1 Matematika v šoli, št. 1., letnik 29, 2023 ISSN 1318-010X MATEMATIKA V ŠOLI letnik XXIX, številka 1, 2023 Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Odgovorna urednica: mag. Sonja Rajh, Zavod RS za šolstvo Uredniški odbor: dr. Darja Antolin Drešar, Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta, Jerneja Bone, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, dr. Andreja Drobnič Vidic, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za matematiko in fiziko, mag. Melita Gorše Pihler, Zavod RS za šolstvo, mag. Valentina Herbaj, Ekonomska gimnazija in srednja šola Radovljica, Silva Kmetič, pedagoška svetovalka na ZRSŠ v pokoju, Lidija Pulko, Zavod RS za šolstvo, mag. Mateja Sirnik, Zavod RS za šolstvo, Tadeja Vrbnjak Zorman, Osnovna šola Sveti Tomaž, Simona Vreš, Gimnazija Ravne na Koroškem, dr. Amalija Žakelj, Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta, dr. Lucija Željko, Osnovna šola Dravlje, dr. Herremans Adriaan, Universiteit Antwerpen, Belgija, dr. Nives Baranović, Univerza v Splitu, Filozofska fakulteta, Hrvaška. Jezikovni pregled: Katja Križnik Jeraj Prevod povzetkov v angleščino: Bumblebee, jezikovno svetovanje, Polonca Luznik, s. p. Urednica založbe: Andreja Nagode Oblikovanje: Simon Kajtna Fotografije: avtorji člankov Računalniški prelom: Design Demšar, d. o. o. Tisk: Present, d. o. o. Naklada: 520 izvodov Prispevke pošljite na naslov: Zavod RS za šolstvo, OE Murska Sobota (za revijo Matematika v šoli), Slomškova ulica 33, 9000 Murska Sobota, e-naslov: revija.matematika@zrss.si Naročila: Zavod RS za šolstvo – založba, Poljanska cesta 28, 1000 Ljubljana, faks: 01/30 05 199, e-naslov: zalozba@zrss.si Letna naročnina (2 številki): 22,00 EUR za šole in ustanove, 16,50 € za fizične osebe, 8,50 € za študente in upokojence. Cena posamezne številke v prosti prodaji je 13,00 EUR. Revija Matematika v šoli je vpisana v razvid medijev, ki ga vodi Ministrstvo za kulturo, pod zaporedno številko 568. Revija je indeksirana in vključena v mednarodne baze podatkov: MathEduc – Mathematics Education Database, Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik (ZDM), Co-operative Online Bibliographic System and Services (COBISS) Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana. Preiskovanje kot pristop, kjer se učijo učenci in učitelji Osrednja tema te številke revije Matematika v šoli je preiskovanje. V člankih je opisano, kako preiskujejo učenci in ob njih tudi učitelji. Učenje in poučevanje matematike s preiskovanjem je pristop k poučevanju matematike, ki spodbuja aktivno vključevanje učencev v proces preiskovanja in odkrivanja matematičnih konceptov skozi reševanje problemov. Pri tradi- cionalnem poučevanju matematike so učenci velikokrat bolj pasivni prejem- niki informacij, ki jim jih posreduje učitelj, pri učenju in poučevanju matema- tike s preiskovanjem pa prevzamejo aktivno vlogo pri grajenju svojega mate- matičnega znanja. V pristopu učenja in poučevanja s preiskovanjem postane učitelj vodnik, moderator in svetovalec, ki usmerja in spodbuja učence, da postavljajo vprašanja, oblikujejo domneve, preiskujejo, analizirajo podatke, razvijajo lastne strategije za reševanje matematičnih problemov, izpeljujejo zaključke, iščejo različne rešitve. Na ta način učenci poglabljajo razumevan- je matematičnih konceptov, izboljšujejo svoje kritično razmišljanje, logično sklepanje, sposobnost samostojnega učenja, po drugi strani pa tudi sposob- nost sodelovanja in komunikacije z drugimi, kjer se urijo v argumentaciji, saj morajo svoje misli jasno izraziti in zagovarjati svoje ideje. Tak pristop spod- buja radovednost, ustvarjalnost, inovativnost, samoiniciativnost, vztrajnost ter povečuje dosežke učencev, trajnost njihovega znanja, motivacijo za učenje matematike, predvsem pa na ta način razvijajo pozitiven odnos do matemati- ke ter jo dojemajo kot pomembno, zanimivo in uporabno za življenje. Na podoben način kot se učenci aktivno učijo s preiskovanjem problemov, učitelji izboljšujejo svoje poučevanje s preiskovanjem lastne poučevalne prakse, ko v skupini z drugimi učitelji analizirajo, »kaj deluje in kaj ne«, kot navajata dr. Kristijan Cafuta in dr. Selena Prapotnik v članku, v katerem sta v tokratni številki revije predstavila teoretični uvod, na katerega se navezujejo in ga nadgradijo štirje primeri iz prakse. Ti primeri iz prakse, v katerih avtorji preiskujejo učenje učencev, so dopolnjeni z učnimi scenariji, ki so bili razviti v mednarodnih projektih MERIA in TIME. Primeri so sicer namenjeni sred- nješolcem, a so načini dela pa tudi vsebine prenosljive in uporabne tudi za osnovnošolce. Podobno lahko zadnji članek (v tej številki revije) o preverjanju znanja s tvor- jenjem daljšega pisnega besedila učitelji nadgradijo in uporabijo na katerikoli stopnji izobraževanja in pri poljubni vsebini. Seveda pa ne smemo pozabiti omeniti uvodnih člankov o zunanjih prever- janjih znanja, pri čemer se prvi ukvarja z nacionalnim preverjanjem znanja, drugi pa z mednarodnimi raziskavami. Verjamemo in srčno upamo, da boste vsi bralci našli nekaj uporabnega zase ter za branje revije Matematika v šoli navdušili še koga. mag. Sonja Rajh, odgovorna urednica 1 UVODNIK