Gorana Flaker, Paul Stubbs GLOBALIZACIJA IN TRANSFORMACIJA SOCIALNEGA KONFORMIZEM IN NASPROTOVANJE UVOD Članek obravnava vpliv procesov globalizacije na socialno sfero, zlasti na socialno, družbenoko- ristno in prostovoljno delo. Namen članka ni znanstvena analiza, temveč na podlagi izkušenj v jugovzhodni Evropi v zadnjem desetletju ponuditi perspektivo, včasih polemično in namenoma pre- tirano, v zvezi s spremembami, ki se zdijo globoko zakoreninjene in težke za obravnavo. Giddens definira globalizacijo kot temeljni za- suk vzorcev »časovno-prostorske odtujitve« {time- space distanciation), ki je vezana na vse večjo hitrost pretoka po celem svetu. Tako torej pride do »večanja intenzivnosti svetovnih socialnih odnosov, ki povezujejo oddaljena mesta tako, da lokalne odnose in dogodke krojijo dogodki tisoče kilometrov proč« (Kaspersen 2000: 92). To bese- dilo opozarja na posledice delovanja globalnih sil, vendar ne smemo podcenjevati vpliva globalnih povezav in globalnih predstav (global connections, global imaginings - izraza izvirata iz: Burawoy et al. 2000), ki ustvarjajo alternativna gibanja in pomene. S socialnega vidika ne smemo podcenjevati načina, na katerega globalni svet postaja v osnovi vse bolj neenak, tako med različnimi državami kakor znotraj njih, prav tako pa ne smemo poza- biti poudariti »con samoumevnega obilja« (zones of inclusive affluence) in »con izključenosti«. V določenem smislu pomeni globalizacija integracijo elit in ločevanje velikega dela planeta od kakr- šnega koli pojmovanja socialnega per se, še bolj pa od socialnega napredka. Predmet obravnave tega članka so različne oblike, ki jih to dobiva v eni regiji. KONTEKST Korenine in izvor procesov, opisanih v tem član- ku, imajo dolgo zgodovino. Trdimo lahko, da so se zahodne razvojne agencije začele odmikati od neposredne finančne podpore vladam držav v raz- voju že v 70. letih 20. stoletja. Namesto tega so preusmerjale denar za pomoč v projekte in razvoj- ne programe, ki so jih razvile in izvajale medna- rodne nevladne organizacije (NVO). Ta strateška sprememba je bila opažena in predstavljena kot »razcvet civilne družbe«. V resnici pa se je za tem procesom skrival oportunizem zahodnih vlad. Vlade zahodnih držav so v odgovor domačim dru- žbenim gibanjem, ki so ogrožala njihovo legitim- nost, prepustile del moči civilni družbi, tako da so majhnim in velikim nevladnim organizacijam omogočile veliko več prostora za mednarodno delovanje. Z današnjega staUšča lahko to dejanje gledamo kot globalni bismarckovski poskus kupo- vanja socialnega miru. V času, ko so razvoj sveta še vedno določali okviri dveh blokov moči in dveh konkurenčnih modelov idealnega družbenega sistema, je bil sis- tem do neke mere »zamrznjen«. Kljub temu lahko dogodke v poznih 80. letih 20. stoletja gledamo kot primer »nedonošenih socialnih držav« (Kor- nai 1997), ki so se prepozno sesule, da bi postale del demokratičnega družbenega konsenza (Ferge 1995). Namesto tega so postale prvi poskusni primerki nove neoliberalne ortodoksije in njenega najbolj bolečega postopka, »šok terapije«. Med- tem ko so berlinski zid nedvomno res podrli druž- beni aktivisti, žejni svobode in pravice, so nanje z vseh strani pritiskali tisti, ki so iskali nova tržišča, oziroma, s slavnimi besedami ameriške glasbenice Laurie Anderson, »tisti, ki