah. Igrajte igro »Poišči in prenesi majhne živali« s peskom, kuhinjskimi prijemalkami in skledami, da simulirate habitate želv: Povežite različna Če v vrtcu nimate peskovnika, veliko plitvo skledo razvojna področja napolnite s peskom. V pesek skrijte majhne plastične živali (po otrok s temo želve. možnosti želve in druga bitja, ki jih najdete v habitatih želv). Okoli posode postavite več skled. GreenComp Otroke zberite okoli posode in jim razložite, da se bodo igrali igro iskanja in reševanja majhnih živali, Poosebljanje vrednot skritih v pesku, tako kot želve iščejo hrano ali trajnostnosti varujejo svoja jajca. Sprejemanje Pokažite, kako s kuhinjskimi prijemalkami previdno celovitosti v poberete majhne živali in jih položite v sklede. trajnostnosti Po potrebi otroke razdelite v majhne skupine in zagotovite, da ima vsak otrok par prijemalk. Otrokom dovolite, da izmenično s prijemalkami iščejo in prenašajo majhne živali iz peska v sklede. Spodbujajte jih, naj delajo nežno in previdno ter posnemajo previdne gibe, ki jih želve uporabljajo v svojem naravnem okolju. 3 Likovna dejavnost: 30 min Iz plastelina ustvarite modele želv. Okrasite oklepe želv s kolažnimi materiali. Z interaktivnim plakatom razložite življenjski cikel želve. 78 Korak za korakom 4 Gradbena dejavnost: 20 min Zgradite oklep želve, ki je njena hiša, iz kock in drugih gradbenih materialov. 5 Priprava na branje in pisanje: 20 min Preberite knjige in revije o želvah. IZVEDBA Igrajte igre poimenovanja in prepoznavanja s slikami in besedami. 6 Igranje družabnih iger: 30 min Organizirajte družabno igro, povezano z želvami. Krmarite po igri labirinta »Pot do solate.« Poiščite Ustvarite svoje želvji labirint na internetu ali ustvarite svojega. družabne igre, Telesne aktivnosti: 20 min 7 povezane z želvami. Zapojte in zaplešite na »La bella tartaruga.« Igrajte igro »Zajček in želva« za spodbujanje gibanja in telesne dejavnosti: Viri Izberite odprt prostor, kjer imajo otroci dovolj prostora za varno tekanje in gibanje. Označite štartno in ciljno črto s stožci, trakom ali Pesem La bella tartaruga drugimi vidnimi oznakami. Otrokom razložite koncept igre in poudarite razliko v hitrosti med zajci in želvami. Zberite otroke na štartni liniji in jim razložite pravila igre. Pojasnite, da bodo nekateri otroci igrali vlogo zajcev, drugi pa želv. Zajci lahko hitro tečejo, medtem ko se želve premikajo počasi in enakomerno. Pokažite gibanje za vsako vlogo. Otroke razdelite v dve skupini in zagotovite enakomerno mešanico zajcev in želv. Ko otroci pridejo na cilj, naj zamenjajo vloge in odigrajo še en krog, tako da lahko vsakdo izkusi obe vlogi. 8 Zaključek: 10 min Preglejte, kaj ste se naučili o želvah in biotski raznovrstnosti. Spodbujajte otroke, da delijo svojo najljubšo dejavnost in nekaj novega, kar so se naučili. 79 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... PRIPRAVA MEDU Bojana Cvijak in Gordana Novosel, vrtec Zvončić, Ozalj, Hrvaška Kratek pregled S to dejavnostjo otroke seznanimo s postopkom pridelave medu in pomenom čebel za naš ekosistem. Dejavnost vključuje nabiranje sestavin, sledenje receptu, opazovanje procesa pridelave medu in pokušino končnega izdelka. Ključne besede: trajnostnost, čebele, med, biotska raznovrstnost, ekosistem, prehrana, sodelovanje Materiali Učni cilji Svež regrat Razumeti vlogo čebel v ekosistemu in njihov pomen pri 1 Voda pridelavi hrane. Sladkor Naučiti se osnovnega postopka pridelave medu. 2 Limonine rezine Širok lonec Žlica za mešanje 3 Razviti sposobnost opazovanja in sledenja navodilom. Merilne skodelice Kartice z recepti Krepiti sodelovanje in timsko delo med otroki. 4 Kozarci za shranjevanje medu Etikete in markerji za 5 Spodbuditi spoštovanje naravne hrane in zdravih prehranjevalnih navad. kozarce Izobraževalno gradivo na temo čebel (knjige, plakati itd.) Trajanje 1 dan 81 Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Začnite s pogovorom o čebelah in njihovi vlogi v ekosistemu. Obiščite lokalno čebelarstvo. Pokažite slike in preberite zgodbo o čebelah. Pojasnite dejavnost pridelave medu in kaj bodo otroci IZVEDBA počeli. Izlet na travnik: 30 min 2 Peljite otroke na bližnji travnik ali vrt. Otroci naj nabirajo regratove cvetove. Pogovarjajte se o pomenu rož in čebel, medtem ko jih trgajo. Spodbujajte aktivno učenje in spoštovanje Priprava sestavin: 20 min 3 Vrnite se v vrtec ali kuhinjo. narave. Regrat operite in pripravite sestavine. Odmerite potrebno količino vode, sladkorja in rezin limone: 2 skodelici svežega regrata (naj bo brez GreenComp pesticidov in temeljito opran), 4 skodelice vode, 2 skodelici sladkorja, 1 limona, narezana na tanke Poosebljenje vrednot rezine. trajnostnosti Sprejemanje Priprava medu: 40 min 4 celovitosti v Zberite otroke za veliko mizo ali v kuhinji. Sledite trajnostnosti receptu za kombiniranje sestavin v velikem loncu: V večji lonec dodamo regratove cvetne liste in vodo. Na srednje močnem ognju zavrite vodo. Ko zavre, zmanjšajte ogenj in pustite vreti približno 30 minut. Potem odstavite lonec z ognja. Mešanico precedite skozi fino mrežasto cedilo ali gazo v drug večji lonec ali skledo, da odstranite regratove cvetne liste. Iz cvetnih listov iztisnite čim več tekočine. Precejeno tekočino vrnite v velik lonec. V lonec dodajte sladkor in rezine limone. Dobro premešajte, da se sladkor povsem raztopi. Vsak otrok naj izmenično dodaja sestavine in meša. Nadzirajte proces segrevanja in razložite varnostna pravila. 82 IZVEDBA Korak za korakom Sodelujte z lokalnimi čebelarji. Kuhanje medu: 1–2 uri 5 Mešanico ponovno zavrite, nato pa ogenj zmanjšajte na srednje nizko. Pustite odkrito vreti približno 1–2 uri, občasno Viri premešajte. Zmes se mora zgostiti do sirupa. Medtem ko se med kuha, vključite otroke v pogovor o V lokalni knjižnici tem, kaj vidijo in vonjajo. poiščite knjige o medu Pokažite jim slike ali video posnetke čebel, ki in čebelah. pridelujejo med. Postavljajte vprašanja, da okrepite njihovo razumevanje procesa. 6 Pokušina: 20 min Ko je med pripravljen, ga pustimo, da se ohladi. Dajte vsakemu otroku okusiti malo med, ki so ga pripravili. Spodbudite jih, naj opišejo okus in kako se počutijo glede dejavnosti. 7 Zaključna dejavnost: 15 min Otroci naj pomagajo nalepiti nalepke in okrasiti kozarce za domov. Preglejte ključne točke o čebelah in trajnostnosti. 83 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... SEMINAR GREENCOMP ZA PEDAGOŠKE TIME Marie Kniest in Annika Rickard, K&R Education, Malmö, Švedska Kratek pregled Namen tega seminarja je predšolskim vzgojiteljem predstaviti okvir GreenComp, ki ga je razvilo Skupno raziskovalno središče (JRC), služba Evropske komisije za znanost in znanje. Udeleženci raziskujejo, kako vključiti kompetence trajnostnega razvoja v svoje prakse poučevanja in spodbujati trajnostne vrednote med otroki. Ključne besede: okvir GreenComp, trajnostnost, predšolska vzgoja, trajnostne kompetence, strokovni razvoj Materiali Učni cilji Kopije pregleda okvira Razumeti okvir GreenComp in njegov pomen za 1 GreenComp predšolsko vzgojo. Veliki listi papirja ali tabele 2 Ozavestiti štirih področja in dvanajst kompetenc okvira GreenComp. Markerji Post-it lističi Sodelovati s kolegi, da bi preučili načine za 3 Pisala in zvezki za implementacijo teh kompetenc v predšolske dejavnosti. udeležence Projektor in platno za Razviti praktične strategije za spodbujanje vrednot 4 trajnostnosti v zgodnjem otroštvu. predstavitev Fotoaparat ali pametni telefon za fotografiranje skupinskega dela Trajanje 90 min 85 Korak za korakom 1 Uvod: 10 min Podajte kratek pregled okvira GreenComp in njegovega pomena pri poučevanju trajnostnega razvoja v predšolski vzgoji. IZVEDBA 2 Predstavitev GreenCompa: 20 min Pojasnite štiri področja okvira: Poosebljanje vrednot trajnostnosti Sprejemanje celovitosti v trajnostnosti Zamišljanje trajnostnih prihodnosti Delovanje za trajnostnost Pogovorite se o treh kompetencah za vsako področje Razmislite