TRGOVSKI LIST > ' * , Časopis za trgovino, industrijo in obrt. Naročnina za ozemlje SHS: letno 180 Din, za M> leta 90 Din, za V4 leta 45 Din. mesečno 15 Din; za inozemstvo: 210 Din. — Plača in toži se v Ljubljani. Uredništvo in upravništvo je v Ljubljani v Simon Gregorčičevi ulici. Dopisi se ne vračajo. — Štev. pri čekovnem zavodu v Ljubljani 11.953. LETO X. Telefon št. 2552. LJUBLJANA, 7. aprila 1927. Telefon št. 2552 ŠTEV. 39. Za interese našaga trgovstva. Ob ukinitvi trošarine na kovine nadomestke, sveče in riž je ostala neizpolnjena zahteva našega trgovstva, da se na zaloge po stanju dne 1. aprila t. !. povrne po prejšnjih predpisih plačana trošarina. Zbornica za trgovino, obrt in industrijo v Ljubljani je takoj, ko je zaznala, da je generalna direkcija davkov odločila, da se na navedene predmete plačana trošarina ne povrne, nasjovila na kabinet ministra financ in na generalno direkcijo davkov sledečo vlogo: »S finančnim zakonom za leto 1927/1928 se je ukinilo pobiranje državne trošarine na kavine nadomestke, sveče in riž. Ukinjenje je bilo sicer najavljeno, vendar pa naši interesenti v razdobju med najavljenjem in dejansko ukinitvijo niso mogli spraviti v promet vseh množin omenjenih troša-rinskih predmetov, ker so konzu-menti ravno z ozirom na predstoje-čo izpremembo trošarinske tarife omejevali svoje potrebščine na skrajni minimum. Večina naših interesentov ima vsled tega na zalogi izdatne množine ^ kavinih nadomestkov, riža in, sveč, koje so obremenjene sl trošarino po prejšnjih predpisih. Ker dohaja izza dne 1. aprila 1927, ko je stopil v veljavo uvodoma omenjeni finančni zakon, v promet tudi blago, ki ni obremenjeno s trošarino, vpliva ukinitev trošarine že sedaj na cene omenjenih predmetov v taki meri, da trgovci ne morejo več za zaloge, katere so si nabavili pred dnem \. aprila 1927 vkalkulirati v ceno plačane trošarine, ampak morajo sedanjo ceno prilagoditi cenam za blago, ki po sedanjih predpisih ni obremenjeno s trošarino. Vsled tega bo trgovstvo zadela občutna izguba. To izgubo bo trgovstvo težko občutilo, posebno v« sedanji gospodarski krizi, ki že sama na sebi krati zaslužek in otežuje eksistenco vseh panog gospodarskih krogov in je posebno občutna ravno v trgovski stroki. Vsled tega prosi podpisana zbornica, da izvolite potrebno ukreniti, da se trgovstvo obvaruje pretežke izgube na ta način, da se na posebne prošnje, katere bi naj bilo vložiti do konca meseca aprila t. 1., povrne trgovcem na riž, sveče in kavine nadomestke plačana državna trošarina, ako imajo od vsake teh vrst blaga na zalogi vsaj 100 kilogramov.« Istočasno z odločbo, da se na zaloge kavnih nadomestkov, riža in sveč plačana trošarina ne povrne, je generalna direkcija davkov odredila, da se v svrho restitucije viška trošarine na alkohol in žganje popišejo zaloge samo pri velepro-duccntih in veletrgovcih ter pri proizvajalcih žganja za trgovino, ne pa tudi pri detajlistih. Zato je tudi sočasno na kabinet ministra financ in generalno direkcijo davkov naslovila v tem pogledu sledečo vlogo: Trgovstvo v Sloveniji je z zadoščenjem vzelo na znanje odredbo, da se v svrho restitucije viška trošarine popišejo zaloge alkohola in žganja po stanju dne 1. aprila 1927. Vendar pa nikakor ne more biti sporazumno s tem, da se popisujejo zaloge samo pri veleproducentih in velcprodajalcih, ne pa tudi pri ostalih trgovcih, ki imajo večkrat na zalogi večje množine alkohola in žganja nego grosisti. Razlikovanje v naznačeni smeri stvarno ni upravičeno. Prav nobenega razloga ni. da bi se delala razlika med grosisti in detajlisti ravno glede te ugodnosti, ki globoko posegla v interese vsega trgovstva. Ratio restitutionis ostaja ista. Trgovstvo uvideva, da se ne morejo popisati vse zaloge brez razlike množine, smatra pa za potrebno, da se popišejo vsaj večje zaloge preko 100 hektoliterskih stopenj brez razlike, ali se nahajajo v rokah producenta, grosista ali detaj-lista, ker ni finančna uprava v tem oziru delala nobene razlike tudi takrat, ko je šlo za doplačilo trošari-ne- ^ n^, način bi se obvarovali preteče škode ravno oni trgovci, kateri bi jo najtežje občutili, to je detajlisti. Podpisani zbornici je čast opozoriti Vas na te težnje trgovstva v Sloveniji s prošnjo, da potrebno ukrenete, da se popravi krivica, katera bi zadela trgovce, ki imajo na zalogi preko 100 hektoliterskih stopenj alkohola in žganja, ako bi se tudi njim ne restituirala razlika na trošarini.« Hkrati je zbornica spričo važnosti obeh vprašanj naprosila Jugoslovanski kulb Narodne skupščine, da se zavzame za ugodno rešitev obeh vlog. Za zaščito domače pivovarske industrije. , P15 vsakih trgovskih pogajanjih, tako.tud! v zadnjem času, se oglašajo interesenti iz krogov inozemskih pivovarn na eni in iz krogov gostilničarjev m konzumentov na drugi sirom, Ki skušajo preprečiti primerno carinsko zaščito naše domače pivovarske industrije. Prizadevanje inozemske industrije, ki je specijelno v pivovarski panogi na Češkoslovaškem, na Ogrskem in v Avstriji jako razvita, je povsem razumljivo, težje pa je umljivo, ako ne ^ahiramo prirojenega nagona naših ljudi, da dajejo pod vsakim pogojem prednost, tujim izdelkom, da se večkrat le preradi vprežejo v voz inozemske konkurence in pospešujejo s svojo največkrat neute- meljeno kritiko uvoz blaga, kojega v isti kvaliteti izdelujemo sami. Glede piva uveljavlja inozemska konkurenca svoje stremljenje, da se ji omogoči dostop na naše tržišče s trditvijo, da se njeno pivo zahteva edino le vsled izborne kakovosti. Ta navedba stvarno nikakor ni utemeljena. Danes je pivo naših domačih pivovarn že popolnoma brezhibno in tudi po kakovosti ne zaostaja za inozemskim pivom, ki sili na naš trg. Drug izgovor za uvoz tujega piva je cena. Kar se tiče cen je jasno, da proizvaja inozemska pivovarska industrija, katera je zelo zaposlena, dosti cenejše nego naša industrija, vsled česar je že iz tega razloga potrebna zaščitna carina v taki meri, da se omogoči domačim pivovarnam uspešna tekma vsaj kolikor prihaja v poštev cena. Na prodajne cene domačega piva vpliva v veliki meri dejstvo, da se v naši kraljevini pridela toliko vina, da je vino v zadnjih letih že precej izpodrinilo pivo ravno iz razloga, ker tuje države na vse mogoče načine otežujejo naš izvoz vina, dasi same s svojim pivom silijo na naš trg. Produkcija piva v naši državi je skrajno omejena ravno vsled velike konkurcnce, katero povzroča vino. Vsa jugoslovanska industrija izdela in proda na leto približno 650.000 hektolitrov piva, dasi je urejena tako, da bi mogla producirati na leto najmanj 4,000.000 hi. Dejansko ne izrablja torej domača pivovarska industrija niti ene petine svoje kapacitete. V drugih državah je razmerje dokaj ugodnejše. Tako izdela Češkoslovaška pri skoraj enakem številu prebivalstva na leto preko 7 milijonov hektolitrov piva. Sedanja minimalna carina znaša 10 zlatih dinarjev za 100 kg. Ako merodajni faktorji nočejo izpodkopati eksistenčnih pogojev naši pivovarski industriji in ji še bolj otežiti položaja, morajo brezpogojno vsfrajati na višini sedanje minimalne carine. Poleg interesbv industrije same bi morali uvaževati tudi socialne ozire. V naši pivovarski industriji ima zaslužek najmanj 5000 družin, pa tudi več tisoč obrtnikov ima s tem, da dela za pivovarne, v tej industriji dobro oporo za svoj obstanek. Ako bodo merodajni faktorji stvarno premotrili položaj, bodo morali priti do prepričanja, da naša pivovarska industrija tudi v bodoče nujno potrebuje dosedanje carinske zaščite, ker bi bila brez te izročena poginu, kar bi brez dvoma pomenilo za naše narodno gospodarstvo precejšnjo škodo. število konkurzov v naši državi NARAŠČA. Po podatkih Jugoslovenskega društva za zaščito upnikov je bilo zabeleženo v prvem četrtletju t. 1. v vsej naši državi 319 konkurzov, dočim jih je bilo v enakem času lanskega leta samo 212 ali za 162 odstotkov. Po pokrajinah odpade na Slovenijo in Dalmacijo 29, (leta 1926 pa 30); na Srbijo in Crnogoro 218 (leta 1926 105); na Hrvatsko in Slavonijo 49 (leta 1926 23); na Vojvodino 34 (leta 1926 36) ter na Bosno in Hercegovino 9 (leta 1926 l>a 19). Rekord nosita tedaj po tej statistiki Srbija in Črnagora z 228 konkur-zi ali z 66 odstotki vseh konkurzov v državi. Od 228 konkurzov pa odpade samo na Beograd 47 ali 21 odstotkov. Iz gornjih številk vidimo tudi, da se je število konkurzov napram lani ogromno povečalo, zlasti v Srbiji in Čmigori ter v Hrvatski in Slavoniji. V Sloveniji se je število po tej statistiki zmanjšalo in sicer za eden. Seveda bi profesor matematike s tega lahko sklepal, da se je položaj poboljšal, Kdor pa pobližje pogleda v naše obrate, bo videl, da je pri nas dosežen višek, da se majejo že stebri trgovstva in da nima dejstvo, da smo za en konkurz padli, sploh nobenega pomena za splošno stanje slovenske trgovine, ki je kritično, kakor še doslej ni bilo! • * • TRGOVINSKA POGAJANJA S ŠVICO. Kakor se doznava v ministrstvu za trgovino, se bodo v kratkem pričela pogajanja med našo in švicarsko delegacijo za sklepanje trgovinske pogodbe. Skupne ali deljene zbornice. V zadnji številki »Baukarstvac je priobčil predsednik zagrebške Trgovske in obrtniške zbornice in veleindustrijalec g. Vladimir Arko naslednjo zanimivo razpravo: Moje mnenje je,, da je treba v na Si kraljevini pridržati sistem skupnih zbornic. Za to mnenje se opiram v glavnem na niže navedene momente, ki so po mojem pojmovanju odločilni za pravilno in objektivno presojevanje celepn tega vprašanja. Naposled poudarjam, da se sedaj ne nameravam baviti z detajli, niti s podrobnejšo argumentacijo, ker smatram, da dosedanje razpravljanje v naši javnosti o vprašanju zbornic najbolje dokazuje, da se še nahajamo v stadiju spuščanja' krilatic in več ali manj osebnih polemik in da zato še ni prišel čas za resno, strokovno, vsestransko in globljo diskusijo in argumentacijo. Zategadelj mislim, da je treba še malo počakati, da se stvori ugodna atmosfera za stvarno debato. To bomo po moji sodbi kmalu doživeli tembolj, ker spada vprašanje organizacije, odnosno reorganizacije naših gospodarskih zbornic v vrsto onih naših legislativnih problemov, za kojih reševanje ne prihajajo v toliki meri do izraza politični momenti, kakor pri mnogih drugih vprašanjih unifikacije, oziroma reformacije naše legislative. 1. 0 vprašanju, ali bo naša kraljevina osvojila sistem skupnih ali deljenih zbornic za trgovino, obrt in industrijo, bosta po mojem mnenju odločevala dva faktorja: država in gospodarski krogi. Ne bo torej odločevalo izključno samo stališče gospodarskih krogov, temveč tudi stališče države, t. j. država bo ocenila, kateri sistem bolje odgovarja našim specifičnim prilikam kakor tudi vodenju sistematične oficielne ekonomske politike. Za državo je brez dvoma lažje in hitrejše sodelovanje s skupnimi, nego ii z deljenimi zbornicami. Od skupnih zbornic dobivajo državni organi mnenja in predloge, ki so znotraj zbornice prešli proces izenačenja in izgladivanja even-tuelnih nasprotstev in Ekstremov, medtem ko od deljenih zbornic praviloma ni pričakovati takih mišljenj. Tu mora država v vsakem primeru naposled prevzeti oceno eventualnih disparatnih stališč in odločiti, katero stališče je pravilno, kateri argumenti so jačji, odnosno mora najti neko srednjo pot. Taka situacija ni za državo samo odiozna, nego je zvezana s povečanjem poslov, kateremu naša administracija — to se more mirno ugotoviti — ni dorasla. Praktični rezultat sodelovanja deljenih zbornic s pristojnimi ministrstvi mora torej biti ta, da — namesto da se v okrilju skupnih zbornic autonoinno in samostojno vrši solucija težkih vprašanj — prehaja kompetenca za stvarno in strokovno ocenjevanje argumentacije na državne organe. Ni dvoma, da predstavlja taka situacija za gospodarstvo a priori nezaže-ljen minus, ker deljene zbornice z deljenimi argumenti izročajo del svoje kon-zultativne in iniciativne delavnosti odlo-čevanju državne administracije, ki je, v kolikor je tudi strokovna in dobra, vendarle izven gospodarstva. i 2. Izkušnje vseh tujih držav evropskega kontinenta govore bvez dvoma v prilog skupnih zbornic. Kazen v Nemčiji in *’ novejšem času \ Franciji so uzakonjene skupne zbornice v vseh državah, v katerih je vobče država uredila zbornice legislativnim potom. Pa tudi v Nemčiji in v Franciji je zelo značilno, da je od’ deljeno samo obrtništvo,- v posebnih zbornicah, medtem, ko sta trgovina in industrija ostali skupaj v skupnih tr-govsko-industrijskih zbornicah. Izkušnja tujih, ekonomsko mnogo naprednejših in razvitejših držav od naše, znači za nas zelo veliko. V teh državah, v katerih je industrializacija provedena na visoko stopnjo, so nasprotstva med obrtom in industrijo kakor tudi nasprotstva med trgovino na eni strani ter obrta in industrije na drugi strani brezdvonmo neraz-merno večja nego v naši ekonomsko slabo razviti, več ali manj čisto agrarni državi. To znači brez dvoma, da imajo v teh državah gospodarski krogi v prvi vrsti stalno pred očmi ono veliko linijo skupnih želj, težav in interesov ter puščajo ob strani ona vprašanja, v katerih si posamezne panoge nasprotujejo. 1 eni slednjim vprašanjem pripisujejo torej ti gospodarski krogi očitno manjšo, sekundarno važnost. Zlasti mislim, da je treba poudariti, da francosik primer v tem slučaju za naše prilike ne znači ničesar. V Franciji je zakon o obrtnih zbornicah iz l. 1925 in zategadelj o njegovem praktičnem pomenu še ne moremo soditi. Razen tega je ta zakon izšel na eni strani pod vplivom nemškega zakona o obrtnih zbornicah iz 1. 1897, ki je ostal v veljavi v Alzaciji, na drugi strani ysled gotovih močnih političnih vplivov. V Franciji vlada popolna in neomejena obrtnopravna svoboda. Za časa vojne in po vojni se je začelo ostro občutevati, da je treba nekaj storiti za obrambo interesov takozvanega malega človeka, ki je bil v Franciji zakonsko povsem nezaščiten. Obrtne zbornice imajo biti forum za obrambo teh interesov, nadomestiti popolno pomanjkanje obrtnopravnih predpisov ter izpolniti veliko praznino na polju strokovne izobrazbe obrtniškega naraščaja, katero prepušča Francija ponajveo iniciativi interesentov samih. Iz teh navedb more vsakdo sklepati, v koliko se moremo o pogledu sistema zbornic sklicevati na tuje države, ako želimo argumentirati za sistem deljenih zbornic. Iz vidika tuje legislative moramo konstatirati, da je za ta sistem manjšina evropskih držav, a posebne trgovske in industrijske zbornice, kakor so ustanovljene s srbskim zakonom z dne 29. junija 1910, predstavljajo osamljen primer v celi Evropi. 3. Za sistem skupnih zbornic govori posebej princip koncentracije sil vseh skupin gospodarstva. Deljene zbornice pomenijo vsekako gotovo cepljenje sil, a ne samo cepljenje interesov. Skupne zbornice imajo brezdvomno jačji položaj napram državni upravi nego deljene. Mi gospodarji smo vajeni presojevati vse probleme iz praktičnega stališča. V praktičnem poslovnem življenju pa zmaguje vedno princip koncentracije sil, medtem ko cepljenje sil vedno dela škodo. 4. V zvezi s tem moram tudi omeniti finančni in teritorialni moment. Če ustanovimo v naši državi toliko deljenih ti-govskih, obrtnih in industrijskih zbornic, kolikor imamo sedaj skupnih, potem je prilično gotovo, da bodo nekatere od teh zbornic finančno preslabe. Ne bo dovolj sredstev za stvarno in izdatno delo. Iz tega sledi, da se bo moralo deljene zbornice ustanoviti za večja področja, nego jih imajo danes skupne zbornice, lo pa bi bilo na škodo primerne zaščite lokalnih, teritorialnih interesov posameznih krajev naše domovine. To je zopet ena vrlo slaba stran uveljavljanja sistema deljene zbornice na naše prilike, ker vemo, kako zelo različne so gospodarske prilike, stopnje razvoja in tradicije posameznih ekonomskih področij naše kraljevine. Treba samo, da na primer pomislimo na ogromno razliko med obrtništvom v Južni Srbiji in v Sloveniji. Ce bodo torej ustanovljene deljene zbornice z večjim teritorijem, bodo brez-dvomno zapostavljeni gotovi lokalni interesi, ki ne zaslužijo samo, da se jih zastopa, ampak so tudi izraz posebnih prilik in gospodarskega razvoja dotič-nega kraja. Navedba principa koncentracije sil %naiči potemtakem po mojem mnenju, da «e koncentrirajo celokupni gospodarski interesi po strokah in po področju v »kupnih zbornicah, katerih področje ni preveliko, a obsega po možnosti eno zaokroženo ekonomsko celoto. (Konec prihodnji?.) Zadružna gospodarska banka d. 00< 5.35, >0« 5.20, >2« 5 in »4« 4.75, turščična moka 2.40, turščični zdrob 3.20 Din kg. Žito: pšenica 330—340, rž 250—260, ječmen 250, oves 230, turščica 215—225, fižol 360 do 450 Din 100 kg. Krma: seno 70 do 90, slama 50 Din 100 kg. Zelenjava: italijanska glavnata solata 14, radič 16, karfijola 7—8, krompir 2.25 Din. kg. Mariborsko sejpisko poročilo. Na svinjski sejem dne 1. IV. 1927 se je pripeljalo 209 svinj. 2 ovci in 1 koza, cene so bile sledeče: mladi prašiči 5 do 6 tednov stari komad Din 80 do 100, 7 do 9 tednov 260 do 350, 5 do 7 mesecev stari 420 do 450, 8 do 10 mesecev stari 530 do 550, I leto stari 1200 do 1500; 1 kg žive teže 9.50 do 11, 1 kg mrtve teže 15 do 16; ovce 75 Din. Prodalo se je 115 komadov. Mariborski trg, dne 2. aprila 1927. Sla-ninarjev je bilo 45, ki so pripeljali 119 zaklanih svinj seboj in prodajali meso in slanino po 10.50 do 25 Din za kg na drobno, oziroma po 15 do 17 Din za kfr na debelo. Domači mesarji so prodajali* malo ceneje kakor po navadi, nekateri so prodajali govedino celo po 6 do 8 Din kg. Perutnine je bilo okoli 500 komadov. Cene so bile piščancem 25 do 35 Din, kokošim 35 do 60, gosem in racam 50 do 80, puranom pa 100 do 150 Din. Domačim zajcem 8 do 30 Din komad. Ribo so se prodajale morske po 20 do 25 Din, živi karpi iz grajščine Račje po 17 Din komad. — Krompir, zelenjava, druga živila, *adje, cvetlice, sadike. Cene krompirju 6 do 7 Din mernik (7 in pol kg), kislemu zelju 3 do 4, kisli repi 2, maslu surovemu 44—46, kuhanemu 45 do 48, čajnemu 55 do 65 Din, čebuli 5 do 6, česnu 12 do 18 Din kg, ohrovtu 1.50 do 2.50, solati 2 do 4, karfi-olu 3 do 10 Din komad, mleku 2.50 do 3, oljčnemu olju 26 do 36, bučnemu olju 18 do 20, smetani 12 do 14 Din liter, jajcem 1.25 do 1.75 Din komad, sadju: jabolkom 5 do 10, suhim hruškam 10 do 12 Din, dateljnom 24 do 34 Din kg. cvetlicam 1 do 5, z lonci vred 15 do 50, sadikam 10 do 25 Din komad. — Lesena in lončena roba 1 do 100 Din komad. — Seno in slama na mariborskem trgu. V sredo 30. maja je bilo 10 voz sena, 6 voz slame, v soboto pa 9 sena in 7 slame na trgu. Cene so bile senu 70 do 100, slami pa 45 do 50 Din za 100 kg. , DOBAVA, PRODAJA. Dobavo. Direkcija državnega rudnika v Velenju sprejema do 9. aprila t. 1. ponudbe za oddajo popravila čeljustnega drobilca za drobljenje kosovnega .premoga, do 14. aprila t. 1. za dobavo smrekovih in borovih plohov, do 15. aprila za dobavo električnega materijala in za dobavo kompletnega merilnega mosta za merjenje uporov. — Direkcija državnega rudnika v Kakanju sprejema do 15. aprila t. 1. ponudbe glede dobave