Poštnina plačana v gotovini. LETO XXXVIII ŠTEVILKI 5 IN 6 Slovenski Pravnik Izdaja društvo ..Pravnik" v Ljubljani ODGOVORNI UREDNIK: Dr. RUDOLF SAJOVIC VSEBINA: 1. PROF. DR. G. KREK: Organizacija sodišč po najnovejšem zakon- skem načrtu 101 2. UNIV. PROF. DR. ALEKSANDER BILIMOVIČ: Družba, država in go- spodarstvo 136 3. VIŠDI SODNI SVETNIK DR. HINKO STEPANČIČ: Ali je s pregonom radi pregreška po § 104 srb. k. z. vselej ukinjena pravica do zasebne obtožbe? 147 4. Književna poročila 149 5. Razgled po pravniških revijah 153 6. Razne vesti 154 PRILOGA: Odločbe stola sedmorice v civilnih stvareh. V LJUBLJANI NATISNILA ,,NARODNA TISKARNA" 1924 Naročnina za „S'ovenski Pravnik" za leto 1924 znaša 60 dinarjev. Gg. naročniki naj jo pošljejo g. dr. Josipu Lavrenčiču odvetniku v Ljubljani (Dalmatinova ulica). Ravno-tam se dobe tudi I. Kavčnik: ,,Izvršilni red", Š. La-pajne: „Državni osnovni zakoni" in vsi prejšnji letniki „S'ov. Pravnika". Cena za ..Izvršilni red" — 25 Din, za ..Državne osnovne zakone" — 10 Din, za „Slov. Pravnik" letnik 1923 — 50 Din, za 1922 — 40 Din, za 1921 — 25 Din, za 1920 — 20 Din, ostali letniki po 15 Din. Gg. naročnike prosimo, da zastalo naročnino čimprej poravnajo, sicer se jim bo list vstavil. SLOVENSKI PRAVNIK. Leto XXXVIII. V Ljubljani, 1. junija 1924. Štev. 5. in 6. Organizacija sodišč po najnovejšem . zakonskem načrtu. Prof. Dr. G. Krek. (Dalje.) 5. Vrhovno sodišče. Tvarina vrhovnega sodišča122) je morda najkoeljivejša materija vsega prvega odseka našega načrta. Tu so morali uredniki postopati precej samostojno deloma zato, ker ta tvarina v o. z. in v sod. prav. ni obdelana, temveč v prav starih, 122) Naziv »vrhovno sodišče« je za nas vobče novost; ima ga sedaj samo najvišja sodna stopnja v Sarajevu, dočim imamo v Zagrebu »stol sedmoriice« (stara ogrska tabula septemviralis), v Podgorici »veliki sud«, v Beogradu in Noiveim Sadu pa »kasacioni sud«. Srbijanski naslov nahajamo v skoraj vseh novejših zakonih in zakonskih osnutkih izza ustave ikot naziv tudi bodočega najvišjega sodišča (glej op. 146). Z ozirom ha funkcije tega sodišča pa to ime ni umestno, ker je preozko: vrhovno sodišče bode v resnici tretja stopnja, ki sodi če mogoče v stvari sami (SI. Pr. 1923, 8 s, 14 s, odn. str. 8 s in 14 s). Naziv »fesacijsko sodišče« je francoskega izvora (tribunal, pozneje cour de cassation, pr. zlasti op. 149), pa niti za funkcije tega (in srbijanskega kas.) sodišča označba ni izčrpna. Kajti niti francoska cour de cassation, niti srbski kasacioni sud ne razveljavljata samo (casser), temveč ona tudi potrjujeta. Te netočnosti Francozi sami niso prezrli (pr. D a 11 o z, Repertoire dte legislation, nou-velle edition, 1847, VII, 49, delo, ki je pač najobsežnejša, sploh kedaj napisana publikacija o kateremkoli najvišjem tribunalu: 510 strani velike čefrvorke, ti&klanih s petitom in nonpareillom! To delo je poleg D a 11 o z-Verge, Codes annotes, Tom.: Code de procedure oivile 1876, 787—872, in Supplementa k temu delu (Pariš 1893) glavni vir, ki se nanj opirajo moji citati iz francoskega zakonodavstva). V razgovoru so bili nazivi conseil national, conseil de surveillance, cour de revision, tribunal de cassation (Rep. 22). Zanimivo je, da je že o priliki debate o ustroju bodočega vrhovnega tribunala v konstituanti poudarjal Tronchet: Je n'appellerai ce tribunal qui va etre etafolil, ni tribunal de cassation, ni tribunal de revision, 8 102 Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. večjidel že razveljavljenih, obsoletnih, zastarelih ali po raznih drugih zakonih