173
ANA ROBNIK
magistrica računalništva in
informatike, svetovalka za raziskave in
strateški razvoj v Iskratelu, d. o. o., Kranj
Jezikovni in normativni izzivi
pri storitvah in aplikacijah
v omrežjih 5G na področju javne
varnosti, zaščite in reševanja
Strokovni članek
UDK 351.78:621.39
1. Uvod
Svetovna skupnost, države in njihove povezave se vedno bolj srečujejo z velikimi izzivi, vključ-
no s staranjem prebivalstva, bioekonomijo, podnebnimi spremembami, zagotavljanjem varne
in čiste energije, družbeno kohezijo in trajnostnim razvojem, tako da skoraj ne obstaja sektor,
ki ne bi bil v neki obliki povezan s potrebami po zagotavljanju varnosti. Posebno mesto pa
ima domensko področje javne varnosti, zaščite in reševanja (public protection and disaster relief,
PPDR), ki smo ga projektni partnerji obravnavali v raziskovalnem projektu 5GVarnost.1
Strateški cilj projekta 5GVarnost je raziskovalno in inovacijsko delo, ki bo omogočilo razvoj
nove generacije 5G-ready produktov in storitev, prilagojenih potrebam sektorja PPDR. Cilj
je raziskati in zasnovati nove arhitekture ter ključne omogočitvene tehnologije za izgradnjo
napredne ponudbe dispečerskih storitev za stroko PPDR in novo generacijo uporabniško
usmerjenih aplikacij za potrebe osebne varnosti državljanov ter raziskati strategije za imple-
mentacijo takšnih aplikacij v virtualiziranem okolju 5G v skupni rabi z zagotovljeno varnostjo,
zasebnostjo in povratno kompatibilnostjo s trenutnimi komunikacijskimi sistemi PPDR.2
Na podlagi zapisanega je razvidno, da sta bila tehnični jezik in tujejezični vpliv poseben izziv
že med pripravo prijave projekta 5GVarnost (5GSafety) in med celotnim izvajanjem projek-
ta. Srečevali smo se z jezikovnimi in normativnimi vprašanji domenskega področja PPDR,
1 Domača stran projekta 5GVarnost, glej: (24. 9. 2021). Avtoričino raziskovalno
in inovacijsko delo je podprto v okviru projekta 5GVarnost, ki ga sofinancirata Ministrstvo za izobraževanje, znanost
in šport ter Evropski sklad za regionalni razvoj (številka pogodbe C3330-18-952019).
2 Iz prijave projekta 5GVarnost, zaupno gradivo.
174
VI.
Nomotehnika
tehnološkega področja 5G in drugih povezanih področij sektorja IKT, družboslovnih področij
in humanistike. Ob tako širokem krogu različnih izzivov smo se zelo hitro srečali s potrebo
po interdisciplinarnem pristopu. V jezikovnem pogledu pa smo zaznali tudi nedoslednosti
pri uvajanju novih pojmov in pri rabi prevodov ustaljenih pojmov iz angleškega jezika v slo-
venskem prostoru tako glede tehnoloških kot normativnih in regulatornih (nomotehničnih)
standardov. Zato ima naslovna tema Jezikovni in normativni izzivi pri storitvah in aplika-
cijah v omrežjih 5G na področju javne varnosti, zaščite in reševanja ob prikazu projektnih
rezultatov tudi uporabno, aplikativno vrednost za zakonodajno politiko in nomotehniko, še
zlasti takrat ko je treba pri prenosu evropskega prava v domači pravni sistem ob interdisci-
plinarnosti in medpodročni povezljivosti (integrativnosti) poskrbeti za jezikovno natančnost
in normativno skladnost, kar v svoji vlogi gradnika pravne varnosti in pravne države zahteva
načelo ustavnosti in zakonitosti.3
2. O projektu 5GVarnost
Projekt 5GVarnost je raziskovalni in inovacijski projekt, ki je sofinanciran s sredstvi Evropske
unije. Začel se je septembra 2018 in je trajal do novembra 2021.
Unikatnost projekta 5GVarnost je vzpostavljen ekosistem slovenskih akterjev 5G PPDR z
vključenimi konzorcijskimi partnerji, ki smo v slovenskem prostoru vodilni glede raziskav,
inovacij in tehnologij s področij 5G, javne varnosti in kibernetske varnosti. Kot podporniki
projekta so se pridružili Uprava RS za zaščito in reševanje, Gasilska brigada Celje, Združenje
EIDES, Fakulteta za varnostne vede Univerze v Mariboru, Strateško razvojno-inovacijsko
partnerstvo Pametna mesta in skupnosti in IKT Horizontalna mreža, Direktorat za infor-
macijsko družbo pri Ministrstvu za javno upravo, Prometni inštitut, Digitalno inovacijsko
stičišče Slovenije in nacionalni regulator AKOS ter evropski združenji EENA (European
Emergency Number Association) in PSCE (Public Safety Communication Europe). Poslo-
vodeči partner konzorcija je Iskratel, d. o. o., Kranj, člani konzorcija so nacionalni operater
Telekom Slovenije, d. d., raziskovalna organizacija na Fakulteti za elektrotehniko Univerze v
Ljubljani in malo podjetje OSI, d. o. o.4
Poudariti velja, da so rezultati tega projekta pridobljeni na podlagi spoznanj in usmeritev ra-
ziskovalnega dela in inovacijskih delavnic članov konzorcija, na katerih so sodelovali posame-
zniki in organizacije, ki so bodisi neposredno vključeni v delovanje na področju javne varnosti,
3 Ustava Republike Slovenije, Uradni list RS, št. 33/91-I in nasl., VII. razdelek – Ustavnost in zakonitost, 153. člen;
glej tudi odločitve US RS U-I-79/20, 13. 5. 2021, U-I-43/13, 9. 10. 2014, in U-I-303/08-9, 11. 2. 2010.
4 Domača stran projekta 5GVarnost, vstopna povezava Partnerji, glej: (24. 9.
2021).
ANA ROBNIK
Jezikovni in normativni izzivi pri storitvah in aplikacijah v omrežjih 5G na področju javne varnosti, zaščite in reševanja 175
zaščite in reševanja, kot so Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje, gasilci, nujna
medicinska pomoč, civilna zaščita, policija, gorska reševalna služba in druge organizacije, bo-
disi so v vlogi regulatorja, zakonodajalcev ali nosilcev druge kritične infrastrukture.5
3. Jezikovni in normativni izzivi komunikacij PPDR
Področje PPDR je zelo pomembno za celoten svet in je kot tako posebej obravnavano v Med-
narodni telekomunikacijski zvezi (International Telecommunication Union, ITU).6 Skupšči-
na za radiokomunikacije 2019 (RA-19) je revidirala in odobrila Resolucijo ITU-R 55-3,7
na podlagi katere študijske skupine ITU-R izvajajo študije in razvijejo smernice, povezane z
upravljanjem radiokomunikacij pri napovedovanju, odkrivanju, ublažitvi in pomoči pri nesre-
čah, ter nadaljujejo študije o novih nastajajočih tehnologijah, ki bi lahko podprle napovedo-
vanje, odkrivanje, ublažitev in pomoč pri nesrečah.
Radijske komunikacije PPDR so skladno z definicijo v Resoluciji 646 (Rev. WRC-19)8 in z
vsebinsko nadgradnjo v Resoluciji 647 (Rev. WRC-19)9 opredeljene kot:
• radijske komunikacije, ki jih uporabljajo agencije in organizacije, ki so odgovorne za vzdr-
ževanje javnega reda in miru, za zaščito življenja in premoženja in za izredne razmere
(public protection, PP),
• radijske komunikacije, ki jih uporabljajo agencije in organizacije, ki se ukvarjajo z resnimi
motnjami v delovanju družbe, pri čemer so te motnje pomembna razširjena grožnja za
človekovo življenje, zdravje, lastnino ali okolje, ne glede na to, ali so posledica nesreče, na-
ravnih pojavov ali človekove dejavnosti, in ne glede na to, ali se razvijejo nenadoma ali kot
posledica zapletenih, dolgotrajnih procesov (disaster relief, DR).
Na podlagi te definicije smo v projektu 5GVarnost uporabljali za angleški izraz public protec-
tion and disaster relief, s kratico PPDR, slovenski prevod javna varnost, zaščita in reševanje.