so hoteli po nakupih«. Zopet so bili torej narava teh sprememb in koalicij- ski interesi za njimi prikriti z idejo civilne družbe 293 GORANA FLAKER, PAUL STUBBS; kot pravega dejavnika sprememb in upa za pri- hodnost. Nekdanja Jugoslavija oziroma države nekdanje Jugoslavije so bile in so še kot vedno različno ude- ležene v teh procesih. Neenakost med državami naslednicami in znotraj njih je rasla, medtem ko so predvojni »učinkoviti in decentralizirani« sis- tem sociale (cf. Deacon, Hülse, Stubbs 1997, pogl. 7) spodkopali v različnih delih v različni meri, odvisno od kompleksne mešanice vojne, kriznih intervencij, ki so jih vodile NVO, in zahtev po evropski integraciji, posojilih in načrtih za struk- turno prilagoditev. Z delno izjemo Slovenije, ki skupaj s Češko republiko, Madžarsko in drugimi pripada skupini razmeroma razvitih tranzicijskih držav, večina držav nekdanje Jugoslavije še naprej živi nekje med to skupino in skorajda popolnoma sesutimi ekonomijami držav nekdanje Sovjetske zveze. In res, medtem ko se vojna umika miru - v katerem imajo še vedno pomembno vlogo v političnem procesu in ključno vlogo pri definiranju zdravega razuma tisti, ki so z nacionalističnimi parolami podžigali ubijanje -, te države vse bolj sprejemajo nasvete Zahoda, naj liberalizirajo svoje trge. V večini regij je realnost, da so procesi privatizacije podobni divjemu kapitalizmu in da neformalno delovanje na trgu, kjer iskanje storitev temelji na tem, »koga poznaš« in »koliko lahko plačaš«, kar krepi klientelizem najhujše vrste, že povzročila ločitev ekonomskega in socialnega. Glavni vzrok za našo zaskrbljenost je to, da tisti, ki delajo v socialni sferi, redko sploh komentirajo te spre- membe, kaj šele, da bi protestirah. PET PODROČIJ TRANSFORMACIJE Argument je izpeljan zlasti iz pomembne ideje Guya Standinga o »osmih krizah socialnega skrb- stva«, ki usmerjajo »privatizacijo ekonomskih dejavnosti, privatizacijo socialne politike, nefor- malizacijo, širitev fleksibilnih praks glede delovne sile in novo, globalizirano socioekonomsko razslo- jevanje« (Standing 2001: 13). JEZIKI Prva med Standingovimi krizami je jezikovna kriza. Globalizacija je vplivala na jezik, ki se uporablja za razumevanje socialne sfere tako v socialnih programih kot v samem socialnem delu, na številne načine, ki so precej usodni, vendar jih je kljub temu težko razumeti ali se jim upreti. Akti- vist iz 80. let 20. stoletja, ki bi zadnjih štirinajst let preživel na drugem planetu, bi bil popolnoma začuden nad tem, kolikšne so jezikovne spremem- be. Nemudoma bi opazil vpliv terminologije, ki je bila v svet sociale prenesena neposredno iz po- slovnega sveta. Eden najpomembnejših konceptov je postal menedžment - menedžment primera, časovni menedžment, menedžment osebja, stra- teški menedžment, novi javni menedžment, mene- džment NVO in tako naprej. Glasno bi se spraše- val, kaj neki je mišljeno z »javno-zasebnimi part- nerstvi«, in seveda, kdaj, kako in zakaj je izginila zamisel »javnih storitev«. Številni termini so izginili aU pa so se spreme- nili do neprepoznavnosti. Pozneje bomo poiskah vzroke teh sprememb in jih raziskaU. Za zdaj pa se le spomnimo tistih, ki jih ni več med nami, in teh, ki tvegajo, da jih bodo kovači besed globalne dobe označiH kot neumne anahronizme - »ena- kost« (zdaj so jo nadomestile »enake priložnosti«), »socialna država« (na njenem mestu je zdaj »kom- binirana sociala«, welfare mix), »moč in domi- nacija« (s »pooblastili«, popolnoma oropanimi pomena in popolnoma razvrednotenimi z idejo »grajenja kapacitet«), »solidarnost« (»sodelo- vanje« in »grajenje koahcij« sta le slab približek), celo samo »vladanje« (transformirano v idejo »vo- denja«, ki je pogosto le evfemizem za »menedž- ment«, npr. v konceptu »vodenje NVO«). Nekateri termini družbenih gibanj so se ohra- nili, vendar so se skozi vključevanje v dominantni diskurz spremenili do neprepoznavnosti in izgu- bili zvezo z vsebino. Dokler »delujemo v mrežah« in »vplivamo« (veliko bolje kot pa bolj neposredna in politizirana »zastopanje« in »lobiranje«), se res ne zdi več pomembno, glede česa »delujemo v mrežah«, ker strokovnjaki za »odnose z jav- nostmi« vse ocenjujejo na podlagi »fokusnih skupin« in predstavijo kot »ozaveščanje javnosti«. Odnos med jezikom, močjo in globalizacijo je bolj kompleksen, kot se zdi na prvi pogled. De- loma gre seveda za kolonizacijo angleškega jezika oziroma vsaj njegove ameriške različice. V boju za moč na globalni ravni moramo omeniti tudi evropsko birokratsko angleščino, ki je tekoče ne govori nihče, ki ne dela v Bruslju. Novi birokratski jezik je resnično neprevedljiv in brez pomena v drugih jezikih - zato npr. govorimo o »menedž- mentu«. 294 GLOBALIZACIJA IN TRANSFORMACIJA SOCIALNEGA Kot trdi Standing, termini, ki se uporabljajo v debati, pomagajo pri oblikovanju politike, oziro- ma, kot predpostavljamo v tem članku, pri tem, da se iz politike izloči kakršna koli vsebina. Ma- nipulacija z jezikom, ki sledi zloglasni ideji iz Alice v čudežni deželi, da »besede postanejo, kar si želim«, pomaga pri ustvarjanju pogojev za od- sotnost demokracije, ki jo obširneje obravnavamo pozneje v tem članku. TEHNOLOGIJE Povezava med jezikom in tehnologijo je močna. Danes je vse od nakupa računalnika do izobra- ževalnega tečaja za uporabnike »tehnična po- moč«. Tukaj nas zanimajo tehnologije, ki jih tisti, ki izvajajo pomoč, prinesejo s seboj, ker bi se brez njih počutili izgubljeni. Seveda ima med njimi paradno vlogo prenosni računalnik, ki mu mobilni telefon omogoča povezljivost in poudarja njegovo nepogrešljivost. »Tradicionalni« diaprojektor vse hitreje nadomešča »powerpoint«, pri katerem je poudarek na obliki in ne vsebini, hkrati pa kaže na status tistega, ki predstavlja. Občasno se zdi, da predavatelj ne želi drugega kot z neverjetno sofisticiranim slikovnim prikazom na ekranu vzeti sapo občinstvu. Predvsem pa gladek potek, hitrost in stil predstavitve nadomeščajo intelektualno vsebino in pomen kot glavni merili ločevanja dobre in slabe pomoči. Poleg tega želimo opozoriti na tehnologizacijo podpore - navodil za uporabo, priročnikov in programskih orodij, po možnosti na voljo na zgo- ščenki in na Internetu. Ti imajo prednost pred staromodnimi učbeniki, kot da je reševanje so- cialnih problemov podobno popravilu avtomobila. Predvsem pa te tehnologije ponujajo »instantno«, skorajda čarobno reševanje socialnih problemov, podobno novim pralnim praškom (ki so zopet vse bolj biološki po svojem nebiološkem obdobju v 80. letih 20. stoletja), ki obljubljajo takojšnjo odstranitev umazanije. PRAKSE Jezike in tehnologije v njihovi najbolj akutni in dramatični obliki srečamo v »delavnicah«, ki so glavna oblika prenašanja znanja, sposobnosti in zavesti, skratka, »usposabljanja«. To je gospo- darsko področje prenosa podatkov, ki temelji na uvozu, včasih prefinjenem in skritem, zahodnih vrednot, idej in načinov dela in na njihovem prilagajanju lokalnim kontekstom. Znanje postaja blago, skupek tehnik in orodij, ki jih lahko hitro in učinkovito distribuiramo in tako nadomestimo »staromodne« izobraževalne programe, ki trajajo več let. Iz tega izhaja, da tudi tečaji usposabljanja vodijo v tečaje »za usposabljanje vodij usposab- ljanja« in v »razširjeno usposabljanje vodij uspo- sabljanja« za izbrano peščico, kar ustvarja hierar- hijo v praksi in s tem novo elito. V projektni obliki je kakovost usposabljanja manj pomembna od števila organiziranih delavnic in števila udeležencev kot glavnih pokazateljev »uspešnosti« ali »učinkovitosti«. Ciničen pogled bi lahko bil, da je namen teh usposabljanj in delav- nic ustvarjanje novega kadra prilagodljivih stro- kovnjakov, ki sicer »znajo govoriti«, a se le redko vprašajo o načinih razumevanja, ki jih imajo za samoumevne. Celosten prikaz ali poskus uvajanja kompleksnosti in konteksta povzročita neodobra- vanje. V svetu, kjer je »malo znanja nevarno«, tovrstno usposabljanje, namesto da bi odpiralo nova obzorja, onemogoča kritično razmišljanje. AGENCIJE IN USTANOVE Če se navedena področja transformacije sama po sebi in vsako zase morda zdijo nepomembna, skupaj tlakujejo pot globljim spremembam v prevladujočem načinu razumevanja agencij in institucij. Družba, kakor jo razlagajo v kontekstu globalizacije, naj bi temeljila na treh med seboj povezanih sektorjih: državi, zasebnem sektorju in civilni družbi. Čeprav nočemo poenostavljati odnosov, ki so seveda neprimerno bolj zapleteni, želimo opozoriti na privilegirano vlogo civilne družbe, da zastavlja družbena vprašanja na način, ki se je zdel napreden, in je pogosto tudi bil, vendar je imel nevarne in dolgoročne posledice. Vsi trije sektorji, ločeno in skupaj, so se osredo- točili na tržne vrednosti in pravila in temeljijo na njih. V omenjenem kontekstu je civilna družba - zelo kompleksen in politiziran pojem, bojišče za pomene in dejanja - postala vse bolj tehnološka in se je preobrazila v »nevladni sektor«. Čeprav je bil ta »sektor« sestavljen iz različnih ljudi, skupin in organizacij, ki so oblikovali kompleksna razmerja moči med seboj in z drugimi silami v družbi, so »grajenje«, »promocija« in »širjenje« 295 GORANA FLAKER, PAUL STUBBS nevladnega sektorja postali glavni cilj programov mednarodne pomoči. Ta pomoč seveda v resnici ni dajala enakih pri- ložnosti vsem skupinam. Namesto tega je sprejela obstoječe hierarhije, sodelovala z njimi in jih re- producirala. Na vrhu hierarhije NVO so se poja- vile nove »koordinacijske« in »krovne« skupine in skupine za »razvoj in zastopanje NVO«, ki jih pogosto vodijo osebe z malo izkušenj in še manj neposrednega stika z organizacijami, iz katerih je civilna družba nastala. Te organizacije, ki jih pogosto podpirajo mednarodne organizacije, imajo dvoumen odnos do javnih razprav; v njih prevladuje skrb za njihovo lastno legitimnost in ne legitimnost tistih, ki naj bi jih zastopale. Sredi hierarhične lestvice je vse več ponudnikov storitev, ki so ocenjevani bolj po svojih sposobnostih prido- bivanja finančne podpore kot