# %  !   Nov, 16-minuten kratki film uspešnega slovenskega re`iserja in scenarista Jana Cvitkovièa (soscenarist in glavni igralec v tujini veèkrat nagrajenega filma V leru (1999), beneški lev prihodnosti 2001 za re`ijo in scenarij filma Kruh in mleko) dokazuje, da za ve- like teme niso potrebne ne ve- like besede ne dolg filmski trak. V filmu brez dialogov prika`e navidez preprost vsak- dan nekoliko obilnejšega me- sarja (Primo` Petkovšek), ki se nazaj grede iz slu`be na av- tobusu zaljubi v mlado in suho dekle (Mojca Fatur), ko ta prisede k njemu. Naslednji dan jo zopet sreèa na istem kraju, tokrat pa se odloèi, da ji bo sledil. Toda pred vrati centra za fitnes obstane, zroè za njo skozi okno. Ob povrat- ku se zopet sreèata na avtobu- sni postaji, kjer se mu po ne- mem spogledovanju naposled ohrabrujoèe nasmehne, a on po prihodu avtobusa obstoji na postaji. Na prvi pogled bi se mor- da zazdela preprosta zgodba, ki ne pove mnogo o duševno- sti igralcev niti ne pušèa veli- ko prostora za interpretacije. Toda ravno nasprotno. Kot je opa`al `e veliki poznavalec èlo- veške duše Dostojevski, so v èlovekovem `ivljenju pogosto odloèilne prav malenkosti. Slednje potrjuje `e sama jezi- kovna komunikacija, pri ka- teri je samo besedno sporoèilo moèno podrejeno spremljajo- èim nebesednim znakom – »malenkostim«, ki ga lahko celo ovr`ejo. In te malenkosti povedo, da je mesar urejen samec, ki se sicer dobro znajde med ko- legi v slu`bi, predvsem v èasu malice, doma pa pre`ivlja èas, rešujoè kri`anke ob segretih konzervah za kosilo. Vse te`a- ve razvite sodobne dru`be s komunikacijo pa izbruhnejo na plan, ko se zaljubi – èeprav sedita drug zraven drugega in se nerodno spogledujeta, si nihèe ne upa zaèeti pogovora. Njegov zmeden obstanek pred vrati fitnesa lahko razu- memo kot strah pred samim sabo; oèitno lastno debelost obèuti kot nepremagljivo ovi- ro za morebitno zvezo z njo, hkrati pa ga je strah poskusa spremembe samega sebe – vstopa v fitnes. To obèutje ne- dosegljivosti v filmu še dodat- no ilustrira zvok letala nekje visoko nad oblaki. Zadnje potrdi sklepni pri- zor na avtobusni postaji. Ona oèitno razlike v kila`i med nji- ma oziroma zunanjem videzu ne dojema kot nepremostljive ovire, sploh ni videti, da bi ji bili njegovi prikriti pogledi neprijetni, èeprav oèitno pre- cej èasa porabi za lastno zuna- njost – še èas med vo`njo na avtobusu izkoristi s kremo za roke. Tudi sama pogleduje proti njemu in se mu spod- budno nasmehne. A oèitno to v njem povzroèi preplah – zahteva preveliko tveganje, preveè samozavesti, ki jo ima med sodelavci v slu`bi sicer veè kot dovolj, a pri primer- javi s sodobnimi lepotnimi zahtevami, vsiljujoèimi se kot nujne za zvezo z `ensko take- ga videza, vsa splahni. Kar sama se ponuja špeku- lacija, kdo je potemtakem kriv za tak, malodane tragièen zakljuèek, ki bi bil objektivno gledano zlahka drugaèen – èe sploh kdo? Res samo sodobna dru`ba s svojo tr`no orienta- cijo izrivanja šibkejših in »ne- konkurenènih«? Vernemu gle- dalcu se morda poraja eno- stavna rešitev, zaupanje v Boga namesto le vase in svojo samopodobo, nekoliko starej- šemu pa še trezna ugotovitev, da sreèna zaljubljenost ven- darle ni center, kaj šele cilj èlovekovega `ivljenja. Toda zaljubljenost oziroma navezo- vanje intimnih stikov, kot ka- `e film, je ena osrednjih te`av sodobnega èloveka, sploh èe se zanaša le nase in nezaupljivo zre na posmrtno `ivljenje. Zgodbo pa lahko razume- mo tudi drugaèe. Mesar paè obstane pred fitnescentrom, ker noèe tvegati, da ga ona sledeèega ji notri opazi. Ob povratku na avtobusno posta- jo se mu nasmehne, ker se ji zdi s svojim pogledovanjem smešen, on pa ne vstopi na avtobus, ker to razume kot posmeh, ali pa ne vstopi zara- di lastne neodloènosti, kar je morda tudi vzrok njegove do-    %  2! 5C! <<6 /3 # `u`ek v njenem delu. Vsaka slika je rezultat poti brez predhodnega naèrta. Je èisto iskanje. V tistih delih, kjer se izra`a potreba po kretnji, nas pribli`a èuteèemu in osebne- mu vesolju. Vendar se vesolje ne zakljuèi le z neko kretnjo, ampak se nadaljuje v do`ivetje strukture in prostora, kjer se sreèata slutnja in znanje. Sli- ka je odprta forma. Gledalec sklene krog, ki ga odpre umet- nik, in tako konèa delo. Stati pred vsakim od del Irene `u`ek, pomeni biti pred sim- bolom èloveških èutenj. Prib- li`ati se jim, je iskanje mo`no- sti, ki nam dovoli odkrivanje našega lastnega zaklada.” Njene slike, kot pravi pro- fesor Zorrilla, niso niti ab- straktne niti figurativne, am- pak konfigurativne, ter ozna- èujejo prav takšen naèin slika- nja. Po njegovih napotkih, kjer so osnovna likovna izho- dišèa made`i — @u`kova jih imenuje tudi “packe” —, se priène slikarkin likovnoustvar- jalni proces. Dokler ne zaène med njimi — made`i — iskati oblike, se zdijo ti pravi kaos. Da slikarka u`iva ob meša- nju barv, je èutiti v vseh nje- nih delih. Kolorit zna poiska- ti, izzvati in mu dodeliti pro- stor. “Vsaka barva svoje mesto najde,” pravi, zato se jih tudi ne boji uporabljati in poskrbi, da so ji vedno vse na razpola- go. Z njeno pomoèjo za`arijo celo zamolklejše temine. Na njih si oko odpoèije, oddah- ne, umiri in vsaj za trenutek Slikarkino poimenovanje razstave me je spodbudilo k razmišljanju: èe je duša del univerzalnega uma, potem go- tovo sledi tudi njegovim na- èelom dobrega, pravilnega in nezmotljivega. Kolikšna sta potemtakem njen dele` in vpliv na svobodno voljo ljudi, ne vem. Morda bi nas o tem ob kakšni drugi priliki lahko pouèili filozofi... Gotovo pa je, da je prav svobodna volja vodila slikarko Ireno @u`ek, da se je znotraj ustvarjalnega procesa odloèala tako, kot se je in ne drugaèe. Obèutek in gotovost za likovno gradnjo si je, kot pravi, pridobila delo- ma `e v èasu študija grafiène- ga oblikovanja na buenosaireš- ki univerzi in kasneje skozi sli- karsko metodo svojega argen- tinskega profesorja Heriberta Zorrille, ustanovitelja gibanja Esencialismo. Njegov izviren in širok mentorski pristop lah- ko zaslutimo `e v krajšem be- sedilu, ki ga je ob slikarkini razstavi — maja 2003 v Kultur- nem centru “San Martín” v Buenos Airesu — prispeval za katalog. Naj navedem citat prevoda: “Obèutiti sliko kot proces, v katerem se nahaja umetnik pred kompromisom izbire. Srejeti odloèitve, ob- èutiti sinhronijo, biti zmo`en prevzeti odgovornost te svobo- de so osrednje poteze Irene sedanje samskosti. Vendar se tudi pri tej razlagi odpira vpra- šanje neodloènosti kot posle- dice nezaupanja vase in ne- zaupanja drugim. Film je bil posnet na ob- robju mesta pri znanem tr- govskem centru, kar še do- datno nakazuje te`ave sodob- ne potrošniške dru`be – mno- `ica ljudi, èisto zraven tebe, vsi z bolj ali manj istimi na- meni in interesi, toda ogovo- riti jih je izredno te`ko, prav- zaprav nevljudno. Naposled pa obstaneš na avtobusni po- staji sam. Res samo po tuji krivdi? Skratka, ponovno odlièen izdelek obetavnega slovenskega re`iserja, ki ravno z odstrani- tvijo dialogov pozornemu gle- dalcu pušèa še veè mo`nosti za vprašanja in interpretacije. B 3