Katarina Zadnik Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo RAZVOJ RITMIÈNEGA IN MELODIÈNEGA POSLUHA PRI 8-LETNIH UÈENCIH V GLASBENI ŠOLI (povzetek doktorske disertacije) Nauk o glasbi in Solfeggio kot samostojni predmetni podroèji v glasbenem šolstvu, s svojimi specifiènimi glasbeno dejavnostnimi podroèji, vzpostavljata poglobljen in neposreden stik z glasbeno umetnostjo in kulturo. Temeljni cilj obeh predmetov je v razvijanju funkcionalne glasbene pismenosti. Funkcionalna glasbena pismenost se kae v razvitih glasbenih predstavah in znanjih v glasbeno kategorialnem sistemu, ki predstavljajo vez med transformacijo notranjega slišanja zapisanih glasbenih vsebin v ozvoèene in obratno. Predstavljena študija je prva raziskava o predmetu Nauk o glasbi v glasbenem šolstvu na Slovenskem. V njej obravnavamo vidik zgodovinskega razvoja predmeta, sodobni vidik didaktiène zasnove predmeta in dejavnike predmeta, ki vplivajo na glasbeni razvoj. Skladno z glasbenopedagoško doktrino in glasbeno umetnostjo obravnavamo problematiko glasbeno-pedagoške terminologije. V teoretiènem delu smo obravnavali razvoj glasbenega mišljenja in funkcionalne glasbene pismenosti v 1. in 2. razredu Nauka o glasbi na osrednjem podroèju predmeta – solfeggio. V raziskavi smo ugotavljali raven razvitosti glasbenega mišljenja in funkcionalne glasbene pismenosti v 2. razredu Nauka o glasbi, pri osemletnih uèencih. eleli smo ugotoviti vpliv predšolskega glasbenega izobraevanja na kasnejši glasbeni razvoj. Razvoj glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj smo prouèevali na temeljnem glasbeno-dejavnostnem podroèju solfeggio. Ob tem smo obravnavali tudi vpliv ostalih enakovrednih glasbeno-dejavnostnih podroèij tega predmeta, – izvajanje in interpretacija primerov iz glasbene literature, ustvarjanje in poslušanje – ki se kaejo v rezultatih razvitih glasbenih sposobnostih, spretnostih in znanjih na podroèju glasbenoteoretièna in oblikovna znanja. Èeprav dobljeni rezultati statistièno niso potrdili vpliva zgodnjega glasbenega izobraevanja na kasnejši glasbeni razvoj v 2. razredu Nauka o glasbi (p = ,099 na podroèju melodiènega posluha, p = ,069 na podroèju ritmiènega posluha), na vzorcu testiranih uèencev, se je pokazala tendenca v razvoju obeh glasbenih posluhov pri uèencih, ki so obiskovali predšolska glasbena programa. Rezultati vseh testiranih uèencev so bili boljši na podroèju ritmiènega posluha kot na podroèju melodiènega posluha. Veèja tendenca v razvoju melodiènega posluha se je pojavila pri testiranih uèencih, ki so predhodno obiskovali oba predšolska glasbena programa kot pri uèencih, ki so bili neposredno vkljuèeni v 141 Katarina Zadnik, RAZVOJ RITMIÈNEGA IN MELODIÈNEGA POSLUHA PRI 8-LETNIH UÈENCIH... 1. razred Nauka o glasbi. Ugotavljamo, da ima zgodnje glasbeno izobraevanje veèji vpliv na razvoj melodiènega posluha kot ritmiènega posluha. Rezultati kaejo na prevladujoèi koncept glasbenega opismenjevanja od glasbenega zapisa (notni simbol) do pevske ali inštrumentalne izvedbe (fizièna akcija) k zvoèni izkušnji. Pouk Nauka o glasbi premalo podpira razvoj slušne pozornosti in obèutljivosti, ki sta temelja razvoja slušnega zaznavanja in podpirata razvoj glasbenih predstav in znanj v glasbenokategorialnem sistemu. Razvijanje funkcionalne glasbene pismenosti pri pouku Nauka o glasbi še vedno vodi v pojemanje vzgoje slušnega zaznavanja in razvoja slušne pozornosti in obèutljivosti. Stopnjo razvitosti glasbenega mišljenja in funkcionalne glasbene pismenosti smo osvetlili z raziskavo naslednjih dejavnikov: strukture razredov glede na glasbene sposobnosti in starost uèencev pri pouku Nauk o glasbi, glasbenega interesa uèencev, glasbeno-kulturne ravni druine. Za uèence, ki so obiskovali starostno heterogene skupine, je bil potrjen statistièno slabši razvoj na podroèju ritmiènega posluha (p = ,008). V takšnih skupinah izstopajo razlike med uèenci, ki so starostno v drugih obdobjih, v telesno-psiholoških in glasbenorazvojnih znaèilnostih. Reševanje problematike pri pouèevanju starostno heterogenih skupin še vedno ostaja na mikro ravni, zato bi bilo treba v prihodnosti najti skupne rešitve. Prva izvedena raziskava je pomemben prispevek na predmetnem podroèju Nauka o glasbi. Rezultati raziskave odpirajo številna vprašanja in dileme, ki bi jih morali podrobneje prouèiti z novimi raziskavami. Pojavlja se potreba po novih oblikah raziskav o vplivu predšolskega glasbenega razvoja na kasnejši glasbeni razvoj. Iz prakse je razvidna potreba po posodobitvah uènih naèrtov programa Glasbena pripravnica in predmeta Nauk o glasbi za 1. razred. Zahteve po posodobitvi obeh uènih naèrtov izhajajo iz praktiènih potreb in iz potrebe po kontinuiteti uènega procesa. Odpira se vprašanje izvajanja sprejemnih preizkusov po slovenskih glasbenih šolah, ki se razlikujejo po vsebinski zahtevnosti, naèinih preverjanja in po (ne)upoštevanju predhodne vkljuèenosti uèenca v predšolske glasbene programe. Zagovor: 5. septembra 2011 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani 142 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek