Oznaka poročila: ARRS-RPROG-ZP-2015/29 чдар ssras ii ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROGRAMA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROGRAMU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem programu Šifra programa P5-0337 Naslov programa Pravni izzivi informacijske družbe Legal challenges of the information society Vodja programa 11555 Bojan Bugarič Obseg raziskovalnih ur (vključno s povečanjem financiranja v letu 2014) 15378 Cenovni razred Trajanje programa 01.2009 - 12.2014 Izvajalci raziskovalnega programa (javne raziskovalne organizacije - JRO in/ali RO s koncesijo) H,_o Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti v 1608 . . ... Ljubljani Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 5 DRUŽBOSLOVJE 5.05 Pravo Družbenoekonomski cilj Družbene vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz SUF) Raziskovalno področje po šifrantu FOS 5 Družbene vede 5.05 Pravo B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROGRAMA 2.Povzetek raziskovalnega programa1 SLO_ V sodobni informacijski družbi ustvarjanje, posredovanje in upravljanje z informacijami vse pomembnejša ekonomska in kulturna dejavnost. Poenostavljeno komuniciranje na daljavo, hipna dostopnost najrazličnejših informacij in interaktivni vmesniki uporabniških storitev odpravljajo nekatere temeljne tehnološke ovire, ki so tisočletja narekovale značilnosti določenih družbenih razmerij, ki jih ureja pravo. Novim okoliščinam porajajoče se informacijske družbe se mora prilagoditi tudi pravna ureditev. Prva faza prilagajanja prava novemu tehnološkemu in informacijskemu okolju elektronskih komunikacij je obsegala reševanje problemov, ki so se pojavili ob soočenju starih pravnih norm z novimi tehnološkimi okoliščinami. Prevladujoči normativni pristop je bila uporaba vsebinske analogije in širitev obstoječih pravnih konceptov na nove tehnologije (npr. izenačitev elektronske in pisne oblike dokumentov in podpisov ter elektronske in mehanske reprodukcije). Proces prilagajanja prava novim okoliščinam informacijske družbe s tem nikakor še ni zaključen. Mogoče je identificirati tri sklope novih izzivov, s katerimi se bo morala pravna ureditev še soočiti in ki so tudi predmet raziskovalnega programa: 1. Znaten del potencialov uporabe informacijskih tehnologij v pravu še ni v celoti izkoriščen. Številne uradne postopke v javni upravi in pravosodju je z uporabo elektronskih komunikacij mogoče poenostaviti za uporabo in tako bolj približati državljanom. Omogočiti je mogoče širšo in enostavnejšo dostopnost do različnih elektronskih registrov pravic in pravnih dejstev ter do različnih uradnih in programskih gradiv, ki nastajajo v javnem sektorju. 2. Doslej sprejete pravne rešitve so pogosto izhajale iz (delno) napačnih predpostavk o nadaljnjem tehnološkem in ekonomskem razvoju ter načinih poslovanja, ki naj bi se na tej podlagi razvili. Urejanje na podlagi analogije s tradicionalnimi rešitvami tako ni več primerno, kadar je zaradi novih tehnologij prišlo do dejanskih sprememb, ki odpravljajo ratio legis stare ureditve. Pogosto je bilo npr. spregledano, da je bistvena značilnost novega informacijskega okolja težnja po prostem in nenadzorovanem pretoku vseh dobrin, ki jih je mogoče zapisati kot digitalno informacijo. 3. Pojavljajo se tudi nova pravna vprašanja, ki so lastna novemu tehnološkemu okolju in so pravno samo delno urejena ali prepuščena samoregulaciji ponudnikov storitev informacijske družbe. Pri tem je bilo doslej pogosto spregledano, da zaradi povečanega vpliva informacijske tehnologije na življenje vsakega posameznika pravna regulacija tega področja zadeva tudi vprašanja človekovih pravic in demokratičnega ustroja celotne družbe. ANG In the modern information society, the creation, communication and management of information are increasingly important economic and cultural activities. The simplicity of long distance communication, the instantaneous availability of a wide range of information and the interactive user interfaces of various customer service have eliminated certain fundamental technological barriers that have dictated for millennia the characteristics of social relations governed by law. Hence, the legal system must also adapt to the new realities of the emerging information society. The first phase of the law's adaptation to the new technological and informational environment of electronic communications consisted of providing solutions to the problems that have emerged when traditional legal norms faced the new technological circumstances. The prevailing normative approach was the use of analogy and the expansion of existing legal concepts to the new technologies (e.g. by equal treatment of electronic and written forms of documents and signatures and of electronic and mechanical reproduction). However, the process of adapting the legal order to new realities of the information society by no means complete. We can identify three wide sets of new challenges that the legal system will have to face and which are the subject of our research programme: 1. The wide potential for the use of information technologies in law has not yet been fully exploited. A number of formal procedures in public administration and justice can be simplified for use through the use of electronic communications and thus brought closer to the citizens. A wider and easier access to various electronic registers of rights and legal facts and to various official and program materials generated in the public sector can be enabled by means of electronic communications. 2. Numerous legal solutions adopted thus far have been based on (partially) incorrect assumptions about the further technological and economic development and the business methods that would develop on their basis. Regulation by analogy to the traditional solutions in no longer appropriate when new technologies have in fact eliminated the very rationale of the old legal regime. For instance, an often overlooked but essential feature of the new information environment is the tendency towards free and uncontrolled movement of all digital goods and services. 3. New legal issues also arise that are inherent to the new technological environment and are only partially regulated or left to the self-regulation of providers of information society services. What is often overlooked is that, due to the increased impact of information technology on the lives of each individual, legal regulation of this field also concerns the issues of human rights and of democratic structure of the society as a whole. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem programu, vključno s predloženim dopolnjenim programom dela v primeru povečanja financiranja raziskovalnega programa v letu 20142 SLO Raziskava je preučila vpliv naraščajoče uporabe informacijsko-komunikacijskih tehnologij (IKT) na vsebino pravne ureditve na naslednjih področjih: 1. Uporaba IKT kot orodja v pravu a) Uporaba IKT v upravnih in sodnih postopkih Dr. Bugarič je preučeval e-demokracije in e-uprave, kjer možnosti uporabe IKT še niso v celoti izkoriščene. Elektronska izvedba postopkov ni sama po sebi cilj, ampak le orodje, ki naj olajša dostop do storitev javnega sektorja. Informatizacija se mora prilagajati dejanskim potrebam in interesom ljudi, ter ustrezno upoštevati skupine prebivalstva, ki IKT ne uporabljajo. Dr. Podobnik in dr. Vlahek sta pripravljala podlage za vzpostavitev elektronske baze sodnih odločb s področja konkurenčnega prava, ki jo zahteva direktiva EU. Dr. Ude je preučeval vpliv spletnih baz sodne prakse z vidika nove ureditve revizije v civilnem postopku in ugotavlja, da lažja dostopnost sodnih odločb povečuje pomen sodne prakse pri interpretaciji zakonskih določb. Dr. Galič in dr. Kramberger Škerl sta obravnavala uporabo IKT pri izvedbi nekaterih procesnih dejanj v civilnem procesu ter mednarodna pristojnost in kolizijsko pravo EU za internetne kršitve zasebnosti in osebnostnih pravic b) Elektronski registri pravic in pravnih dejstev Dr. Juhart, dr. Vlahek in dr. Damjan so sodelovali pri raziskavi o evidentiranju stvarnih pravic na gospodarski javni infrastrukturi v spletnem registru in raziskavi o možnosti vzpostavitve enotnega elektronskega registra oziroma evidence pravnih režimov v prostoru. Cilj projekta je bila priprava strokovnih podlag za vzpostavitev enotne zbirke podatkov o pravnem stanju v prostoru, konkretno o javnopravnih omejitvah, ki so namenjene varovanju javnega interesa na specifičnih področjih. c) Uporaba elektronskih komunikacij v pravnem prometu in varstvo potrošnikov Elektronske komunikacijske tehnologije potrošnikom olajšujejo nabavo dobrin in storitev prek interneta, brez prisotnosti trgovca. Dr. Možina je preučeval sklepanje potrošniških pogodb z uporabo IKT in s tem povezana posebna pravila potrošniškega prava. Dr. Damjan je preučil pravice potrošnikov pri pogodbah o elektronski dobavi digitalnih vsebin, ki v slovenski in evropski zakonodaji še niso celovito urejene. Dr. Grilc se je ukvarjal s pravnimi vidiki nelojalne konkurence in varstva potrošnikov na internetu, zlasti z nekaterimi vprašanji zavajajočega oglaševanja na spletnih straneh, ki omogoča interakcijo z naslovniki oglasov. Dr. Kramberger Škerl in dr. Galič sta preučevala zlasti vprašanja mednarodne pristojnosti za reševanje potrošniških sporov v zvezi s spletnimi nakupi. Uredba Bruselj I varuje potrošnika kot šibkejšo stranko tudi z določitvijo pravil o pristojnosti, ki so zanj ugodnejša od splošnih pravil jurisdikcije, vendar se ta režim ne razteza na vse vrste potrošniških pogodb. 