raztresenih predpisih, deloma pa zato, ker nudi vrhovno sodišče kot poslednja stopnja več važnih in spornih piroblemov. Vrhtega je redakcijska komisija — po mojem mnenju večinoma brez potrebe — odstopila tu pa tam od svojih predlog in s tem povzročila ali antinomije, ali vrzeli, ki jih v kratki dobi posvetovanja ni zapazila; uvrstila je nekaj novih določb, ki se njih daljnosežnosti trenutno menda sama ni popolnoma zavedala. Zaradi tega so norme, ki se tičejo vrhovnega sodišča, med vsemi določbami prvega odseka morda najmanj posrečene, razmeroma najmanj enotne in najmanj smotreno in jasno koncipirane. Vse to in dejstvo, da je poglavje o vrhovnem sodišču najobširnejše — ono obsega §§ 41 do 64 —, bi opravičevalo večjo razpravo. Ker sem pa mais cour supreme«. (D a 11 o z, Rep. 51.). Iz ibiderni reproduciranih poučnih debat se vidi, s kakšno resnostjo in stvarnostjo so razpravljali o tem predmetu možje, kakor Merlin, Robespierre, Clermont-Tonnerre in dr. Rezultat ipa je bila ustanovitev enotnega vrhovnega tribunala z imenom Tr.bunal de cassation, s sodniki, ki jih, primerno tendencam revolucije, voli narodi vsako četrto leto (zak. od 26. maja, 12. avgusta, 16. in 27. novembra 1790, Rep. ib. in 22 n. I). Kako poučno je, da je socialna demokracija ravno sto let pozneje v Erfurtskem programu zapisala isti postulat na svojo zastavo, a je morala že leta 1921 v Gorlitzu zopet popuščati! (Op. 44). Senatus-consulte du 18. mai 1804 pa je vpeljal sedanji naziv Cour de cassation. V bivši Avstriji se je vrhovna sodna stopnja nazivala prvotno »Oberste Justizstelle« (pr. op. 131), še le ces. pat. od 7. avgusta 1850, drž. zak. 325, ji je — očividno po francoskem vplivu — dal ime »vrhovni sodni in kasacijski dvor«. Hoteli so s tem imenom pač hkratu v nasprotju k francoskemu najvišjemu tribunalu izraziti, da je temu sodnemu oblastvu ne samo »kasirati«, temveč tudi »soditi« kot »vrhovno« sodišče. Ni pa nujna potreba, da se v nazivu razodevajo vse poedine funkcije. V avstrijski republiki so omenjeni naziv nadomestili ž imenom »Obersfer Gerichfshof« (§ 15 osn. zak. o sodn. oblasti od 22. novembra 1918, StGBl. 38), enako v češkoslovaški republiki, kjer je bilo ustanovljeno »vrhovno sodišče« v Brnu (zak. o vrh. sodišču od 16. apriila 1919, zb. z. a n. 216) in v poljski republiki, kjer imajo svoje »vrhovno sodišče« v Varšavi (čl. V. organizacije, OeTHalle, 1919, 193). Zato se je že širša komisija odločila za kiratki »vrhovni sud« (t. XXIII njenega sklepa'), in sicer tem lažje, ker je imela že praecedens v nazivu sarajevskega »vrhovnega sodišča« in ker je »stol sedmerice« deplaciran že z ozirom na število članov bodočega vrhovnega sodišča. V ostalem pr. še op. 4 in 149. Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. 103 čitateiljevo potrpežljivost že itak preveč izskušal, morajo moja izvajanja biti kolikor moči kratka. Pri partijah, ki so urejene bistveno enako, kakor pri enem izmed že obravnavanih sodišč, kažem samo na poprejšnja izvajanja. Dalje se ne spuščam podrobneje v probleme, ki se je o njih že razpravljalo drugod z rezultatom, s katerim se strinjam. Novim, čeprav deloma prav mičnim vprašanjem se kolikor moči izogibam in smatram načrtovo besedilo kot v bistvenih točkah neizpremenljivo podlago. Le tako se je moči v tej tvarini obvarovati neskončnih razmotrivanj. Zgodovinske beležke pa, ki spremljajo tu pa tam besedilo, sem smatral za umestne, ker nam predočujejo ustroj in razvoj vrhovnih sodnih oblastev drugod, ker razbistrujejo nazore ali nam dajejo celo zdrave nauke. Da sem se nekoliko bavil