uspehi, k a r b i jih nedvom no vzpodbujalo k n adaljnjem u raziskovalnem u delu. Vse to so želje, ki m orda strem ijo predaleč. Kot končni zaključek naj avtor­ ju izrečem o p risrčn o zahvalo za njegovo naj novejše delo, ki je plod njegovega te ­ m eljitega poznavanja asirioloških p ro ­ blem ov. P repričani smo, da bo njegova knjiga dragocen vodič m ladim asiriološ- kim generacijam , spočetka predvsem v njegovi dom ovini, čedalje bolj p a tu d i ostalim širom sveta. A vtorju ob njegovem letošnjem 70- letnem ju b ileju iskreno želimo, da bi v trd n em zdravju doživel prevode svojega dela in tako še dolgo mnogo prispeval k znanstvenem u n apredku asiriologije v vseh svetovnih k u ltu rn ih žariščih. Predvsem p a m u kot 70-letnemu ju- b ila rju kličemo: A d m u lt os p lu rim o s annosi V ik to r K orošec E v a Lenneis, Siedlungsfunde aus Poigen und Frauenhofen bei H orn. E in B eitra g zu r E rfo rsc h u n g d er L inear­ u n d S tic h b a n d k e ra m ik in N ied e rö ste r­ reich, P rähistorische Forschungen 8, (ed. A nthropologische G esellschaft in Wien), Horn-W ien 1977. P ričujoča p u b lik acija (prvi del zaje­ m a 96 strani te k sta s 16 tablam i, drugi del sestavlja 19 slik, 3 načrti, 86 tabel in 8 k a rt) je p redelana in sk rajšan a dok­ to rsk a d isertacija E. Lenneis, v kateri n a podlagi dveh večjih neolitskih najdišč (Poigen in Frauenhofen) skuša n a novo in terp retiran i k u ltu rn e grupe trak a ste keram ike v Nižji A vstriji. Š tudijo je raz­ delila v pet glavnih poglavij, šesto po­ glavje je dodatek dveh avtoric o analizah rastlin sk ih in živalskih ostankov z obeh najdišč, sedmo poglavje pa je skupni seznam literatu re, opom b in razlage h kartam . Prvo poglavje je enostranski uvod, v k aterem avtorica razloži m etodo, n a­ m en in cilj tega dela in se zahvaljuje m entorjem in m uzejskim sodelavcem za pom oč in razum evanje p ri črp a n ju gra­ diva. V drugem poglavju daje k ratek pregled k zgodovini in stan ju raziskova­ n ja linearne (L in e a rk e ra m ik ) in vbodeno trak a ste keram ike (S tic h b a n d k e r a m ik ) n a nižjeavstrijskem in n a sosednjem češkem, m oravskem in slovaškem pro­ storu. V tretjem poglavju predloži m aterial­ ne ostaline. N ajprej za Poigen-Bachrain (najdišče leži ob Veliki Taffi 8 km se­ verozahodno od m esta H orn), potem za Frauenhofen-N eue B reiten (najdišče ob izlivu Male v Veliko Taffo približno 2 km seyerozahodno od H orna) in nazadnje prikaže še drugo p rim erjaln o gradivo iz Nižje^ A vstrije: petindvajset najdišč, ki se vežejo na Poigen in deset najdišč, ki se vežejo n a Frauenhofen. Četrto poglav­ je vsebuje k u ltu rn o vrednotenje obeh najdišč. Tako za Poigen kot Frauen­ hofen avtorica uporabi dom ala ista izho­ dišča: vrednotenje najdb, relativno kro­ nološko m esto, poizkus absolutne kro­ nološke opredelitve, lokalno pripadnost z določenim i k ulturnim i odnosi, izvor su­ rovin za glinaste in kam nitne izdelke, prim itivno gospodarstvo, stavbne osta­ line in še druge posebnosti. P eto poglavje d aje povzeto skupno vrednotenje predloženega in opisanega gradiva s celotne N ižje Avstrije. E. Len­ neis ga začenja z naštetim i zbirkam i, k je r so ji nudili gradivo in kako je bilo pridobljeno. Zatem analizira kom pleks­ ne najd b e glede n a n jih relativno krono­ loško m esto in na osnovi le-teh gradi na dokazne kulturne vplive. Zanimiv je raz­ delek, v katerem se avtorica posveča ob­ likam in okrasnim m otivom keram ike in n jen i interpretaciji; tako za starejši ho­ rizont s pozno linearno keram iko tipov S ark a in Želiezovce te r keram iko z not­ nim ornam entom (N o te n k o p fk e ra m ik ), k o t za m lajši horizont z vbodeno trak a­ sto keram iko stopenj II/III in IV. Na­ slednji razdelek govori o razlikovanjih naselbin. Avtorica n ajp re j zvrsti razpro­ stran jen o st posam eznih kulturnih grup obeh horizontov znotraj nižjeavstrijske- ga ozem lja, potem p a sledijo odnosi po­ sam eznih kulturnih grup z njihovim na­ ravnim okoljem (orohidrografska lega, geološka osnova tal, klim atski pogoji). Z adnji razdelek tega poglavja je poizkus historične interpretacije. Iz tega lahko povzam em o nekaj glav­ nih značilnosti in dejstev. Od časa tra ­ ja n ja druge stopnje m oravske linearne keram ike dalje, se lahko n a podlagi ti­ pičnih m otivov opazita n a Nižje A vstrij­ skem vplivni obm očji vzhodne in zahod­ ne grupe linearne keram ike, ki se m ed seboj le delom a prekrivata. Z nastopom pozne linearne keram ike se na zahodnih nižjeavstrijskih naselbinah s trak asto ke­ ram iko — torej v vplivnem področju za­ hodne grape linearne keram