pa po kakovosti storitev, ki jih izvajajo, in še manj po tem, v kakšnem odnosu so z resničnimi potrebami. Na dnu so skupine, ki jih ustanavljajo neposredno uporabniki storitev in so v nevarnosti, da jih vsrkajo druge skupine. V kontekstu globokih preobrazb lahko NVO prispevajo k deficitu demokracije v družbi, name- sto da bi delovale v smislu izboljšav. Tudi če bi te agencije resnično podpirale kreativnost, inovacije in fleksibilnost, vrednote, zaradi katerih so bile deležne hvale, bi to v socialni politiki povzročilo »lepotno tekmovanje«, v katerem je moda po- membnejša od javnega interesa ali kriterijev, ki temeljijo na potrebah. V resnici so dominantne prakse v nevladnih organizacijah (z nekaterimi pomembnimi izjemami) postale nenavadno kon- formistične, tehnokratske, oprte na menedžment in globoko konzervativne, pa vendar obarvane z elitizmom, ki meji na aroganco. Ne smemo podce- njevati, da NVO zagotavlja preživetje in relativno varnost delu profesionalnega srednjega razreda; že poteka postopek horizontalnega povezovanja transnacionalnih mrež elit, ki ločuje vodje NVO od kakršne koli baze »doma«. NVO, ki so najbolje znajdejo na področju vira preživetja (projektnih sredstev), znajo manipu- lirati z željami in potrebami, imajo raje močno javno podobo kot odkrito izjavo in so vdane hie- rarhičnim okvirom, oprtim na menedžment. V času, ko številna zasebna podjetja odkrivajo bolj fleksibilne strukture odločanja in se celo spogle- dujejo z idejami »socialne odgovornosti korpo- racij« (tudi zato, ker to pripomore k dobičkanos- nosti), je ironično, da se NVO gibljejo v smeri staromodnih korporacijskih vrednot. To področje je posuto z aktivisti oz. ustanovitelji, ki so zdaj izvršilni aH poslovodni direktorji NVO. Hitenje k NVO je predvsem spodkopalo social- no državo, ki se je zdela preveč nefleksibilna, draga in anahronistična. Javno ponujanje storitev in obstoj javnega sektorja, ki je deloval na podlagi javnih, demokratskih vrednot, sta bila izgubljena. Ni šlo za tako opevano »deetatizacijo«, temveč za neko vrsto grobega delovanja proti sociali, tako da so storitve, ki temeljijo na potrebah, nado- mestile storitve, ki temeljijo na tržišču. Država v teh procesih ni uplahnila, nasprotno, državne subvencije so imele ključno vlogo pri promociji NVO in zasebnega sektorja. Zlasti pa je dajanje prednosti NVO okrepilo prevlado zahodnih modelov in form. To se je razši- rilo na vse agencije v razvoju tistega, kar lahko najbolje poimenujemo »transnacionalni svetoval- ni režimi«, ki so grobo povozili lokalni spomin in izkušnje {cf. Stubbs 2002). Zdi se, da se je ta novi kolonializem prijel, ker se je mednarodnim agen- cijam, vključno z NVO, posrečilo pripeti se na lažno, konstruirano in posplošeno protidržavnost lokalnih NVO. Pozneje pa so svetovalne agencije vztrajale pri pogojih, ki so krepili tržni pristop. Interakcij med svetovalnimi režimi in lokalnimi dejavniki ne moremo razumeti, ne da bi obrav- navali kompleksnost osebnih odnosov, povezav in sporazumov. V imenu transparentnosti in učin- kovitosti se je klientelistično vzpostavljanje mrež, ki je bilo že v prejšnjih režimih socialne pomoči ena glavnih značilnosti, preprosto razširilo v med- narodni prostor. Poleg tega so se pojavile novo- dobne hierarhije z mlajšim, (projektno) angleško govorečim osebjem, ki so ga