zlasti tudi s francosko Cour de cassation, je razlog pred vsem ta, da imajo nekateri znameniti srbski pisatelji ta tip za vzor. Treba je bilo napram temu mnenju zavzeti stališče vsaj glede glavnih točk. Uvod § 41 reproducira vobče odstavek 1 čl. 110 ustave, samo da pristavi pridevnik »kasacioni« (scil. sud) le v oklepajih, razodevajoč s tem in s citatom čl. 110 ustave, da je oficialno ime »vrhovni sud«, ki mu pa ustreza pojem »kasacionog suda« v smislu ustave. Vrhovno sodišče, ki mu gre vrhovno sodstvo za vso kraljevino, ima svoj sedež v Zagrebu. Po § 42 vrši vrhovno sodišče sodstvo kot najvišja sodna stopnja v državljanskih spornih in nespornih123) in v kazenskih stvareh po določbah o stvarni pristojnosti, obseženih v zakonih o postopku. Pri tem in deloma celo zunaj tega je njegova najznamenitejša, skoraj vsem vrhovnim sodiščem, pred vsem tudi francoski Cour de cassation lastna naloga,124) da skrbi 12S) Načrt rabi tudi tu izraza »parniirt!« in »vanparnični« namesto pravilne j ših izrazov »sporni« in »ne(van)sporni«. Prim. op. 77. ia4) Že prvo podrobnejše navodilo za vrhovno pravosodno oblastvo, Instrukcija Marije Terezije od 4. februarja 1763 (ponatisnjena pri M a a/s -burgu, Geschichte der obersten Justizstelle in Wiien [1749—1848], 325 ss) omenja to nalogo, čeprav dotična prizadevanja takrat spričo številnih različnih pravnih virov niso mogla imeti zaželjenega uspeha. V § 14 art. I poudarja, da ima „bie C6rtfte Justiz-SteHe . . . forooljf ba§ Jus Re-gium, alž ba§ Jus privatorum unb iiberljauBt bie attgemeine gutte SBerfaffung ber Justiz ju Bejorgen" in zavoljo tega „fotl btefelBe befttnfigltdjft beetjfret ferjn, 8* 104 Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. za pravilno in enotno uporabljanje materialnih' in formalnih baš Me in e t n e m jefaen 2 a n b oorhanbene © e j a g e, & i § bereinftenS ber codex Theresianus ju Stanbe tommen roirb, auf baž genaue* fte Deobachtet tierben." Vrhovno praosod. oblastvo je bilo torej pred vsem vrhovni čuvar prava. Da mu je skrbeti tudi za čim večjo stalnost sodstva, zabičuje njegovim sodnikom zlasti §10 art. I: „r)at audj bie Cfirifte Justiz-Stetle in pro-cedendo et judicando ... auf bie praejudicata . . . letnen bejten fu& ju fejen, bahin bod) gletchroorjlen aud) ju fefjen, bajj, roann etnma&l in einem času norh reifer Ubertegung geroiffe, unb benen Oterfiten geirtafje principia gejeget, unb on« genotjmen roerben, fel&te audj in anbereu gtetdjen gatten, roann bie oeranberte Umftanbe nidjt notfjroenbtg eiu anberež erforberen, observiret, tnitljin bie conira-netates Sententiarum et conclusorum, jo »tet moglidj, audj bem Sdjein nad) oermieben roerben". Sredstva v dosego tega cilja predvidevata §§ 12 in 13 art. II. Spričo mnogovrstnosti sodišč in razcepljenosti prava po poedinih pckrajinah se je dala doseči kvečjemu neka stalnost sodstva; o čuvanju enotnosti judiikaiture pa takrat ni bilo moči govoriti. To zadačo za-ukazati vrhov, sodišču je bilo moči šele, ko so bili zakoni že izenačeni. In tako poudarja še le statut leta 1848. ustanovljenega vrhovnega sodnega in kasacijskega dvora od 7. avgusta 1850, drž. zak. 325 (cdslej citiran »s'at.«),. to glavno nalogo z uvodnimi besedami: »Wir... haben zur Durchfuhruns des Grundsatzes der moglichst einheitlichen Venvaltung der RechtspHeise die Errichtung eines Obersten Oerichts- und Kassationshofes... be-schlossen...