Mateja Hočevar Gregorič, Osnovna šola Šempas PRAVOPIS IN SLOVNICA OKOLI NAS ^ Znanje pravopisa in slovnice lahko utrjujemo tudi na zabaven način. Učence usmerimo v popravljanje pravopisnih in slovničnih napak, najdenih v časopisih, vabilih, na letakih itd., ki so jim kot naloga ponujene v e-učilnici, hkrati pa jih povabimo k samostojnemu iskanju podobnih primerov. ^DIDAKTIČNI IZ(OD)ZIVI auiiina \.«iiki začetnica ^^laterni jezik trn &a Uvod Pri pouku učenci včasih podvomijo v uporabnost znanja, ki ga pridobivajo pri slovenščini. Kadar je snov zahtevnejša ali učencem dolgočasna, se pogosto vprašajo Kdaj/kje bom pa to potreboval v življenju?. Učitelji se zato trudimo snov osmisliti, predvsem pa učencem pokazati, da se ne učijo samo zaradi ocen, ampak da je v vsaki snovi lahko kaj (življenjsko) uporabnega. Pravopis in slovnica v učnih načrtih Slovenci menda ne znamo kaj dosti pravopisa, čeprav ga je že v osnovni šoli v učnem načrtu kar precej. Učni načrt iz leta 1998 je poskrbel za poglavja iz pravopisa v vseh letih šolanja. Za tretje triletje je to lepo razvidno med drugim iz izobraževalnih ciljev (UN 2002: 73) in standardov znanja (ibid. 121). V Posodobljenem učnem načrtu (PUN 2011) je ta del še konkretnejši. PUN govori o pravopisni zmožnosti, ki jo učenec pokaže na več načinov. Vse to kaže, da bi ob koncu osnovne šole vsak učenec že s temeljnim znanjem moral usvojiti tudi velik del pravopisnega znanja. Učnemu načrtu seveda sledijo tudi veljavni učbeniki in delovni zvezki z ustreznimi enotami, vajami in dodatnimi nalogami, učitelji pa poskrbimo še za utrjevanje naučenega. Rezultati pa vseeno niso takšni, kot bi si želeli. Podobno je seveda tudi s slovničnim znanjem. Zdi se, da učenci usvojijo pravila, ne znajo pa tega prenesti v rabo. Slovnični testi so lahko rešeni brezhibno, v pisnem sestavku pa se bodo pojavljale napake pri snovi, za katero je učenec v pisnem preizkusu znanja dokazal odlično znanje. Mateja Hočevar Gregorič, PRAVOPIS IN SLOVNICA OKOLI NAS 27 Pravopis in slovnica v vsakdanjem življenju V drugi polovici šolskega leta 2010/11 sem se odločila, da z devetošolci (3. nivo) poskusim osmisliti pridobljeno pravopisno in slovnično znanje s tem, da se ozremo/ozrejo okrog sebe. Sama namreč zelo pogosto opažam pravopisne in slovnične napake na plakatih, v vabilih, napisih na javnih zgradbah, trgovinah, v reklamah itd., slišim jih tudi na lokalnem radiu. PUN-a sicer takrat še nismo imeli, je pa v njem kot zmožnost, ki naj bi jo imel učenec po končanem tretjem triletju, zapisano tudi, da »prepozna svoje in tuje pravopisne napake ter jih odpravi« (ibid. 91). Torej smo bili z mojimi devetošolci na pravi poti že tedaj ... Pripravila sem e-učilnico, v kateri sem redno objavljala pravopisno ali slovnično nepravilne primere, ki sem jih našla zapisane kje v svoji okolici. Naloga učencev je bila, da čim prej odgovorijo na vprašanje, kaj je narobe, večinoma pa sem želela tudi utemeljitev popravka. Odgovarjali so na forumu, ki je bil odprt za vse, veljalo pa je pravilo prvega. Za sodelovanje sem obljubila »plus«, ki naj bi bil upoštevan pri zaključevanju, če bi bilo to potrebno. Nekajkrat sem objavila tudi primere s pravorečnimi napakami, ki sem jih slišala na lokalnem radiu, pa se to ni preveč obneslo. Prvič zato, ker sem do trenutka, ko sem imela možnost slišano zapisati, že pozabila, kako natančno se je besedilo glasilo, drugič zato, ker učenci v osnovni šoli niso vešči zapisovanja in preverjanja kvalitete in kvantitete samoglasnikov, prav pri tem pa je bilo na lokalnem radiu največ napak. Zanimivo je