zaposlile medna- rodne agencije in tako nagradile svoje partnerje v lokalnem NVO sektorju na račun starejših delavcev v javnem sektorju. SOCIALNE STRUKTURE IN ODNOSI DO DELA Za to razpravo je ključen Standingov argument, da poteka »novo globalno razslojevanje«, v kate- rem prihaja do internacionalizacije družbene razslojitve (Standing 2001: 9). Argument sledi prejšnjemu poudarku na vzponu »novega global- nega profesionalnega srednjega razreda« (Stubbs 1996), ki je prevladal na globalnem prizorišču pomoči in socialnega dela. 296 GLOBALIZACIJA IN TRANSFORMACIJA SOCIALNEGA Po Standingovi sedemstopenjski klasifikaciji skupino »osnovnih delavcev« {core workers), ki so jim »tisti... z dobrim spominom rekli delavski razred« (Standing 2001: 10), sestavljajo tisti, ki imajo redno delo s polnim delovnim časom, delajo fizično in so organizirani v sindikate. Vendar se je ta sektor, zaradi katerega je bila zasnovana nova socialna država, skrčil do nerazpoznavnosti in celo tisti, ki imajo tovrstne zaposlitve z boljšim osebnim dohodkom, občutijo eksistencialno nego- tovost, ki jih sili, da se zatekajo v sivo ekonomijo in si tako povečajo dohodek. V večini jugovzhod- ne Evrope to drži tudi za razred nad njimi - za stalno zaposlene in strokovno usposobljene delo- jemalce, ki jih še bolj privlači ustanavljanje NVO, svetovalno delo in tako dalje. Teh dveh skupin, globalne elite in tudi - kar je posebej zanimivo - fleksibilnih svetovalcev in tehnokratov nove, postmoderne sociale, ne zani- ma razvijanje lastnih socialnih struktur, še manj investiranje v nacionalne sisteme socialnega var- stva. Elita si pridobi varnost legalno aU drugače, razred svetovalcev pa si kupuje transnacionalno zdravstveno zavarovanje. To je pomembno ne le za razgradnjo nacionalne solidarnosti in sistemov omejevanja tveganja, temveč tudi za razvoj ideo- logij o izbiri življenjskega sloga, ki vpliva na specifične svetovalne režime držav. Skupine, ki so v hierarhiji nizko, so še posebej zanimive in vključujejo veliko skupino priložnost- nih delavcev, brezposelnih (ki morajo, da bi bili upravičeni do socialne pomoči, pogosto dokazo- vati, da si iščejo zaposlitev, za katero nimajo nobene možnosti) in podrazred izključenih, ki so povsem zunaj širše družbene ureditve. Kot že omenjeno, je glavna naloga postsocialne države discipliniranje teh skupin. Poleg tega moramo omeniti še skupino, ki ji Standing namenja manj pozornosti - prosto- voljce. V Sloveniji je v 80. letih 20. stoletja razvoj »prostovoljnega dela« postal pomemben vir krea- tivne inovacije in pomemben dejavnik pri poprav- ljanju enodimenzionalnosti centraliziranega siste- ma. Poleg tega je bilo transnacionalno prostovolj- stvo utemeljeno na visokih vrednotah in se je tru- dilo vzdrževati določeno mero internacionalizma. Danes v družbah, ki naj bi temeljile na kombini- rani sociali, uvajajo grobe ideje »obveznega« pro- stovoljstva, ki dodatno prispevajo k razgradnji javnih storitev, ki jih izvajajo delavci v javnem sek- torju. Tako je pretrgana vez med prostovoljnim delom in socialno-ekonomsko strukturo, katere del bi moralo biti. Poleg tega pa transnacionalno prostovoljstvo postaja način za pridobivanje kul- turnega kapitala, ki ga je mogoče pozneje upora- biti za pridobitev dobro plačanega dela v medna- rodnih organizacijah. POSLEDICE IN SKLEP Nenehno