ike — opaža učvrstitev neke lokalne podvrste tako im enovanega tipa S arka. Izgleda, d a je ta lokalna oblika, tako po pojavi kot razprostranjenosti, tesno povezana z m oravsko S arka grupo in bi bilo zato um estno skupno in te rp re tira n je kot mo- ravsko-nižjeavstrijska g rap a linearne ke­ ram ike tipa Sarka. Približno h k rati se v N ižji A vstriji na najdiščih, ki združuje­ jo tudi keram iko z notnim ornam entom , pojavi posam ič k eram ik a tipa Želiezovci; še redkeje p a Biikk keram ika. Obe vrsti sta tod nedom ač proizvod. Za časa vbodene trak a ste keram ike ozirom a m lajšega horizonta im am o v N ižji A vstriji precej sprem enjeno sliko. Razločita se lahko dve kulturni grapi, čeprav prostorsko izh ajata daleč vsak­ sebi: grupa z vbodeno trak asto keram iko in m oravsko - vzhodnoavstrijska grapa Lengyel-kulture I. N ajbolj nejasno je vprašanje, kako je n a ju g u in vzhodu te dežele stekel prehod m ed keram iko z notnim ornam entom in moravsko-vzhod- noavstrijsko grupo najzgodnejše Lengyel- kulture. K er danes vem o le to, da se v N ižji A vstriji zgodnja slikana keram ika pojavlja skupaj šele z najbolj izobliko­ vano vbodeno tra k a sto keram iko (stop­ n ja II/III), lahko sklepam o, da je v tem prehodnem času v obsežnih nižjeavstrij- skih predelih k eram ik a z notnim orna­ m entom živela dalje. Šesto poglavje je dodatek osnovni štu­ diji. R astlinske ostanke: P fla n zen reste aus d er lin e a rb a n d kera m isch en S iedlung P oigen (str. 97—99) je obdelala M aria Hoff; živalske ostanke: D ie T ierreste aus den b a n d ke ra m isc h en S ied lu n g en Poigen u n d F rauenhofen (str. 99—102) p a Petra Wolff. S to publikacijo sm o dobili za to avstrijsko deželo zb ran o in obdelano gra­ divo določenega ob d o b ja m lajše kam ene dobe ozirom a nosilcev določene zvrsti in ornam entiranja keram ike tistega časa. Več kot za vso drugo neolitsko kulturno zapuščino velja to za tisto gradivo, ki ga poznam o pod im enom vbodena trak a­ sta keram ika (S tic h b a n d k e r a m ik ). — O njenem nastanku, razprostranjenosti in vplivi v tem delu A vstrije niso bili povsem na jasnem . S to študijo je E. Lenneis, ko je znova in na novo obdelala in z raznih sm eri in postopki in terp reti­ rala najdbe, odprla novo problem atiko tega časa. Ce se je avtorica s svojim i prizadevanji — dobiti pravi relativni okvir najdb iz Poigena in Frauenhofena — vključila v izsledke češkoslovaških raziskovanj, je ubrala pravo pot, dasi tu d i tam za tovrstno keram iko tudi še niso našli vseh razvojnih poti. Z avstrij­ ske stran i je s pričujočo štu d ijo storjen uspešen korak k opredelitvi in izvora obravnavane naselbinske keram ike; obe dodatni vrednotenji gradiva s pomočjo naravoslovnih ved pa delo še bolj obo­ gatita. F rance L eben Is tv à n B òna, Die m ittle re Bronzezeit U ngarns und ih re südöstlichen Beziehun­ gen, Archaeologia H ungarica s. n. 49, 1975 (ed. Akadémiai Kiadó, B udapest): 317 stran i, 27 slik in načrtov m ed tekstom , 281 slikovnih tabel in 11 k a rt v prilogi. V srednji bronasti dobi se v K arpat­ ski kotlini — ■ ko se nehajo skozi to pod­ ro čje z vzhoda, juga in zahoda gibati lju d stv a — razvijejo nove plem enske in kultu rn e grape. N jih značilna kopasta (po arabščini im enovana) teli selišča vse­ b u je jo več m etrov zajetne kulturne pla­ sti. K večjim naselbinam pripadajo tudi skeletna in žarna grobišča s stoterim i, d a tisočerim i pokopi. Bogat grobni in­ v en tar teh naseljencev naj bi bil v pred­ stavljeni publikaciji prvič popolnom a ob­ javljen. To m onografsko delo o srednji bro­ n asti dobi M adžarske in njenim i jugo­ vzhodnim i odnosi je av to r I. Bòna raz­ delil v devet glavnih poglavij m aterialne k u ltu re s tem, da sta n a začetku, pred­ govor in uvodna beseda, n a koncu pa so, k o t je navada zaključek, kratice, lite­ ra tu ra pa table in karte. Že takoj v predgovoru se avtor nepo­ treb n o hvali, da se je edini v letih 1953 do 1958 bavil s kom pleksnim študijem bro- nastodobnih k ultur na M adžarskem . Mi­ slim , da je petletni študij tako bogatega gradiva prekratek, da bi ena sam a oseba lahko izrazila in opredelila tako bogato srednjebronastodobno zapuščino Ma­ džarske; tem m anj, ker avtor jasno piše, da je vodil več kot eno izkopavanje (to­ rej le dve!), p ri nekaterih drugih je pač le sodeloval ali jih sam o obiskal. V endar poznam o tudi osebno še drage m adžar­ ske bronastodobne strokovnjake pred n jim ali njegove generacije, ki jim m or­ d a ta pot ali želja za študij gradiva posa­ m eznih bronastodobnih k u ltu r nista bili om ogočeni ? Razum ljivo je torej, da je