bukovih pragov, do 16. aprila t. 1. pa glede dobave in poprave konjske opreme. Direkcija drž. rudnikov v Brezi sprejema do 16. aprila t. 1. ponudbe za dobavo port-land cementa. — Direkcija državnih rudarskih preduzeča v Sarajevu sprejema do 20. aprila t. 1. ponudbe za dobavo zemljevidov Bosne in Hercegovine in za oddajo tiskanja pregledne geološke karte. — Vršile se bodo naslednje ofertal-ne licitacije: Dne 12. aprila t. 1. pri direkciji državnih železnic v Sarajevu glede dobave delov zavor; dne 16. aprila l. I. pri intendanturi komande Boke Kotorske v Ercegnovi glede dobave drv; dne 27. aprila t. I. pri Upravi državnih monopolov v Beogradu glede dobave desk in lat, pri odelenju za mornarico v Zemunu glede dobave lanenega platna za delavske obleke ter blaga za slamnice in blazine ter glede raznega vodovodnega materiala; dne 28. aprila t. 1. pri direkciji državnih železnic v Subotici glede dobave Graoverjevih prstanov za vijake; Pri Odelenju za mornarico v Zemunu glede dobave angleškega premoga, pri direkciji državnih železnic v Zagrebu glede dobave oklopov za ležišča. — Dne 29. aprila t. 1. pri Odelenju za mornarico v Zemunu glede dobave pšenične moke. — Predmetni oglasi z natančnejšimi podatki so v pisarni Zbornice za trgovino, obrt in industrijo v Ljubljani interesentom na vpogled. Najpripravnejša darila za4Veliko noč so GRITZNC _ _ šivalni stroji in kolesa Znamke ORIITZNEIl, ADLER, PHONIKS 8 prostim tekom (Freilauf), pneumatika, olje ter posamezni deli (najnovejše opreme), ■dlno le V Ljubljani, blizn Prešernovega spomenika ob^vodl. Telefon 2913. NaJnlSJe cene, tudi na meseEna odplačila. Tiskarna MERKUR, Ljubljana trg.-lnd. d. d. • Simon Gregoričeva ulica 23 ■s prtporoCa za tisk vsakovrstnih tiskovin za trgovce, obrtnik«, Industrijco In urade. - - Lastna knjigoveznica Trgovci, obrtniki, industrijalei, razširjajte TRGOVSKI LIST1! Veletrgovina kolonljalne In 1 Špecerijske robe hran Jelačin Ljubljana Zaloga •vele pražene kavo, mletih dliav In rudninske-vode Teina m —dne pestreSbel Zahtevajte ceniki Pomlad! Nogavice, kravate, srajc*-, rokavicc, naramnice, žepni robci, nakit za obleke, otroike „Ch.b,,r«h *IIO^-V;r-aie j-,. no*1- 1»i fll|e In sedlarje. “AS« - ™ Jr. Josip Peteline blizu Pre5ernoveBn'sPome' nlka, ob jvodl Ljubljana. Najnllle etn« 1 ToiSna po»lr«lbal Tovorno perilo Triglav Ljubljana Kolodvorsko ul. S nasproti hotela Štrukelj priporoCo veliko Izbero molk cenah. nnroCl»u- po naroc Veletrgovina v Ljubljani priporoCa Špecerijsko blago raznovrstno Iganje, moko In deSelne pridelke. • Reznovretno rudninsko vodo« Lastna praiarna za kavo in mlin za dilave s /elektrUnlm obratom- f Ceniki na razpolago! LJUBLJANSKA KREDITNA BANKA USTANOVLJENA 1900. Delniška glavnica: Din 30,000,000*- Rezervni zakladi nad Oln 10,000.000*- CEKTRALA: LJUBLJANA, DUNAJSKA CESTA, «,.q PODRUŽNICE IN aOSNClJC BreSice Celje Črnomelj Gorica Kranj Logatec Maribor Metko vil’ Novi Sed Novomeato Prevalje Ptuj P 3kbk Sarajevo Slavenjgradec Split Trst se priporoCa » »» » ba««»o »troho »padajote posl« Brzojavni naslov: Danka Ljubljana Telelon štev. 2861, 2413, 2502, 2503. a a ko* britjain tl«kar)a: A. SEVER, Liubflaaa.