«. Še le potom abstrakcij iz poznejših norm so dospeli pač tudi glede francoskega kasacijskega dvora do ugotovitve te odlične zadače najvišje sodne stopnje. Tako Dalloz-Vergel. c. 813, no 860: La Cour de cassation a pour mlission de faire respeeter la loi et de maintenir 1'uniformite de la jurisprudence dans tous les tribunaux de France«. Za časa ustanovitve kas. dvora (1790) je bila namreč tudi Francija še pravno razcepljena in je mogel vrhovni tribunal sicer čuvati stalnost, ne pa enotnosti judikature, tako da je bil Decret portant institution dfun tribunal de cassation od 27. novembra 1790 (art. 3) prisiljen priznati: jusqu'd la for-mation d'un code unicfue des lo!s civiles, la violation des formes de procedure preserites sous peine de nullite, et la contravent;on aux lois particulieres aux differentes parf.es de Vimpire donneront ouverture a la cassation (Rep. 22, n. 1; pr. čudno podobno pokazovanje na bodočo civilno kodifikacijo v poprej oit avstr. Instnflcciji). Točno pa označujeta sedanjo nalogo tega sodišča Garsonnet et C e z a r-B r u; Precis de procedure civile8, 26, 27 tako: Par le ougement des pourvois, la Cour remplit une double mission: a) elle ouvre aux parties un dernier recours contre 1' erreur du juge qui, a leur detriment, a viole ou faussement applique la loi; b) elle maintient l'u n i t e et la f i x i t e (podčrtal jaz) de la jurisprudence; unite qui cOmplete et assure celle de la legislation en empechant que, dans le silence ou l'ob-scurite de la loi, la merne question soit jugee differemment suivant les res-sorts, et que ce qui est verite dans l'un, soit erreur dans 1'autre; fixite qui Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. zakonov.125) Vrhovno sodišče je čuvar stalnega in enotnega sodstva državnih sodišč. Drugi zakoni bodo določali, koliko je vrhovno sodišče pozvano, da vrši sodstvo še v drugih pravnih stvareh (§ 42). Pri slednjem stavku je misliti pač pred vsem na disciplinsko sodstvo nad sodniki in advokati. Tu posluje vrhovno sodišče glede sodnikov okrajnih in okrožnih sodišč kot druga, glede predsednikov okrožnih in iglede sodnikov velikih sodišč in vrhovnega sodišča kot prva stopnja (čl. 42, 43, 48 I. nač. odnosno čl. 36, 37, 42 II. nač. sod. zak.). Ureditev disciplinskega oddelka (pravilno: senata) prepušča § 54 zakonu o sodnikih.126) Po načrtih tega zakona pa bo ta senat le redko imel opravka. Kajti ne glede na to, da sodi predsednike velikih sodišč in vrhovnega sodišča po čl. 43, odst. 3 I. odn. ¦čl. 37, odst. 5 II. nač. sod. zak. plenarni senat (opšta sednica), vrši plenarni senat disciplinsko sodstvo tudi kot prizivna (re-kurzna) stopnja v vseh primerih občutnejše, po čl. 41, št. 3—6 I. odn. po čl. 35, št. 4—6 II. nač- sod. zak. izrečene kazni. Vsaj v slednjih primerih plenarni senat očitno ni na mestu.127) Mnogo supplee a 1'jinsuffisance de la loi, et permet aux citovens, dans une matiere sujevte a controverse, de regler leur conduite et leurs interets, aussi sftre-ment qu'ils pourraient dje faire en presence d'un texte formel. O nalogi beograjskega kasacijskega sodišča pr. op. 4 in 149. Istotam in v navzočnem poglavju passim je govor o glavnih funkcijah našega bodočega vrhovnega sodišča in inozemskih najvišjih sodiščih. 125) S scdno ustavo sovjetske Rusije iz leta 1917 in 1918 je bilo za vršenje tega posla ustanovljeno posebno, t. zv. vrhovno kontrolno sodišče, (ki posluje poleg kasacijskih sodišč in ki ne odloča, marveč naij pospešuje enotnost sodstva s tem, da daje sodiščem navodila in stavi zakooodavnim činiteljem predloge glede poprave in dopolnitve zakonodavstva. V Nemčiji je sprožil drž. minister Dre\vs misel, naj bi osnovali sodišča, ki bi jim bilo odločati o nasprotujočih si pravnomočnih odločbah raznih sodišč, t. zv. »Spruchgerichte« (DJurZtg 1920 176 ss, 259 ss). 