2. Pravna ureditev elektronskih komunikacij kot informacijske infrastrukture Dr. Podobnik, dr. Vlahek in dr. Damjan so pripravili primerjalnopravno analizo pravnih okvirjev za prehod na digitalno radiodifuzijo ter izdelali smernice za sofinanciranje pri prehodu na digitalno radiodifuzno oddajanje. Dr. Podobnik je preučeval prekrivanje in prepletanje vprašanj intelektualne lastnine in konkurenčnega prava v razmerah konvergence tehnologij, kot se značilno pojavlja na internetu. Dr. Sancin je preučevala mednarodnopravno podlago za delovanje komunikacijskih satelitov. Dr. Vlahek in dr. Damjan sta preučevala pravne podlage za ureditev v praksi neurejenega stvarnopravnega položaja infrastrukturnih omrežij, zlasti na področju elektronskih komunikacij. 3. Urejanje vsebine elektronskih komunikacij Dr. Damjan je preučeval položaj interneta kot sredstva za uresničevanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter iz tega izhajajoče vprašanje, ali je treba dostop do interneta obravnavati kot ustavno varovano temeljno pravico. S tem je povezano tudi vprašanje cenzuriranja internetnih vsebin oziroma odgovornosti za objavljene protipravne vsebine: kdaj naj jo nosijo internetni posredniki in kdaj le neposredni avtorji oz. ponudniki vsebin. Dr. Bardutzky je prečueval odločitev Ustavnega sodišča RS, ki je razveljavilo določbe Zakona o elektronskih komunikacijah o obvezni hrambi prometnih podatkov, pridobljenih ali obdelanih v zvezi z zagotavljanjem javno dostopnih elektronskih komunikacijskih storitev ali javnih komunikacijskih omrežij, s katerimi je bila v slovenski pravni red prenesena Direktiva 2006/24/ES. Ustavno sodišče je menilo, da je zakonodajalec z določitvijo obvezne hrambe prometnih podatkov izrazito posegel v pravico do varstva osebnih podatkov, hkrati pa ni skrbno opredelil okoliščin, na podlagi katerih bi ta poseg zamejil le na tisto, kar je še nujno potrebno za dosego namena. 4. Vpliv IKT na pravo intelektualne lastnine a) Odprta vsebina Pravila intelektualne lastnine so namenjena tudi spodbujanju objavljanja novih intelektualnih dosežkov in zagotavljanju njihove dostopnosti širši javnosti. IKT so odpravile dotedanje tehnične ovire za širitev znanja. Dr. Damjan je obravnaval nastanek in uporabo odprte vsebine na podočju računalniških programov ter širitev pojava na druge kategorije odprtih vsebin z uporabo pravnega instrumenta prostih licenc. b) Odprt dostop Dr. Damjan je sodelovali pri pripravi izvedbenega načrta za vzpostavitev spletnega portala znanstvenih in literarnih revij pri Javni agenciji za knjigo, in sicer je preučil avtorskopravne vidike in možnost uporabe licenc Creative Commons. Dr. Juhart je preučeval avtorskopravna vprašanja v zvezi z vzpostavitvijo digitalnega repozitorija Univerze v Ljubljani in možnostjo zagotavljanja odprtega dostopa do v njem vsebovanih del. Dr. Damjan se je ukvarjal z vprašanjem, ali in za katere namene država sploh potrebuje avtorske in sorodne pravice na svojih delih, in preučil načine upravljanja s pravicami, s katerimi bi lahko sprostili pravne možnosti za širšo ponovno uporabo del javnega sektorja. c) 3D-tiskanie Dr. Damjan je obravnaval pravne vidike 3D-tiskanja, zlasti glede reproduciranja obstoječih umetniških ali industrijskih izdelkov ter internetnega razširjanja virtualnih modelov varovanih predmetov. 5. Spletno ponujanje reguliranih storitev Dr. Zajc je preučevala pravno ureditev spletnih iger na srečo v državah članicah EU skozi prizmo sodb Sodišča Evropske unije in načel notranjega trga z aplikacijo na slovensko ureditev spletnih iger na srečo. Dr. Žnidaršič je preučila nekatere posebnosti spletnega ponujanja zdravstvenih in lekarniških storitev. Dr. Ahtik je preučevala pravne vidike virtualnih valut, kot je bitcoin: obdavčevanje, preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma ter licenciranje trgovskih platform. V okviru povečanega financiranja raziskovalnega programa v novembru in decembru 2014 je programska skupina dodatno obravnavala zlasti dve trenutno aktualni temi s področja pravne ureditve informacijske družbe: • Dr. Juhart in dr. Damjan sta preučevala težave, s katerimi se srečujejo javno dostopni spletni repozitoriji, kot je npr. zbirka Wikimedia Commons ali slovenska portala dLib.si in Sistory.si pri ugotavljanju avtorskopravnega položaja starejšega tekstovnega in zlasti fotografskega gradiva, ki bi bilo sicer zanimivo za objavo v spletnem repozitoriju. Identificirani so bili glavni viri nejasnosti pravnega statusa avtorskih del in na podlagi analize določb veljavne in starejše zakonodaje o trajanju pravic opredeljeno, katere kategorije avtorskih del glede na datum nastanka ali objave dela oziroma smrti avtorja niso več varovane z avtorsko pravico oziroma katere izjeme proste uporabe ali zakonite licence pridejo v poštev v tem kontekstu. • Programska skupina je raziskovala tudi posledice uvedbe t.i. pravice do spletne pozabe, ki jo je uvedlo Sodišče Evropske unije v zadevi Google proti AEPD in Mario Costeja Gonzalez z razlago Direktive 95/46/ES o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov. Pravica posameznika, da od upravljalca spletnega iskalnika zahteva odstranitev posameznih zadetkov, ki se nanašajo nanj, ni brezpogojna, ampak je zaradi posebnih razlogov, kot je vloga navedene osebe v javnem življenju, poseg v njene temeljne pravice lahko upravičen zaradi prevladujočega interesa javnosti. Javna razprava o teh vprašanjih je potekala na okrogli mizi na Dnevih evropskega prava v novembru na Pravni fakulteti v Ljubljani. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem programu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 SLO Raziskava je v celoti potrdila raziskovalno hipotezo, da široka uveljavitev uporabe informacijsko-komunikacijskih tehnologij (IKT) v vseh sferah človekovega zasebnega in družbenega življenja pomembno vpliva tudi na pravno ureditev. Potrdilo se je, da hiter nadaljnji razvoj IKT terja nenehno prilagajanje pravnega sistema. Prilagajanje prava ni bilo zaključeno z uvodno fazo izenačitve pisne in elektronske oblike, ampak odpira vedno nova vprašanja. Marsikatera problematika se je pojavila še med trajanjem raziskave, npr. virtualne valute, varstvo zasebnih in osebnih podatkov na družbenih omrežjih, pravica do pozabe na internetu in množični globalni nadzor interneta s strani obveščevalnih služb. Ugotovili smo, da potencial uporabe IKT v različnih pravnih postopkih še ni v celoti izkoriščen. Številne uradne postopke v javni upravi in pravosodju je z uporabo elektronskih komunikacij mogoče poenostaviti za uporabo in tako bolj približati državljanom. Omogočiti je mogoče širšo in enostavnejšo dostopnost do različnih elektronskih registrov pravic in pravnih dejstev ter do različnih uradnih in programskih gradiv, ki nastajajo v javnem sektorju, čemur je treba ustrezno prilagoditi pravno ureditev. Zlasti na področju prava intelektualne lastnine se je potrdila teza, da so doslej sprejete pravne rešitve pogosto izhajale iz napačnih predpostavk o nadaljnjem tehnološkem in ekonomskem razvoju ter načinih poslovanja, ki naj bi se na tej podlagi razvili. To je najočitneje razvidno iz poslovnega uspeha projektov odprte vsebine (npr. operacijski sistem Android) ter uveljavljanja načela odprtega dostopa na področju znanstvenih objave. Pokazal se je velik pomen pravnega urejanja IKT infrastrukture za razvoj informacijske družbe - z vidika prava elektronskih komunikacij, stvarnega in konkurenčnega prava. Zaznana so bila tudi nova pravna vprašanja, ki so lastna novemu tehnološkemu okolju, npr. v povezavi s spletnim iskanjem in pravico do (spletne) pozabe. Zaradi povečanega vpliva informacijske tehnologije na življenje vsakega posameznika pravna regulacija tega področja zadeva tudi vprašanja človekovih pravic in demokratičnega ustroja celotne družbe. V okviru raziskovalnega programa so bili preučeni sklopi pravnih vprašanj, predvideni v programu dela, in izoblikovana teoretična in praktična izhodišča za njihovo reševanje. Pridobljeno znanje je bilo posredovano zainteresirani javnosti preko objav članov programske skupine, nastopov na strokovnih srečanjih, članstva v strokovnih telesih in projektov za neposredne uporabnike iz gospodarstva in javnega sektorja. Problematika je celovito prikazana v monografiji Pravo v informacijski družbi, posvečena pa sta ji bila tudi dva tematska znanstvena simpozija. Cilji raziskave so bili tako v celoti doseženi. Glede na širino in hiter razvoj tehnologij informacijske družbe, pa bi bilo potrebno preučevanje te pravne problematike seveda nadaljevati tudi v prihodnje. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega programa oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine v letu 20144 SLO_ V letu 2014 so se v programsko skupino vključili naslednji raziskovalci: • doc. dr. Meta Ahtik (25496) preučuje pravnoekonomska vprašanja informacijske družbe, • dr. Samo Bardutzky (29373) je strokovnjak za ustavnopravne vidike, • doc. dr. Gregor Dugar (30695) preučuje vprašanja s področij civilnega in gospodarskega prava. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS je z odločbo z dne 21. 10. 2014 povečalo obseg financiranja raziskovalnega programa za 78 raziskovalnih ur v letu 2014. Dodatne raziskovalne ure programa so bile razporejene med obstoječe člane programske skupine, ki so ustrezno povečali obseg svojega raziskovalnega dela na programu. 