KLEMEN ŠTIBELJ Kulturno društvo dr. Janez Ev. Krek Selca Predstavitev dela v letih 2000 in 2001 ter drame Marijino oznanjenje Leta 1996 je spet začelo delovali Kulturno društvo dr. Janez Ev. Krek Seka. V nje govem okviru delujejo pevska, lutkovna, gledališka in fotografska sekcija. Priza devamo si za razvoj kulturnega življenja v Selški dolini in širšem prostoru. V teh letih smo pripravili odmevne prireditve in gledališke predstave: Krekov teden. Turški križ. Gospa ministrica in druge. Dejavni smo bili na investicijskem področju. Obnovili smo oder in garderobo ter uredili ogrevanje v dvorani. Zadnje leto drugega tisočletja smo začeli s premiera nove igre. Odločili smo se za komedijo Ženitev. ruskega avtorja Nikolaja Vasiljeviča Gogolja. Premierna upri zoritev je bila v soboto. 21. januarja, v dvorani Krekovega doma v Selcih. V pred stavi, ki jo je režiral Marjan Kokalj. je sodelovalo 13 igralcev. Na kratko o vsebini. Agata Tihon bi se na vsak način rada poročila, zato je za pomoč prosila Matildo, ki je -prekaljena ženitna posredovalka in ima pregled nad samskimi moškimi. Komedija je polna zapletov in razpletov in kot vsaka vesela stvar se tudi ženitev Agate Tihon srečno konča. S komedijo smo se v Selcih predstavili trikrat in imeli de vet gostovanj. Tako kot prvo leto smo tudi leta 2000 z veseljem sodelovali pri uprizoritvi Škofjeloškega pasijona. ki je bil med nm . septembra 2000 1 Joto: Marjan Kopian, arhiv KDi smo člani kulturnega društvu še posebej ponosni. Dramo smo v Selcih ponovili še štirikrat, z njo gostovali v različnih krajih po Sloveniji in jo dvakrat odigrali za dijake Škofijske klasične gimnazije v Šentvidu nad Ljubljano. Marijino oznanjenje - vsebina in simbolika (Marjan Kokalj) Marijino oznanjenje, delo francoskega pesnika in dramatika Paula Claudela, je simbolistična drama, ki govori o žrtvovanju iz ljubezni. Violaine je Annova in Elisabethina hči ter Marina sestra. Živijo na velikem pos- estvu, na katerem se nahaja ženski samostan Brezmadežne Device, ki ga posestvo oskrbuje. Pri delu jim od mladih nog pomaga |acques. ki ga je Anne posvojil kot sina in želi. da bi se poročil z. Violaine. ki je duhovna oseba in njegova ljubljenka. Mati Elisabeth želi drugače; da bi se Mara poročila zJacquesom, Violaine pa s Pier- rom, umetnikom stavbenikom, ki gradi cerkve. Mara in Violaine si obe želita Jacquesa, medtem ko |acques ljubi le Violaine, v katero je zaljubljen tudi Pierre. Zgodba se zaplete s Pierrovo gobavostjo, ki se je Violaine naleze. Violaine mora v gobav išče v samoto injacques se poroči z Maro. ki svoje sestre ne ljubi. Oče odide od doma v Jeruzalem iskat ljubezen in resnico, mati umre. Družina je razbita. Violaine živi sama v gobavišču. le kmetje z županom so v bližini in jo hranijo. V gozd pride Mara. Violainina sestra, z mrtvo hčerko, ki jima je z |acquesom umrla kmalu po rojstvu. Pripelje jo prepričanje, da je sestra svet nica in da ji zato lahko oživi hčerko. Violaine Maro usmeri na Boga, kot tistega, ki edini lahko stori čudež, le prositi ga je treba. Mara in Violaine molita in medtem se zgodi čudež; hčerka oživi v Violaininih rokah, vendar ni več ista kot prej. Njene oči niso več podobne Marinim, pač pa Violaininim. Mara zaradi tega Violaine pahne v peskokop, cla bi umrla. Jacquesu se sprememba na hčerki zdi čudna, vendar mu Mara razloga za to ne pove. Med njima narašča napetost in rešitev vidita v vrnitvi očeta iz Jeruzalema. Oče se res vrne, vendar z Violaine v naročju, ki je še živa. 297 LOŠKI RAZGLEDI48 Premični Marijinega oznanjenja v Krekovem domu v Selcih 20. septembra 2000 (foto: Marjan Kaplan. arhiv KP) Simbolično jo položi na mizo. na kateri je družini vedno rezal kruh. Odnosi se \ nje govi navzočnosti začnejo reševati, Mara vse prizna, Violaine ji vse odpusti in umre. Na koncu oče ob Violaine spet povabi Maro tnjacquesa, katerih ljubezen je očišče na z Violainino krvjo, k odpuščanju. Vse osebe in dogodki imajo simbolistični pomen, v katerega se ob pozornem gledanju lahko poglobimo. Oče simbolizira Boga, ki skrbi za svojo družino in ga skrbi usoda sveta. V svoji vlogi je nekako privzdignjen, vendar pa stoji realno na zemlji in v zgodovini. Violaine je podoba Kristusa, ki nase prevzame grešnost sveta in Cerkve in zato tudi umre. Med očetom in njo je velika ljubezen in podobno rav nanje, zato skupaj s poosebljanjem te ljubezni sestavljata Sveto Trojice.), ki odrešuje svet. Mati je podoba zemlje, dobrote in doma. Umre v hrepenenju po očetu. Mara in Jacques sta podoba vsakdanjega človeka, ki mora biti na zemlji, da življenje teče, vendar pa rabita za svoj obstoj nekaj, kar ju plemeniti od zunaj. To sta Violaine in oče. Mari manjka ponižnosti, Jacquc.su poguma, vendar se ob koncu ob Violainini ljubezni uskladita in ohranita svojo zvezo. Pierre je stavbenik in filozof ter pred stavlja grešnost sveta, tudi Cerkve, ki je v primeru, da ne živi tega, kar uči. gobava. Od gobavosti oziroma grešnosti lahko ozdravi le ljubezen, ki ne zahteva ničesar zase. Omenjeni vsebinski simbolizem podpira tudi scena, ki je srednjeveška, gotska in kot taka usmerja v nebo k Bogu. Posebno pomemben je steber, na katerem visi Kristus. Kristus na .stebru nosi cel svet in Cerkev. Drži celotno stvarstvo in kot živo drevo s svojimi vejami drži obok nad svetom. Pri njem luč nikdar ne ugasne, vse vidi in vse ljubi. Stopnice simbolizirajo pot v nebo. v višave, po njih se vzpenjajo le sveti. Bistvo svetosti je v drami podano v naslednjih besedah: »Svetost ni v tem. da se pustiš kamnati Turkom ali da poljubiš gobavca na usta, temveč da takoj ubogaš Božji ukaz. pa naj ti veli ostati, kjer je naše mesto, ali se povzpeti više.« 298 hI III A'\M DRI J7VO DR /1V///:T AA7:A' S//C.1 Druge prireditve in investicije Poleg gledaliških predstav in kulturnih prireditev smo 13. oktobra organizirali ki >ncLit za sladokusce-. V goste so prišli Aleksander Mežek in skupina Hiša. Koncert je bil v Kulturnem domu v Železnikih in je bil del Mcžkove turneje po Sloveniji, na kateri je predstavljal skladbe iz albuma, ki je izšel \ letu 2001. Obiskovalci so bili mladi in malo manj mladi, vsi tisti, ki jim je glasba Aleksandra Mežka všeč. Dobri dve uri dolg koncert s tremi dodatki, ki jih je zahtevalo navdušeno občinstvo, je bil poln ubranega večglasnega petja in nabit s pozitivno energijo. Popestren je bil z mnogimi dimnimi in svetlobnimi efekti. Na svoj račun so prišli tisti, ki so želeli uži vali ob dobrih ritmih, in tisti, ki raje pozorneje prisluhnejo besedilu. S koncertom smo želeli pokazati, da lahko tudi take glasbene prireditve potekajo brez alkohola in nevšečnosti. V sodelovanju s Kulturnim društvom Bukovica—Bukovščica, ki se je predstavilo s predstavo Prešeren na preji z mladimi, pevskim zborom Društva upokojencev za Selško dolino in Nonetom Jubilate, smo se 3. decembra, točno na njegov rojstni dan. spomnili 200-letnice rojstvu Franceta Prešerna. S tem smo