Neodrešena domovina. —r Na zadnjem zborovanju delegatov ,,Zveze jugoslovanskih učit. društev1' v Trstu je poročal za šolsko-politični odsek tov. Fr. Mennolja in je bilo sprejetih vee za šolstvo in ueiteljstvo v zasedenem ozemlju prav važnih predlogov: 1. Šolstvo v zasedenem ozemlju. Vzpostavijo naj se takoj, kjer so pogoji dani, Ijudske, obrtne, kmetijske in srednje šole. Nemudoma pa naj se odprejo vse slovenske in hrvatske šole, ki so obstojale pred okupacijo, in pozove naj se ueiteljstvo na svoja inesta, bodisi iz internacije ali pa izza meje. Interniranemu in pregnanemu unteljstvu naj se takoj izplaeajo vsi službeni zastanki. (Slučaji: Maslu Alfonz, Orlek (Sežana), Opašic Anton, Pazin, i. dr.) Protestiramo proti ustanovitvi učiteljišča v Tolminu in gimnazije v Idriji, kakor tudi proti njih notranji nreditvi. Vsem ueencem naj se vštejejo kot pravoveljavne vse dosedanje studije izven premirne črte, ako se vrnejo na domače Ijudske in srednje šole, ker so bili prisiljeni obiskovati tuje zavode, zaradi begunst\'a, aii zaradi vojnih razmer in pomanjkanja na srednjih šolah v domovini. Ob tej tocki je stala delegacija na stališču, da je treba zavzeti pri tem vprašanju jasno siner in s tem pokazati, da smo kulturen element. 2. Nadzorstvo šol. Vzpostavijo naj se zopet vsi okrajni in deželni šolski sveti s primernim zastopstvora učiteljstva in prebivalstva po vedno veljavnib zakouih. Protestiramo proti nastavljaoju jezikovno in strokovno nesposobnih nadKornikov. 3. Nastavljanje učiteljstva. Protestiramo proti nameščenju neusposobljenih učileljev, ki nimajo zakonite predizobrazbe. 4. Šolske knjige. Protestiramo proti Ietos vpeljanim ljudskošolskim berilom (De Micheli), ker ne odgovarjajo niti približno nacelom inodemega solstva. Zahtevamo, da se uredijo nove nene knjige, odgovarjajoče vsem tem zahlevam. 5. Poučevanje itJilijanščine. Ugovarjamo proti obligntni vpeljavi ilalijan&kega jezika na ijudskih šolah, kjer se ni že preje poučeval kak tuj jezik. Morebituo poueevanje italijanščine naljudskili šolah naj se poveri izključno le kvalifioiratieinn, domačemu učitelju proti primernemu piaoilu. (5 Pukojnine in shižbena doba. Do popolne pokojniue imej pravico vse učiteljstvo s 35-letiiim službovanjem in s 57-Ietno starostno dobo. Pravico do delne pokojnine imej uciteljstvo z 10-letnim službovanjem. V službi oslabelim ucileljem naj sc ia pravica pri/.na že s 30letno službeno dobo. Zahtevamo, da se začasnim ueiteljem in suplentom všteje v službeno dobo ves cas vojaškegu službovanja od mature sem, in tudi onim, ki niso v dobi iniru ulegnili biti pravoiasno nameščeni, ker niso proslovoljno prekinili, oziroma ne začeli svojega učiteljevanja. (Slučaj: F. Sancin, Katinara.) 7. Stik z italijanskim učiteljstvom. .,Zveza'% je pripravljena sodeiovati v stanovskih in gmotnih vprašanjih z italijanskim učiteljstvom. 8. Šolske tiskovine. ..Zveza je" predlagala, da se uvedejo novo šolske tiskovine in uradno poslovanje .sele s šolskim letom 1920—21. 9. Uvoz znanstvenih in literarnih spisov. ,,Zveza" nujno prosi, da se odpro meje vsem spisom znanslvene in literarne vsebine. — Del. Rakovšček predlaga, da bi se dovolil uvoz knjig iz Jugoslavije, a sprejet je bil odsekov predlog, ker je bolj obširen. — Po poročilu šolsko-politiškega odseka je prešla delegacija na željo hrv. tovarišev, ki so morali odpotovaii, nekoliko točk dnevnega reda in je dolocila enoglasno, naj se vrši bodoče delegacijsko zborovanje meseca avgusta zopet v Trstu ker so tu dani najboljši pogoji za nemoteno in uspešno delo. — r Štrajk v Trstu. 13. t. m. je končal veliki, enajst dni trajajoči štrajk tržaških občinskib nameščencev in uslužbencev vseh kategorij. Došlo je med vlado in namesčenci do koncnega sporazuma. Vlada je bila prisiljena postaviti za izboljšanje plač v pioiačun za 1. 1920 znesek 13 milijonov lir. — Pouk se zopet vrši od 13. t. m. nemoteno po vseli šolah v mestu in okolici.