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati programske skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 273409280 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Pravo v informacijski družbi ANG Law in the Information Society Opis SLO Monografija, pri nastanku katere je sodelovalo 21 avtorjev, tudi večina članov programske skupine, prvič v slovenskem pravu celovito obravnava vrsto aktualnih pravnih vprašanj informacijske družbe, ki so vsebinsko razdeljena na naslednja poglavja: 1. Zasebnopravna vprašanja interneta 2. Intelektualna lastnina v informacijski družbi 3. Procesna vprašanja v internetnem okolju 4. Informacijske tehnologije na področju javnega prava 5. Vpliv informacijskih tehnologij na pravni sistem ANG The monograph, written by 21 authors, including most of the members of the programme group, discusses comprehensively a range of topical legal issues of the information society that had not yet been studied before in Slovenian legal theory. The content is divided into the following chapters: 1. Private Law Issues of the Internet 2. Intellectual Property in Information Society 3. Procedural Issues in the Internet Environment 4. Information Technology in the Field of Public Law 5. The Influence of Information Technologies on the Legal System Objavljeno v IUS Software, GV založba; 2014; 380 str.; Avtorji / Authors: Ahtik Meta, Damjan Matija Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 259330304 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Odprta vsebina ANG Open Content Odprto vsebino sestavljajo tista avtorska dela in druge intelektualne Opis SLO stvaritve, ki jih sme vsakdo uporabljati za kakršenkoli namen, ne da bi za to potreboval posebno dovoljenje ustvarjalca ali koga drugega. Tema knjige je tista odprta vsebina, ki je varovana z izključnimi pravicami intelektualne lastnine, a so jo njeni ustvarjalci zaradi idejnih ali pragmatičnih razlogov z licenco dali vsakomur na razpolago in tako razširili prosto uporabo ustvarjalnih del preko meja javne domene. Odprta vsebina se hitro razvija na področju računalniških programov (Linux, Android) in drugih elektronskih vsebin (Wikipedia, Creative Commons), uveljavlja pa se tudi načelo odprtega dostopa do znanstvenih publikacij (open access publishing). Proste licence dovoljujejo uporabo odprte vsebine pod velikodušnimi pogoji, ki zahtevajo le ohranjanje dejanske prostosti uporabe in priznanje zaslug ustvarjalca. Knjiga orisuje razloge za uporabo prostih licenc, licence kategorizira in prikaže njihove značilne določbe. Avtor preučuje način podelitve in učinkovanja prostih licenc z vidika avtorskega prava, prava industrijske lastnine in obligacijskega prava ter prikaže pravice in obveznosti, ki iz licenc izhajajo za uporabnike in (po)ustvarjalce odprte vsebine. Ugotavlja, da so proste licence v slovenskem pravnem sistemu veljaven način razpolaganja z izključnimi pravicami in da je z njimi ustvarjeno odprto vsebino mogoče pred kršitelji uspešno braniti pred sodišči. Zadnje poglavje je namenjeno razmisleku o možnih dolgoročnih posledicah tovrstnega nastajanja odprte vsebine za veljavni sistem prava intelektualne lastnine. ANG Open content consists of intellectual creations that anyone is allowed to use for any purpose without obtaining a specific permission from their creator or from anyone else. The topic of the book is that open content that is protected by intellectual property rights, but has been licensed by its creators to everyone to use freely, thus expanding the free use of creative works beyond the sphere of public domain. Open content has been developing rapidly in the field of computer programmes (Linux, Android) and other electronic content (Wikipedia, Creative Commons); there is also a noticeable trend towards open access to scientific publications (open access publishing). Free licences permit the use of open content on generous terms, which require only that the free use of the work is maintained and that its creator is duly credited. The book outlines the reasons for the use of free licences, the categories of such licences and their specific provisions. The author examines the manner of granting free licences and their effects in terms of copyright, industrial property law and contract law; he outlines the rights and obligations arising from free licences for the users of open content. The main finding is that free licences are a valid legal mechanism in Slovenian law, and that the open content thus created can be successfully defended against the offenders before the courts. The last chapter is devoted to the consideration of the potential long-term consequences of such an open content creation for the current system of intellectual property law. Objavljeno v Inštitut za primerjalno pravo;GV založba; 2011; 358 str.; Avtorji / Authors: Damjan Matija Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 3. COBISS ID 11005009 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Stvarno in fiduciarno pravo v Sloveniji ANG Property and Trust Law in Slovenia Opis SLO Znanstvena monografija o stvarnem pravu in fiduciarnih razmerjih je izšla v zbirki International Encyclopaedia, ki obravnava raznolikost pravic in interesov na različnih oblikah premoženja. Ker se je stvarno pravo v pravnih družinah razvijalo po različnih poteh, je ta analiza po državah zasnovana na funkcionalnem pristopu. Mnenje, da se pravne rešitve, koncepti, pogoji in mehanizmi razlikujejo in se lahko v nekaterih vidikih zdijo popolnoma nasprotni, ne sme prikriti dejstva, da so takšne rešitve vendarle pogosto funkcionalno enakovredne, kljub tehničnim ali konceptualnim razlikam. Z raziskovalnim programom je povezana zlasti problematika informatizacije zemljiške knjige in s tem povezana reforma zemljiškoknjižnega prava. ANG The Property and Trust Law volume of the International Encyclopaedia of Laws series deals with the diversity of rights and interests in all kinds of property. Property law has developed along different lines in diverse legal families, so this country-by-country analysis takes a functional approach to the subject matter. The perception that legal solutions, concepts, terms and mechanisms vary, and may even seem to be diametrically opposed, should not conceal the fact that such solutions are often functionally equivalent, in spite of their technical or conceptual differences. The issues of the issue of computerization of the land registry and the associated reform of land registry law are relevant for the subject of the research programme. Objavljeno v Kluwer Law International; 2010; 200 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Kramberger Škerl Jerca, Vlahek Ana Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 4. COBISS ID 13198417 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Pravo in razvoj v Srednji in Vzhodni Evropi ANG Law and development in Central and Eastern Europe Opis SLO V prvem delu članka opisujem izvor neoliberalnih razvojnih oblik v SVE. Pričnem z orisom administrativnih reform v času washingtonskega konsenza in preučim, kako so neoliberalne pravne politike in teorije vplivale na administrativne strukture, vzpostavljene v tem obdobju. Prikazati skušam, da so pod vplivom neoliberalnega načela vladavine prava države SVE razvile posebno neoliberalno razvojno obliko. V zgodnji fazi administrativnih reform so sledile pristopu one-size-fits-all in pospešile prenos različnih oblik upravnih struktur po zahodnem zgledu brez zadostne pozornosti socialnemu kontekstu in brez upoštevanja relevantnosti takšnih pravil. V drugem delu članka razpravljam o inovacijskih razvojnih politikah, ki jih je spodbudila EU in so se postopoma izkazale za ključne. neustreznost upravnih struktur, ki so nastale v zgodnji fazi tranzicije, je otežila uspeh teh politik. ANG In the first part of the article, I describe the origins of neoliberal developmental states in CEE. I start with the outline of administrative reforms during the age of the Washington consensus and examine how the neoliberal legal policies and theories affected the administrative structures built in that period. I try to show that under the influence of the neoliberal "rule of law" model CEE developed a distinct, neoliberal developmental state. During the early stage of administrative reforms, they followed a one-size-fits-all approach and hastened to transplant various Westernstyle administrative structures without paying sufficient attention to social context and disregarding the policy relevance of such rules. I use the example of civil service reforms because they were at the epicenter of the first stage of administrative reforms. In the second part of the article, I discuss the EUinspired innovation development policies, which gradually emerged as a major albeit truncated version of developmental policy in CEE. But then again, the inadequacy of the administrative structures built during the early stage of transition turned out to be one of the key inhibiting factors that prevented these new development policies from succeeding. However, as the Strategy for Poland, the only alternative development strategy to the Washington consensus in the region shows, selection of adequate economic policies is as important as the creation of adequate legal and political institutions. Poland achieved remarkable economic results with institutions which were considered to be inadequate by actors like the EU, the World Bank and IMF. I conclude with general observations about the importance of CEE examples for development policies of other middleincome countries (MICs) in the region. Objavljeno v Cambridge University Press; Law and development of middle-income countries; 2013; Str. 131-155; A': 1; Avtorji / Authors: Bugarič Bojan Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 5. COBISS ID 10909777 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Upravljanje avtorskih pravic države ANG The management of government-owned copyright. Opis SLO Državni organi pri opravljanju svojih nalog ustvarjajo veliko gradiva, ki izpolnjuje pogoje za varstvo z avtorsko ali sorodnimi pravicami. Uradna besedila z zakonodajnega, upravnega in sodnega področja pravno niso varovana, zato jih lahko