12°) Tu se bo treba spominjati tudi zakona o advokatih in zakona o beležnikih. 127) S plenarnim senatom vrhovnega sodišča ravna II. nač. sod. zak. sploh, zlasti tudi v disciplinskem postopkiu zelo neekonomično. Plenarni senat, ki bo štel najbrž okoli 60 članov (pr. op. 142), bi moral poslovati pri vsaki disciplinski obsodbi prvostopnih sodnikov, ki izreče, da se stavi sodnik na razpolago, d& se upokoji ali da se odslovi iz službe, ne glede na to, ali se je kdo pritožil zoper izrek prvostopnega disc. so- 106 bolj smotreno postopa (tudi sicer prav dobri) načrt zakona o advokatih iz 1. 1921, ki je po njem advokatski disciplinski senat vrhov, (kot prizivnega) sodišča sestavljen samo iz predsednika in štirih članov, izmed katerih sta dva sodnika vrhovnega sodišča, dva pa advokata (čl. 103 odst 1, 105, odst. I).128) To bi bilo vsekako priporočati tudi za sodniške disciplinske stvari;129) izvzeti bi mogli predsednike velikih sodišč kakor tudi predsednike in sodnike vrhovnega sodišča samega. Tu bi bil morda na mestu pomnožen senat ali (glede predsednikov vrhovnega sodišča) celo plenum. Glede kazenskih deliktov in sindikatnih zahtev odloča vrhovno sodišče glasom čl. 112, odst. 1 ustave, čl. 33 odst. 1, 34 I. nač. odn. čl. 27, odst. 1, 28 II. nač. sod. zak. nadalje o tem, ali je podan razlog, da se toži radi njih član velikega ali vrhovnega sodišča ali — po II. nač. — tudi predsednik okrožnega sodišča.1290) Pri tem odreja eventualno dišča (čl. 37, odst. 4)i! Ob vloženem pravnem sredstvu fungira obči senat celo tedaj, jkadar gre za upokojenega sodnikla, ki je bila nad njim izrečena kazen, da izgubil pokojnino (čl. 42, odst. 1 in 35, lit. b, št. 2). Na zahtevo pravosodnega ministra mora vrhovno sodišče v plenumu odločiti, je li podan zakonit razlog, da se proglasi sodniško mesto kot izipraznjeno (čl. 44). Enako naj izreče plenarni senat vrhovnega sodišča izgubo službe v primeru, da je sodnik s (kazensko) sodbo bil obsojen na tri mesece presegajočo kazen na prostosti ali zaradi delikta, ki ima za posledico izgubo državljanske časti (čl. 45). Kam dovede ta razsipčnost, ki se ne pormišlja zahtevati, da se v vseh teh in mnogih drugih primerih sestane vsa skupščina vrhovnih sodnikov! In: cui prodest? 128) Ravno tako je sestarvljen advokatski in — rnutatis mutandis — notarski disciplinski senat pri vrhovnem sodišču v Brnu (§ 10, cdst. 2 zak.. od 16. aprila 1919, Zb. z. aj n. 216). 129) Tudi avstr. vrh. sodišče odloča o sodniških disciplinskih stvareh v senatu petorice (§ 3 zak. od 24. februarja 1907, drž. zak. 41); isto velja za češkoslovaško (§ 10 1. c.) in za poljsikb vrh. sodišče (čl. IV org.). Tudi naša upravna sodišča odločajo kot disciplinska sodišča naf ustni razpravi v kolegiju petorice (čl. 171, odst. 1 zak. si. prag.). Državni svet odloča kot disciplinsko sodišče »v enem svojih oddelkov«, torej po čl. 3 odst. 1 zak. o drž. svetu od 17. maja 1922, SI. N. 111, ralvnotako v senatu petorice. Čemu torej samo pri sodnikih ta velikanski aparat? iaa) Tudi ta določba (pr. op. 115) je prvotno francoskega izvora.. Glede kazenskega in civilnopravnega (ne tudi disciplinskega) zasledovanja je bila prevzeta v različni obliki v nemške deželne zakone. Po pruskem zakonu od 13. februarja 1854 je šlo za predhodno odločitev o tem, ali je « Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. tudi za sojenje pristojno sodišče (čl. 36 I. odn. čl. 30 II. nač. sod. zak.). Po 51. 