bilo, da so učenci mojim vprašanjem vestno sledili. Če nisem vsak teden dodala vsaj enega, so me že spraševali, zakaj se ne oglasim. Pri tem so tudi sami postajali pozorni na pravopisno in slovnično »dogajanje« okoli sebe, zato sem naknadno v e-učilnici ponudila še poglavje, v katerega so vpisovali primere, ki so jih opazili oni. Na ta vprašanja (teh je bilo seveda manj kot mojih) so najprej skušali odgovoriti učenci, če ni bilo (pravilnega) odgovora ali (pravilne) razlage, sem se vključila v razpravo jaz. Od januarja pa do začetka junija, ko sem zaradi preobilice drugega dela prenehala vpisovati primere, smo rešili 23 mojih vprašanj in 9 vprašanj učencev. Skrbela sem, da sem postavljala vprašanja, ki so jim bili učenci kos, torej taka, ki so se nanašala na že predelano snov. Seveda pravilnega odgovora nisem dobila vedno po prvem poskusu, a učenci niso obupali. V začetku se je za sodelovanje odločila peščica učencev, čez čas pa so se jim pridružili sošolci. Sodelovanje ni bilo obvezno, kljub temu so se na forumu oglašali na koncu skoraj vsi. Primeri Verjetno je najbolj smiselno, da naše delo predstavim z nekaj naključnimi primeri iz naše e-učilnice. Zaradi varovanja osebnih podatkov otrok sem na mestih, na katerih se pojavljajo celotna imena, ta okrajšala z začetnicami. Sicer sem za prikaz pustila obliko foruma, ker se mi zdi najbolj povedna. 28 SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2012 XV. letnik, številka 1 1. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 3. januar 2011, 20:58 Pred kratkim so po Novi Gorici viseli plakati, ki so vabili na LATINSKO-AMERIŠKO PUSTOLOVŠČINO. Kaj je narobe s to besedno zvezo?_ Odg: 1. vprašanje od I. S. L. - torek, 4. januar 2011, 17:33_ Če je mišljeno kot Latinska Amerika, kar je skoraj vsa Amerika razen ZDA, potem naj bi bilo prav tako: latinskoameriška pustolovščina (skupaj). Iztok Odg: 1. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - torek, 4. januar 2011, 19:21_ Super, res gre za podredno zloženko. Plus je tvoj! 5. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - četrtek, 20. januar 2011, 15:56_ V našem največjem nakupovalnem centru je v zgornji etaži Sončni studio Moj fit. Čeprav smo že krepko v januarju, studio še vedno opozarja s plakatom: DECEMBERSKI POPUSTI KOZMETIKE Se boste odzvali? Odg: 5. vprašanje od D. K.- četrtek, 20. januar 2011, 16:20_ Zdi se mi, da je -e- preveč: Decembrski popusti kozmetike. Dunja_ Odg: 5. vprašanje od D. K. - četrtek, 20. januar 2011, 18:30 No, še bolje bi bilo, če bi pisalo: Januarski popusti kozmetike._ Odg: 5. vprašanje _od Mateja Hočevar Gregorič - četrtek, 20. januar 2011, 20:33_ Strinjam se z obojim. Seveda sem najprej imela v mislih odvečni e, ki predstavlja polglasnik pred r-jem, je pa tudi res, da bi v Sončnem studiu lahko sledili koledarju ... _Še en plus._ Včasih smo za rešitev potrebovali malo več časa. 13. vprašanje _od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 7. marec 2011, 08:19_ Nad Celjem je majhno smučišče Celjska koča. Za popoldansko ali nočno smuko je idealno, za tiste, ki pa čakamo smučarje, je idealna restavracija ... In seveda cenik. Takole pravijo: Storitev za katero niste prejeti računa, Vam ni potrebno plačati. Tudi vljudnostna velika začetnica pri osebnem zaimku ne odtehta ostalih slovničnih oz. pravopisnih _napak. Katerih?_ Odg: 13. vprašanje od R. W. - petek, 4. marec 2011, 19:16 Storitve za katero niste prejeli računa, Vam ni potrebno plačati. Vprašamo se, česa ni potrebno plačati. Jaz bi poved sicer sestavila čisto drugače._ Odg: 13. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 7. marec 2011, 08:20 Remorina, en del si odlično rešila. Pa vendar v povedi manjka še nekaj. Morda vejica? Mateja Hočevar Gregorič, PRAVOPIS IN SLOVNICA OKOLI NAS 29 Odg: 13. vprašanje od R. W. - petek, 11. marec 2011, 14:43_ Storitve, za katero niste prejeli računa, Vam ni potrebno plačati. Odg: 13. vprašanje _od Mateja Hočevar Gregorič - petek, 11. marec 2011, 19:30_ _!!! Še tole: Slovenski pravopis namesto potrebno plačati svetuje treba plačati._ Pri iskanju napak smo bili neusmiljeni (tudi če je bil naveden lektor - njegovo ime sem tu okrajšala), učenci so jih iskali tudi v šolskih vabilih, na šolski spletni strani ... (To sicer ni bilo najbolj zaželeno, a nujno). 21. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - petek, 15. april 2011, 13:41 Na mizi v zbornici sem opazila revijo Iučitelj, ki jo izdaja izobraževalni zavod SVAROG. V kolofonu sem odkrila celo lektorico, tj. ga. M. K. C., na naslovnici pa opozorilo na članek Komunikacija z avtističnimi otroci s sliko in zvokom. Na str. 10 nas res pričaka članek z naslovom Ipad kot pripomoček za komunikacijo z avtističnimi otroci. Pa to še ni vse. Sredi članka najdemo poved: /.../ ter drugi izobraževalni programi, ki niso specifični za avtistične otroke, ponujajo širok spekter komunikacije med odraslimi in otroci, trdno in stabilno vizualno okolje /.../ in malo naprej celo: Avtistični otroki pogosto niso sposobni uporabiti in razumeti jezika zaradi razvojne nezmožnosti /.../ Presodite sami. Odg: 21. vprašanje od E. B. - petek, 15. april 2011, 15:23_ Komunikacija z avtističnimi otroki, s sliko in zvokom. Ipad kot pripomoček za komunikacijo z avtističnimi otroki. ter drugi izobraževalni programi, ki niso specifični za avtistične otroke, ponujajo širok spekter komunikacije med odraslimi in otroki, trdno in stabilno vizualno okolje Avtistični otroci pogosto niso sposobni uporabiti in razumeti jezika zaradi razvojne nezmožnosti. Eva Odg: 21. vprašanje _od Mateja Hočevar Gregorič - petek, 15. april 2011, 19:04_ To, Eva, odkrila si prav vse napake! Torej boste z OŠ Šempas vendarle nekaj odnesli - vsaj samostalnik _otrok znate sklanjati ..._ Včasih je bilo pri enem primeru dela skoraj za ves razred. 16. vprašanje _od Mateja Hočevar Gregorič - četrtek, 17. marec 2011, 18:20_ Danes, 17. marca 2011, smo na šoli poslušali koncert GM. Bilo je zelo prijetno, vsaj meni, fantje so se z glasbo potrudili, malo manj pa z jezikom filma. Bil je sicer nemi film, a so mu dodali komentarje. Le zakaj jih niso dali komu v pregled? Nekaj cvetk od tam: 1. to je zgodba o njegovemu bogatemu sosedu 2. Poglej kakšno je carsko življenje! 3. pa še nisem jedel... 4. podeželjska miš 5. prihaja čreda napasti in osvoboditi jetnika 6. ne čakajo, dabi plen prenesli v tabor Šest primerov - šest različnih napak. Lahko se jih lotite po vrsti ali izberete posamezne. Dela je dovolj. 30 SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2012 XV. letnik, številka 1 Odg: 16. vprašanje od D. K. - petek, 18. marec 2011, 13:53 1. to je zgodba o njegovem bogatem sosedu 2. Poglej, kakšno je carsko življenje! ostale primere prepustim ostalim ... Odg: 16. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 21. marec 2011, 18:29 Dunja, odličen začetek! Poskrbi pa, da ne boš ti naredila novih napak. Velika začetnica , nestičnost pri treh pikah? Odg: 16. Vprašanje od K. L. - nedelja, 20. marec 2011, 12:27 6. ne čakajo, da bi plen prenesli v tabor Odg: 16. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 21. marec 2011, 18:30 Keri, res je! Odg: 16. vprašanje od S. G. - nedelja, 20. marec 2011, 18:10 5. čreda prihaja napadati in osvoboditi jetnika Bomo vidli, če bo kaj prow =) Odg: 16. vprašanje od S. G. - ponedeljek, 21. marec 2011, 18:24 Pa še ni podeželjska miš, ampak podeželska miš - brez j. Odg: 16. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 21. marec 2011, 18:32 Podeželska miš. To pa je res! Odg: 16. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 21. marec 2011, 18:31 Tole ne bo držalo! Pomisli malo: uporabljen je glagol prihajati, ta pa pomeni gibanje ... Bo zdaj šlo? Pa ne pozabi na knjižni jezik!!! Odg: 16. vprašanje od I. S. L.- ponedeljek, 28. marec 2011, 20:00 3. Nisem še jedel ... Odg: 16. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - sreda, 30. marec 2011, 14:40 Ne, besedni red ni toliko moteč. Nekaj je narobe s stičnostjo ločil ... Odg: 16. vprašanje od I. S. L. - ponedeljek, 4. april 2011, 19:55 pa še nisem jedel ... (mora biti presledek) Odg: 16. vprašanje od Mateja Hočevar Gregorič - ponedeljek, 4. april 2011, 21:43 To pa drži. Pri odgovorih učencev sem pogosto opažala, da so hitro prepoznali pravopisne ali slovnične napake, vendar so nato v svojem odgovoru naredili nove napake. Pozabljali so na velike začetnice, končna ločila, levostičnost npr. vejice itd., pogosto so uporabljali pogovorni jezik ali celo sleng. Menim, da Mateja Hočevar Gregorič, PRAVOPIS IN SLOVNICA OKOLI NAS 31 je to mogoče delno pripisati površnosti, mnogo bolj pa dejstvu, da imajo otroci občutek, da je na forumu dovoljeno sporazumevanje v neknjižnem jeziku. Sama sem bila pogosto preveč navdušena nad tem, kako dobro so prepoznavali tuje napake, da sem jim morda preblago poočitala in popravila njihove. Za konec še en primer izmed tistih, ki so jih odkrili učenci. malo delo od Š. G. - sobota, 9. april 2011, 13:56_ V tem tednu smo prejeli po pošti številne reklamne oglase (za referendum in proti referendumu). V oglasu PROTI MALEMU DELU se je po mojem mnenju pojavila napaka že na naslovnici: MALO DELO ali ste prepričani? Zame je to narobe, ker manjka vejica,saj poved ne prikazuje odločitve med dvema stvarema._ Odg: malo delo od Mateja Hočevar Gregorič - torek, 12. april 2011, 19:20_ Špela, se strinjam. Sama bi vmes postavila celo pomišljaj, ki bi bil še malo močnejše ločilo kot vejica. Dobro opazuješ!_ Upam, da je iz primerov razvidno, da smo se ob našem iskanju napak in oglašanju na forumu veliko naučili in se hkrati zabavali. Zadovoljna sem, ker sem učence naučila opazovati jezik okrog nas. Še v juniju so mi ustno sporočali, kaj vse so še odkrili, čeprav za delo v e-učilnici nisem več našla časa. Mogoče so spoznali, da je znanje pravopisa in slovnice potrebno tudi za vsakdanjost in da nam ne sme biti vseeno, kako so napisana besedila okrog nas. npovzetek _ Devetošolcem sem v e-učilnici poskusno ponudila pravopisno oz. slovnično »popravljalnim«. V vsakdanjem življenju sem poiskala pravopisne in slovnično napačno zapisane primere in jih kot nalogo ponudila učencem. Ti so na forumu (skupaj) iskali rešitve in pisali mnenja, kasneje pa je tudi njih zamikalo, da so se ozrli okoli sebe, in našli marsikaj, kar je spadalo v našo e-učilnico. Ob delu smo se zabavali in hkrati z opazovanjem prepoznavali pravopisne in jezikovne napake v svojih in tujih besedilih, jih odpravljali in utemeljevali popravke. ^ Viri • Učni načrt: program osnovnošolskega izobraževanja. Slovenščina, 2002, Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo. • Učni načrt. Program osnovna šola. Slovenščina (Elektronski vir). 2011, Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.