kdorkoli prosto uporablja. Za druge vrste del veljajo splošna pravila avtorskega prava, zato je država med največjimi imetniki avtorskih in sorodnih pravic. Obstoj izključnih pravic na informacijah in gradivu javnega sektorja lahko učinkuje kot ovira za njihovo razširjanje in uporabo. Prispevek se ukvarja z vprašanjem, ali in za katere namene država sploh potrebuje avtorske in sorodne pravice na svojih delih, in preučuje nekaj načinov upravljanja pravic, s katerimi bi lahko sprostili pravne možnosti za širšo ponovno uporabo del javnega sektorja. ANG State authorities, in carrying out their duties, produce large quantities of materials that qualify for protection by copyright or related rights. Official legislative, administrative and judicial texts are not afforded protection by copyright, so anyone can use them freely. Other types of works are subject to the general rules of copyright law, which places the state among the largest holders of copyright and related rights. The existence of exclusive rights can hinder the dissemination and reuse of public sector information and materials. The paper deals with the question of whether and to what purposes the government needs to own copyright and related rights in its works. Several models of rights-management are discussed that could be used to relax the possibilities of a wider use and reuse of public sector works. Objavljeno v Pravna fakulteta; Zbornik znanstvenih razprav; 2010; Letn. 70; str. 65-94; Avtorji / Authors: Damjan Matija Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati programske skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 13720657 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Organizacija vsakoletnega znanstvenega simpozija Dnevi civilnega in gospodarskega prava ANG Organisation of the annual scientific conference Days of Civil and Commercial Law Od leta 2001 dalje inštitut vsako leto spomladi organizira redno strokovno srečanje »Dnevi civilnega prava«, ki prerašča v osrednje srečanje slovenskih pravnikov, ki delujejo na področju zasebnega prava v akademski sferi, pravosodju ali gospodarstvu. Vsakokratno posvetovanje ima za predmet nekaj izbranih aktualnih tem s področja civilnega in gospodarskega prava, ki so obravnavane vsebinsko Opis SLO poglobljeno ob povezovanju pravne teorije in prakse. Kot predavatelji redno sodelujejo člani programske skupine, ki so v preteklem obdobju obravnavali tudi pravne teme informacijske družbe, npr. varstvo potrošnikov pri sklepanju pogodb prek interneta, avtorska pravica v digitalnem okolju, konkurenčnopravna razmerja med ponudniki storitev informacijske družbe, odškodninska odgovornost internetnih posrednikov. ANG Since 2001, the Institute has been organising annually a scientific legal conference "The Civil Law Days", which has evolved into the the central meeting of Slovenian lawyers working in the field of private law in academic circles, in judiciary and in business. Each conference is focused on a set of selected topical issues of civil and commercial law, defined narrowly so as to enable indepth discussion combining legal theory and practice. Memers of the programme group have participated as lecturers at the conferences, discussing, inter alia, various legal problems of information society, such as consumer Protection in contracting over the Internet, copyright in the digital environment, competition relationships between providers of information society services, the liability of Internet intermediaries. Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v XII. dnevi civilnega in gospodarskega prava, 10. - 11. april 2014 / [organiziral] Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani Tipologija 2.30 Zbornik strokovnih ali nerecenziranih znanstvenih prispevkov na konferenci 2. COBISS ID 11595857 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Organizacija znanstvenega simpozija Pravo v informacijski družbi, Ljubljana, 20. maj 2011 ANG Organisation of a scientific symposium Law in the Information Society, Ljubljana, 20 May 2001 Opis SLO Na simpoziju so priznani pravni strokovnjaki obravnavali izbrana aktualna pravna vprašanja elektronskega poslovanja in informacijskih tehnologij: dr. Bojan Bugarič: E-demokracija in e-uprava - razlogi za in proti dr. Saša Zagorc: Elektronsko glasovanje Neža Pogorelčnik: Elektronsko vročanje dr. Matija Damjan: Dostop do interneta kot temeljna dr. Peter Grilc: Zavajajoče oglaševanje in internet dr. Soren Sandfeld Jakobsen: Legal problems of mobile internet dr. Damjan Možina: Sklepanje pogodb s potrošniki preko interneta dr. Jerca Kramberger Škerl: Kršitve osebnostnih pravic preko interneta v EU: mednarodna pristojnost in kolizijsko pravo dr. Miha Juhart: Avtorska pravica in prost dostop do znanstvenih dosežkov dr. Maja Bogataj Jančič: Digitalizacija avtorskih del v knjižnicah dr. Klemen Podobnik: Politična ekonomija interneta - intelektualna lastnina, konkurenčno pravo in internet ANG At the symposium, distinguished legal experts discussed selected current legal issues of electronic commerce and of information technologies: dr. Bojan Bugarič: E-democracy and e-government - Pros and Cons dr. Saša Zagorc: Electronic voting Neža Pogorelčnik: Electronic service of documents dr. Matija Damjan: Internet access as a fundamental right dr. Peter Grilc: Misleading advertising and the Internet dr. Soren Jakobsen Sandfeld: Legal Problems of Mobile Internet dr. Damjan Možina: Conclusion of contracts with consumers via the Internet dr. Jerca Kramberger Škerl: Violation of personal rights via the Internet in the EU: international jurisdiction and conflict of laws dr. Miha Juhart: Copyright and free access to scientific achievements dr. May Bogataj Jančič: Digitisation of works in libraries dr. Klemen Podobnik: Political Economy of the Internet - intellectual property, competition law and the Internet Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v Pravo v informacijski družbi : [simpozij] : 20. maja 2011 / [organiziral] Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani Tipologija 2.30 Zbornik strokovnih ali nerecenziranih znanstvenih prispevkov na konferenci 3. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Organizacija vsakoletnega znanstvenega simpozija Nomotehnični dnevi ANG Organisation of the annual scientific conference Nomotechnical days Opis SLO Inštitut za primerjalno pravo v sodelovanju s Službo Vlade RS za zakonodajo in Pravno fakulteto Univerze v Ljubljani od leta 2003 dalje vsakoletno pripravlja strokovno srečanje »Nomotehnični dnevi«, ki je namenjeno vsem, ki prihajajo v stik s pripravo najrazličnejših pravnih predpisov tako na državni kot tudi lokalni ali evropski ravni. Cilj srečanja je seznanjanje zainteresirane publike z aktualnimi nomotehničnimi izzivi in izoblikovanje širokegastrokovnega soglasja pri razvoju jasnih načel slovenske nomotehnike. ANG Since 2003, the Institute for Comparative Law has been organising, in cooperation with the Government Office for Legislation and the Faculty of Law, Unversity of Ljubljana, the annual conference "Nomotechnical Days", held each May at the Faculty of Law in Ljubljana. The main purpose of the conference is to discuss the topical issues of nomotechnics i. e. the art and principles of the formation of laws and other legal regulations from the methodological, structural, constitutional and linguistic aspects, and to establish a wide professional consensus on the development of clear principles of Slovenian nomotechnics. Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v XI. nomotehnični dnevi : Ljubljana, 22. maj 2013 / [organizatorji] Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti, Služba Vlade Republike Slovenije za zakonodajo in Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani Tipologija 2.30 Zbornik strokovnih ali nerecenziranih znanstvenih prispevkov na konferenci 4. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO DAMJAN, Matija. Član Delovne skupne za odprto kodo v javni upravi pri Ministrstvu za visoko šolstvo znanost in tehnologijo, 2009-2010 ANG DAMJAN, Matija. Member of the Working Group on Open Source Software in Public Administration at the Ministry of Higher Education Science and Technology, 2009-2010 Opis SLO Naloge delovne skupine so: • informirati zainteresirano strokovno javnost v javni upravi o priložnostih odprte kode, EU iniciativah, smernicah in razvoju, • pospešiti pretok informacij, znanja in izkušenj o odprti kodi med organ javne uprave, • vzpodbuditi načrtovanje novih ter pospešitev in razširitev obstoječih projektov in načrtov za uporabo odprte kode v javni upravi, • promocija odprte kode v javni upravi, • priprava analiz, študij in smernic za uvajanje odprte kode v javni upravi, • zagotovitev povezanost javne uprave na področju odprte kode z gospodarstvom, šolstvom, univerzo in odprtokodno skupnostjo, • priprava predloga spremembe zakonodaje, ki bo omogočal javni upravi lažjo formalizacijo javnih naročil - predvsem področje avtorskih pravic, licenc, javnega lastništva ter uporabe EUPL Evropske licence znotraj javne uprave, • zagotoviti uveljavitev dejansko enakopravnost odprto kodnega programja v primerjavi z lastniškim programjem, • povečanje interoperabilnosti programske opreme znotraj javne uprave, • zagotavljanje dosledne uporabe odprtih standardov pri naročanju, razvoju in uporabi programske opreme znotraj javne uprave. ANG The tasks of the working group are: • informing interested Professionals in public administration about the opportunities of open source, EU initiatives, guidelines and development, •accelerating the flow of information, knowledge and experience of open source between public authorities, • encouraging and accelerating the design of new