35, odst. 2 L, odnosno po čl. 29, odst. 2 II. nač. sod. zak. bi moralo o vsem tem odločati zopet v občem senatu. Tu pa se določbe načrtov sod. zak. ne ujemajo popolnoma z določbami našega načrta. Kajti § 50, odst. 3, št. 4 določa, da gredo omenjene odločbe v področje polnega senata (»pune sednice«), to je senata, sestavljenega iz vseh sodnikov kazenskih a 1 i državljanskih oddelkov, ustanove, ki jo je vpeljala, ustrezajoč sklepu širše komisije (točka XXI njenih sklepov), šele redakcijska komisija, in ki je, kakor se še prepričamo, vzrok raznim komplikacijam. Jaz se niti s tem reduciranim, toda še vedno prevelikim številom sodnikov ne morem strinjati in se sklicujem v tem pogledu na svoja izvajanja zgoraj SI- Pr. 64, 65 odn. str. 141, 142). Od II. nač. sod. zak. (čl. 27, odst. 1) pa se razločuje naš načrt tudi po tem, da glede predsednikov okrožnih sodišč ne daje odobritve vrhovno, marveč veliko sodišče, kar se ujema z ustavo in je tudi umestno. Poleg omenjenih stvari prihaja še v poštev kompe-tenca vrhovnega sodišča za reševanje sporov o pristojnosti med upravnim, civilnim ali vojaškim oblastvom na eni strani in sodnim oblastvom na drugi strani ter sporov o pristojnosti med upravnimi in rednimi sodišči v smislu čl. 110, odst. 2. ustave. Tudi te odločbe gredo po § 50, odst. 3, št. 1 v področje polnega senata. Poleg judikature je važna naloga zlasti vrhovnega sodišča njegovo sodelovanje pri pripravljalnih delih legislature. V soglasju s § 10 avstr. statuta vrhovnega sodnega in kasacijskega dvora od 7. oktobra 1850, drž. zak. 325, določa § 43, prekoračenje uradne oblasti ali opustitev uradnega posla pripravna, dla se sodno zasleduje, tako da je rešiti tudi vprašanje smotrenosti. Ta zakon in druge zakone te vrste je razveljavil § 11 uvodn. zak. k GVG. Predhodna! odločitev je sedaj dopustna samo, ako se omejuje na ugotovitev, je lii zakrivil uradnik prestop uradne oblasti ali opustitev uradnega posla, torej na pravno vprašanje. Ta predhodna odločitev gre v področje vrh. upravnega1 sodišča ev. Reichsgerichta (Struckmann-Koch, ZPO9, op. ik § 11 1. a). V cesarski Rusiji so dajala apelacijska sodišča, odn. kas. sodišče odobrenje za odškodninske tožbe in so označevala sodeče sodišče kakor pri nas (Engelmann v Le*e-Loewenfeld II, 583, 587). 108 Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. da oddaja vrhovno sodišče svoje mnenje in stavi primerne predloge v pogledu na izdajo novih ali na izpremembo ali dopolnitev veljavnih zakonov pravosodne stroke.130) V teh primerih sklepa praviloma (izjema § 51) v sestavi polnega senata (§ 50, odst. 3, št. 2). O drugih važnih poslih, ki se jih spominja naš načrt, bo še govor na primernih mestih, glede ostalih kaže § 42 na koncu na odnosne zakone. Sistemizirano osobje vrhovnega sodišča se nekoliko razločuje od osobja ostalih zbornih sodišč. Razlika se tiče pred vsem predsedništva. § 44 prevideva tri predsednike,131) ki jih, ako so vsi zadržani, namestuje po činu najstarejši predsednik oddelka (senata) (§ 45). Njih bist- 1S0) V ustanovnih listinah in zakonih iz stare dobe ni te točke; najbrž zato ne, ker So hoteli varovati zaželjeno ali komaj doseženo ločitev oblasti, ne samo upravne od sodne, marveč tudi sod|ne od zakonodavne. V Franciji zadevamo na tako določbo šele za konzulata. Arrete du 24. fev. 1802 pravi v art. 1: Dans le cours du mois die fructidior de chaque annee, le tribunal de cassation enverra une deputation de douze de ses membres, pour presenter aux consuls, en conseil d'Ltat, les ministres presents, le tableau des parties de la legislation dont l'experience aura fait connaitre a