iskanje »novih« pristopov, »novih« za- vezništev in »novih« vrednot grozi, da nas bo na- redilo slepe za starejše spomine in prakse, ki so nam nekoč dobro služili in bi lahko pripomogli pri obnovi, ki ne bo pozabila preteklosti, temveč bo gradila na njej. V osrčju tega mora biti ponovna uveljavitev osnovnih socialnih vrednot, ki morajo biti zakoreninjene v razumevanju, da so socialna vprašanja in odzivi na socialne probleme javni. To je deloma poziv k vračanju k tradicionalnim vrednotam javnih storitev, s katerim pa želimo tudi obraniti koncept javnih storitev v nasprotju z ozkimi okviri državno-strokovne ponudbe. So- dala in socialne storitve so javne, ne glede na to, kdo jih izvaja. Upreti se moramo težnjam tržnega razumevanja (ki ga vodi privatni sektor) in prin- cipu lepotnih tekmovanj (ki ga vodi tretji sektor), ne da bi znova uveljavljali komaj opazni patologizi- rajoči profesionalni paternalizem. Zato pozivava, da se vrnemo k pojmu lokalne- ga socialnega načrtovanja, ki vključuje javnost v vse vidike socialnega življenja in storitev, pri kate- rih ima osrednjo vlogo ustvarjanje in obnova soli- darnostnih vezi. To lahko in naj vključuje plural- nost ponudnikov in drugih delujočih, vendar v okvirih splošnega pristopa k dobri praksi, standar- dom in jasni zavezanosti družbeni pravičnosti. V novem, transnacionalnem režimu je bolj verjetno, da bo te obljube izpolnila starejša generacija »tra- dicionalnih« javnih delavcev, ki so bolj povezani z (navadno mladimi) inovativnimi kritiki globa- lizacije kakor z globaliziranimi novimi tehnokrat- skimi japiji, ki imajo neskončno prilagodljive vred- note in jih je vse več v novem razredu mednarod- nih svetovalcev. Naloga, ki jih socialnemu delu postavlja globa- lizacija, je obnova idej o javni obravnavi, enakosti, pravicah in solidarnosti, da bi se lahko uprli no- vemu kolonializmu s stališča radikalnega interna- cionalizma. S Freirovimi besedami, gre za potrebo po razvoju praktičnih strategij utopije svobode, ki vključuje »kreativnost, tveganje, sočutje in po- litično zavezanost« (Freiré, Macedo 1993). 297 GORANA FLAKER, PAUL STUBBS LITERATURA BuRAWOY, M., et al. (ur.) (2000), Global Ethnography: Forces, Connections and Imaginings in a post- modern World. Berkeley: University of California Press. Deacon, B., Hülse, M., Stubbs, P. (1997), Global Social Policy. London: Sage. Ferge, S. ( 1995), Is the World Falling Apart? A view from the east of Europe. Review of Sociology of the Hunagarian Sociological Association (special issue): (27—46). Kaspersen, L. Bo (2000), Anthony Giddens: An Introduction to a social Theorist. Oxford: Blackwell. KoRNAi, J. (1997), Reforming the Welfare State in Post-Socialist Societies. World Development, 25,8. Freiré, P., Macedo, D. (1993), A Dialogue with Freiré. V: P. McLaren, P. Leonard (ur.), Paulo Freiré: A Critical Encounter. London: Routledge. Standing, G. (2001), Globalisation: The eight crises of social protection. Geneva: International Labour Office. Stubbs, P. (1996) Nationalisms, Globalization and Civil Society in Croatia and Slovenia. Research in Social Movements, Conflict and Change, 19: 1—26. - (2002) GlobaHsation, Memory and Welfare Regimes in Transition: Towards an Anthropology of Transnational Policy Transfers. International Journal of Social Welfare, 11, 4: 321—330. 298