and expansion of existing projects and plans for the use of open source in public administration, • promotion of open source software in public administration, • preparation of analyses, studies and guidelines for deploying open source in public administration, • ensuring integration of public administration in the field of open source with the business, education, the university and the open source community, • preparation of amendments to the legislation which will facilitate public procurement of open source solutions - in particular the field of copyright, licensing, public ownership and use of the EUPL license within the public administration, • ensuring the implementation of effective equality of open source software versus proprietary software, • increasing the interoperability of software within the public administration, • ensuring the consistent use of open standards in procurement, development and deployment of software within the public administration. Šifra F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Objavljeno v -- Tipologija 2.15 Izvedensko mnenje, arbitražna odločba 5. COBISS ID 222236672 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO UDE, Lojze (avtor, urednik), GALIČ, Aleš (avtor, urednik), Pravdni postopek : zakon s komentarjem. ANG UDE, Lojze (author, editor), GALIČ, Aleš (author, editor). Civil Procedure Act with Commentary. Opis SLO Uredništvo doslej najobsežnejšega komentarja slovenskega zakona o pravdnem postopku z vsemi novelami in sodno prakso. Temeljno znanstveno delo na področju slovenskega civilnega procesnega prava. ANG Editors of the most extensive commentary of the Slovenian Civil Procedure Act including all amendments to it and the case law. A fundamental important scientific achievement in the field of Slovenian civil procedure law. Šifra C.02 Uredništvo nacionalne monografije Objavljeno v UDE, Lojze (avtor, urednik), BETETTO, Nina, GALIČ, Aleš (avtor, urednik), RIJAVEC, Vesna, WEDAM-LUKIĆ, Dragica, ZOBEC, Jan. Pravdni postopek : zakon s komentarjem. Ljubljana: Uradni list Republike Slovenije: GV založba, 2005-2010. 4 zv. (598; 670; 774; 350 str.). ISBN 86-7061-397-2. ISBN 961-204-364-7. ISBN 978-961-247-117-0. ISBN 978-961-247-133-0. [COBISS.SI-ID 222236672] Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 8.Drugi pomembni rezultati programske skupine7 PODOBNIK, Klemen. Vodenje evropskega projekta v okviru programa Civil Justice: Training of Slovenian and Croatian Judges for the Application of EU Competition Law (Grant Agreement HT.3177/SI2.597657) JUHART, Miha. The development of product liability in Slovenia : predavanje na University of Santiago de Compostela, 27. in 28. maja 2010. Santiago de Compostela, 2010. [COBISS.SI-ID 10740305] GRILC, Peter. Fundamental economic freedoms and human rights : predavanje na Pravni fakulteti Univerze v Istanbulu, 22. mar. 2012. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi, 22. mar. 2012. [COBISS.SI-ID 12384593] GALIČ, Aleš. Slovenskij nacional'n'ij doklad : sovremennoe sostojanie graždanskogo processa v Slovenii. V: MALEŠIN, Dmitrij Jaroslavovič (ur.). Graždanskij process v mežkul'turnom dialoge : evrazijskij kontekst : sbornik dokladov. Moskva: Statut, 2012, str. 456-476. [COBISS.SI-ID 12867921] BUGARIČ, Bojan. Law and development in Central and Eastern Europe : neoliberal developmental state and its problems, (Jerusalem Papers on Regulation & Governance, no. 50/2013). Jerusalem: Hebrew University, 2013. http://regulation.huji.ac.il/papers/jp50.pdf. SANCIN, Vasilka. Ius in bello and cyber-defense : predavanje na konferenci "NATO Regional Summer School on Cyber Defence", Ohrid, 20. - 26. okt. 2013. [COBISS.SI-ID 13631313] VLAHEK, Ana. The Vienna Sales Convention - its impact and application in Slovenia : predavanje na Pravni fakulteti Masarykove Univerze v Brnu v okviru doktorskega študija Mednarodnega in evropskega prava ter Mednarodnega zasebnega prava, 2. dec. 2013. Brno, 2. dec. 2013. [COBISS.SI-ID 13502801] VLAHEK, Ana (mentorica ekipe). Uvrstitev v polfinale, nagrada za najboljša pisna izdelka in nagrad za najboljšega govornika na 19. tekmovanju študentov prava iz prava Evropske unije »Central and East European Moot Competition«, 26.-28. aprila 2013. 9.Pomen raziskovalnih rezultatov programske skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO_ Predlagani raziskovalni program ima velik pomen za razvoj pravne znanosti, saj so njegov predmet nova in porajajoča se pravna vprašanja informacijske družbe, o katerih se pravna znanost še ni dokončno izrekla oziroma nekaterih niti še ni začela obravnavati. Dosedanje obravnavanje teh vprašanj je bilo precej sporadično, predlagani program pa predvideva celovit pristop, ki bi povezal različna področja prava informacijske družbe v enotno obravnavo. Ker gre za novo in aktualno problematiko, pomanjkanja pravnih opredelitev v domači pravni teoriji ni mogoče zadovoljivo nadomestiti z zanašanjem na spoznanja tujo pravno doktrino, saj se tudi v primerljivih državah ta vprašanja šele raziskujejo, zato ni mogoče govoriti o ustaljenih spoznanjih ali prevladujočih stališčih. Ne gre samo obravnavanje že znanih vprašanj, temveč je mogoče pričakovati, da se bo z analizo interakcije med storitvami informacijske družbe in obstoječo pravno ureditvijo šele identificiralo nekatere probleme, ki jih pravna znanost doslej ni zaznala. Značilnost široke uporabe informacijsko-komunikacijskih tehnologij je namreč, da v novo luč postavlja nekatere ustaljene pravne rešitve in zastavlja vprašanje, ali v spremenjenih okoliščinah še služijo svojemu namenu. Zaradi tega je potrebno ponovno kritično preučiti tudi že ustaljena stališča pravne doktrine na določenih klasičnih pravnih področjih, npr. v pravu intelektualne lastnine. Bistven problem, ki ga pri tem zaznavamo, pa je, da se je slovenska pravna znanost obravnavanja pravnih vprašanj informacijske družbe zaenkrat lotevala precej površno, odsotna pa je bila poglobljena debata o smotrnosti in namenu določenih temeljnih doktrinarnih rešitev v novem tehnološko-ekonomskem okolju. V evropski in ameriški akademski sferi medtem poteka intenzivna znanstvena debata o številnih pravnofilozofskih in pravnopolitičnih vprašanjih s tega področja, rezultati te debate pa bodo bistvenega pomena tudi za vsebino bodočega pravnega okvira informacijske družbe. Z intenzivnim raziskovanjem teh pravnih vprašanj se lahko slovenska pravnost znanost pridruži razvoju evropske in svetovne pravne misli in ponudi svoje odgovore na nekatera globalna pravna vprašanja. ANG_ The subject of the research programme are the new and emerging legal issues of information society to which the legal science has not given a definitive answer or, in some cases, has not yet started examining them. So far the addressing of these issues has been quite sporadic; the programme "Legal challenges of the information society", on the other hand, provides a holistic approach, linking different areas of information society law in a unified treatment. Since the issues dealt with are new and emerging, the lack in findings of the domestic legal theory cannot be satisfactorily replaced by relying on foreign legal doctrine of knowledge, as these issues are only being examined in other countries as well, so it is not possible to speak of established positions or prevailing views. The purpose of the programme is not only to address issues already known, but also to identify, through the analysis of interactions between information society services and the existing legal structure, new problems not previously detected by the Slovenian legal science. The widespread use of information-communication technologies puts some new light on established legal arrangements and raises the question whether they still serve their purpose in the changed circumstances. For this reason it is imperative to re-examine some of the well established positions of the legal doctrine in certain "classical" legal fields, such as the intellectual property law. The treatment of legal issues of information society has been rather superficial in Slovenian legal science so far; absent was in-depth discussion regarding the usefulness and purpose of certain fundamental doctrinal solution in the new technological and economic environment. Meanwhile, many legal-philosophical and legal-political issues in this field are now under intense scientific debate in European and American academic sphere and the results of this debate will be crucial for the content of the future legal framework of the information society. By intensive research and discussion of these legal issues, the Slovenian legal science can join the development of European and the global legal thought and provide answers to some of the global legal issues in the information age. 9.2.Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Razvita informacijska družba dokazano vpliva na dvig inovativnosti in konkurenčnosti gospodarstva in družbe, na povečanje števila delovnih mest z visoko dodano vrednostjo, na dvig kakovosti življenja, enakomeren regionalni razvoj in boljšo mednarodno vključenost. Vpliv izhaja iz prispevka informacijsko-komunikacijskih tehnologij k ekonomskim dosežkom in iz koristi za celotno družbo. Pri tem je ključni razvojni izziv zagotavljanje širokega nabora povezljivih oziroma interoperabilnih integriranih elektronskih storitev in zagotoviti čim širšo dostopnost do teh storitev za vse skupine uporabnikov. Informacijsko komunikacijske tehnologije kot temelj informacijske družbe spodbujajo konkurenčno in odprto gospodarstvo ter prispevajo k dvigu kakovosti življenja. Če naj se ti potenciali informacijske družbe uresničijo, mora biti zagotovljen čim bolj jasen pravni okvir za široko uporabo informacijskih tehnologij. To pomeni, da morajo zakonodaja, sodna in upravna praksa ter pravna teorija uporabnikom teh tehnologij zagotavljati pravno varnost, tako da dajejo jasne odgovore o pravnih posledicah različnih oblik ravnanja v novem informacijsko-komunikacijskem tehnološkem okolju. V nekaterih primerih šele sprememba pravne ureditve sploh lahko omogoči, da se določeni postopki izvajajo z uporabo elektronskih komunikacij. Pomembno pa je, da zastarele pravne rešitve, temelječe na zastarelih predpostavkah, ne postavljajo nepotrebnih ovir za tehnološki, ekonomski in družbeni razvoj nasploh. Potrebno se je zavedati, da internet postaja osrednja informacijska infrastruktura, skupna vsem segmentom moderne družbe, zato je vsak državni poseg v to infrastrukturo ali v vsebine in storitve, ki se preko te infrastrukture ponujajo, potrebno presojati tudi z vidika človekovih pravic in svoboščin v demokratični družbi. Raziskovalni program bo zagotovil ustrezne teoretične podlage za nadaljnji razvoj slovenske zakonodaje, sodne in upravne prakse pri urejanju področij informacijsko-komunikacijskih tehnologij ter usklajenost ureditve z reformiranim evropskim pravnim okvirom elektronskih komunikacij. Rezultati projekta bodo neposredno uporabni pri državnih projektih e-pravosodja in e-uprave, pri regulaciji elektronskih komunikacij in digitalne radiodifuzije, ter za dejavnost podjetij, ki delujejo na področju informatike, medijev in razvoja odprtokodne programske opreme. ANG_ A developed information society has the effect of raising innovativeness and competitiveness of the economy and society; it helps increase the number of jobs with high added value, improves the quality of life, and contributes to a more balanced regional development and a better international involvement. This impact results mainly from the contribution of the information-communication technologies to economic performance, which benefits the society. The key development challenge is providing a wide range of interoperable and integrated electronic services and to ensure the widest possible access to these services for all user groups. Information and communication technology as a cornerstone of the information society promote a competitive and open economy and contribute to a better quality of life. If this potential of the information society is to come true, a clear legal framework must be provided for the wide use of information technologies. This means that the legislation, the judicial and administrative practice and the legal theory must ensure legal certainty to the users of these technologies by giving clear answers about the legal consequences of different forms of behaviour in the new technological environment. In certain cases, a change in legal regulation is necessary to introduce the option of using electronic communication in legal procedures. It is important in any case that outdated legal solutions based on outdated assumptions do not impose unnecessary barriers to technological, economic and social development in general. It is necessary to be aware that the Internet is becoming a central IT infrastructure, shared by all segments of modern society, so every government intervention in the infrastructure or in the content and services offered through this infrastructure, also need to be assessed in terms of human rights and freedoms in a democratic society. The aim of the research programme is to help provide a suitable theoretical basis for the further development of the Slovenian legislation, judicial decisions and administrative practices in regulating the fields of information and communication technologies, and for the compatibility of the national regulation with the reformed European legal framework of electronic communications. The results of the programme will be directly applicable in government projects e-justice and e-administration, in the regulation of electronic communications and digital broadcasting, and in the activities of companies operating in the field of information technology, media and open-source software development. 10.Zaključena mentorstva članov programske skupine pri vzgoji kadrov v obdobju 1.1.2009-31.12.201411 10.1. Diplome12 vrsta usposabljanja število diplom bolonjski program -1. stopnja 65 bolonjski program - II. stopnja 18 univerzitetni (stari) program 522 10.2. Magisterij znanosti in doktorat znanosti!3 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. MR 0 Anita Dolinšek o 0 □ 25789 Primož Gabrič o 0 □ 0 Klavdija Ana Magič 0 o □ 0 Špela Žužek 0 o □ 0 Simon Umek 0 o □ 0 Natali Gak ® o □ 0 Primož Feguš ® o □ 0 Jasmina Trivič ® o □ 0 Anica Posega Čeč ® o □ 0 Tina Galič ® o □ 0 Nataša Voje ® o □ 0 Jerica Halilovič ® o □ 0 Sara Koršič ® o □ 0 Tanja Tušek ® o □ 0 Mario Mazurek ® o □ 0 Marjeta TOMULIĆ VEHOV o ® □ 0 Rok HUDOVORNIK ® o □ 0 Irena WINTERLEITNER ® o □ 0 Tanja FRANK ELER ® o □ 0 Nina SCORTEGAGNA KAV ® o □ 0 Iztok MORI ® o □ 0 Jerneja DRAGAN ® o □ 0 Matjaž TROŠT ® o □ 32753 Nejc Brezovar ® o □ 0 Aleksandra - Saša LAVRI ® o □ 0 David TOPORŠ ® o □ 0 Sabina Pavlin o ® □ 27894 Neža Kogovšek Šalamon o ® □ 0 Maja Turnšek o ® □ 36387 Jernej Podlipnik o ® □ 0 Simona Zatler o ® □ 18505 Nataša Samec o ® □ 22665 Aleš Ferčič o ® □ 0 Janez Kocijančič o ® □ 24285 Ana Vlahek o ® 0 0 Andraž RANGUS o ® □ 0 Dubravka KRNETA o ® □ 0 Daša GRAŠIČ ® o □ 0 Robert MARTINČIČ ® o □ 0 Vesna RAVNIK ® o □ 0 Dominik KUZMA ® o □ 0 Klavdija Ana MAGIČ ® o □ 0 Manca ŽITNIK ® o □ 0 Kristina LIPOVEC ® o □ 0 Zlatko HERCEG ® o □ 0 Boris HLAVATY ® o □ 0 Bojan KONEČNIK ® o □ 0 Miha LUKMAN 0 o □ 0 Marko ŠTUCIN 0 o □ 0 Nadja MAROLT 0 o □ 0 Vanja ČEBULJ 0 o □ 0 Mateja LEKAN-ŠTRUKEL 0 0 □ 0 Mitja PODPEČAN 0 o □ 0 Barbara JAN BUFON 0 o □ 0 Urška GAŠPERIN 0 o □ 0 Barbara PETRIČ 0 o □ 0 Drago DULAR 0 o □ 0 Vesna ZUPANČIČ KLARIČ 0 o □ 0 Slavka REMIC 0 o □ 0 Romana RAČKI STRMOLE 0 o □ 0 Urška GRM 0 o □ 0 Polona KRAŠOVEC 0 o □ 0 Nataša VALENTINČIČ 0 o □ 0 Sonja BIEN KARLOVŠEK 0 o □ 0 Mateja BÖHM 0 o □ 0 Barbara MEJAČ 0 o □ 0 Mojca LOGAR 0 o □ 0 Marko JERIČ 0 o □ 0 Nataša LORENČIČ 0 o □ 0 Sanda BUŽINEL 0 o □ 0 Robert MAROLT 0 o □ 0 Nina KOSELJ 0 o □ 0 Alenka VIDMAR 0 o □ 0 Neža DULAR 0 o □ 0 Aljanka KLAJNŠEK 0 o □ 0 Renata CERAR 0 o □ 0 Milena ANDREJAŠ 0 o □ 0 Urška ŠADL 0 o □ 0 Marko ŽVIPELJ 0 o □ 0 Urška ZUPAN 0 o □ 0 Blaž HROVATIN 0 o □ 0 Uroš VIDOVI Ć 0 o □ 0 Irena JERAJ 0 o □ 0 Sebastjan KERČMAR 0 o □ 0 Blaž HRASTNIK O 0 □ 29834 Jaka Cepec o 0 □ 0 Renata Zagradišnik O 0 □ 33214 Neža Pogorelčnik o ® □ 0 Eva CANKAR FARKAŠ ® o □ 0 Almin GORINJAC ® o □ 0 Valerija ŠTER ® o □ 0 Matjaž KLUN ® o □ 0 Nataša Cankar ® o □ Legenda: Mag. - Znanstveni magisterij Dr. - Doktorat znanosti MR - mladi raziskovalec ll.Pretok mladih raziskovalcev - zaposlitev po zaključenem usposabljanju14 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. Zaposlitev 24285 Ana Vlahek O ® A - raziskovalni zavodi v Legenda zaposlitev: A - visokošolski in javni raziskovalni zavodi B - gospodarstvo C - javna uprava D - družbene dejavnosti E - tujina F - drugo 12.Vključenost raziskovalcev iz podjetij in gostovanje raziskovalcev, podoktorandov ter študentov iz tujine, daljše od enega meseca, v obdobju 1.1.2009-31.12.2014 Šifra raziskovalca Ime in priimek Sodelovanje v programski skupini Število mesecev 1 v Legenda sodelovanja v programski skupini: A - raziskovalec/strokovnjak iz podjetja B - uveljavljeni raziskovalec iz tujine C - študent - doktorand iz tujine D - podoktorand iz tujine 13.Vključevanje v raziskovalne programe Evropske unije in v druge mednarodne raziskovalne in razvojne programe ter drugo mednarodno sodelovanje v obdobju 1.1.2009-31.12.201415 SLO Inštitut za primerjalno pravo je bil nosilec treh projektov v okviru evropskega programa "Civilno pravosodje" za obdobje 2007-2013 (del splošnega programa »Temeljne pravice in pravosodje«, sklep št. 1149/2007/ES Evropskega Parlamenta in Sveta), usmerjenih v raziskovanje problematike uporabe evropskega konkurenčnega prava pred sodišči držav članic in sodelovanja med sodišči in nacionalnimi organi za varstvo konkurence. V okviru projektov je bilo organiziranih več seminarjev in znanstvenih konferenc, namenjenih zlasti strokovni publiki iz pravosodja. Tema je povezana z vsebino raziskovalnega programa, saj se v praksi pomembna vprašanja sodobnega konkurenčnega prava, ki so bila v okviru projekta tudi obravnavana, zastavljajo ravno na področju elektronskih komunikaciji in internetnega informacijskega in poslovnega okolja. Podatki o projektih: Education and Training of National Judges in the Field of EC Competition Law pogodba št. HT.654/Si2.518875 trajanje: december 2008 - junij 2009 vodja projekta: prof. dr. Peter Grilc projektni partnerji: Inštitut za primerjalno pravo, Ministrstvo za pravosodje - Center za izobraževanje v pravosodju, Pravna fakulteta Univerze v Zagrebu Training of Slovenian and Croatian Judges for the Application of EU Competition Law pogodba št. HT.3177/SI2.597657 trajanje: september 2011 - julij 2012 vodja projekta: doc. dr. Ana Vlahek projektni partnerji: Inštitut za primerjalno pravo, Ministrstvo za pravosodje - Center za izobraževanje v pravosodju, Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani, Pravna fakulteta Univerze v Mariboru, Ekonomska fakulteta Univerze v Zagrebu Training of Slovenian and Croatian Judges for the Application of EU Competition Law Pogodba št. HT.3787/ SI2.636014 trajanje: december 2012 - december 2014 vodja projekta: doc. dr. Klemen Podobnik projektni partnerji: Inštitut za primerjalno pravo, Ministrstvo za pravosodje - Center za izobraževanje v pravosodju, Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani, Pravna fakulteta Univerze v Mariboru, Ekonomska fakulteta Univerze v Zagrebu Dimensions of Evidence in European Civil Procedure JUST/2011-2012/JCIV/AG/3434), vodja projekta: prof. dr. Vesna Rijavec Inštitut za primerjalno pravo je eden od partnerjev pri projektu o dimenzijah dokazovanja v evropskem civilnem procesnem pravu, ki poteka v okviru programa EU Civilno pravosodje. Pri projektu kot predstavnika inštituta sodelujeta prof. dr. Aleš Galič in doc. dr. Jerca Kramberger Škerl, ki sta se udeležila več znanstvenih srečanj in sodelujeta pri pripravi nacionalnih poročil in končnih ugotovitev projekta ter zaključne monografije. V januarju 2015 je inštitut v okviru projekta organiziral mednarodno znanstveno konferenco, kjer so bili predstavljeni rezultati projekta. Tema projekta je povezana z vsebino raziskovalnega programa, ker je pomembno vprašanje civilnih postopkov možnost izvajanja posameznih procesnih dejanj (vključno z izvajanjem dokazov) v elektronski obliki, preko interneta. Člani programske skupine so sodelovali pri več mednarodnih projektih, npr.: AHTIK, Meta. Study on interest rate restrictions - Slovenia. Hamburg: [M. Ahtik], 2010. 34 f. [COBISS.SI-ID 11071569] BUGARIČ, Boian. Law and development in Central and Eastern Europe : neoliberal developmental state and its problems, (Jerusalem Papers on Regulation & Governance, no. 50/2013). Jerusalem: Hebrew University, 2013. [COBISS.SI-ID 13199185] DAMJAN, Matija. Slovenia : [national report]. V: Study on the implementation of Regulation 1435/2003 on the Statute for European Cooperative Society. [Bruxelles; Trento; Arrasate]: Cooperatives Europe: EURICSE: Ekai Center, 2010, str. 877-894. [COBISS.SI-ID 11128913] DIMITROVA-GRAJZL, Valentina, GRAJŽL, Peter, ŠUŠTERŠIČ, Janez, ZAJC, Katarina. Court output, judicial staffing, and the demand for court services : evidence from Slovenian courts of first instance. Yale: Society for Empirical Legal Studies, 2010. [COBISS.SI-ID 12446545] GALIČ, Aleš. Slovenskij nacional'n'ij doklad : sovremennoe sostojanie graždanskogo processa v Slovenii. V: MALEŠIN, Dmitrij Jaroslavovič (ur.). Graždanskij process v mežkul'turnom dialoge : evrazijskij kontekst. Moskva: Statut, 2012, str. 456-476. [COBISS.SI-ID 12867921] MOŽINA, Damjan. Contract II : general provisions, delivery of goods, package travel and payment services, (Principles of the existing EC contract law). Munich: Sellier, cop. 2009. LVII, 517 str. ISBN 978-3-86653-024-9. [COBISS.SI-ID 791265] SANCIN, Vasilka. Study on possible developments of EU legislation in the field of electoral matters including possible modification of Directive 93/109/EC. Barcelona: [European Institute of Law], 2009/2010. 1 vol. [COBISS.SI-ID 11273809] Člani programske skupine so bili vključeni v mednarodno sodelovanje tudi kot predavatelji na medn. konferencah, npr.: KRAMBERGER ŠKERL, Jerca. Choice of court agreements in the Brussels I regulation. V: Najnovi tendencii vo evropskoto megunarodno privatno pravo - predizvici za zakonodavcite na zemjite na jugo-istočna Evropa, 23septembri, 2011. Skopje: Univerzitet Sv. Kiril i Metodij Skopje, Praven fakultet Justinijan Prvi. [COBISS.SI-ID 12860241] SANCIN, Vasilka. Contemporary challenges of responsibility to protect : predavanje na Akita International University, jun. 2013. Akita, 2013. [COBISS.SI-ID 13456977] VLAHEK, Ana. The protection of consumers in Slovenia : predavanje na mednarodni znanstveni konferenci XI. Lubyho pravnicke dni v organizaciji Pravne fakultete Univerze v Trnavi, Smolenice, 19. - 20. sep. 2013. Smolenice: Pravnicka fakulta, 2013. [COBISS.SI-ID 13372753] ŽNIDARŠIČ, Viktorija. The question on protection of weaker party in marital and extramarital relationships : (habitation, homosexual registered or not registered partnerships) : XI. Lubyho pravnicke dni, 19. - 20. sep. 2013. Smolenice: Pravnicka fakulta, 2013. [COBISS.SI-ID 13373265] Podrobnejši podatki o mednarodnih projektih in predavanjih so razvidni iz bibliografije programske skupine. 14.Vključenost v projekte za uporabnike, ki so v obdobju trajanja raziskovalnega programa (1.1.2009-31.12.2014) potekali izven financiranja ARRS16 SLO PODOBNIK, Klemen, BUGARIČ, Bojan. Pravni status Urada za varstvo konkurence - od urada do agencije: Primerjalnopravna študija za Urad za varstvo konkurence. Ljubljana: IPP-PF, 2009. BUGARIČ, Bojan, DAMJAN, Matija, ŠKRABAN, Bojana. Primerjalnopravna analiza organiziranosti zavodov v nekaterih evropskih državah. Naročnik: Ministrstvo za javno upravo. Ljubljana: IPP-PF, 2010. UDE, Lojze, GRILC, Peter, JUHART, Miha, DAMJAN, Matija. Pravni okvir gradnje in delovanja JEK 2. Naročnik: GEN Energija d.o.o. Ljubljana: IPP-PF, 2010. PODOBNIK, Klemen, DAMJAN, Matija, UDE, Lojze. Pravna analiza razmerja med naročnikom in operaterjem po odstopu od naročniške pogodbe zaradi spremembe pogojev uporabe storitev. Naročnik: Mobitel d.d. Ljubljana: IPP-PF, 2010. BUGARIČ, Bojan. Študija o neodvisnosti nacionalnega regulativnega organa na področju elektronskih komunikacij: usklajenost ZEKom z Direktivo 2002/11/ES. Naročnik: Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo. Ljubljana: IPP-PF, 2010. BREZNIK, Maja, GJORGJIOSKI, Valentin, DAMJAN, Matija. Izvedbeni načrt spletnega portala znanstvenih in literarnih revij: ekspertiza. Ljubljana: Javna agencija za knjigo Republike Slovenije, 2011. DAMJAN, Matija, PODOBNIK, Klemen, VLAHEK, Ana. Analiza pravnih okvirjev za prehod na digitalno radiodifuzijo v državah na območju jugovzhodne Evrope za potrebe transnacionalnega projekta SEE Digi.TV. Študija za Agencijo RS za pošto in elektronske komunikacije. Ljubljana: IPP-PF, 2011. DAMJAN, Matija, PODOBNIK, Klemen, VLAHEK, Ana. Smernice za sofinanciranje pri prehodu na digitalno radiodifuzno oddajanje. Naročnik: Agencija RS za pošto in elektronske komunikacije. Ljubljana: IPP-PF, 2011. PODOBNIK, Klemen, DAMJAN, Matija. Pravno mnenje o skladnosti 133. člena Zakona o medijih z zakonodajo EU. Naročnik: Agencija za pošto in elektronske komunikacije RS. Ljubljana: IPP-PF, 2012. BUGARIČ, Bojan, DAMJAN, Matija, ŠKRABAN, Bojana. Primerjalnopravna analiza ureditve statusa in socialne varnosti samozaposlenih oseb v kulturi v nekaterih evropskih državah. Naročnik: Ministrstvo za kulturo RS. Ljubljana: IPP-PF, 2013. UDE, Lojze, VLAHEK, Ana, DAMJAN, Matija. Pravna analiza položaja telekomunikacijskih omrežij na nepremičninah v tuji lasti za Telekom Slovenije, d.d. Ljubljana: IPP-PF, 2013. PODOBNIK, Klemen, DAMJAN, Matija. Pravno mnenje o upravljanju pravice do pravičnega nadomestila za privatno reproduciranje za Združenje SAZAS. Ljubljana: IPP-PF, 2013. UDE, Lojze, DAMJAN, Matija. Legal Opinion on the Constitutionality of Imposing Burden-Sharing Contributions on Subordinated Debt Holders. Naročnik: NLB, d.d. Ljubljana: IPP-PF, 2013. ŽNIDARŠIČ SKUBIC, Viktorija. Pravno mnenje glede oporočnega razpolaganja in dopustnosti vzajemne oporoke po veljavnem pravu leta 1987. Ljubljana: IPP-PF, 2013. DAMJAN, Matija, PODOBNIK, Klemen. Študija pogojev uporabe odprtokodnih programov v komercialnem proizvodu za Masterline International d.o.o. Ljubljana: IPP-PF, 2014. PODOBNIK, Klemen, DAMJAN, Matija. Pravna analiza avtorstva glasbenih del. Naročnik: Združenje SAZAS. Ljubljana: IPP-PF, 2014. KRAMBERGER ŠKERL, Jerca, UDE, Lojze. Postopek priznanja in izvršitve sodnih določb, izdanih na Hrvaškem, na podlagi tožb zaradi prenesenih deviznih vlog zoper Ljubljansko banko in Novo Ljubljansko banko. Naročnik: Sklad RS za nasledstvo. Ljubljana: IPP-PF, 2014. AHTIK, Meta. Analiza vprašanja ekonomske celote v zadevi AKTON d.o.o. v Telekom, d.d./Ipko. Naročnik: Telekom Slovenije, d.d. Ljubljana: IPP-PF, 2014. JUHART, Miha, GRILC, Peter. Mnenje o pravni problematiki podlag za določitev zavarovalne premije in o pravni naravi pogodbe o kvotnem pozavarovanju. Naročnik: Pozavarovalnica Sava, d.d. Ljubljana: IPP-PF, 2014. DAMJAN, Matija, PODOBNIK, Klemen, UDE, Lojze. Pravna analiza primernosti zakonskih omejitev pri ustanavljanju lekarn za dosego ciljev javnega interesa. Naročnik: Javni zavod Lekarna Ljubljana. Ljubljana: IPP-PF, 2014. KRAMBERGER ŠKERL, Jerca, DAMJAN, Matija. Pravno mnenje o dejanski vzajemnosti med RS in RH glede vračanja podržavljenega premoženja. Naročnik: Slovenska odškodninska družba, d.d. Ljubljana: IPP-PF, 2014. 15.Ocena tehnološke zrelosti rezultatov raziskovalnega programa in možnosti za njihovo implementacijo v praksi (točka ni namenjena raziskovalnim programom s področij humanističnih ved)17 SLO Vsebina raziskovalnega programa ni tehnološke narave in njegovi rezultati niso namenjeni neposredni implementaciji v proizvodnem procesu tehnične narave, zato tehnološke zrelosti rezultatov programa na ta način ni mogoče ocenjevati. To pa seveda ne pomeni, da rezultatov programa ni mogoče uporabiti v praksi. Aktualnost rezultatov programa za prakso je razvidna med drugim iz mnogih projektov za uporabnike iz gospodarstva in javnega sektorja, pri katerih so med trajanjem programa sodelovali člani programske skupine. Rezultati pravnih raziskav se kažejo predvsem v identifikaciji odprtih pravnih vprašanj, njihovi celoviti obravnavi in oblikovanju možnih teoretičnih in praktičnih vodil za reševanje teh vprašanj. Ugotovitve so aktualne tako na abstraktni ravni, kot strokovna podlaga za pripravo zakonodaje ali drugih splošnih predpisov, kakor tudi pri reševanju konkretnih problemov v praksi, npr. sporov med gospodarskimi subjekti ali postopkov pred sodišči. S tega vidika so rezultati programa vedno neposredno uporabljivi v praksi: zlasti podjetjem v tehnoloških panogah z intenzivno uporabo informacijskih tehnologij omogočajo izogibanje pravnim tveganjem in izkoriščanje prednosti novih pravnih rešitev s področja informacijske družbe. Npr. za upravljalce različnih spletnih storitev so relevantne ugotovitve