o pomenu s primeri in opisi. Sestava skupine in navodila: 10 min zgodnjem otroštvu. Udeležence razdelite v štiri mešane skupine, pri čemer 3 trajnostnega učenja v zagotovite raznolikost v smislu ozadja in izkušenj. Vsaki skupini dodelite eno od štirih področij okvira Viri GreenComp. Vsaki skupini razdelite lističe in markerje. Okvir GreenComp je na voljo v 24 jezikih. Skupinska aktivnost: 30 min 4 Vsaka skupina razpravlja o svojem dodeljenem področju in se osredotoča na naslednja vprašanja: Katere kompetence na tem področju po vašem mnenju že obravnavate v vašem vrtcu? Kako trenutno izvajate te kompetence pri delu z otroki? Katere nove strategije lahko razvijete za boljšo integracijo teh kompetenc? Skupine napišejo svoje odgovore na samolepljive lističe in jih pritrdijo na plakate. 5 Skupinske predstavitve: 20 min Vsaka skupina predstavi svoje ugotovitve, pri čemer izpostavi ključne točke in nove zamisli. Spodbujajte vprašanja in razprave po vsaki predstavitvi. 86 MOJE UGOTOVITVE Ustreznost: To želim poskusiti, ker ... Potrebujem pomoč pri ... Za ta del imam v mislih drugo rešitev ... 05 B A R V A N K E 05 ENA TONA RECIKLIRANEGA PAPIRJA REŠI 17 DREVES. ZEMLJA SE SMEJE Z ROŽAMI. NE LE DREVESA, TUDI OTROCI RASTEJO V GOZDU. POSKRBI ZA PLANET ZEMLJO IN ONA BO POSKRBELA ZATE. KJER JE VELIKO, VZEMI MALO. KJER JE MALO, NE VZEMI NIČESAR. NAJBOLJŠI ČAS ZA SAJENJE DREVESA JE BIL PRED 20 LETI. DRUGI NAJBOLJŠI ČAS JE ZDAJ. ZEMLJE NE PODEDUJEMO OD NAŠIH PREDNIKOV; SPOSODIMO SI JO OD SVOJIH OTROK. 06 O P R O J E K T U S U P E R H E R O L A B 06 O PROJEKTU SUPERHERO LAB O t r o c i k o t z n a n s t v e n i k i z a r a z i s k o v a n j e t r a j n o s t n o s t i Projekt Superhero Lab je mednarodno partnerstvo Erasmus+, ki združuje organizacije iz Litve, Švedske, Nemčije, Avstrije, Slovenije in Grčije. Partnerji smo se povezali v ideji, da se otroci o trajnostnosti najbolje učijo s praktičnimi dejavnostmi, ki omogočajo raziskovanje in izkustveno ukvarjanje s to temo. Vendar pa spodbujanje trajnostnosti ne zadeva samo otrok; prav tako zahteva, da predšolske time podpiramo z viri in priložnostmi za raziskovanje trajnostnega izobraževanja. V okviru projekta Superhero Lab ustvarjamo materiale in učne izkušnje, da bi pedagoške time okrepili za poučevanje trajnostnega razvoja v vrtcih. Partnerji: Die Brücke, nevladna organizacija za usposabljanje pedagoških timov v vrtcih iz Nemčije; Primera - Zentrum für pädagogische Fortbildung Wien, združenje za usposabljanje učiteljev iz Avstrije; GoINNO, zasebni zavod za profesionalni razvoj učiteljev na področju naravoslovja iz Slovenije; K&R Education, organizacija za usposabljanje pedagoških timov iz Švedske; E-School, akreditirani ponudnik poklicnega izobraževanja in usposabljanja iz Grčije; Šiauliai, občina iz Litve; Ziedelis, vrtec iz Litve. Pridruženi vrtci: Zwergenland (Nemčija), Schmetterling (Avstrija), Solkan (Slovenija), vrtec št. 21 v Larisi (Grčija), vrtec Stefanovouno (Grčija), vrtec Rockaden Landskrona (Švedska). 97 1 Priročnik dobrih praks REZULTATI za učenje o trajnostnosti PROJEKTA To je priročnik, ki ga trenutno berete. Ustvarili so ga pedagoški timi v vrtcih, da bi ponudili preizkušene, praktične napotke o vključevanju trajnostnosti v predšolsko vzgojo. 2 3 Zbirka praktičnih Možnosti mednarodnega poskusov usposabljanja Ta vir vključuje vrsto Superhero lab ponuja mednarodna eksperimentov, zasnovanih za usposabljanja, spletne seminarje in otroke, stare od 4 do 6 let. konference za predšolske Vsebujejo tudi video navodila in pedagoge za izmenjavo dobrih učne načrte za predšolske time. praks, razvoj eksperimentov in Otroke aktivno vključujemo v spodbujanje izobraževanja o znanstveno raziskovanje in jih ne trajnostnosti na predšolski stopnji obravnavamo kot pasivne po vsej Evropi. opazovalce demonstracij. Pridružite se nam www.superherolab.eu FB skupina Erasmus Kindergartens »Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.« www.superherolab.eu