Prevod je skladen z uradnimi prevodi navedenih pojmov kot pravnih standardov ali t. i. ge-
neralnih klavzul iz angleških različic predpisov EU in mednarodnih (konvencijskih) določb v
5 Domača stran projekta 5GVarnost, vstopna povezava Viri, glej: (24. 9. 2021).
6 Domača stran Mednarodne telekomunikacijske zveze (ITU), glej:
(24. 9. 2021).
7 Resolucija ITU-R 55-3, glej:
(24. 9. 2021).
8 Resolution 646 (Rev.WRC-19) - Public protection and disaster relief, glej: (24. 9. 2021).
9 Resolution 647 (Rev.WRC-19) - Radiocommunication aspects, including spectrum management guidelines, for
early warning, disaster prediction, detection, mitigation and relief operations relating to emergencies and disasters,
glej: (24. 9. 2021).
176
VI.
Nomotehnika
pravni red RS. Prav tako je skladen z njihovo standardno uporabo v področni zakonodaji in
politiki nacionalne varnosti RS.10
Komunikacije na področju javne varnosti, zaščite in reševanja v grobem delimo na dve kate-
goriji:
• komunikacije v sili (emergency communications), pri čemer smo pred letom 2019 imeli za-
konsko opredeljen le klic v sili 112, ki je od konca leta 2018 na ravni EU z zakonsko pod-
lago dopolnjen s storitvami v sili in aplikacijami v sili,
• kritične komunikacije, storitve in aplikacije za izvedbo nalog (mission-critical communi-
cations, MC). Oznaka MC se kot standardna oznaka uporablja tudi pri poimenovanju
posameznih storitev, kot so MCPTT (MCPushToTalk), MCVideo in MCData, ali vseh
storitev s krajšo oznako MCX.
Velja pomembno načelo, da so postale radijske komunikacije PPDR z uvedbo komunikacij-
skih sistemov 5G vse bolj standardizirane in poenotene na svetovni ravni. Tehnične specifi-
kacije za kritične komunikacije, storitve in aplikacije za izvedbo nalog (omrežje Mission-Cri-
tical, MCX – MCPTT, MCData, MCVideo, MC Applications) so pripravili v mednarodni
organizaciji 3rd Generation Partnership Project (3GPP), standardizirala pa jih je ETSI. Kot
primer navedimo tehnične specifikacije z oznako ETSI TS 124 379 V16.10.0 (2021-10) in
z naslovom LTE; Mission Critical Push To Talk (MCPTT) call control; Protocol specifi-
cation, ki ima oznako 3GPP TS 24.379 version 16.10.0 Release 16.11 Ta način označevanja
je standarden in nedvoumno poveže tehnične specifikacije 3GPP s sprejetim standardom v
okviru ETSI.
Naj omenimo, da so že v preteklosti članice EU s točko d drugega odstavka 44. člena Schen-
genskega sporazuma12 uvedle ozkopasovne komunikacije TETRA po standardu ETSI, kar bi
moralo biti zagotovilo za medsebojno združljivost, vendar so bili potrebni dodatni projekti
med sosednjimi državami, ki so poskrbeli za medsebojno združljivost. To pomeni, da tudi
standardi ne rešujejo vseh izzivov na tem področju (primer je projekt ISI v skandinavskih
državah13).
10 Glej Resolucijo o strategiji nacionalne varnosti Republike Slovenije (ReSNV-2), Uradni list RS, št. 59/19.
11 Oznaka standarda ETSI TS 124 379 V16.10.0 (2021-10) in enakovredna oznaka 3GPP TS 24.379 version
16.10.0 Release 16), glej
(24. 9. 2021).
12 Glej Convention Implementing the Schengen Agreement of 14 June 1985 between the Governments of the
States of the Benelux Economic Union, the Federal Republic of Germany and the French Republic on the Gradual
Abolition of Checks at their Common borders (Schengen Convention), glej (24. 9. 2021).
13 The Critical Communications Review, Tetra | 2019-03-15: World’s First Cross-Border Emergency Commu-
nication Network in Operation in Norway and Sweden, glej: (24. 9. 2021).
14 TETRA, terrestrial trunked radio, prizemni snopovni radijski sistem s standardom, ki ga je razvil ETSI.
15 TETRAPOL, celični snopovni radijski sistem, javno dostopni lastniški standard Matre (zdaj Airbus).
16 DMR, digital mobile radio, digitalni mobilni radijski sistem s standardom, ki ga je razvil ETSI.
17 Direktiva (EU) 2018/1972 Evropskega parlamenta in Sveta o Evropskem zakoniku o elektronskih komunikaci-
jah, glej: (24. 9. 2021).
18 Zakon o elektronskih komunikacijah, 13. 7. 2021, EVIDENCA VLADNEGA AKTA 2019-3130-0004, glej:
(24. 9. 2021).
19 Glej: (24. 9. 2021).
20 Resolucija o nacionalnem programu varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami v letih od 2016 do 2022,
Uradni list RS, št. 75/16.
178
VI.
Nomotehnika
skovalnih organizacij ter se povezujeta z drugimi združenji na tem področju na svetovni ravni.
Obe organizaciji sta tudi podpornici projekta 5GVarnost.
4. Načelo interdisciplinarnosti
Jezikovni in normativni izzivi domenskega področja PPDR so tesno povezani z jezikovnimi in
normativnimi izzivi tehnološkega področja 5G, ki se nato prepletajo z jezikovnimi in norma-
tivnimi izzivi drugih informacijskih in komunikacijskih tehnologij s področja kibernetske in
informacijske varnosti, navidezne, obogatene in mešane resničnosti, senzorike, umetne inteli-
gence in strojnega učenja. Še več, jezikovni in normativni izzivi domenskega področja PPDR
so prav tako povezani z jezikovnimi in normativnimi izzivi družboslovnih področij in huma-
nistike, ne nazadnje prava in nomotehnike, ki obravnavajo moderne večmodalne aplikacije in
interakcijske modalnosti za državljane in profesionalne uporabnike PPDR. Vse to mora biti
praviloma urejeno tako, da zadošča potrebam neposrednih uporabnikov, hkrati pa izpolnjuje
pričakovane standarde varstva pravic in pravnih položajev tretjih oseb tako pri vsakodnevnem
delu kot v izrednih razmerah, pri čemer so vključene tudi osebe s posebnimi potrebami in
komunikacijskimi izzivi (gluhi, naglušni, nemi, tujci, ki ne govorijo tamkajšnjega jezika, ali
uporabniki s pomanjkljivo digitalno pismenostjo). Uveljavljenim oblikam govorne in podat-
kovne komunikacije se namreč ponujajo dodatne, kontekstualne informacije, ki so nemalokrat
povezane z osebnimi podatki in varstvom zasebnosti, na primer z zdravstvenimi podatki pone-
srečenih ali žrtev kaznivih dejanj in točno trenutno lokacijo ter z novimi oblikami spletnega in
virtualnega komuniciranja. Tudi te oblike prinašajo s seboj svojevrstne jezikovne in normativne
izzive, tako da smo jih čim bolj upoštevali že pri samem projektnem pristopu.
5. Jezikovni in normativni izzivi, povezani s platformo 5G
Priporočilo ITU-R IMT-202021 vključuje tri scenarije uporabe tehnologije 5G:
• izboljšana mobilna širokopasovnost (enhanced mobile broadband, eMBB) z uporabniško
izkušnjo 100 Mbit/s in bistveno povečano kapaciteto prenosa glede na tehnologijo 4G,
• komunikacija veliko naprav, do milijon na km2 (massive machine type communications,
mMTC), kar omogoča množično povezljivost strojev in reči,
• visoko zanesljive komunikacije z majhnimi zakasnitvami (ultra-reliable and low latency
communications, uRLLC, do 1 ms, kar omogoča izvedbo komunikacije za izvedbo nalog
in posla.
21 Recommendation ITU-R M.2150-0 (02/2021), Detailed specifications of the terrestrial radio interfaces of In-
ternational Mobile Telecommunications-2020 (IMT-2020), glej: (24. 9. 2021).
ANA ROBNIK
Jezikovni in normativni izzivi pri storitvah in aplikacijah v omrežjih 5G na področju javne varnosti, zaščite in reševanja 179
Grafični prikaz ponazarja omenjene tri scenarije uporabe in navaja primere uporabe na pod-
ročju javne varnosti, zaščite in reševanja.
Slika 1: Scenariji uporabe tehnologije 5G
Izboljšana širokopasovnost omogoča primere uporabe, ki vključujejo napredno uporabniško
izkušnjo v okolju za sodelovanje, oddaljeno asistenco strokovnega osebja urgentnim službam
na terenu, napredne tridimenzionalne lokacijske storitve in razne oblike videonadzora s ka-
merami z izjemno visoko ločljivostjo.
Visoko zanesljive komunikacije z majhnimi zakasnitvami omogočajo standardizacijo komu-
nikacij v sili in tudi kritičnih komunikacij za izvedbo nalog s storitvami MCX, kot so MC
PTT, MC Video in MC Data, kar smo obravnavali v tretjem razdelku. Poleg tega podpirajo
aplikacije za obogateno, virtualno in mešano resničnost, kar vnaša povsem nove dimenzije v
delo urgentnih služb, z vključevanjem brezpilotnih zrakoplovov – dronov so podprti primeri
uporabe, kot so iskanje ponesrečenih oseb, pregledovanje težko prehodnega terena, odkrivanje
žarišč požarov in drugi.
Množična povezljivost strojev in reči, vgrajenih tudi v oblačila reševalcev, izboljšuje zavedanje
situacije in prispeva k izboljševanju javne varnosti in reševanju življenj, tudi zaradi uporabe
umetne inteligence in strojnega učenja nad množico podatkov, zajetih z uporabo senzorjev, ki
se pretvorijo v koristne informacije in ponujajo pomoč pri odločanju, ali človeku ali stroju. Na
180
VI.
Nomotehnika
tem področju se vse bolj uveljavlja izraz internet stvari za javno varnost (internet of public safety
things, IoPST), v zadnjem času pa tudi internet stvari za reševanje življenj (internet of life safety
things, IoLST), ki posredno obravnavata tudi področje kibernetske varnosti in zasebnosti.
V povezavi z navedenimi primeri uporabe in uporabljenimi tehnologijami so na voljo tudi
standardi ter regulatorni in zakonodajni dokumenti. Pred strokovnjaki z različnih področij je
še vedno veliko konkretnih izzivov s področja PPDR v povezavi s tehnologijo 5G in drugimi
vključenimi tehnologijami, kot je IoT/AI, in preostalimi.
6. Uvajanje in raba novih pojmov ali prevodov tujih pojmov s področja
PPDR v slovenskem prostoru
Splošno priporočilo pri uvajanju in rabi novih pojmov ali prevodov tujih pojmov je, da pred
njihovo uvedbo in rabo preučimo njihov širši vsebinski okvir in skladnost z morebitno uve-
ljavljeno rabo v svetu. Še posebej to dejstvo velja za prevode splošno uveljavljenih pojmov v
svetovnem in evropskem prostoru PPDR. Čeprav obstaja v zakonskih aktih in pravilnikih
definicija, ki natančno opredeli določen pojem in rabo v slovenskem prostoru, se nemalokrat
zgodi, da se pojavi tak pojem v raznih člankih in medijskih objavah, v katerih ni navedene
reference na definicijo v slovenskem prostoru, in se tako kaj hitro zamenja z definicijo uveljav-
ljenega pojma drugod po svetu.
Na primer definicija uveljavljenega angleškega pojma first responder v svetovnem in evrop-
skem prostoru ter poslovenjeni pojem prvi posredovalec, s katerim smo se srečali na eni od
delavnic, ki smo jih organizirali v okviru projekta 5GVarnost za uporabnike PPDR v Slo-
veniji. V Pravilniku o službi nujne medicinske pomoči22 je ta pojem oziroma izraz definiran
tako: »Prvi posredovalec je posameznik, ki praviloma nima zdravstvene izobrazbe in se
odzove na poziv dispečerske službe zdravstva ter pride na kraj dogodka z namenom izva-
janja ukrepov za ohranitev življenja pred prihodom službe NMP in je vključen v sistem t. i.
tihega aktiviranja sil za zaščito in reševanje.« Člani konzorcija 5GVarnost smo izraz first re-
sponder ali v prevodu prvi posredovalec pogosto srečevali v strokovnih zapisih po evropskih
državah, v ZDA,23 Kanadi in drugod, in sicer bodisi v širšem kontekstu urgentnih služb,
kot so policija, gasilci in nujna medicinska pomoč, ali kot pojem certificirani prvi posredo-
valec. Na to dejstvo opozarja tudi Wikipedia,24 ki posebej pojasnjuje in poudarja, da pojma
22 Uradni list RS, št. 81/15 in nasl.
23 U.S. Homeland Security Presidential Directive, HSPD-8—National Preparedness, December 17, 2003 glej:
(24. 9. 2021).
24 Wikipedia, Certified first responder, glej: (24. 9.
2021).
ANA ROBNIK
Jezikovni in normativni izzivi pri storitvah in aplikacijah v omrežjih 5G na področju javne varnosti, zaščite in reševanja 181
certificirani prvi posredovalec in prvi posredovalec ne smeta biti napačno uporabljena. Kar
v svetovnem merilu ponazarja pojem certificirani prvi posredovalec, Pravilnik definira kot
prvi posredovalec. Po Pravilniku prvi posredovalec pridobi znanje z opravljenim usposab-
ljanjem iz vsebin ukrepov za ohranitev življenja s preverjanjem znanja, ki ga mora obnoviti
na tečaju vsaj vsako leto. Raba sama po sebi v okviru pravilnika ali z referenco nanj ni spor-
na, brez tega pa lahko povzroča napačno tolmačenje in spreminja vsebinski okvir, našli smo
tudi zapise, v katerih se dosledno uporablja pojem certificirani prvi posredovalec in tudi
opozarja na razliko,25 ter zapise, v katerih poudarjajo, da smo pravzaprav prvi posredovalci
vsi prebivalci Slovenije.26
7. Sklep
Če se v sklepu vrnemo k namenu, ki izhaja iz samega naslova Jezikovni in normativni izzivi
pri storitvah in aplikacijah v omrežjih 5G na področju javne varnosti, zaščite in reševanja, da
prispevek ob prikazu projektnih rezultatov vsaj v kratkem predstavi še uporabno, aplikativno
vrednost projekta 5GVarnost za zakonodajno politiko in nomotehniko, velja najprej začeti pri
ugotovitvi, da terminološki slovar področja PPDR ne obstaja kot poenoten samostojni doku-
ment. Razlage pojmov in izrazov, njihovih pomenov in rabe so večinoma razpršene po zako-
nodaji, podzakonskih predpisih in drugih regulatornih dokumentih ter na različnih domačih
straneh. Normativni dokumenti posameznih področij javne varnosti, zaščite in reševanja pa se
navezujejo neposredno na področje PPDR. Z uvedbo sodobnih standardiziranih tehnologij
in sistemov so še tesneje povezani tudi z normativnimi dokumenti omogočitvenih tehnologij,
ki vključujejo specifike domenskega področja PPDR. Med enim in drugim področjem, torej
normativnim in tehnološkim, obstaja kar nekaj pojmovnih in tudi pravnih vrzeli, ki v praksi
zahtevajo poenotenje.
Zato želimo v sklepnem delu še posebej opozoriti na naslednja dejstva:
• z uvedbo naprednih omogočitvenih tehnologij 5G, s tem pa posledično tudi družbenih in
humanističnih dimenzij, so tudi jezikovni in normativni izzivi vse kompleksnejši in zahte-
vajo interdisciplinarno delo,
• področje javne varnosti, zaščite in reševanja je izjemno pomembno za družbo kot celoto
ter bistveno prispeva k odpornosti gospodarstva, okolja in družbe, zato si zasluži celovito
25 Certificirani prvi posredovalci in tečaji za certificirane prve posredovalce, glej: (24. 9. 2021).
26 Nacionalna varnost, Intervjuji, Janez Kramar, dipl. zn., in Anton Posavec, dipl. zn., Reševalna postaja UKC
Ljubljana, glej: (24. 9. 2021).
182
VI.
Nomotehnika
obravnavo, svoj pojmovnik in skrben celosten ter celovit pristop k normativnim dokumen-
tom in širše,
• pri uvajanju novih pojmov oziroma uporabi prevodov pojmov iz angleškega jezika predla-
gamo vodilo skladne pomenske in siceršnje rabe z izvirnikom.
Literatura
Prijavna vloga projekta 5GVarnost, zaupno gradivo, pogodba št. C3330-18-952019 z Ministr-
stvom za izobraževanje, znanost in šport.