Pro domo. iii. 8. številki letošnjega letnika smo pisali: MNaš program je: braniti se proti vsakemu na- sprotniku šolstva in uciteljstva, izzivati boj in po nepotrebnern napadati pa nikogar! Kadar bomo pa čutili, da preti nevarnost novi šoli, za katero se bojujemo, in pa novodobnemu, svobodorniselnerau učiteljstvu, bo naš list gotovo raed prvimi, ki bo povzdignil svoj glas v varstvo šole in učiteljstva. Ge nam je pa mogoče živeti v rniru, nara je mir vedno ljubši nego izzivanje in boj." To so jasne in odkrite besede; te besede so nam bile vedno zvezda vodnica, čeprav srao se morali čestokrat močno zatajevati, ko smo brali v klerikalnih listih napade na novo šolo in napade na oast posameznikov našega stanu. S tem pa, da so se klerikalci lotili zadnji čas naših voditeljev, s tem so zopet naravnost pokazali, da jim napredno, svobodomiselno učiteljstvo ni povolji, da žele torej boj z narai. Dobro! Mi ga sprejmemo, mi se ga ne bojimo in ne strasimo. Ne bomo pa pobijali oseb, ampak pobijali bomo naeela, ali obratno, ne bomo se potezali za osebe, ampak za načela in to je: svobodna šola in svobodna misel. Osebe se menjujejo, načela pa ostanejo. »Kliko" (tako imenujejo klerikalci naše bojevnike in voditelje), ali pa enega ali drugega iz ,,klike" raogoče navidezno z ostudnirai napadj in denuncijacijami, kakršne so lastne le klerikalcem, uničijo, nikdar več pa ne morejo uničiti svobodomiselne ideje, ki se je s pomočjo te Bklike" zaživela v slovenskem učiteljstvu; za to je že prepozno! Zakaj nas niste videli, oziroraa hoteli videti poprej, ko smo stradali in hlapčevali liki sužnji?! Kajpada; takrat ste nas imeli za božje volke, in kot tak ni bil nihče nevaren vašim težnjam in nakanarn :potisniti naš narod nazaj vdobo terae, brezpogojnega hlapčevanja in suženjstva! Naše gibanje, naše delovanje v prid nove šole, naše spoštovanje, ki ga uživarao raed narodora in katero srao si morali priboriti z vestnim izpolnjevanjen: svojih dolžnosti v šoli in z raožatira nastopom izven šole, to je tista točka, ki dela skrbi in preglavice nasprotnikom nove šole in svobodomiselnega učiteljstva. Zato — si mislijo klerikalci — udarimo po delu in uspehih naprednega učiteljstva, udarirao po osebah, ki delajo, ter hvalimo pred nerazsodno maso tiste, ki gledajo svoje boritelje od strani in rajši kimajo nasprotnikoin, češ, to so pošteni in značajni možje. Na ta način hočejo nekaternike zvabiti na svojo stran ter jih pridobiti za društvo, ki ga snujejo in za list, ki ga nameravajo izdajati z novim letora. Svobodno njim, ki nameravajo izdati svoj stan, svobodno tistirn, ki se hočejo iz koristolovja ločiti od nklike", ki je ustanovila našo lepo organizacijo, ki je ustanovila »Društvo za zgradbo učiteljskega konvikta", ki je ustanovila ,,Jubilejsko samopomoč", ki je ustanovila ,,Cesarja Franca Jožefa I. jubilejsko ustanovo za učiteljske sirote na Kranjskem", ki je ustanovila ,,Cesarice Elizabete ustanovo za učiteljske sirote na Kranjskem", ki je ustanovila v spoinin in proslavo cesarjeve 501etnice ,,Solski rauzej", ki je še ranogo drugih učiteljstvu koristnih naprav ustanovila in ki iraa gotovo tudi največje zasluge za regulacijo uciteljskih plač. Mož, kije res mož, se ne bo dal zavesti, in možata učiteljica se tudi ne bo udala zapeljivira klerikalnim glasovorn! Zavedno uči.eljstvo caka torej še mnogo trdih izkušenj. A kakor se v ognju čisti 'zlato, tako se bodo čistili v tem boju za obstanek, za vsakdanji kruh učiteljski značaji. Ohranimo pa v tem boju vsi rnirno kri, vedimo se taktno do nasprotnikov in bbdirno celi raožje v šoli in zvunaj šole! Ostanimo zvesti svojemu prepričanju in ne strašimo se nikogar, saj iraarao v narodnonapredni stranki vnete zaščitnike, ki nas bodo vselej in povsod radi branili. S častito duhovščino, posebno z gospodi veroučitelji bodimo vedno uljudni in prijazno jih pozdravljamo ter jirn izkazujmo čast, ki jira gre zaračti stanu saraega. Zaradi posameznikov, ki nam niso prijazni ter hujskajo ljudstvo osebno, na leci ali pa v svojih glasilih zoper nas in šolo, ne smemo obsojati častitega duhovskega stanu, ki zasluži kot tak vso čast in spoštovanje. Saj jih je še mnogo raed njimi, ki imajo boljšo in pravičnejšo sodbo o nas, kakor n. pr. bivši liberalec Koblar, ali pa BSlovencevi" in ,,Domoljubovi" uredniki. Vestno izpolnj e vanje svojih dolžnosti v šoli in zvunaj šole — stanovska saraozavest inkolegijalnost.uljudno, taktno in fino obnašanje do nasprotnikov — te besede iraejmo vedno pred.-očmi in — zraagala bo svobodna šola in svobodomiselno učiteljstvo. Vsi za enega in eden za vse — bodi naše geslo!