zaključili niz prireditev v spomin na našega največjega pesnika. Prostovoljni prispevki na prireditvi so bili namenjeni za Log pod Mangartom. Tako se je tudi naše kulturno društvo vključilo v zbiranje pomoči potrebnim, ki jih je novembra prizadel zemeljski plaz. Zadnji večji projekt v letu 2000 so bili Kulturni večeri ob blagoslovitvi novega župnišča. Slovesen blagoslov je bil v nedeljo l-. decembra. Večeri, ki so potekali v dneh pred blagoslovitvijo, so bili namenjeni kulturni pripravi na ta dogodek. (Oblikovali smo jih v sodelovanju z Župnijo Selca, ker se uspehi vedno pokažejo tam. kjer ljudje sodelujejo in se zavzemajo za skupne cilje. Prvi večer se nam je z multivizijsko predstavitvijo in predavanjem S kolesom čez Avstralijo predstavil do mačin Simon Demšar. Nadaljevali smo s člani Okteta Gallus iz Ribnice, ki so v Selcih Premični Marijinega oznanjenja r Krekovem domu r Selcih 20. septembra 2000 (fotO: Marjan Koplatl, arhiv KD) 299 /MSA/ RAZGLEDI is ponovili koncert ob 25-letnici svojega delovanja. Zadnji večer smo oblikovali člani kulturnega društva. Še enkrat smo uprizorili dramo Marijino oznanjenje. Poleg omenjenih prireditev je kulturno društvo organiziralo gostovanja drugih gledaliških skupin. Pripravili smo prireditev ob slovenskem kulturnem prazniku, materinskem dnevu in Miklavžu. Sodelovali smo tam, kjer nas je kdo potreboval. Delo v kulturnem društvu ni potekalo samo na »kulturnem področju-. V dvorani Krekovega doma smo uredili in obnovili električno napeljavo ter montirali nosilno konstrukcijo za reflektorje. Popisali in shranili smo kostume, ki jih ni več tako malo. Za ta namen smo na podstrešju postavili posebne omare. Kupili smo prenosno mini ozvočenje. CD-predvajalnik glasbe, lestev in razne druge tehnične pripomočke. Dvorana Krekovega doma. kjer je naše središče, je tudi tehnično dobro opremlje na in je primerna za vsakovrstne prireditve. Sedaj se nam že dogaja, da je včasih premajhna. Delo v letu 2001 Tudi teto 2001 smo pričeli z novo premiere V januarju smo premierno uprizorili komedijo znanega francoskega dramatika J. 15. P. Moliera Tartuffe. Tako smo imeli v obdobju enega leta kar tri premiere. V komediji so se predstavili mlajši igralci, ki bodo v prihodnjih letih nosilci dela v kulturnem društvu. < )b pomoči Marka Nastrana je komedijo režiral Jure Thaler. Kot je v našem društvu že navada, smo tudi s to predstavo gostovali v različnih krajih, predvsem na območju Selške doline. Prav tako smo v tem letu nadaljevali Z gostovanji z tiramo Marijino oznanjenje. v pomladnem in jesenskem času. Do konca leta 2001 smo Marijino oznanjenje skup no uprizorili 18-krat in si ga je ogledalo okoli 2.300 gledalcev. Z obema igrama bomo imeli gostovanja tudi v letu 2002. Po nekaj zelo delavnih letih je bilo to leto namenjeno tudi kratkemu oddihu. Ni bilo posebnih investicij v dvorano ali drugih nakupov. Poleg premiere v januarju smo pripravili in sodelovali na prireditvah, ki predstavljajo -železni repertoar« dela društva. V* začetku leta smo imeli občni zbor, kjer smo izvolili nove člane v organe društva. Želim, da bi tudi oni uspešno vodili društvo, saj dela in idej ne bo zmanjkalo. Ob koncu bi se raci zahvalil vsem tistim, ki nas spodbujajo in spremljajo naše delo. Hvala vsem društvom, ki sodelujejo z nami. in hvala sponzorjem, ki nam po svoje pomagajo, da lahko uspešno delamo. Vabim vas, da se nam pridružite na naših prireditvah in se o nas sami prepričate. 300