ce tribunal les vices ou Vinsuffisance (Rep. 35, 36, n. 2; v istem smislu že prej splošna Loi sur rorganisation des tribunaux du 18. mars 1800, art. 86). Instrukcija Marije Terezije od 4. februarja 1763 udejstvovanja pri pripravljalnih delih zakonodavstva ne zapoveduje, zdi se pa, da ga1 s § 11 art. 1 vsaj dovoljuje (besedilo glej Maasburg, 328). Pridržujoč sebi vso zalktanodavno oblast, dopušča vladarica, da izide iniciativa za nove »Con-stiitutiones, Declaratorias, Pragmaticas et Novellas« od vrh. pravosodnega oblastva. To sodelovanje vrhovnega izvrševalca sodne oblasti je zelo umestno. Saj ima on v prvi vrsti priliko, da opazuje, kako se pokazuje zakon v praktični rabi, kateri so njegovi tehnični in vsebinski nedostatki in pogreški. Zato predvidevajo to nalogo tudi nekateri drugi modernejši zakonski predpisi, ki urejajo vrhovno sodstvo (na pr. § 6 češkoslov. zaik. o vrh. sod.). Navadno so tudi zborna sodišča nižjih stopenj poklicana, da oddado svoje mnenje na zahtevo (tako po našem načrtu po §§ 26, 39). Naravno pa je to delovanje pomembno zlasti pri vrhovnem sodišču, ne glede na to, da »može' i iz vlastite pobude d|a iznese u tomei pravcu predloge min stru pravde« (§ 43), dočim so podrejena sodišča pozvana praviloma pač le v primeru, ako zahteva njihovo mnenje minister ali nadrejeno sodišče (§ 26 št. 1; pr. pa tudi št. 2). m) Že osnovna1 listina vrh. pravosodnega oblastva od 1. maija 1749 predvideva prvega predsednika (Erster Capo ali Canzler)i in dva podpredsednika (Vice-Canzler), ki predsedujejo vsak po enemu senatu (con- Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. veno enakopravni položaj se izraža v naslovih «prvi, drugi, tretji predsednik«. Po referentovem predlogu (§ 39) naj bi se ta položaj uresničil tudi s tem, da bi imeli vsi trije predsedniki isti čin, in sicer čin ministra. Stvar je bila zamišljena tako, da bi šlo vsakemu plemenu po eno predsedniško mesto, tako da bi bil pri zasedanju teh treh najvišjih sodniških mest vsakršni politični vidiki izločeni, da bi bili pri tekmovanju odločilni izključno stvarni razlogi, ne pa pripadnost k enemu ali drugemu plemenu, in da bi se na ta način opasno politično vprašanje nadomestilo z zgolj budžetarnim vprašanjem, hočemo li za najvišje sodnike in s tem za najvišje sodstvo naše države prinašati toliko gmotnih žrtev. Priznati moram, da mi je bil ta W e r k o v domislek zelo simpatičen. V redakcijski komisiji pa navdušenje za to ureditev ni bilo vsestransko, tem manj, ker so se pojavljali pomisleki ne samo v fiskalni smeri, temveč sessus) (besedilo pri Maasburgu, 304 ss). Leta 1790. je imelo vrhovno pravosodno oblastvo vrhovnega predsednika, (drugega) predsednikla in podpredsednika (op. c. 29, op. 60). Vsi ti funkcionarji so bili prav tako kakor vsi člani (svetniki) imenovani Po cesarju. V Franciji so načela revolucije zahtevala, da1 so bili člani vrhovnega tribunala izbrani po narodu (gl. op. 122'). Še le v konzulatski dobi odreja Senatus-consulte organique de la constitution du 4. aout 1802, d Priprosti človek, masa, ki ne pojmuje bistvenih, notranjih razliki med ljudmi, priznava pretežnost, duševno in etično vzvišenost in avtoriteto svojega druga le tedaj, ako se mu nudijo zunanjosti, ki mu jih je moči čutno zaznati, takorekoč otipati. O človelku, ki kma iste skrbi za vsakdanji kruh, kakor on sam, je preskloro pripravljen domnevati, da je dostopen gmotnim argumentom, to tem bolj, čim nižje pada splošna morala. Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. Tega žal niso upoštevali med tem časom objavljeni zakonski načrti in razglašeni zakoni niti najmanj. Že I. nač. sod. zak., ki so ga vendar sestavili sodniki sami, podeljuje (edinemu) IU'vr,; nasprotno celo običajno, da sodelujejo tudi pri morebitnem dafcončnem sojenju i si t i sodniki, kfi so vsled tega v stvari že poučeni. Tudi to je smot-reno1, ker se na ta način ne tratijo čas in sile po nepotrebnem in se preprečujejo nezaželjeni konflikti v pravnih nazorih med' dvema senatoma istega sodišča. Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načr.u. 131 tert 93jjljeimil(f)= unb Cfterretcfrijcfjen Sdnbern ju respiciren hat, mit&trt in 2lnjehung biefer ihr aUevmilbejt anrjertrauten $eforgung eine Stelle ift; @o SKullen 2Str bod), bafj funfftigtitn, roie bi&bero, sruet) bejon= bere Senatus gehalten, unb barin, trjag bie Causas privatas un= getjet, bie $ obe trni jc&e Don benen Cfterveicf)t jdjen sepa-ratim abget)anb(et trjerben.150)"Pravo je bilo pač takrat še zmerom različno po pokrajinah ali vsaj pokrajinskih skupinah.151) Vendar cesarica ni pozabila misliti na zaželjeno bodočo enotnost prava, ki ji je posvečala svojo posebno pozornost. Kako je pripravljala sodnike nanjo? V § 3 art. III. pravi: „@eheten SBir groar gndbigjt gorite, rocmn bie bet) ber Dbriften Justiz-Stelle angejteUte sJidtt)e in benen ^erfojjungen Unjerer gejomten Seutfchen @rb=Lanben jolchergeftalt erfatjren »dren, bap jelbe pro-miscue gebrauchet ttoevben fbnnten; 9cact)beme aber jotdjež uultftdnbig 150) Maasburg, 332. Na istem, samo še strožje izvedenem načelu sloni tudi od nekdaj ločena jusvična uprava v vojvodinah Milan in Mantua in Supremo tnibunale di revisione v Milanu, ki je bil leta 1791. nanovo urejen (Maasburg, 6, op. 9). Za južne pokrajine, pridobljene z mirom v Campo - Formio 1797 (Benetke, Istrsko in Dalmacija, Boka kotorska') je bil ustanovljen leta 1803. poseben, t. zv. italijanski senat, ki je bil leta 1816. celo delegiran v Verono, kjer je posloval do prestanka Vrhovnega pravosodnega oblastva (leta 1848.) kot poseben Senato Lombardo-Veneio deli' i. r. Supremo tribunale di giustizia (Maasburg 36, 37 ss, op. 85, in 40 s). Ko je Avstrija pridobila pri 1. in 3. razdelitvi Poljske (1772 odn. 1795) Galicijo^ je bil ustanovljen za te pokrajine poseben poljski senat (Maasburg, 27). Enako je bil leta 1850., ko je bil vrhovni sodni in kasacijski dvor na Dunaju začasno (do leta 1852.) določen tudi kot vrhovna stopnja za hrvatsko-slavonsko ozemlje, odrejen poseben senat za Hrvatsko in Slavonijo (O g o r e 1 i c a, Kazn. proč. pravo, 85 in op. l). Podobno ureditev, toda celo z dislociranimi senati je priporočal tudi Tronchet o priliki debate o francoskem vrhovnem tribunalu. Zagovarjal je krajevno decentralizacijo, razdelitev tribunala na dve skupini sodnikov: corps principal (chambre general du jugement) in drugo skupino, ki pravi o njej: la seconde classe sera divisee en plusieurs cham-bres. qul seront placees en diffčrents parties du rovaume, et aui formeront les branehes du corps central. O tej razdelitvi, zlasti pa o ambulantnih oddelkih se je razplela živahna debata, ki je reproducirana v Rep. 50 ss. 151) Zato je tudi imelo besedilo prisege dvor. svetnika mesto, kS po njem sodnik o">eta „beren 2eutfc&en@r6lanben aud) flemetue gefdjriebene Dfechte, neben jebež Sanbež roor^Irjergebrachten guten erjrbaljr unb redjtfdjaffenen Statuten unb OSeroorrnfietten in aHen Puncten, uub Clausulen ju Beobachten." fMaas-burg, 352). 132 Organizacija sodišč po najnovejšem zakonskem načrtu. nicbt toobt ebenber aiS nad) berjertigtem Codice Theresiano an§u= bofen tft;