o dolžnostih in odgovornostih internetnega posrednika, obveznostih glede varstva osebnih podatkov uporabnikov in pravilih spletnega oglaševanja. Za spletne trgovine so pomembne ugotovitve glede sklepanja pogodb na daljavo, pravic potrošnikov pri tem ter o pristojnosti in pravilih reševanja potrošniških sporov na internetu. Iste ugotovitve so po drugi strani pomembne tudi za potrošnike, varstvu katerih je zakonodaja v veliki meri namenjena, in državne organe pristojne za varstvo potrošnikov. V okviru programa so bili v slovenskem pravu prvič celovito obravnavani pravni vidiki različnih odprtih vsebin, kar je neposredno uporabno za podjetja, ki razvijajo ali uporabljajo odprtokodne programske rešitve. Prav tako so te ugotovitve pomembne za projekte odprtega dostopa do avtorskih del (npr. digitalne knjižnice) in rezultatov znanstvenih raziskav v raziskovalnih organizacijah (npr. univerzitetni spletni repozitoriji). Za tehnologijo 3D-tiskanja, ki se hitro uveljavlja v različnih proizvodnih procesih, so ključne ugotovitve programa o pravnih okvirih dopustnosti reproduciranja obstoječih proizvodov in potencialni odškodninski odgovornosti, saj o tem zaenkrat ni sodne prakse ali izrecne zakonodajne ureditve. Seznanjanju pravne in poslovne prakse z spoznanji raziskovanja so namenjene objave članov v strokovni pravni literaturi ter prispevki članov programske skupine na strokovnih srečanjih in seminarjih ter že omenjeni projekti za neposredne uporabnike iz prakse. 16.Ocenite, ali bi doseženi rezultati v okviru programa lahko vodili do ustanovitve spin-off podjetja, kolikšen finančni vložek bi zahteval ta korak ter kakšno infrastrukturo in opremo bi potrebovali možnost ustanovitve spin-off podjetja DA NE potrebni finančni vložek 60.000 EUR Rezultati programa so neposredno uporabni v gospodarskih dejavnostih, ki vključujejo elektronsko poslovanje oziroma uporabo informacijskih tehnologij. Podjetje bi se lahko tudi specializiralo za pravno svetovanje s področja prava informacijskih tehnologij. Združevati bi moralo strokovnjake s področja prava ter računalništva in informacijskih tehnologij. Mogoča bi bila tudi ustanovitev specializirane odvetniške družbe, ki bi strankam poleg pravnega svetovanja in priprave pogodb ter pravnih aktov lahko ponujala tudi zastopanje v upravnih in sodnih postopkih. Ocenjujemo, da bi bil potrebni finančni vložek za ustanovitev podjetja 60.000 EUR. Potrebni bi bili poslovni prostori, računalniška in druga pisarniška oprema, nakup pravne literature in dostopa do relevantnih pravnih baz podatkov (sodna ocena potrebne infrastrukture in opreme18 praksa, pravna literatura). Najpomembnejši element pa so kadri z vrhunskim strokovnim znanjem. 17.Izjemni dosežek v letu 201419 17.1. Izjemni znanstveni dosežek Izdaja znanstvene monografije Pravo v informacijski družbi. Ljubljana: IUS Software, GV založba; 2014; 380 str., ISBN: 978-961-247-278-8. Monografija, pri nastanku katere je sodelovalo 21 avtorjev, tudi večina članov programske skupine, javnosti predstavlja nekatere ključne rezultate raziskovalnega programa. Delo prvič v slovenskem pravu celovito obravnava vrsto aktualnih pravnih vprašanj informacijske družbe, ki so vsebinsko razdeljena na naslednja poglavja: I. ZASEBNOPRAVNA VPRAŠANJA INTERNETA II. INTELEKTUALNA LASTNINA V INFORMACIJSKI DRUŽBI III. PROCESNA VPRAŠANJA V INTERNETNEM OKOLJU IV. INFORMACIJSKE TEHNOLOGIJE NA PODROČJU JAVNEGA PRAVA V. VPLIV INFORMACIJSKIH TEHNOLOGIJ NA PRAVNI SISTEM 17.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek Organizacija znanstvenega seminarja Pravo v informacijski družbi 12. junij 2014 v Ljubljani • prof. dr. Peter Grilc, Nekateri pravni vidiki spletnega (posebej zavajajočega) oglaševanja • doc. dr. Špelca Mežnar, Civilna odgovornost za anonimne komentarje na internetu • doc. dr. Jerca Kramberger Škerl, Mednarodna pristojnost in kolizijsko pravo EU za internetne kršitve zasebnosti in osebnostnih pravic • Neža Muhič, Doseg pravne ureditve spletnih iger na srečo • doc. dr. Sabina Zgaga, Uporabnik mobilne naprave - žrtev ali storilec kaznivega dejanja? • prof. dr. Miha Juhart, Nekateri avtorskopravni problemi vzpostavitve digitalnega repozitorija na Univerzi v Ljubljani • mag. Jure Levovnik, Pravno varstvo podatkovnih baz - izbrani pravni vidiki • doc. dr. Matija Damjan, Tridimenzionalno tiskanje in pravice intelektualne lastnine C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni; • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja in obdelavo teh podatkov za evidence ARRS; • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v papirnati obliki; • so z vsebino poročila seznanjeni in se strinjajo vsi izvajalci raziskovalnega programa. Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba vodja raziskovalnega programa: matične RO (JRO in/ali RO s in koncesijo): Inštitut za primerjalno pravo pri Bojan Bugarič Pravni fakulteti v Ljubljani ŽIG Kraj in datum: Ljubljana 120.2.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROG-ZP-2015/29 1 Napišite povzetek raziskovalnega programa v slovenskem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki - približno pol strani, velikost pisave 11) in angleškem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki - približno pol strani, velikost pisave 11). Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, v katerem predstavite raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega programa in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. V primeru odobrenega povečanja obsega financiranja raziskovalnega programa v letu 2014 mora poročilo o realizaciji programa dela zajemati predložen program dela ob prijavi in predložen dopolnjen program dela v letu 2014. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikosti pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa dela raziskovalnega programa, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega programa oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine v zadnjem letu izvajanja raziskovalnega programa, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, navedite: "Ni bilo sprememb.". Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru izvajanja raziskovalnega programa. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja programa vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru izvajanja raziskovalnega programa. Družbeno-ekonomski dosežek iz obdobja izvajanja programa vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat programa ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega programa iz obdobja izvajanja programa v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov vključno s presledki (približno 1/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://www.sicris.si/ za posamezen program, ki je predmet poročanja. Nazaj 9 Največ 4.000 znakov vključno s presledki (približno 2/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 10 Največ 4.000 znakov vključno s presledki (približno 2/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 11 Upoštevajo se le tiste diplome, magisteriji znanosti in doktorati znanosti (zaključene/i v obdobju 1.1.2009-31.12.2014), pri katerih so kot mentorji sodelovali člani programske skupine. Nazaj 12 Vpišite število opravljenih diplom v času izvajanja raziskovalnega programa glede na vrsto usposabljanja. Nazaj 13 Vpišite šifro raziskovalca in/ali ime in priimek osebe, ki je v času izvajanja raziskovalnega programa pridobila naziv magister znanosti in/ali doktor znanosti ter označite doseženo izobrazbo. V primeru, da se je oseba usposabljala po programu Mladi raziskovalci, označite "MR". Nazaj 14 Za mlade raziskovalce, ki ste jih navedli v tabeli 11.2. točke (usposabljanje so uspešno zaključili v obdobju od 1.1.2009 do 31.12.2014), izberite oz. označite, kje so se zaposlili po zaključenem usposabljanju. Nazaj 15 Navedite naslove projektov in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 16 Navedite naslove projektov, ki ne sodijo v okvir financiranja ARRS (npr: industrijski projekti, projekti za druge naročnike, državno upravo, občine idr.) in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 17 Opišite možnosti za uporabo rezultatov v praksi. Opišite izdelke oziroma tehnologijo in potencialne trge oziroma tržne niše, v katere sodijo. Ocenite dodano vrednost izdelkov, katerih osnova je znanje, razvito v okviru programa oziroma dodano vrednost na zaposlenega, če jo je mogoče oceniti (npr. v primerih, ko je rezultat izboljšava obstoječih tehnologij oziroma izdelkov). Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 18 Največ 1.000 znakov vključno s presledki (približno 1/6 strani, velikost pisave 11) Nazaj 19 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega programa v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki, velikost pisave 11). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROG-ZP/2015 v1.00 43-80-96-15-99-2B-EB-79-EF-1A-90-47-6B-46-13-85-70-66-D5-6C Priloga 1 VEDA Področje: 5.05 Pravo Dosežek 1: Znanstvena monografija Pravo v informacijski družbi (urednik dr. Matija Damjan). Vir: COBISS-ID: 273409280 Znanstvena monografija, pri nastanku katere je sodelovalo 21 avtorjev, tudi večina članov programske skupine, prvič v slovenskem pravu celovito obravnava vrsto aktualnih pravnih vprašanj informacijske družbe, ki so vsebinsko razdeljena na naslednja poglavja: 1. Zasebnopravna vprašanja interneta 2. Intelektualna lastnina v informacijski družbi 3. Procesna vprašanja v internetnem okolju 4. Informacijske tehnologije na področju javnega prava 5. Vpliv informacijskih tehnologij na pravni sistem DAMJAN, Matija (urednik). Pravo v informacijski družbi. 1. natis. Ljubljana: IUS Software, GV založba, 2014. 380 str. ISBN 978-961-247-278-8. [COBISS.SI-ID 273409280]